1_444233117.pdf
95.7K
📙سند تعریف پژوهش👆
کاری از معاونت پژوهش حوزه های علمیه
@rahnameh
#بحث_چالشی (۴)
📝شاید کمتر موضوعی در دنیای اسلام به اندازه محرم و حادثه عاشورای سال ۶۱ هجری مورد توجه واقع شده است. پژوهشگران در بررسی زوایای پیدا و پنهان این واقعه کوتاهی نکرده اند.
ثمره این تحقیقات با نقش آفرینی اهل تبلیغ در شناخت و بصیرت عموم مردم از ماجرای کربلا تاثیر قابل توجهی داشته است.
با این حال اهمیت فاجعه کربلا، نقش آن در آینده جهان اسلام و گستره وجودی اش در الگو بخشی به جامعه، آن را در زمان جاری کرده است. ضمن اینکه ممکن است برخی از ابعاد این حادثه نیاز به کنکاش علمی بیشتر داشته باشد. از این رو این سوال مطرح می شود.
🔻به نظر شما کدام یک از ابعاد عاشورا کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و نیاز به تحقیق و بررسی بیشتر دارد؟
✉منتظر دریافت نظرات شما در این شناسه @sadramah هستیم.
@rahname
📝پاسخ شما به #بحث_چالشی(۴)
سلام در پاسخ به سوال شما
1 بعدعقلانی بودن واقعه کربلا
2- سیر حرکت امام از مدینه به مکه و مکه به کربلا وآیات مورد استناد امام در طول سفر(سفر قرآنی و الهی امام)
3- معرفی انسانها و شخصیت افراد و اندیشه ها درمواجهه با اشخاص و مکاتبات آن حضرت
4- تطبیق تاریخی واقعه کربلا با حوادث قبل از آن و انقلاب اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین فیاضی
@rahname
کلیدواژه و تبیین مسئله.ogg
2.35M
📚#دوره_آموزش_روش_تحقیق
🔻درس سوم (1)؛ کلیدواژه و تبیین مساله
🌿مدرس: حجت الاسلام دکتر حسن اسلام پور (جهت ارتباط و پرسش از استاد: @hassanislampour)
👉@rahnameh
audio_2020-08-28_12-50-32.ogg
9.49M
📚#دوره_آموزش_روش_تحقیق
🔻مقدمه مقاله را چگونه بنویسیم؟
🌿مدرس: حجت الاسلام دکتر حسن اسلام پور (جهت ارتباط و پرسش از استاد: @hassanislampour)
👉@rahnameh
اعظم الله اجورنا و اجورکم بمصابنا بالحسین علیه السلام و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدی من آل محمد علیهمالسلام.🏴
@rahnameh
♦️آوار درس و بحث
📌 در برنامه های آموزشی فعلی حوزه، آن قدر درس و کلاس و مباحثه بر سر طلبه آوار می شود که او دیگر فرصت فکر کردن به کار پژوهشی را ندارد.
📌 توقع داریم طلبه ای که برای او بیش از بیست ساعت درس در هفته تعریف کرده ایم و تمام وقت او را از کلاس درس و مطالعه متون درسی و مباحثه پر کرده ایم، پژوهشگر شود یا حداقل مقدمات پژوهش را بیاموزد و این امر دست یافتنی نیست.
▪️حجت الاسلام سید محمد غروی، مدرس حوزه و دانشگاه،
📎خشت اول، ش5و6، ص 89
👉@rahnameh
audio_2020-09-03_15-09-02.ogg
4.55M
📚#دوره_آموزش_روش_تحقیق
🔻درس سوم (1)؛ توجیه کلی طرح تحقیق
🌿مدرس: حجت الاسلام دکتر حسن اسلام پور (جهت ارتباط و پرسش از استاد: @hassanislampour)
👉@rahnameh
کلیدواژه و تبیین مسئله.ogg
2.35M
📚#دوره_آموزش_روش_تحقیق
🔻درس سوم (2)؛ کلیدواژه و تبیین مساله
🌿مدرس: حجت الاسلام دکتر حسن اسلام پور (جهت ارتباط و پرسش از استاد: @hassanislampour)
👉@rahnameh
مثال تبیین مسئله، ضرورت، پیشینه.ogg
5.39M
📚#دوره_آموزش_روش_تحقیق
🔻درس سوم (3)؛ مثال تبیین مساله، ضرورت، پیشینه
🌿مدرس: حجت الاسلام دکتر حسن اسلام پور (جهت ارتباط و پرسش از استاد: @hassanislampour)
👉@rahnameh
روش طرح سؤال اصلی و سؤالات فرعی.ogg
5.69M
📚#دوره_آموزش_روش_تحقیق
🔻درس سوم (4)؛ روش طرح سوالات تحقیق
🌿مدرس: حجت الاسلام دکتر حسن اسلام پور (جهت ارتباط و پرسش از استاد: @hassanislampour)
👉@rahnameh
هدایت شده از پاورقی
📝محمد صدرا مازنی
💠یک مساله پژوهشی: پیامدهای اخلاقی زیست شبانه بر روابط عاطفی زوجین»
🔻احتمالاً دربارۀ شهر بیدار(night life ) یا زندگی شبانه شنیدهاید؛ پدیدهای که در بسیاری از كشورهای دنیا به رسمیت شناخته میشود.
در این نوع زندگی چیزی به نام خاموشی نداریم؛ درباره ماهیت و اهداف طراحان این طرح و اینکه آیا به معنی تفریحات شبانه است یا خدمات24ساعته و یا تکاپوی چهار درصدی ها برای فروش کالا و تکاثر و استثمار بیشتر و یا چیز دیگر نمی دانم و اساسا اینها محل بحث ما نیست؛ کسانی که از این پدیده حمایت میکنند آن را به منزله خدمات بی وقفه به مشتریان دانسته و میگویند: «این خدمات شامل همه آن چیزهایی است كه مردم در طول روز امكان دسترسی دارند. سرویس حمل و نقل، مراكز تفریحی و درمانی و شغلی و... در چنین شرایطی شب دیگر زمانی از دست رفته یا عاملی تشدید كننده برای ترس یا ناامنی بخشی از مردم نبوده؛ بلكه میتواند همانند روز فرصتی برای زندگی به مفهومی تام و در همه ابعادش باشد.» اما می دانیم که شیفت زندگی از یک مدل به سبکی دیگر بدون هزینه نخواهد بود؛ بنابراین اگر بخواهیم «پیامدهای اخلاقی زیست شبانه بر روابط عاطفی زوجین» را بررسی کنیم. نکات زیادی برای بحث داریم که فقط به دو نکته اشاره میکنم؛
🌕 نکته اول اینکه؛ در این عنوان «پیامد» را مفروض گرفتیم؛ به این معنی است که قصد نداریم از آثار مثبت زیست شبانه بحث کنیم؛ بلکه میخواهیم به نتایج و پیامدهای منفی این نوع زندگی اشاره کنیم؛
🌕نکته دوم: در عنوان یادشده با متغیرهایی مواجهیم که اگر بخواهیم مفروض اولیه خویش را به اثبات برسانیم باید آنها را مدنظر قرار دهیم و از این طریق فرضیه(نه به معنای خاصش؛ بلکه به عنوان مفروض عام تحقیق) را بیازماییم( آزمون فرضیه)؛ یعنی زمانی میتوانیم پیامدهای زیست شبانه را ثابت کنیم که؛ اولاً: متغیر های مورد نظر خویش را به آزمون بگذاریم و ثانیاً: رابطه آن ها را تحلیل کنیم، و در نتیجه(از طریق آزمون) اثبات کنیم که بین این دو متغیر رابطههایی وجود دارد. نوع مطالعه ما در این تحقیق میدانی خواهد بود؛ باید نمونهها را بررسی کنیم؛ اینجا محقق با مشکل جدیدی مواجه میشود؛ اینکه اساساً زیست شبانهای در کشور نداریم! یعنی این سبک زندگی هنوز در کشور ما رسمیت نیافته!
🔻پس چه باید کرد؟ به سراغ تحقیقات سایر کشورها در این زمینه میرویم. ممکن است گفته شود: این کشورها با استاندارهای زندگی غربی اداره می شوند و ربطی به زیست اسلامی ندارد. بسیار خوب؛ اشکال فی الجمله وارد است؛ اما به منزله بی نیازی ما به تحقیقات سایر کشورها یا بی اعتباری پژوهش های آنها نخواهد بود؛ یعنی مطالعات سایر کشور ها برای ما مهم و قابل استفاده اند؛ زیرا جنس زندگی انسانها ناظر به امور فطری 《دین》 و 《 بی دینی》نمی شناسد. همگان نیازهای ثابتی دارند که ریشه در امور فطری دارد؛ از این رو در کنار مطالعه میدانی باید سراغ نخبهگان رفت و از متخصصین روانشناسی خانواده، اخلاق خانواده و...سوالات تحقیق را جویا شد.
🔻سخن کوتاه نمایم؛ عنوان یاد شده صرفا یک پیشنهاد بود، اگر قصد دارید در این باره تحقیق کنید حتما با اساتید در دسترس بیشتر مشورت کنید.
🔻این نکته هم قابل ذکر است که پدیده《زیست شبانه》موضوع عامی است که چندین مساله از دل آن می جوشد؛ اگر ابعاد بحث به حقوق، فقه، جامعه شناسی و... توسعه یافته و قیود آن نیز متعدد شود.
یاعلی
#نیاز_سنجی_پژوهشی
#اولویتهای_پژوهشی
#مساله_شناسی
#زیست_شبانه
#سبک_زندگی
@masaelepazuheshi