eitaa logo
مکتبة نفس الرسول المصطفی
1.4هزار دنبال‌کننده
538 عکس
0 ویدیو
1 فایل
|مکتبة نفس الرسول المصطفی مکتبة تخصصیة في العقائد والتاریخ وعلوم الحدیث والرجال والتراجم| |مجالی برای معرفی جدیدترین کتب منتشر شده در حوزه مطالعات اسلامی و دین‌پژوهی|
مشاهده در ایتا
دانلود
جناب احمد بن حنبل معمولا رابطه‌ی خیلی خوبی با نواصب و دشمنان امیر المؤمنین روحی فداه داشته: در مورد جوزجانی ناصبی که: كان أبو عبد الله يكاتبه ويكرمه إكراما شديدا.... كان يكرمه!! (ماضی استمراری) از موارد دیگری که مورد اکرام احمد بوده، امام النواصب متوکل عباسی است که احمد در نامه‌ای او را به مدائح جلیله ستوده¹ و آنقدر رابطه‌ی بینشان عمیق بود که متوکل بدون مشورت احمد عزل و نصبی انجام نمی داد.² همچنین احمد در مورد حریز بن عثمان ناصبی گفته: ثقة ثقة ثقة ! ³ و دهها موارد دیگر... ---------------------------------------- 1. سیر أعلام النبلاء للذهبي، ١١/٢٨١ به بعد 2. و کان لا یولّي أحداً إلّا بعد مشورة الإمام أحمد بن حنبل. البدایة و النهایة لابن کثیر الدمشقی، (ط هجر) ١٤/٣٥٠ 3. تهذیب الکمال، جمال الدين المزي ٥/٥٧٣ https://eitaa.com/rasullib
در این ایام که همه عزاداریم، ما ناچار شدیم برای بیستمین بار جابه‌جایی کتابخانه را تجربه کنیم و اکنون در اثنای کار هستیم. ولله الحمد وله الشکر... خرسندیم علی رغم ناملایمات بسیار، با دل خوش و امیدوار به فضل الهی، از کمک‌های مالی سازمانی و ارگانی بهره‌مند نبوده‌ایم. و خداوند مقدر فرموده زحمتمان با آحاد محبان و شیعیان امیرالمؤمنین علیه‌السلام باشد. رهین منت و محبت این عزیزان هستیم. البته از حق نگذریم، برای آوردن کتاب‌های خارج از کشور، زحمت بسیاری به بعضی از مسئولان دولت شهید رئیسی دادیم و نهایت همکاری و بلکه محبت را با ما داشتند، و بیشترین زحمت را به محبان امیرالمؤمنین علیه‌السلام و سربازان حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف دادیم. خدا به همه اجر دهد و اهل بیت علیهم‌السلام این زحمات را بپذیرند. ان شاء الله https://eitaa.com/rasullib
https://eitaa.com/rasullib
. با لطف و زحمت محبان امیرالمؤمنین علیه‌السلام و سربازان حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، ۵۱ کارتن از کتاب‌های نمایشگاه قاهره و مسقط رسید. ان شاء الله حدود چهل کارتن دیگر در راه است... https://eitaa.com/rasullib
با لطف و تلاش محبان امیرالمومنین علیه السلام و سربازان حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف، امروز ۳۸ بسته، کتابهای نمایشگاه شارجه (آبان ۱۴۰۲) به دستمان رسید. https://eitaa.com/rasullib
#تازه‌های_کتاب 📚 از جدیدترین کتب کتابخانه: ۱. عاشورا به روایت اسماعیلیه (نشر آرما، ۱۴۰۳) ۲. مردم‌شناسی دین (بنیاد موقوفات مرحوم افشار، ۱۴۰۳) ۳. از غزالی تا فخر رازی (نشر نگاه معاصر، ۱۴۰۳ ) ۴. غزالی و مکتب اشعری (نشر نگاه معاصر، ۱۴۰۴) https://eitaa.com/rasullib
#تازه‌های_کتاب کتاب "غزالی و مکتب اشعری" (چاپ ۱۴۰۳، انتشارات نگاه معاصر) از جدیدترین ترجمه‌های انتشار یافته در حوزه آثار مطالعات اسلامی که ترجمه کتاب Al-Ghazali and the Ashʿarite School اثر "ریچارد فرانک" محقق کلام اسلامی و اشعری‌پژوه برجسته امریکایی است. کتاب فوق در صدد بیان نسبت میان فکر غزالی و کلام اشعری است و با خوانشی که از آثار غزالی دارد به بیان برخی از این اختلافات و نوع نگاه خاص غزالی می‌پردازد. https://eitaa.com/rasullib
هدایت شده از حامد کاشانی
از آثار ارزشمندی که اخیرا چاپ شده و متأسفانه هنوز آن‌چنان که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته، تحقیق ۳ قصیده ولایی ابو تمام است. این اثر گرانسنگ با عنوان سه چکامه ولائی از ابوتمّام طائی با همت برادر عزیز و صدیق ارجمند جناب آقای حبیب راثی و همچنین خانم یزدی‌مهر به چاپ رسیده است. یکی از این قصائد، قصیده‌ی میمیه می‌باشد که مهمترین بخش این قصیده ابیاتی است که ابوتمّام نام ائمه‌ی شیعه را تا امام جواد علیه‌السلام ذکر می‌کند. زیرا هم عصر با آن امام همام بوده است. نجاشی چنین می‌گوید: أبو تمّام الطائيّ كان إماميّا ، وله شعر في أهل البيت عليهم‌السلام  كثير. وذكر أحمد بن الحسين[ابن الغضائري] رحمه‌ الله أنّه رأى نسخة عتيقة ـ قال : لعلّها كتبت في أيّامه أو قريبا منه ـ وفيها قصيدة يذكر فيها الأئمّة عليهم‌السلام حتّى انتهى إلى أبي جعفر الثاني عليه‌السلام ، لأنّه تُوفّي في أيّامه. (رجال النجاشي، ص ١٤١) این قصیده در "سه چکامه ولائی" بر اساس شش نسخه‌ی خطی کهن با تصحیح انتقادی و شرح منتشر شده است. حال چند بیت مهم این قصیده را با هم مرور می‌کنیم: وَالمُصَـفّـی مُـحـمّـدُ بـنُ عَـلِي والمُـعَرّى مِن كُلِّ ســوء وَذامِ أبـرَزَت مِـنـهُ رَأفــةُ الله بِالنّــا سِ لِـتَركِ الظَّلامِ بَـدرَ التَّـمـامِ فَهوَ ماض عَلَی البَديهَةِ بِالتَّفــ ـضيلِ مِن رأيِ هِبـرِزيّ هُـمـامِ عالِم بِالأمورِ غارَت فَلَم تُنـ ـجم،فما ذا يكونُ في الإنجامِ هؤلاء الألى أقـامَ بِهِم حـُجـ ـتَـه ذو الــجـَـلالِ وَالإكــرامِ ۴۹ _ ... و امام بعدی من محمد بن علی الجواد علیه‌السلام است که پاک‌سیرت و مبرّا از هرگونه بدی و عیب و نقصی است. ۵۰_رأفت و مهربانی پروردگار چراغ هدایتش را همچون قرص کامل ماه از وجود مقدّس او برای مردم آشکار کرد تا به واسطه‌ی او تاریکی‌ها زدوده گردد. ۵۱_پس وی کسی است که بدون زحمت فکر و اندیشه، بهترین و نافذترین حکم‌ها را بیان می‌کند؛ به نحوی که برتری بسیاری بر رأى مردان کارآزموده و بلند همت دارد.(اشاره به مناظرات علمی امام جواد علیه‌السلام) ...... ۵۳_ این امام [به اذن خدا] عالم به اموری است که در پرده‌ی غیب بوده و ظاهر نشده است؛ لکن ظاهر شدنش سودی برای وی ندارد[زیرا قبل از آن آگاه بوده و همه را می‌دانسته است] ۵۴_ اینان [امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام] کسانی هستند که خداوند، حجّت خود را برای مردم به وسیله‌ی ایشان اقامه و تمام کرده است این ابیات از شاعری که در عصر ائمه علیهم‌السلام میزیسته (۱۹۰_۲۳۱ ق) سندی بس مهم است در اینکه شیعیان، علم ائمه را از سنخ علم دیگران که از زید و عمرو فرا گرفته‌اند، نمی‌دانند، بلکه در منظومه‌ی فکری شیعیان عصر ائمه وقتی سخن از علم امام به میان می‌آید مراد علمی است که مصدرش الهی است و خطا در آن راه ندارد و صاحب آن علم حجت خداست نه علمی که با استاد و کلاس درس حاصل شده و صاحب آن ممکن است خطا کند... متأسفانه برخی از معاصرانِ ما بدون در نظر گرفتن واژگان در بازه‌ی تاریخی خودشان گمان کرده‌اند که مثلا روایاتی که اهل‌بیت علیهم‌السلام خود را علمای ابرار معرفی کردند، یعنی یک علم از سنخ علم عادی! استاد بزرگوار دکتر حسن انصاری به طور مبسوط در حدود بیست جلسه به نقد این خوانش از حیث تاریخی پرداخته‌اند. فللّه درّه وعليه أجره. نکته‌ی جالب توجّه این است که علی رغم مباحث دقیقی که در سلسله جلسات آقای دکتر انصاری طرح شده، هنوز مدعیان نظریه‌ی علمای ابرار و خود گوینده نه تنها پاسخی به اشکالات نداده‌اند بلکه هنوز در مجامع علمی حقیقی و مجازی همان حرف‌ها را تکرار می‌کنند ! @kashani1395