📌دنیای سوالات کودکان
🔷مادر! خدا کجاست؟
اگر فرزند شما از شما بپرسد که مادر خدا کجاست؟ یا بگویدخدا چه رنگی است یا بپرسد چراخدا را نمی توانیم ببینیم؟چه پاسخی خواهید داد؟
فردی، پسر پنج ساله خود را نزذ امام صادق(علیه السلام) آورد و به ایشان چنین گفت: این بچه را کلافه کرده، مدام می پرسد خدا را به من نشان بده من هنوز نتوانسته ام جواب او را بدهم.
امام (علیه السلام) فرمودند: این کار تو نیست. من خودم به او یاد می دهم. سپس بدون اینکه متوجه شود، امام صادق (علیه السلام) دستور دادند مقداری شکر در آب حل کنند و بیاورند. وقتی آماده شد، امام رو به کودک کردند و فرمودند: پسرم این شربت را بنوش. وقتی نوشید امام از او سوال کرد:
_ چه مزهای میدهد؟
* شیرینه
_ چرا شیرینه؟
*در آن قند یا شکر ریخته شده؟
_ خوب شیرینی اش را نشان بده!
* دیده نمی شه.
_ پس از کجا متوجه شدی شیرین است؟
*از مزه اش فهمیدم.
_ آفرین خدا هم همینطور است. خداوند هم در این عالم حضور دارد ولی تو همان زیبایی ها و لذت ها را می بینی که بیانگر وجود این همه خالق زیبایی است بدون آنکه دیده شود.
#روانشناسی_اسلامی
#روانشناسی_مزاج
#تربیت_فرزند
#سوالات_کودکان
🌐 مرکز روانشناسی طب اسلامی
✅ @ravandaroo100
مرکز روانشناسی طب اسلامی
💎تدریس روانشناسی مزاج #بلغم 🔹ویژگی اول صبور، سنجیده ،ارتباط و پیشرفت تدریجی: بلغمی ها انسان های
💎تدریس روانشناسی مزاج #بلغم
ویژگی چهارم صبور و متفکر هستند🤔
🔹صبر در مقابل مشکلات و تحمل آنها از ویژگیهای بلغمیها میباشد.
البته این نوع صبوری ورزیدن با مهارت صبوری فرق دارد صبر فعل و عمل است اما صبرهای ما بیشتر سکوت و ترس است این نوع صبردر بلغمیها زیاد است، در حالی که در روایات ما صبر یه استراتژی و برنامه و نقشه است
🔹در روانشناسی مزاج آموزش مهارت صبر کردن روشی برای تعدیل مزاج میباشد.
بصورت کلی استعداد صبوری کردن و تحمل مشکلات در بلغمیها بسیار است و میشود از این ویژگی برای رسیدن به موفقیتها بهره برد (موفقیت یک مطلوب است و بلغمی از این ناحیه صبر به آن میرسد)
✍خانم عابدی
استاد: #ابوالفضل_رحمانی_نسب
🌐 مرکز روانشناسی طب اسلامی
✅ @ravandaroo100
مرکز روانشناسی طب اسلامی
💎تدریس روانشناسی مزاج صفراوی چهارمین ویژگی شخصیت صفراوی قاطع بودن است. 🔻 قاطعیت یعنی بیان نظر خود
💎تدریس روانشناسی مزاج #صفرا
پنجمین ویژگی شخصیت صفراوی پاسخگو بودن آنهاست.
🔻 پاسخگویی انسان در قبال عملکرد خود نشات گرفته از جایگاه و شأن او نسبت به سایر آفریدههاست.
🔻 در مورد پاسخگویی دو چیز را باید در نظر بگیریم :
۱) حیطه پاسخگویی
۲) دلیل عدم پاسخگویی
🔻 انسان با توجه به مسئولیتهایی که خودش به عهده میگیرد و مسئولیتهایی که خدا به عهده او گذاشته است باید همه توان خود را در حسن انجام کار به نحو صحیح به کار بگیرد و نسبت به همه جوانب آن پاسخگو باشد .
🔻 صفراویها از مسئولیتهای خود بهرهوری بیشتری کرده و نهایت استفاده را میکنند. در بعضی موارد پاسخگویی و احساس مسئولیت بیش از حد دارند و در مواردی که به آنها مربوط نیست دخالت میکنند .
🔻 پاسخگو نبودن صفراویها به دلیل این است که شخص مقابل را لایق پاسخگویی نمیدانند.
🔻حسن عمل داشتن پاسخگویی نیست بلکه پشتوانه پاسخگویی درست است. هر کس باید در حیطه مسئولیت خودش حسن عمل داشته باشد و پاسخگو باشد.
🔴 ادامه دارد....
✍خانم انصاری
🌐 مرکز روانشناسی طب اسلامی
✅ @ravandaroo100
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حسین آه...😭
اربا اربا دل بابای علی اڪبر بود...🖤
#خاڪ_حسینم
🌐 مرکز روانشناسی طب اسلامی
✅ @ravandaroo100
برای صعود خودت تلاش کن
نه سقوط دیگران...🌿
#روانشناسی_اسلامی
✅@ravandaroo100
مرکز روانشناسی طب اسلامی
💎تدریس روانشناسی مزاج #بلغم ویژگی چهارم صبور و متفکر هستند🤔 🔹صبر در مقابل مشکلات و تحمل آنها از و
💎تدریس روانشناسی مزاج #بلغم
ویژگی پنجم #بلغمیها شنونده خوب و هم تیمی قابل اتکاهستند.
🔹#بلغمیها در مهارت گفتگو ازین جهت موفق اند که #شنوندههای خوبی هستند.
اما راهکار نمیدهند چون در ارائه راهکار ضعیفاند و با اقتدار حرف خود را نمیگویند.
🔹 گفتگو با بلغمیها تبدیل به رابطه یک طرفه میشود ، یک طرفه بودن میتواند باعث سردی در رابطه شود اگرچه شنونده بودند باعث میشود که اطرافیان جذب #گفتگو با انسانهای بلغمی شوند.
❌ گاهی آقایان این شنونده بودند را به عنوان یک تکنیک ی فریب و جذب خانمها استفاده میکنند
✍خانم عابدی
استاد: #ابوالفضل_رحمانی_نسب
🌐 مرکز روانشناسی طب اسلامی
✅ @ravandaroo100
مرکز روانشناسی طب اسلامی
💎تدریس روانشناسی مزاج #صفرا پنجمین ویژگی شخصیت صفراوی پاسخگو بودن آنهاست. 🔻 پاسخگویی انسان در قبال
💎تدریس روانشناسی مزاج #صفرا
ششمین ویژگی #صفراویها این است که آنها با اراده هستند.
🔻 منظور از اراده در روانشناسی مزاج : اراده نوعی توانایی ویژه انسان است که شخص بر اساس آن میتواند در قلمرو خاصی تاثیرات زیستی و محیطی را تحت تسلط خویش درآورد و با گزینش خود رفتار و مسیر رشد خویش را آگاهانه انتخاب نماید. اراده به این معنا یعنی شما دیگر مجبور و منفعل نیستید .
🔻اراده در رشد سیستم عصبی و مراحل پیشزادی و جنبههای فیزیولوژیک نقشی ندارد ولی رشد گروهی دیگر از ابعاد وجودی انسان در گرو رفتارهای اوست و در همین ابعاد است که اراده فرد در رشد او نقش دارد.( ما انسانها دو بعد داریم اختیاری و غیر اختیاری و در امور ارادی است که گناه و معصیت و ...معنا پیدا میکند. رفتار با اختیار یعنی رفتار آگاهانه. توجه ،ادراک احساسات و انگیزش زمینه رفتار آگاهانه را فراهم میکنند. انسان ابتدا نیاز جسمی و یا روانی را در خود پیدا میکند ادراک این کمبود و نیازمندی موجب برانگیخته شدن نوعی رنج و تنش میگردد. این رنج انگیزهای به وجود میآورد تا فرد برای از بین بردن آن اقدام نماید .این اقدام همان اراده است .با توجه به اینکه اراده و آگاهی رابطه تنگاتنگی دارند لذا خود اراده هم رشد پذیر است.
🔻 خطری که از نظر روانشناسی مزاج #صفراویها در مورد اراده به آن مبتلا میشوند زیادهروی در اراده و انجام خطاهای روشی است که در رفتار با دیگران بروز میکند و یکی از نتایج زیادهروی در اراده عجلههای نابجاست.
( خطای روشی یعنی مقدمه و هدف درست است ولی راه غلط است)
( بلغمیها حتی در قلمرو و حیطه طبیعی و خدادادی خود هم ورود نمیکنند)
🔴 ادامه دارد.....
🌐 مرکز روانشناسی طب اسلامی
✅ @ravandaroo100
مرکز روانشناسی طب اسلامی
💎تدریس روانشناسی مزاج #صفرا ششمین ویژگی #صفراویها این است که آنها با اراده هستند. 🔻 منظور از
💎تدریس روانشناسی مزاج #صفرا
هفتمین ویژگی #صفراویها پیشگام بودن است .
🔻 پیشگام بودن یعنی طلایهداری، پیش قدم و پیشرو بودن و ضد دنباله رو میباشد .
🔻 یکی از ویژگیهای بزرگمردان در طول تاریخ پیشگام بودن است.
🔻 در #روانشناسی_اسلامی توصیه شده است که هرگاه انسان خواهان انجام کار خوبی است شتاب نموده و بالعکس هرگاه قصد انجام کار ناپسندی را داشت کمی درنگ کند .
🔻 در #روانشناسی_مزاج علل دوری از پیشگام بودن عبارت است از: غلبه بلغم ، عدم تشخیص موارد خیر و شر، عدم اعتماد به نفس، فهم غلط قلمرو دین ، تواضع و حیای نابجا، کمال طلبی وسواس گونه و توقع بیش از حد از خود..
🔻 خطر پیشگام بودن برای #صفراویها این است که در امور شر عجله و پیشگامی میکنند البته در بعضی موارد هم به دلیل پیشگامیهای افراطی یا زیرکی از پیشگامی در عمل امتناع میکنند .
✍خانم انصاری
استاد: #ابوالفضل_رحمانی_نسب
🌐 مرکز روانشناسی طب اسلامی
✅ @ravandaroo100
مرکز روانشناسی طب اسلامی
💎تدریس روانشناسی مزاج #بلغم ویژگی پنجم #بلغمیها شنونده خوب و هم تیمی قابل اتکاهستند. 🔹#بلغمیه
💎تدریس روانشناسی مزاج #بلغم
ویژگی ششم با لحن آرام و ملایم صحبت میکنند
🔹در سوره #لقمان که یک منشور تربیتی از زبان #لقمان به فرزندش میباشد لقمان حکیم خطاب به فرزندش میفرماید: در راه و رفتارت میانه رو باش و صدایت را بالا نبر که همانا ناپسند ترین صداها صدای خران است
🔹در روایات #اهل بیت لحن و روش صحبت انسان بیانگر احساسات درونی اوست.حضرت علی علیهم السلام میفرماید: شدت #خشم نحوه سخن گفتن را تغییر میدهد
🔹 در #بلغمیها آرام و ملایم صحبت کردن میتواند به دلیل آرامش درونی او باشد که از کم توقع بودن قانع بودن سخت نگرفتن و... ایجاد شده است
✍خانم عابدی
استاد: #ابوالفضل_رحمانی_نسب
🌐 مرکز روانشناسی طب اسلامی
✅ @ravandaroo100
5.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
-
«وَلاتَسْكُنُ عَلَيْكَ مِنْ أَبيكَ زَفَرَةٌ»
- سوز و گُدازِ پدرت بر داغِ تو
هرگز تسلّى نمییابَد...
| سیدالشهداء (ع) مقتل حضرت علیاکبر
#محرم
🌐 مرکز روانشناسی طب اسلامی
✅ @ravandaroo100