eitaa logo
راه روشن
76 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۱۳) ☑️ القرآن دليلٌ علي المعروف؛ حضرت قرآن، هاديِ خلق (۴) ا❁﷽❁ا «وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُون‏»؛ و چون قرآن قرائت شود همه گوش بدان فرا دهید و سکوت کنید، باشد که مورد لطف و رحمت حق شوید. ﴿سوره مبارکه أعراف، آیه ۲۰۴﴾ ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا ✍️ مستفاد از أدله متواتره ای که در مبحث هدایت حضرت قرآن اقامه شد، «دلیلیت حضرت قرآن بر معروف» و «امامت حضرت قرآن بر هدایت خلق» بدست آمد. در تکمیل این مطلب، باید اضافه شود: ▪️ إمام، حقّی بر ذمه مأمومین دارد که آن عبارتست از: «اطاعت و عمل به أوامر امام». ▪️ جناب ابوحمزه ثمالی از کبار و ثقات أصحاب از حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) نقل می کند که از آن حضرت پرسید: ➖ «مَا حَقُّ الاْمَامِ عَلَى النّاسِ»؛ حقّ امام بر مردم چیست؟ امام (علیه السلام) فرمودند: ➖ «حَقُّهُ عَلَیْهِمْ أنْ یَسْمَعُوا لَهُ وَ یُطیْعُوهُ»؛ حقّ امام بر مردم این است که به سخنانش گوش فرادهند و فرمانش را اطاعت کنند (۱). 👈 مأموم به سبب اطاعت و عمل یا امتثال از أوامر امام، می تواند تقرّب بدست آورد و در نتیجه هدایت شود؛ «وَ إِنْ تُطيعُوهُ تَهْتَدُوا»، اگر از او اطاعت کنید، هدایت می شوید. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏ ۱، ص ۴۰۵ 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۱۳) ☑️ القرآن، دَلِيلٌ عَلَى الْمَعْرِفَةِ لِمَنْ عَرَفَ الصِّفَةَ ▪️ اطاعت، زمانی محقق می شود که عمل، مطابق أمر باشد، و الا عمل مخالف أمر، عصیان است. پس لازمۀ اطاعت از امام، معرفت به أوامر ایشان است. ▪️ همانطور که در حدیث متواتر نبوی آمده است: «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة» (۱)؛ كسى كه بميرد و امام زمان خويش را نشناسد به مرگ جاهليت (و كفر) مرده است. ▪️ عبد مادامیکه معرفت به امامش به دست نیاورده، نمی تواند أمر او را دریافت کند تا از او اطاعت کند و در نتیجه هدایت شود. ▪️ چنانچه رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) در این خصوص فرمودند: ▫️ «فِيهِ مَصَابِيحُ الْهُدَى وَ مَنَارُ الْحِكْمَةِ وَ دَلِيلٌ عَلَى الْمَعْرِفَةِ لِمَنْ عَرَفَ الصِّفَةَ فَلْيَجْلُ جَالٍ بَصَرَهُ وَ لْيُبْلِغِ الصِّفَةَ نَظَرَهُ يَنْجُ مِنْ عَطَبٍ وَ يَتَخَلَّصْ مِنْ نَشَبٍ، فَإِنَّ التَّفَكُّرَ حَيَاةُ قَلْبِ الْبَصِيرِ كَمَا يَمْشِي الْمُسْتَنِيرُ فِي الظُّلُمَاتِ بِالنُّورِ» (۲)؛ ▫️ در حضرت قرآن چراغ هاى هدايت، نور حكمت و دلیل (راهنمای) معرفت، براى آن كس كه صفاتش را بشناسد، قرار گرفته است. پس صاحب بصیرت باید دقت کند تا با معرفت به صفاتش، هدایت یابد، زیرا به وسيله‏ تفکر و معرفت، قلب زندگي روشن خود را مي ‏يابد، همان طور که رهروان در پرتو نور از تاريکي ‏ها گذر مي ‏کنند. ✍️ بنابراین، حضرت قرآن، امام حیّ ای است که با معرفت به آن ساحت مقدس، می توان أوامر او را دریافت تا حقش را ادا و طاعتش را بجا آورد و از هدایتش بهره مند شد. لذا آن عبدی که با تعقل و تدبر در کلام حضرت قرآن، معرفت امامش را کسب کند و به میزان آن معرفت، أوامر امامش را عامل باشد، به همان مقدار قُرب به امامش به دست می آورد؛ و «إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِالْقُرْآنِ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَ إِنْ لَمْ يَحْفَظْهُ، وَ أَبْعَدَهُمْ مِنْهُ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ بِهِ وَ إِنْ كَانَ يَقْرَؤُهُ» (۳). ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر، ص ۲۹۶ (۲) الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏ ۲، ص‏ ۵۹۸ (۳) إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج‏ ۱، ص ۷۹ 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ۱۳ ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ ⚜️قلْ هَذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَی اللّهِ عَلَی بَصِیرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِی وَسُبْحَانَ اللّهِ وَمَا أَنَاْ مِنَ الْمُشْرِکِینَ ✨بگو این است راه من که من و هر کس پیروی‌ام کرد با بینایی به سوی خدا دعوت می‌کنیم و منزه است خدا و من از مشرکان نیستم. 📗سوره مبارکه یوسف آیه ۱۰۸ 💠ابن شهر آشوب از امام باقر (علیه السلام) روایت می‌کند که در توضیح این آیه «قُلْ هَذِهِ سَبِیلِی» فرمود: منظور از «سبیل» علی (علیه السلام) است، که جز با ولایت وی نمی توان به آن چه نزد خداست، دست یافت. 📗 مناقب، ج ۳، ص ۷۲. ✨ ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ۱۳ ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ ✨إنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ 🔅جز اين نيست كه تو بيم‌دهنده‌اى هستى و هر قومى را رهبرى است. 📗سوره مبارکه رعد آیه ۷ 💠 حضرت أبا جعفر (علیه السلام ) درباره آیه فوق فرمودند: المنذر رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) و الهادي علي (علیه السلام) 🔅منذر در این آیه حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) است 🔅و هادی حضرت علی (علیه السلام) است. 📗 الكافي ج۱ص۱۹۲ الأمالي‏ صدوق ص۲۷۶ بشارةالمصطفى ص۲۳۷ ✨ ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨
✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ۱۳ ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🔆سلاَمٌ عَلَیْکُم بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدَّارِ 🔆(و به آنان می‌گویند: ) درود بر شما به (پاداش) آن چه صبر کردید. راستی چه نیکوست فرجام آن سرای 📗سوره مبارکه رعد آیه ٢۴ 💠 ابن ابی عمیر، از جمیل، از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده است که فرمودند: ✨«نحن صبر و شيعتنا أصبر منا، لأنا صبرنا بعلم، و صبروا على ما لا يعلمون». ✨ما شکیبا هستیم و شیعیان ما از ما صبورترند؛ زیرا ما می‌دانیم و صبر می‌کنیم؛ اما شیعیان ما بر آن چه که به آن آگاهی ندارند، صبر می‌ کنند. 📗 تفسیر قمی، ج ۱، ص ۳۶۶. ✨ ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا