eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
6هزار دنبال‌کننده
448 عکس
42 ویدیو
144 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
Neshast Elmi54_401_08_11_Shahbazi.MP3
28.7M
✅ ظرفیت منطق‌های جدید و در فرآیند استنباط 🔹حجة الاسلام علیرضا شهبازی (فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی برق دانشگاه شریف و مدیر واحد هوش مصنوعی توضیح پذیر کلان‌پروژه هوش مصنوعی و علوم اسلامی؛ برهان) @hoomas 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
همایش ملی منطق فهم دین (مدل‌ها و نظریه‌ها) 🔹 یکی از محورهای اصلی این همایش است؛ سایر عناوین در پوستر و سایت همایش قابل دسترسی است 🔹مهلت ارسال اصل مقالات: پایان تیرماه ۱۴۰۳ - برگزاری همایش: زمستان۱۴۰۳ 🔹اطلاعات تکمیلی: www.iict.ac.ir/h-manteghdin تماس با شماره ۰۹۳۰۸۶۹۹۳۷۵ (ساعت ۱۵ تا ۱۸) یا ارسال پیام در ایتا @iictchannel 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
◾️درگذشت پژوهشگر فرهیخته و فروتن و عزیز، دکتر محمد خادمی را به خانواده بزرگوار و همه دوستان ایشان تسلیت عرض می‌کنیم ◾️پیام تسلیت استاد محمدتقی سبحانی: بسم الله الرحمن الرحیم و لنبلونکم بشیئ من الخوف و الجوع و نقص من الأموال و الأنفس و الثمرات و بشر الصابرین الذین إذا أصابتهم مصیبة قالوا انا لله و انا الیه راجعون خبر درگذشت ناگهانی برادر عزیزمان جناب آقای محمد خادمی جانمان را سخت گداخت و در بهت و حیرت فروبرد. فاضلی شریف و فروتن که شیفتگی‌اش نسبت به مکتب، شیفتگی‌ها و دلدادگی‌های دیگر را از روح او برده بود و در راه راستین اندیشه الهی، او‌ را از هر دلمشغولی دیگر بازداشته بود. بی‌گمان جبهه پاسداری از خط اهل‌بیت (علیهم السلام) یاوری راه‌شناس و مدیری و‌آینده‌نگر را از دست داد که جای او را به سادگی نمی توان پر کرد. به خانواده مکرمش که داغ سنگین فراق او را همیشه بر دل و جان خواهند کشید و به دوستانش که یاد مهربانی‌ها و مجاهدتهایش را در ذهن و ضمیر آبیاری خواهند کرد، تسلیت و تعزیت می گویم. باران رحمت و رضوان خداوند‌ بر روح پاک او باد و عنایت خاصه صاحب الزمان(عج) که سخت شیفته و دلداده‌ مولایش بود، بدرقه راهش. ◾️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
جلسه ۳۷ خارج فقه - نقد کرامت ذاتی انسان.mp3
1.81M
🎧 مسئله کرامت انسان و اجتهاد 🔹استاد محمدجواد فاضل لنکرانی @ijtihad 🔹در نگاه برخی مجتهدان، کرامت انسان به عنوان یکی از ادله کلان می‌تواند در فرایند استنباط قرار گیرد؛ در این فایل صوتی این نگاه مورد بررسی انتقادی قرار گرفته است 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺با علم درست نمی‌شود! ▫️گاهی علم انسان را به جهنم می‌فرستد ▫️گاهی علم عرفان انسان را به جهنم می‌فرستد ▫️گاهی علم اخلاق انسان را به جهنم می‌فرستد ... 🎙حضرت امام خمینی(ره) @motaleat_eslami 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
راهنمای-ورود-به-سامانه-پایان_نامه_ها.pdf
1.46M
✅ فایل راهنمای سامانه جدید ثبت‌نام پایان‌نامه‌‌های حوزوی https://amoozesh.ismc.ir/category/me/ 🔹 محورهای مرتبط با روش‌شناسی اجتهاد نیز از موضوعاتی است که می‌توان در پایان‌نامه‌های سطح سه و چهار مورد توجه قرار داد ▫️مرتبط: سامانه پیشخوان برخط خدمات حوزه علمیه 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
▪️استاد بزرگوار، حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین ▪️درگذشت والده گرامی‌تان را تسلیت عرض می‌کنیم و از خدای رحیم برای آن بانو جنات النعیم و برای حضرتعالی و بازماندگان صبر و اجر عظیم را مسئلت داریم ▪️حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
مشخصات یک صحیح از منظر آیت الله هاشمی (بخش ۱) ▫️ لزوم اشراف و اطلاع دقيق بر و ادله اجتهادى 🔹یک استدلال فقهیِ متین و به‌روز و مطابق با تکامل‌ها و پیشرفت‌ها و تعمیق‌های انجام‌گرفته در استدلالات فقهیِ امروز کدام است و چه نکاتی در استنباط و اجتهاد در مسائل فقهیِ امروز لازم است که بدون آن‌ها اجتهاد ناقص و سطحی است... امروز یک استدلال فقهی ما با استدلال ساده شیخ طوسی (رحمه الله) خیلی فرق می‌کند؛ چرا که عمیق‌تر، کامل‌تر، دقیق‌تر و وسیع‌تر شده است؛ البته به سبب زحمات خود آن بزرگواران هست که به تدریج این تحولات در فقه شکل گرفته است و این مشخصات و نکات را می‌توان در ده مشخصه و نکته تلخیص کرد. 🔹نکته اول لزوم اشراف و اطلاع دقیق بر منابع و ادله‌ اجتهادیِ فقهی است؛ مانند آیات شریفه و روایات صادره از معصومین (علیهم السلام) - کتاب و سنت - یعنی لزوم جمع آوری آیات‌الاحکام که در آن مسئله فقهی دخیل است که آن‌ها معمولاً در لابه‌لای استدلالات فقهی در کلمات فقها آمده است و همچنین روایاتی که پیرامون آن موضوع وارد شده است‌؛ چون این دو ادله‌ی اصلیِ اجتهادیِ استنباط حکم فقهی را تشکیل می‌دهند که عمدتاً منابع ما یا برگشت می‌کند به کتاب و یا سنت 🔹روایات هم باید از نظر اَسناد و متون بررسی شوند و این مستلزم اشراف بر قواعد رجالی و وثاقت روات و یا مسائلی که جایگزین وثاقت آن‌ها است، می‌باشد‌ و همچنین دسته‌بندی روایات هر مسأله که چند طائفه از روایات در آن مسئله وجود دارد و دلالت آن‌ها و تنافی و عدم تنافی و جمع عرفی میان آن‌ها است 🔹 این نکته مهم‌ترین بخش استدلال فقهی را تشکیل می‌دهد‌؛ زیرا که موجب ایجاد دلیل اجتهادی - که اکمل و اقدم‌الادله است - می‌باشد؛ لذا می‌بینید فقهای ما در مسائل فقهی بیشترین بحث‌ها و متراکم‌ترین تحقیقات‌شان بر روی همین بخش از استدلالات است. 🔹بحمدالله روایات فقه شیعه زیاد بوده و در همه مسائل وجود دارد و منابع روایی ما بسیار غنی و متراکم است. مثلا فقط در کتاب کافی بیش از ۱۶ هزار حدیث در احکام فقهی وجود دارد که بیش از مجموع روایات صحاح سته اهل سنت است که در اعم از فقه و غیر فقه وارد شده است و اساساً گفته می‌شود که مجموع روایات اهل سنت که در مسائل فقهی که از پیامبر (صلی الله علیه و آله) - معصوم (علیه‌السلام) - نقل شده است، بسیار محدود و ناچیز است و سایر روایات‌شان فتاوای صحابه است که برای مجتهدین حجیت ندارد. (درس خارج فقه، ۱۳۹۳/۲/۶) http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/shahroudi/feqh/92/930206/ @Asre_jadid_57 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
نقش در تحول ▫️استاد : 🔹وقتی می‌گوییم «نقش اجتهاد در تحول علوم انسانی» مراد کدام اجتهاد است؟ 🔹دو نوع اجتهاد وجود دارد: ▫️اجتهاد به معنای اخص؛ یعنی اجتهادی که فقط گزاره‌های هنجاری دین مانند واجب، حرام، صحیح، باطل، نجس، پاک و... را کشف می‌کند. ▫️اجتهاد به معنای اعم؛ این نوع از اجتهاد متکفل استنباط گزاره‌های هنجاری نیست. در این نوع اجتهاد ممکن است به یک مسئله‌ای پرداخته شود که ارتباطی با شریعت و فقه ندارد، اما با دین ارتباط دارد؛ مانند خلقت انسان یا اقتصاد. در واقع در این نوع از اجتهاد شخص به دنبال کشف یک «هست» است اما این کشف باید با اجتهاد صورت بگیرد. 🔹بر اساس اجتهاد به معنای اخص، علوم انسانی و فقه با همدیگر ارتباط دارند اما نقش توسعه‌ای ندارند. علوم انسانی مصداق شناسی و موضوع شناسی انجام می‎دهد و اجتهاد به معنای اخص حکم را بیان می‌کند. 🔹 اما بر اساس اجتهاد به معنای اعم از آنجایی که این نوع از اجتهاد از «هست‌ها» خبر می‌دهد و معمولاً علوم انسانی بیان هست‌ها و مناسبات می‌کند، در این صورت موضوعاتی مانند خلقت انسان، تاریخ، مسائل اجتماعی و ... از حوزه‌هایی است که فقه به آن می‌پردازد. ▫️نشست اجتهاد و تحول علوم انسانی، ۲ بهمن ۱۴۰۲ @OlomEnsaniEslami 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ مشخصات یک #استدلال_فقهی صحیح از منظر آیت الله هاشمی #شاهرودی (بخش ۱) ▫️ لزوم اشراف و اطلاع دقيق ب
مشخصات یک صحیح از منظر آیت الله هاشمی (بخش ۲) ▫️لزوم اشراف و اطلاع بر فقهاء 🔹نکته دوم: لزوم اشراف و اطلاع بر اقوال فقهاء است؛ خصوصاً آراء قدمای از اصحاب که نزدیک به عصر معصومین علیهم‌السلام بودند. این مسئله نیز از جهاتی مهم است: 🔹اولاً: اقوال فقها مخصوصاً قدما در خیلی جاها کاشفیت از و ارتکازات متلقی از معصومین (علیهم السلام) را مشخص می‌کند که به طور مستقیم سنت و قول معصوم را اثبات می‌کند و فهم این کاشفیت از قول معصوم (علیهم السلام) بدون مراجعه به اقوال دقیق علمای سابق و فهم جوّ فقهی آن مسئله در آن زمانها میسر نیست 🔹 ثانیاً: اقوال فقها دارای فایده غیرمستقیم نیز می‌باشد؛ زیرا که فقها هم این روایات در دست‌شان موجود بوده است و نزدیک به زمان معصوم (علیهم السلام) می‌زیسته‌اند ولذا آن‌ها و نکاتی را که در استظهار ذکر کرده‌اند در فهم آن‌روایات بسیار مفید است و ممکن است قرائنی به دست بدهد که فهم این قرائن برای فقیه متأخر، خیلی کارگشا است. البته تصور نشود که این‌ها تأثیر انحرافی است؛ بلکه برعکس است، تأثیر درست در فهم روایات و استظهار از آن‌ها است و خیلی وقت‌ها که انسان می‌بیند همه فقهای گذشته این استفاده و استظهار را از روایتی مطرح می‌کنند مشخص می‌شود که این دلالت و استفاده صحیح است. 🔹همچنین اطلاع بر اقوال فقهاء گذشته ارتکازات متشرعه را درست می‌کند و به عنوان قرائن معنوی می‌تواند استظهاری را تشکیل دهد، فلذا می‌بینید فقهای ما در این قسمت هم به اقوال قدما و تتبع در آنها خیلی بها می‌دهند. 🌐http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/shahroudi/feqh/92/930206/ @Asre_jadid_57 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
امکان‌سنجی به کارگیری در 🔹شنبه ۲۸ بهمن، ساعت ۱۹ 🔹قم، خ شهدا، ک ۲۱، بیت الزهرا (سلام الله علیها)، طبقه اول، سالن جلسات اندیشکده مستعدان 🔹مجازی https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7 @mstdnjthd 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ مشخصات یک #استدلال_فقهی صحیح از منظر آیت الله هاشمی #شاهرودی (بخش ۲) ▫️لزوم اشراف و اطلاع بر #اقو
مشخصات یک صحیح از منظر آیت الله هاشمی (بخش ۳) ▫️لزوم اشراف و اطلاع كافى از هاى عقلايى و 🔹نکته سوم لزوم اشراف و اطلاع کافی از سیره‌های عقلایی و فهم عرف مخصوصاً در باب است که در عقود و ایقاعات این سیره‌ها و بناهای عرفی و عقلائی و یا متشرعی موجود است و اساساً فهم عرف و نقش عرف در این ابواب در فقه خیلی مهم است ... 🔹یکی از امتیازات شیخ در همین تحلیل‌های ایشان است و همچنین از امتیازات میرزای در مکاسب ایشان این است که خیلی زیبا سیره عقلاء را در مکاسب توضیح می‌دهند و اشراف و ذوق عقلایی دقیق و مطابق با سیره و بناهای عقلایی دارند. 🔹مثلاً تقسیم‌بندی عقود به عقود عهدی و عقود اذنی و یا جواز و لزوم در خیارات به جواز و لزوم حقی و معاملی و جواز و لزوم حکمی که از بهترین تحلیلات ارتکازات عقلایی است، از ابداعات ایشان در فقه مکاسب است که شاید از بهترین مباحث عقود و ایقاعات رایج در دنیای امروز محسوب می‌شود و این دلیل بر آن اشراف و قدرت تحلیل عرفی و عقلائی ایشان است. 🔹همچنین یک فقیه باید در استفاده از سیره و بنای عقلاء و تاریخ آن را ببیند که در زمان معصوم (علیه السلام) بوده است یا نه؟ تا از عدم ورود ردع بتواند امضاء و حجیت بفهمد؛ چون حجیت سیره همانگونه که گذشت از باب کاشفیت از سنت است و بایستی این کاشفیت به علم یا اطمینان برسد و حجیت آن نیازمند کشف امضای شارع است. 🔹یکی از اشکالات عمده که مطرح می‌شود این است که شاید این سیره که در حال حاضر وجود دارد، مستحدث باشد و در زمان شارع موجود نبوده است تا از عدم امضاء و تقریر آن را کشف کنیم. البته در بعضی از موارد روشن است که سیره در زمان معصومان (علیهم السلام) هم بوده است؛ لیکن برخی از سیره‌ها مشخص نیست که در آن زمان هم بوده است یا خیر و این احتمال برای عدم کشف قطعی کافی است؛ زیرا که احتمال می‌رود که سیره‌ای در کار نبوده که ردعی وارد نشده است و وقتی این احتمال آمد استدلال قطعی باطل می‌شود و نتیجه تابع أخسّ مقدمات است. 🔹فقهای محقق این اشکال را داده اند که راه‌هایی می‌توان جست که از این گونه سیره‌ها هم بتوان کشف امضا کرد، مثلاً اگر که سیره به این شکل در زمان معصوم (علیهم السلام) نبوده است ولی آن با نکته‌ای که در آن و غیره مشترک است در آن زمان موجود بوده است و از آن نکته ردعی صورت نگرفته است، همین عدم ردع کفایت می‌کند و می‌رساند که آن نکته امضا شده و مقبول شارع است. 🌐http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/shahroudi/feqh/92/930206/ @Asre_jadid_57 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
تحلیل روشمند خیارات 8.mp3
14.67M
(۸) 🔹بخش خیارات، جلسه هشتم 🔹 ارائه: استاد سیدمحمدرضا (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روش‌شناسی کاربردی اجتهاد) @y_talabegi 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
تحلیل روشمند خیارات 8.pdf
221.7K
✅ تحلیل روشمند مکاسب (۸) 🔹فایل @y_talabegi 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
کدام حاشیه بهتر است؟ ▫️استاد فسایی: 🔹 شش حاشیه برای مکاسب خوب است: حاشیه مرحوم شهیدی، حاشیه مرحوم ایروانی، حاشیه میرزا محمد تقی شیرازی، حاشیه مرحوم حاج عبدالله حسین لاری، حاشیه صاحب عروه، حاشیه مرحوم مامقانی. 🔹این حواشی از اول مکاسب محرمه شروع کرده‌اند و بعضی از حواشی مثل حاشیه صاحب کفایه از اول بیع شروع کرده‌اند یا حاشیه مرحوم اصفهانی که از بیع شروع کرده‌اند. 🔹حاشیه مرحوم در بین حواشی، از همه بهتر است، چون همه حاشیه‌ها را دیده است. https://darsgoftar.net/mbook/12/176 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
تحلیل روشمند خیارات 9.mp3
19.14M
(۹) 🔹بخش خیارات، جلسه نهم 🔹 ارائه: استاد سیدمحمدرضا (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روش‌شناسی کاربردی اجتهاد) @y_talabegi 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
تحلیل روشمند خیارات 9.pdf
238.3K
✅ تحلیل روشمند مکاسب (۹) 🔹فایل @y_talabegi 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
27.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مناجات شعبانیه را بخوانید ▫️ امام خمینی (ره) 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی بررسی سند.pdf
1.46M
روش‌شناسی بررسی سند (مراحل گام به گام بررسی سند یک روایت)، ویراست دوم 🔹نگارش: استاد سیدمحمدرضا (مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم) @y_talabegi 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش آیت‌الله خویی در نقل اقوال و نقل روایات ▫️ آیت الله شبیری زنجانی: 🔹آقای آسید عبدالکریم اردبیلی (از مراجع تقلید) از آقای خویی نقل می‌کرد که ایشان می‌فرمود: «قلما أراجع الجواهر»، از مستند العروة الوثقی ایشان هم معلوم است که برای نقل به آقای حکیم مراجعه و اقوال جواهر را از آنجا نقل می‌کند. 🔹 برای نیز به کتاب مراجعه می‌کند؛ چون حدائق روایات را خوب بررسی می‌کند. سپس آقای خویی فکر می‌کند و نظر می‌دهد. سلیقه آقای خویی این گونه است. (جرعه‌ای از دریا ج۲ ص ۶۸۱) @halgeyoola 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
منشور روحانیت.pdf
13.62M
(پیام تاریخی و مهم امام خمینی ره خطاب به طلاب و روحانیان)، ۳ اسفند ۱۳۶۷ 🔹رهبر انقلاب: "منشور روحانیت را بخوانید، مکرر بخوانید" ۱۳۹۸/۲/۱۸ 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🔹 اينجانب معتقد به فقه سنتى و هستم و تخلّف از آن را جايز نمى‌دانم. 🔹 اجتهاد به همان سبك صحيح است ولى اين بدان معنا نيست كه فقه اسلام پويا نيست، و دو عنصر تعيين‌كننده در اجتهادند. 🔹مسئله‌اى كه در قديم داراى حكمى بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاكم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد و یک نظام ممکن است حکم جدیدى پیدا کند، بدان معنا که با شناخت دقیق روابط اقتصادى و اجتماعى و سیاسى همان موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقى نکرده است، واقعاً ى شده است که قهراً حکم جدیدى مى‌طلبد. مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. (منشور روحانیت، ۳ اسفند ۱۳۶۷) 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🔹حضرت امام(ره) در منشور روحانیت (۳ اسفند ۱۳۶۷)، بر ضرورت پایبندی به و اجتهاد جواهری اما (با در نظر گرفتن زمان و مکان و موضوع‌شناسی مسائل جدید) تاکید می‌کنند. 🔹این نامه حضرت امام(ره) خطاب به یکی از شاگردان‌شان مبتنی بر روش مورد اشاره به نگارش در آمده است: ▫️لازم است از برداشت جناب‌عالی از اخبار و احکام الهی اظهار تأسف کنم. ▫️بنا بر نوشته جناب‌عالی تنها برای مصارف فقرا و سایر اموری است که ذکرش رفته است و اکنون که مصارف به صدها مقابل آن رسیده است راهی نیست ▫️ و در «سَبْق» و «رِمایه» مختص است به تیر و کمان و اسب دوانی و امثال آن که در جنگ‌های سابق به کار گرفته می‌شده است و امروز هم تنها در همان موارد است ▫️و که بر شیعیان تحلیل شده است، امروز هم شیعیان می‌توانند بدون هیچ مانعی با ماشین‌های کذایی جنگل‌ها را از بین ببرند و آنچه را که باعث حفظ و سلامت محیط‌زیست است را نابود کنند و جان میلیون‌ها انسان را به خطر بیندازند و هیچ‌کس هم حق نداشته باشد مانع آنها باشد ▫️منازل و مساجدی که در ها برای حل معضل ترافیک و حفظ جان هزاران نفر مورد احتیاج است، نباید تخریب گردد و امثال آن ▫️و بالجمله آن گونه که جناب‌عالی از اخبار و روایات برداشت دارید، تمدن جدید به کلی باید از بین برود و مردم کوخ‌نشین بوده و یا برای همیشه در صحراها زندگی نمایند. (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۱۵۰) 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🔹حوزه‌ها و روحانیت باید و نیاز آینده را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکس العمل مناسب باشند. (منشور روحانیت، ۳ اسفند ۱۳۶۷، صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۲۹۲) 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ مشخصات یک #استدلال_فقهی صحیح از منظر آیت الله هاشمی #شاهرودی (بخش ۳) ▫️لزوم اشراف و اطلاع كافى از
مشخصات یک صحیح از منظر آیت الله هاشمی (بخش ۴) ▫️دقت در فهم و به کار بستن قواعد اصولى و فقهى 🔹نکته چهارم دقت در فهم قواعد اصولی و فقهی است و همچنین درست تطبیق‌دادن آن‌ها در مسائل فقهی، چه قواعدی که دلیل اجتهادی می‌باشند و چه قواعدی که اصل عملی و دلیل فقاهتی هستند 🔹یعنی اولاً این قواعد و حدود و ثغور هر قاعده بادقت کامل لازم است که دارای چه شرایطی است. ثانیاً دقت در پیاده‌کردن آن‌ها است که در ، اشتباهی صورت نگیرد و در جایش از آن استفاده شود 🔹این، دقت‌کاری‌های فوق‌العاده لازم دارد که علمیت و اجتهاد فقیه در آن نمایان می‌شود و از این‌جا نقش قواعد اصولی و فقهی در اجتهاد روشن می‌گردد؛ چه قواعدی که مربوط به دلیل فقاهتی و اصول عملیه است؛ مثل استصحاب، برائت و احتیاط و یا قواعدی که مربوط به ادله اجتهادی است؛ مثل جمع عرفی و تعارض و استلزامات عقلی که به‌کار‌گیری فقهی آن‌ها خیلی مهم است و اگر به صورت ناصحیح در فقه تطبیق داده شود، استدلال ضعیف و نادرست جلوه می‌کند و همچنین است قواعد فقهی که آن‌ها هم بسیار مهم است و لازم است که به‌طور دقیق در فقه تطبیق داده شود. 🔹بعضی از این قواعد در فقه، کلیدی است که اگر کبرای آن‌ها اثبات شود، خیلی از ابواب را می‌گشاید؛ مثل (اصالة الصحه و المشروعیة در عقود) که مرحوم سید(ره) بسیار از آن استفاده می‌کنند و آن را به عنوان قاعده و دلیل اجتهادی حاکم بر استصحاب فساد در عقدی که مشروعیتش مشکوک است جاری می‌کند، ایشان می‌گوید هرجا که در مشروعیت عقدی شک کنیم اصاله‌الصحه در عقود داریم، مگر این‌که یکی از عناوین مبطله‌ای مثل غرر، ربا و عناوین دیگر در کار باشد که با این قاعده می‌توان اکثر عقود مستحدثه را مشروع و صحیح دانست. البته این قاعده اصل صحت در عقود در مباحث حقوقی جدید روز هم وجود دارد تحت عنوان اصل صحت قراردادها و توافقات متعاقدین که بر آن توافق می‌کنند و ایشان به این قاعده اصالة‌الصحه در عقود مضاربه، مزارعه، مساقاة، شرکت، اجاره و امثال آن تمسک می‌کند و با این اصل می‌توانیم خیلی از شرایطی را که نسبت به شرطیت یا مانعیت آن در عقدی شک داشته باشیم و دلیل اجتهادی نیز بر آن نباشد نفی کنیم و صحت آن عقد فاقد آن شرط یا واجد آن مانع مشکوک را اثبات کنیم؛ مثلاً مضاربه با کالا را صحیح بدانیم و شرطیت نقدین یا پول را در آن نفی کنیم. 🔹بنابراین فهم قواعد اصولی وفقهی - چه آن‌چه که مربوط به دلیل اجتهادی و چه آن‌چه که مربوط به دلیل فقاهتی و اصل عملی است - بسیار مهم است و پیاده‌کردن و تطبیق دقیق و صحیح آن در فقه و همچنین نسبت‌سنجی میان آن‌ها و تشخیص حاکم و محکوم و مقدم و مؤخر آن‌ها یک مشخصه چهارمی است که حجم وسیعی از بحث‌ها و روش‌های اجتهاد فقهی امروز مربوط به آن می‌شود که عدم اشراف و علم دقیق به این قواعد و یا غفلت از تطبیق دقیق آن‌ها موجب خطا و اشتباه در استنباط فقهی می‌شود. 🌐http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/shahroudi/feqh/92/930206/ @Asre_jadid_57 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad