🔹مطلب اول در تمدنسازی ایمان است:
پس بدون #مکتب و بدون #ایدئولوژی نمیتوان یک #تمدن را به وجود آورد؛ احتیاج به #ایمان است.
این تمدن دارای علم خواهد بود، دارای صنعت هم خواهد بود، دارای پیشرفت هم خواهد بود؛ و این مکتب، هدایت کننده و اداره کنندهی همهی اینها خواهد شد.
آن که مکتب #توحید را مبنای کار خودش قرار میدهد، آن جامعهای که به دنبال توحید حرکت میکند، همهی این خیراتی را که متوقف بر #تمدنسازی است، به دست خواهد آورد؛ یک تمدن بزرگ و عمیق و ریشهدار خواهد ساخت و فکر و فرهنگِ خودش را در دنیا گسترش خواهد داد.
بنابراین، این #مطلب_اول، که احتیاج به ایمان است.
کشاندن جامعه به بیایمانی، یکی از همان توطئههائی است که دشمنان تمدنسازی اسلامی دنبال آن بودهاند و الان هم با شدت این را دارند دنبال میکنند.
🔴 بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالی
۹۱/۰۷/۲۳
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
🔺اسلام الگوی انسانسازی است:
جامعهی بدون آرمان، بدون مکتب، بدون ایمان، ممکن است به ثروت برسد، به قدرت برسد، اما آن وقتی هم که به ثروت و قدرت برسد، تازه میشود یک حیوان سیر و قدرتمند - و ارزش انسان گرسنه از حیوان سیر بیشتر است - اسلام این را نمیخواهد.
اسلام طرفدار انسانی است که هم برخوردار باشد، هم قدرتمند باشد، و هم شاکر و بندهی خدا باشد؛ جبههی عبودیت بر خاک بساید. انسان بودن، قدرتمند بودن و بندهی خدا و عبد خدا بودن؛ این آن چیزی است که اسلام میخواهد؛ میخواهد انسان بسازد، الگوی #انسانسازی است.
🔴 بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالی
۹۱/۰۷/۲۳
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
🔰ایجاد تمدنی متکی به معنویت، داعیه انقلاب اسلامی
داعيهی ما ايجـاد تمدنى اسـت متكى بـه #معنويـت، متكى به خـدا، متكـى به وحـى الهى، متكـى به تعليـم الهى،
متكى بـه هدايـت الهـى. امـروز اگر يـک چنيـن #تمدنـى را ملتهـاى اسلامى - كـه بحمـدالله بسـيارى از ملتهاى اسلامى بيـدار شـدهاند و بـه پـا خاسـتهاند - بتواننـد پايهگـذارى كنند، بشـر سـعادتمند خواهـد شـد.
داعيهی
جمهـورى اسلامى و انقلاب اسلامى اين اسـت؛ مـا دنبال يـک چنيـن تمدنـى هسـتيم. ايـن را شـما جوانهاى
عزيـز به خاطـر بسـپاريد، ايـن را شـاخص و معيـار قـرار بدهيد.
عمل خودمـان را بايـد قرآنـىكنيـم، الهى كنيـم. به گفتن نيسـت، بـه زبان نيسـت، بـه ادعا كـردن نيسـت؛ بايد در عمـل، در ايـن راه حركـت كنيـم و قـدم برداريم.
بـا قرآن كـه انـس ميگيريد، قـرآن را كـه تلاوت ميكنيد، هر جایی دسـتورى اسـت، هدايتى اسـت، نصيحتى اسـت، در درجهى اول سـعى كنيـد آن را در وجود خودتـان، در باطـن خودتـان، در دل خودتـان پايدار كنيـد و آن را بـه عمل خودتـان نزديک كنيـد. هر كـدام از ما اگـر در عمل ايـن را متعهد شـديم، جامعـه پيـش خواهد رفـت، #جامعـه_قرآنى خواهد شـد.
بحمـدالله در جامعهی مـا، در كشـور مـا، نهضت انـس بـا قـرآن، نهضت خوبى شـده اسـت. ايـن مسـئلهى حفظ قرآن كـه ما قبلا سـفارش كرديـم، بحمـدالله دارد در ميـان جوانهاى ما انتشـار پيـدا ميكنـد؛ بايد هم انتشـار پيدا كنـد؛ بايد هم با قرآن آشـنا شـويم، مأنوس شـويم. وقتـى قـرآن را حفظ كرديـد، ميتوانيـد معانى قرآن را درسـت بفهميـد؛ انسـان وقتـى معنـاى قـرآن را فهميـد، ميتوانـد در آن تدبـر كند؛ وقتـى تدبـر كـرد، ميتواند بـه معارف
عالى دسـت پيـدا كند و رشـد پيـدا كند. انسـان بـا انس بـا قـرآن، در درون رشـد پيـدا ميكند.
🔴بیانات در محفل انس با قرآن
۹۱/۰۴/۳۱
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
🔰راه حل کاذب در رسیدن به تمدن
❓راه حـل كاذب چيسـت؟
راه حـل كاذب ايـن اسـت كـه يک ملت بـه تغييـر ظاهـرى دل خـوش كنـد و از حركت عميق رو برگردانـد. يک وقـت مىبينيد آدمى هسـت كه نـه معلوماتى دارد، نـه سـوادى دارد، نـه ارادهاى دارد، نه
تجربـهاى نشـان داده، نـه كارى از او برمىآيـد؛ لبـاس و آرايش و شـكل خودش را شـبيه فلان هنرپيشـه يا فلان
جـوان غربى كـرده اسـت. اين راه حـل كاذب اسـت.
آيا شـما بـا ايـن کار متمـدن شـديد و تحـول پيـدا كرديد؟!
در دوران رژيم گذشـته، شـاه دستنشـانده و خائـن مىخواسـت ايـن راه حـل كاذب را بـا عنـوان «دروازه تمدن بزرگ» بـراى اين مـردم بـه ارمغـان بيـاورد. البته سـالها روى ايـن زمينـه كار شـده بود؛ فلاكـت اخلاقـى در حد
اعلى بـود؛ ورشكسـتگی معنـوى و روحى و علمـى در اين كشـور، بىنظير بود. بـا نـام «دروازه تمدن بـزرگ» و با نـام مدرنيـزم ايرانـى مىخواسـتند بـه بقيه موجـودى معنويـت كشـور چوب حـراج بزننـد. شـاه عياش
مفلـوک در مقابل بيگانـه و مقهور پنجـه امريـكا و صهيونيسـم، و ملتى كه تحقير شـده و مـورد اهانت قـرار گرفته بود؛ ايـن مدرنيـزم ايرانى مـال همانهاسـت. اين که مدرن شـدن و بـه تمدن واقعى رسـيدن نيسـت. مظهـر آن راه
كاذب ايـن بود كـه در اينجا هـر نقطهاى كه مىشـد از آن پول سـاخت، لانهاى براى عوامـل و ايـادى كمپانيهاى
خارجـى بـود. البتـه بـه وسـيلهى شـركاى داخليشـان ايـن كار را مىكردنـد كـه شـركاى داخلـى هـم بـه همان دسـتگاههاى دربـار و رجـال سياسـى وابسـته خائـن آن روز مربوط مىشـدند. ايـن مدرنيـزم بـه درد نمىخورد؛
اين بـرای یک ملـت، بدبختـى و بيچارگى و فنا شـدن همه چيـز را به بـار مـىآورد. اگر اين انقلاب اتفاق نیفتاده
بـود، اگـر آن فريـاد رعدگونه همـه چيـز را در ايـن مملكت بـه جنب و جـوش نيـاورده بـود و دلهـا را از جـا نكنده بود، خـدا مىدانـد كـه امروز كشـور مـا در چـه وضعى بـود. شـما بـه بعضـى از كشـورهاى عقـب افتـاده - چه در آسـيا، چـه در آفريقـا - نگاه كنيـد؛ يقيـن بدانيد بـا ايـن موقعيـت ممتـاز جغرافيايـى و اقليمـى و تاريخـى ايران، وضـع مـا از آنها بدتـر بـود. انقلاب بـه داد ايـن كشـور رسـيد و ايـن ملـت را از اينكـه در قعـر دريايى فـرو رود كه دیگر نتواند از آن بیرون بیاید، نجات داد.
بنابراین چنان راه حلی، راه حل كاذب اسـت و جوان نبايـد دنبال آن باشـد.
جوانان عزيز مـن! فرزندان مـن! دنبـال تقليد نباشـيد. بر روى شـيوه و راهى كـه در آن ذهـن و اراده و ايمان شـما
قوى مىشـود و اخلاق شـما پـاک و آراسـته مىگـردد، فكـر كنيـد. آنگاه شـما عنصـرى خواهيـد بود كـه مثل یک ستون، سقف مدنیت این کشـور و تمـدن حقيقى ايـن ملـت بـر روى آن قـرار مىگيرد.
🔴بيانات در ديدار جوانان و فرهنگيان در مصّلى رشت
۸۰/۰۲/۱۲
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
دو خطر عمده در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی
⁉️عمدهترین خطر چیست؟
من در پاسخ به این سؤال یک روایت میخوانم. فرمود: «انّ اخوف ما اخاف علیکم اثنان اتّباع الهوی و طول الأمل».خطر عمده دو چیز است:
اوّل، هوسپرستی و هویپرستی است. تعجّب نکنید؛ از همهی خطرها بالاتر، همان هوای نفسی است که در دل ماست؛ «انّ اعدی عدوّک نفسک الّتی بین جنبیک»؛ از همهی دشمنها دشمنتر، همان نفس، همان «من» و همان خودی است که در وجود توست؛ آن منیّتی که همه چیز را برای خود میخواهد.
اینجا هم از زبان پیغمبر همین را میفرماید: «انّ اخوف ما اخاف علیکم اثنان اتّباع الهوی و طول الأمل فأمّا اتّباع الهوی فیصدّ عن الحق»؛ یعنی پیروی از هوای نفس، شما را از راه خدا گمراه میکند. غالب این گمراهیها به خاطر هوای نفس است. البته ما برای خودمان هزار رقم توجیه درست میکنیم، برای اینکه از راه خدا منحرف شویم و حرف و عملمان غیر از آن چیزی باشد که شرع و دین برای ما معیّن کرده است. هوای نفس خصوصیتش این است که شما را از سبیلاللَّه - که جهاد در سبیلاللَّه لازم است - گمراه میکند.
«و امّا طول الأمل فینسی الأخرة». طول امل، یعنی آرزوهای دور و دراز شخصی: تلاش کن، برای اینکه فلان طور، خانه برای خودت درست کنی؛ تلاش کن و مقدّمات را فراهم کن، برای اینکه به فلان مقام برسی؛ تلاش کن، زید و عمرو را ببین و هزار نوع مشکل را پشت سر بگذار تا اینکه فلان سرمایه را برای خودت فراهم آوری و فلان فعالیت اقتصادی را در مشت بگیری. این طولالأمل - یعنی آرزوهایی که یکی پس از دیگری میآیند و تمامنشدنیاند - جلوِ چشم انسان صف میکشند؛ برای انسان هدف درست میکنند و هدفهای حقیر در نظر انسان عمده میشود. خاصیت این هدفها «ینسی الأخرة» است؛ آخرت را از یاد انسان میبرند؛ انسان دائماً مشغول هدفهای حقیر میشود؛ برای انسان وقتی باقی نمیماند؛ دلِ انسان را میمیرانند؛ میل به دعا، میل به انابه، میل به تضرّع و میل به توجّه را برای انسان باقی نمیگذارند.
🔴بیانات در دیدار کارگزاران نظام
۷۹/۰۹/۱۲
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در سخنانی زنده و تلویزیونی خطاب به ملت بزرگ و شریف ایران، با درخواست از پروردگار متعال برای رفع هرچه سریعتر بیماری کرونا از سر ملت ایران و همه بشریت و با تأکید برضرورت عمل به همه دستورالعملهای بهداشتی، نسخه مبتنی بر حقایق بعثت مبارک پیامبر خاتم را نسخه نجاتبخش بشریت در طول تاریخ خواندند و افزودند: عمل به حقایق بعثت بویژه #صبر و #استقامت تنها راه رسیدن ملت شریف ایران عزیز به قله رفیع پیشرفت و قدرت است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه هر سال سخنرانی عمومی اول سال ایشان در حرم مطهر حضرت علیبنموسیالرضا(ع) برگزار میشد، افزودند: امسال از دیدار با مردم و حضور در حرم رضوی محروم هستیم اما دلهایمان همچون همیشه با یاد امام رئوف مأنوس است.
ایشان با تبریک عید بزرگ مبعث، بار دیگر عید نوروز و حلول بهار را به مردم تبریک گفتند و افزودند: اهمیت واقعه بسیار با عظمت مبعث بهگونهای است که خداوند به فرموده قرآن کریم از همه پیامبران بزرگ میثاق گرفته است که هنگام بعثت رسول خاتم، هم به او ایمان بیاورند و هم او را با توصیه به امتشان برای ایمان آوردن به پیامبراسلام یاری رسانند.
رهبر انقلاب اسلامی، منظومه معرفتی اسلام را از جمله حقایق بسیار مهم بعثت برشمردند و افزودند: در این منظومه، نظر اسلام درباره هستی، انسان، ذات پروردگار، مسیر انسان در دنیا و آخرت و مسائل اساسی دیگر به روشنی بیان شده است.
ایشان منظومه ارزشی اسلام از جمله خُلقیات فردی و اجتماعی و مفاهیم زندگیساز نظیر #آزادی، #عدالت_اجتماعی و #سبک_زندگی را بخش مهم دیگری از حقایق بعثت رسول گرامی اسلام خواندند و افزودند: آحاد مردم و جوامع بشری در صورت عمل به این ارزشها، معنای حقیقی و شیرین زندگی را درک خواهند کرد.
حضرت آیتالله خامنهای در همین زمینه افزودند: عدهای گمان میکنند که خاستگاه مفاهیمی نظیر آزادی و عدالت اجتماعی غرب است اما غرب تنها سه چهار قرن است که با این مفاهیم آشنا شده در حالیکه اسلام، ۱۴۰۰ سال قبل این مفاهیم را به بشریت هدیه کرده و بر خلاف رفتار ناصادقانه غربی ها، در صدر اسلام و هر جا امکانپذیر بوده آنها را محقق کرده است.
ایشان #احکام_اسلامی یعنی مجموعه بایدها و نبایدها در زمینههای فردی و اجتماعی را از دیگر حقایق بعثت دانستند و افزودند: این احکام برخاسته از معارف اسلامی و منطبق با ارزشها است و به حرکت صعودی انسان کمک می کند.
رهبر انقلاب اسلامی تشکیل #حکومت_اسلامی را ضروری و زمینهساز تحقق حقایق بعثت خواندند و افزودند: اگر قدرت سیاسی شکل نگیرد قلدرها، مستکبران، مخالفان آزادی و عدالت و دیگر دشمنان بشر، و نیز برخی ویژگیها نظیر تنبلی اجازه نمیدهد مفاهیم و ارزشها و احکام محقق شود و انسان در مسیر نجات و پیشرفت حرکت کند، به همین علت بود که پیامبر خاتم در اولین فرصت ممکن و در هجرت به مدینه، تشکیل حکومت داد.
۹۹/۰۱/۰۳
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
🔰جایگاه ما در مراحل به وجود آمدن تمدن اسلامی
ما در مرحلهی سومیم؛ ما هنوز به #کشور_اسلامی نرسیدهایم. هیچ کس نمیتواند ادّعا کند که کشور ما اسلامی است. ما یک #نظام_اسلامی را طرّاحی و پایهریزی کردیم و الان یک نظام اسلامی داریم که اصولش هم مشخّص و مبنای حکومت در آنجا معلوم است. مشخّص است که مسئولان چگونه باید باشند. قوای سهگانه وظایفشان معیّن است. وظایفی که دولتها دارند، مشخّص و معلوم است؛ اما نمیتوانیم ادّعا کنیم که ما یک #دولت_اسلامی هستیم؛ ما کم داریم. ما باید خودمان را بسازیم و پیش ببریم. ما باید خودمان را تربیت کنیم.
در مسیر تولد و رشد هر پدیده ای، ممکن است آسیب ها و آفتهایی بروز کند و از تحقق یا استمرار آن جلوگیری نماید؛ از این رو اگر پدیده ای بخواهد ایجاد گردد یا دوام پیدا کند، باید علاوه بر وجود مقتضی، مانع یا موانعی وجود نداشته باشد. موانع همان آسیبها و آفتهایی هستند که اگر زدوده نشوند، ادامه حیات آن پدیده را با مشکلات جدی روبهرو میسازند.
#آسیب_شناسی؛ یعنی شناسایی آن دسته از عوامل مهم و مؤثری که به وجود آمدن و تداوم حیات آن ها میتواند فرآیند تحقق اهداف هر نظامی (سیستمی) را متوقف و یا به صورت محسوس، کُند نماید.
#انقلاب، #نظام و #جامعه_اسلامی هم اگر به آسیبزدایی و آفت زدایی توجه کافی نکند، آسیبها و موانع، حرکت تکاملی و رو به توسعه آن را سد میکنند و تحقق اهداف آن را به تأخیر انداخته، یا ناممکن میسازند. شاید به تعداد اهدافی که هر انقلاب و جامعه و حکومت دنبال میکند بتوان آسیب ها و موانعی را پیش بینی کرد.
آسیب شناسی انقلاب اسلامی ایران، به معنی بررسی واقع بینانه مشکلات، اشکالات، انحرافات، آفات، تحریفات و موانع رشد و کمال انقلاب اسلامی است. مراد از آسیب ها و آفات، اموری هستند که میتوانند دستیابی انقلاب اسلامی را به آرمان ها و اهداف خود، کُند یا ناممکن سازند. این بدین معنی است که غایت و آرمان نهایی انقلاب اسلامی ایران - در سال ۱۳۵۷- فقط سقوط یک رژیم سیاسی و جایگزینی رژیم سیاسی دیگر نبوده که با تحقق آن، انقلاب پایان یافته باشد، بلکه آرمان هایی بلند و متعالی پیش روست که این تحول سیاسی میتواند پس از بیست سال تحقق آنها باشد.
🔴 بیانات در دیدار کارگزاران نظام
۷۹/۰۹/۱۲
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
🔰آسیبهای درونی و بیرونی
دولت اسلامی دشمنانی هم دارد. #دولت_اسلامی دو دسته #دشمن دارد: یک دسته دشمنان شناخته شده هستند. همه ی سلطهگران و دیکتاتورهای دنیا به دلایل واضح دشمن دولت اسلامیاند؛ چون دولت اسلامی با اصل سلطه و دیکتاتوری مخالف است.
کسانی هستند که به دین یا به ورود دین در عرصهی زندگی معتقد نیستند - به اصطلاح سکولارها - اینها هم با دولت اسلامی مخالفند؛ میگویند اقتصاد باید از دین جدا باشد، سیاست از دین جدا باشد، زندگی اجتماعی از دین جدا باشد، تحرکات و نشاطهای مردمی عمومی از دین جدا باشد.
مخالفتها هم در طیف وسیعی انجام میگیرد؛ از مخالف بودن، تا مخالفت کردن، تا معارضههای جدی کردن. مترفین بینالمللی - یعنی ثروتمندان عظیم جهانی که نفت و منابع عمدهی جهانی را در اختیار خودشان میخواهند و برای این کار دارند حداکثر تلاش علمی و عملی را میکنند - اینها هم جزو دشمنان بیرونی دولت اسلامیاند. عرض کردیم دشمنها لزوماً دشمنی نمیکنند؛ بعضی از آنها دشمناند، بعضی دشمنی کردنشان به صورت مخالفت و اعتراض است، بعضی وارد میدان میشوند و گلاویز میشوند. بنابراین انواع و اقسام دشمنی وجود دارد و باید با هر کدام به نحوی برخورد کرد.
دسته ی دوم دشمنان درونیاند؛ یعنی آفتها، بیماریها و میکروبها. مرگ ما بیش از آنچه ناشی از این باشد که دیگری بیاید ما را بکُشد، ناشی از این است که در درون خودمان اختلافی بهوجود میآید. غالباً مرگهای ما ناشی از ویروسی، میکروبی، بیمارییی و سلول عاصییی است که سرطان درست میکند؛ کمتر ناشی از این است که کسی بیاید آدم را بکُشد. دولت اسلامی هم همینطور است؛ باید مواظب دشمنهای درونیاش باشد؛ اینها آفتهایش است.
🔴بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت
۸۴/۰۶/۰۸
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
🔰نقشآفرینان اصلی در ایجاد تمدن اسلامی
❓نقشآفرينـان اصلـى در ايـن عرصـه چـه كسـانى هسـتند؟
مـا مىخواهيـم ببينيـم #روحانيـت در اين ميـان كجا قـرار دارد و شـما طلاب جـوان و فضالى جـوان - كسـانى كه نقـد ارزشـمند جوانى
خـود را برداشـتيد و بـه ايـن حـوزه آورديـد - مىخواهيـد ايـن سـرمايه را بـراى چـه و در كجـا مصـرف كنيـد؟
بايد معلوم باشـد كـه اين حركـت عظيم نظام اسلامى
نقشآفرينـان اصلـى در اينجا چـه كسـانى هسـتند؟
اولا باید معلوم باشد که این حركت عظیم نظام اسلامی بـه سـمت آن آينـدهى آرمانى - كـه ايجـاد #تمدن_اسلامى اسـت؛ يعنـى تمدنى كـه در آن، علـم همراه با اخلاق است؛ پرداختن به مادیات، همراه با معنویت و ديـن اسـت؛ و قـدرت سياسـى، همـراه بـا عدالت است- یک حركـت تدريجـى اسـت. البتـه پر هیجان است؛ اما هر کس بداند چه کار میکند. هر قدمی كـه برمـىدارد، بـراى او هيجانانگيز اسـت؛ اما ايـن كار عظيـم و مانـدگار تاريخـى، ايـن كارى كه سـر و كارش با نسـلها و قرنهاسـت، اين را نبايـد با كارهـاى دفعى، جزئى و شـعارى اشـتباه كـرد. اين كارى اسـت كه بايـد گام به گام، هـر گامـى محكمتـر از گام قبل، بـا نـگاه دقيق نسـبت به هـر قدمى كـه برمىداريـم و با ديـد نافذ نسـبت به مسـيرى كـه طـى مىكنيـم، همراه باشـد.
🔴بیانات در جمع اساتيد، فضلا و طلاب حوزه علميه ی قم در مدرسه فيضیه
۷۹/۰۷/۱۴
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r