📌 بخش های کتاب الهی
📎 امام علی علیه السّلام فرمودند:
نَزَلَ الْقُرْآنُ أثْلاثاً، ثُلْثٌ فينا وَفي عَدُوِّنا، وَثُلْثٌ سُنَنٌ وَ أمْثالٌ، وَثُلْثٌ فَرائِض وَأحْكامٌ ؛
نزول قرآن بر سه قسمت است: یک قسمت آن درباره اهل بیت عصمت و طهارت و دشمنان و مخالفان ایشان؛ و قسمت دیگر آن، اخلاقیّات و ضرب المثلها؛ و قسمت سوّم در بیان واجبات و احکام إلهی می باشد.
📚 الکافی، ج 2، ص 627، ح 2
☘️☘️☘️
🌷همراهی شما با صفحه قرآنی رحیق موجب تشویق قرآن پژوهان در ترویج آموزه ها و معارف وحیانی است.🌷
👇👇👇
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#شاگرد_اهل_بیت
#سلطنت_جهالت
#بزرگ_در_چشمان_ولی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 استخاره نفسانی
🔹 این بیان نورانی امام باقر (سلام الله علیه) خیلی بلند است که فرمود حتماً شما باید خودتان را با قرآن بسنجید، با این ترازو بسنجید![1] اگر کسی ترازوشناس نباشد چگونه بسنجد؟! ما حتماً باید یک دوره قرآن در محضر او باشیم تا در دست ما باشد، خواستههایمان را با این بسنجیم که آیا این درست است یا درست نیست؟
🔹 با این تعلیم و تربیت معلوم می شود که چطور وجود مبارک امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) درباره بعضی از اصحابش آن طور اظهار شوق می کند! حالا چه کسی بود، در نهج البلاغه نام آن شخص نیست. حضرت فرمود: «كَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ»؛ من در گذشته برادری داشتم از دوستان ـ که از شاگردان حضرت بود ـ «كَانَ [یعَظِّمُهُ] یعْظِمُهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»؛[2] چون دنیا در چشم او کوچک بود، او در چشم من بزرگ بود، من او را به عنوان یک مرد عظیم می دیدم. این علی صاحب «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی»![3] حضرت وقتی بگوید او نزد من بزرگ بود، معلوم می شود شخصیتی بود! چرا این شخص نزد چشمم بزرگ بود؟ چون «كَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ ... مِنْ سُلْطَانِ الْجَهَالَة»؛ از سلطنت شکم و از سلطنت جهل بیرون آمده است. سلطنت شکم همین حرام خوری و بدخوری است. سلطنت جهل چیست؟ کسی جاهل باشد و برابر آن جهل عمل کند. این شخص از سلطنت جهل بیرون آمده بود.
🔹 اما آن قسمت مهم و حساس آن این است که او یک استخاره نفسانی داشت.[4] ما یک استخاره قرآنی داریم یا استخاره آفاقی با تسبیح است؛ به هر حال بیرون از ماست. فرمود این شاگرد من استخاره نفسانی داشت، جان او به منزله قرآن بود، هر کاری را که می خواست بکند فکر می کرد، اگر به جایی نمی رسید بر صفحه نفس خود عرضه می کرد، آن وقت معلوم می شد که بد است یا خوب است؛ اگر مطابق با ﴿فُجُورَها﴾ بود میگفت بد است، اگر مطابق با ﴿تَقْواها﴾ بود می گفت خوب است، چون این ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾[5] در صفحه نفس هست و پاک که نشد. اگر کسی این صفحات نفس را غبارآلود نکند، ﴿قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا﴾ نکند، دسیسه نکند، دفن نکند بر اغراض و غرائز، این شفاف است. فرمود او اگر شک داشت که این کار را بکند یا نکند، به قرآن مراجعه نمی کرد، به نفس مراجعه میکرد که تربیت شده قرآن است، قرآن او را تربیت کرد. اگر مطابق با میل بود، هوای نفس بود، می گفت این کار بد است. اگر مطابق با رضای الهی و رضای اهل بیت بود، می گفت این کار خوب است؛ چه درباره خود و چه درباره دیگران.
🔹 اینها را اینها پروراندند، اینها نه امام بودند نه امامزاده، اینها فقط شاگردان اهل بیت بودند. ما چرا این طور نباشیم؟! اگر یک وقت مخصوص امام یا پیغمبر بود، بله! اما حضرت می فرماید او یکی از شاگردان ما بود، پس این راه باز است.
[1]. تحف العقول، ص284؛ «یا جَابِرُ اغْتَنِمْ مِنْ أَهْلِ زَمَانِكَ خَمْساً ... اعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ فَإِنْ كُنْتَ سَالِكاً...».
[2]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), حکمت289.
[3]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), خطبه189.
[4]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), حکمت289؛ «وَ كَانَ إِذَا بَدَهَهُ أَمْرَانِ ینْظُرُ [نَظَرَ] أَیهُمَا أَقْرَبُ إِلَى الْهَوَى [فَخَالَفَهُ] فَیخَالِفُه...».
[5]. سوره شمس، آیه8.
📚 ـ افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه
تاریخ: 1397/05/27
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
استخاره نفسانی.mp3
1.48M
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#شاگرد_اهل_بیت
#سلطنت_جهالت
#بزرگ_در_چشمان_ولی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 استخاره نفسانی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
هدایت شده از کانال رسمی استاد ملکی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مفاهیم قرآنی راهی برای دفع فتنه های آخرالزمان
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
@ostad_maleki
هدایت شده از استاد محمدعلی فیضآبادی|خانواده قرآنی
#نمره_واقعی_من_و_ما
🌹اگر بخواهیم به صحبت کردنمون ،
💐 به فرزندمون،
💮 به جامعه مون نمره بدیم!!!!!
اونم نمره واقعی
چطوری نمره بدیم؟؟؟
قرآن کریم اینگونه نمره میده!
💐بهترین صحبت و متن و فوروارد اونه که انسان را به#خدا دعوت کند(من احسن قولا ممن دعا الی الله)
🌳بهترین فرزند اونه که #نماز را ضایع نکنه و اهل شهوترانی نباشد (فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوه ،،،،،)
🌺بهترین جامعه ،اونه که همه مردم امر به معروف و نهی از منکر کنند،«تامرون بالمعروف و ...»
و جامعه متعادل باشد«امة وسطا»
خب
نمره مون چنده؟؟؟؟
#قران_و_زندگی_امروز_بشر
@feiz114
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 38.mp3
13.55M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 59
📼 قسمت: سی و هشتم
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
🌴🌴🌴
✳ عوامل تامین عافیت در زندگی
📈 جان واژه امنیت در قرآن
☑ امنیت جان پناه زندگی موجود زنده
وامنن علی بالصحة و الامن والسلامة فی دینی و بدنی والبصیرةِ فی قلبی....
🌴🌴🌴
👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل (اگر ثوابی داشته باشد)هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آوای_زندگی
#نگاشت_متنی 59
📼 قسمت: سی و هشتم
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
🌴🌴🌴
✳ عوامل تامین عافیت در زندگی
📈 جان واژه امنیت در قرآن
☑ امنیت جان پناه زندگی موجود زنده
وامنن علی بالصحة و الامن........
• امنیت سرزمینی نعمتی قابل یادآوری
وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ الْقُرَى الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا قُرًى ظَاهِرَةً وَقَدَّرْنَا فِيهَا السَّيْرَ سِيرُوا فِيهَا لَيَالِيَ وَأَيَّامًا آمِنِينَ (سباء، آیه 18)
و میان آنها و شهرهایی که برکت داده بودیم، آبادیهای آشکاری قرار دادیم؛ و سفر در میان آنها را بطور متناسب (با فاصله نزدیک) مقرّر داشتیم؛ (و به آنان گفتیم:) شبها و روزها در این آبادیها با ایمنی (کامل) سفر کنید!
▫ خداوند به قوم سبأ چند نعمت ويژه داده بود:
🔅 الف: مناطق پر بركت و حاصلخيز. «بارَكْنا فِيها»
🔅 ب: خانهها و مناطق مسكونى نزديك به هم و قابل رؤيت. «قُرىً ظاهِرَةً»
🔅 ج: آسان بودن سفر، به گونهاى كه شب و روز امكان رفت و آمد بود. «سِيرُوا فِيها لَيالِيَ وَ أَيَّاماً»
🔅 د: نعمت امنيّت. «آمِنِينَ»
☑ داستان قوم سبأ
چنانكه از اين آيات و برخى روايات استفاده مىشود، قوم سبأ، جمعيّتى بودند كه در جنوب جزيره عربستان زندگى مىكردند و تمدّنى عالى و درخشان داشتند.
▫ اين منطقه رودخانه مهمى نداشت و آب باران در دشت به هدر مىرفت، لذا مردم به فكر افتادند كه سدّ بزرگى بسازند و آب را پشت آن ذخيره كنند. در انتهاى يكى از درّهها، در كنار شهر «مَارِب»، سدّ خاكى عظيمى ساختند كه به همين نام مشهور شد.
▫ آب خروجى از اين سدّ باعث آبادانى دو طرفِ رودى شد كه از پاى سدّ جارى بود و روستاهاى بسيارى با باغستانها و كشتزارهاى زيبا در دو طرف آن پديدار گشت. فاصله اين روستاها با يكديگر بسيار كم و تقريباً به هم متّصل بود و وفور نعمت همراه با امنيّت، محيطى مرفّه را براى زندگى آماده ساخته بود، امّا آنها خدا را به فراموشى سپردند، به فخرفروشى پرداختند و به اختلافات طبقاتى دامن زدند. اغنيا مايل نبودند كه افراد كمدرآمد، همانند آنان و يا همراه آنان در رفت و آمد ميان اين مناطق باشند و مىخواستند اين امتياز براى آنان باشد.
▫ چنانكه در تاريخ آمده است موشهاى صحرايى به ديواره اين سدّ خاكى حمله كردند و آن را از درون سست كردند، چنانكه با جارى شدن يك سيلاب عظيم، ديواره سدّ شكست و سيل عظيمى جارى شد كه تمدّن عظيم سبأ را در زير گِل و لاى مدفون ساخت.
▫ سيلى كه به قول قرآن، از آن سرزمين آباد، جز درختان تلخ «أراك» و شور «گز» و اندكى درختان «سدر» چيزى به جاى نگذاشت. « تفسير نمونه.» «فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ سَيْلَ الْعَرِمِ وَ بَدَّلْناهُمْ بِجَنَّتَيْهِمْ جَنَّتَيْنِ ذَواتَيْ أُكُلٍ خَمْطٍ وَ أَثْلٍ وَ شَيْءٍ مِنْ سِدْرٍ قَلِيلٍ»
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 27
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
86. عدالت و پرهيز از ستم: «غريزة العقل تحدو علي استعمال العدل»[ شرح غررالحكم، ج4، ص379.]؛ خوي و خصلت #عقل، انسان را به سمت به كار گرفتن #عدل حركت ميدهد.
87. پرهيز از كردار زشت و نكوهيده: «غريزة العقل تأبي ذميم الفعل»[ همان.]؛ خوي و خصلت #عقل، از انجام كارهاي نكوهيده ابا دارد.
88. مسابقه در اخلاص عمل: «في إخلاص الأعمال تنافس أُولي النُّهي و الألباب»[ همان، ص402.]؛ صاحبان #خرد و انديشه، در #خالص كردن اعمال خويش مسابقه ميدهند.
89. عزّت: «كم من ذليل أعزّه عقله»[ همان، ص546.]؛ چه بسيار ذليل و خواري كه عقلش او را #عزيز كرد. «كم من عزيز أذلّه جهلُه»[ همان.]؛ چه بسيار عزيز و ارجمندي كه جهلش او را ذليل كرد.
90. درست كرداري: «كثرة الصواب تنبي ءُ عن وفور العقل»، «كثرة الخطإ تنذر بوفور الجهل»[ همان، ص589.]؛ فراواني كار درست، خبر از فراواني #عقل انسان ميدهد و فراواني خطا، هشدار به فراواني جهل آدمي ميدهد. «كيفيّة الفعل تدلّ علي كميّة العقل»[ همان، ص626.]؛ كيفيت كار، دلالت بر مقدار #عقل صاحب آن كار ميكند.
91. قوّت ايمان: «كلّما ازداد عقل الرجل قوي إيمانه بالقدر و استخفّ بالغِيَر»[ همان، ص620.]؛ هر چه #عقل آدمي بيشتر شود، #ايمان او به مقدّرات الهي قويتر ميشود و ناگواريها و ناپسنديهاي روزگار را سبك ميشمارد.
ادب فناي #مقربان جلد2، صفحه 56
🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 242
(پيام به #همايش يادبود آية اللّه سيد جلال الدين #آشتياني (قدسسرّه)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
💢شاه کلید علوم و معارف
▫ آنچه سلطان همه علوم و معارف محسوب مي شود، وحي انسان كاملِ معصوم(عليهالسلام) است كه نه تنها عيب هر دانش و نَقصِ هر بينش را تصحيح و تكميل مي كند، بلكه هيچ علمي توان هماوردي يا مزامله آن را ندارد، چون «دانستن» غير از «يافتن» است و اين هر دو غير از «شدن» است؛ يعني علم اليقين غير از عين اليقين است و اين هر دو غير از حق اليقين اند،
▫ لذا انسان كامل معصوم(عليهالسلام)، مانند ذوات مقدس اهل بيت عصمت و طهارت(عليهمالسلام)، هر كدام «مَعَ الحقّ و الحقّ مع هؤلاء» و «لا يقاس بهم احدٌ»؛ ليكن آنچه همتاي عقل برهاني است، ظاهر منقول است كه برخي از لحاظ صدور و جهت صدور قطعي، و از وجهه دلالت، ظنّي اند و برخي از سه جهت يا دو جهت ظنّي اند.
▫ در تزامل و هماوردي قطع ها را با هم و مظنّه ها را با هم، به مصاف فرا مي خوانند؛ با چنين روشي، عقل و نقل همانند دو دليل عقلي يا دو دليل نقلي، هماهنگ هم خواهند بود و در محاسبه يا محاكمه، هرگز عقل برهاني
را علم بشري ندانيم، لذا آن نيز با نقل معتبر علم الهي است كه خداي سبحان از درون به انسان مي آموزد، چنان كه نقل معتبر را از بيرون به او تعليم مي دهد و از اينجا مي توان با تدوين متون درسي مأخوذ از عقل و نقل، صبغه اسلامي شدن دانشگاه را تأمين نمود، زيرا اگر مطالب علمي با افزايش «هو الاول و الاخر» و تبيين اينكه نظام موجود را چه مبدئي آفريد و براي چه هدف خلق كرد، با استعانت از رهنمودهاي متني آن تكميل شود، هماره از آيات الهي سخن به ميان مي آيد و روح ديني در متون درسي دميده مي شود.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مظلومِ بی پناه، تنها خدا را می طلبد
یک کسی که #مظلوم هست، و هیچ پناهگاهی ندارد؛ این فقط خدا را می خواهد. وجود مبارک #امام_سجاد در آخرین لحظه به #امام_باقر (سلام الله علیهما) فرمود: کسی که هیچ پناهگاهی غیر از خدا ندارد، به او ظلم نکن. چون همه ظلم ها حرام است، ولی بالاخره او می گوید (الله)؛ چون دستش به هیچ جایی بند نیست! یک وقت است کسی قدرت مالی دارد، یا دستگاه قبیله ای دارد، یا قدرت ها دارد، یا دستگاه اداری با او مربوطند؛ این بالاخره در عین حال که دعا می کند، یک گوشه چشمی هم به قدرت ها دارد. اما کسی که هیچ پناهگاهی ندارد، او فقط می گوید (الله)! این موحدانه می گوید خدایا، این ندا را خدا پاسخ می دهد.
🔷️ ر.ک الکافی / جلد ۲ / صفحه ۳۳۱
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#سید_الساجدین
#زین_العابدین
#علی_بن_الحسین
برداشت از آيه ۲۰۰ #سوره_آل_عمران
📌#شکیبایی در حفظ مرز #دین
#سالک الی #اللّه بايد #صبر را که يکی از ارکان مهم #استقامت است در تمام دوران زندگی در رأس امور خود قرار دهد و راهنمای ديگران هم در اين موضوع باشد و با هم مسلکانش و بخصوص با #امام زمانش که صلوات #خدا بر او باد #ارتباط داشته باشد تا موفّق شود.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌#قرآن درمان دل
امام حسن علیه السّلام فرمودند:
إنّ هذَا الْقُرْآنَ فيهِ مَصابيحُ النُّورِ وَشِفاءُ الصُّدُورِ؛
همانا در این #قرآن چراغ های #هدایت به سوی نور و #سعادت موجود است و این #قرآن شفای #دل ها و سینه ها است.
📚بحارالأنوار، ج 75، ص 111
☘️☘️☘️
🌷همراهی شما با صفحه قرآنی رحیق موجب تشویق قرآن پژوهان در ترویج آموزه ها و معارف وحیانی است.🌷
👇👇👇
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom