eitaa logo
مرکز روانشناسی طب اسلامی
602 دنبال‌کننده
380 عکس
176 ویدیو
32 فایل
درمان بیماری های روانی با طب اسلامی روانشناسی اسلامی روانشناسی مزاج مشاوره خانواده درمانگر طب اسلامی صفحه روبینو: https://rubika.ir/ravandaroo100 آیدی پاسخگویی: @ravandaroo110 شماره پاسخگویی: 09157031587 09357404545 #ابوالفضل_رحمانی_نسب
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام سجاد علیه السلام: و اما حق پدرت آن است که بدانی که او اصل تو است و تو شاخه و فرع او. اگر نمی بود تو نیز نبودی، پس هرگاه در خود چیزی دیدی که تو را شادمان ساخت، بدان که اصل آن نعمت را از پدر داری و خدای را بر آن سپاس گو و شاکر باش. 📚 رساله حقوق امام سجاد علیه السلام. 🌐 مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅ @ravandaroo100
🔸🔹🔸 🔰چهل حدیث پزشکی از امام علی (علیه السلام)🔰 خواندن این مطلب حدودا 3 دقیقه زمان می‌برد ولی طب اسلامی را ثابت می کند.. 🔻آب: از ایستاده آب خوردن در شب بپرهیزید که باعث دردی می شود که درمان نداشته باشد. 🔻آب باران: آب باران بنوشید که بدن را پاکیزه نموده و بیماری ها را دفع نماید. 🔻آب سرد: تطهیر با آب سرد بواسیر را قطع می کند. 🔻آفتاب: اگر خواستید در آفتاب بنشینید پشت به آن بنشینید، زیرا آفتاب بیماری درون را ظاهر می سازد. 🔻آویشن: آویشن پرزهای معده را تقویت کرده و سالم نگه می دارد. 🔻ادرار: بول کردن در حمام باعث فقر و پریشانی است. 🔻اسپند: ریشه ی اسپند شادی آور و در ساقه و برگ آن درمان هفتاد و دو بیماری وجود دارد . 🔻اشک: خوردن عدس دل را نازک می کند و اشک را جاری می سازد. 🔻اعصاب: خوردن به قلب را قوت بخشد و معده را پاکیزه نماید و اعصاب را خوانا سازد و ترس را از دل می زداید. 🔻انار: به کودکان خود انار دهید تا زودتر به سخن آیند. 🔻انجیر: خوردن انجیر انسدادها را نرم می کند و برای باد قولنج مفید است , در روز از آن بسیار ولی در شب اندک بخورید. اندوه: شستن لباس غم و اندوه را می زداید. 🔻انگور: انگور هم قاتق است و هم میوه و هم غذا و هم شیرینی است. 🔻بادرنجبویه: بادرنجبویه سده را می گشاید و اشتهای به غذا آورد و سل را برطرف سازد و به هضم غذا کمک کند. 🔻بخور کردن: بخور کردن موجب سلامتی سر (از بیماری) است و بدن را از درون پاک می کند و انواع بیماری سر را از بین می برد. 🔻بدن: حجامت بدن را سالم و خرد را استوار می سازد. 🔻بلغم: ریشه ی ترب بلغم را قطع و غذا را هضم نماید. 🔻بنفشه: حرارت تب را به بنفشه و آب خنک بشکنید که گرمای آن از گرمای جهنم است. 🔻بوی دهان: جویدن کندر دندان ها را محکم و بلغم را دفع می کند و بوی دهان را از بین می برد . 🔻به: خوردن به قلب ضعیف را تقویت می نماید و معده را پاک و دل را قوی و ترسو را شجاع و کودک در رحم را زیبا می سازد. 🔻بهداشت فردی: امیر المومنان (علیه السلام) دستمالی داشت که پس از وضو ساختن روی خود را بدان خشک می کرد سپس آن را به میخی می آویخت و کسی جز او به آن دست نمی زد. 🔻بیماری: خوراکت را کم کن تا بیماری ات کم شود. 🔻بینی: روغن بنفشه در بینی بچکانید که حضرت رسول (صل الله) فرمود: اگر مردم فواید این روغن را بدانند آن را سر می کشیدند. 🔻پرخوری: پرخوری بدن را بدبو کند و از زیرکی جلوگیری کند. 🔻پرندگان: از خوردن پرندگانی که سنگدان و چینه دان و خار پا ندارند و پرندگانی که سلاحشان ناخنشان می باشد بپرهیزید. 🔻پوست: استعمال نوره (جهت زدایش موی زاید) پوست بدن را پاکیزه و منافذ آن را باز می کند. 🔻پیری: چهار چیز موجب پیری زودرس می گردند: خوردن گوشت مانده و نشستن در جای نمناک و از پله ها بسیار بالا و پایین رفتن و با پیرزن نزدیکی نمودن. 🔻تب: عناب تب را برطرف می سازد. 🔻تند خویی: کسی که دوست دارد کمتر خشمگین گردد از گوشت دراج بخورد. 🔻چاشت: هر که خواهد عمرش طولانی باشد چاشت را بامداد بخورد. 🔻چشم: دست شستن پیش از غذا خوردن و بعد از آن چشم را جلا می دهد. 🔻حسد: حسد دل را بیمار نموده و اندوه شدید می آورد. 🔻ختنه: در ختنه کردن فرزندانتان شتاب کنید که برایشان پاک تر است. 🔻خرما: خرما بخورید که در آن درمان دردها است. 🔻ختمی: شستن سر با ختمی چرک ها را می زداید و جانوران موجود در آن را نابود می کند. 🔻خواب: پرخوری و بسیار خوابیدن بدن را تباه سازد و زیان به بار آورد. 🔻خوره: در حمام آجر و سفال بر پای خود نسایید که مورث خوره است. 🔻دارو: نوشیدن دارو برای بدن مانند صابون است برای لباس , آن را تمیز می نماید ولی کهنه اش نیز می کند. 🔻شانه کردن: ایستاده شانه کردن باعث فقر و پریشانی می گردد. 🔻کفش: نیکو انتخاب نمودن کفش به سلامتی بدن و نیز به طهارت در نماز کمک می کند. ✅ بیاییم در روز میلاد مولای متقیان امیر مومنان شیعیان واقعی آن حضرت باشیم و در سبک زندگی و مسائل طبی به اهل بیت مان اقتدا کنیم تا در قیامت شرمنده آن ها نباشيم.. 💠 دفتر آیت الله تبریزیان 🔸🔹🔸
🔹🔸🔹 💠 علی علیه السلام و طبیب یونانی ❇️ اسلام با طب یونانی همواره مشکل دارد و طب یونانی و غربی همواره با اسلام مشکل دارد . 🔰 در یک روایت مفصل در تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام و کتاب احتجاج از أبي محمد عسکري علیه السلام از زین العابدین علیه السلام فرمود: که روزی امیر مؤنان علیه السلام نشسته بود، مردی یونانی نزد امام آمد که مدعی فلسفه و طب بود گفت : 🔸 ای ابا الحسن به من خبر صاحبت (پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله) رسیده و اینکه بیمار و (العیاذ بالله) دیوانه است و من برای درمان او آمدم ولی زمانی که رسیدم او رحلت کرده بود و نتوانستم به او برسم و درمانش کنم . 📌 به من گفته شده که شما پسر عمو و داماد او هستی و من می بینم که زردی داری و دو ساق باریک داری که قدرت حمل بدنت را ندارد . در مورد زردی درمانش را دارم و اما دو ساق باریک راه و چاره ای برای آن ها ندارم و نمیتوانم آن ها را قوی و درشت کنم . 🌀 بهتر این است که مواظب پاهایتان باشید و هنگام راه رفتن روی آنها فشار نیاورید و کمتر راه بروید و زیاد راه نروید و زیاد چیزی روی دوش و کمر خود برندارید، چیزی را هم بغل نکنید وهمیشه کمتر بار بردارید و زیاد چیزی برندارید. ◀️ چون دو ساق پای شما خیلی باریک و سست است و در امان نیستید، ممکن است هنگام برداشتن چیزی استخوان های پای شما بشکند . ولی به هر حال داروی زردی دارم و دارویش این است.، و سپس دارویی از کیف خود خارج کرد و گفت این دارو نه آسیبی به شما می زند و نه مأیوست می کند ولی واجب است تا چهل روز از خوردن گوشت پرهیز کنید، سپس زردی شما برطرف میشود . 🔸 حضرت امیر علیه السلام فرمودند: فوائد این دارو که ذکر کردی برای زردی من است، آیا چیزی داری که زردی را زیاد و بیشتر کند؟! مرد گفت: بلی، یک قرص از این دارو، به یک داروی دیگر که همراه خودش داشت اشاره کرد و گفت: اگر کسی این دارو را بخورد در حالی که زردی دارد، همین ساعت میمیرد و اگر زردی ندارد و این دارو را بخورد زردی میگیرد تا همان روز بمیرد . 💠 حضرت امیر علیه السلام فرمود: این داروی مُضر و کشنده را به من بده، آن طبیب یونانی داروی کشنده را به حضرت امیر داد، امام فرمود: چقدر باید مصرف شود؟! جواب داد: دو مثقال از این دارو حکم یک زهر کشنده را دارد، حتی اندازه دو حبه جو از این دارو آدم را میکشد . ▫️ حضرت امیر داروی کشنده را گرفت و خورد، یک مقدار حالش دگرگون شد و یک مقدار عرق کرد، آن مرد ترسید و شروع به لرزیدن کرد و میگفت: الآن من را می گیرند و مؤاخذه می کنند و مسلمانان خواهد گفت که این طبیب علی را کشت و هیچ کس حرف من را باور نخواهد کرد که علی خودش خودکشی کرد . 🔆 حضرت امیر تبسمی کرد و فرمود حال من الان خیلی بهتر از قبل است و این دارو هیچ آسیبی به من نزد در حالی که شما گفتی این زهر است . 🔹 حضرت امیر علیه السلام فرمود: چشم هایت را ببند، آن مرد هم بست، سپس فرمود: چشمانت را باز کن، آن هم باز کرد و به صورت حضرت امیر نگاه کرد، دید صورت حضرت سرخ و سفید شده آن طبیب ترسید و لرزید ولی حضرت امیر تبسمی کرد و فرمود: کجاست آن زردی که گفتی؟ ⚠️ طبیب گفت: گویا شما همان کسی که چند دقیقه پیش دیدم نیستی، زرد بودی و اکنون سرخ شدی . 🔶 حضرت امیر علیه السلام فرمود: زردی با زهر کشنده ی شما برطرف شد و اما دوساق پای من [و پاهایش را دراز کرد و نشان داد] ادعا می کنید که من باید به پاهایم ارفاق کنم و چیزی برندارم تا دو ساق پایم نشکنند، و من به شما نشان خواهم داد که طب خدا بر خلاف طب توست . 🔰 و حضرت امیر با دو دست یک ستون چوبی خیلی بزرگ که روی آن یک بام وجود داشت که روی آن می نشست و دوتا اتاق روی هم داشت و امام آن ستون را تکان داد، سپس از جا ستون و بام و دو اتاق را برداشت و بالا برد . 🖍 آن مرد یونانی افتاد و غش کرد، حضرت امیر علیه السلام فرمود: روی آن آب بریزید، آب ریختند و به هوش آمد، در حالیکه میگفت: تا بحال چنین چیزی را ندیدم . 🔰 حضرت امیر فرمود: این هم نیروی دوساق باریک پای من و این هم مقدار تحملش، و این هم طب یونانی شما. ❇️ طبیب یونانی پرسید: پیامبر هم مانند شما بود؟! و حضرت امیر علیه السلام جریان پزشک و پیامبر را ذکر کرد (بحار الأنوار، ج ۱۰، ص ۷۰) 🔰 دفتر آیت الله تبریزیان 🆔 @DaftareAyatollahTabrizian 🔸🔹🔸
زینب س الگوی سلامت روان .pdf
220.3K
چکیده مقاله: این نوشتار درصدد است نگرش علیهاالسلام را به واقعه کربلا، از دیدگاه شناختی بک، مورد بررسی قرار دهد و با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، سخنان بزرگ بانوی اسلام را در خلال حادثه کربلا استخراج نماید. سپس با تبیین آن بر اساس سه مولفه اساسی نظریه بک (Becks Cognitive Theory) (در چارچوب جهان بینی اسلامی)، اسوه بودن حضرت زینب علیهاالسلام را ترسیم نماید. یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که بر اساس سه مولفه اساسی نظریه شناختی بک، حضرت زینب علیهاالسلام یک موفق سلامت روان و کنترل تکانه است که می تواند به عنوان یک الگوی کارآمد، در زمینه پس ضربه ای (Post Traumatic Stress Disorders) و داغدیدگی معرفی گردد. خطبه حضرت زینب علیهاالسلام با اهل کوفه، فرازهایی از ایشان به جهان و حکمت الهی را بازگو می نماید. حضرت اولین سخنرانی خـود را بـا حـمد و سپاس از خدا شروع می نمایند، درحالی که حـادثه کربـلا در ظاهر جز غم و مصیبت چیز دیگری برای حضرت به ارمغان نیاورده است و این امر جز پذیرش حکمت الهی و نگرش مثبت بـه جـریان کربـلا نمی باشد. 🏴 وفات حضرت زینب سلام الله علیها تسلیت باد. 🌐مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅@ravandaroo100
زینب الکبری السیده المظلومه.pdf
17.84M
✔️کتاب "زینب الکبری رضي‌الله‌عنها السيدة المظلومة" 🟥حافظ اسدرم مؤلف پرکار معاصر که آثار فراوانی بر علیه شیعه تالیف نموده در این کتاب با بیش از ۷۳۰ صفحه، به بررسی زندگی حضرت زینب سلام الله علیها و بررسی محل دفن ایشان بر اساس منابع تاریخی و روایی اهل سنت، شیعه و زیدیه پرداخته است. جنجالی‌ترین قسمت کتاب، دیدگاه مؤلف در خصوص عدم حضور حضرت زینب سلام‌ الله علیها در کربلاست. ✍️ هنوز فرصت مطالعه‌ی کامل کتاب را پیدا نکرده‌ام و نظر خاصی در خصوص این اثر ندارم. ولی دو کتاب دیگر این شخص یعنی اثبات ازدواج حضرت ام کلثوم سلام الله علیها با عمر بن خطاب و رد شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را ديدم و مطلب جدیدی ارائه نکرده و مخصوصا ادعای وی در خصوص عدم شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به راحتی پاسخ داده می شود. 🌐 مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅ @ravandaroo100
5.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏆اثر دانینگ کروگر Dunning–Kruger effect چرا چنین انسان‌هایی دهان بازتر، صدای بلندتر (همراه با فحاشی و بی‌ادبی و در میان قشر مذهبی همراه با تکفیر و تجهیل مخالفین است) و اعتماد به نفس بیشتری دارند؟ 🟥توهم دانایی بسیار خطرناک‌تر از نادانی بوده و دو خطر بزرگ و وحشتناک دارد: اول اینکه فرد مبتلا به توهم دانایی، نتیجه‌گیری‌های غلط دارد و دوم، چون نمی‌پذیرد که “نمی‌داند”، بر اساس همان نتیجه‌گیری‌های غلط، اشتباهات تکراری انجام می‌دهد. 🌐 مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅ @ravandaroo100
💠امیرالمومنین علی علیه‌السلام: خرد، اندوخته تجربه هاست. 🌐 مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅ @ravandaroo100
فایده مسح کشیدن سر در وضو از نظر طبی... در جمجمه یک درز و شکاف وجود دارد که در منابع طب سنتی به آن یافوخ و در طب نوین درز ساژیتال گفته می شود. وموجب خشکی مغز، کم خوابی، سوت گوش و برهم زدن آرامش فرد می شود. 👌کشیدن مسح سر در طی شبانه روز به مغز رطوبت بخشیده و باعث آرامش اعصاب در فرد می گردد. برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید:👇 👇 چه راهی برای درمان آن وجود دارد؟ خشکی مغز چیست؟ آیا ارثی است؟ https://doctoreto.com/blog/dry-brain/ ✍️ در برای درمان عوارض خشکی مغز داروهای مختلفی وجود دارد که با توجه به شرح حال بیمار توصیه می شود. 🌐 مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅ @ravandaroo100
وضو .pdf
598.5K
روش تفسير علمي يا در يعني انطباق قرآن با علوم تجربي، جاذبه بيشتري براي فرهيختگان به ويژه نسل جوان دارد؛ زيرا پيشرفتهاي خيره كننده چند قرن اخير بشر در دستيابي به افقهاي تازه دانش و معرفت و كشف ناشناخته ها نه تنها او را بر طبيعت بيش از پيش مسلط ساخته؛ بلكه تأثيري عميق و شگرف در ديد و نگرش يك مسلمان از جهان طبيعت و آفريننده آن بر جاي نهاده و موجب شده است تا تفسير او از معارف ديني و به تبع آن از قرآن تغيير يابد. كيفيت وضو با تحقيقات علمي جديد انطباق دارد؛ زيرا در طراحي وضو تحريك بهينه ، همچنين مناطق حركتي قشر مغز مدنظر بوده است و اين خود نشان دهنده يكي از جنبه هاي است؛ چراكه خود از جانب طراح قشر حسي مغز وحي شده است. وضو اگرچه در قوانين اسلامي نوعي عبادت محسوب ميشود، اما همانند بسياري از دستورات اسلامي ديگر از قبيل روزه، غسل و نماز صبح داراي نكات فراواني است كه در اين مقاله به برخي از آنها اشاره شده است و تأكيد ميشود كه هدف اين مطالعه، تنها بررسي وضو از نظر علمي بوده و حكمت هاي معنوي وضو كه مورد توجه فراوان اسلام ميباشد، در نظر گرفته نشده است. 🌐مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅ @ravandaroo100
کتاب حاضر در تبیین برخی از ابعاد و جلوه های معنوی با نگاه نگاشته شده است. بخشی از مقدمه کتاب: با نگاهی ژرف، به همه ارزش ها و آموزه های الهی و بایسته ها و شایسته های دینی، به نیکی درمی یابیم تمامی آن ها بر فطرت، معنویت، منطق و عقلانیت استوار است و با همین معنا، ماندگار و جهان شمول. از منظر ، «» کامل ترین پاسخ، به عالی ترین نیاز انسان است و یقیناً عالی ترین نیاز انسان، نیاز به وارستگی و شکوفایی وجود است. در حقیقت تطهیر اعضای ظاهری، مقدمه لازم طهارت باطنی و جلای درونی و آرامش روانی است. به سخن دیگر، آنچه وضو را از هر شست و شوی معمول متمایز می کند، نیت و اندیشه ای است که به آن معنای دیگری می بخشد. صورت، نماد شخصیت اجتماعی است؛ دست ها، نماد توان و قدرت انسان؛ سر، منبع و چشمه اندیشه و مقدمه رفتار؛ و پاها، مشی حیات و گام نهادن در مسیر مستقیم و استواری در صراط مستقیم. 🌐 مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅ @ravandaroo100