🌸✨✨🌸
#معرفی_یاران_امام_حسین (ع)📜
#یار_سوم💕
💚 #عباس_بن_علی(ع)💚
#نبردکربلا🌹
سید بن طاووس از ابو مخنف نقل میکند که در عصر عاشورا، عباس در پی یافتن آب برای اهلبیت با دشمنان زیادی جنگید. پس از زخمیشدن دست راست و سپس دست چپش، مشک آب را بر دهان گرفت و به نبرد ادامه داد تا اینکه توسط زید بن ورقاء حنفی و حکیم بن طفیل سنانی کشتهشد. حسین واعظ کاشفی در روضةالشهدا او را شصت و هشتمین کشته کربلا میداند. برادر زاده امالبنین به نام عبدالله بن ابی محل بن حظام برای عباس(ع) امان نامهای از سوی ابن زیاد آورد که ردش کرد.
شیخ مفید مینویسد: عباس به همراه حسین بن علی برای آوردن آب به سمت فرات رفتند ولی سپاه عمر بن سعد مانع شدند. سپس او را محاصره و از حسین جدا کردند. عباس(ع) به تنهایی میجنگید تا بر زمین افتاد. در این هنگام او به دلیل زخمهایش نتوانست حرکت کند و زید و حکیم او را کشتند. بلاذری حرمله را قاتل عباس میداند و حکیم را کسی میداند که لباس عباس را از بدنش جدا کرد. او در زمان کشتهشدن ۳۴ سال داشت.
#معرفی_یار_سوم_ادامه_دارد...
📗جعفریان، رسول (۱۳۸۶). تاملی در نهضت عاشورا. انصاریان.
📕 موسوی المقرم, سید عبدالرزاق. سردار کربلا. الغدیر.۲۵۳
و...
الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج
https://eitaa.com/rahrovanehvelayat
🌴🌸🍃🌴🌸🍃🌴🌸🍃🌴🌸🍃
هر روز معرفی یکی از 30 نفر از ملعون ترین و خبیث ترین نفراتی که در واقعه کربلا بیشترین ظلم را به امام حسین علیه السلام و یاران و اهل بیتش وارد کردند👇👇
#حکیم_بن_طفیل_طایی_سنبسی لعنت الله علیه
او از قبیله طی و از همین جهت طائی می گفتند. سنبسی را نیز با اعراب مختلف، سنبسی و ... خوانند.
او از سران و اشراف کوفه و منافقان و حامیان سرسخت حکومت یزید بود و در کربلا در قتل و غارت و جنایات دیگر دست داشت.
جنایاتش:
روز عاشورا، آن زمان که عباس بن علی علیه السلام، به سمت رود فرات رفت تا برای خیمه های امام حسین علیه السلام آب بیاورد، حکیم همراه زید بن ورقاء در یکی از نخلستان های اطراف کمین کرد و بطور ناگهانی به حضرت اباالفضل العباس علیه السلام حمله برد و دستان حضرتش را قطع کردند.
به نقل برخی مورخین، حکیم بن طفیل در آخرین لحظه، عمودی از آهن به فرق مبارکش زد و آن حضرت نقش بر زمین شد. عده ای نام آن خبیث را، نوفل ازرق گفته اند.
بعد از شهادت حضرت عباس علیه السلام حکیم جامه و سلاح او را به سرقت برداشت. تمام مقاتل، او را از قاتلین حضرت ابالفضل العباس علیه السلام می دانند.
بعد از شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام در روز عاشورا، به دستور عمر بن سعد همراه با 10 نفر دیگر بر بدن آن حضرت اسب تاختند و استخوان های سینه و پشت و پهلوی حضرتش را در هم شکستند (لعنت خداوند بر آنها)
سرنوشت او:
عبيد الله بن كامل از فرماندهان سپاه مختار او را دستگير كرده او را برهنه كردند و دست بسته در كنار ديوار نگاه داشتند و آن قدر تير بر او زدند تا مرد سپس سر او را به نزد مختار بردند.
بر #مالک_بن_یسر تا قیامت لعنت
بر #حصین_بن_تمیم تا قیامت لعنت
بر #ابحر_ابن_کعب تا قیامت لعنت
بر #سنان_بن_انس_نخعی تا قیامت لعنت
بر #اسحاق_بن_حوبه_حضری تا قیامت لعنت
بر #حکیم_بن_طفیل_طایی_سنبسی تا قیامت لعنت
📚نفسالمهموم
📚ترجمه کامل ابن اثیر
📚تاریخ طبری
📚منتهیالامال
📚ابصار العین
📚موسوعه الامام الحسین به نقل از: عمادالدین طبری، نفس المهموم، کامل بهائی، لهوف، ارشاد و بسیاری منابع دیگر
✨یا علی✨
https://eitaa.com/rahrovanehvelayat
رهروان ولایت
🌴🌸🍃🌴🌸🍃🌴🌸🍃🌴🌸🍃 هر روز معرفی یکی از 30 نفر از ملعون ترین و خبیث ترین نفراتی که در واقعه کربلا بیشترین
وَ تُرَاباً أَحْمَرَ يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ بَكَيْتَ عَلَى الْحُسَيْنِ حَتَّى تَصِيرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّيْكَ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِيراً كَانَ أَوْ كَبِيراً قَلِيلًا كَانَ أَوْ كَثِيراً يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا ذَنْبَ عَلَيْكَ فَزُرِ الْحُسَيْنَ (صلوات الله علیه) يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَسْكُنَ الْغُرَفَ الْمَبْنِيَّةَ فِي الْجَنَّةِ مَعَ النَّبِيِّ (صلی الله علیه و آله) فَالْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَيْنِ يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ يَكُونَ لَكَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (صلوات الله علیهما) فَقُلْ مَتَى ذَكَرْتَهُ يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوَلَايَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلًا أَحَبَّ حَجَراً لَحَشَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَعَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
ای پسر شبیب! پدرم از پدرش و او از جد خود (صلوات الله علیهم) برایم نقل کرده: هنگامی که جدم حسین (صلوات الله علیه) کشته شد، آسمان خون و خاک قرمز بارید. ای پسر شبیب! اگر به اندازه ای برای حسین (صلوات الله علیه) گریه کنی که اشکت بر گونه های صورتت بچکد، خداوند تمام گناهان تو را چه کوچک و چه بزرگ، چه کم و چه زیاد می آمرزد.
ای پسر شبیب! اگر از اینکه خداوند عز و جل را ملاقات کنی در حالی که گناهی نداشته باشی خوشحال می شوی؛ امام حسین (صلوات الله علیه) را زیارت کن! ای پسر شبیب! اگر دوست داری در آن غرفه ای که در بهشت بنا شده، همراه پیغمبر (صلّی اللّه علیه و آله) باشی، قاتلان حسین (لعنهم الله) را لعنت کن! ای پسر شبیب! اگر دوست داری ثواب افرادی را داشته باشی که با حسین بن علی (صلوات الله علیه) شهید شدند، هرگاه آن حضرت را به یاد می آوری بگو:
«یا لیتَنی کُنتُ مَعَهُم فَأَفُوز فَوزاً عَظیماً»
یعنی ای کاش من هم با آنها (شهدای کربلا) بودم تا رستگاری بزرگی نصیبم می شد.
ای پسر شبیب! اگر دوست داری در درجات عالی بهشت با ما باشی، با غم و اندوه ما محزون باش و با شادی ما شاد باش و بر تو باد به ولایت ما، زیرا اگر مردی سنگی را دوست داشته باشد؛ خداوند عز و جل او را در روز قیامت با همان سنگ محشور خواهد نمود
إقبال الأعمال - ط القديمة ج 2 ص 544
عيون أخبار الرضا ج 1 ص 299
نفس المهموم (شیخ عباس قمی) ص 35
بحار الانوار ج 44 ص 285
بحار الانوار ج 98 ص 102
تعریب منتهی الآمال ج 1 ص 540
یابن الشبیب ! جد مرا سر بریده اند
پیش نگاه عمه ی ما سر بریده اند
https://eitaa.com/rahrovanehvelayat
🛑معنای دقیق کلمات عاشورا و تاسوعا چیست ؟*
✍️ اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشتهاند که چون عشر و عاشر از یک ریشهاند و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است پس عاشورا یعنی دهم محرم؛ و بر همین قیاس تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند روز نهم ماه محرم گفتهاند. اما این معنا به دلایل زیر اشتباه است:
آیا واژه عاشورا برای دهم ماهها دیگر نیز به کار میرود؟ مثلاً آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد؟ یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است؟
آیا اگر امام حسین(ع) مثلاً در یازدهم محرم شهید میشد، آنگاه تاسوعا با عاشورا عوض میشد و عاشورا واژه دیگری داشت؟
در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعدهای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود. اعداد بر خلاف کلمات استثناپذیر نیستند؛ به طور مثال در کلام عرب اعداد این گونه شمارش میشوند: اول – ثانی - ثالث - رابع ... و یا اولاً – ثانیاً - ثالثاً - رابعاً و... چنان چه تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعدهپذیر باشند؛ یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ کرد؛ مثل تاسوعا – عاشورا – ثامونا – سابوعا-..، اما میبینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمیکنند؛ لذا نمیتوانیم دلیلی داشته باشیم که تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعده شمارش پیروی کنند و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد بلکه معنای دیگری دارند.
*عاشورا؛ روز معاشرت با امام(ع)*
عشر به کسر عین و عشرت، به معنای معاشرت و مصاحبت است. معاشر به ضم میم یعنی مصاحب و عاشر اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت است.
خداوند میفرماید: «وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (نساء/۱۹) با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید. عشیر یعنی همدم و رفیق؛ «وَ لَبِئْسَ الْعَشِیر ُ» (حج/۱۳) چه بد دوستی انتخاب کردهاند و چه بد معاشر و رفیقی است.
العاشور از ریشه عشر به کسی گفته میشود که معاشرت خصلت او باشد. العاشوراء جایی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان میشود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه میکنند؛ و عاشورا مبالغه است از میل به معاشرت؛ *یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام(ع) به شدت بالا میرود.*
*تاسوعا؛ روزی برای وسعت ظرفیت*
با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد، عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار میگیرد و معنی نهم را از دست میدهد. اتسع به فتح الف یعنی گروههای ۹ نفره شدند. اما اتسع به کسر الف یعنی وسعت پیدا کرد - گشاد شد - فراخ گردید. اتساع یعنی گسترده شدن و گشاد شدن. بالا رفتن ظرفیت. اتساع شرائین؛ یعنی رگها گشاد شدند و ظرفیت شان برای عبور خون زیاد باشد. التاسوع چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیت اش زیاد باشد؛ و بالاخره التاسوعا یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد؛ و تاسوعا این معنی را پیدا میکند: *روزی که ظرفیت بالا میرود و در سینهها فراخی ایجاد میشود و به جای تنگی، وسعت مییابد.*
*این دو نام از ابداعات امام سجاد (علیهالسلام) است* و اگر در بعضی از روایات از پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) از عاشورا گفته شده است، *اکثرا جعلیات بنیامیه برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین (علیه السلام) است،* اما در مورد تاسوعا تقریباً نداریم که قبلاً از امام سجاد (علیه السلام) لغت تاسوعا به کار برده شده باشد و این معنا از عاشورا و تاسوعا خیلی عاشقانه است...
منبع:برگرفته از کتاب «سفری از عاشورا تا اربعین»
https://eitaa.com/rahrovanehvelayat
⚫️امام صادق علیهالسلام:
کام فرزندان خود را با تربت امام حسین علیهالسلام بردارید، که (برای هرگونه آفت) امان و مصونیت خواهد بود.
«اَلسَّلامُ عَلَى مَنْ جَعَلَ اللّهُ الشِّفآءَ فِی تُرْبَتِهِ»
https://eitaa.com/rahrovanehvelayat
4_5920006951701317517.mp3
5.64M
چرا برای امام حسین علیهالسلام گریه میکنیم؟
🎤حاجآقا دانشمند؛
پیشنهاد دانلود و نشر🌹
16.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماجرای شنیدنی تنها شهیدایرانی که درواقعه عاشورا دراغوش امام حسین علیه السلام به شهادت رسید
https://eitaa.com/rahrovanehvelayat
5.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما برای عربها گریه میکنیم؟
جالبه حتما گوش کنید.
https://eitaa.com/rahrovanehvelayat
در حسرت زیارت:
به بهانه روز پنجم محرم اشاره ای داریم به شهدای دشت کربلا از میان یادگاران امام حسن مجتبی علیه السلام :
فرزندان امام مجتبی علیه السلام که در کربلا حضور داشتند چهار نفر بودند: قاسم، ابوبکر، عبدالله، حسن بن حسن معروف به حسن مثنی.
1) قاسم بن الحسن
مادر قاسم بن الحسن «رمله» نام داشت، وی نوجوانی بود که هنوز به حدّ بلوغ نرسیده بود، هنگامی که برای اجازه رفتن به میدان خدمت امام حسین علیه السلام رسید، امام او را در آغوش گرفت و هر دو آنچنان گریستند که از حال رفتند. (1)
2) ابوبکر بن الحسن
او با قاسم از یک پدر و مادر بودند، مرحوم محدث قمی نوشته است: امام باقر علیه السلام فرمود: ابوبکرالحسن را مردی به نام «عقبة الغنوی» به شهادت رساند، و ابوالفرج شهادت او را قبل از شهادت قاسم نقل کرده است؛ امّا عبدی، جزری و شیخ مفید شهادت این نوجوان را بعد از شهادت حضرت قاسم نقل کرده اند. (2)
3) حسن بن حسن
چهارمین فرزند امام مجتبی علیه السلام که در حادثه کربلا حضور داشت «حسن بن حسن» معروف به حسن مثنی است، وی در روز عاشورا به میدان رفت و جنگ نمایانی کرد و سر انجام روی زمین افتاد؛ هنگامی که سپاه دشمن برای جدا کردن سرها آمدند، دیدند او هنوز زنده است و رمقی در بدن دارد، زنی به نام «اسماء» که از خویشاوندان مادری او بود وساطت کرد و او را با خود به کوفه برد و مداوا نمود تا بهبود یافت و بعد به مدینه رفت. (3)
4)عبدالله بن الحسن
عبدالله بن الحسن نیز فرزند دیگر امام مجتبی علیه السلام است که در کربلا به شهادت رسید، وی در روز عاشورا هنگامی که کوفیان امام علیه السلام را محاصره کرده بودند، خود را به امام رساند و زینب علیها السلام خواست مانع او شود؛ امّا او فریاد می زد: «به خدا قسم! از عمویم جدا نمی شوم» در این هنگام «بحربن کعب» (و برخی گفته اند: حرملة بن کاهل به امام علیه السلام حمله کرد، عبدالله به او فریاد زد: آیا می خواهی عمویم را بکشی؟
او شمشیرش را به طرف امام فرود آورد، که عبدالله دست خود را سپر کرد و دستش قطع شد. امام علیه السلام وی را در آغوش گرفت و فرمود: ای پسر برادرم! صبور باش تا به پدران خود ملحق شوی. در این هنگام حرمله تیری به او زد و او در حالی که در دامان عمو قرار داشت به شهادت رسید. (4)
پی نوشت ها
[1] ابصارالعين، ص 36.
[2] نفس المهموم، ص 325.
[3] حياة الحسين ج 3 ص 652.
[4] لهوف ص 15.
https://eitaa.com/rahrovanehvelayat
🔅دعای بسیار شریف سیدالشهدا علیه السلام بعد از نماز های واجب با آثار فوق العاده
عَنْ عَلِيِّ بْنِ عَاصِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَنْ آبَائِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ علیهم السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله: وَ لَقَدْ لُقِّنَ (حُسَینُ بنُ عليّ علیه السلام) دَعَوَاتٍ، مَا يَدْعُو بِهِنَّ مَخْلُوقٌ إِلَّا حَشَرَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَ مَعَهُ، وَ كَانَ شَفِيعَهُ فِي آخِرَتِهِ، وَ فَرَّجَ اللَّهُ عَنْهُ كَرْبَهُ، وَ قَضَى بِهَا دَيْنَهُ، وَ يَسَّرَ أَمْرَهُ، وَ أَوْضَحَ سَبِيلَهُ، وَ قَوَّاهُ عَلَى عَدُوِّهِ، وَ لَمْ يَهْتِكْ سِتْرَهُ.
فَقَالَ لَهُ أُبَيُّ بْنُ كَعْبٍ: مَا هَذِهِ الدَّعَوَاتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟
قَالَ: تَقُولُ إِذَا فَرَغْتَ مِنْ صَلَاتِكَ وَ أَنْتَ قَاعِدٌ:
«اللَّهُمَ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكَلِمَاتِكَ وَ مَعَاقِدِ عَرْشِكَ، وَ سُكَّانِ سَمَاوَاتِكَ وَ أَنْبِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ أَنْ تَسْتَجِيبَ لِي، فَقَدْ رَهِقَنِي مِنْ أَمْرِي عُسْرٌ. فَأَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَ لِي مِنْ عُسْرِي يُسْراً (مِنْ أَمْرِى يُسْراً)»
فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ يُسَهِّلُ أَمْرَكَ، وَ يَشْرَحُ لَكَ صَدْرَكَ، وَ يُلَقِّنُكَ شَهَادَةَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عِنْدَ خُرُوجِ نَفْسِكَ. (بحارالأنوار، ج36 ،ص204-205 به نقل از کمال الدین و عیون اخبار الرّضا)
حضرت جوادالأئمه علیه السلام از پدران بزرگوارش از حسین بن علی علیهم السلام از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله نقل می کنند که فرمود:
دعاهايى به حسین به علی علیه السلام تعليم داده شده است كه اگر کسی آن را بخواند، خداوند عزّوجلّ وى را همراه با حسین بن علی علیه السلام محشور می فرمايد ، و در آخرت، حسين علیه السلام شفيع او خواهد بود، و خداوند گرفتاری او را برطرف خواهد كرد، و به واسطه این دعا، دين او را ادا كرده، كارش را آسان می گرداند، و راهش را روشن كرده، او را در مقابل دشمن قوى می گرداند، و امور پنهانش را آشكار نخواهد كرد.
ابیّ بن کعب پرسید: ای رسول خدا! این دعاها چیست؟
فرمود: پس بعد از اينكه از نماز فارغ شدى در حالى كه هنوز در جايت نشسته ای، این دعا را بخوان:
«اللَّهُمَ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكَلِمَاتِكَ وَ مَعَاقِدِ عَرْشِكَ، وَ سُكَّانِ سَمَاوَاتِكَ وَ أَنْبِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ أَنْ تَسْتَجِيبَ لِي، فَقَدْ رَهِقَنِي مِنْ أَمْرِي عُسْرٌ. فَأَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَ لِي مِنْ عُسْرِي يُسْراً (مِنْ أَمْرِى يُسْراً)»
با خواندن اين دعا خداوند، کار تو را آسان ساخته، شرح صدر مرحمت می فرمايد و در زمان مرگ، شهادت به وحدانيّت خود را به تو تلقين خواهد كرد.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
https://eitaa.com/rahrovanehvelayat
#السلام_علیک_یاشهزاده_قاسم🌷
چون باد میان معرڪہ تاختہ بود
رعد از رجزش قافیہ را باختہ بود
دارم بہ هنرمندےعشقش ایمان
باخاڪ وعسل پیالہاے ساختہ بود
#پسرشیرجمل_درکربلا_غوغا_کرد💔
https://eitaa.com/rahrovanehvelayat
8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پویش عهد اربعینی
- قرائت 40 روز دعای عهد(از عاشورا تا اربعین حسینی)
- جهت ظهور حضرت حجت(عج) و حل مشکلات
🌹در این ایام خامان حرم سیدالشهداء نایب الزیاره شما خواهند بود🌹
https://eitaa.com/rahrovanehvelayat