eitaa logo
راه روشن
76 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا ایران را می‌کرونایند؟! نه پزشکم نه سیاستمدار؛ ولی نگرانم می‌فهمی؟ نگران؛ نه برای خودم که برای خانواده‌ام و تمام خانواده‌های هم‌وطنم؛ آیا حق دارم بگویم از آنچه مرا می‌ترساند و می‌شوراند؟ هرچند شاید آنچه من می‌اندیشم درست نباشد؛ یعنی آرزو می‌کنم نباشد. آیا حق دارم بپرسم (و پرسیده‌اند) که چرا در برخی کشورها با یک‌صدم پشتوانۀ پزشکی و تجهیزات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آمار ابتلا و مردن از کرونایشان یک صدم ما هم نیست؟ چین اعلام می‌کند با طب سنتی‌اش کرونا را مهار کرده؛ جایگاه طب سنتی ما (نمی‌گویم طب اسلامی تا بعضی‌ها هزارجایشان درد نگیرد) در درمان و کنترل این بیماری کجاست؟ پزشکانی که خود در همین سیستم آموزش رسمی دانشگاهی‌مان طب سنتی آموخته‌اند و در پزشکی جدید هم از همکلاسی‌هایشان کمتر ندارند که بیشتر دارند، چقدر بازی داده می‌شوند؟ اینکه مردمانِ بسیاری، پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند درست، اما همۀ ماجرا همین است؟ آیا نمی‌توان به سوراخ‌هایی اندیشید که بارها از آنها گزیده‌شده‌ایم؛ مگر همین چند وقت پیش اعلام نشد که چند نفر از پرسنل یکی از نیروگاه‌های مهم برق کشور دستگیر شدند به اتهام اخلال و خرابکاری در شبکۀ توزیع برق. برق چه ربطی به کرونا دارد؟ ربط دارد؛ در هر دو می‌شود تعمد داشت و دست‌کاری کرد و کار دست ملت داد؛ مگر در گذشته، در جنگ‌ها، گاه آب دشمنی را با وبا آلوده نمی‌کردند؟ مگر جهان این ویروس را چقدر می‌شناسد؟ آیا در غذایی، در دارویی، در امواجی دست‌کاری‌ای نمی‌شود تا ایران در کرونا دست و پا بزند؟ اینکه می‌گوییم ایران، بحث، فقط ایران نیست؛ اما بحث ما الآن ایران است؛ یادمان باشد که ما در روزگاری روزگارمان را سپری می‌کنیم که از «دزیدن ابرها» و «نابارور کردن ابرها» به عنوان «سلاحی اقلیمی» سخن می‌رود و دور نیست که بر ما به کار رفته باشد. وقتی مسئولان عالی‌رتبۀ پزشکی دست‌اندرکار کنترل کرونا، بارها اعلام می‌کنند که کسانی بین ما هستند که نمی‌خواهند کرونا در ایران تمام شود و نمی‌توانیم نام ببریم و شاید روزی بردیم، آیا نباید به چیزی شک کرد یا همان بهتر است که بگوییم ان شاء الله گربه است؟ بر خوانندۀ تیزهوش مخاطب این نوشته، نیک پیداست که کسی با رعایت پروتکل‌ها و توصیه‌های متخصصان و مسئولان خدوم نظام پزشکی کشور مشکلی ندارد، ابداً؛ من خودم ماسک می‌زنم، فاصلۀ اجتماعی را رعایت می‌کنم، سفرهای غیرضروری را نمی‌روم؛ به واکسن ایرانی‌مان افتخار می‌کنم؛ سخن روی این است که حوادث را یک‌لایه و تک‌ساحتی نبینیم؛ همۀ گزینه‌ها روی میز باشد و همۀ سناریوها را در نظر بگیریم؛ حتی بدترینش را که ناغافل، غافلگیر نشویم. هر کسی کار خود کند؛ نظام پزشکی کار خودش را، دستگاه‌های امنیتی کار خودشان را؛ سازمان پدافند غیرعامل کار خودش را و... و همۀ نظرها شنیده شده و بررسی شوند؛ گرچه احتمال درستی‌شان کم باشد؛ چون محتمل، بسیار مهم است. و پرسش آخر، وقتی کادر درمانی‌مان خسته شده‌اند، آیا نمی‌توان خیل جوانان بیکاری را استخدام کرد؛ حتی شده موقت و حقوق داد که بیایند در بیمارستان‌ها به کمک کادر درمان؟ خود را که نمی‌توانیم بفریبیم؛ همه که روحیه و انگیزه و منش کار جهادی ندارند؛ بالایش دوره‌ای یک هفته‌ای یا دو هفته‌ای برایشان برگزار شود و برخی کارهای بی‌نیاز از دانش تخصصی برایشان تعریف شود؛ مگر همۀ کارهای بیمارستان، جراحی در اتاق عمل است؟ برای من ناگفتن این حرف‌ها، بسیار ساده‌تر از گفتنشان بود و می‌دانم که برای کسانی خواندنشان بسیار سخت‌تر از گفتشان خواهد بود؛ چون می‌دانیم در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که به قول فاضل نظری آیینه خیلی هم نباید راستگو باشد من مایۀ رنج تو هستم، راست می‌گویی محمدرضا آتشین صدف لینک یادداشت در پایگاه خبری صدای حوزه امروز https://v-o-h.ir/?p=21657
💠مدرسه تابستانی روش💠 دانشکده زن و خانواده دانشگاه ادیان 1.پروپوزال نویسی 2. روش‌ کمی مقدماتی 3.روش کیفی مقدماتی 4.تحلیل داده های کیفی 5.روش پژوهش میان رشته‌ای در مطالعات اسلامی زنان ⏰ 1400/06/06 تا 1400/06/11 🎙ظرفیت محدود 🔻دفترچه راهنما و ثبت نام: 👉 https://fwf.urd.ac.ir/ @majiddehghan
8.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان: کمک ۱۱۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان برای درمان بیماران کرونایی ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
🔴علم‌الهدی: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری امام حسین(ع) حرام است امام جمعه مشهد: 🔹عزاداری برای امام حسین(ع) بالاترین عبادت است، اما عبادت را نمی‌توان با فعل حرام انجام داد. 🔹عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری امام حسین(ع) حرام است و با انجام کار حرام نمی‌توان برای این امام بزرگوار عزاداری کرد. 🔹در شرایط کنونی، ماسک نزدن حرام و منکر است 🔹عده‌ای که ماسک نمی‌زنند و فکر می‌کنند شهامت دارند، باید بدانند این شهامت نیست، بلکه تجاهر به معصیت است و شما هم اگر نهی از منکر نکنید، در برابر این معصیت بی‌تفاوت هستید. 🔹عزیزان مسئول در عرصه‌های نظامی، امنیتی و انتظامی باید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه نظارت و با متخلفین برخورد کنند. 🔹گفته می‌شود حرم شلوغ است. مگر مترو، اتوبوس و ون‌ها شلوغ نیست؟ مگر این‌ها قابل کنترل نیستند؟/ایسنا ✍️بیداری ملت @bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طرح موضوع عاشورایی 👇🏴🏴 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
☑️ کربلا أعظم مصارع عشاق شهداء هَذَا [کربلا] مُنَاخُ رِكَابِهِمْ وَ هَذَا مُلْقَى رِحَالِهِمْ هَاهُنَا مُرَاقُ دِمَائِهِمْ طُوبَى لَكِ مِنْ تُرْبَةٍ عَلَيْهَا تُرَاقُ دِمَاءُ الْأَحِبَّةِ [هذا] ... مَصَارِعُ عُشَّاقٍ شُهَدَاءَ لَا يَسْبِقُهُمْ مَنْ كَانَ قَبْلَهُمْ وَ لَا يَلْحَقُهُمْ مَنْ بَعْدَهُم‏. 📓 سفينة البحار، ج ۶، ص ۲۷۱
ا❁﷽❁ا «و أَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَ مِنَّا الْقاسِطُونَ فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولئِكَ تَحَرَّوْا رَشَدا، وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً، لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَ مَنْ يُعْرِضْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذاباً صَعَداً». (سوره مبارکه جن،‌ آیات ۱۴ و ۱۶ و ۱۷) ┅═۞ مدخل ۞✧═┅ ▪️سنت قطعیة إلهیة از ابتدای تشریع و تعلیم حقیقت شریعت واحد به انبیاء، بر اين تعلق گرفت كه شأن عبوديت و بندگي كه مشمول بر جميع ما سوي الله است، با ابتلاء ایشان از أسّ و أصل و محکم دین یعنی ولایت حضرت یعسوب الدین أميرالمؤمنين علی (عليه السلام) احراز گردد، «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لا یُفْتَنُون» (۱)، و بدین واسطه خبیث از طیب تمییز داده شده (۲)، و طیب به سبب امتثال امر و تسلیم و رضا از اوامر مولا درجات قرب الهی را تحصیل نماید. ▪️ در میان جمیع مصارع این سنتِ لايتبدل و لايتغير الهی، عظیم ترین مصرع ابتلای خلق بر ولایت حجة الله العظمی امیرالمومنین علی (علیه السلام)، کربلای حضرت أبی عبدالله الحسین (سلام الله علیه) بوده است. ▫️ مکنّی شدن حضرتشان به «أبوعبدالله» از قِدَم (۳)، دلالت بر همین مهم دارد که بنيان عبوديت بر وجود اقدسشان بنا گرديده است. ▫️ مبتلی شدن جمیع انبیای الهی به واقعه طفّ جهت تعیین درجات قربشان نیز برهان دیگر بر این سنت لایزال است؛ «مَا أَثْنَى اللَّهُ عَلَى عَبْدٍ مِنْ‏ عِبَادِهِ مِنْ لَدُنْ آدَمَ إِلَى مُحَمَّدٍ إِلَّا بَعْدَ ابْتِلَائِهِ وَ وَفَاءِ حَقِّ الْعُبُودِيَّةِ فِيهِ فَكَرَامَاتُ اللَّهِ فِي الْحَقِيقَةِ نِهَايَاتٌ بِدَايَاتُهَا الْبَلَاءُ وَ بِدَايَاتٌ نِهَايَاتُهَا الْبَلَاءُ» (۴). ▫️ همچنین نصّ کرائم حضرت قرآن، چون آیات سوره مبارکه جنّ و روایات مفسّرۀ ذیل آن، مؤید دیگر بر این مطلب است: صدر این کرائم تصریح می کند که «مَنْ أَسْلَمَ فَأُولئِكَ تَحَرَّوْا رَشَداً ...»؛ ➖ «مَنْ أَسْلَمَ» یعنی آنکه اسلام آورد، و اسلام آوردن در لسان ثقلین، مساوق اقرار به ولایت است؛ «أی الذين أقروا بولايتنا». چنانچه در آیات بعد، استقامت بر طریقت «أنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ» نیز به ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) تفسیر شده است؛ «فالطريقة: الولاية لعلي (عليه السلام)». ➖ «فَأُولئِكَ تَحَرَّوْا رَشَداً» و «لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً» یعنی ثمرۀ اقرار به ولایت، اختیار طریق مصیب و صراط مستقیم، و محظوظ گشتن از عذب فرات (یعنی علم نورانی که جلای قلوب می باشد) است. ➖ «لنَفْتِنَهُمْ فِيهِ» اشاره به واقعۀ شهادت امام حسین (علیه السلام) دارد؛ «أی قتل الحسين (عليه السلام)». یعنی برای اینکه میزان ثبات خلق در امر عظیم ولایت که همان حقیقت شریعت واحد و اسلام است، محرز شود، ایشان را با واقعۀ کربلای حضرت أبی عبدالله الحسین بن علی (علیه السلام) مورد امتحان و آزمایش قرار دادیم. ➖ «و مَنْ يُعْرِضْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذاباً صَعَدا» و هر کس از ذکر ربّ یعنی ولایت امیرالمومنین مولانا علی (علیه السلام) اعراض کند، به عذاب سخت دچار خواهد شد (۵). ▫️ آنجا که حضرت أبوعبدالله الحسین (علیه السلام) در خطاب به أعداء الله «لمَ تَستَحلّونَ دَمی؟»، پاسخ می شنوند: «بُغضاً لأبیک (أمیرالمومنین علی علیه السلام)» (۶)، مدلول همینست که کربلا مصرع ابتلای خلق در صراط مستقیم ولایت بوده است. ▫️ تعبیر واقعۀ کربلا به أعظم رزایا در اسلام و در جمیع آسمانها و زمین «لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصِيبَةُ بِكَ عَلَيْنَا وَ عَلَى جَمِيعِ أَهْلِ الْإِسْلَامِ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتْ مُصِيبَتُكَ فِي السَّمَاوَاتِ عَلَى جَمِيعِ أَهْلِ السَّمَاوَات‏» (۷)، مُسدّد این حقیقت است که کربلا، أعظم مصارع ابتلاء در ولایت بوده است و لذا عظیم ترین ساحت عبودیت عالَم می باشد که به سبب آن، درجات ولایت عباد سنجیده می شود و «الأجر علی قدر المشقة». ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
☑️ إقامة ولايتي صعب مستصعب‏ ▪️ لازمۀ فوز و نجاح از صعوبت این ابتلای الهی (امر صعب مستصعب ولایت)، استقامت بر طریق ولایت است. و این استقامت خود نیز التزاماتی چون انقطاع از خلق، اتجاه مطلق به سوی ولیّ الله و حلّ و فانی شدن در وجود مقدس او دارد. ▪️ مصداق أجلای این سُعداء و فائزین در این ابتلای عظیم، «أصحاب الحسین»؛ «الأرواح التي حلّت بفنائک» (سلام الله علیهم أجمعین) می باشند، همانها که در لسان مبارک حضرت حجة الله الکبری به «أوفی، أبرّ و خیر اصحاب» ملقب گردیدند؛ «فإني لا أعلم أصحابا أوفى، ولا خيرا من أصحابي، ولا أهل بيت أبر و أوصل من أهل بيتي، فجزاكم الله عني خيرا ...» (۸). ▪️ در میان ایشان نیز وجود مقدسی است که مقتدا و قائد جمیع أصحاب مولانا الحسین (سلام الله علیهم) می باشد و مقامش مورد غبطه تمام آنان است. زیرا أتم و أکمل معنای استقامت در طریق ولایت را با فدایی شدن خویش برای مولایش معنا نمود. «السَّلامُ عَلَی أبى الفَضلِ العَبّاسِ بنِ أمیرِالمُؤمِنینَ، المُواسى أخاهُ بِنَفسِهِ، الآخِذِ لِغَدِهِ مِن أمسِهِ، الفادى لَهُ الواقی ...» (۹) ▪️ وجود مبارک حضرت قمر الهاشمیین، عباس بن امیرالمؤمنین (علیهما السلام) در حضن و حجر مادری پرورش یافتند که از بدو ورود، تفدیه و تضحیه جان خویش برای مولا را بنای ادب عبودیت وضع نهاده بودند. ▫️ از آستان چنین حجری است که عباسی پرورانیده می شود که اینگونه فدایی شدن برای أبوعبدالله را به منصه ظهور می رساند. ▪️ این چنین تفدیه و تضحیه ای مولود مکتبی است که بنیانش را بانوی بقیع، حضرت أم البنین (سلام الله علیها) بنا نهادند، مکتبی که نصب العین آن عبارت عظیم القدر «أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین (علیه السلام)» (۱۰) می باشد. ▫️ بنیان بی بدیلی که تاریخ، مثیل و نظیر آن را پیش از این به خود ندیده بود، چرا که ام البنینی نبود که این امر را محقق و به خلق عرضه نماید. به همین دليل پیش از این، فدا شدن برای حجة الله الکبری حضرت أبی عبدالله الحسین (علیه السلام) مصداق و معنایی نداشت. ▫️ علت حضور بانوی بقیع حضرت أم البنین (سلام الله علیها) در بيت امیر الکونین، نحوه و ملاکات انتخاب ایشان به عنوان زوجه وصی رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم)، و عنایات خاصه و تعالیمی که این خاتون از محضر نورانی حضرت عقیله بنی هاشم سیدتنا و مولاتنا زینب کبری (سلام الله علیها) کسب نمودند، همه برهان واضح و دلیل آشکاری است بر شأن و جایگاه ویژه ای که ایشان در تبیین فداشدن خلق برای حضرت أبی عبدالله الحسین (علیه السلام) دارند. ▪️ لذا آنانکه ارادۀ فوز و نجاح از ابتلای عظیم الهی و ادای حق الطاعة دارند، باید در این مکتب تلمذ نمایند که آموزه های آن، قمری چون عباس بن امیرالمؤمنین (علیهما السلام) را به عالم معرفی می کند. ✍️ با بیان این مقدمه، در این ایام عزای سید و سالار شهیدان حضرت أبا عبدالله الحسین (علیه السلام)، به تبیین مکتب نورانی بانوی بقیع پرداخته‌ تا حقیقت فدایی شدن برای اباعبدالله را از محضر مبارکشان بیاموزیم. ولاحول و لا قوة إلا بالله العلي العظيم ┅═۞ فهرست منابع ۞✧═┅ (۱) سوره مبارکه عنکبوت، آیه ۲ (۲) سوره مبارکه آل‌ عمران، آیه ۱۷۹ (۳) كامل الزيارات، النص، ص ۷۲ (۴) مصباح الشريعة، ص ۱۸۴ (۵) تفسیر القمی، ج ۲، ص ۳۸۹ (۶) منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج ۱۸، ص ۱۸۶ (۷) فرازی از زیارت سیدالشهداء (علیه السلام) (۸) الارشاد فی معرفه حجج الله علی العباد، ج ۲، ص ۹۱ (۹) المزار الكبير (لابن المشهدي)، ص ۴۸۹ (۱۰) تنقيح المقال فى علم الرجال (رحلي)، ج ۳، ص ۷۰ ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا