eitaa logo
راه روشن
81 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🎙سید رضا نریمانی 🍂ذکر غروب جمعه ها... آقام کجاست؟آقام کجاست؟😭 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️حُسنُ الحَسَن (علیه السلام) فی القرآن ✨«رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَيْن» {پروردگار دو مشرق و دو مغرب}‏ (سوره مبارکه الرحمن آیه ۱۷) ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا 🔘شریفه ۱۷ سوره مبارکه الرحمن، به شأنی از شئون و فضائل حضرت السید الزکی حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) اشاره می نماید. حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) فرمودند: ▫️«رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَيْنِ‏ » الْمَشْرِقَيْنِ رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه وَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام وَ الْمَغْرِبَيْنِ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ (علیهما السلام) (۱) ▪️مقصود از «مشرقین» وجود مبارک حضرت رسول اکرم و امیرالمومنین علی (علیهما السلام) هستند و مقصود از «مغربین» وجود مبارک امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) می باشند. 🖋«مشرق» در آفاق به محل طلوع و اشراق نور خورشید اشاره دارد و «مغرب» به محل غروب یعنی مکانی که شعاع انوار خورشید در آنجا مستتر گردیده و حدّ و انتهای اشراق خورشید می باشد. چنانکه یکی از معانی لغوی «غرب» شیء، «حدّ» آن شیء است و حدّ‌ روشنایی خورشید، مغرب می باشد؛ الغرب: حدّ الشي‏ء. ◀️مطابق تفاسیر مأثوره ،‌ «مشرق» دلالت دارد بر وجود انبیاء (علیهم السلام) و «مغرب» دلالت دارد بر وجود اوصیاء (علیهم السلام). چنانکه حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) در تفسیر شریفه ۴۰ سوره مبارکه معارج فرمودند: ✨«فلا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ إِنَّا لَقادِرُون» (سوره معارج آيه ۴۰) ▫️الْمَشَارِقُ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْمَغَارِبُ الْأَوْصِيَاءُ (۲) : مقصود از مشارق، انبیاء هستند و مقصود از مغارب، اوصیاء می باشند. ☑️«مشرق» یعنی وجود مبارکی که از آن وجود، دین و انوار هدایت و علوم الهی به بروز و ظهور می رسد و «مغرب» دلالت دارد بر وجود مبارک وصیّ که میراث نبوت در قلب و سینه او مستقر و مستتر می گردد. 🖋در کلام مفسرین ذیل این آیات مبارکات وارد شده است: ➖إنما كنى عن المشارق بالأنبياء لأن أنوار هدايتهم و علومهم تشرق على أهل الدنيا كإشراق الشمس‏ و كنى عن المغارب بالأوصياء لأن علوم الأنبياء إذا أشرقت في أيام حياتهم تغرب عند وفاتهم في حجب قلوب الأوصياء (۳) ➖همانا از انبیاء به مشارق تعبیر شده ،‌ چرا که انوار هدایت و علومشان بر مردم همچون خورشید اشراق دارد و از اوصیاء به مغارب تعبیر شده ؛ چرا که علوم انبیاء پس از زمان حیاتشان ، در قلوب اوصیاء مستتر می گردد. ⏪لذا «مشرق» در مطلق معنا بر وجود مبارک حضرت خاتم الانبیاء و المرسلین محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله و سلم) دلالت می نماید؛ اما از آنجا که امیرالمومنین علی (علیه السلام) «نفس» پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) میباشند (۴) و هدایت الهی با ولایت ایشان تعریف می شود و حقیقت دین و اکمال آن با ولایت آن حضرت است «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلام‏ (سوره مائده آيه ۳)» ، در شریفه محط بحث (سوره الرحمن آیه ۱۷) از ذوات مقدسه محمد و علی (علیهم السلام) به دو «مشرق» تعبیر شده است. ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 📃نکته ای که در این شریفه وجود دارد، این است که مطابق کلام اهل بیت (علیهم السلام)، به کار برده شدن «مشرق» و «مغرب» در قالب تثنیه، بر دو «مشرق» و دو «مغرب» دلالت دارد که برای هر مشرقی، «مغربی» متناظر با آن وجود دارد (۵). ➖مطابق تفسیر (که پیشتر اشاره شد)، یکی از دو مغرب [در عبارت «مغربین»] اشاره دارد بر وجود مبارک امام حسن مجتبی (علیه السلام) و دیگری بر وجود مبارک امام حسین (علیه السلام). ✔️«مغرب» متناظر با «مشرق» ای که به وجود مبارک حضرت محمد مصطفی (صلوات الله علیه) دلالت می نماید، حضرت أشبه الناس برسول الله، سبط اکبر پیامبر، امام حسن (علیه السلام) هستند : الحسن (علیه السلام) أَشْبَهَ النَّاسِ بِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) خُلُقاً وَ سُؤْدُداً وَ هَدْياً (۶). ✔️و «مغرب» متناظر با «مشرق» ای که به امیرالمومنین علی (علیه السلام) دلالت دارد، وجود مبارک حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) هستند که بروز و ظهور ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) در کربلای حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) به حدّ و نهایت خود رسید و سرّ ولایت ، در أسرار کربلاء مستتر گردید. 📜لذا در آيات حضرت قرآن،‌ «مغرب» به یکی از شئونات و فضائل حضرت السید الزکی حسن المجتبی (علیه السلام) اشاره دارد: ➖آن وجود مبارکی که صاحب سیمای انبیاء بودند: كانَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ (علیه السلام) عَلَيْهِ سِيمَاءُ الْأَنْبِيَاءِ (۷) ➖و وارث تمامی خصائص حضرت خاتم الانبیاء و المرسلین (صلوات الله علیه): یعنی جمیع خصائص انبیاء‌ که در اکمل وجه در حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله و سلم) جمع بودند،‌ در وجود وصیّ ایشان حضرت اشبه الناس برسول الله ، حسن المجتبی (علیه السلام) مستقر گردید و ایشان وارث هیبت محمدی و صاحب سیادت محمدی (صلوات الله علیه) بودند: أَمَّا الْحَسَنُ فَلَهُ هَيْبَتِي وَ سُؤْدُدِي(۸). ☑️لذا «شمس نبوت» که از مشرق محمدی (صلوات الله علیه) طلوع نمود ، در وجود مبارک امام حسن مجتبی (علیه السلام) مستقر گردیده و به معنای اتم خود رسید. ☑️و «شمس ولایت» که از مشرق علوی (علیه السلام) طلوع نمود، در کربلای حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) به ظهور تام رسید و حقیقت ولایت در وجود مبارکشان، به اکمل و اتم معنا مستتر بود. ا┅═✧❁منابع ❁✧═┅ا (۱) . البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۵؛ ص ۲۳۳؛ تفسير القمي ؛ ج۲ ؛ ص۳۴۴ (۲) .البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۵؛ ص۴۹۳؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ص۷۰۰ (۳) . تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ؛ ص۷۰۰؛ بحار الأنوار ؛ ج‏۲۴ ؛ ص۷۷ (۴) . الخصال ؛ ج‏۲ ؛ ص۴۹۶؛ بحار الأنوار ؛ ج۳۸ ؛ ص۲۹۶ (۵) . البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۵ ؛ ص۴۹۳ (۶) . الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد ؛ ج‏۲ ؛ ص۶ (۷) . بحار الأنوار، ج۴۳ ص: ۳۳۹ (۸) .مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏۳ ؛ ص۳۹۶ ❇️ ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
🏴▪️🏴▪️🏴 🏴▪️ ✨الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم و العن الجبت و الطاغوت و الشیاطین و اشیاعهم و اتباعهم و محبیهم و موالیهم✨ 🔳 معرفی اجداد اولاد البغایا ▫️در ادامه مباحث ارائه شده پیشین، به معرفی اجداد اولاد البغایا؛ (هر کدام از هفت قوم ملعونی که در فجایع کربلا نقش داشتند)، پرداخته می شود. 🔳 بنو النعل (بنو السرج) ▪️«و أمّا بنو السرج (بنو النعل): فأولاد الذين أسرجت خيله لدوس جسد الحسين (عليه السّلام)، و وصل بعض هذه الخيل إلى مصر، فقلعت نعالها من حوافرها و سمّرت على‏ أبواب الدور ليتبرّك بها، و جرت بذلك السنّة عندهم حتّى صاروا يتعمّدون عمل نظيرها على أبواب دور أكثرهم» (۱)؛ ▫️ بنو النعل یا بنوالسرج: فرزندان ملاعینی که بر سُم اسبهای خویش نعل تازه و نو زدند و بر پیکر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) اسب تاختند و بر فعل اجداد خویش و هتک حرمت حضرات آل الله (علیهم السلام) افتخار کردند و پس از جنگ، نعل اسب ها را به مردم به قیمت بالایی فروختند و مردم نیز نعل ها را به نشانه شانس و پیروزی بر سر در خانه خود آویختند و به آن افتخار کردند و این فعل نزد ایشان رسم و سنت گشت. 🔳 بنو النعل در زیارات ⚜️ حتی نَکَسُوکَ عَنْ جَوادِک، فَهَوَیْتَ إِلَى الاَْرْضِ جَریحاً، تَطَؤُک َ الْخُیُولُ بِحَوافِرِها وَ تَعْلُوکَ الطُّغاةُ بِبَواتِرِها⚜️ تا آنکه تو را از اسبِ سوارى ات سرنگون نمودند، پس با بدن مجروح بر زمین سقوط کردى، در حالیکه اسبها تو را با سُم هاى خویش کوبیدند، وسرکشان با شمشیرهاى تیزِشان بر فرازت شدند. ⚜️لعَنَ الله اُمّةً اسْرَجَتْ وَ اَلْجَمَتْ وَتَنَقَّبَتْ لِقِتالِکَ⚜️ (۳) و خدا لعنت كند گروهى را كه اسبها را زين كردند و لجام زدند و براه افتادند و خود را آماده براى مقاتله با شما كردند. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) التعجب من أغلاط العامة في مسألة الإمامة نویسنده، ج ۱، ص ۱۱۶ (۲) فرازی از زیارت ناحیه مقدسه (۳) فرازی از زیارت عاشورا 🏴▪️ 🏴▪️🏴▪️🏴 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
🏴▪️🏴▪️🏴 🏴▪️ 🔳 بنو النعل در مقاتل ▪️از جمله جنایتهای فجیع سپاه کوفه، تاختن و جولان اسب ها با نعل تازه و نو توسط آن ملاعین بر پیکر مطهر حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) پس از شهادت آن حضرت بود. ▪️بدین ترتیب که: ابن زیاد (لعنة الله علیه) در پی تحریک شمر (لعنة الله علیه)، در پاسخ نامه عمر سعد (لعنة الله علیه) از جبهه کربلا که نامه ای مسالمت آمیز بود، نامه ای تند به عمر سعد (لعنة الله علیه) نوشت که تو را برای مماشات و سازش و ... نفر ستاده ایم. اگر حسین (علیه السلام) و یارانش تسلیم شدند، پیش من بفرست و گرنه بر آنان بتاز تا آنها را کشته و مُثله کنی که شایسته آنند. ▪️اگر حسین (علیه السلام) نیز کشته شد، بر پیکر (بر سینه و پشتش) اسب بتازان ... اگر اجرای فرمان کردی پاداش مطیعان را خواهی یافت و گرنه کناره بگیر و سپاه را به شمر (لعنة الله علیه) واگذار. شمر (لعنة الله علیه) نامه را به کربلا آورد و تسلیم عمر سعد (لعنة الله علیه) کرد. ▪️عصر عاشورا، پس از شهادت حضرت سید الشهداء و غارت خیمه ها، عمر سعد (لعنة الله علیه) گفت: ‎ «مَنْ یَنْتَدِبُ لِلْحُسَیْن (علیه السلام) فَیُوطِیَ الْخَیْلَ صَدْرَهُ وَ ظَهْرَهُ» (۱)؛ «کیست که داوطلبانه بر پیکر حسین(علیه السلام) اسب بتازد تا سینه و پشت وى را زیر سم اسبان پایمال کند؟!» ▪️شمر (لعنة الله علیه) که قساوت فوق ‏العاده‏اى داشت با شنیدن این فرمان، پیشقدم شد و بر بدن مطهر زاده زهرا (علیهما‌ السلام) اسب تاخت. ▪️ده نفر ملعون خبیث دیگر نیز از وى تبعیت کردند و با کوبیدن نعل تازه و نو بر سُم اسبانشان، بر پیکیر امام حسین (علیه السلام) در سینه و ظهر ایشان اسبان را به جولان درآوردند تا به ناخن اسبان دنده های حضرت ثارالله (علیه السلام) را شکسته و خورد نمودند. در این هنگام از حلقوم شریف حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) این کلام سروده شد: 🔸فاَنا السِّبْطُ الَّذي مِنْ غَيْرِ جُرْمٍ قَتِلُوني 🔸و بِجُرد الخَيْلِ بَعْد القَتْلِ شعَمْداً سَحِقُوني (۲) 🔸من، نواده [پيامبر] هستم كه مرا بي گناه كشتند. 🔸و با اسب های بی مو بعد از کشتن عمدا و قصدا مرا سحق نمودند و پایمال کردند. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) مقتل الحسين مقرّم، ص ۳۰۲ (۲) المجالس الزینبیة (صلوات الله علیها)، ج ۱، ص ۲۰۵ 🏴▪️ 🏴▪️🏴▪️🏴 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
🏴▪️🏴▪️🏴 🏴▪️ ده نفر خبیث ملعون که بر جسم مطهر حضرت اباعبدالله علیه السلام تاختند، عبارت بودند از: ۱. اسحاق بن حُویّة. ۲ .هانى بن ثُبیت حضرمى. ۳ . واحظ بن ناعم. ۴. اُسَید بن مالک. ۵. حکیم بن طفیل طائى. ۶. اخنس بن مَرثَد. ۷. عمرو بن صُبیح. ۸. رجاء بن مُنقِذ عبدى. ۹. صالح بن وهب. ۱٠. سالم بن خثیمه. (لعنة الله علیهم اجمعین) ▪️اینان آن قدر با اسبان خویش بر پیکر مقدس فرزند پیامبر (صلی الله علیه و آله) تاختند که استخوان‌‏ها را درهم شکستند. ▪️آنان نه تنها از این عمل ننگین خویش پروایی نداشتند که به آن افتخار هم کرده تقاضای جایزه نمودند، چنانکه اُسَید بن مالک، یکی از این ملعونین در برابر ابن زیاد (لعنة الله علیه) در بیان چنین جنایاتی که مرتکب شده بودند، شعر سرود: نَحْنُ رَضَضْنَا الصدْرَ بَعدَ الظهْرِ بِکل یعسُوبٍ شَدیدَ الا سْرِ (۱) «ما سینه حسین علیه‌السلام را بعد از پشت وی با اسبان قوی هیکل و نیرومند درهم کوبیدیم» ▪️ابوعمرو زاهد می گوید: به این ده نفر نگاه کردیم، همه زنازاده بودند . مختار وقتی قیام کرد همه آنان را گرفت و دست و پایشان را به زنجیر بست و بر پشت آنان اسب تازاند تا به درک واصل شدند. 📌 یزیدیان (لعنة الله علیهم اجمعین) روز عاشورا را روز برکت و پیروزی نام نهادند که در زیارت عاشورا هم به آن اشاره می شود: ⚜️ إنَّ هَذَا يَوْمٌ‏ تَبَرَّكَتْ‏ بِهِ بَنُو أُمَيَّةَ وَ ابْنُ آكِلَةِ الْأَكْبَادِ اللَّعِينُ ابْنُ اللَّعِينِ عَلَى لِسَانِ نَبِيِّكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي كُلِّ مَوْطِنٍ وَ مَوْقِفٍ وَقَفَ فِيهِ نَبِيُّكَ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اللَّهُمَّ الْعَنْ أَبَا سُفْيَانَ وَ مُعَاوِيَةَ بْنَ أَبِي سُفْيَانَ وَ يَزِيدَ بْنَ مُعَاوِيَةَ عَلَيْهِمْ مِنْكَ اللَّعْنَةُ أَبَدَ الْآبِدِينَ وَ هَذَا يَوْمٌ فَرِحَتْ بِهِ آلُ زِيَادٍ وَ آلُ مَرْوَانَ بِقَتْلِهِمُ الْحُسَيْنَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ⚜️ (۲) ▪️و برای افتخار بر این پیروزی (قتل خاندان مطهر پیامبر و هتک حرمت ایشان) و رواج تفکر شیطانی خود نعل اسبهای خود را کندند و در سراسر شهر ها و کشورها به نشانه ی فتح و پیروزی گرداندند. 📌رسم موجود در جهان، در مورد تبرک جستن به نعل اسب و خوش شانس دانستن آن، کاملا ریشه در جنایت بنو النعل (لعنة الله علیهم اجمعین) دارد. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۵۹؛ اعيان الشيعة، ج ۱، ص ۶۱۲ (۲) فرازی از زیارت عاشورا 🏴▪️ 🏴▪️🏴▪️🏴 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضور صمیمی رئیسی در جمع عشایر
بوسه رئیسی بر پیشانی یک عشایر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ کوبنده یک فعال رسانه‌ای به لجن پراکنی‌های سحر زکریا و شقایق دهقان بعد از دروغ‌های شقایق دهقان که افشا شد و آبروش رفت، امروز مصاحبه سحر زکریا اومده بیرون که گفته: اگه از فردا بگن مثل زنان افغانستانی با نقاب بیاین بیرون تعجب نمیکنم! مردهای اطراف شما سلبریتی ها هر روز طلاق میگیرن و تجدید فراش میکنند و هر روز یکی از فسادهای اخلاقیشون افشا میشه! مرد ایرانی مسلمان یعنی روح‌الله خمینی که با اون همه فشار مملکت داری از گل نازک تر به همسرش نگفته بود. یعنی سید علی خامنه‌ای که عمری متعهد به تک همسرش مونده؛ یعنی حسین همدانی که با اون سنش با تمام لطافت و احترام با همسرش برخورد می‌کرد. یعنی علامه حسن زاده آملی که همسرش رو در منزل خودش دفن کرده که بهتر و راحت‌تر همسرش رو زیارت بکنه. بسوزید از اینکه همچین انسان‌هایی در اطراف شما نیستند!!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️حُسنُ الحَسَن (علیه السلام) فی القرآن ✨«وَ النَّهارِ إِذا جَلاَّها » {و سوگند به روز هنگامى‌ كه جلوه‌ گر شود} (سوره مبارکه شمس آیه ۳) ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا ◀️قسمت دوم ☑️در قسمت قبل بیان شد که یکی از دلالات و بطون «نهار» به وجود مقدس حضرت سبط اکبر رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم)، امام حسن مجتبی (علیه السلام) می باشد: ▫️و النَّهارِ إِذا جَلَّاها [قَالَ‏] الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهما السلام‏ (۱)؛ النَّهارِ إِذا جَلَّاها آلُ مُحَمَّدٍ [ص‏] وَ هُمَا الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهما السلام (۲) ☑️آیه آفاقی نهار که برطرف کننده ظلمت شب و ظاهر کننده حق و حقیقت و مبصر (بینا بخش) می باشد، در یکی از دلالات خود ، به وجود مبارک حضرت امام حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) اشاره می نماید که نجات و رهایی مردم از ظلمات اعداء یعنی اباطیل و کفر بی امیه ملعون، در گرو تمسک به وجودشان و قرار گرفتن در معرض انوار امامتشان بود. همانطور که در آیات محط بحث، آنچه که در مقابل نهار و روشنایی آن ذکر می شود، ظلمت شب و پوشش آن است که به اباطیل شجره ملعونة بنی امیّه دلالت می نماید: ➖«وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها» (سوره شمس آیه ۳) قَالَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهما السلام «وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها» (سوره شمس آیه ۴) قَالَ بَنُو أُمَيَّةَ : مقصود از نهار،‌ وجود مقدس امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) هستند و مقصود از شب و پوشش آن، بنی امیه ملعون می باشند (۳) ➖«وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها» (سوره شمس آیه ۴) قَالَ: ذَلِكَ أَئِمَّةُ الْجَوْرِ ...فَغَشُّوا دِينَ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالظُّلْمِ وَ الْجَوْر: «و به شب، آن هنگام که آن (روشنایی روز) را بپوشاند» ؛ مقصود ائمه جور (لعنة الله علیهم) هستند که دین رسول خدا (صلوات الله علیه) را با ظلم و جور پوشاندند (۴) 🖋به عبارت دیگر، اباطیل شجره ملعونة بنی امیّه و شبهاتی که معاویة ملعون آنها را به کثرت رسانده بود ، تنها با روشنایی نهار یعنی براهینی که از لسان مبارک حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) در قالب خطبات بسیاری که از لسان مبارکشان صادر می شد، برطرف می گردید. ⏪چنانکه در موارد متعدد، نقاب از چهره اعداء برداشته و فرمودند: ▫️ایهَا الذَّاكِرُ عَلِيّاً أَنَا الْحَسَنُ وَ أَبِي عَلِيٌّ وَ أَنْتَ مُعَاوِيَةُ وَ أَبُوكَ صَخْرٌ وَ أُمِّي فَاطِمَةُ وَ أُمُّكَ هِنْدٌ.. (۵) ✔️اي آنکه نام علی (علیه السلام) را می بری! من حسن هستم و پسر او می باشم و تو معاویه ای و پدرت صخر است و مادر من فاطمه (سلام الله علیها) و مادر تو هند و جدم پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) و جدت حرب و جده ام خدیجه (سلام الله علیها) و جده ات قتيلة است. خداوند لعنت کند آنکه را که در میان ما، یاد و نامش گمنام تر و فرمایه تر، حسبش پست تر، شرّش با سابقه تر و کفر و نفاقش قدیمی تر است ▫️و ايْمُ اللَّهِ لَا تُرَى أُمَّةُ مُحَمَّدٍ خَفْضاً مَا كَانَتْ سَادَتُهُمْ وَ قَادَتُهُمْ‏ فِي‏ بَنِي‏ أُمَيَّةَ... (۶) ✔️به خدا سوگند امّت پیامبر تا هنگامی که رهبر و پیشوایشان بنی امیه باشد، روی خوشی نخواهد دید؛ خداوند به سوی شما فتنه ای گسیل داشته که از آن بازداشته نمی شوید، تا اینکه بخاطر اطاعتتان از طواغیت و پناه بردن به شیاطین هلاک گردید ☑️و نیز در تبیین حق و حقیقت و معرفی وجود مقدس آل الله (علیهم السلام) فرمودند : ▫️نحْنُ فِيكُمْ كَالسَّمَاءِ الْمَرْفُوعَةِ وَ الْأَرْضِ الْمَدْحُوَّةِ وَ الشَّمْسِ الضَّاحِيَةِ.. (۷) ✔️ما اهل بیت (علیهم السلام) در میان شما همچون آسمان برافراشته، زمین گسترده و خورشید درخشان هستیم. 📃لذا آنچه که فلاح و رستگاری مؤمنان و حیات و صلاح ایشان را به همراه داشت، استمساک به امامت آن حضرت و تبعیت از سیره مبارکشان بود و بدین سبب از وجود مبارکشان در آیات حضرت قرآن به «نهار» تعبیر شده است. ا┄┅═✧❁ منابع ❁✧═┅┄ا (۱).البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۵ ؛ ص۶۷۱؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۷۷۹ (۲).تفسير فرات الكوفي ؛ ص۵۶۱ (۳).البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۵ ؛ ص۶۷۱؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ؛ ص۷۷۹ (۴).الكافي ، ج‏۸ ص: ۵۰ (۵).الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏۲، ص: ۱۵ (۶).بحار الأنوار ؛ ج‏۴۴؛ ص۴۲ (۷).بحار الأنوار، ج۴۳، ص۳۵۸ ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
🏴▪️🏴▪️🏴 🏴▪️ ▫️ بیان شد که بنو النعل یا بنوالسرج: فرزندان ملاعینی که بر سُم اسبهای خویش نعل تازه و نو زدند و بر پیکر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) اسب تاختند و بر فعل اجداد خویش و هتک حرمت حضرات آل الله (علیهم السلام) افتخار کردند و پس از جنگ، نعل اسب ها را به مردم به قیمت بالایی فروختند و مردم نیز نعل ها را به نشانه شانس و پیروزی بر سر در خانه خود آویختند و به آن افتخار کردند و این فعل نزد ایشان رسم و سنت گشت. 🔳 اقدامات دیگر بنو النعل از جمله اقدامات دیگر این ملاعین ربودن پیراهن، البسه، انگشتری و ادوات جنگی حضرت ثارالله امام حسین (علیه السلام) بود: ▪️قال السّیّد بن طاووس: ثُمَّ أَقْبَلُوا عَلَى سَلْبِ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) فَأَخَذَ قَمِیصَهُ(علیه السلام) إِسْحَاقُ بْنُ حُوَیَّهَ الْحَضْرَمِیُّ (لعنه الله) فَلَبِسَهُ فَصَارَ أَبْرَصَ وَ امْتَعَطَ شَعْرُهُ. ▪️و رُوِیَ: أَنَّهُ وُجِدَ فِی قَمِیصِهِ (علیه السلام) مِائَهٌ وَ بِضْعَ عَشْرَهَ مَا بَیْنَ رَمْیَهٍ وَ طَعْنَهِ سَهْمٍ وَ ضَرْبَهٍ. وَ قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام): «وُجِدَ بِالْحُسَیْنِ (علیه السلام) ثَلَاثٌ وَ ثَلَاثُونَ طَعْنَهً وَ أَرْبَعٌ وَ ثَلَاثُونَ ضَرْبَهً» وَ أَخَذَ سَرَاوِیلَهُ(علیه السلام) بَحْرُ بْنُ کَعْبٍ التَّیْمِیُّ (لَعَنَهُ اللَّهُ). ▪️و رُوِیَ: أَنَّهُ صَارَ زَمِناً مُقْعَداً مِنْ رِجْلَیْهِ. وَ أَخَذَ عِمَامَتَهُ (علیه السلام) أَخْنَسُ بْنُ مَرْثَدِ بْنِ عَلْقَمَهَ الْحَضْرَمِیُّ (لعنه الله)، وَ قِیلَ: جَابِرُ بْنُ یَزِیدَ الْأَوْدِیُّ (لعنه الله علیه) فَاعْتَمَّ بِهَا فَصَارَ مَعْتُوهاً. وَ أَخَذَ نَعْلَیْهِ(علیه السلام) الْأَسْوَدُ بْنُ خَالِدٍ. وَ أَخَذَ خَاتَمَهُ بَجْدَلُ بْنُ سُلَیْمٍ الْکَلْبِیُّ وَ قَطَعَ إِصْبَعَهُ (علیه السلام) مَعَ الْخَاتَمِ، وَ هَذَا أَخَذَهُ الْمُخْتَارُ فَقَطَعَ یَدَیْهِ وَ رِجْلَیْهِ وَ تَرَکَهُ یَتَشَحَّطُ فِی دَمِهِ حَتَّى هَلَکَ. وَ أَخَذَ قَطِیفَهً لَهُ کَانَتْ مِنْ خَزٍّ قَیْسُ بْنُ الْأَشْعَثِ (لعنه الله). وَ أَخَذَ دِرْعَهُ الْبَتْرَاءَ(علیه السلام) عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ (لعنه الله علیه)، فَلَمَّا قُتِلَ عُمَرُ وَهَبَهَا الْمُخْتَارُ لِأَبِی عَمْرَهَ قَاتِلِهِ. وَ أَخَذَ سَیْفَهُ(علیه السلام) جُمَیْعُ بْنُ الخلق الْأَوْدِیُّ، وَ قِیلَ: رَجُلٌ مِنْ بَنِی تَمِیم‏َ یقال له: الأسود بن حنظله (لعنه الله علیه). ▪️و فِی رِوَایَهِ ابْنِ أَبِی سَعْدٍ أَنَّهُ أَخَذَ سَیْفَهُ(علیه السلام) الفلافس النَّهْشَلِیُّ، وَ زَادَ مُحَمَّدُ بْنُ زَکَرِیَّا: أَنَّهُ وَقَعَ بَعْدَ ذَلِکَ إِلَى بِنْتِ حَبِیبِ بْنِ‏ بُدَیْلٍ. وَ هَذَا السَّیْفُ الْمَنْهُوبُ لَیْسَ بِذِی الْفَقَارِ، فَإِنَّ ذَلِکَ کَانَ مَذْخُوراً وَ مَصُوناً مَعَ أَمْثَالِهِ مِنْ ذَخَائِرِ النُّبُوَّهِ وَ الْإِمَامَهِ وَ قَدْ نَقَلَ الرُّوَاهُ تَصْدِیقَ مَا قُلْنَاهُ وَ صُورَهَ مَا حَکَیْنَاهُ. ▪️سیّد بن طاووس گوید: برای عریان کردن امام روی آوردند. اسحاق بن حویه (حوبه) پیراهنش را بیرون آورد و آن را پوشید و به پیسی مبتلا شد و موهایش ریخت. 🏴▪️ 🏴▪️🏴▪️🏴 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
🏴▪️🏴▪️🏴 🏴▪️ ▫️ گویند در پیراهن حضرت صد و اندی اثر تیر و نیزه و شمشیر بود. حضرت شیخ الائمه صادق آل محمد (علیهم السلام) می‌ فرماید: در پیکر حسین (علیه السلام) اثر سی و سه نیزه و سی و چهار ضربت شمشیر یافتند. ▫️ شلوار آن حضرت را بحر بن کعب (لعنة الله علیه) برد. گویند زمین‌گیر و فلج شد. عمامه‌ایشان را اخنس بن مرثد (لعنة الله علیه یا جابر بن یزید اودی (لعنة الله علیهما) برد و آن را بر سر گذاشت و دچار سفاهت گشت. کفش حضرت را اسود بن خالد (لعنة الله علیه) برداشت. ▫️ انگشتر وی را بجدل بن سلیم کلبی (لعنة الله علیه) درآورد؛ انگشت او را با انگشتر برید. هم او بود که مختار دستگیرش کرد و دست‌ ها و پاهایش را برید و همان‌ طور رهایش کرد تا در خون خویش غلتید و مرد. ▫️ قطیفه‌ ای از خز داشت که قیس بن اشعث (لعنة الله علیه) غارت کرد. زره حضرت را که کوتاه و بی‌دامن بود، عمر سعد (لعنة الله علیه) برداشت. چون عمر سعد (لعنة الله علیه) کشته شد، مختار آن زره را به کشنده‌ی عمر سعد (لعنة الله علیه) یعنی ابی‌عمره بخشید. ▫️ شمشیر آن حضرت را جُمیع بن خلق اودی یا اسود بن حنظله (لعنة الله علیهما) برداشت. در روایت ابن سعد (لعنة الله علیه) است که فلافس نهشلی (لعنة الله علیه) شمشیر ایشان را برداشت. محمّد بن زکریا افزوده است که پس از آن به دختر حبیب بن بدیل رسید. ▫️ این شمشیر غارت شده غیر از ذو الفقار است، چرا که آن شمشیر، محفوظ و ذخیره شده است، همراه اشیای دیگری از ذخایر نبوّت و امامت، روایت هم حکایت از درستی آنچه گفتیم دارد. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا اللهوف: ۱۷۷، مثیر الحزان: ۷۶، ترجمه الامام الحسین (علیه السلام) من الطّبقات: ۷۸، انساب الاشراف ۳: ۲۰۴ ح ۴۴، اعلام الوری ۲: ۴۶۹، مقتل الخوارزمی ۲: ۳۷، الکامل لابن الاثیر ۲: ۵۷۲، تذکره الخواص: ۲۲۸، تسلیه المجالس ۲: ۳۲۳، البحار ۴۵: ۵۷. 🏴▪️ 🏴▪️🏴▪️🏴 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب: آن کسانی که با توهّم تکیه به دیگران گمان میکنند که امنیتشان را میتوانند تأمین کنند بدانند که سیلی این را به زودی خواهند خورد. ۱۴۰۰/۷/۱۱ @video_khamenei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب : حوادث اخیر در شمال‌غربی کشور بایستی بدون دخالت و حضور نظامی ارتشهای بیگانه‌ی از ملتهای منطقه حل شود. 👈 آن کسی که برای برادر خود چاه میکند اول خودش در آن میفتد. ۱۴۰۰/۷/۱۱ @video_khamenei