✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅
✅
✅
پرســـ❓ــش
⁉️ من پاک گیجشدم از یه طرف دین میگه انسان مختارِ از اون طرف خدا به اعمالی که ما هنوز انجام ندادیم و قراره در آینده اختیاری انجامشون بدیم علم داره، چطور چنین چیزی ممکنه؟
⁉️ اینکه برخی میگن علم خدا به اعمال ما مثل علم استاد به نمره شاگردانشِ که هیچ تاثیری در نمره اونا نداره. آیا این مثال قیاسِ معالفارقِ؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
برای فهم معنای "علم پیشین" و "قضا و قدر" الهی به این نکات توجه فرمائید:
1️⃣ چون علم الهی مطلق است، به وقوع افعال انسانی نیز تعلق میگیرد. در این صورت، علم الهی به افعال انسانی با تمامی خصوصیاتش تعلق میگیرد؛ یعنی خدا علم دارد به این که فلانی در فلان موقعیت خاص زمانی و مکانی، فلان کار را که ناشی از ارادهی اوست انجام میدهد و ارادهی او نیز ناشی از تأملات تمایلات اوست.
📚سبحانی،جعفر، محاضرات فی الالهیات، مؤسسهامامصادق،1428ق،ص217-219
2⃣ علم ازلی الهی به هر فعلی، با شرایط خاص خودش تعلق میگیرد:
〽️علم الهی به فعلی که به صورت غیراختیاری تحقق مییابد؛ مثلا اگر علم الهی به وقوع زمین لرزه تعلق بگیرد، به وقوع آن با تمام خصوصیاتش تعلق میگیرد؛ یعنی به این که این زمین لرزه در فلان موقعیت زمانی یا مکانی رخ میدهد و ناشی از این دلیل خاص است.
〽️علم الهی به فعلی که به صورت اختیاری است هم تعلق مییابد، از این رو چون علم الهی مطلق است، به وقوع افعال انسانی نیز تعلق میگیرد. در این صورت، علم الهی به افعال انسانی با تمامی خصوصیاتش تعلق میگیرد؛ یعنی به این که فلانی در فلان موقعیت خاص زمانی و مکانی این کار را انجام میدهد؛ کاری که ناشی از ارادهی اوست و ارادهی او نیز ناشی از تأملات تمایلات و ... اوست
📚سبحانی، جعفر، محاضرات فی الالهیات، مؤسسه امام صادق،1428ق،ص217-219
3⃣ علم الهی به وقوع چیزی در آینده، بدین معنا است که آن چیز لزوما محقق میشود اما این مطلب بدین معنا نیست که چون خداوند چنین علمی داشته است، پس آن چیز لزوما محقق میشود.
استادی را فرض کنید که میداند فلان شاگردش که مشارکت کلاسی و مطالعه کافی ندارد، در کنکور موفق نمیشود.
علم این استاد شاگردش را مجبور به عدم موفقیت نمیکند.
علم الهی نیز از این قبیل است؛ یعنی خداوند مقدر کرده است که اگر مثلا فلانی صلهی رحم کند، عمرش طولانیتر میشود و در هشتاد سالگی میمیرد اما اگر صلهی رحم نکند، در شصت سالگی از دنیا میرود. آری، خداوند میداند که فلانی چنین نمیکند و در شصت سالگی میمیرد. اینطور نیست که خداوند مقدر کرده بود که فلانی حتما صلهی رحم نکند و در شصت سالگی بمیرد. آری، چون او در آینده صلهی رحم نخواهد کرد و خداوند نیز به آینده آگاهی دارد، علم دارد که فلانی در شصت سالگی میمیرد.
✨ اما در مورد قیاس معالفارق بودن علم خدا و علم معلم باید متذکر شد: هر تمثیلی که برای درک یک حقیقت معقول ارائه میشود، از یک جهت ما را به فهم آن حقیقت نزدیکتر میکند اما از چندین جهت ما را از آن دورتر می سازد.
پس توجه به این نکته ضروری است که بدانیم قرار نیست در تمثیل، میان دو طرفِ مثال از تمامیِ جهات عینیت برقرار باشد بلکه همین که از یک جهت بینشان مشابهت باشد کافیست.
آن جهتی که در این دو مورد مشترک است، این است که علم به چیزی، مستلزم جبری شدن آن چیز نیست. برای درک مطلب، به علم استاد به شاگرد مثال می زنند چرا که در این مورد نیز استاد به نتیجه امتحان آگاه است اما علم او نتیجه را محقق نساخته است بلکه شاگرد خودش بوده که چنین کاری را رقم زده است.
برای این مطلب، مثالهای دیگری هم می شود ارائه داد نظیر این مثال: علم من به این که ضرورتا بعد از رنگ قرمز چراغ راهنمایی، رنگ سبز را نمایش میدهد اما علم من علت تغییر رنگ چراغ نیست.
4⃣ اگر انسان در تغییر سرنوشتش تاثیرگذار نبود و فعل و اراده و سرنوشتش از پیش تعیین شده بود، خداوند در آیات و روایات به تاثیر اختیار در تعیین سرنوشت، اهتمام ویژه نمیداشت که «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم»رعد/ 11 خداوند سرنوشت هيچ قوم(و ملّتى) را تغيير نمىدهد مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند.
♻️نتیجهاینکه:
✳️علم الهی به وقوع فعل، همراه است با علم به آن فعل با تمامی خصوصیاتش. در این صورت، هیچ ناسازگاری میان اختیار آدمی و علم الهی نیست بلکه اگر علم الهی به آنها تعلق بگیرد، نه تنها اختیاری بودن آن افعال را منتفی نمیسازد بلکه ضرورتا به اختیاری بودن آن افعال منتهی میگردد.
✳️علم الهی به هیچ وجه مانع اختیار انسان نمیشود.
#عقائد
#علم_الهی
#جبر_و_اختیار
🆔 @javadheidari110
✅✅✅✅✅✅✅✅✅
@ramezan_ghasem110
🍹عصاره همه دعاها را هر صبح بخوانیم🍹
📝روایت شده است، امیرالمومنین علیهالسلام مردى را دیدند که از روى نوشته، دعایى طولانى میخواند؛
➕حضرت به او فرمودند: «اى مرد! آنکه زیاد را میشنود، اندک را هم پاسخ میدهد»
➖مرد پرسید: پس چه کنم سَرورم؟
➕حضرت فرمودند: بگو:
« الْحَمْدُ للهِ عَلَى کُلِّ نِعْمَةٍ وَ أَسْأَلُ اللهَ مِنْ کُلِّ خَیْرٍ وَ أَعُوذُ باللهِ مِنْ کُلِّ شَرٍّ وَ أَسْتَغْفِرُ اللهَ مِنْ کُلِّ ذَنْبٍ»
ستایش، خداى را بر هر نعمتى، و هر خوبى را از خدا میخواهم و از هر بدى، به خدا پناه میبرم و از هر گناهى، از خدا آمرزش میطلبم.
📚«بحار الانوار، مرحوم مجلسیره، ج۹۱»
#دعا
••✾❀زنگبیداری 👇❀✾•••
https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️
▫️
◾️
پرســـ❓ــش
آیا امام زمان (عج) تنها فرزند امام حسن عسکری (ع) بودهاند؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ امام یازدهم ما شیعیان حضرت امام حسن عسکری عـلیه السّلامـ در سال ۲۳۲ هـ.ق، در ماه ربیع الاول در شهر مدینه به دنیا آمدند.
📚شیخ مفید، الارشاد، قم، مؤسسه آل البیت(علیهمالسلام)، ۱۴۱۳ق، ج ۲،ص۳۱۳
2⃣ آن حضرت با چند تن از خلفای عباسی معاصر بودند از جمله مهتدی و معتمد عباسی.
📚طبرسی، اعلام الوری، قم، مؤسسه آل البیت(علیهمالسلام)، ۱۴۱۷ق، ج ۲، ص ۱۳۱
3⃣ برخی از نویسندگان چند فرزند برای امام حسن عسکری ـعلیه السّلامـ ذکر کردهاند از جمله: "محمد، موسی، فاطمه، عایشه، حسین و..."
📚حسینی، سید محمد رضا، تاریخ اهل البیت، قم، مؤسسه آل البیت، ۱۴۱۰ق، ص۱۱۲ به نقل از هدایة المخطوطه.
هر چند برخی از نویسندگان نام چند فرزند برای امام حسن عسکری عـلیهالسّلامـ ذکر کردهاند اما
به نظر می رسد این اقوال صحیح نباشد، چرا که:
اولاً علمای شیعه تنها فرزند امام حسن عسکری ـ علیهالسّلام ـ را حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجه) میدانند و نام دیگری را ذکر نکردهاند. در این رابطه:
〽️شیخ مفید در کتابش که از اعتبار خاصی برخوردار است، مینویسد: "امام بعد از امام حسن عسکری عـلیهالسّلامـ فرزندش بود که هم نام و هم کنیه رسول خدا ـصلّیاللهعلیهوآلهـ بود و امام حسن عـلیهالسّلامـ به جز او فرزندی نداشت نه ظاهراً و نه باطناً.
نام مادر این فرزندشان نرجس بوده است.
📚شیخ مفید،الارشاد، قم، مؤسسه آل البیت(علیهمالسلام)، ۱۴۱۳ق، ج ۲،ص ۳۳۹
〽️کلینی در کافی مینویسد: فرزندی برای امام حسن عسکری عـلیه السّلام به دنیا آمد و او را محمد نام نهادند.
📚کلینی، کافی، تهران، مکتبه الصدوق، ۱۳۸۱، ج ۱، ص ۲۶۴
〽️طبرسی در اعلامالوری همین قول را ذکر کرده است ومینویسد فردی از امام حسن عسگری عـلیه السّلام سؤال کرد: آقای من آیا برای شما فرزندی هست؟ حضرت فرمود بله. سؤال کرد، اگر امری اتفاق بیفتد در کجا از او می توانم سؤال کنم؟ حضرت فرمود: در مدینه.
📚طبرسی، پیشین، ص ۲۵۱.اعلام الوری، قم، مؤسسه آل البیت(علیهمالسلام)، ۱۴۱۷ق، ج ۲، ص۲۵۱
〽️علامه مجلسی در بحارالانوار مینویسد: اینکه حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجه) برادری به نام موسی داشته باشد. این خبر غریب است.
📚سید محمد رضا حسینی، همان، ص ۱۱۲ به نقل از بحارالانوار، ج ۱۳، ص ۱۱۶
✅البته یک دلیل تاریخی نیز وجود دارد که قول مشهور را تأیید میکند. از جمله آنکه:
شیخ کلینی مینویسد: معتمد عباسی چون شنیده بود که از حضرت عسکری عـلیه السّلام فرزندی باقی مانده درصدد یافتن او برآمد و دستور داد عدّهای از قابلهها، زنان و کنیزان آن حضرت را معاینه نمایند و اگر آثار حمل در آنها مشاهده شد گزارش کنند. نقل شده است که یکی از قابله ها به کنیزی شک کرد، از طرف خلیفه دستور داده شد که آن کنیز را در محلی تحت نظر قرار بدهند... سرانجام چون اثری از حمل ظاهر نشد آن کنیز آزاد گردید.
📚کلینی،کافی، تهران، مکتبه الصدوق، ۱۳۸۱، ج ۱،ص ۵۰۵
لذا معتمد برای آنکه وانمود کند که از امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزندی باقی نمانده و شیعیان از وجود امام بعدی نومید گردند، دستور داد، میراث آن حضرت میان مادر و برادر امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ تقسیم شود: این تقسیم ارث دلالت بر این دارد که امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزند دیگری نداشته اند و با توجه به اینکه خلیفه نتوانسته بود امام مهدی ـ علیه السّلام ـ را پیدا کند بنابراین دستور میدهد که ارث امام تقسیم شود. علیبنعیسی اربلی مینویسد: شیعیان عقیده داشتند که از امام فرزندی باقی مانده است که امامت را بر عهده دارد.(زیرا تعدادی از آنان فرزند خردسال امام را قبلاً دیده بودند.)
📚علیبنعیسی اربلی، کشف الغمه، مکتبه بنی هاشمی، ۱۳۸۱ق، ج ۳،ص۱۹۹
♻️نتیجه اینکه:
✳️ عقیدهی علمای شیعه بر این است که تنها فرزند امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجه) میباشد، که در سال ۲۵۵ هـ، متولد شده است و هم اکنون غایب هستند و به امر الهی ظهور می کند وجهان را پر از عدل و داد خواهند کرد و اقوال دیگر مبنی بر داشتن فرزندان دیگر مورد قبول علمای شیعه نمیباشد.
✳️ بنابراین طبق قول ایشان تنها یک فرزند، هم نام و هم کنیه با رسولخدا ـصلّیالله علیهوآلهـ متولد شدهاست. علاوه بر این که تقسیم میراث آن حضرت میان مادر و برادر ایشان نیز میتواند مؤید قول مشهور باشد، که به آن اشاره شد.
#عقائد
#امامت
#شبهات_ماه_ربیع
🆔 @javadheidari110
◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️▫️
@ramezan_ghasem110
5.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #نماهنگ
چشمم به حرم نیاز دارد بخدا
دل آتش جانگداز دارد بخدا
دوری من و حسرت بینالحرمین
این قصه سر دراز دارد بخدا
#شب_زیارتی_ارباب_بیکفنمان
••✾❀زنگبیداری 👇❀✾•••
https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
🌹چهار اصل کلی برای تبلغ مؤثر و جذاب
از دیدگاه خانم کاملی، مبلغ فعال دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
خدا حفظتون کنه خواهر 👏
📝 مرسلات: dte.bz/663mo
📝 خبرگزاری فارس: dte.bz/663fr
📝 خبرگزاری شبستان: dte.bz/663sh
📝 صاحب نیوز: dte.bz/663sa
📝 ندای اصفهان: dte.bz/663ne
لینک کانال خانم کاملی
(صفادربوستان قرآن ودعا)👇
https://eitaa.com/kameli88
لینک گروه ویژه بانوان👇
https://eitaa.com/joinchat/2430926908Cf562a2282a
#مبلّغ_برتر
••✾❀زنگبیداری 👇❀✾•••
https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
هدایت شده از مرسلات مدیا
✅💠سواد مصرف کالای فرهنگی
کاربر مؤفق و هوشمند در فضای مجازی فردی است که از سواد رسانه برخوردار بوده و همانگونه که بر مصرف و ارزش مواد غذای مصرفی مراقبت دارد؛ در استفاده از رسانه نیز مراقبت کند.
🔷 مریم رمضان قاسم عضو گروه تبلیغی صریر
https://rasanews.ir/002u3b
#یادداشت
#سواد_مصرف_کالای_فرهنگی
@taaghcheh
🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸
✨
🔸
پرســـ❓ــش
⁉️ برگزاری مراسم جشن به مناسبت نهم ربیعالاول که به "عیدالزهرا" مشهور است به چه منظوری است؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ سالروز امامت حضرت ولیعصر
نهم ربیع الاول، آغاز امامت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه است زیرا هشتم ربیعالاول روز شهادت پدر ایشان، امام حسن عسکری (ع) است.
دلیل شادی شیعیان و برپاکردن جشن جهت به امامت رسیدن امام زمان است،آنها با این کار یک نوع عرض ارادت نسبت به آن وجود شریف و مادر بزر گوارش حضرت زهرا (س) میکنند.
اما متأسفانه برخی مراسماتِ شادیها سخیف بوده و برخلاف دین اسلام و توصیهی اهلبیت است.
در عصر حاضر که دنیای اسلام بیش از همهی زمانها به اتحاد و انسجام مسلمانان نیاز دارد، شایسته نیست ما شیعیان با برپایی چنین مراسماتی دامنهی اختلافات را گستردهتر و فاصلهی میان مسلمانان را بیشتر نمائیم.
پس قتل عمربنخطاب در هر تاریخی باشد، برپائی برنامه و جلسهی شادمانی و مراسم جشن و سرور برای مرگ او از اشتباهات فاحش و خطاهای بزرگ به شمار میرود زیرا نه در سیره معصومین و نه حتی شیعیان گزارشی مبنی بر اینکه در سالروز قتل عمر مجلس جشنی برپا شدهباشد نقل نشده است و حتی زمانی که برخی شیعیان و نزدیکان ائمه به ناسزاگویی به خلفا میپرداختند، اهلبیت با آنان برخورد مینمودند.
