eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
6هزار دنبال‌کننده
450 عکس
42 ویدیو
145 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد محمدی قائینی: درس خارج باید کارگاهی باشد 🔹روش آموزشی سامرایی با آنچه در حوزه‌های قم و نجف مرسوم هست، تفاوت دارد؛ در این حوزه‌ها درس‌ها است، از ابتدا تا انتهای جلسه درسی، این استاد است که طرح بحث می‌کند، رد و اثبات می‌کند و بحث را به پیش می‌برد، نهایتاً شاگردان هم یکی دو اشکال طرح می‌کنند. 🔹اما میرزای شیرازی روش را دقیقاً بر عکس روش مرسوم بنا نهاد. روش سامرایی مجتهدپرور است و به اصطلاح امروزی‌ها در تکنولوژی‌های آموزشی این روش را روش ی و نامگذاری می‌کنند. 🔹 در این روش طلبه پخته می‌شود و از نقش عنصر در بحث به عنصر تبدیل می‌شود؛ این موجب می‌شود که طلبه کم‌کم را عملاً فرا بگیرد. @ghaeeni 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
نمونه‌ای از روش حل مسئله فقهی از منظر استاد ▫️مسئله خلق پول در بانک‌های عامل؛ ارائه شده در مقاله چالش‌های ‏بانکداری ‏بدون ‏ربا ‏در ‏ايران 🔹۱. گام اول: موضوع‌شناسی در این گام، باید موضوع مسئله را تشخیص دهیم و ببینیم که آیا از موضوعات صرفه است یا مستنبطه؟ از آنجا که خلق پول توسط بانک‌های عامل یک عمل اقتصادی است که شارع آن را اختراع نکرده است، بنابراین این موضوع از موضوعات صرفه است و باید در آن به عرف و عقلاء رجوع کنیم. 🔹۲. گام دوم: تشخیص محمول. در این گام، باید حکم شرعی مورد نظر را تشخیص دهیم و ببینیم که آیا از احکام وضعی است یا تکلیفی؟ از آنجا که خلق پول توسط بانک‌های عامل یک عمل معاملاتی است که شارع در آن حکم خاصی نداده است، بنابراین این حکم از احکام وضعی است و باید در آن به قواعد فقهی و اصول عملی رجوع کنیم. 🔹۳. گام سوم: تشخیص نسبت بین موضوع و محمول. در این گام، باید ببینیم که آیا نسبت قضایای عقلی یا نقلی بین موضوع و محمول وجود دارد یا خیر. از آنجا که خلق پول توسط بانک‌های عامل یک عمل صرف است که شارع در آن دخالت ندارد، بنابراین نسبت قضایای عقلی بین موضوع و محمول وجود دارد و باید در آن به ادله عقلی رجوع کنیم. 🔹۴. گام چهارم: جستجو و تحقیق در ادله عقلی. در این گام، باید به دنبال دلائل عقلی باشیم که خلق پول توسط بانک‌های عامل را تأييد يا نفي كنند. با جستجو در منابع فقهی و اقتصادی، من به نتایج زیر رسیدم: - خلق پول توسط بانک‌های عامل با تغيير كيفيت پول هيچ ربطي ندارد و فقط با تغيير كميت پول همراه است. - خلق پول توسط بانک‌های عامل باعث افزایش قدرت خرید جامعه نمی‌شود، بلکه باعث منتقل شدن قدرت خرید از برخی به برخی دیگر می‌شود. - خلق پول توسط بانک‌های عامل باعث افزایش تورم و نوسانات اقتصادی می‌شود، مگر آنکه با رشد تولید همراه باشد. - خلق پول توسط بانک‌های عامل باعث افزایش بدهی دولت و بانک‌ها می‌شود، مگر آنکه با اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد. 🔹۵. گام پنجم: استنباط حکم از ادله عقلی. در این گام، باید با توجه به دلائل عقلی، حکم شرعی را استنباط کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به حکم زیر رسیدم: - خلق پول توسط بانک‌های عامل جایز است، مادامی که با رشد تولید، اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام تضرر نرساند. 🔹۶. گام ششم: جستجو و تحقیق در ادله نقلی. در این گام، باید به دنبال دلائل نقلی باشیم که خلق پول توسط بانک‌های عامل را تأييد يا نفي كنند. با جستجو در منابع فقهی و حدیثی، من به نتایج زیر رسیدم: - خلق پول توسط بانک‌های عامل مورد قبول فقهای امامیه است، مادامی که با شروط شرعی سازگار باشد. - خلق پول توسط بانک‌های عامل مورد قبول قرآن و سنت است، مادامی که با آیات و روایات مربوط به معاملات و ربا سازگار باشد. 🔹۷. گام هفتم: استنباط حکم از ادله نقلی. در این گام، باید با توجه به دلائل نقلی، حکم شرعی را استنباط کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به حکم زیر رسیدم: - خلق پول توسط بانک‌های عامل جایز است، مادامی که با شروط شرعی سازگار باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام تضرر نرساند. 🔹۸. گام هشتم: تطابق حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی. در این گام، باید ببینیم که آیا حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی با هم تطابق دارند یا خیر. در صورت تطابق، حکم قطعی است و در صورت عدم تطابق، باید به اصول عملی رجوع کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به نتیجه زیر رسیدم: - حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی با هم تطابق دارند و بنابراین حکم قطعی است. خلق پول توسط بانک‌های عامل جایز است، مادامی که با رشد تولید، اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام ضرر نرساند. @ijtihad 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ کتاب روش استنباط نظریه اقتصادی از کتاب و سنت 🔹نگارش: استاد مهدی خطیبی معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=73560 @ijtihad 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
تحلیل روشمند خیارات. جلسه 1.mp3
13.29M
(۱) 🔹بخش خیارات، جلسه اول 🔹 ارائه: استاد سیدمحمدرضا (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روش‌شناسی کاربردی اجتهاد) 🔹شامل ارائه دقیق فرمایش‌های شیخ انصاری با اشاره به مراحل و روش‌های ایشان در حل مسائل فقهی، با هدف فهم بهتر متن و توانایی بر استخراج روش‌ اجتهاد شیخ انصاری ▫️مناسب برای طلابی که دوره مقدماتی روش‌شناسی اجتهاد را گذرانده اند: صوت جلسات روش شناسی اجتهاد (جلسه اول) متن جلسات روش شناسی اجتهاد @y_talabegi 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
◾️ارتحال استاد سید کاظم ، از اساتید اخلاق سرشناس تهران را به خانواده معظم له، به ویژه حجت الاسلام و المسلمین مَلّاک، طلاب و اساتید حوزه علمیه تسلیت عرض می‌کنیم ◽️هدیه به روح مطهر ایشان: صلوات بر محمد و آل محمد ◾️روش شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
✅نشست علمی «روش حل مسأله فقهی اصولی از منظر شیخ انصاری» 🎙ارائه: استاد حمید علوی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان و مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله خویی (ره) 🗓 زمان: پنج‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ تا ۱۱ 🔹مکان: مشهد، مدرسه علمیه سلیمانیه، نمازخانه طبقه همکف @ijtihad 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
◾️پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی ارتحال عالم پرهیزکار استاد سید کاظم ارفع ◾️بسم الله الرّحمن الرّحیم درگذشت عالم خدوم و پرهیزکار جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای سید کاظم (رحمت الله علیه) را به خاندان مکرّم و همه‌ بازماندگان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌نمایم. سیّدعلی ۱۴۰۲/۰۷/۲۰ @Khamenei_ir ◾️یادآور می‌شود مراسم سومین روز ارتحال آن "عالم خدوم و پرهیزکار" روز یکشنبه ساعت ۱۵ - ۱۷ در مسجد محمدیه تهران واقع در خ امام خمینی(ره)، خ شهید مرادی برگزار خواهد شد. ◾️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
روش بررسی سند 1.mp3
16.61M
✅ فایل صوتی سلسله مباحث روش شناسی بررسی سند روایت، جلسه اول 🔹ارائه: استاد سیدمحمدرضا واعظی 🔹با هدف شناخت مراحل گام به گام بررسی سند یک روایت 🔹مناسب برای افرادی که حداقل دوره رجال مقدماتی را گذرانده اند: متن جلسات رجال مقدماتی صوت جلسات رجال مقدماتی (جلسه اول) @y_talabegi 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش بررسی سند 1.pdf
930K
✅ فایل نوشتاری روش شناسی بررسی سند روایت، جلسه اول @y_talabegi 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
امروز واکنش در برابر قضیه غزه مسئولیت همگانی است؛ نخبگان و عالمان و دانشگاه بی‌تفاوت نباشند 🔹علم مسئولیت‌آور است؛ مثل همه‌ دارایی‌های دیگر. دارایی فکری، دارایی مالی، دارایی قدرت؛ اینها همه مسئولیت‌آور است. علم هم از جمله‌ همین دارایی‌های ارزشمند است. علم دارید، این علم شما را مسئول می‌کند. یعنی باید هم از علم‌تان به نفع مردم استفاده کنید، هم از اعتباری که این علم به شما داده به نفع مردم استفاده کنید. هم خود آن دانش در خدمت به مردم باید قرار بگیرد. 🔹خدای متعال این تعهد را از گرفته، از دانشمندان گرفته که در این زمینه تحمل نکنند. پرخوری ستمگر و گرسنگی ستمدیده را تحمل نباید بکنند؛ عکس‌العمل باید نشان بدهیم، واکنش نشان بدهیم. 🔹امروز در قضیه‌ غزه، این واکنش بر دوش همه‌ ما وجود دارد، باید واکنش نشان بدهیم، عده‌ای گرسنه‌اند، عده‌ای زیر بمباران‌اند، عده‌ای دارند صد تا صد تا به شهادت می‌رسند. عالم، چه عالم دانشگاه، چه عالم باید تلاش کند حق را بشناسد، در کنار حق بایستد. نگاه کردن بی‌تفاوت برای عالم و دانشمند جایز نیست. ۱۴۰۲/۷/۲۵ @Khamenei_ir 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
تحلیل روشمند خیارات 2.mp3
15.88M
(۲) 🔹بخش خیارات، جلسه دوم 🔹 ارائه: استاد سیدمحمدرضا (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روش‌شناسی کاربردی اجتهاد) @y_talabegi 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
◾️چادرت را بتکان ... روزی ما را بفرست ... ◾️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
28.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️معنای «يا فاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ» و «فَلا تَسْلُبْ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ» در زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ◽️آیت‌الله جوادی آملی @ijtihad ◾️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
✅ روش اجتهاد در مسائل نوپدید ▫️استاد سیدسجاد ، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 درباره اینکه چگونه می‌توان مسائل نوپدید را به فقه عرضه کرد و از آن جواب گرفت، باید گفت که ما در نظم موجود حکمرانی خودمان ابزارهای مناسب را تولید نکرده‌ایم؛ اما این بدین معنا نیست که این ابزارها را بازخوانی نکرده‌ باشیم، بلکه معتقدم برخی بازخوانی‌ها در مقولاتی همانند انتخابات بازخوانی صورت گرفته و با شریعت تطابق داده شده‌اند. 🔹 مسئله دیگر اینکه با این دیدگاه موافق نیستم که قانون اساسی ما کاملا مبتنی بر نظم سنتی از فقه باشد؛ بلکه کاملا مبتنی بر نگاه حضرت امام(ره) و افرادی همانند شهید بهشتی است و مؤلفه‌های مدرنیته در آن بازخوانی شده است و اگر قرار بود قانون اساسی را براساس مولفه‌های سنتی فقه تدوین کنیم نباید هیچ‌کدام از مؤلفه‌های مدرنیته در قانون اساسی ما وجود داشته باشد. 🔹 معتقدم اگر جدید انجام داده و موضوعات را به خوبی فهم کنیم بسیاری از مسائل فقهی هم حل می‌شود برای مثال اگر فهم درستی از پول داشته باشیم و آن را به خوبی فهم کنیم بسیاری از مسائل فقهی مرتبط با آن هم حل می‌شود اما چون هنوز فهم ما از پول ناقص مانده بنابراین همچنان در حیرت قرار داریم و همچنان با بهره‌گیری از تخصص‌گرایی، مسائل فقهی آن را برطرف نکرده‌ایم. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=35413 @izdehi 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فراخوان دوفصلنامه موضوع‌شناسی فقهی 🔹پژوهشگران می‌توانند پژوهش های فقهی خود در زمینه و سایر عناوین مرتبط را به این نشریه ارسال نمایند. 🌐 سایت: www.mozooshenasi.ir 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
تحلیل روشمند خیارات 3.mp3
15.94M
(۳) 🔹بخش خیارات، جلسه سوم 🔹 ارائه: استاد سیدمحمدرضا (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روش‌شناسی کاربردی اجتهاد) @y_talabegi 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
درنگی در روش‌شناسی اجتهاد آيت‌الله بروجردی ▫️استاد سيد محمدحسن حكيم 🔹آيت‌الله بروجردی بر دو ركن مهم تأكيد دارد: يكی نقش مسائل و موضوعات مطروحه در عصر معصوم و تاثير آن بر فهم روايات و ديگری كاربست روايات اهل سنت در بازيابی فضای صدور و گفتمان رايج كه بستر شناخت مسائل و موضوعات مطروحه در عصر معصوم است. 🔹 متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=73941 @ijtihad 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
◽️استاد فاضل لنکرانی: 🔹مکرر عرض کردم که در مکاسب باید روش اجتهادی را بیاموزیم و دنبال فتوای شیخ و دیگران نیستیم. http://fazellankarani.com/persian/lessons/6245 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
تحلیل روشمند خیارات. 4.mp3
20.79M
(۴) 🔹بخش خیارات، جلسه چهارم 🔹 ارائه: استاد سیدمحمدرضا (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روش‌شناسی کاربردی اجتهاد) @y_talabegi 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
استاد : در باب استنباط دو مسلک فقه مشهوری (تتبعی) و فقه استدلالی (تعمقی) وجود دارد 🔹فقه (تتبعی) ▫️ فقهایی مانند صاحب جواهر و مرحوم حکیم و سابقین اهل این مسلک هستند. فقه مشهوری به این معنا که عمده در استدلال، استناد به کلام فقها است. حتی شیخ انصاری گاهی به خاطر کلام فقها از ظاهر روایت دست بر می دارد. فقه مشهوری فقهی است که مبتنی بر اقوال فقهاست و اعتبار زیادی برای آن قائل است. ▫️مرحوم شیخ کاظم تبریزی خیلی اهل تتبع و مطالعه بود و می‌گفت کتابی نیست که آن را دوره نکرده باشم. البته ما در درس احساس نمی‌کردیم که این مشرب در نتیجه علمی خیلی اثرگذار باشد؛ لذا این مشرب را ما انتخاب نکردیم. 🔹فقه (تعمقی) ▫️مانند مرحوم اردبیلی و صاحب مدارک و مرحوم خویی معتقد به این مسلک هستند که برای اقوال فقها و اجماعات اهمیت چندانی قائل نیستند. بلکه عمده در این مسلک قواعد و مراجعه به منابع است. ▫️فقه تعمقی فقهی است که فقیه در آن وقت بیشتر را به تفکر می‌گذراند و کمتر دنبال تتبع در اقوال فقهاست. فقه آقای خویی تتبع ندارد ولی تعمق دارد و این بهتر است. خیلی سخت است که انسان بتواند بین این دو جمع کند. تتبع زیاد فرصت برای فکر کردن و تعمق نمی‌گذارد. البته عادتا این طور است نه اینکه محال باشد. ▫️مرحوم استاد (آیت‌الله تبریزی) نقل می‌کردند مرحوم خویی می‌فرمودند: مشهور بین علما این‌طور بود که برای دادن تصدیق اجتهاد، ابتدا روایات یک باب را در اختیار فرد قرار می‌دادند. اگر آنچه را استباط کرده است، مطابق اقوال برخی فقها باشد، اجتهاد دارد؛ ولی اگر چیزی که می‌گوید را لم یقل به أحد... معلوم می‌شود هنوز به مرتبه اجتهاد نرسیده است؛ ولی ما (مرحوم خویی) می‌گوییم: اگر برای اجتهاد از قواعد درست استفاده کرده باشد، او مجتهد است. 🔹 تفاوت دو روش این است: فقه مشهوری ها ابتدا سراغ اقوال می‌روند و بعد سراغ منابع؛ اما فقه استدلالی ها ابتدا سراغ منابع و ادله می‌روند. ۱۴۰۲/۸/۱۴ و ۱۴۰۲/۸/۷ @ghabas @masire_feghahat 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad