eitaa logo
راشدون
25 دنبال‌کننده
477 عکس
532 ویدیو
118 فایل
قرآنی
مشاهده در ایتا
دانلود
0501. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.34M
✳️درس پنجم 🔰قسمت اول 🔻لذت بینهایت 🔸حضرت حق معدن شادی و بهجت و لذت است و می خواهد همه را به ما هم بدهد. 🔸اصل بر پایی معاد برای چیست؟ اصالت در معاد با عطاست یا با عذاب؟ ▪️معاد جشن بزرگی است که خدا برای رساندن انسان به لذت بی نهایت برپا می کند ▪️معاد تحقق «انا الیه راجعون» است. وقتی است که به آن بی نهایت می رسیم 🔸در دنیا آمده ایم تا ظرفیت سازی کنیم برای عطای بی نهایت خدا 🔸چرا یک عده زجر می کشند؟ چون این ظرفیت را تولید نمی کنند 🔸 از درک لذت بی نهایت در دنیا عاجزیم 🔸لذت بی نهایت: شادی و شوق و شور و شعف و شعوری که پایان نداشته و روز به روز، آن به آن بیشتر بشود تا بی نهایت ▪️عوامل لذت در دنیا: ثروت ،سلامتی، امنیت، آسایش، رفاه.. ▫️عوامل لذت در دنیا نقاط ضعفی دارند:نسبی و موقت هستند،کارآیی و لذت شان محدود است،رنج رسیدن به آنها بیشتر از لذت است ،مزاحم دارند 🔸 اعددت لعبادی مالا عین رأت و لا اذن سمعت ولا خطر علی قلب بشر 🔸انسان در این دنیا هرگز نمی تواند عوامل لذت را در آخرت تصور کند. کما اینکه یک جنین نمی تواند عوامل لذت در این دنیا را تصور کند 🔸اصل بر این است که خدا بهشت را برای همه آفریده و هیچ انسانی را برای جهنم نیافریده است، حتی شیطان 🔸اگر خدا می خواهد به ما بینهایت دهد پس چرا این همه انسان به جهنم می روند؟ ▪️«و لقد ذرأنا لجهنم کثیرا من الجن و الانس» ، همه انسان ها را ما از اول خلق کردیم برای "لذلک خلقهم" برای عطای بی نهایت همه را برای بهشت خلق کردیم. ▫️حال یک عده ظرفیت سازی نکردند وقتی که برسند سر سفره بینهایت بجای اینکه لذت ببرند زجر می کشند. https://eitaa.com/dinefetri
0502. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
23.04M
✳️درس پنجم 🔰قسمت دوم 🔻لذات بهشت از جنس لذات دنیا نیست 🔸نعمت‌های بهشتی توصیف شده یک تشبیه معقول به محسوس است و استعاره از یک حقیقتی است. ▪️ خمر و می استعاره است از معرفتی است که انسان را مست می‌کند ▫️شراب دنیا عقل را زائل و نفس را حاکم می‌کند اما خمر بهشتی عقل را زائل و عشق را حاکم می‌کند ▫️کافور نماد حقیقتی که سردکننده است همه‌ی حرارت‌های منفی و همه‌ی بدی‌ها را از انسان زائل می‌کند. ▫️(سِدْرٍ مَخْضُودٍ)، درخت بی‌خار حقیقت نبوت است و آن کافور حقیقت ولایت است 🔸ماهیت بهشت و لذات بهشت بازتاب اعمال خود انسان است ▪️حورالعین تجسم اعمال زیبای انسان است (برای زن و مرد) 🔸همه این‌ها پایین‌ترین حد لذات در بهشت است. بهشت ایستگاه آخر نیست. 🔸جنت النعیم پایین‌ترین درجه‌ی بهشت ؛ جایی که فقط لذت از نعمات است 🔸بالاتر مقام رضوان است ▪️ انسان به ادراک مقام انسان کامل می‌رسد. لذتش از نعمت‌ها و احترام و تکریم خداوند است. 🔸مقام بالاتر مقام لقا است ▪️در کنار امام زمان بنشیند یا امام زمان او را در اغوش بگیرد ▪️این گروه فقط به صاحب خانه چشم می‌دوزند 🔸هرکس خودش درجه بهشتش را با اعمالش مشخص می‌کند 🔸حضرت حق همه را به لقا دعوت کرده است و فرموده اگر کسی کمتر از لقاء را بطلبد قطعاً حسرت می‌برد 🔸 اگر در این دنیا اعمالی که خدا فرموده رابرای رسیدن به عشق و محبت خدا انجام دهیم ،به جنت لقا می‌رسیم 🔸رسیدن به لقا آسان‌تر از رسیدن به سایر درجات است زیرا انسان از سر عشق عمل می‌کند سختی عمل برایش لذت‌ بخش است 🔸هدف از خلقت : خدا میخواهد انسان را به لقا خودش برساند https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس ششم دین فطری 🔸دنیا پیش نیاز لذت بی نهایت ▪️استاد سید هادی عظیمی https://eitaa.com/dinefetri
0601. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
14.05M
✳️درس ششم 🔰قسمت اول 🔻خدا ما را آفرید تا هر چه خودش دارد به ما بدهد 🔻اگر خدا می‌خواهد به ما لذت بی‌نهایت عطا کند چرا ما را در این دنیای محدود خلق کرده است؟ 🔸جواب: برای این‌که لذت بینهایت در ما تولید بشود 🔸فرایند تولید لذت : ▪️درک اختیاری کمال؛ درک اجباری موجب لذت نمی‌شود ▪️برای تولید درک اختیاری نیاز به فقدان کمال است؛ یعنی این کمال قبلاً وجود نداشته باشد 🔸دنیا همان اتاق تاریکی است که خدا یک لحظه ما را در آن آورده تا با فقدان کمال مواجه شویم و به ادراک کمالاتی که می‌خواهد به ما بدهد برسیم 🔸 (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ، ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ) ما انسان را در بهترین حالت خلق کردیم حال او را آورده ایم به پست‌ترین نقطه ی هستی ▪️وقتی انسان محدودیت‌ها را چشید به درک نامحدود می‌رسد ▪️شما می‌توانی به کسی نور بدهی ولی درک نور را نه 🔸 دنیا باشگاه استقامت است نه هتل برای استراحت ▪️کفار دنیا را هتل استراحت میدانند ▪️انسان مومن چون میداند لذت بی نهایت در انتظارش است از سختی های دنیا لذت میبرد 🔸هر چه خدا بندگانش را بیشتر دوست داشته باشد و درآنها لیاقت بیشتری ببیند سختی بیشتر به آنها میدهد ▪️چرا خدا می‌خواهد به آن ها بلای بیشتر بدهد؟ چون اشتهایشان به لذت بی‌نهایت بیشتر شود. 🔸پیامبر خدا فرمودند :خدا بلا را در کام مومن جرعه جرعه میریزد همچنان که مادر دارو را در دهان فرزند ▪️اذا احب الله عبدا ابتلاه وقتی خدا بنده ای را دوست داشته باشد مبتلایش میکند 🔸بالاترین معرفت:درک کمال معشوق و لذت از آن https://eitaa.com/dinefetri
0602. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
20.77M
✳️درس ششم 🔰قسمت دوم 🔻بلاها و سختی ها و محرومیتها برای مومن لازمة تکامل و رشد است 🔸هرچه محرومیت انسان بیشتر باشد لذت رسیدن به بی نهایت بیشتر است، البته به شرط صبر بر این محرومیت 🔸فقراء مومن در قیامت امتیازاتی دارند که دیگران ندارند ▪️ فقرائی که فقرشان بخاطر تنبلی نباشد ▫️بعضی از بلاها در اثر گناهان است ▪️اگر انسان در مسیر خدا بود و گناهی انجام نمی داد تلاش میکرد ولی رزقش بیشتر نمیشد این بلایی از جانب خداست 🔸 بیشترین درجه را کسانی دارند، که در راه خدا مبتلاء به بلا شده باشند،یعنی بلایی که خود انسان انتخاب کرده باشد 🔸قانون این عالم:هر کسی باید مقدار بلا بکشد حتی کفار ▪️در روایات داریم اگر نگران ایمان مؤمنین ضعیف الایمان نبودم همین یک مقدار بلا را هم به کفار نمی دادیم ▪️اگر بلا را انتخاب نکنی برایت انتخاب می کنند 🔸«ولنبلونكم بشيء من الخوف والجوع ونقص من الاموال والأنفس والثمرات وبشر الصابرين: ما به شمافرصت رشد می دهیم با ترس،جوع و گرسنگی و نقص اموال 🔸اهل بیت بلاهای این دنیا را انتخاب کرده اند برای این که ما را به رشد برسانند 🔸کادالفقر ان یکون کفرا)به چه معنا است؟ ▪️مقصود فقری است که در اثر تنبلی باشد ▪️احساس فقر عامل کفر است ؛یعنی همان طمع 🔸مال و تجملات برای انسان خطرناکتر است تا فقر و بلا؛پیامبر فرمودند: من بر امتم از فتنه صراء بیشتر میترسم تا فتنه ضراء 🔸آیا ما باید دنبال فقر باشیم؟ هرگز ▪️اسلام می گوید:تولید کنید و جامعه را از فقر دربیاورید 🔸 اهل دنیا بودن یعنی علاقمند به دنیا باشی، ای بسا انسانی که چیزی ندارد ولی علاقمند به دنیا است https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس هفتم دین فطری ( ۲ قسمت ) 🔸سنتها و امدادهای الهی برای رساندن انسان به بی نهایت ▪️استاد سید هادی عظیمی https://eitaa.com/dinefetri
0701. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.37M
✳️درس هفتم 🔰قسمت اول 🔻حضرت حق ما را خلق کرده و هر لحظه از ما مراقبت میکند تا به بی نهایت برسیم : این مراقبت های الهی را سنت های الهی می نامیم 🔸این سنتها برای همه ی انسان ها است 🔸سنتها :1.هدایت 2.هشدار و انذار نسبت به انحراف 3.امداد و فرصت رشد 4.عقوبت دنیوی 5.املاء و استدراج6.درمان دربرزخ7.پالایش در جهنم 🔸سنت اول: سنت هدایت ▪️«ربی الذی اعطا کل شی خلقه ثم هدی» 🔸دو نوع هدایت داریم: عمومی و خصوصی(هدایت های پاداشی )؛ به کسانی میدهند که در راه هدایتهای عمومی گامی برداشته اند ▪️هدایتهای عمومی دو قسم است: 1) تکوینی 2)تشریعی 🔸تکوینی: خدا در ساختار خلقت ما دستگاههای هدایت کننده قرار داده است که به وسیله آن به سوی خدا هدایت شویم 🔸تشریعی: قوانینی که خدای متعال به وسیله انبیاء و ادیان آسمانی فرستاده تا ما را به وسیله آنها هدایت کند 🔸 1) هدایت تکوینی: الف) درونی ب) بیرونی 🔸الف) تکوینی درونی :I ) میل به بی نهایت II ) عقل ▪️امیال و گرایشهای درونی دو دسته است: ▫️میل به کمال مطلق (میل به همه خوبیها در حد مطلق) ▫️میل به فضائل : میل به فضائل که راه رسیدن به کمال مطلق است 🔸ب) تکوینی بیرونی: تابلوهای هدایت گری که در هستی و طبیعت وجود دارد ، آمدن بهار و ... 🔸هر انسانی میل به (خوبی ها دارد)مثلاراستگویی؛ این میل به چهار صورت در وجود ما قراردارد :دوست داریم راستگو باشیم، راستگوها را دوست داریم،دوستداریم به ما راست بگویند و به ما بگویند راستگو ▪️هیچ کدام در وجود انسان از بین نمی رود ولی دو مورد اول ممکن است در وجود انسان کاهش پیدا کند https://eitaa.com/dinefetri
0702. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.35M
✳️درس هفتم 🔰قسمت دوم 🔻سنت دوم:انذار و هشدار 🔸انذارهایی که حضرت حق برای انسان دارد ▪️1) انذارهای عمومی:تکوینی(درونی، بیرونی)وتشریعی2)خصوصی 🔸انذارهای عمومی تکوینی ▪️درونی:دستگاه های هشدار دهنده ای که خداوند متعال در درون ما قرار داده است؛مثل وجدان یا همان نفس لوامه ▪️بیرونی: پدیده های طبیعی و یا آثار پیشینیان ▫️در همه ی این ها یک نوع انذار و هشداری نسبت به خطرات برای انسان وجود دارد،برای همین است که وقتی برخی پدیده ها اتفاق می افتد باید نماز آیات بخوانیم 🔸صدای حیوانات نیز یک هشدار است ▪️در روایات داریم :طوطی وقتی صدا می دهد مفهومش این است (کل حی میت و کل جدید بال) هر انسان زنده ای بالاخره با مرگ رو برو می شود و هر چیز جدیدی بالاخره یک روزی کهنه می شود 🔸یکی دیگر از دستگاه های هشدار دهنده:آثار امت های قبل است:قل سیرو فی الارض ثم انظروا کیف کان عاقبته المکذبین 🔸انذارهای تشریعی:مواردی که در آیات و روایات آمده است:(وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا )،(وَلاَ تَقْرَبُواْ مَالَ الْيَتِيمِ ) و.. 🔸انذار ها و هشدارهای خصوصی:خداوند متعال تذکرهای خصوصی به بعضی می دهد مثلا در خواب یک هشداری به او می دهد 🔸خطرهایی که در صورت انجام گناه نسبت به آن ها انذار و هشدار داده شده است ▪️خطر دور شدن انسان از خودش و از خدا ▪️ خطر نقص عضو روحی ▪️ خطر مرگ روحی که موجب عذاب در قیامت می شود ▪️خطر دگرگونی روحی که انسان روحش تغییر پیدا کند، مسخ شود ▪️خطر سقوط که دیگر امکان پالایش وجود نداشته باشد و مخلد شود(أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ)،مانند پذیرش ولایت طاغوت https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس هشتم دین فطری (۴ قسمت) 🔸سنت سوم،سنت ایجاد فرصت رشد ▪️استاد سید هادی عظیمی https://eitaa.com/dinefetri
0801. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
16.68M
✳️درس هشتم 🔰قسمت اول 🔻سنت ایجاد فرصت رشد 🔸 از آن به سنت امداد، سنت ابتلاء و افتتان و امتحان تعبیر شده است؛دو روی یک سکه ▪️خداوند لوازم و امکانات را برای انسان مهیا کرده است ▪️كلًّا نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّكَ:ما همه را امداد میکنیم چه مومنین چه کفار،همه از اعطاء پروردگار بهره مند میشوند 🔸بخش دوم این سنت، سنت ابتلاء به سختی هاست 🔸امتحان چیزی است که حق و باطل در آن مشخص است در این حالت انسان خودش است و هوای نفسش.گاهی با اینکه می داند کاری حرام و باطل است اما آن را انجام میدهد 🔸در افتتان و فتنه ها حق و باطل مشخص نیست،به وسیله ی نیروی عقل نمی توان تشخیص داد در این حالت بدون اتصال به حجت خداوند نمی شود فتنه را تشخیص داد 🔸امکانات و وسایل رشد که خداوند به ما داده است: ▪️حیات و زندگی دنیوی و جسم مادی ▫️فلسفه اعطای این امکانات رشد است نه لذت ▫️انسان هایی که دور از معارف دین متولد می شوند مستضعفینی هستند که تکالیفشان از ما کمتر و انتظار خداوند به اندازه امکانات رشدشان می باشد ▪️ و نیروی تفکر و قدرت انتخاب ▫️ انسان ها اختیار تکوینی دارند نه آزادی عمل تشریعی ▪️ 🔸 و رشد در مخالفت با غرایز ایجاد می شود 🔸در مسیر تکامل محرک هایی در دنیا وجوددارد که موجب رشد است ▪️زیبایی ها وجاذبه های زمین ▪️مکروهات و سختیها و ناملایماتها : الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَ.. ▪️اختلافات در امکانات مادی،در نحوه ی خلق و.. ▪️جنگ : كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ https://eitaa.com/dinefetri
0802. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.17M
🔰درس هشتم ✳️قسمت دوم 🔻سنت ایجاد فرصت رشد،محرکهای دنیا 🔸خدا از طرفی غرائز را به ما داده و از سویی دیگر محرک‌هایی در دنیا قرار داده است که این غرائز را فعال کنند ▪️با فعال شدن این غرائز، خدا به انسان امر فرموده استقامت کن، خویشتن‌دار باش و در اثر این استقامت رشد خواهی کرد 🔸یکی دیگر از محرک‌ها، اختلاف در امکانات مادی به نحوه خلق و نجات و تفکر و سلیقه 🔻چرا خدا همه را یکسان خلق نکرد؟ چرا همه یکجور و یک شکل نیستند؟ آیا بهتر نبود همه یکسان بودند، حسرتی برای کسی نبود؟ 🔸الف)اولاً اینطور نیست که حضرت حق درباره انسانی حکم کرده باشد که مثلاً این انسان حتما باید قدکوتاه باشد یا مثلاً این چهره‌اش زشت باشد یا فقیر باشد ▪️خدا در عالم ماده علل و اسبابی قرار داده که باعث این اختلافات در نحوه شکل و خلق و امکانات مادی می‌شود ▪️خداوند اراده کرده که همه سالم و زیبا متولد شوند، اما این پدر و مادر هستند که گاهی نادانسته یا احیاناً غفلتاً دچار اشتباهاتی می‌شوند ▪️جایی که نقصان بدست خود ما باشد،خدای متعال می‌گوید: من اراده نکرده ام خودت باعث شدی که این نقصان در تو تولید بشود ▪️جایی که دیگران باعث شدند و انسان تقصیری ندارد، اینجا هم گفته شد که خدا با دادن امتیازاتی جبران می‌کند 🔸علل و اسباب بصورت کلی اثر میکند مگر جایی که حضرت حق به خاطر یک حکمت و مصلحتی نمی‌خواهد که این اتفاق بیافتد؛ مثل آنجایی که چاقو بر گردن حضرت اسماعیل گذاشته می‌شود و حضرت حق خودش دخالت تکوینی می‌کند و جلوی بریدن چاقو را می‌گیرد. ▪️خداوند می گوید: این تهدید‌ها وکمبودها برای شما فرصت است https://eitaa.com/dinefetri
0803. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.91M
🔰درس هشتم ✳️قسمت سوم 🔻علت‌های ماورایی می‌تواندجلوی تأثیر علت‌های مادی را بگیرند 🔸مثلاً اینکه می فرماید: «بسم الله گفتن» در انجام هرکاری 🔸علل ماورایی آثار مادی کارهایی که غفلتا و از روی نا آگاهی ضرری برای ما دارد را بی تاثیر میکند 🔻: 🔸ب) وهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ ...لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ » در آنچه که خدا به شما داده، می‌خواهد شما را مورد آزمایش قرار دهد(فرصت رشد) ▪️«لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا» برای هر کسی یک دین و یک منهج و مسلک و مرامی قرار داده ▪️« وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً » اگر خدا می‌خواست می توانست همه شما را یک امت قرار دهد که به صورت تکوینی مجبور باشید یک دین داشته باشید ▪️ « ولكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ» خدا اینگونه نظام اختیار قرار داده که هر شخص بتواند هر دینی که میخواهد بپذیرد شما از این اختلاف استفاده کنید« فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ » دنبال آن راه درست باشید دنبال آن کار خیر باشید ▪️« إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ »در راه رسیدن به خدا ببینید کدام مسلک و مرام بهتر است، آنرا انتخاب کنید تا به آن غایتی که خدا برایتان در نظر گرفته برسید 🔸خدا تذکر می‌دهد،هنگام روبرو شدن با اختلافات دچار این مشکلات نشوید ▪️ ناسپاسی ▪️خود را مستقل در تأثیر یا ایجاد علل دانستن ▪️رویگردانی از خدا ▪️ یأس و ناامیدی درسختیها ▪️طغیان و سرکشی ▪️بخل و حسادت ▪️مادی نگری و انکار قیامت ▪️خودمحوری و خودخواهی ▪️عدم کنترل غرائز ▪️ لجاجت در برابر حق ▪️دنیا دوستی و... https://eitaa.com/dinefetri