امیرالمؤمنین علیه السّلام وحدت و انسجام اسلامی را از برترین نعمتهای خدادادی دانستهاند و فرمودهاند: خداوند بر این امت منت نهاده و بین آنها الفت و اتحاد ایجاد کرده است تا در سایهی آن زندگی کنند و به کنف حمایت آن پناهنده شوند. این نعمتی است که احدی نمیتواند بهایی برایش بگذارد. زیرا از هر بهایی گرانقدرتر و از هر چیز پر ارزشی با ارزشتر است.
📚نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲
2⃣ سالروز قتل عمربنخطاب خلیفهی دوم
غلط رایج بین مردم این است که نهم ربیع الاول را سالروز قتل خلیفه دوم ، عمربن خطاب می پندارند.
درحالی که این سخن دلیل معتبر و سند تاریخی ندارد. زیرا طبق منابع تاریخی فریقین (شیعی و سنی) عمربنخطاب در روز بیست و سوم ذیالحجه ترور شد و پس از سه روز یعنی اواخر ذی الحجه درگذشت.
بسیاری از بزرگان شیعه براین اتفاق نظر دارند که تاریخ قتل خلیفه دوم ۲۶ یا ۲۹ ذی الحجة سال ۲۳ هـ .ق است.
〽️شیخ مفید در کتاب « مسار الشیعه » آورده است: در روز بیست و ششم ذی الحجة سال ۲۳ هجری عمر بن خطاب مجروح گردید و در بیست و نهم ماه درگذشت.
📚مسار الشيعة (المجموعة)،الشيخ المفيد، ص۲۳،سال چاپ : ۱۴۰۶، ناشر مكتب آية الله العظمى المرعشي النجفي - قم.
〽️شیخ ابراهیم بن علی کفعمی در کتابی معروف به مصباح آورده است:باید دانست که قتل خلیفه دوم در ۲۶ ذی الحجة سال ۲۳ هـ .ق واقع شده است . این مطلبی است که صاحبان کتاب های « طبقات »، « مسار الشیعه »، و ....بر آن تصریح نموده اند، بلکه اجماع شیعه و اهل تسنن نیز بر این است.
📚المصباح، كفعمي، ص۵۱۱، چاپ دوم، سال چاپ ۱۴۰۳ - ۱۹۸۳ م، ناشر مؤسسة الأعلمي للمطبوعات - بيروت.
〽️مرحوم علامه مجلسی که خود نظریۀ نهم ربیع را نقل کرده است، مینویسد: اینکه گفتهاند قتل عمر در ماه ذیحجه بوده، بین فقهای شیعۀ امامیه مشهور است.
📚بحار الانوار ، ج۳۱ ، ص ۱۱۸
3⃣ مرگ عمربنسعد
برخی نقلها روز نهم ربیع را سالروز مرگ عمربنسعد میدانند.
📚مروج الذهب و معادن الجوهر،على بن حسين مسعودى، ج ۲، ص ۳۲۱، ناشر دار الهجرة، مكان نشر: قم،سال چاپ: ۱۴۰۹، نوبت چاپ دوم؛ الطبقات الكبرى،ابن سعد كاتب واقدى، ج۳، ص ۲۵۸، ناشر دار الكتب العلمية،مكان نشر: بيروت، سال چاپ: ۱۴۱۸،نوبت چاپ: دوم.
♻️نتیجه اینکه:
✳️ قولی که مرگِ عمربنخطاب را در نهم ربیعالاول میداند، فاقد دلیل معتبر است.
✳️ برپایی چنین جلساتی قطعاً مورد رضایت امامزمان (عج) نیست زیرا با هر عنوانی باشد موجب:
- برانگیخته شدن آتش دشمنی اهلسنت.
- ترغیب، به مقابله به مثل:
* توهین و هتک حرمت به مقدسات شیعه
*تعرض به جان شیعیان
#عقائد
#وحدت
#عید_الزهرا
#شبهات_ماه_ربیع
🆔 @javadheidari110
🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸
@ramezan_ghasem110