eitaa logo
رنگین کمان عشق
227 دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
8.5هزار ویدیو
413 فایل
کانال تربیتی- دینی- اخلاقی-سیاسی در چارچوب مقررات کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران جهت ارتباط با مدیر @Alimohammad1386
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6037186561617953533.pdf
1.82M
📝متن و ترجمه روان دعای روز عرفه امام حسین (ع) @ranginkamaneshgh
در دنیاى امروز همه جا سخن از اکثریت ها است، و امروزه بسیارى از مسائل سرنوشت‌ساز بشر، بر محور راى اکثریت دور مى زند، معیار چیست؟ از نظر دین مبین اسلام اکثریت از آن جهت که اکثریت است، معیار قرار نمی گیرد و ارزشی ندارد. رای و نظر اکثریت را نه می توان به طور مطلق پذیرفت و نه می توان به طور مطلق رد نمود، بلکه اسلام دین معیارها و ضوابط راستین است و معیار در پذیرش هر امری، حق بودن است. اما اینکه حق چیست و باطل کدام است با توجه به تعاریف گوناگونی که از دو مفهوم متضاد حق و باطل ارائه شده، جای تامل دارد. از دیدگاه اسلام حق مطلق، ذات مقدس خداوند است. بر همین اساس، معیار حقانیت هر امری به ارتباط یا عدم ارتباط آن به حق مطلق بستگی دارد. دین خداوند و به تبع آن، کتاب دین، قرآن نیز حق است. در نتیجه آنچه با پیام های قرآنی و موازین دینی مطابقت نداشته باشد، باطل خواهد بود. از نظر اسلام حکومت از آن خداست و قوانین باید قانون الهی باشد و فقط اصول و احکام دینی و الهی می تواند در جامعه جنبه عملی و اجرایی داشته باشد، از این رو کسی حق حکومت را داراست که عالم و آگاه به احکام و قوانین الهی باشد و بر اجرای آنها نظارت و کنترل داشته باشد. از این رو رای و انتخاب اکثریت باید تحت نظر قانون الهی و اصل الهیات باشد. قال على (ع): «اَیُّهَا النّاسُ لا تَسْتَوْحِشُوا فى طَریقِ الْهُدى لِقِلَّهِ اَهْلِهِ»؛ «اى مردم! در طریق هدایت از کمى طرفداران آن وحشت نکنید.» (نهج البلاغه، خطبه 201). شرح و تفسیر یکى از آفت هاى عقل انسان، تسلیم شدن در برابر اکثریت کمّى جامعه است که از آن در آیات قرآن و روایات معصومان (علیهم السلام) نهى شده بلکه در برخى از این آیات، به مدح اقلیت و مذمت اکثریت پرداخته شده است مثلا در آیه شریفه 116 سوره انعام مى‌خوانیم: «وَ اِنْ تُطِعْ اَکْثَرَ مَنْ فِى الاَْرْضِ یُضِلُّوکَ عَنْ سَبیلِ اللهِ»؛ «اگر از بیشتر کسانى که در روى زمین هستند اطاعت کنى، تو را از راه خدا گمراه مى کنند» علاوه بر این، در بیش از ده آیه اکثریت به جهالت، و در 5 آیه به ناسپاسى، و در 4 آیه به فقدان ایمان، توصیف شده است. مساله اکثریت در دنیاى امروز، راه چاره بیچارگى است! زیرا معیارى براى اکثریت کیفى در جوامع غیر دینى وجود ندارد و همه مدعى هستند که بهترین هستند. بنابراین براى حفظ نظام جامعه ناچارند طبق نظر اکثریت عمل کنند هر چند به مقتضاى آن، یک عالم دانشمند و مدیر و مدبّر یک راى، و یک فرد بى سواد ناآگاه هم یک راى داشته باشد! بنابراین آیات مزبور و مانند آن ناظر به یک جامعه سالم و صالح نیست.حال با توجه به آنچه از آیات و روایات استفاده مى شود که اکثریت مذمت‌شده، و از سوى دیگر در دنیاى امروز همه جا سخن از اکثریت ها است و امروزه بسیارى از مسائل سرنوشت ساز بشر، بر محور راى اکثریت دور مى زند، معیار چیست؟ پاسخ این است که جوامع بشرى متفاوت است، اگر در جامعه‌اى صالحان متولیان امور آن باشند، بدون شک تبعیت از اکثریت تقوى و صلاح است، ولى اگر هواپرستان متولیان امور جامعه اى بودند، هیچ گاه اسلام تبعیت از اکثریت هواپرست را سفارش و توصیه نمى کند زیرا با منطق و عقل سازگار نیست. به تعبیر دیگر اسلام تابع اکثریت کیفى است، نه اکثریت کمّى! به همین جهت خداوند متعال در آیه شریفه هفتم سوره هود و دوم سوره ملک مى فرماید: «لِیَبْلُوَکُمْ اَیُّکُمْ اَحْسَنُ عَمَلا» و نفرمود: «اَکْثَرُ عَمَلا» چون اکثریت کیفى مهم است، نه اکثریت کمّى! پیام این حدیث ما نباید در زندگى اخلاقى خویش تابع اکثریت‌ها باشیم، هر چند مجبوریم در زندگى سیاسى تابع باشیم. بنابراین اگر اکثریت مردم روى زمین مال حرام مى خورند و پرهیز نمى کنند، ما نباید به رنگ جماعت اکثریت درآییم. اگر اکثریت مردم به هنگام به خطر افتادن منافع خویش دروغ مى گویند، ما نباید از صف راستگویان، به بهانه در اقلیت بودن آنها، خارج شویم و از کمى تعداد و نفرات صادقین بترسیم و در صف دروغگویان درآییم. انسان مؤمن در مسائل اخلاقى باید مستقل باشد، یعنى اگر تمام مردم روى زمین (فرضا) آلوده شراب شدند او نباید از تنهایی‌اش در این مسیر به خود هراس راه دهد و از منطق رسواى «خواهى نشوى رسوا همرنگ جماعت شو!» پیروى کند. یا بگوید: «چه کسى راست مى گوید که ما راست بگوییم؟» و مانند اینها زیرا بدون شک فرداى قیامت این بهانه ها پذیرفته نیست. زمانى انسان صالح مى شود و در مسیر سلوک الى ا... قرار مى گیرد، که نگاه نکند دیگران چه مى گویند، بلکه بنگرد خداوند چه مى گوید. پروردگارا ما را همواره در طریق حق بدار و وحشت تنهایى در راه حق را از ما زائل کن. @ranginkamaneshgh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، ✨مُحَمَّدٌ رَسُولُ اَللّٰهِ وَ اَلَّذِينَ مَعَهُ أَشِدّٰاءُ عَلَى اَلْكُفّٰارِ رُحَمٰاءُ بَيْنَهُمْ تَرٰاهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اَللّٰهِ وَ رِضْوٰاناً سِيمٰاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ اَلسُّجُودِ ذٰلِكَ مَثَلُهُمْ فِي اَلتَّوْرٰاةِ وَ مَثَلُهُمْ فِي اَلْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوىٰ عَلىٰ سُوقِهِ يُعْجِبُ اَلزُّرّٰاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ اَلْكُفّٰارَ وَعَدَ اَللّٰهُ اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً﴿ ۲۹﴾ محمد(ص) پیامبر خداست؛ و کسانى که با اویند، بر کافران، سختگیر[و] با همدیگر مهربانند. آنان را در رکوع و سجود مى بینى. فضل و خشنودى خدا را خواستارند. علامت [مشخصهء] آنان بر اثر سجود در چهره هایشان است. این صفت ایشان است در تورات، و مثل آنها در انجیل چون کشته اى است که جوانهء خود برآورد و آن را مایه دهد تا ستبر شود و بر ساقه هاى خود بایستد و دهقانان را به شگفت آورد، تا از[انبوهى ] آنان [خدا] کافران را به خشم دراندازد. خدا به کسانى از آنان که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده اند، آمرزش و پاداش بزرگى وعده داده است.✨ 💠در این آیه،شیوه ارتباطات یک مومن ترسیم شده است: رابطه با بیگانگان 《اشداء》 با خودی ها 《رحماء》 با خداوند 《رکّعا سجداً》 با خود 《یبتغون》 ( ،استاد ) @ranginkamaneshgh
⚜حکمت ۱۶۶ امام على (ع) فرمود: انسان را سرزنش نكنند كه چرا حق خود را دير درخواست نمود بلكه سرزنش در آنجاست که آنچه حقش نیست بگیرد. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی ⚜الحکمة ۱۶۶ قال امام علی عليه البته سلام : لاَ يُعَابُ الْمَرْءُ بِتَأْخِيرِ حَقِّهِ إِنَّمَا يُعَابُ مَنْ أَخَذَ مَا لَيْسَلَهُ. 💠 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی ⚜saying 166 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: No blame should be placed on one in delaying taking what belongs to him; blame should be on one who takes what does not belong to him. @ranginkamaneshgh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عید قربان مبارک @ranginkamaneshgh
📺همراه با فیلم‌های سینمایی تلویزیون در عید سعید قربان 🔸فیلم سینمایی «کارآموز»، ساعت ۱۰:۳۰ از شبکه چهار 🔹فیلم‌ سینمایی «پدینگتون ۱»، ساعت ۱۱ از شبکه نمایش 🔸فیلم سینمایی «نیش زنبور»، ساعت ۱۳ از شبکه نمایش 🔹فیلم سینمایی «بله برون»، ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه پنج 🔸انیمیشن سینمایی «کریستوفر رابین»، ساعت ۱۴ از شبکـه کودک 🔹فیلم سینمایی «گزارشگر ویژه»، ساعت ۱۴:۳۰ از شبکه سه 🔸فیلم تلویزیونی «شوق هنگام»، ساعت ۱۶ از شبکه یک 🔹فیلم سینمایی «آماتور»، ساعت ۱۶:۳۰ از شبکه امید 🔸فیلم سینمایی «آغازی دیگر»، ساعت ۱۷:۱۰ از شبکه دو 🔹فیلم سینمایی «پدینگتون ۲»، ساعت ۱۹ از شبکه نمایش 🔸فیلم سینمایی «شک معقول»، ساعت ۲۳ از شبکه نمایش @ranginkamaneshgh
🔸آغاز انتخاب رشته متقاضیان رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد 🔹کلیه متقاضیان تحصیل در دانشگاه آزاد که در جلسه آزمون سراسری سال ۹۸ حاضر بودند، می‌توانند تا پایان روز شنبه ۲ شهریور با مراجعه به سامانه این مرکز به نشانی www.azmoon.org نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. @ranginkamaneshgh
💌 ظرفیت @ranginkamaneshgh
💠 امام باقر عليه السلام💠 🔺اِنَّ اللّه َ يُحِبُّ هِراقَةَ الدِّماءِ وَ إطعامَ الطَّعامِ 🔰خداوند قربانى كردن و اطعام كردن را دوست دارد. 📙المحاسن، ج 2 ، ص 143 #عید_قربان @ranginkamaneshgh
تحریف بزرگ تاریخ #قسمت4 آنچه از آیه 30 سوره بقره و فراز "انی جاعل فی الارض خلیفه" مشخص گردید این است که آنسان کامل ولی خدا و جانشین او در زمین و مدیر عالم است. با این نگاه فرازهای بلند زیارت جامعه کبیره بهتر درک می شود: وَ رَضِيَكُمْ خُلَفَاءَ فِي أَرْضِهِ وَحُجَجاً عَلَي بَرِيَّتِهِ وَ أَنْصَاراًلِدِينِهِ و شما را پسنديد براي جانشيني در زمينش،و دلايل محكمي بر مخلوقاتش، و ياورانيبراي دينش، بِكُمْ فتحُ اَللَّهَُ و بِكُمْ يَخْتِمُ (اَللَّهُ) وَ بِكُمْيُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَ بِكُمْ يُمْسِكُالسَّمَاءَ أَنْ تَقَعَ عَلَي الأَْرْضِإلاَّ بِإِذْنِهِ با شما خداوند آغاز میکند و با شما ختم مي كند، و به خاطر شما بارانفرو مي ريزد، و تنها براي شما آسمان را ازاينكه بر زمين فرو افتد نگاه مي دارد، مگر بااجازه خودش، وَ الْحَقُّ مَعَكُمْ وَ فِيكُمْ وَمِنْكُمْ وَ إلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ أَهْلُهُوَ مَعْدِنُهُ وَ مِيرَاثُ النُّبُوَّهِعِنْدَكُمْ و حق همراه شما و در شما و از شما و بهسوي شماست، و شما اهل حق و سرچشمهآن هستيد و ميراث نبوّت نزد شماست تدوین:جوادعباسی @ranginkamaneshgh