eitaa logo
رسانه انقلاب اسلامی
1.9هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
1.2هزار ویدیو
196 فایل
☑️اینجا رسانه انقلاب اسلامی است.🔻 @rasaneh_enqelab ✅این کانال وابسته به مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری می‌باشد.🔻 @t_manzome_f_r 📩 مدیر کانال: @tabyin_manzome
مشاهده در ایتا
دانلود
عزیزان! نادانسته‌ها را جز با تجربه‌ی خود یا گوش سپردن به تجربه‌ی دیگران نمیتوان دانست. بسیاری از آنچه را ما دیده و آزموده‌ایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است. ما دیده‌ایم و شما خواهید دید. دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به #آرمان بزرگش که ایجاد #تمدّن_نوین_اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید. برای برداشتن گام‌های استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ‌ها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. 🔴بیانیه «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران  ۹۷/۱۱/۲۲ @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
امروز نوبت ما است، امروز نوبت اسلام است. امروز نوبت مسلمین است که با همّت خود، تمدّن نوین اسلامی را شالوده‌ ریزی کنند. همچنان‌ که اروپایی‌ها آن‌ روز از دانش مسلمین استفاده کردند، از تجربه‌ مسلمین استفاده کردند، از فلسفه‌ مسلمین استفاده کردند، ما [هم] امروز از دانش جهان استفاده می کنیم، از ابزارهای موجود جهانی استفاده می کنیم برای برپا کردن تمدّن اسلامی، منتها با روح اسلامی و با روح معنویّت. این وظیفه‌ امروز ما است. @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
ما میتوانیم #تمدّن_نوین_اسلامی را برپا كنیم و دنیایی بسازیم كه سرشار باشد از #معنویّت و با كمك معنویّت و هدایت معنویّت راه برود؛ این كارها را میتوانیم انجام بدهیم، كه به توفیق الهی هم [این كار را] میكنیم. @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
🔸بدون داشتن ایمان تمدن‌سازی امکان‌پذیر نیست: چند تا فیلسوف‌نمای غربی عنوان «ایدئولوژی‌زدایی» را مطرح کردند. می‌بینید گاهی در بعضی از این مقالات روشنفکری، عنوان «ایدئولوژی‌زدایی» مطرح می‌شود: آقا جامعه را با ایدئولوژی نمی‌شود اداره کرد. چند تا فیلسوف یا فیلسوف‌نمای غربی این را گفته‌اند؛ یک عده‌ای هم اینجا طوطی‌وار، بدون اینکه عمق این حرف را درک کنند، بدون اینکه ابعاد این حرف را بفهمند چیست، همان را تکرار کردند، باز هم تکرار میکنند. هیچ ملتی که داعیه‌ی تمدن‌سازی دارد، بدون ایدئولوژی نمیتواند حرکت کند و تا امروز حرکت نکرده است. هیچ ملتی بدون دارا بودن یک و یک و یک نمیتواند کند. همین‌هایی که امروز شما ملاحظه میکنید در دنیا تمدن مادی را به وجود آورده‌اند، اینها با ایدئولوژی وارد شدند؛ صریح هم گفتند؛ گفتند ما کمونیستیم، گفتند ما کاپیتالیستیم، گفتند ما به اقتصاد سرمایه‌داری اعتقاد داریم؛ مطرح کردند، به آن اعتقاد ورزیدند، دنبالش کار کردند؛ البته زحماتی هم متحمل شدند، هزینه‌ای هم بر دوش آنها گذاشته شد. بدون داشتن یک مکتب، بدون داشتن یک فکر و یک ایمان، و بدون تلاش برای آن و پرداختن هزینه‌های آن، تمدن‌سازی امکان ندارد. 🔴 بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالی ۹۱/۰۷/۲۳ @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
🔹مطلب اول در تمدن‌سازی ایمان است: پس بدون و بدون نمیتوان یک را به وجود آورد؛ احتیاج به است. این تمدن دارای علم خواهد بود، دارای صنعت هم خواهد بود، دارای پیشرفت هم خواهد بود؛ و این مکتب، هدایت کننده و اداره کننده‌ی همه‌ی اینها خواهد شد. آن که مکتب را مبنای کار خودش قرار میدهد، آن جامعه‌ای که به دنبال توحید حرکت میکند، همه‌ی این خیراتی را که متوقف بر است، به دست خواهد آورد؛ یک تمدن بزرگ و عمیق و ریشه‌دار خواهد ساخت و فکر و فرهنگِ خودش را در دنیا گسترش خواهد داد. بنابراین، این ، که احتیاج به ایمان است. کشاندن جامعه به بی‌ایمانی، یکی از همان توطئه‌هائی است که دشمنان تمدن‌سازی اسلامی دنبال آن بوده‌اند و الان هم با شدت این را دارند دنبال میکنند. 🔴 بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالی ۹۱/۰۷/۲۳ @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
🔺اسلام الگوی انسان‌سازی است: جامعه‌ی بدون آرمان، بدون مکتب، بدون ایمان، ممکن است به ثروت برسد، به قدرت برسد، اما آن وقتی هم که به ثروت و قدرت برسد، تازه میشود یک حیوان سیر و قدرتمند - و ارزش انسان گرسنه از حیوان سیر بیشتر است - اسلام این را نمیخواهد. اسلام طرفدار انسانی است که هم برخوردار باشد، هم قدرتمند باشد، و هم شاکر و بنده‌ی خدا باشد؛ جبهه‌ی عبودیت بر خاک بساید. انسان بودن، قدرتمند بودن و بنده‌ی خدا و عبد خدا بودن؛ این آن چیزی است که اسلام میخواهد؛ میخواهد انسان بسازد، الگوی است. 🔴 بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالی ۹۱/۰۷/۲۳ @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
🔰ایجاد تمدنی متکی به معنویت، داعیه انقلاب اسلامی داعيه‌ی ما ايجـاد تمدنى اسـت متكى بـه ، متكى به خـدا، متكـى به وحـى الهى، متكـى به تعليـم الهى، متكى بـه هدايـت الهـى. امـروز اگر يـک چنيـن را ملت‌هـاى اسلامى - كـه بحمـدالله بسـيارى از ملت‌هاى اسلامى بيـدار شـده‌اند و بـه پـا خاسـته‌اند - بتواننـد پايه‌گـذارى كنند، بشـر سـعادتمند خواهـد شـد. داعيه‌ی جمهـورى اسلامى و انقلاب اسلامى اين اسـت؛ مـا دنبال يـک چنيـن تمدنـى هسـتيم. ايـن را شـما جوان‌هاى عزيـز به خاطـر بسـپاريد، ايـن را شـاخص و معيـار قـرار بدهيد. عمل خودمـان را بايـد قرآنـى‌كنيـم، الهى كنيـم. به گفتن نيسـت، بـه زبان نيسـت، بـه ادعا كـردن نيسـت؛ بايد در عمـل، در ايـن راه حركـت كنيـم و قـدم برداريم. بـا قرآن كـه انـس ميگيريد، قـرآن را كـه تلاوت ميكنيد، هر جایی دسـتورى اسـت، هدايتى اسـت، نصيحتى اسـت، در درجه‌ى اول سـعى كنيـد آن را در وجود خودتـان، در باطـن خودتـان، در دل خودتـان پايدار كنيـد و آن را بـه عمل خودتـان نزديک كنيـد. هر كـدام از ما اگـر در عمل ايـن را متعهد شـديم، جامعـه پيـش خواهد رفـت، خواهد شـد. بحمـدالله در جامعه‌‌ی مـا، در كشـور مـا، نهضت انـس بـا قـرآن، نهضت خوبى شـده اسـت. ايـن مسـئله‌ى حفظ قرآن كـه ما قبلا سـفارش كرديـم، بحمـدالله دارد در ميـان جوان‌هاى ما انتشـار پيـدا مي‌كنـد؛ بايد هم انتشـار پيدا كنـد؛ بايد هم با قرآن آشـنا شـويم، مأنوس شـويم. وقتـى قـرآن را حفظ كرديـد، ميتوانيـد معانى قرآن را درسـت بفهميـد؛ انسـان وقتـى معنـاى قـرآن را فهميـد، ميتوانـد در آن تدبـر كند؛ وقتـى تدبـر كـرد، ميتواند بـه معارف عالى دسـت پيـدا كند و رشـد پيـدا كند. انسـان بـا انس بـا قـرآن، در درون رشـد پيـدا ميكند. 🔴بیانات در محفل انس با قرآن ۹۱/۰۴/۳۱ @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
🔰راه حل کاذب در رسیدن به تمدن ❓راه حـل كاذب چيسـت؟ راه حـل كاذب ايـن اسـت كـه يک ملت بـه تغييـر ظاهـرى دل خـوش كنـد و از حركت عميق رو برگردانـد. يک وقـت مى‌بينيد آدمى هسـت كه نـه معلوماتى دارد، نـه سـوادى دارد، نـه اراده‌اى دارد، نه تجربـه‌اى نشـان داده، نـه كارى از او برمى‌آيـد؛ لبـاس و آرايش و شـكل خودش را شـبيه فلان هنرپيشـه يا فلان جـوان غربى كـرده اسـت. اين راه حـل كاذب اسـت. آيا شـما بـا ايـن کار متمـدن شـديد و تحـول پيـدا كرديد؟! در دوران رژيم گذشـته، شـاه دست‌نشـانده و خائـن مى‌خواسـت ايـن راه حـل كاذب را بـا عنـوان «دروازه تمدن بزرگ» بـراى اين مـردم بـه ارمغـان بيـاورد. البته سـال‌ها روى ايـن زمينـه كار شـده بود؛ فلاكـت اخلاقـى در حد اعلى‌ بـود؛ ورشكسـتگی معنـوى و روحى و علمـى در اين كشـور، بى‌نظير بود. بـا نـام «دروازه تمدن بـزرگ» و با نـام مدرنيـزم ايرانـى مى‌خواسـتند بـه بقيه موجـودى معنويـت كشـور چوب حـراج بزننـد. شـاه عياش مفلـوک در مقابل بيگانـه و مقهور پنجـه امريـكا و صهيونيسـم، و ملتى كه تحقير شـده و مـورد اهانت قـرار گرفته بود؛ ايـن مدرنيـزم ايرانى مـال همان‌هاسـت. اين‌ که مدرن شـدن و بـه تمدن واقعى رسـيدن نيسـت. مظهـر آن راه كاذب ايـن بود كـه در اينجا هـر نقطه‌اى كه مى‌شـد از آن پول سـاخت، لانه‌اى براى عوامـل و ايـادى كمپاني‌هاى خارجـى بـود. البتـه بـه وسـيله‌ى شـركاى داخليشـان ايـن كار را مى‌كردنـد كـه شـركاى داخلـى هـم بـه همان دسـتگاه‌هاى دربـار و رجـال سياسـى وابسـته خائـن آن روز مربوط مى‌شـدند. ايـن مدرنيـزم بـه درد نمى‌خورد؛ اين بـرای یک ملـت، بدبختـى و بيچارگى و فنا شـدن همه چيـز را به بـار مـى‌آورد. اگر اين انقلاب اتفاق نیفتاده بـود، اگـر آن فريـاد رعدگونه همـه چيـز را در ايـن مملكت بـه جنب و جـوش نيـاورده بـود و دل‌هـا را از جـا نكنده بود، خـدا مى‌دانـد كـه امروز كشـور مـا در چـه وضعى بـود. شـما بـه بعضـى از كشـورهاى عقـب افتـاده - چه در آسـيا، چـه در آفريقـا - نگاه كنيـد؛ يقيـن بدانيد بـا ايـن موقعيـت ممتـاز جغرافيايـى و اقليمـى و تاريخـى ايران، وضـع مـا از آنها بدتـر بـود. انقلاب بـه داد ايـن كشـور رسـيد و ايـن ملـت را از اين‌كـه در قعـر دريايى فـرو رود كه دیگر نتواند از آن بیرون بیاید، نجات داد. بنابراین چنان راه حلی، راه حل كاذب اسـت و جوان نبايـد دنبال آن باشـد. جوانان عزيز مـن! فرزندان مـن! دنبـال تقليد نباشـيد. بر روى شـيوه و راهى كـه در آن ذهـن و اراده و ايمان شـما قوى مى‌شـود و اخلاق شـما پـاک و آراسـته مى‌گـردد، فكـر كنيـد. آنگاه شـما عنصـرى خواهيـد بود كـه مثل یک ستون، سقف مدنیت این کشـور و تمـدن حقيقى ايـن ملـت بـر روى آن قـرار مى‌گيرد. 🔴بيانات در ديدار جوانان و فرهنگيان در مصّلى رشت ۸۰/۰۲/۱۲ @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
دو خطر عمده در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی ⁉️عمده‌ترین خطر چیست؟ من در پاسخ به این سؤال یک روایت می‌خوانم. فرمود: «انّ اخوف ما اخاف علیکم اثنان اتّباع الهوی و طول الأمل».خطر عمده دو چیز است: اوّل، هوس‌پرستی و هوی‌پرستی است. تعجّب نکنید؛ از همه‌ی خطرها بالاتر، همان هوای نفسی است که در دل ماست؛ «انّ اعدی عدوّک نفسک الّتی بین جنبیک»؛ از همه‌ی دشمنها دشمن‌تر، همان نفس، همان «من» و همان خودی است که در وجود توست؛ آن منیّتی که همه چیز را برای خود می‌خواهد. این‌جا هم از زبان پیغمبر همین را می‌فرماید: «انّ اخوف ما اخاف علیکم اثنان اتّباع الهوی و طول الأمل فأمّا اتّباع الهوی فیصدّ عن الحق»؛ یعنی پیروی از هوای نفس، شما را از راه خدا گمراه می‌کند. غالب این گمراهی‌ها به خاطر هوای نفس است. البته ما برای خودمان هزار رقم توجیه درست می‌کنیم، برای این‌که از راه خدا منحرف شویم و حرف و عملمان غیر از آن چیزی باشد که شرع و دین برای ما معیّن کرده است. هوای نفس خصوصیتش این است که شما را از سبیل‌اللَّه - که جهاد در سبیل‌اللَّه لازم است - گمراه می‌کند. «و امّا طول الأمل فینسی الأخرة». طول امل، یعنی آرزوهای دور و دراز شخصی: تلاش کن، برای این‌که فلان طور، خانه برای خودت درست کنی؛ تلاش کن و مقدّمات را فراهم کن، برای این‌که به فلان مقام برسی؛ تلاش کن، زید و عمرو را ببین و هزار نوع مشکل را پشت سر بگذار تا این‌که فلان سرمایه را برای خودت فراهم آوری و فلان فعالیت اقتصادی را در مشت بگیری. این طول‌الأمل - یعنی آرزوهایی که یکی پس از دیگری می‌آیند و تمام‌نشدنی‌اند - جلوِ چشم انسان صف می‌کشند؛ برای انسان هدف درست می‌کنند و هدفهای حقیر در نظر انسان عمده می‌شود. خاصیت این هدفها «ینسی الأخرة» است؛ آخرت را از یاد انسان می‌برند؛ انسان دائماً مشغول هدفهای حقیر می‌شود؛ برای انسان وقتی باقی نمی‌ماند؛ دلِ انسان را می‌میرانند؛ میل به دعا، میل به انابه، میل به تضرّع و میل به توجّه را برای انسان باقی نمی‌گذارند. 🔴بیانات در دیدار کارگزاران نظام ۷۹/۰۹/۱۲ @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در سخنانی زنده و تلویزیونی خطاب به ملت بزرگ و شریف ایران، با درخواست از پروردگار متعال برای رفع هرچه سریع‌تر بیماری کرونا از سر ملت ایران و همه بشریت و با تأکید برضرورت عمل به همه دستورالعمل‌های بهداشتی، نسخه مبتنی بر حقایق بعثت مبارک پیامبر خاتم را نسخه نجات‌بخش بشریت در طول تاریخ خواندند و افزودند: عمل به حقایق بعثت بویژه #صبر و #استقامت تنها راه رسیدن ملت شریف ایران عزیز به قله رفیع پیشرفت و قدرت است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه هر سال سخنرانی عمومی اول سال ایشان در حرم مطهر حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) برگزار می‌شد، افزودند: امسال از دیدار با مردم و حضور در حرم رضوی محروم هستیم اما دلهایمان همچون همیشه با یاد امام رئوف مأنوس است. ایشان با تبریک عید بزرگ مبعث، بار دیگر عید نوروز و حلول بهار را به مردم تبریک گفتند و افزودند: اهمیت واقعه بسیار با عظمت مبعث به‌گونه‌ای است که خداوند به فرموده قرآن کریم از همه پیامبران بزرگ میثاق گرفته است که هنگام بعثت رسول خاتم، هم به او ایمان بیاورند و هم او را با توصیه به امتشان برای ایمان آوردن به پیامبراسلام یاری رسانند.
رهبر انقلاب اسلامی، منظومه معرفتی اسلام را از جمله حقایق بسیار مهم بعثت برشمردند و افزودند: در این منظومه، نظر اسلام درباره هستی، انسان، ذات پروردگار، مسیر انسان در دنیا و آخرت و مسائل اساسی دیگر به روشنی بیان شده است. ایشان منظومه ارزشی اسلام از جمله خُلقیات فردی و اجتماعی و مفاهیم زندگی‌ساز نظیر ، و را بخش مهم دیگری از حقایق بعثت رسول گرامی اسلام خواندند و افزودند: آحاد مردم و جوامع بشری در صورت عمل به این ارزشها، معنای حقیقی و شیرین زندگی را درک خواهند کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه افزودند: عده‌ای گمان می‌کنند که خاستگاه مفاهیمی نظیر آزادی و عدالت اجتماعی غرب است اما غرب تنها سه چهار قرن است که با این مفاهیم آشنا شده در حالی‌که اسلام، ۱۴۰۰ سال قبل این مفاهیم را به بشریت هدیه کرده و بر خلاف رفتار ناصادقانه غربی ها، در صدر اسلام و هر جا امکان‌پذیر بوده آنها را محقق کرده است. ایشان یعنی مجموعه بایدها و نبایدها در زمینه‌های فردی و اجتماعی را از دیگر حقایق بعثت دانستند و افزودند: این احکام برخاسته از معارف اسلامی و منطبق با ارزشها است و به حرکت صعودی انسان کمک می کند. رهبر انقلاب اسلامی تشکیل را ضروری و زمینه‌ساز تحقق حقایق بعثت خواندند و افزودند: اگر قدرت سیاسی شکل نگیرد قلدرها، مستکبران، مخالفان آزادی و عدالت و دیگر دشمنان بشر، و نیز برخی ویژگی‌ها نظیر تنبلی اجازه نمی‌دهد مفاهیم و ارزشها و احکام محقق شود و انسان در مسیر نجات و پیشرفت حرکت کند، به همین علت بود که پیامبر خاتم در اولین فرصت ممکن و در هجرت به مدینه، تشکیل حکومت داد. ۹۹/۰۱/۰۳ @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
🔰جایگاه ما در مراحل به وجود آمدن تمدن اسلامی ما در مرحله‌ی سومیم؛ ما هنوز به نرسیده‌ایم. هیچ کس نمی‌تواند ادّعا کند که کشور ما اسلامی است. ما یک را طرّاحی و پایه‌ریزی کردیم و الان یک نظام اسلامی داریم که اصولش هم مشخّص و مبنای حکومت در آن‌جا معلوم است. مشخّص است که مسئولان چگونه باید باشند. قوای سه‌گانه وظایفشان معیّن است. وظایفی که دولت‌ها دارند، مشخّص و معلوم است؛ اما نمی‌توانیم ادّعا کنیم که ما یک هستیم؛ ما کم داریم. ما باید خودمان را بسازیم و پیش ببریم. ما باید خودمان را تربیت کنیم. در مسیر تولد و رشد هر پدیده ای، ممکن است آسیب ها و آفت‌هایی بروز کند و از تحقق یا استمرار آن جلوگیری نماید؛ از این رو اگر پدیده ای بخواهد ایجاد گردد یا دوام پیدا کند، باید علاوه بر وجود مقتضی، مانع یا موانعی وجود نداشته باشد. موانع همان آسیب‌ها و آفت‌هایی هستند که اگر زدوده نشوند، ادامه حیات آن پدیده را با مشکلات جدی روبه‌رو می‌سازند.
؛ یعنی شناسایی آن دسته از عوامل مهم و مؤثری که به وجود آمدن و تداوم حیات آن ها می‌تواند فرآیند تحقق اهداف هر نظامی (سیستمی) را متوقف و یا به صورت محسوس، کُند نماید. ، و هم اگر به آسیب‌زدایی و آفت زدایی توجه کافی نکند، آسیب‌ها و موانع، حرکت تکاملی و رو به توسعه آن را سد می‌کنند و تحقق اهداف آن را به تأخیر انداخته، یا ناممکن می‌سازند. شاید به تعداد اهدافی که هر انقلاب و جامعه و حکومت دنبال می‌کند بتوان آسیب ها و موانعی را پیش بینی کرد.  آسیب شناسی انقلاب اسلامی ایران، به معنی بررسی واقع بینانه مشکلات، اشکالات، انحرافات، آفات، تحریفات و موانع رشد و کمال انقلاب اسلامی است. مراد از آسیب ها و آفات، اموری هستند که می‌توانند دستیابی انقلاب اسلامی را به آرمان ها و اهداف خود، کُند یا ناممکن سازند. این بدین معنی است که غایت و آرمان نهایی انقلاب اسلامی ایران - در سال ۱۳۵۷- فقط سقوط یک رژیم سیاسی و جایگزینی رژیم سیاسی دیگر نبوده که با تحقق آن، انقلاب پایان یافته باشد، بلکه آرمان هایی بلند و متعالی پیش روست که این تحول سیاسی می‌تواند پس از بیست سال تحقق آنها باشد.  🔴 بیانات در دیدار کارگزاران نظام ۷۹/۰۹/۱۲ @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
🔰آسیب‌های درونی و بیرونی دولت اسلامی دشمنانی هم دارد. دو دسته دارد: یک دسته دشمنان شناخته شده هستند. همه ی سلطه‌گران و دیکتاتورهای دنیا به دلایل واضح دشمن دولت اسلامی‌اند؛ چون دولت اسلامی با اصل سلطه و دیکتاتوری مخالف است. کسانی هستند که به دین یا به ورود دین در عرصه‌ی زندگی معتقد نیستند - به اصطلاح سکولارها - اینها هم با دولت اسلامی مخالفند؛ می‌گویند اقتصاد باید از دین جدا باشد، سیاست از دین جدا باشد، زندگی اجتماعی از دین جدا باشد، تحرکات و نشاط‌های مردمی عمومی از دین جدا باشد. مخالفت‌ها هم در طیف وسیعی انجام می‌گیرد؛ از مخالف بودن، تا مخالفت کردن، تا معارضه‌های جدی کردن. مترفین بین‌المللی - یعنی ثروتمندان عظیم جهانی که نفت و منابع عمدهی جهانی را در اختیار خودشان می‌خواهند و برای این کار دارند حداکثر تلاش علمی و عملی را می‌کنند - اینها هم جزو دشمنان بیرونی دولت اسلامی‌اند. عرض کردیم دشمن‌ها لزوماً دشمنی نمی‌کنند؛ بعضی از آنها دشمن‌اند، بعضی دشمنی کردنشان به صورت مخالفت و اعتراض است، بعضی وارد میدان می‌شوند و گلاویز می‌شوند. بنابراین انواع و اقسام دشمنی وجود دارد و باید با هر کدام به نحوی برخورد کرد. دسته ی دوم دشمنان درونی‌اند؛ یعنی آفت‌ها، بیماری‌ها و میکروب‌ها. مرگ ما بیش از آنچه ناشی از این باشد که دیگری بیاید ما را بکُشد، ناشی از این است که در درون خودمان اختلافی به‌وجود می‌آید. غالباً مرگ‌های ما ناشی از ویروسی، میکروبی، بیماری‌یی و سلول عاصی‌یی است که سرطان درست می‌کند؛ کمتر ناشی از این است که کسی بیاید آدم را بکُشد. دولت اسلامی هم همین‌طور است؛ باید مواظب دشمن‌های درونی‌اش باشد؛ اینها آفتهایش است. 🔴بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت ۸۴/۰۶/۰۸ @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
🔰نقش‌آفرینان اصلی در ایجاد تمدن اسلامی ❓نقش‌آفرينـان اصلـى در ايـن عرصـه چـه كسـانى هسـتند؟ مـا مى‌خواهيـم ببينيـم در اين ميـان كجا قـرار دارد و شـما طلاب جـوان و فضالى جـوان - كسـانى كه نقـد ارزشـمند جوانى خـود را برداشـتيد و بـه ايـن حـوزه آورديـد - مى‌خواهيـد ايـن سـرمايه را بـراى چـه و در كجـا مصـرف كنيـد؟ بايد معلوم باشـد كـه اين حركـت عظيم نظام اسلامى نقش‌آفرينـان اصلـى در اينجا چـه كسـانى هسـتند؟ اولا باید معلوم باشد که این حركت عظیم نظام اسلامی بـه سـمت آن آينـده‌ى آرمانى - كـه ايجـاد اسـت؛ يعنـى تمدنى كـه در آن، علـم همراه با اخلاق است؛ پرداختن به مادیات، همراه با معنویت و ديـن اسـت؛ و قـدرت سياسـى، همـراه بـا عدالت است- یک حركـت تدريجـى اسـت. البتـه پر هیجان است؛ اما هر کس بداند چه کار می‌کند. هر قدمی كـه برمـى‌دارد، بـراى او هيجان‌انگيز اسـت؛ اما ايـن كار عظيـم و مانـدگار تاريخـى، ايـن كارى كه سـر و كارش با نسـلها و قرنهاسـت، اين را نبايـد با كارهـاى دفعى، جزئى و شـعارى اشـتباه كـرد. اين كارى اسـت كه بايـد گام به گام، هـر گامـى محكمتـر از گام قبل، بـا نـگاه دقيق نسـبت به هـر قدمى كـه برمى‌داريـم و با ديـد نافذ نسـبت به مسـيرى كـه طـى مى‌كنيـم، همراه باشـد. 🔴بیانات در جمع اساتيد، فضلا و طلاب حوزه علميه ی قم در مدرسه فيضیه ۷۹/۰۷/۱۴ @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
اگر ظرفیّت‌های -ظرفیّت عراق، ظرفیّت ایران، ظرفیّت کشورهای دیگر منطقه‌ی غرب آسیا و شمال آفریقا- بر روی هم مجتمع بشود، اگر این ظرفیّت‌ها به هم برسند، این دستها در هم گره بخورند، آن وقت نشان خواهد داد که عزّت الهی یعنی چه؛ را به جوامع عالَم نشان خواهند داد؛ باید هدف ما این باشد و این راه‌پیمایی اربعین می‌تواند یک وسیله‌ی گویایی برای تحقّق این هدف باشد. 🔴بیانات در دیدار جمعی از موکب‌داران عراقی ۹۸/۰۶/۲۷ @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
خوشبختانه امروز در دنیای اسلام بیداری به وجود آمده است، اگرچه غربی‌ها سعی کردند این بیداری را انکار کنند. آنچه به وجود آمد، بود در این منطقه‌ی غرب آسیا و در منطقه‌ی شمال آفریقا و در کشورهای عربی؛ این یک بیداری است، این بیداری در همه‌ی دنیای اسلام وجود دارد. جوان‌ها سؤال دارند، استفهام دارند و مایلند استفهام خودشان را در مواجهه‌ی با اسلام پاسخ بشنوند؛ از اسلام توقّع دارند و به اسلام گرایش دارند. علی‌رغم این‌همه تبلیغاتی که غربی‌ها علیه اسلام و علیه و زیست اسلامی کردند، گرایش به اسلام زیاد است؛ این گرایش، به ما نوید میدهد که ان‌شاءالله فردای دنیای اسلام از امروز بسیار بهتر خواهد بود. دنیای اسلام ان‌شاءالله روزهایی را مشاهده خواهد کرد که در قلّه‌ی و حیات اسلامیِ خود قرار داشته باشد و دشمنان اسلام و زورگویانی مثل آمریکا و امثال آمریکا دیگر نتوانند به رؤسای کشورهای اسلامی دستور بدهند که باید این کار را بکنید، باید آن کار را بکنید؛ این [وضع] وجود داشت، امروز هم متأسّفانه در مواردی وجود دارد و این ان‌شاءالله مرتفع خواهد شد و دنیای اسلام به نقطه‌ی اوج خود به فضل الهی و باذن الله خواهد رسید. 🔴بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در کنگره «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» ۹۷/۰۲/۲۲ @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
اهمّیّت اسلام این است که آنچه را پیغمبر روز اوّل بیان کرد، آنچه را آیات قرآن در آن سیزده سال مبارزه‌ی دشوار مکّه پی‌در‌پی به مردم تعلیم داد، اینها را بعد در مرحله‌ی عمل، پیاده کرد، اینها را نشان داد، اینها را عمل کرد. پیغمبر آن را، آن محبّت را، آن انصاف را، آن ایستادگی در مقابل ظلم را، ایستادگی در مقابل کُفر را در عمل نشان داد. کشاندن مردم به وادی ، به وادی ؛ این قاعده و زیرسازی‌ و زیرساختی که پیغمبر در ظرف ده سال حکومت در مدینه درست کرد، همان بود که بعد از گذشت یک قرن، دو قرن به بزرگ‌ترین بشری تبدیل شد. بله، ابعاد مختلف آن مراعات نشد -[مثلاً] عدالت، باز هم مراعات نشد- امّا علم و بهره‌مندی از معرفت و استعدادها و رشد ظرفیّتهای بشری‌ که در اوّل تشکیل شروع شده بود، آن‌چنان پیشرفت داشت که بعد از مدّت کوتاهی -یکی دو قرن- به بزرگ‌ترین تمدّن بشری تبدیل شد که همه‌ی دنیا از آن سود بردند و بهره بردند. این است. 🔴بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی ۹۶/۰۲/۰۵ @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
وقتی‌که ملّت ایران توانست خود را به آن نقطه‌ای برساند که بتواند به‌عنوان یک ملّت مُسلمِ به معنای حقیقی کلمه خود را به دنیا نشان بدهد، این بزرگ‌ترین تبلیغ اسلام است؛ ملّتهای دیگر هم روانه‌ی همین طرف خواهند شد و تشکیل که مایه‌ی عزّت و مایه‌ی ترویج اسلام در سراسر جهان است، اتّفاق خواهد افتاد؛ آن مدنیّت اسلامی که انتظارش را داریم که بتواند بر مدنیّت مادّی گمراه‌کننده و فاسد غربی غلبه پیدا کند، آن روز تحقّق پیدا خواهد کرد؛ مقدّمه‌اش اینجا است؛ مقدّمه‌اش این است که ما ملّت ایران بتوانیم به سمت شدن پیش برویم. خب، همه باید همّت کنند؛ هم مسئولین باید همّت کنند، هم آحاد مردم باید همّت کنند. این قضیّه هم قضیّه‌ی یک‌سال و دوسال نیست، قضیّه‌ی بلندمدّت است؛ زمان میبرد؛ کمااینکه در [اگر] شما نگاه کنید، می‌بینید اوج تمدّن اسلامی در قرنهای چهارم و پنجم است که از لحاظ علمی سرآمد است و بزرگان علما، محقّقین، فلاسفه، دانشمندان مادّی در دنیای اسلام به وجود آمدند که دنیا را توانستند پیش ببرند که بسیاری از این پیشرفتهای امروزِ غربی‌ها مرهون آن حرکت است. خب، امروز البتّه سرعت ما بیشتر خواهد بود، ما سریع‌تر ان‌شاءالله به آن نتیجه خواهیم رسید، لکن بالاخره زمان‌بَر است. 🔴بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ۹۵/۰۵/۱۱ @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
اوّلین فریضه‌ی دانشجویی عبارت است از . یک‌عدّه‌ای تبلیغ میکنند و وانمود میکنند که آرمان‌خواهی مخالف است؛ نه آقا، آرمان‌خواهی مخالف است، نه مخالف واقع‌گرایی. محافظه‌کاری یعنی شما تسلیم هر واقعیّتی - هرچه تلخ، هرچه بد - باشید و هیچ حرکتی از خودتان نشان ندهید؛ این محافظه‌کاری است. معنای آرمان‌گرایی این است که نگاه کنید به واقعیّتها و آنها را درست بشناسید؛ از واقعیّتهای مثبت استفاده کنید، با واقعیّتهای سلبی و منفی مقابله کنید و مبارزه کنید. این معنای آرمان‌گرایی است. چشمتان به آرمانها باشد. این اوّلین فریضه‌ی دانشجو است. ⁉️آرمانها چه هستند؟ جزو چیزهایی که بنده اینجا یادداشت کرده‌ام به عنوان آرمانها، یکی مسئله‌ی ایجاد و است؛ یعنی احیای تفکّر اسلام سیاسی؛ یک‌عدّه‌ای از قرنها پیش، سعی کردند اسلام را از زندگی، از سیاست، از مدیریّت جامعه هرچه میتوانند دور کنند و منحصرش کنند به مسائل شخصی؛ مسائل شخصی را هم یواش یواش محدود کنند به مسائل قبرستان و قبر و مجلس عقد و از این حرفها؛ نه، اسلام آمده است که «الّا لِیُطاعَ بِاِذنِ الله»؛(۱) فقط هم اسلام نیست؛ همه‌ی پیغمبران همین‌جورند. ادیان الهی آمده‌اند برای اینکه در جامعه پیاده بشوند، در جامعه تحقّق واقعی پیدا کنند؛ این باید اتّفاق بیفتد. یکی از مهم‌ترین آرمانها این است. (۱) سوره مبارکه النساء آیه ۶۴  وَما أَرسَلنا مِن رَسولٍ إِلّا لِيُطاعَ بِإِذنِ اللَّهِ ۚ وَلَو أَنَّهُم إِذ ظَلَموا أَنفُسَهُم جاءوكَ فَاستَغفَرُوا اللَّهَ وَاستَغفَرَ لَهُمُ الرَّسولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوّابًا رَحيمًا  ترجمه:  ما هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر برای این که به فرمان خدا، از وی اطاعت شود. و اگر این مخالفان، هنگامی که به خود ستم می‌کردند (و فرمانهای خدا را زیر پا می‌گذاردند)، به نزد تو می‌آمدند؛ و از خدا طلب آمرزش می‌کردند؛ و پیامبر هم برای آنها استغفار می‌کرد؛ خدا را توبه پذیر و مهربان می‌یافتند. 🔴بیانات در دیدار جمعى از دانشجویان  ۹۴/۰۴/۲۰ @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
یعنی آن فضایی كه انسان در آن فضا از لحاظ و از لحاظ میتواند رشد كند و به غایات مطلوبی كه خدای متعال او را برای آن غایات خلق كرده است برسد. 🔴بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری ۹۲/۰۶/۱۴ @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
شاخصه‌ی اصلی و عمومی ، بهره‌مندی انسانها از همه‌ی ظرفیتهای مادی و معنوی‌ای است که خداوند برای تأمین سعادت و تعالی آنان، در عالم طبیعت و در وجود خود آنان تعبیه کرده است. 🔴بیانات در اجلاس جهانی علما و بیداری اسلامی ۹۲/۰۲/۰۹ @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
امت اسلامی با همه‌‌ی ابعاض خود در قالب ملتها و کشورها، باید به جایگاه تمدّنیِ مطلوب دست یابد. شاخصه‌‌ی اصلی و عمومی این ، بهره‌‌مندی انسانها از همه‌‌ی ظرفیتهای مادی و معنوی‌‌ای است که خداوند برای تأمین سعادت و تعالی آنان، در عالم طبیعت و در وجود خود آنان تعبیه کرده است. آرایش ظاهری این تمدن را در حکومت مردمی، در قوانین برگرفته از قرآن، در اجتهاد و پاسخگوئی به نیازهای نوبه‌‌نوی بشر، در پرهیز از تحجر و ارتجاع و نیز بدعت و التقاط، در ایجاد رفاه و ثروت عمومی، در استقرار ، در خلاص شدن از اقتصاد مبتنی بر ویژه‌‌خواری و ربا و تکاثر، در گسترش اخلاق انسانی، در دفاع از مظلومان عالم، و در تلاش و کار و ابتکار، میتوان و باید مشاهده کرد. نگاه اجتهادی و عالمانه به عرصه‌‌های گوناگون، از علوم انسانی تا نظام تعلیم و تربیت رسمی، و از اقتصاد و بانکداری تا تولید فنی و فناوری، و از رسانه‌‌های مدرن تا هنر و سینما، و تا روابط بین‌‌الملل و غیره و غیره، همه از لوازم این است. تجربه نشان داده است که اینها همه، کارهای ممکن و در دسترس توانائیهای جوامع ما است. نباید با نگاه شتابزده یا بدبینانه به این چشم‌‌انداز نگریست. بدبینی به توانائیهای‌‌ خود، کفران نعمت الهی است؛ و غفلت از امداد الهی و کمک سنتهای آفرینش، فرو لغزیدن به ورطه‌‌ی: «الظّانّین باللَّه ظنّ السّوء»(۱) است. ما میتوانیم حلقه‌‌ی انحصارات علمی و اقتصادی و سیاسیِ قدرتهای سلطه‌‌گر را بشکنیم و امت اسلامی را پیشروِ احقاق حق اکثریت ملتهای جهان که اینک مقهور اقلیت مستکبرند، باشیم. میتواند با شاخصه‌‌های و و و مداوم، اندیشه‌‌ی پیشرفته و اخلاق والا را به امت اسلامی و به همه‌‌ی بشریت هدیه دهد و نقطه‌‌ی رهائی از جهان‌‌بینی مادی و ظالمانه و اخلاقِ به لجن کشیده‌‌ای که ارکان تمدن امروزیِ غربند، باشد. (۱) سوره مبارکه الفتح آیه ۶  وَيُعَذِّبَ المُنافِقينَ وَالمُنافِقاتِ وَالمُشرِكينَ وَالمُشرِكاتِ الظّانّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوءِ ۚ عَلَيهِم دائِرَةُ السَّوءِ ۖ وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيهِم وَلَعَنَهُم وَأَعَدَّ لَهُم جَهَنَّمَ ۖ وَساءَت مَصيرًا  و (نیز) مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرک را که به خدا گمان بد می‌برند مجازات کند؛ (آری) حوادث ناگواری (که برای مؤمنان انتظار می‌کشند) تنها بر خودشان نازل می‌شود! خداوند بر آنان غضب کرده و از رحمت خود دورشان ساخته و جهنم را برای آنان آماده کرده؛ و چه بد سرانجامی است! 🔴بیانات در اجلاس جهانی علما و بیداری اسلامی ۹۲/۰۲/۰۹ @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
نبی مکرم، آن عنصر شایسته‌ای بود که برای یک چنین حرکت عظیمی، برای طول تاریخ بشریت، خداوند او را آماده کرده بود. لذا توانست در طول بیست و سه سال یک جریانی را به راه بیندازد که این جریان با همه‌ی موانع، با همه‌ی مشکلات، تا امروز تاریخ را جلو رانده و پیش برده است. بیست و سه سال، زمان کوتاهی است. سیزده سال از این مدت هم با مبارزاتِ غریبانه گذشت. در مکه اول با پنج نفر و ده نفر و پنجاه نفر شروع شد و جمعیت معدودی در زیر فشارهای طاقت‌فرسای دشمنان متعصب، کور و جاهل توانستند مقاومت کنند. ستونهای مستحکمی ساخته شد برای اینکه و بر روی این ستونها قرار بگیرد. بعد هم خداوند متعال شرائطی را پیش آورد که پیغمبر توانست به مدینه هجرت کند و این نظام و این جامعه را به وجود بیاورد و این تمدن را پی‌ریزی کند. همه‌ی مدتی هم که پیغمبر اکرم این نظام نوپا را پرداخت، ساخت، آماده کرد و پیش راند، ده سال شده است؛ یعنی یک مدت کوتاه. یک چنین حوادثی معمولاً در طوفان امواج حوادث دنیا گم میشود، از بین میرود، فراموش میشود. ده سال خیلی مدت کوتاهی است؛ اما در همین مدت پیغمبر اکرم توانست این نهال را غرس کند، آبیاری کند، وسیله‌ی رشد و نمو آن را فراهم کند؛ یک حرکتی را ایجاد کند که این حرکت یک تمدنی را آفرید و این تمدن بر اوج قله‌ی تمدن بشری در دوران مناسب خود قرار گرفت. یعنی در قرن سوم و چهارم هجری، در همه‌ی دنیای آن روز، با سابقه‌ی تمدنها، با حکومتهای مقتدر، با میراثهای گوناگون تاریخی، هیچ تمدنی به عظمت و رونق تمدن اسلامی مشاهده نشده است؛ این هنر اسلام است. و این در حالی است که از بعد از دوران نبی مکرم اسلام، از بعد از همان دوران ده‌ساله، حوادث گوناگون و تلخی هم برای امت اسلامی به وجود آمد؛ موانع به وجود آمد، اختلافات به وجود آمد، درگیری‌های داخلی پیدا شد. با همه‌ی اینها، انحرافاتی که در طول زمان به وجود آمد، ناخالصی‌هائی که در جریان اسلام پیدا شد و رشد کرد، پیام پیغمبر اکرم و پیام بعثت در طول سه چهار قرن توانست آن عظمت را به وجود بیاورد که همه‌ی دنیا و همه‌ی تمدنهای امروز مدیون آن تمدن قرن سوم و چهارم هجری مسلمانان است. این یک تجربه است. بشریت اگر بیندیشد و انصاف را رعایت کند، تصدیق خواهد کرد که نجات بشر و حرکت بشر به سوی ، به برکت ممکن خواهد شد و لاغیر. ما مسلمانها قدرناشناسی کردیم؛ ما نمک خوردیم و نمکدان را شکستیم؛ ما قدر اسلام را ندانستیم؛ ما پایه‌هائی را که پیغمبر اکرم برای بنای جوامع برجسته و متکامل انسانی بناگذاری کرده بود، در میان خود نگه نداشتیم؛ ما ناشکری و ناسپاسی کردیم و چوبش را هم خوردیم. اسلام این توانائی را داشت و دارد که بشریت را به برساند، به کمال برساند و از لحاظ و او را رشد دهد. این پایه‌هائی که پیغمبر گذاشتند - پایه‌ی ، پایه‌ی ، پایه‌ی ، پایه‌ی - پایه‌های اصلی جامعه‌ی اسلامی است. 🔴بیانات در دیدار مسئولان نظام در روز عید مبعث  ۹۰/۰۴/۰۹ @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r