45.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ـ
ـ🍃💌🍃💌☘🍃
ـ💌🍃💌🍃
ـ🍃💌 ﷽
ـ☘🍃
السلام علیک یابن فاطمه الزهرا
سلام برتو ای راز پروردگار... 🌱
💠الّلهُــــــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَـــــــــرَج💠
روزی جَهانی می شَوَد ...
مَجذوبِ نورِ تـ❤ـو
روزی خَبرها می شَوَد ...
شَرحِ ظُهورِ تـ❤ـو
برنامه اعیاد شعبانیه
مدرسه بوعلی سینا۲
🍃
☘🍃
💌🍃
🍃💌☘🍃
💌🍃💌🍃
🍃💌🍃💌☘🍃
بخش_اول
اولین شاعران عرب مادح امام زمان عج و مفاهیم انتظار آن حضرت
#پژوهش_محمدرضاچراغی استاد ارجمند و دبیر ادبیات ناحیه ۲ قم
ارواحنا فداک
اعتقاد به ظهور منجی و مصلحی جهانی، امری فطری، عقلی و دینی است که از آرمانهای مشترک بیشتر ادیان و مذاهب دنیا به شمار میرود. اندیشه اعتقاد به منجی موعود مسلمانان، مهدی منتظر(عج) همو که قیام و دعوتی جهانی دارد و برای نجات بشر میآید در آینه شعر نیز نمایان شده و بر این اساس، مهدویات، یکی از موضوعات شعری شیعی به شمار میآید.
شاعران عربی و فارسی زبان نیز در شعر خود ارادت خالصانه خویش را به محضر امام عصر(عج) اظهار داشتهاند و در زمینهها و موضوعات گوناگون درباره آن حضرت به سرایش پرداختهاند. این اعتقاد کهن در فطرت انسان و در دعوت تمامی پیامبران ریشه داشته و در ادیان مختلف به شکلهای گوناگون معرفی شده است؛ زرتشتیان در انتظار سوشیانت، یهودیان در انتظار ماشیع، مسیحیان در انتظار مسیح و مسلمانان چشم به راه مهدی(عج) هستند.
در خلال اشعار شاعران، مساله چگونگی بهرهمندی مردم از امام عصر(عج) که در روایات به آن اشاره شده است نیز به چشم میخورد.
اولین شاعر
۱. كميت بن زيد اسدى، در سال (تولد ۶۰ و وفات ۱۲۶ ه. ق) در روزگار شهادت امام حسين- عليه السّلام- در شهر كوفه ديده به جهان گشود و در آنجا پرورش يافت. او هم، پرورش بدوى داشت و هم حضرى و اين امر سبب شده بود كه دامنه آگهى او در لغات و اشعار و انساب و جنگها و حوادث قوم عرب گسترش يابد. وى از شاعرترين شعراى كوفه، در عصر خودش بود. از كودكى شعر مى گفت؛ ولى آن را وسيله كسب قرار نداد بلكه در مسجد كوفه مكتبدارى و تعليم اطفال را پيشه ساخت.
گفته شده است؛ در كميت ده خصلت بوده كه در شاعر ديگرى اين خصال جمع نشده بود: او خطيب بنى اسد؛ فقيه شيعه؛ حافظ قرآن؛ كاتبى خوشخط؛ آگاه به علم انساب؛ قويدست در جدل؛ تيراندازى ماهر؛ سواركارى شجاع؛ بخشنده و متّدين بود.
او شاعر شيعه و شهرت وى به هاشميّات اوست كه در مدح پيامبر و ائمّه معصومين- صلوات اللّه عليهم اجمعين، سروده است.
كميت در ضمن اشعارى كه در حضور امام محمّد باقر عليه السّلام در رثاى شهيدان كربلا سرود، به قيام مهدى موعود- عجل اللّه تعالى فرجه الشّريف، اشاره میكند:
أضحكني الدّهر و أبكانيو الدّهر ذو صرف و ألوانلتسعة بالطّفّ قد غودرواصاروا جميعا رهن أكفانو ستّة لا يتجارى بهمبنو عقيل خير فرسان
ثمّ على الخير مولاهمذكرهم هيّج أحزانيمن كان مسرورا بما مسّكمأو شامتا يوما من الآنفقد ذللتم بعد عزّ فماأدفع ضيما حين يغشانيمتى يقوم الحقّ فيكم متىيقوم مهديّكم الثّاني
ترجمه:
روزگار مرا خندانيد و به گريه واداشت؛ چراكه روزگار داراى حوادث گوناگون و رنگارنگ است.
(گريه من) براى آن نه نفرى است كه در سرزمين طف( كربلا) رها شدند در حالى كه همگى در گرو كفن ها بودند( يعنى جملگى دنياى فانى را وداع گفته بودند).
و( گريه من نيز) بر آن شش نفرى است كه كسى به پاى آنها نمى رسد؛ آنها فرزندان عقيل، بهترين سواركارانند.
آنگاه گريه من بر بهترين، يعنى بر مولاى آنان است، ياد ايشان، غمهاى مرا تحريك كرده است.
چنانچه كسانى بواسطه آنچه به شما رسيد؛ خوشحال شوند يا اينكه روزى شما را شماتت كنند(جاى شگفتى نيست).
شما بعد از عزّت، خوار گشتيد؛ در حالىكه من هم به هنگام ظلم و ستم، قدرت دفاع ندارم
چه موقع حق در ميان شما حكم فرما مى شود؟ و چه موقع مهدى دوم شما قيام خواهد كرد؟
همانگونه كه ملاحظه میشود كميت در بيت اخير، صريحا خبر از ظهور مهدى و برپايى دولت حق مى دهد.
مهدویات به مجموعه قصاید و قطعات شعری اطلاق میشود که به موضوع اعتقاد به مهدی(عج) و جلوه های آن حضرت میپردازد. سخن از امام عصر(عج) و ظهور ایشان درخلال اشعار شاعران به سالها پیش از ولادت آن حضرت بازمیگردد.
کمیت بن زید اسدی در ضمن اشعاری، که در محضر امام محمد باقر(ع) و در رثای شهیدان کربلا سروده است، به صراحت از ظهور مهدی(عج) و برپایی دولت حق ایشان خبر میدهد:
مَتی یَقومُ الحقُّ فیکم مَتَی
یقومُ مَهْدیُّکُم الثانی
(اسدی، 2000: 557)
ترجمه: چه موقع حق درمیان شما حکمفرما میشود؟ و چه موقع مهدی دوم شما قیام خواهد کرد؟
۲. دعبل خزاعی نیز در تائیۀ مشهور خویش، که آن را در رثای اهلبیت عصمت و طهارت(ع) سروده است، از خروج امامی خبر میدهد که بر اساس عدالت حکم خواهد کرد:
خُرُوجُ امامٍ لامَحَالَةَ خارِجٌ
یَقُومُ عَلَی اسْمِ اللهِ والْبَرَکاتِ
یُمَیّزُ فینا کُلُّ حَقٍّ و باطلٍ
وَیَجْزی علی النَّعماءِ والنَّقَماتِ
(خزاعی، 1972: 65)
ترجمه: امید من به خروج امامی است که حتماً ظهور میکند و به نام خدا همراه با انواع برکتها قیام میکند.
حق و باطل را از هم جدا نموده و خوبیها و بدیها را پاداش و کیفر میدهد.
اما از متأخران دو تن از بزرگان مادح متفکر جهان عرب را نام میبریم:
۳. محییالدین بن عربی از بزرگان عرفا و مشایخ صوفیه اوایل قرن ۷ است، ابیاتی درباره مهدی موعود(عج) سروده است:
هُوَ السَّیِّدُ المهدِیُّ مِنْ آلِ أَحْمَدَ
هُوَ الصّارمُ هندی حینَ یُبیدُ
هُوَ الشَمْسُ یَجْلُو کُلَّ غَمٍ وظُلْمَةٍ
هُوَ الوابِلُ الوَسمِی حینَ یَجُودُ
(ابنعربی، 1999: ج1، 296)
ترجمه: او، مهدی آل احمد است، و به هنگام نابودی [دشمنان] همچون شمشیر هندی است.
او آفتابی است که هر غم و اندوه و ظلمتی را برطرف میکند و هنگامی که جود و بخشش میکند؛ همانند اولین باران بهاری است که زمینهای تشنه را سیراب میکند.
۴. بهاءالدین اربلی، که یکی از نوابغ و دانشمندان کمنظیر جهان اسلام در قرن ۷ قمری است، نیز در کتاب ارزشمندش کشف الغمة اشعار بسیاری در مدح امام عصر(عج) ذکر کرده است. او در یکی از قصاید خود در مدح امام عصر(عج) چنین میسراید:
امامُ حَقٍّ نورُهُ ظاهِرٌ
کالشَّمْسِ فی غَوْرٍ و فی نَجْدِ
القائمُ المَوجُودُ والمنتَمَی
الی العُلَی بالأبِ والجَدِّ
و ناشرُ العَدْلِ و قَدْ جارَتِ
الایّامُ و النّاسُ عن القَصْدِ
و المُنْصِفُ المظلومِ من ظالمٍ
والمَلْجَأُ المَرْجُو و المهدیّ
(عبداللهی، 1419: 134 - 146)
ترجمه: او امام برحقی است که نور وجود او، همچون آفتاب در پستی و بلندی ظاهر و آشکار است.
او قائم است که هماکنون موجود است و نسب او به پدر و جدی والا منتهیمی شود.
او گسترش دهنده عدالت است؛ درحالی که روزگار و انسانها عمداً ستم میکنند.
او داد مظلومان را ازظالم میستاند و پناه امیدواران و ناامیدان است.
بنابراین حضور امام عصر(عج) در اشعار شاعران از سالها پیش آغاز شده و از دیرباز در میان شاعران رواج داشته و شعرا در دورههای گوناگون و حتی پیش از ولادت امام عصر(عج) به این موضوع پرداختهاند تا بدین وسیله ارادت خویش به ساحت این امام بزرگوار را ابراز دارند و به دفاع از عقاید خویش بپردازند.
#محمدرضاچراغی
#پژوهش_منجی
#اشعار_انتظار
بخش دوم
مهدویت و مفهوم انتظار در اشعار فارسی
#پژوهش_محمدرضاچراغی استاد ارجمند و دبیر ادبیات ناحیه۲ قم
یکی از جلوهگاههای مهم فرهنگ انتظار را میتوان شعر فارسی دانست. شاعران مسلمان چه شیعه و چه سنی از دیرباز، این باور دینی را در آیینه سرودههای خود انعکاس داده و از روح انتظار زمانه خود به صورت منظوم حکایت کردهاند.
یکی از جلوه های مهدویت در شعر فارسی، جلوه مهدویت نوعی است. از آنجا که احادیث زیادی درباره مهدی موعود(عج) از پیامبر گرامی اسلام نقل شده است، شعرای اهل سنت اصل وجود حضرت مهدی(عج) را مسلم دانستهاند و از او به عنوان شخصی که برای اقامه حق و برقراری عدل و بسط خداپرستی قیام میکند، یاد کردهاند، اما از نسب او سخنی به میان نیاورده و فقط او را الگوی عدالت قرار دادهاند و ممدوحان خود را گاه مهدی نسب، یا مهدی خصال، یا مهدی شعار و نظائر آن خواندهاند و دشمنان آنها را دجال چشم، دجالشکل و دجال خلقت وصف کردهاند.
در مهدویت، نام مهدی ذکر میشود اما اینکه این مهدی کیست صحبتی نکردهاند. در دیوان خاقانی حداقل سی بار کلمه مهدی را به این معنی به کار برده و ممدوحان خود را سایه یا جلوهای از این مهدی دانسته است.
سنایی میگوید:
خُلق او آمد از نکو عهدی
روح عیسی و قالب مهدی
اندرین روزگار بدعهدی
چیست جز عدل هدیه مهدی
مهدویت در اشعار سنایی هم در دیوان و هم در حدیقه الحقیقه خیلی جلب توجه میکند. مسعود سعد سلمان سروده:
مشهور شد از آیت او رایت مهدی
منسوخ شد از هیبت فتنه دجال
خاقانی همانطور که بیان شد به فراوانی نام مهدی را ذکر میکند:
داور مهدیسیاست، مهدی امتپناه
رستم حیدرکفایت، حیدر احمد لِوا
هادی مهدیغلام، امی صادقکلام
خسرو هشتم بهشت، شحنه چارمکتاب
انوری نیز از شخصی به نام مهدی یاد میکند. نظامی گنجوی نیز همینطور:
چو مهدی گرچه شد مغرب وثاقش
گذشت از سر حد مشرق یتاقش
شیخ عطار به فراوانی این جلوه را دارد:
چه میخواهی از این دجال رایان
چه میجویی از این مهدی نمایان
بسا دجال مهدیروی هستند
که چون دجال از پندار مستند
فخرالدین عراقی که او نیز شاعر اهل سنت سروده:
ناشر علم الیقین، کاشف عین الیقین
واجب حق الیقین، هادی مهدی خطاب
مولوی نیز میگوید:
مهدی هادی بگشت ای راهجو
هم نهان و هم نشسته پیش رو
حافظ نیز جایی میگوید:
بیا که رایت منصور پادشاه رسید
نوید فتح و بشارت به مهر و ماه رسید
یا جایی دیگر سروده:
کجاست صوفی دجال فعلِ ملحدشکل
بگو بسوز که مهدی دینپناه رسید
یعنی ممدوح خود را به مهدی تشبیه کرده است.
عبدالرحمان جامی نیز به فراوانی به نام مهدی اشاره دارد:
چون بر آمد به عدل و جودش نام
چشم دارم که در همه ایام
گیرد از یمن طالع مسعود
همه عالم چو مهدی موعود
شاعرانی داریم که با وجود این که شیعه هستند، آثاری از مهدویت نوعیه در اشعار آنها دیده میشود؛ مثل نظیری نیشابوری.
جلوه دگر، جلوه مهدویت در تغزل و پیدایش غزلی است و بیشتر ذوقی است که نامش را غزل انتظار گذاشتیم، یعنی شاعر در آن منتظر یک منجی است، گرچه این غزل عاشقانه است، علتش این است که از قرن پنجم هجری با ورود، عشق زمینی جای خود را به عشق آسمانی داد و معشوق جایگاه راستین خود را یافت. به شعرا فرصت داد تا در اشتیاق دیدار یار الهی سخن بسرایند و توفیق لقای او را بهر خود حیاتی دوباره دانند و انتظار وصال او را قوت دل و جان خود خوانند.
سنایی در خیلی از غزلیاتش، غزل انتظار گفته است:
ای پیک عاشقان گذری کن به بام دوست
برگرد بندهوار به گرد مقام دوست
گرد سرای دوست طوافی کن و ببین
آن بار و بارنامه و آن احتشام دوست
خاقانی در بسیاری از غزلیاتش معشوقی منتظَر و الهی را در نظر داشته:
ای کعبه جهانگرد، ای زمزم رسن ور
زرین رسن نمائی چون زمزم آیی از بر
من نخلم و تو، مریم، من عازرم تو عیسی
نخل از تو گشت تازه، جان از تو یافت عازر
شیخ عطار، فخر الدین عراقی، مولوی و امیرخسرو دهلوی که تقریباً همزمان با سعدی است، غزل انتظار زیادی دارند.
اوحدی مراغهای نیز سروده:
دراز شد سفر یار دورگشته ما
فغان از این دل بی او نفور گشته ما
به گفته شاعران و نویسندگان، جلوه انتظار در شعر فارسی، جلوه مهدویت شخصیه است که مربوط به اشعار شاعران شیعی است مانند کسایی مروزی که شیعه مذهب است. ناصر خسرو نیز این جلوه را دارد گرچه او شیعه هفت امامی است و در شعر او امام زمان با مهدی موعود کاملا فرق میکند. سنایی نیز این جلوه را در شعر خود فراوان دارد.
اولین شاعری که به صراحت و روشنی از غیبت امام زمان(ع) و ظهور او یادکرده و حدود نیم قرن پیش از سعدی، شرف الشعرا، امیر بدرالدین قوامی رازی است که اوایل قرن ششم هجری میزیست. اشعار زیادی در منقبت خاندان رسالت سروده و مردم را به پیروی از پیامبر اکرم(ص) و امام زمان(عج) ترغیب میکند:
چون آید آن امام که امروز غایب است
بنمایدت که قبله به عکس کلیسیاست
جایی سروده:
هر زمان گویی به سخره مهدیت را گو بیای
تا جهان را گاه عدل آرایش بستان دهد
معتقد باید که حال مهدیش باور کند
و جایی دیگر:
که تا ز باغ حسد دشمنان زاغ صفت
فرو برند ز تیمار سر چو بوتیمار
قوامیا تو سراینده دار همچون گل
فراز گلبن ارواح بلبل اشعار
از این زمان به بعد، جلوه مهدی که خاص امام زمان(عج) است فراوان میشود و این جریان تا زمان ما ادامه دارد. از بین شاعران متقدم خواجوی کرمانی، سلمان ساوجی، وحشی بافقی درباره امام زمان(عج) شعرها سروده اند.
ابن یمین فریومدی، یکی از شاعران ایینی و شیعه است که در قرن هشتم زندگی می کرد.
ابن یمین در قصیده ای تمام امامان معصوم (ع) را توصیف می کند و آن گاه به امام زمان (عج) می رسد. او ظهور امام زمان (عج) را نقطه پایان بدی ها می داند و آغاز زیبایی و راستی و بزرگی. بخشی از این قصیده را با هم می خوانیم:
بعد از او صاحب زمان کز سال های دیرباز
دیده ها در انتظار روی آن فرّخ لقاست
چون کند نور حضور او جهان را باصفا
هر کژی کاندر جهان باشد، شود یک باره راست
این بزرگان، هر یکی را در جناب ذوالجلال
از بزرگی، رفعتی فوق سماوات للعُلاست
بر امید آن که روز حشر ازین شاهان، یکی
گوید این ابن یمین از بندگان خاص ماست
این عنایت بس بود ابن یمین را، بهر آنک
هر که باشد بنده شان در این دو دنیا پادشاست
آنچه برای ما اهمیت دارد این است که این حضور با گذشت زمان نهتنها کمرنگ نشده، بلکه روزبهروز پررنگتر گردیده است؛ با شروع دوران معاصر رواج بیشتری داشته و شاعران گاهی در خلال اشعارشان و گاهی در سرودهای جداگانه به موضوع این منجی موعود پرداختهاند.
#محمدرضاچراغی
#پژوهش_منجی
#اشعار_انتظار
24.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلام و درود
پاک کردن سبزی آش نذری
توسط دخترای خوب کلاس پنجمی دبستان شهید قریشی
به مناسبت نیمه شعبان🌸🍃
40.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به مناسبت جشن نیمه شعبان و ولادت امام مهدی(عج)
به نيت ظهور و سلامتی امام زمان(عج)
دبستان شهید قریشی بابرپاکردن دیگ آش نذری و ايستگاه صلواتی و تهیه کیک تولد آقا؛
از دانش آموزان و منتظران حضرت ولی عصر(عج) پذيرایی کردند.
دبستان شهید قریشی ۲
30.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نامه هایی که دانش آموزان نرگس ۳ به امام زمان ( عج الله) نوشته اند ✍
وجشن باشکوه ولادت حضرت مهدی ( عج الله)
ان شالله که همگی با انجام اعمال نیک مقدمات ظهور آن حضرت را فراهم نماییم و منتظر واقعی آن حضرت باشیم.
اللهم عجل لولیک الفرج 🤲🤲
دبستان شهید قریشی ۲
🌺🌺🌺
دانش آموزان دبستان پسرانه باقر العلوم
آیین رونمایی از سرود عزیزم مهدی
مسجد مقدس جمکران
مدیر آقای مبارک آبادی. 🌺🌺🇮🇷
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حال و هوای مدرسه کوثر
روز نیمه شعبان
مدیریت:خانم مسئله
مدیر یار:آقای فیروز احمدخانی