eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
6هزار دنبال‌کننده
447 عکس
42 ویدیو
144 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ استاد سید منذر : سه سطح : استظهار، استنباط، استنطاق 🔹سه سطح از اجتهاد و فقاهت وجود دارد: سطح اجتهاد استظهاری، سطح اجتهاد استنباطی، سطح اجتهاد استنطاقی. در فقه متداول، استظهار و استنباط طی شده است؛ اما استنطاق را بايد تاسيس نمود. 🔹سطح اول اجتهاد؛ است، استظهار یعنی هر چه در آیات و روایات آمده است و از دلالت مطابقی يا تضمني يا التزامي این آیات و روایات به دست می‌آید. 🔹سطح دوم اجتهاد؛ است؛ این پیچیده‌تر است از آنچه که از ظهور آیات و روایات به دست می‌آيد و استظهار می‌شود. وقتی تمام کلیات فقهي منصوص و قواعد يا اصول استنباط از قرآن و سنت دانسته شد، یک فرع و مساله‌ای مطرح مي‌شود؛ فقیه باید بتواند تشخیص دهد که این فرع و مساله مصداق کدامیک از این احكام كلی است که استظهار کرده است؛ البته باتوجه به ادله متعارض بايد به نتيجه‌اى روشن برسد؛ لذا گفته می‌شود استنباط رد الفروع الی الاصول است. 🔹سطح سوم اجتهاد كه مرحله بالاتر است؛ است که شهید صدر در تفسیر موضوعی خودش به آن پرداخته است. براى به دست آوردن حكم مسائل جدیدی که در آیات و روایات هیچ ذکری از آنها دیده نمی‌شود، امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: ذلکِ الْقُرْآنُ فاسْتنْطِقُوهُ؛ قرآن را به سخن بیاورید. یکی از دلایل بقا و جاودان بودن قرآن همین است که قابلیت پاسخگویی در همه عرصه‌ها و زمینه‌ها را دارد؛ اما به شرطی که با وارد شوید؛ چرا که آیات قرآن صریحا در این موضوع صحبت نکرده است. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ چرایی عدم ذکر در
روش اجتهادی
برخی فقیهان ▫️استاد : 🔹«اینکه برخی مجتهدان در هنگام بحث فقهی، اقوال و ادله دیگران را ذکر نمی‌کنند، گاهی به این علت است که آن ادله صحیح است؛ لذا اگر مجتهد بخواهد آن ادله را رد کند، باید ابتدا آن مبنا را رد کند که باعث طولانی شدن مباحث می‌شود؛ لذا ترجیح می‌دهد که اصلا متعرض اقوال و ادله دیگران نشود» (درس فلسفه فقه). 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش-مساله-شناسی-در-تحقیق-21.pdf
1.01M
🔹تحریر محل نزاع و تفریع فروع، از گام‌های نخستین در فرایند کلان اجتهاد است. 🔹حجج الاسلام خندق ‌آبادی و بیاتی در تحقیقی با عنوان «روش مسئله‌شناسی»، به ابعاد این امر پرداخته‌اند. 🔹روشنا از پژوهشگران محترم بابت ارسال این فایل سپاسگزاری می‌نماید. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
دروس فی منهجیه الاستنباط-سید عبدالکریم فضل الله.pdf
6.67M
✅ دانلود کتاب « فی منهجیة الاستنباط» (بیان منهج اجتهاد) 🔹نگارش: استاد سید عبدالکریم (از علمای لبنان) 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
منهجیه و مراحل الاستنباط-سید عبدالکریم فضل الله.pdf
1.09M
✅ دانلود کتاب « الاستنباط» (بیان منهج اجتهاد) 🔹نگارش: استاد سید عبدالکریم (از علمای لبنان) 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ استاد : سه سطح اجتهاد: استظهار، علی القواعد، مستحدثات 🔹ما در فقه با سه دسته از مسائل روبه‌رو هستیم که طلبه باید به ‌طور جداگانه، روش برخورد با این مسائل و استنباط را بیاموزد: فقه استظهاری، فقه علی‌القواعد و فقه مستحدثات. 🔹فقه در مواردی که روایات متنوع‌تر و مفصل‌تر و برخورد بین روایات بیشتر باشد، پرکاربردتر می‌شود. 🔹مهارت‌های مورد نیاز در فقه استظهاری، عبارتند از مهارت تحلیل سؤال، مهارت تجمیع ادله، مهارت تحلیل محتوای آیات و روایات و مهارت جمع‌بندی محتویات به دست آمده 🔹ابواب خاصی برای فقه استظهاری مناسب‌تر است، مثل قسمت‌هایی از طهارت، بخش‌های عمده صلاه، حج، نکاح، حدود و… . 🔹فقه بعد از فقه استظهاری است،وقتی با یک مسئله روبه‌رو می‌شوید، تجزیه مسئله به مسائل بسیط و تطبیق هر قاعده بر بخش مربوط به خودش، فقه علی‌القاعده است. از این رو، به روندی که در آن از قاعده‌ها، مسائلی را می‌یابید که مستقیم با واقعه مرتبط است، فقه علی‌القاعده می‌گویند. 🔹کاربرد مهارت تفریع بیشتر در فقه است. مسائل بیع، اجاره و عمده مسائل نکاح، مباحث علی‌القواعدشان خیلی بیشتر است. بحث طهارت و بحث‌هایی از صلاه، مانند بحث خلل صلاه نیز این‌گونه هستند. متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/64 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @Ravesh_ejtehad
فرایند اجتهاد شهید ثانی.pdf
33.3K
✅ فرایند کلان اجتهاد ▫️منبع: @talabegitaejtehad http://tt-ej.ir/post/659 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @Ravesh_ejtehad
✅ استاد : فقه استظهاری، استنباطی، استنطاقی و استکشافی 🔹فقه شیعه از یک منظر و جهت را طی کرده است؛ فقه استظهاری (استفهامی)، فقه استنباطی، فقه استنطاقی و فقه استکشافی. 🔹فقه : فقهی است که می‌خواهد از قرآن و سنت احکام را استظهار کند. معمولا می‌شود گفت فقهای محدث در صدر اسلام یا آغاز دوره غیبت کبری این گونه بودند تا دوران اخباریون که از این فقه کمک می‌گرفتند. البته برخی از اخباریون از آیات استفاده نمی‌کردند. در این فقه با روش‌ها و تکنیک‌های خاصی احکام را استظهار می‌کردند. 🔹فقه : این فقه از سوی اصولیون مطرح شده است. فرق بین فقه استنباطی با فقه استظهاری در این است که در فقه استنباطی فقیه با کشف قواعدی دلالت‌های التزامی غیر بین و یا بین بالمعنی الاعم را از آیات و روایات به دست می‌آورد. اصول فقه مبادی فقه استنباطی است. 🔹فقه : با استفاده از پرسش‌های برگرفته از نیازهای زمانه و مکاتب معاصر و… و عرضه آن‌ها به نصوص دینی و استنطاق، فقه استنطاقی به دست می‌آید. این فقه عمدتا در قرن ۱۴ قمری شکل گرفته است. فقه استنطاقی یک گام جلوتر از فقه استنباطی است. مرحوم شهید لاری و شهید صدر از این روش استفاده کرده‌اند. 🔹فقه : این فقه کشف نظامات می‌کند حالا با روش شبکه‌ای، منظومه‌ای و… . روش اجتهادی که ما در بحث‌های علوم اسلامی و فقه نظام گفتیم، اینجا دقیقا کاربرد دارد. فقه نظامات در حقیقت می‌خواهد به فقه رفتاری، راهبردی و ساختاری بپردازد. متن کامل: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/69 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @Ravesh_ejtehad
صوت جلسه استاد خسروپناه5 .m4a
44.73M
✅ دانلود فایل نشست جایگاه دانش در شکل‌گیری نظامات اجتماعی 🔹ارائه: استادعبدالحسین (۹۹/۷/۲۰) ▫️منبع: @jurisprudence_ss 🔹در این نشست، استاد به تشریح چهار مرحله فقه شیعه (استظهاری، استنباطی، استنطاقی، استکشافی) می‌پردازد. 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @Ravesh_ejtehad
✅ استاد مجتبی (استاد خارج فقه): نظام‌سازی با انجام می‌شود 🔹فقه صرفا ارجاع به جزئیات نیست؛ لذا ما نیاز به فقه دیگری برای نظام‌سازی نداریم و استکشاف نظام و با همان فقه استنطاقی انجام می‌شود. 🔹 وقتی استقرائات و روح شریعت و ... را در فقه استنطاقی قرار می‌دهد، روشن می‌شود که آن را محدود به ارجاع به جزئیات نمی‌داند. 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ مثال‌هایی در فقه استظهاری، استنباطی، استنطاقی 🔹: - کشف وجوب نماز، از آیهٔ «أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولََ» - کشف وجوب روزه از آیهٔ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ» 🔹: - کشف تفکیک واجبات نماز، به ارکان و غیرارکان از حدیث «لاتُعادُ الصَّلاةُ الّا من خمسةٍ: الطهور و الوقت و القبلة و الرکوع و السجود» - استنباط قاعده «اصالة الصحة» از ادله 🔹: - کشف اهداف و ارزش‌های نظام اقتصادی اسلام، با استفاده از مجموع ادله قرآنی و روایی - کشف ارزش‌ها و اصول حاکم بر روابط انسان با محیط زیست ▫️با سپاس از استاد خراسانی ( استاد خارج فقه و اصول) 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
33.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از منظر استاد علی 🔹چیستی روش‌شناسی اجتهاد 🔹جای روش‌شناسی اجتهاد در حوزه علمیه 🔹حضرت امام(ره) در مباحث فقهی به جای اقوال فقها از متن روایات آغاز می‌کنند 🔹حضرت امام در ابتدای بحث به منبع‌یابی برای آن مسئله می پردازند و منبع‌یابی روش خاص خود را دارد ▫️منبع: @almorsalaat 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
الاطروحة_منهجية_الاستنباط_الفقهي.pdf
3.7M
✅ دانلود کتاب «منهجیه الاستنباط الفقهی و مراحلها عند الامامیه» 🔹نگارش: حجت الاسلام دکتر علی غانم 🔹ایشان شاگرد استاد سید عبدالکریم فضل الله است و تحقیق خود را به عنوان رساله دکتری ارائه کرده است. این پژوهش شباهت بسیاری به منهج‌شناسی استاد ایشان دارد. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش‌شناسی خرده‌فرایند استفاده از دلیل اجماع.pdf
396K
✅ مقاله خرده‌فرایند استفاده از دلیل 🔹نگارش: حجت الاسلام رضا (مدرس شرح لمعه و محقق حوزه علمیه مشهد) 🔹نویسنده در این مقاله، فرایند ای استفاده از دلیل اجماع توسط را تشریح می‌کند و می‌نویسد: «در این مقاله تلاش شده است تا مواجهه با دلیل اجماع،‌ به یک فرایند خودآگاه و روشمند تبدیل شود». 🔹روشنا از فاضل محترم برای ارسال این فایل سپاسگزاری می‌نماید. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ استاد : ضعف روش مراجعه به در درس خارج 🔹روش‌های استفاده از فقها در استنباط خیلی است، مثلا اینکه به چه دسته‌ای از فقها باید مراجعه کرد؟ 🔹باید فقها را کرد. فقهای هر قرن از قرون گذشته و قدما تا امروز باید تعریف شوند که از این قرن تا قرن دیگر، چه دسته‌ای از فقها وجود داشتند و ممیزات و ویژگی‌های آن‌ها چه بوده و استنباط از آن‌ها مشمول چه ضوابطی است؟ ... 🔹این‌ها بی‌نظم است؛ لذا به آن‌ها مراجعه نمی‌شود یا مراجعه می‌شود؛ یا قربة إلی الله، رأی دو فقیه هم در درس‌ها ذکر می‌شود، ولی بدون آنکه استفاده صحیح و از آن‌ها بکنیم. این روش، صحیح نیست؛ زیرا فقها سیر و حرکتی داشته‌اند و تفاوت‌هایی با هم دارند که باید بررسی شود. ▫️متن کامل: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/62 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
(إتّجاهی)؛ روشی نوین در 🔹در خرده‌فرایند بررسی اقوال، برخی به ذکر تمامی اقوال، بعضی به ذکر شماری از اقوال با ضابطه‌ای روشن یا بدون آن و عده‌ای به ذکر اقوال فقیهان مهم معاصر می‌پردازند. 🔹یکی از روش‌های دیگر که در بررسی اقوال، مورد استفاده شماری از فقیهان قرار گرفته است، روش یا إتّجاهی است. 🔹در این روش، اقوال بر اساس عناصر مشترک رویکردی، به دو یا چند گرایش و رویکرد مختلف تقسیم می‌شوند. با دسته‌بندی اقوال ذیل گرایش‌ها و رویکردهای کلان، نگاه نظام‌مندتری به مسئله صورت می‌گیرد. 🔹 از پیشتازان این روش بود و در این باب واژه را به کار می‌بست. ایشان به جای پرداختن به اقوال و ذکر همه یا برخی از آنها، به طور غالب به بررسی اتجاهات یا گرایش‌ها و رویکردهای موجود در مسئله می‌پرداخت. 🔹این روش، بسیار نتیجه‌بخش‌تر و به نزدیک‌تر است و در عین حال، فرصت زمانی کمتری می‌طلبد؛ در مقابل، در درس خارج، باعث دشوارتر شدن کار و حصول دستاوردهای کمتر می‌شود. (کتاب درس خارج و گام‌های اجتهاد، استاد مبلغی، ص ۲۱۳-۲۱۴، با تلخیص و تصرف) 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ روش (إتّجاهی)؛ روش آیت الله در گزارش اقوال 🔹حضرت آیت الله در درس خارج فقه (بحث )، برای نقل اقوال فقها از روش (إتجاهی) استفاده کرده‌اند. 🔹در این روش، به جای نقل همه اقوال یا برخی از آنها، اقوال ذیل چند و گرایش دسته‌بندی می‌شوند. 🔹ایشان در جلسه درس خارج فقه خود، اقوال مطرح را ذیل سه رویکرد قرار می‌دهند و می‌فرمایند: «در مجموع سه گرایش راجع به این تعبیر که قول الزور تفسیر به غناء شده است، وجود دارد ... » (کتاب غنا، ص۴۳ - ۴۵). ▫️یادداشت مرتبط: روش گرایشی (اتجاهی)؛ روشی در بررسی اقوال 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ کتاب‌های مورد رجوع برای کشف (با بهره از: الگوریتم اجتهاد، استاد واسطی، ج۱، ص ۱۳۱- ۱۳۲) 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad 🌐 http://ravesh-ejtehad.blog.ir
✅ روش نرم‌افزاری کشف 1️⃣ ابتدا عین عبارت مسئله را در نرم افزار جستجو می‌کنیم؛ مثلا إذا زوّج الولیّ المولّی‌علیه بمن له عیب 2️⃣کلمات سپس کلمات اصلی را به صورت ترکیبی جستجو می‌کنیم؛ مثلا تزویج & ولی & مولی‌علیه & عیب 3️⃣ کلمات بدون سپس مجددا کلمات اصلی را بدون قید و به صورت ترکیبی جستجو می‌کنیم؛ مثلا تزویج & ولی & مولی‌علیه این کار سبب می‌شود به قواعد فوقانی در این مسئله دسترسی پیدا کنیم 4️⃣ اصلی سپس فقط هسته اصلی را به صورت ترکیبی جستجو می‌کنیم؛ مثلا ولی & مولی‌علیه این کار سبب می‌شود هر گونه امر مرتبط فوقانی با مسئله کشف شود، مثلا بیع ولی از جانب مولی‌علیه، وصیت از جانب مولی‌علیه، امور حسبیه در مورد مولی‌علیه و ... . (با بهره از: الگوریتم اجتهاد، استاد واسطی، ج۱، ص ۱۳۰) 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
جلسه چهارم.mp3
33.51M
اجتهاد آیت الله (بر اساس کتاب غنا) 🔹ارائه: استاد احمد جلسه چهارم (۱۳۹۹/۳/۲۶) لینک کمکی: https://ble.ir/ravesh_ejtehad @Qom_khamenei_ir 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ خرده‌فرایند حدیث از منظر استاد 🔹الف. ۱. فهم مفردات ۲. فهم ترکیبات 🔹ب. ۱. بررسی قرینه ها ۲. بررسی اسباب ورود حدیث ۳. بررسی خانواده حدیث (منبع: کتاب دانش حدیث، ناشر: دانشگاه قرآن و حدیث) 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
درسنامهفهم حدیث عبدالهادی مسعودی.pdf
2.14M
✅ کتاب 🔹نویسنده: استاد عبدالهادی 🔹در این کتاب، خرده‌فرایند حدیث (روش استظهار)، به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
◾️حضرت آیت‌الله سید منذر حکیم (دام ظله العالی) ▪️درگذشت ام‌الشهیدین، والده مکرمه‌تان را که اینک در جوار فرزندان شهیدشان هستند، به محضر حضرتعالی و خانواده معظم تسلیت عرض می‌نماییم و برای حضرتعالی و بازماندگان صبر و اجر مسئلت داریم. ▪️ختم مجازی: http://iporse.ir/53100 ▪️مدیران، اعضا حلقه فقهی و گروه روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش‌شناسی اجتهادی 05.mp3
27.35M
اجتهاد آیت الله (بر اساس کتاب غنا) 🔹ارائه: استاد احمد جلسه پنجم (۱۳۹۹/۴/۱۶) لینک کمکی: https://ble.ir/ravesh_ejtehad @Qom_khamenei_ir 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
صاحب 🔹نویسنده: استاد همدانی 🔹استاد عندلیب مجموعه هایی را پیرامون روش‌شناسی اجتهاد صاحب جواهر به نگارش درآورده اند که در سال ۱۳۷۴ در فصلنامه اندیشه حوزه منتشر شد. 🔹این مقالات را می‌توانید از سایت استاد به نشانی ذیل دریافت نمایید: http://www.andalibhamedani.ir/posts/293616-110 ▫️با سپاس از: ثقة‌الاسلام علی اکبری 🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad