eitaa logo
مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی
3.1هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
306 ویدیو
335 فایل
کانال مراکز مشاوره سماح https://eitaa.com/marakezsamah سایت samah.ir سامانه گزینش مشاور http://Psy.samah.ir واحد جذب و ساماندهی مشاوران @vahed_jazb سردبیرگروه‌های تخصصی، آموزش مشاورین و مسئول ساماندهی مراکز مشاوره کشور @alimahmoudi218
مشاهده در ایتا
دانلود
🌿لینک دسترسی مصاحبه آقای دکتر جان بزرگی با خبرگزاری بین المللی قرآن👇 https://qom.iqna.ir/00Ge7v
به حکم آیه تاریخ ساز فی الارض بغیرالحقو...فاخذناه وجنوده فی الیم وازبین رفتنی است چراکه سردمداران وجنودشان بغیرحق برتری برمردم دنیامیخواهند. 🌐 کانال ایتا مرکز مشاوره قم https://eitaa.com/mmhozehh
استاد حسینی سده: دوستان حالا یک سوال این حجم القاء گنهکار بودن بنده در این جلسات برای فرزندان مفید هست مثلا اینکه میگه قران را روی سر گنهکارمون بگذاریم وقتی بچه های معصوم اینا را گوش می کنند چه مفهومی در ذهنشان شکل میگیره از خدا و معنویات؟ مثلا خطابه های شیخ حسین انصاریان که با این حجم زجه و زاری انجام میشه آیا برای سلامت روان کودکان و جوانان ما مفیده ؟؟؟
استاد مهکام مهکام: سیدجان شب شب تضرع و انابه است اگر والدین درست مطالب را برای بچه ها تبیین کرده باشند و اعتدال را در مورد مجالس رعایت کرده باشند بچه ها موقعیت را درک می کنند که مجلس روضه اقتضاء خودش را دارد مجلس مولودی اقتضاء خودش را بنابراین هیچ اشکالی بوجود نمی آید. خود برنامه به خودی خود هیچ اشکالی ندارد اگر اشکالی باشد در نوع تبیین و برخورد والدین برای دینداری فرزندان به طور کلی است. اگر کودک احساس گناه یا اضطراب (مرضی) نداشته باشد، خود مراسم ایرادی ندارد. یادمان باشد همه ما وقتی بچه بودیم همین حرفها را شنیده ایم و در چنین مجالسی شرکت کرده ایم و اسیب هم ندیده ایم الحمدلله. ✅✅✅ استاد سعادتمند ضمن عرض سلام و ارادت ویژه خدمت استاد عزیزم، من هم ابتدا همین جواب شما به ذهنم رسید اما دیدم برخی رفتارها در سطح خاصی (هیجان بالا به همراه فریاد زدن و زدن به سر و صورت ) برای دوره کودکی اول شاید مناسب نباشه، یعنی قرار دادن کودکان زیر ۸ سال در چنین موقعیت هایی احساس میکنم بیشتر ایجاد کننده هیجان منفی باشه تا مثبت پاسخ استاد مهکام آقای سعادتمند یک خاطره بگویم من یادم هست حدود ۵ سالم بود که در مجلس عزای اباعبدالله در خانه مادربزرگم بودیم و همه از جمله مادرم گریه می کردند من رفتم بغل مادرم نشستم و به او گفتم چرا گریه می کنی ، گریه نکن . مادرم خیلی آرام گفت عزیزم ناراحت نباش برای امام حسین گربه می کنم. بعد از ظهرش که خانه آمدیم پرسیدم چرا برای امام حسین گریه می کردی ؟ (دقت بفرمایید در ۵ سالگی ویا شاید هنوز پنج سالم کامل نبود) . مادر شروع کرد به توضیح دادن اینکه چون امام حسین را در کربلا مظلومانه شهید کردند. و سوالهای من ادامه پیدا کرد و این موجب شد مادر هم با حوصله و با زبان کودکی به صورت داستان تمام داستان اهل بیت را از اول تا آخر برایم در روزهای بعدی تعریف کند. هم داستان بود و برایم جال و جذاب بود و هم آشنایی بادمعارف اهلدبیت بود و هم جا انداختن عزاداری و گریه و امثال آن بود. جالب است بدانید این کار مادرم باعث شد من قبل از دبستان همه زندگی اهل بیت را بلد بودم و از همه بچه های هم سن خودم بیشتر بدانم و هم اینکه بعد از سواد دار شدن بیشترین کتاب داستان را در مورد اهل بیت بخوانم. و قطعا این آموزشها در طلبه شدن من هم سهم داشته است. بنابراین نوع تعامل، تبیین و توضیح والدینوبسیار مهم است و تاثیر گذار.
پاسخ استاد قدوسی در قالب شعر من غم عشق حسن با شیر از مادر گرفتم / روز اول کامدم این درس تا آخر گرفتم بر مشام جان زدم یک قطره از کوی حسین / سبقت از عود و گلاب و نافه و انبر گرفت وحشتزدگی را از کجای جلسات میارید ، یه جوری حرف میزنید که مثل اینه که تا حالا جلسه روضه نرفتید پیشنهاد میکنم همین شبها تشریف بیارید حرم حضرت معصومه سلام الله علیه ، شبستان نجمه خاتون اگه یه بچه وحشتزده پیدا کردید جایزه میدهم انقدر این بچه ها در کمال آرامش هستند و موضوع گریه را هم خوب درک میکنن
پاسخ استاد مبین صالحی توضیح ساده و روشن والدین قبل از مراسم همراه با شرایط خاص مراسمات مانند حضور کودکان همسن و سال و لذت‌بخش بودن برخی از جنبه‌های این مراسمات برای توصیه به حضور کودکان همراه با والدین کفایت می‌کند. اما این یک امر کلی نیست. درصدی از کودکان خردسال مبتلا به مشکلاتی مانند فوبیاها و اضطراب‌ها هستند. در این موارد باید محتاط بود، مثلا کوتاه بودن زمان شرکت در مجلس، نشستن در مکان روشن‌تر، ... متاسفانه برخی از منتقدین اون ور و این ور آبی به مراسم مذهبی و گریه و ذکر مصائب اهل بیت و خرافی و مضر دانستن این موارد خانه‌هایشان پر از رمان‌ها و فیلم‌ها و کارتن‌های خشن و ترسناک و خیالی است.
پاسخ استاد نژاد داراب سلام عرض ادب ایا مراسمهای مذهبی فقط ان چیزی هست که ما با چشم می بینیم ؟یا واقعا اثرات و برکات معنوی غیر قابل دیدنی هم در این مراسمات وجود دارد ؟قطعا اثرات و برکات معنوی غیر قابل رویت اثرات مثبتی روی انسان چه کودک چه غیر کودک دارد و این مطلب در کلام بزرگان به وضوح بیان شده است اما این معنویات قابل تجربه ی مادی نیستند به نظرم ما نباید به مجالس معنوی فقط به دید مادی و تجربی صرف نگاه کنیم و نظر بدیم ایا اثرات روانشناسی مثبت دارد یا منفی .
پاسخ استاد امیری: برخی از مراسمات نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان نیز سخت، دشوار و گاهی ممکن است باعث زدگی و اجتناب شود. بهتر است متصدیان نوعی مخاطب شناسی داشته باشند مثلا چه اشکالی دارد در کنار این مراسم یه مراسم ویژه و کوتاه برای کودکان نیز در نظر گرفته شود و با ارزشهای معنوی در حد خودشان آشنا شوند؟! اگر هم قرار است کودک در کنار والدین باشند بهتر است مراسمی بروند که نسبتامختصر باشد و شرایطی رعایت شود
پاسخ استاد زارعی: دوستان عزیز یادمه کلاس خانم دکتر طهماسیان همین موضوع شرکت بچه‌ها در مراسمات روضه مطرح شد ایشون نکته خوبی و مطرح کردند که اگر بچه‌ها از قبل توجیه باشند مشکلی پیش نمی‌آد. بنده هم یه نکته اضافه میکنم بنا به نظریه‌های خانواده درمانی مانند میان نسلی بوئن حضور خانوادگی در مراسمات انتقال بین نسلی فرهنگ و مذهب را به نسل‌های بعدی به دنبال داره.
پاسخ استاد هوشیاری: ضجه و هیجان منفی (به قول برخی دوستان) در مراسم حاج حسین انصاریان بیشتر است یا در مراسمات حضرات معصومین به ویژه حضرت باقر سلام الله علیهم بیشتر بوده؟ امام باقر سلام الله علیه و بسیاری از علما و سلف ما زندگی همانندی داشته اند. میتوان گفت اینها بچه ها را از مجلس منع می کرده اند؟ یا می توانیم بگوییم فرزندان اینها وحشت زدگی را تجربه کرده اند؟ میتوانیم با این نظرات روانشناختی، تجربیات بچه های کم سن و سال کربلا و زندگی اهل بیت را تبیین کرد؟ میتوانیم بگوییم اینها وحشت زدگی تجربه کرده اند؟ امکان دارد آن بزرگواران را استثنا کنید. اما قابل پذیرش نیست. اگر قرار باشد هر چیزی را نفهمیدیم استثنا کنیم دیگر الگو بودن آنان معنایی نخواهد داشت. پس باید تفسیر دیگری پیدا کرد. چون هیچکجا نداریم که فرموده باشند بچه ها را به مراسم نبرید. پس باید فکر دیگری کرد. مثل اینکه مشکل از ما والدین است که بچه هامون دیر به رشد عقلی نسبی میرسند.
پاسخ استاد سعادتمند: ضمن احترام به تبیین استاد هوشیاری، بنده نکات گفته شده در جواب دکتر صالحی رو دقیق تلقی میکنم. لذت بخش بودن مراسم برای کودکان خیلی مهمه که در فرض مزبور ما نیست. علاوه بر آن یعنی شما فکر می کنید بچه های آواره در صحرای کربلا وحشت زدگی را تجربه نکرده اند؟ مگر میشود تجربه نکرده باشند؟ حتما کرده اند. شما یک سوال ساده بنده رو جواب بدید که: وقتی کودک هنوز توان درک معانی انتزاعی را ندارد چطور میتواند رفتار های برخاسته از ان معنا را درک کند؟ وقتی کودک 5 ساله شاهد ضجه و صداهای بلند گریه باشد دیگر جایی برای تجربه مثبت نمی ماند
پاسخ استاد جمشیدی سلام دوستان چرا اصرار داریم که به همه‌ی کودکان، یک نسخه‌ی واحدی بپیچیم تفاوت در طبیعت و تربیت کودکان، یه امر طبیعی و پذیرفته شده‌است و آیا می‌شود تجربه‌ی شخصی خودمان را به همه‌ی کودکان تعمیم دهیم در نظر گرفتن واقعیتهای تربیتی زمان حاضر، خیلی راه‌گشا خواهد بود در اصل برگزاری مراسمات مذهبی شکی نیست ولی با توجه به ظرفیتهای رشدی و تربیتی نوع مراسمات متفاوت خواهد بود
پاسخ استاد محمدی شکیب باسلام پیشینه تاریخی این موضوع اندکی با دیدگاه مزبور در پیوند کودکان با چنین مجالسی متفاوت است وقتی مسایلی که رنگی از غم و اندوه دارند مطرح می شود ما معمولا سعی می کنیم کودکان را از آنها دور کنیم حتی از منظر روانشناسی برخی این موضع گیری دارند حال آنکه در سیره اهل بیت مشاهده می شود که آنها کودکان را با این مسائل و حقایق مواجه می ساختند وقتی خبر شهادت مسلم به سیدالشهدا میرسه حضرت این موضوع را از دختر کوچک ایشان پنهان نمیکنن و او را بر زانوی خود نشاندند و موضوع را مطرح می کنند همچنین حضرت زهرا داستان کربلا را به زینب شان زمانی که حضرت کودک بودندمطرح می کنند به نطر باتوجه به سبب پیوستگی و پیوند درونی با حقایق عالم معنا ،برای آینده کودکان به مصونیت دست می یابند و از همین دوران کودکی نقشی در ذهن آنها ایجاد می شود که گناه نکنن این موضوعات در ذهن کودک می ماند و فرداهای اورا تشکیل می دهد لذا به نظر می رسد باید بین تالملات عالم دنیوی و عالم معنا تفاوت قائل شد و اساسا قیاس اینها قیاس مع الفارق است البته پرواضح است که برای رسیدن به هدف فوق روشهای مختلفی وجود دارد مثلادر قالب نقاشی ،شبیه سازی،داستان،شعر و ... می توان عواطف کودکان را با این معانی معنوی و حقیقی گره زد خلاصه اینکه این مراسمات روش صحیح زندگی کردن و عامل شناخت صحیح است و چه بسا شاید در مواردی تنها راه آشنایی با حقیقت ناب زندگی و سعادت ؛همین انکسار قلبی در دوران کودکی باشد و نکته آخر اینکه طبق فرمایش امام کاظم در مناجات خود(... لاتخرجنی من مدار التقصیر ) باید به بچه ها اموخت که احساس نقصان و گناه در برابر معبود یکتا نه امری شایسته بلکه امری بایسته است که همواره خود عامل رشد و ترقی و کمال خواهی انسان مومن خواهد بود فتامل
پاسخ استاد طحانی که ارجاع به کتابشان(دختر امروز- مادر فردا) دادند:👇
استاد حسینی نسب - عملکرد و گرایش های روانشناختی قلب.docx
29.1K
فایل ورد عملکرد و گرایش های روانشناختی قلب که توسط استاد دکترحسینی نسب ( مشاور مرکز مشاوره حوزه علمیه زنجان) گرداوری شده است تقدیم به اساتید مشاور و روان شناس التماس دعا
استاد هادی 🌴 بسم الله الرحمن الرحیم 🌴 جُهَنی لقب «عبداللهِ ابن اَنیس انصاری» صحابی پیامبر (صلّى اللّه‌ عليه و آله) است. وى به جهت اینکه منزلش از مدینه دور بود از رسول خدا (صلّى اللّه‌ عليه و آله و سلّم) تقاضا كرد كه براى ورود به مدينه شبى خاص را براى او معين كند. پيامبر (صلّى اللّه‌ عليه و آله) نیز شب "بيست و سوم ماه رمضان" را تعيين كرد؛ از اين رو، اين شب «لَيلةُ الجُهَنى» (شب جُهَنی) نام گرفت. این داستان یکی از دلایلی است که باعث شده بسیاری از بزرگان، احتمال بیشتری بدهند که شب ۲۳ ماه رمضان، شب قدر باشد. 🕋 در این شب پر فضیلت پس از دعای برای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و مومنان، ما را از دعای خیرتان محروم نفرمایید و کاستیها و تقصیرات ما را حلال بفرمایید.○* 🍃 دعاگویتان هستم🍃 با احترام مهدی هادی
30.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نقد کلیپ دکتر اقبالی نسب پیرامون شب قدر
🤲 شب درخواست عافیت... عافیت_در_صحیفه_سجادیه 🔸قِيلَ لِلنَّبِيِّ صلی الله علیه و آله: إِنْ أَنَا أَدْرَكْتُ لَيْلَةَ الْقَدْرِ فَمَا أَسْأَلُ رَبِّي؟ 🔹قَالَ: الْعَافِيَةَ 🔸 شخصی به پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله عرض کرد: اگر شب قدر را درک کردم از پروردگارم چه بخواهم؟ 🔹حضرت فرمودند: 📚 مستدرک الوسائل ج ۷ ص ۴۵۸ ‼️ دعاهای زیادی از معصومین علیهم السلام برای عافیت وارد شده از جمله دعای بیست و سوم صحیفه سجادیه امام زین العابدین علیه السلام که از کاملترین و زیباترین دعاهاست: 📖 صحیفه سجادیه دعای ۲۳ ، دعای عافیت: ✨ (۱) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْبِسْنِي عَافِيَتَكَ، وَ جَلِّلْنِي عَافِيَتَكَ، وَ حَصِّنِّي بِعَافِيَتِكَ، وَ أَكْرِمْنِي بِعَافِيَتِكَ، وَ أَغْنِنِي بِعَافِيَتِكَ، وَ تَصَدَّقْ عَلَيَّ بِعَافِيَتِكَ، وَ هَبْ لِي عَافِيَتَكَ وَ أَفْرِشْنِي عَافِيَتَكَ، وَ أَصْلِحْ لِي عَافِيَتَكَ، وَ لَا تُفَرِّقْ بَيْنِي وَ بَيْنَ عَافِيَتِكَ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ. ✨ (۲) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِي عَافِيَةً كَافِيَةً شَافِيَةً عَالِيَةً نَامِيَةً، عَافِيَةً تُوَلِّدُ فِي بَدَنِي الْعَافِيَةَ، عَافِيَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ. ✨ (۳) وَ امْنُنْ عَلَيَّ بِالصِّحَّةِ وَ الْأَمْنِ وَ السَّلَامَةِ فِي دِينِي وَ بَدَنِي، وَ الْبَصِيرَةِ فِي قَلْبِي، وَ النَّفَاذِ فِي أُمُورِي، وَ الْخَشْيَةِ لَكَ، وَ الْخَوْفِ مِنْكَ، وَ الْقُوَّةِ عَلَى مَا أَمَرْتَنِي بِهِ مِنْ طَاعَتِكَ، وَ الِاجْتِنَابِ لِمَا نَهَيْتَنِي عَنْهُ مِنْ مَعْصِيَتِكَ. ✨ (۴) اللَّهُمَّ وَ امْنُنْ عَلَيَّ بِالْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ، وَ زِيَارَةِ قَبْرِ رَسُولِكَ، صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ رَحْمَتُكَ وَ بَرَكَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ، وَ آلِ رَسُولِكَ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ أَبَداً مَا أَبْقَيْتَنِي فِي عَامِي هَذَا وَ فِي كُلِّ عَامٍ، وَ اجْعَلْ ذَلِكَ مَقْبُولًا مَشْكُوراً، مَذْكُوراً لَدَيْكَ، مَذْخُوراً عِنْدَكَ. ✨ (۵) وَ أَنْطِقْ بِحَمْدِكَ وَ شُكْرِكَ وَ ذِكْرِكَ وَ حُسْنِ الثَّنَاءِ عَلَيْكَ لِسَانِي، وَ اشْرَحْ لِمَرَاشِدِ دِينِكَ قَلْبِي. ✨ (۶) وَ أَعِذْنِي وَ ذُرِّيَّتِي مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ، وَ مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهَامَّةِ و الْعَامَّةِ وَ اللَّامَّةِ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ سُلْطَانٍ عَنِيدٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ مُتْرَفٍ حَفِيدٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ ضَعِيفٍ وَ شَدِيدٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَرِيفٍ وَ وَضِيعٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ صَغِيرٍ وَ كَبِيرٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ قَرِيبٍ وَ بَعِيدٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ مَنْ نَصَبَ لِرَسُولِكَ وَ لِأَهْلِ بَيْتِهِ حَرْباً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ دَابَّةٍ أَنْتَ‏ آخِذٌ بِناصِيَتِها ، إِنَّكَ‏ عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ‏  ✨ (۷) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ مَنْ أَرَادَنِي بِسُوءٍ فَاصْرِفْهُ عَنِّي، وَ ادْحَرْ عَنِّي مَكْرَهُ، وَ ادْرَأْ عَنِّي شَرَّهُ، وَ رُدَّ كَيْدَهُ فِي نَحْرِهِ. ✨ (۸) وَ اجْعَلْ بَيْنَ يَدَيْهِ سُدّاً حَتَّى تُعْمِيَ عَنِّي بَصَرَهُ، وَ تُصِمَّ عَنْ ذِكْرِي سَمْعَهُ، وَ تُقْفِلَ دُونَ إِخْطَارِي قَلْبَهُ، وَ تُخْرِسَ عَنِّي لِسَانَهُ، وَ تَقْمَعَ رَأْسَهُ، وَ تُذِلَّ عِزَّهُ، وَ تَكْسُرَ جَبَرُوتَهُ، وَ تُذِلَّ رَقَبَتَهُ، وَ تَفْسَخَ كِبْرَهُ، وَ تُؤْمِنَنِي مِنْ جَمِيعِ ضَرِّهِ وَ شَرِّهِ وَ غَمْزِهِ وَ هَمْزِهِ وَ لَمْزِهِ وَ حَسَدِهِ وَ عَدَاوَتِهِ وَ حَبَائِلِهِ وَ مَصَايِدِهِ وَ رَجِلِهِ وَ خَيْلِهِ، إِنَّكَ عَزِيزٌ قَدِيرٌ.