هدایت شده از اهل سداد 🇵🇸
اصول تربیت اخلاقی
دو خصلت پایه هدایت و ضلال
انشراح و ضیق :
البته این حالت در مورد صدر مطرح است نه قلب. این مسئله از یکی از آیات قرآن استنباط شده است :
"فَمَن یُرِدِ اللهُ اَن یَهدِیَهُ یَشرَح صَدرَهُ لِلاِسلمِ وَ مَن یُرِد اَن یُضِلَّهُ یَجعَل صَدرَهُ ضَیِّقًا حَرَجًا کَاَنَّما یَصَّعَّدُ فِى السَّماء "
در این آیه مطرح می شود که اگر خدا بخواهد کسی را هدایت کند سینه اش را برای اسلام می گشاید و اگر بخواهد کسی را گمراه کند سینه اش را تنگ می نماید و دچار سختی و فشار می کند جوری که انگار می خواهد به سمت بالا و آسمان برود. دیده اید کسی بخواهد بالا برود در حالی که ابزار پریدن هم ندارد؛ فقط از جا پریدن و دوباره زمین خوردن را بدنبال دارد. یک زور اضافی و زیادی و خسته کننده.
اصطلاح شرح صدر از این جا آمده است. اما منظور از این اصطلاح چیست ؟
گاهی ما یک مجموعه اطلاعاتی در رابطه با دین داریم؛ آنها را پذیرفته ایم و قبول کرده ایم که مثلا خدایی هست، قیامتی هست، این جا دار امتحان است، دار ابتلا است؛ تمام این ها را عقلا پذیرفته ایم ولی این ها هنوز به مرحله ای که مشهود و واضح برای ما باشد نیست. به تعبیر روایت این معرفت هنوز محقق در وجود ما نشده است. هنوز از ثبات و استحکامی در در وجود ما بهره مند نشده است. این است که کار بر انسان سخت می شود. چرا ؟ چون آدم بطور طبیعی به چیز هایی نیاز دارد. غرایز برای ما کشش هایی ایجاد می کنند و این کشش ها مرا به سمتی می خوانند در حالی که تکالیفم مرابه سمت دیگری می خوانند و در نتیجه این ها با هم درگیر می شوند و به ما فشار می آید. اما وقتی سینه از طریق تحقیق معرفت باز شود و گسترش بیابد یعنی آن معرفت و آن خوانده ها و آن آموخته ها در آدمی به صورت یک حق و یک چیز ثابت در وجود آدمی بیاید؛ نگاه آدمی به عالم عوض می شود. در این صورت کسی که نگاهش عوض شده است دیگر خیلی راحت می گذرد؛ خیلی راحت می بخشد؛ خیلی راحت رد می شود.
گاهی به من می گویند نگاه به نامحرم نکن. خب من می بینم اینکه صاحب جمالات است، یک نگاه هم که حلال است. گاه این جوری است. گاه در همین حالت اگر احساس کنید که دست برداشتن از این، چیزی حتی معادل با آن، در جایی دیگر دارد؛ اگر از این لذت دست بر دارد لذت های بالاتری می دهند؛ آدم خیلی راحت دست بر می دارد یا لااقل برایش سخت نیست. در مرحله ای دیگر وقتی احساس کند که اصلا این چیزی نیست؛ طبیعتا اصلا کششی هم پیدا نمی شود. از یکی از بزرگان پرسیده بودند آخر چطور می شود معصومین گرایش به گناه هم نداشته اند ؟ بالاخره شیرین است و قشنگ !! انسان متمایل می شود به آن. پاسخ آن بزرگ با یک سوال بوده که آیا تا به حال شده وقتی تشریف برده اید دستشویی هوس کنید از آن جا چیزی میل کنید؟ جواب دقیقی است. گفته بود که تصوری هم که از این عمل دارد همین است.برای من و تو رنگ و لعابی دارد برای او باختن کامل است. او این را یک سیاه شدن می داند. یک از دست رفتن.
زمانی نادر شاه به آن پیرمرد گفته بود : حاج آقا !! بزرگی کرده اید از دنیا گذشته اید. پیرمرد گفته بود نه جناب شاه بزرگی را شما کرده اید که از آخرت گذشته اید. دنیا چیزی ندارد که آدم از آن بگذرد.
در این دید که معرفت ها در وجود انسان محقق شده است طبعا شرح صدر هم می آید یعنی سینه ای باز که براحتی مشکلات را تحمل می کند.
فمن یرد الله ان یهدیه یشرح صدره للاسلام کسی که خدا می خواهد هدایتش کند سینه اش را برای پذیرش حق باز می کند. البته فکر نکنید که کتره ای است. خدا مردم را به دو دسته تقسیم می کند. اراده کرده که یک عده را هدایت کند و عده ای دیگر را نکند. در روایات توضیح داده اند که آدم ها وقتی شروع می کنند به انتخاب کردن؛ کسی که کج را انتخاب می کند نظام به گونه ای قرار گرفته که هدایت شامل حالش نمی شود. تعبیر این است : " فمن یرد ان یضله ..." کسی که خدا می خواهد گمراهش کند، چه کسی را خدا می خواهد گمراه کند کسی که با وجود فهم و آگاهی راه کج را انتخاب کرده و کج رفته دچار اضلال می شود. دچار افت می شود.
در مقابل این شرح صدر، ضیق تنگی سینه را داریم. به او گفته شده فلان کار را بکن جانش درمی آید. فشار می آید. یک عمر عادت کرده زبانش، چشمش و دستش هرز باشد حالا که می خواهد جلو خودش را بگیرد سخت است.
گیر کار کجاست ؟ گیر، همان حرف هایی است که گفته ایم؛ ولی باور نکرده ایم. گفتیم ولی فقط به حالش بسنده کرده ایم. بعضی ها هستند هر کاری را سرجایش می کنن. دعایش هست زیارتش هم هست عرقش هم هست ورقش هم هست.
اگر می بینی سختت هست و به تو فشار می آید علتش همانی است که در مناجات دوازدهم از مناجات خمس عشر آمده :
" وانجلت ظلمه الریب عن عقائدهم و ضمائرهم و انتفت مخالجه الشک عن قلوبهم و سرائرهم و انشرحت بتحقیق المعرفه صدورهم "
هدایت شده از اهل سداد 🇵🇸
ترتیب قشنگی را حضرت مطرح می کنند. از راه رفته هایی صحبت می کنند که ریب از عقائدشان رفته است. #ریب به معنای شک و تردید ذهنی نیست. یک قلق و اضطرابی است که آدم را اذیت می کند. در مرحله ذهنی خیلی چیزها را پذیرفته ایم ولی می بینید خیلی اوقات هم یک چیزهایی سراغ آدم می آید که منجر به این می شود که آدم به هم ریختگی ها و تکان هایی دارد. یک چیز هایی هنوز به کت آدم نرفته است. می فرماید :" وانجلت ظلمه الریب عن عقائدهم "تاریکی های این اضطراب ها از عقائد آنها رفته است " و ضمائرهم " در پنهان هایشان هم آن تردید ها، آن بالا و پایین شدن ها رفته است" انتفت مخالجه الشک عن قلوبهم و سرائرهم "
دیده اید #شک هایی در دل آدم خانه می کند گاهی رخ می نماید و آدم را آزار می دهد مثل تیغی به روح آدمی است. من دیده ایم که خیلی از بچه های مذهبی این شک ها و تردید ها و سوال ها را یک عمر ذخیره آخرتشان نگه می دارند نمی آیند بگویند در حالی که خیلی از این ها با گفت وگو حل می شود. مقداری با گفت و گو حل می شود. مقداری هم در مرحله عمل از آدمی کنار می رود. قاعده برطرف شدن همه آن اضطراب ها، عبودیت و بندگی است. یک حد از علم و آگاهی در ابتدا بدست می آید با سوال ها و گفت و گو ها و مذاکره ها. مقداری هم با رفتن بدست می آید با عمل کردن به آن چیز هایی که می دانی :"واعبد ربک حتی یاتیک الیقین" اگر بندگی کردی نگاه شفاف به تو می دهند. یقین به چه حالتی می گویند ؟ عرب ها به آبی که در حال موج خوردن است وقتی آرام می شود و ساکن می گویند " یقن الماء " یقین به چنین حالتی می گویند.
" و اعبد ربک حتی یاتیک الیقین " یعنی با عبودیت کم کم این ظلمت ها شسته می شود. وانجلت ظلمه الریب عن عقائدهم ". این شست و شو ها نتیجه سلوک است نه این که اتفاقا رخ بدهد.
آخرین جمله این بخش از مناجات این است " انشرحت بتحقیق المعرفه صدورهم " دل هایشان باز شده، حوصله های بالا پیدا کرده اند ( نه این که صابر باشند که حلیم اند که یک وقت آدم تحمل می کند و گاهی اصلا فشاری به او نمی آید و این حالت دوم حلم است)
شرح صدر آن جایی است که اصلا فشاری به طرف نمی آید چون اصلا دیدش عوض شده است.همه چیز هایی که می بیند شیرین و خوب و توی راه می بیند. از عارفی پرسیده بودند دنیا برای تو چه طور می گذرد ؟ گفته بود وضع کسی را دارم که تمام دنیا بر وفق مرادش هست. این تفاوتی در دید است نه این که واقعا تصرفی در هستی پیدا کرده است. نه !! همه وقایع را خوب و خیر و حسن می بیند
هدایت شده از اهل سداد 🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از نهضت أین عمار
12.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر دنبال این هستید که در نمایشگاه کتاب امسال کتابهای تاریخی مفید به خصوص درباره تاریخ پهلوی تهیه کنید این فیلم را ببینید.
در این فیلم 4 کتاب خوب و مفید تاریخی معرفی کرده ایم. توضیحات مربوط به هر کتاب در این فیلم بیان شده و هر کتاب را نیز از طریق لینک اختصاصی با ده درصد تخفیف و ارسال رایگان می توانید همین الان سفارش دهید.
کتاب اول
جعبه سیاه (خلاصه یادداشت های افشاگرانه اسدالله علم؛ یار غار شاه)
لینک خرید:
https://b2n.ir/Jaabesiah
کتاب دوم
خود خدا (اهم تحلیلها و دیدگاه های مورخان خارجی درباره فجایع دوران رضا شاه)
لینک خرید:
https://b2n.ir/Khodekhoda
کتاب سوم
خدازاده (اهم تحلیلها و دیدگاه های مورخان خارجی درباره فجایع دوران محمد رضا شاه)
لینک خرید:
https://b2n.ir/Khodazade
کتاب چهارم
تاریخ معاصر از نگاه مقام معظم رهبری (روایتها و تحلیلهای آیت الله خامنه ای از تاریخ ایران؛ از دوره قاجار تا پهلوی و بعد از انقلاب)
لینک خرید:
https://b2n.ir/Tarikhrahbar
با نشر این مطلب، به همه کسانی که می خواهند درباره تاریخ معاصر کتابهای مفید بخوانند، کمک کنید.
#نهضت_أین_عمار 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2448621883Cabbce35280
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
🔸رونمایی از کتاب «طریقت جمع» «درآمدی بر نظام تربیت عرفانی امام خمینی ره»
🌀این کتاب تازه چاپ شده است و در نمایشگاه کتاب در انتشارات کتابخانه مجلس قابل خرید است.
🌀جمعه 29 اردیبهشت نیز رونمایی کتاب در محل غرفه انتشارات برگزار خواهد شد
هدایت شده از ستاد مدارس مسجد محور کشور
نشست علمی-تخصصی دربارهٔ چرایی و چیستی مدارس مسجدمحور.MP3
50.4M
♦️ صوت کامل نشست علمی تخصصی «چیستی و چرایی مدارس مسجدمحور و نقد» آن در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش وابسته به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آ و پ
🟡 آقای دکتر دلبری مسئول جلسه: بنده تا کنون در این جلسات ندیده بودم وقت جلسهای تمام شده باشد حتی کلی هم از زمان مقرر گذشته باشد اما افراد همچنان نشسته باشند و موضوع را دنبال کنند.
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فاتحهای بر نظام آموزشی کشور
🔴 این سخنان، وصیت نامه علمی دکتر گلشنی استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف است:
♦️انیشتین میگوید لازم است دانشجو در کنار دانش تخصصی، شناخت از زیباییها و امور ارزشی داشته باشد و الا بیشتر شبیه یک سگ تربیت شده خواهد بود!
♦️ بعضیها در این دانشگاه و بعد در آموزش و پرورش کارهای اساسی کردند و دنبال مقاله نوشتن نرفتند لذا (در ایران) ترفیع نگرفتند و بالا نرفتند اما دانشگاه پرینستون آمریکا آنها را قاپید و برد!
♦️ دانش آموخته برق شریف که بعد از لیسانس در دانشگاههای استنفورد و میشیگان آمریکا درس خوانده بود را اینجا استخدام نکردند و گفتند مقاله نداری!
♦️ انیشتین در لیسانس رد شد. چرا فقط لیسانس (مدرک) را ملاک قرار میدهید.
♦️ اگر احساس تکلیف و احساس وظیفه نسبت به برخی دانشجویان مومن و علاقمند نبود حتی یک دقیقه دیگر هم در این دانشگاه نمیماندم.
♦️ طی هفت سال تعداد مقالات کشور پنج برابر شده است. آیا واردات ما یک پنجم کم شد؟ آیا صادرات ما یک پنجم بیشتر شد؟ این اضافه شدن مقالات چه تاثیری داشت؟ ما (دانشگاهها) کجای نیازهای کشور را برطرف میکنیم؟!
#چالش
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
✨آنچه به زيبايى و زشتى عمل مى افزايد
📗شرح نهج البلاغة :
خَرَجَ العَطاءُ في أيّامِ المَنصورِ، وَ أقامَ الشُّقرانِىُّ ـ مِن وَلَد شُقْرانَ مَولى رَسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ـ بِبابِهِ أيّاما لا يَصِلُ إلَيهِ عَطاؤُوهُ؛ فَخَرَجَ جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ مِن عِندِ المَنصورِ، فَقامَ الشُّقرانِىُّ إلَيهِ، فَذَكَرَ لَهُ حاجَتَهُ، فَرَحَّبَ بِهِ، ثُمَّ دَخَلَ ثانِيا إلَى المَنصورِ، وَ خَرَجَ وَ عَطاءُ الشُّقرانِىِّ في كُمِّهِ فَصَبَّهُ في كُمِّهِ ثُمَّ قال:
🔺يا شُقْرانُ، إنَّ الحَسَنَ مِن كُلِّ أحدٍ حَسَنٌ، و إنَّهُ مِنكَ أحسَنُ لِمَكانِك مِنّا، و إنَّ القَبيحَ مِن كُلِّ أحَدٍ قَبيحٌ، وَ هُوَ مِنكَ أقبَحُ لِمَكانِكَ مِنّا
📗[شرح نهج البلاغة : 18/205 .وفيه فَاستَحسَنَ الناسُ ما قالَهُ، وَ ذلِكَ لأَِنَّ الشُقرانِىِّ كانَ صاحِبَ شَرابٍ . قالوا: فَانظُر كَيفَ أحسَنَ السَّعىَ فِي استِنجازِ طَلِبَتِهِ، وَ كَيفَ رَحَّبَ بِهِ وَ أكرَمَهُ مَعَ مَعرِفَتِهِ بِحالِهِ وَ كَيفَ وَعَظَهُ وَ نَهاهُ عَنِ المُنكَرِ عَلى وَجهِ التَّعريضِ! قالَ الزَّمَخشَرِىّ: وَ ما هُوَ إلاّ مِن أخلاقِ الأَنبِياءِ .]
شرح نهج البلاغه :
🔺در ايام منصور دوانيقى، مقررى پرداخت مى شد . شخصى به نام شقرانى از نوادگان شقران، آزاد شده پيامبر صلى الله عليه و آله ، به دربار منصور آمد و چند روز در آنجا اقامت كرد، ولى مقررى اش پرداخت نشد . از قضا، امام صادق عليه السلام از پيش منصور بيرون آمد و شقرانى حاجت خود را با ايشان در ميان گذاشت . امام به او خوشامد گفت و به نزد منصور بازگشت و پس از دقايقى برگشت و مقررى شقرانى را كه در آستينى داشت، در آستين وى ريخت و فرمود:
اى شقران! خوبى از همگان خوب است امّا از تو خوب تر ؛ به دليل انتسابت به ما و زشتى، از همگان زشت است، امّا از تو زشت تر؛ به دليل انتسابت به ما .
[مردم سخن امام را ستودند ـ و اين، بدان جهت بود كه شقرانى اهل باده نوشى بود ـ و گفتند: نيك بنگريد كه چگونه جعفر بن محمّد براى به دست آوردن مقررى شقرانى تلاش نيكويى به عمل آورد و از او استقبال كرد و او را بزرگ داشت، با اين كه حال او را مى دانست، و در عين حال، او را پند و اندرز داد و با كنايه و اشاره وى را از انجام منكر باز داشت زمخشرى گفته است: و اين، جز از خوى و منش پيامبران نيست .]
هدایت شده از کانال حسین دارابی
فرض کنید یه عده آدم غریب بیان خونه شما، شما هم تا میتونید ازشون پذیرایی کنید
صبح بیدار شید ببینید نصفتونو کشتن مابقی رو هم به بردگی گرفتن یا از خونه انداختن بیرون!
این دقیقا همون کاریه که اروپایی ها با آمریکایی ها کردن، البته نه آمریکایی های بور چشم سبز، بلکه بومیان سرخ پوست ساکن در آمریکا
طلا وطبیعت بکر و سالم اون مناطق جذاب تر از اونی بودن که «بیماران طلا» بتونن ازش چشم پوشی کنن و دست به قتل و غارت نزنن
یه چیزجالب دیگه که خیلی مشهوده حقوق بشر و تمدنه (😆) با وحشیانهترین کارها میخواستن «تمدن» اروپایی رو به مردمی که با صلح وصفا کنارهم زندگیشونو می کردن یاد بدن.
جلد پنجم از سری15جلدی کتاب استعمار، اسمش راهپیمایی اشک هاست. مهاجرت اجباری همه سرخ پوست ها به اون طرف رود می سی سی پی! چون تو اوج سرما و یخبندون زن و بچه باید بدون توقف کیلومتر ها راه میرفتن و از رود رد میشدن که بیشتر اون آدما هم تو اون مسیر تلف شدن!
تمدن اروپایی حتی برای قبیله هایی هم که با شجاعت از سرزمینشون دفاع میکردند هم نسخه داشت! اعتیاد!
حتی شجاع ترین مردان قبیله هم وقتی که وابسته به شراب می شدن بخاطر به دست آوردن مشروباتی که از اروپا میومد حاضر بودن حتی سلاح هاشونم بفروشن!
شاید اگه تاریخ و اسمها رو عوض کنیم، خیلی از اقدامات این داعشی های ادکلن زده برامون آشنا و جدید بنظربیاد. مغزتون سوت میکشه این جلدو بخونید
تو جلدای اول گفتم، اغلب این اروپاییهایی که آمریکا رو غارت کردن انگلیسیا بودن
👈 توضیحات جلد اول
👈 توضیحات جلد دوم
👈 توضیحات جلد سوم
👈 توضیحات جلدچهارم
👈 جلدپنجم، همین مطلب
👈 توضیحات جلد سیزدهم
هدایت شده از حسینیه شهید محسن
7.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 عرض تسلیت
✨باهم بخوانیم سوره ضحی (کمتر از ۳ دقیقه) نثار روح مطهر امام صادق عليهالسلام که فرمودند:
به دنبال #مونسی بودم تا در پناه آن #آرامش یابم، آن را در #قرائت_قرآن یافتم.
📚مستدرک ج ۱۲ص ۱۷۴
🔺#قرآن را همیشه با #تلاوت_عراقی بشنوید. 👌
✨پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إن أرَدتُم عَيشَ السُّعَداءِ و مَوتَ الشُّهَداءِ و النَّجاةَ يَومَ الحَسرَةِ و الظِّلَّ يَومَ الحَرورِ و الهُدى يَومَ الضَّلالَةِ فَادرُسُوا القرآنَ ؛ فإنّهُ كلامُ الرَّحمنِ و حِرزٌ مِن الشَّيطانِ و رُجحانٌ في الميزانِ .
📗 بحار الأنوار:۹۲- ۱۹
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اگر #زندگى_نيكبختان و
#مُردن_شهيدان و
#نجات در روز حسرت و
#داشتن_سايه در روز سوزان و
#هدايت در روز گمراهى را مى خواهيد،
فهم🌷قرآن🌷 را ياد بگيريد؛ زيرا كه قرآن،
#سخن_خداوند مهربان و
#مايه حفظ از شيطان و
#سنگينى ترازو[ى اعمال] است.
#الگوی_عهد_با_امام
#انس_با_قرآن
#برنامه_ریزی
#سبک_عراقی
شیخ میثم التمار
✨شروع برنامهریزی برای استماع و قرائت و #تمرین انس با قرآن از امروز و #عقدالعهد با رئیس مذهب
🏴 ۲۵ #ماه_شوال
#رحلت_صادق_آلمحمد
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
🏴سفره امام صادق علیهالسلام:
✨«وَ أَعِنَّا عَلَى اسْتِعْمَالِهَا (الْجَوَارِحِ) فِيهِ بِمَا يُرْضِيكَ»🤲
🔺كمك كن تا بتوانيم جوارح را به كار بكشيم و استخدام كنيم در آنجايى كه به خشنودى تو مىرسد.
✨«حَتَّى لَانُصْغِىَ بِأَسْمَاعِنَا إِلَى لَغْوٍ»، 🤲
🔺 تا با گوشمان نه تنها گناه، كه درنگ هم نكنيم.
🔺كسانى كه راه دراز و مسير عظيمى در پيش دارند، سرعت پيدا مىكنند و ركودشان كنار مىرود؛ چون مىيابند كه در اين كاروانِ متحرك هستى، #ركود كمتر از عقب گرد نيست.
🔺در اين كاروانى كه راه وسيعى در پيش دارد و مدام در حركت است، اگر بايستى، به همان اندازه عقب مىافتى كه برگردى و تنهايى در اين كوير هستى، مساوى با مرگ است. اين است كه مىخواهد با گوشش درنگ نكند، بلكه با #گوشش و با #دستش و با #چشمش هم #راه برود.
🔺 اين راهى نيست كه بتوانيم با يك پا آن را طى كنيم، بل بايد با #تمام_استعدادمان ادامهاش بدهيم.
✨«وَ لَانُسْرِعَ بِأَبْصَارِنَا إِلَى لَهْوٍ»، 🤲
🔺 با چشممان نه تنها به حرام، كه حتى به بىفايدهها هم نگاه نكنيم. اين نگاه و اين سرمايههاى ما در جايى بايد به جريان بيفتند كه سود بدهند و #زياد بشوند، نه اينكه #راكد بمانند.
خوبهاى ما كسانى هستند كه سرمايههاى خود را راكد گذاشتند و يا سرمايهها را مفت خرج كردند و بدهاى ما هم آنهايى هستند كه با اين سرمايهها #سمّ خريدند و خوردند.
در حالى كه #خوب كسى است كه نه #سمّ خريده و نه #راكد گذاشته و نه #احتكار كرده باشد، بل به #جريان انداخته و اسراف نكرده و در اين جريان هم، #براى_او خرج كرده باشد.
📕بهار رويش، ص: ۷۷
🌷🇮🇷🌷