راستی گستری
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠 ⭕️ #مدعیان_دروغین 💢« #باب» و جریان شناسی انحرافی « #بابیّت» 🌼🍃ابواب ائمّة علیهم السلام
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
⭕️ #مدعیان_دروغین
💢« #باب» و جریان شناسی انحرافی « #بابیّت»
✨«ابواب» امام مهدی علیه السلام
💠علاوه بر نوّاب اربعه که هر یک پس از دیگری، باب حضرت حجّت علیه السلام بودند، کسانی دیگر نیز به «باب» معروف هستند؛ او در عصر خود، از ثقات و برجستگان شیعه به شمار می رفت و به دست سفرای اربعه توقیعات به نام آن ها از طرف حضرت مهدی(عج) صادر گشته است.
💢برخی از بزرگان شیعه که در کتاب های تراجم و مناقب از آن ها به «باب» تعبیر شده است، عبارتند از:
1⃣ ابوالحسین، محمدبن جعفر اسدی کوفی رازی، باب حضرت حجت(عج) در «ری»؛ اردبیلی (صاحب جامع الرواة) می گوید: «کان احد الأبواب».(20)
حضرت حجت(عج) در قم؛ وی به خدمت حضرت حجت(عج) رسید و باب امام در قم بود.(21)
2⃣ ابراهیم بن محمد همدانی، باب امام مهدی(عج) که چهل بار حج انجام داده است.(22)
3⃣ابواسحاق ابراهیم بن مهزیار اهوازی، باب امام علیه السلام . کشی درباره او می گوید:
«و کان وکیل الناحیة و کان الأمر یدور علیه».(23)
4⃣احمدبن حمزة بن الیسع قمی، باب امام حجت(عج).(24)
حجت(عج).(25)
بامامة الحسن بن علی فیهم».(26)
5⃣ابومحمد الوجنائی، باب امام حجت(عج).
6⃣محمدبن ابراهیم بن مهزیار؛ اردبیلی می گوید: وی نیز مانند پدرش، ابراهیم بن مهزیار، از ابواب امام و وکیل آن حضرت بود.(27)
7⃣عمر اهوازی از ابواب حضرت حجت(عج).
8⃣ ابوجعفر، عبدالله أبو غانم قزوینی که به نام وی از حضرت حجت(عج) توقیع صادر گردید. وی باب امام علیه السلام در قزوین بود.(28)
✳️یادآوری
1ـ چنان که سید محسن عاملی امین گفته است: ظاهرا نواب اربعه که به باب امام نیز معروف هستند دارای نیابت عامه بودند و دیگر سفرا و ابواب امام، دارای سفارت و وکالات در امور خاصّه بودند.(29)
عموما، «سفراء» و «وکلاء» می خوانده اند و از نمایندگان امام کاظم علیه السلام به «قوّام» تعبیر می کرده اند.
در مقابل از کسانی چون نمیری و شلمغانی، به عنوان مدّعیان «بابیّت» نام می برده اند. البتّه اصل وجود واسطه میان امام و شیعیان، چه در زمینه بیان احکام و معارف دینی و چه در امورمالی، هیچ گاه انکار نشده است.(30)
👈ادامه دارد...
👉https://hawzah.net
پی نوشت ها:
21. رجال کشی، ص 508 ـ 509؛ جامع الرواة: 1/33.
22. رجال کشی، ص 446؛ و نیز ر.ک: رجال ابن داود، ص 19؛ جامع الرواة: 1/35.
23. ر.ک: اعیان الشیعه: 2/48؛ رجال ابن داود، ص 27؛ جامع الرواة: 1/49.
24. جامع الرواة: 1/307؛ فهرست شیخ طوسی، ص 131.
25. جامع الرواة: 2/153؛ رجال ابن داود، ص 24.
26. جامع الرواة: 2/44.
27. ضیافة الاخوان، ص 66؛ الغیبة، شیخ طوسی، ص 172.
28. ر.ک: اعیان الشیعه: 2/48.
29. ر.ک: دانش نامه جهان اسلام، همان: 1/12.
30. رجال کشی، شماره 997 ـ 999، 1048
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
🆔 @rasti1
✅ #وظایف_همسران
🔶استاد علی صفایی حائری:
💕براى همسرت غير مستقيم، امنيت و اعتماد را فراهم كن.
❣از محبت و عشق خودت پيش كسانى حرف بزن كه براى او حرف مىزنند. از خوبىهاى او اين گونه ياد كن.
💕 و همينطور غير مستقيم و با لطافت گله گزارى كن و اميدوار باش كه سامان بگيرد و سر به راه بگذارد.
❣برخوردهاى مستقيم ديرتر مورد اعتماد قرار مىگيرند و در #صداقت تو ترديد مىآورند.
📚 روابط متکامل زن و مرد، صفحه 23
🆔 @rasti1
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
⏪تفسیرنور #آل_عمران
✨﷽✨
آیه—۸۴
☘قُلْ آمَنّا بِاللّهِ وَ ما أُنْزِلَ عَلَیْنا وَ ما أُنْزِلَ عَلی إِبْراهِیمَ وَ إِسْماعِیلَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطِ وَ ما أُوتِیَ مُوسی وَ عِیسی وَ النَّبِیُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ☘
🌼بگو:به خدا و آنچه بر ما نازل شده و آنچه بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط(پیامبران از نسل یعقوب)نازل گردیده وآنچه به موسی و عیسی و پیامبران دیگر،از طرف پروردگارشان داده شده(به همه ی آنها)ایمان آورده ایم و میان هیچ یک از آنها فرقی نمی گذاریم وما تنها تسلیم(فرمان)او هستیم.🌼
💠نکته ها💠
✨ این آیه،به غیر از یکی دو کلمه،کاملاً شبیه آیه ی 136 سوره ی بقره است.🌼
✨ شکل کار اصل نیست،بلکه اصل،آن هدف غایی و نهایی کار است.در هر زمانی ممکن است شکل کار و دعوت انبیا فرق کند،مثلاً حضرت موسی به سراغ فرعون برود و یا حضرت سلیمان،فرمانروایی مانند بلقیس را دعوت کند،ولی هدف نهایی یکی است.درست مانند حرکت های گوناگون امامان معصوم علیهم السلام.🌼
✨ اگر از انبیای گذشته برای معرّفی و یاری پیامبر آینده پیمان گرفته شده،پیامبر آینده نیز مأمور است به نمایندگی از تمامی پیروانش،ایمان خود را نسبت به پیامبران گذشته اعلام نماید.🌼
💠پیام ها💠
1-✅ایمان خود را اظهار کنید. «قُلْ آمَنّا»🌼🍃
2-✅ایمان به انبیا،در کنار ایمان به خداوند است. «آمَنّا بِاللّهِ وَ ما أُنْزِلَ... وَ النَّبِیُّونَ»🌼🍃
3-✅خدمات پیشینیان را نادیده نگیریم. «وَ ما أُنْزِلَ عَلی إِبْراهِیمَ... وَ ما أُوتِیَ مُوسی»🌼🍃
4-✅آمدن انبیا،جلوه ای از ربوبیّت الهی است. «وَ النَّبِیُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ»🌼🍃
5-✅دین وهدایت الهی،همواره همراه بشر بوده است.انبیا همچون معلّمان یک مدرسه اند که به طور زنجیره ای مأمور ارشاد مردم بوده اند. «إِبْراهِیمَ وَ إِسْماعِیلَ وَ...»🌼🍃
6-✅تمام انبیا،دارای هدف واحد هستند. «لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ»🌼🍃
7-✅برتری بعضی از انبیا بر برخی دیگر؛ «فَضَّلْنا بَعْضَ النَّبِیِّینَ عَلی بَعْضٍ»[41]هرگز مانع ایمان ما به همه ی آنها نیست. «لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ»🌼🍃
8-✅پیامبر اسلام،با اظهار ایمان خود به سایر انبیا،پیروان مکتب های توحیدی را به وحدت دعوت می کند. «لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ»🌼🍃
9-✅پیامبر اسلام،تسلیم مطلق حقّ است. «نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ»🌼🍃
10-✅کسی که میان انبیا فرق بگذارد،در حقیقت تسلیم خدا نیست. «لا نُفَرِّقُ... نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ»🌼🍃
11-✅مؤمنان،هماهنگ با تمام موجودات،تسلیم خدا هستند. «لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ... وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُو🌼🍃
💠 @rasti1
💞💛💞💛💞💛💞💛💞
🌹وقتی که خطبه عقد میخونن
چند بار عاقد میخواد از عروس «بله» بگیره،
❣میگن:عروس رفته گل بچینه
چرا باید از همون آغاز زندگی و پیمان زناشویی #دروغ گفته بشه؟
حالا هرچند مصلحتی و بر روی رسوم!
💚چرا این #دروغ گفتن رو، رسم و رسوم کنیم و به نسل های آینده منتقل کنیم؟
❣عـــــروس و دومـــــاد که سر سفره عقد قرآن به دست نشستن
💚تو یکی از مکان هایی که خطبه عقد جاری میشد…
عاقد وقتی که می خواست از عروس «بله» بگیره…
❣گفتن: عروس خانم داره سوره نور میخونه
واقعا هم سوره نور رو داشتن عروس و دوماد میخوندن
💚 چرا این روش رو الگو و نمونه قرار نمیدیم؟
❣چه مانعی داره که موقع عقد به عروس خانم و آقا دوماد بگن قرآن بخونن که اگه عاقد خواست «بله» بگیره
بگن عروس خانم مشغول خواندن قرآن هست؟
💚زمانی که خدا باهاش صحبت میکنه و بهش سفارش میکنه.
🌼سوره کوثر = سوره حضرت زهرا(س)
🌷سوره یاسین = قلب قرآن
🌼آیه الکرسی = سید آیات قرآن
🌷سوره الرحمن = عروس قرآن
💐یا بگن عروس داره برای سلامتی امام زمان(عج) صلوات میفرسته
تا همه صلوات بفرستند و فضامتبرک بشه به نام خاتم الانبیاء محمد مصطفی(ص)
💞💛💞💛💞💛💞💛💞
🆔 @rasti1
راستی گستری
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠 ⭕️ #مدعیان_دروغین 💢« #باب» و جریان شناسی انحرافی « #بابیّت» ✨«ابواب» امام مهدی علیه الس
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
⭕️ #مدعیان_دروغین
💢« #باب» و جریان شناسی انحرافی « #بابیّت»
#بابیّت_دروغین
✅چنان که اشارت رفت، در عصر حضور کسانی خود را به #دروغ باب ائمّه علیهم السلام معرّفی کرده و بدین سبب به تکذیب و نفرین ایشان گرفتار شده اند.
💢در این بخش از نوشتار، به شناسایی برخی از این افراد در عصر حضور و غیبت می پردازیم تا ضمن اطّلاع رسانی تاریخی، هشداری باشد برای شناختن و دوری جستن از #مدّعیان_دروغین #بابیّت یا وکالت و نیابت خاصّه در این عصر ـ که از راه های گوناگون مانند: اینترنت به فعّالیّت و انحراف مردم می پردازند ـ و در نتیجه بستن راه های نفوذ و ترویج باطل.
♨️برخی از #مدّعیان_دروغین بابیّت در عصر حضور عبارتند از:
1ـ علی بن حسکه
2ـ قاسم یقطینی
3ـ محمدبن فراست
4ـ ابن بابا؛
کشّی در کتاب رجال(31) از این چهارتن به عنوان افرادی نام می برد که ضمن نشر اندیشه های انحرافی، مدّعی بابیّت امام عسکری و امام رضا علیهماالسلام بوده اند، ولی ائمّه علیهم السلام آنان را به شدّت رد کرده و شیعیان را از تماس با ایشان برحذر داشته اند.
⚜برخی از #مدّعیان_دروغین « #بابیت» در عصر غیبت
♻️در میان شیعیان، گروهی از همان آغاز غیبت به #کذب و #افترا، ادّعای #بابیت و سفارت نمودند که برخی از آن ها عبارتند از:
1⃣ابومحمد شریعی؛ وی که از اصحاب امام یازدهم علیه السلام بود، نخستین شخصی
است که « #بابیّت» را به #دروغ مدّعی گردید و این مقام را به خود نسبت داد.(32)
2⃣ ابوجعفر، محمدبن علی شلمغانی معروف به ابن ابی العزاقر از مدّعیان بابیّت.(35)
3⃣ابودلف مجنون، محمدبن مظفر الکاتب ازدی، صاحب کتاب «اخبارالشعراء» از مدّعیان بابیت.(38)
4⃣عبدالله بن میمون القداح در سال 251 ه .ق مدّعی نیابت خاصه گردید.
5⃣یحیی بن زکرویه (ذکرویه) در سال 281 ه .ق مدّعی نیابت خاصه و باب امام گردید.
6⃣حمدبن سعد شاعر کوفی متوفّای سال 540 ه .ق مدّعی باب امام گردید.
7⃣احمدبن حسین رازی متوفای سال 670 ه .ق مدّعی باب امام گردید.
8⃣سید شرف الدین ابراهیم متوفّای سال 663 ه .ق؛ مدّعی نیابت خاصه و باب امام گردید. سپس مدّعی امامت شد، از شیراز به خراسان رفته، مدّتی در خراسان بود و هنگام برگشتن به شیراز داعیه خود را آشکار کرد.(39)
9⃣حسین بن علی اصفهانی کاتب متوفّای 853 ه .ق صاحب کتاب «ادب المرء».
0⃣1⃣علی بن محمد سجستانی بغدادی متوفّای سال 860 ه .ق صاحب کتاب «ایقاظ».
1⃣1⃣ احمد نوربخش، رئیس و مؤسّس فرقه نوربخشیه (795 ـ 896 ه .ق)؛ در سال 826 ه .ق مدّعی نیابت و باب امام گردید و سپس مهدویت خود را اعلام نمود.
2⃣1⃣ سیّد محمد هندی متوفّای سال 987 ه .ق؛ وی که ادیب و شاعر بود، در مشهد می زیست و مدّعی بابیّت گردید.
3⃣1⃣ محمدبن فلاح مشعشع رئیس مشعشعین خوزستان که دعوی نیابت خاصه و بابیت نمود. سپس مدّعی مهدویت شد و در سال 841 ه .ق دعوت خود را آشکار نمود. وی سال ها در خوزستان حکومت نمود تا آن که در سال 870 ه .ق وفات یافت.(40)
دولت وی منقرض گشت.(41)
وی از طایفه مانلو است و در زیِّ درویشان و قلندران به سیاحت پرداخت. سپس به مقام ریاست و رهبری رسید.(42)
4⃣1⃣سیّد علی مشهدی بزّاز که در زمان سلطنت سلطان سلیمان صفوی می زیسته مدّعی بابیّت گردید.
5⃣1⃣ محمّد فاسی مغربی متوفّای 1095 ه .ق صاحب کتاب سبیل الاولیاء مدّعی بابیّت گردید.
23ـ میرزا محمد هروی؛ مدّتی در هندوستان بود و تألیف هایی دارد که نظم کلمات قصار حضرت امیرمؤمنان علیه السلام از آن جمله است. وی در زمان فتحعلی شاه قاجار پس از آن که مدّعی بابیت گردید، به قتل رسید.
6⃣1⃣ محمدبن عبداللّه حسان المهدی، پس از تحصیل در علوم دینی به حج رفت و از مکّه به صومال بازگشت و از مدّعیان اصلاح بود و در سال 1899 میلادی خود را باب و سپس مهدی موعود اعلان نمود. وی مؤسّس فرقه صالحیه است.
7⃣1⃣محمد احمدبن عبدالله سودانی (1843 ـ 1885 م) از خاندان سادات حسینی، پس از تکمیل علوم دینی به حج رفت و در بازگشت از مکّه مکرّمه خود را باب امام سپس مهدی موعود اعلام نمود و تمام قبایل کردخان و دارخور و بحرالغزال و سودان شرقی با وی بیعت کردند او به جنگ با انگلیسی ها که سودان را تصرّف کرده بودند پرداخت و خرطوم پایتخت سودان را فتح نمود و درام درمان وفات یافت.(43)
✳️این موضوع سوء استفاده کرده و به #دروغ ادّعاهایی را مطرح کردند ولی مورد قبول دیگران قرار نگرفته اند.
👉👉https://hawzah.net
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
🆔 @rasti1
راستی گستری
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠 ⭕️ #مدعیان_دروغین 💢« #باب» و جریان شناسی انحرافی « #بابیّت» #بابیّت_دروغین ✅چنان که
✳️پی نوشت ها:
31. بحارالانوار: 51/367.
32. معجم رجال الحدیث، ابوالقاسم خوئی: 17/336-338.
33. بحارالانوار: 51/369؛ معجم رجال الحدیث: 6/97.
34. بحارالانوار: 51/371؛ معجم رجال الحدیث: 17/53.
35. معجم رجال الحدیث: 17/297.
36. جامع الرواة: 1/74؛ بحارالانوار: 51/368؛ معجم رجال الحدیث: 2/367-371.
37. جامع الرواة: 2/202؛ معجم رجال الحدیث: 17/296.
38. تاریخ وصاف، ص 191 ـ 192؛ مدّعیان نبوت و امامت، ص 263 ـ 264.
39. تاریخ پانصد ساله خوزستان، کسروی، ص 23 به بعد؛ مدّعیان نبوت و مهدویت، ص 265-271.
40. مدّعیان نبوت و مهدویت، ص 265.
41. همان، ص 276.
42. دائرة المعارف تشیع، ج 3، ص 3 و 4.
#حضرت_آیتاللهبهجت (ره):
⚠ ما میخواهیم اگر دلمان خواست #دروغ بگوییم، اما کسی حق ندارد به ما #دروغ بگوید! ما دوستان خودمان را اذیت کنیم، اما کسی حق ندارد به ما آزار برساند!
👈 بابا! با خدا بساز، کار را درست میکند! چرا در خلوت و جلوت، دلت هرچه میخواهد میکنی؟
💭 مگر نمیفرماید: «وَ مَن یَتَوکّل عَلیالله فَهُو حَسبُه» (طلاق/3)
⁉ آیا میشود ما با خدا نباشیم و خدا یار ما باشد؟
🆔 @rasti1
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
#سوره_مائده_آیه_49
☘وَ أَنِ احْکُمْ بَیْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ وَ احْذَرْهُمْ أَنْ یَفْتِنُوکَ عَنْ بَعْضِ ما أَنْزَلَ اللّهُ إِلَیْکَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّما یُرِیدُ اللّهُ أَنْ یُصِیبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَ إِنَّ کَثِیراً مِنَ النّاسِ لَفاسِقُونَ«49»☘
🍃و اینکه میان آنان طبق آنچه خداوند نازل کرده حکم کن،و از هوسهای آنان پیروی مکن،و بر حذر باش از این که تو را از برخی از آنچه خداوند بر تو نازل کرده منحرف سازند.پس اگر آنان(از حکم و داوری تو) روی گرداندند،پس بدان که خداوند می خواهد آنان را به خاطر پاره ای از گناهانشان مجازات کند،بی شک بسیاری از مردم فاسقند.🌸🍃
💠نکته ها💠
* در شأن نزول آیه گفته اند:جمعی از دانشمندان یهود،به رسول خدا صلی الله علیه و آله گفتند:اگر در فلان مسأله ی اختلافی میان ما و دیگران،به نفع ما داوری کنی،ما ایمان می آوریم و در پی ما همه ی یهود نیز ایمان خواهند آورد.این آیه نازل شد و پیامبر را از این توطئه آگاه ساخت.
💠پیام ها💠
1-✅داوری و قضاوت از شئون پیامبری است. «وَ أَنِ احْکُمْ بَیْنَهم🌸🍃
2-✅وقتی رسول خدا صلی الله علیه و آله باید از توطئه های کفّار در بیم باشد،تکلیف دیگران روشن است. «وَ احْذَرْهُمْ أَنْ یَفْتِنُوکَ»🌸🍃
3-✅حتّی دست برداشتن از بعضی احکام الهی نشانه ی پیروی از هوسهای مردم است. أَنْ یَفْتِنُوکَ عَنْ بَعْضِ ...🌸🍃
4-✅باید طبق وحی داوری کنیم،گرچه احتمال اعراض بعضی از مردم را بدهیم.🌸🍃
5-✅هدف وسیله را توجیه نمی کند.نباید به خاطر مسلمان شدن گروهی،از داوری و قضاوت ناروا کمک گرفت.(با توجّه به شأن نزول)🌸🍃
6-✅هشدارهای تندی همچون: لا تَتَّبِعْ ،احْذَرْهُمْ ،یَفْتِنُوکَ ...نشانه ی صداقت پیامبر صلی الله علیه و آله در ابلاغ وحی الهی است و گرنه کسی به خودش این همه تند خطاب نمی کند.🌸🍃
7-✅روی گردانی از داوری پیامبر،عامل سقوط و سبب عذاب الهی است. «أَنْ یُصِیبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ»🌸🍃
8-✅ریشه ی اعراض کافران فسق است،وگرنه در آیین الهی نقصی نیست. فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ ... لَفاسِقُونَ🌸🍃
💠 @rasti1