eitaa logo
تمدن نوین اسلامی
737 دنبال‌کننده
343 عکس
5 ویدیو
48 فایل
این کانال برای بحث و تبادل نظر درباره حکمرانی ولایی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی ایجاد شده است. ما قصد داریم نشان دهیم که چگونه اسلام می‌تواند پاسخگوی نیازهای انسان باشد. اگر شما هم به این موضوعات علاقه‌مند هستید، به ما بپیوندید ادمین: @nanosatellite
مشاهده در ایتا
دانلود
امام خامنه ای: نقص فلسفه‌ی ما این نیست که ذهنی است-فلسفه طبعا با ذهن و عقل سروکار دارد-نقص فلسفه ما این است که این ذهنیت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. @raveshetamadoni
تحولات بنیادینی که در طراحی و تحلیل سیستم های جدید صورت می گیرد مبتنی بر حرکت از هستی شناختی (ذات-ابژه)(بودن) به سمت هستی شناختی صیرورت (تفاوت- فرآیند)(شدن) است. @raveshetamadoni
برای تحقق تمدن نوین اسلامی نیازمند حرکت به سمت ایجاد مراکزی با این ویژگی ها داریم. در چنین مرکزی تمامی زمینه های تحقیقاتی یک خروجی واحد می دهند. این خروجی واحد توسط علم سیستم ها(کل نگرانه) تحقق پیدا می کند (مرکز تحقیقات پیشرفته تمدن نوین اسلامی وجود خارجی ندارد) @raveshetamadoni
حکمرانی سیستم ها(مثلا سازمان فضایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم...)، هنر و علم، اداره و پیشرفت یک سیستم عملیاتی(سازمان فضایی،فرمانداری...) است که بتواند الزامات استخراج شده از عقل و تجربه را متناسب با محدودیت های شرعی (فقه الاداره/فقه مدیریت...) پیاده سازی نماید @raveshetamadoni
برای حکمرانی سیستم ها از 5 مولفه کلان شامل: 1.رهبری 2.نگرش ها و ویژگی ها 3.ارتباطات 4. فرآیند حل مسئله و تفکر کل گرایانه(سیستمی) و 5. تسلط به موضوع بهره می بریم. یکی از الزمات رهبری داشتن قدرت نفوذ و حل تعارضات بین کنشگرا، بازیگران و ذیحقان است. برای حل این تعارضات نیازمند حل مسئله هستیم. شبکه نظام چند فاعلی این امکان را مهیا می کند که اولویت های راهبردی را در مسیر پیشرفت و تحقق تمدن نوین اسلامی به چه کسی بدهیم.! @raveshetamadoni
تحلیل شبکه نظام چند فاعلی ارتباط بین معماری نظامات و چشم انداز، اهداف کلان تمدن نوین اسلامی توضیحات کاملی قبلا در مورد شبکه نظام چند فاعلی داده شده لذا مطلب جدید در این تصویر نحوه ارتباط چشم انداز و اهداف با معماری هست که مطالعات بنده بر روی آن متمرکز بود. لذا این تصویر خروجی مطالعات ذکر شده است. تحلیل انواع نظامات (سیستم ها) که با نظامات عنوان شده در نهادهای دینی تفاوت دارد متناسب با ساخت دولت یا جامعه هم از رویکرد فلسفی بودن امکان پذیر است هم فلسفه شدن. مطالعات زیادی در حال حاضر در دنیا منطبق با فلسفه بودن و شدن در حال انجام است. نماد فاعل ها فقط برای آشنایی ذهن با مسئله ذکر شده است وگرنه قابلیت علمیاتی در این تصویر وجود ندارد. @raveshetamadoni
‏یکی از دلایل بروز مشکلات متعدد در جامعه عدم فهم یکسان از امید به آینده در مسئولان و جامعه و همچنین عدم تناسب بین فهم از امید در مسولان و جامعه نسبت به تجربه های تمدنی در سبک حکمرانی و سبک زندگی ما است. خلاصه اینکه امیدهای ما تمایل دارند گوی سبقت را از تجربه های تمدنی ما بربایند. @raveshetamadoni
برای اصلاح مبانی ذهنیت کل گرایانه نیازمند اصلاح پارادایم تحقیق هستیم. در همین راستا درصدد هستیم پارادایمی جدید مبتنی بر دو بازوی تمدنی یعنی ایرانیت و اسلامیت ایجاد نمائیم. لذا نام این پارادایم جدید را رئالیسم دینی می گذاریم. پارادایم رئالیسم دینی فراتر از رئالیسم شبکه‏‏ ‏ای است و اجزاء آن به مرور زمان تکمیل خواهد گردید. @raveshetamadoni
🛑⛔️درآمدی بر روش درک احکام شرعی از منابع دین با ذهنیت کل گرایانه در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی 0️⃣یکی از روش های رایج در استنباط احکام دینی پیدا کردن راه حل (حکم) مسائل جامعه از طریق ارائه مسئله ها به منابع دینی اعم از قرآن و روایات است. بعنوان مثال یک پدیده/مسئه مانند تصادف یک خودرو را در نظر بگیرید، اینکه چه کسی اعم از دانشمند علوم اجتماعی/انسانی، دانشمند علوم طبیعی، فیلسوف، یک مهندس و یا حتی یک فرد عادی به مسئله نظر بیفکند، منجر به استخراج راه حل های متفاوتی می شود، لذا شخصیت افراد بر روی درک مسئه تاثیر گذار است. متناسب با نوع نگاه افراد که خود وابسته به لایه ادراکی و شناختی (مدل های ذهنی،جهان بینی...) است هر کدام بخشی از پدیده یا مشکل را می بینند لذا در گام اول نیاز به ابزارهایی داریم که به ما کمک کند یک نگاه کل گرایانه نسبت به مسئله پیدا کنیم. در مرحله بعد نیازمند ارائه مسئله به منابع دین هستیم ولی همانطور اگر شخصی که مسئله را به منابع دین عرضه می کند نگاهی تک بعدی داشته باشد احکامی نیز که استنباط می کند تک بعدی خواهد بود لذا نیاز است ابزارهایی ایجاد کنیم که به ما یک فهم کل گرایانه برای دریافت نگاه های مختلف از آیات و روایات را ایجاد کند. یعنی فرض کنید فاعل های فرضی نماینده هر آیه و روایت باشند، به بیان دیگر هر کدام از این فاعل های فرضی نماینده یک نظام هستند لذا یا ما باید ان فاعلی که نگاه کلان نگر در آیات و روایات دارد را پیدا کنیم و راه حل را از او دریافت کنیم یا در صورت نبود یا عدم پیدا کردن همچین فاعلی، خودمان با دریافت راه حل های مختلف از هر نماینده؛ بتوانیم با ابزارهایی آن راه حل کل گرایانه را ایجاد نمائیم. اگر بتوانیم ان فاعل که نماینده ذهنیت کل گرایانه است را پیدا نمائیم می توانیم به صورت معکوس مسائل و مشکلات جامعه را نیز از طریق ابزارهایی که ان فاعل در اختیارمان می گذار حل نمائیم، پیدا کردن این فاعل نماینده ذهنیت کل گرا از آمال و آرزوهای بنده هست. البته در صورت حضور امام معصوم آن فاعل که ذهنیت کلان نگر و تقلیل گرایانه هر دو را دارد خود امام است و دیگر نیازی به ایجاد چنین فاعل های فرضی نیست و خودم امام معصوم دارای این نوع استنباطی خواهند بود. 1️⃣یکی دیگر از روش های استنباط احکام دینی که به ذهن بنده حقیر خطور می کند پیدا کردن خود دغدغه ها و مسئله هایی است که آیات و روایات به آن اشاره می کنند. در اینجا نیز ممکن است هر فاعلی ابعادی از مسئله را بیان کند لذا نیاز است همانند مسئله قبلی آن فاعلی که نگاه کل گرایانه دارد را پیدا کرده یا مجدد ابزارهایی را استفاده نمائیم که بتواند آن نگاه کل گرایانه را ایجاد نماید. 2️⃣یکی دیگر از نگاه های کل گریانه به منابع دینی مبنا قرار دادن نظامات عبادی و ربط دادن آن ها به نظامات استنباط شده از عقل بشری است. بعنوان مثال محدودیت ها و شرایط خاصی که در هریک از مراحل قبل، حین و بعد از نماز اعم از مثلا مکان نماز گذار...برقرار است منجر به اتصال نظام عبادی به انواع نظامات بشری می گردد. 3️⃣یکی دیگر از روش های کل گرایانه برای امتداد دین در جامعه فهم نیازهای انسانی از منابع دینی و بسط آن ها برای نظام سازی است. در کل برای تمدن سازی نیازمند ترکیبی از این روش ها هستیم و لازم به ذکر است مطلب ارائه شده بسیار کلی می باشد و در مقام جزئیات نیازمند حل چالش های خیلی بیشتری هستیم. @raveshetamadoni
نیازمند چارچوبی مبتنی بر روش های کل گرایانه برای تجزیه و تحلیل حکمرانی در نظام ولائی هستیم. خیلی از متخصص ها مفاهیم مرتبط با حکمرانی رو با علوم فرارشته ای خلط می کنند و به علت عدم درک درست هیچوقت به مقصد نهایی هم نمی رسند. @raveshetamadoni
علاوه بر طراحی انواع نظامات و شبکه نظام چند فاعلی مبتنی بر ذهنیت کل گرایانه، یکی دیگر از مسائلی که به دنبال صورتبندی آن هستم، استخراج چارچوب حکمرانی نظام ولایی مبتنی بر تحقیقات فرارشته ای و ذهنیت کل گرایانه است. @raveshetamadoni
اول فناوری، فقط فناوری ذهنیت کل گرایانه نشان می دهد که انواع نظامات تمدنی در معرض ملاحظاتی هستند که ابعاد متعددی را در بر می گیرند. در حالی که نگاه صرفا فناوری محور مهم است و بر اساس رویکردهای گذشته تمایل دارد بر تعاملات نظامات انسانی تسلط یابد، اما در ارائه ابزار قوی و لازم برای پرداختن به نظامات انسانی و مشکلات آن ها محدود است. در عوض، با نگاهی فراتر از فناوری، نظامات انسانی در معرض تأثیرات کل‌گرایانه در ابعاد فردی، خانوادگی، سازمانی، اجتماعی، زیست محیطی، مدیریتی، سیاسی، سیاست‌گذاری، اطلاعاتی... هستند. نگاه محدود به یک نظام انسانی از دیدگاه «اول فناوری، فقط فناوری» کوته بینانه است. طیف قوی ملاحظات کل گرایانه برای درک بهتر ساختار، رفتار و عملکرد تولید شده از انواع نظامات ضروری است. فعل و انفعال بین ابعاد مختلف کل گرایانه یک سیستم مطابق با جهان بینی سیستمی است و نشان می دهد که تعامل آنها چیزی را تولید می کند که اجزای منفرد نمی توانند. @raveshetamadoni
برشی دیگر بر پروژه تحقیقاتی چارچوب حکمرانی نظام ولایی مبتنی بر تحقیقات فرارشته ای @raveshetamadoni
می دانند و تغییر ایجاد می کنند تغییر ایجاد می کنند که بدانند. @raveshetamadoni
چشم‏ انداز، مأموریت و ارزش‏ های مرکز تحقیقات پیشرفته تمدن نوین اسلامی @raveshetamadoni
‏‎برای تحقق در حوزه فناوری های سخت ما به دو مسیر نیاز داریم، مسیر علمی و مسیر اکتشافی. متاسفانه در کشور ما مسیر اکتشافی هنوز خوب طی نشده...و بدتر از اون برای طی کردن مسیر اکتشافی از اساتید دانشگاه استفاده میشه....!! @raveshetanadoni
قانونگذاری توسط حاکمیت را می‌توان از مهم‌ترین آثار بشری به‌شمار آورد. آنها برای رسیدگی به مهمترین مشکلات جامعه استفاده می شوند و تأثیر مستقیمی بر حقوق انسان ها، سبک زندگی و سبک حکمرانی دارند. با این حال، برخلاف موفقیت های دیگر محصولات مانند رایانه، آنتی بیوتیک ها و تلفن همراه؛ قوانین عمدتاً در هدف خود که حل مشکلات اجتماعی است شکست خورده اند. نتیجه این شکست این است که جنگ، بحران های مالی، نرخ بالای جنایت، فقر و بی خانمانی و... همچنان گریبانگیر مردم در هر منطقه از جهان با وجود صرف هنگفت تحت نظارت و هدایت قوانین حاکمیت است. در پاسخ به مشکلات که هرگز حل نمی شوند، مجالس قانونگذاری قوانین بیشتری را ایجاد می کنند که به ابعاد، هزینه و پیچیدگی دولت می افزاید، اما برای بهبود وضعیت انسانی هیچ کاری انجام نمی دهند یا کار کمی انجام می دهند. نتیجه این روند شکست خورده، این است که مجموعه قوانین به قدری بزرگ و پیچیده شده است که "شناخت قانون" برای هرکسی غیرممکن شده و دولت ها باید قوانین را به طور انتخابی و با نقض حاکمیت قانون اجرا کنند. این هرج و مرج فزاینده قوانین، خود یک مشکل جدی اجتماعی است، زیرا حیات دولت‌هایی را که موظف به تأمین نظر شارع مقدس و حقوق مردم خود را دارند، تهدید می‌کند و به ظهور و رشد دولت‌های غیرالهی و مستبد کمک می‌کند تا قدرت، امتیازات و ثروت را برای حاکمان خود تضمین کنند. دو سوال پیش می آید. 1) علت شکست قوانین چیست؟ 2) برای بهبود عملکرد حل مسئله قوانین چه می توان کرد؟ پاسخ سوال اول اصلاح روش سنتی قانونگذاری است. پاسخ سوال دوم علم احکام (فقه نظامات) و قانون گذاری است.
کارکردها و ساختارهای جامعه علمی (علم به معنای عام) که نظام بنیادین و کلیدی برای تشکیل است، می بایست در اولویت اول مبتنی بر عقلانیت ارزش گرا طراحی و معماری گردد. @raveshetamadoni
روش های بی ایمان سازی جوامع توسط دانشمندان غربی بعد از جنگ جهانی دوم دانشمندان غربی تحت "نظریه مدرنیزاسیون" به دنبال سکولاریزاسیون و بی دینی جامعه رفتند. آن ها بیان می کنند که سه عامل منجر به بی دینی جامعه می شود: تمایز اجتماعی، جامعه پذیری و عقلانی شدن. «تمایز اجتماعی فرآیندی است که توسط آن نقش‌ها و نهادهای تخصصی ایجاد می‌شوند. . . برای رسیدگی به ویژگی ها یا کارکردهای خاص» مانند آموزش، مراقبت های بهداشتی، رفاه، و غیره، که همه آنها قبلاً تحت یک نهاد (مذهبی) متحد شده بودند. جامعه پذیری فرآیندی است که طی آن زندگی کمتر توسط «جوامع نزدیک، یکپارچه و در مقیاس کوچک» و بیشتر توسط واحدهای بزرگتر، مانند «ملت» سازماندهی می شود. عقلانی شدن به تأثیر فزاینده کاوش عقلانی و تجربی اشاره دارد. این خود را به طرق مختلف نشان می دهد، از جمله توسعه فناوری (که «عدم اطمینان و در نتیجه اتکا به ایمان» را کاهش می دهد) و عقلانی کردن الهیات و اخلاق. از دیگر عوامل می توان به بازارسازی تا جدی که دین را نیز در بر بگیرد، اشاره نمود. @raveshetamadoni
اولین نقشه جامع تمدن نوین اسلامی-نسخه 1.3 .jpg
17.06M
بسم الله الرحمن الرحیم عنوان: نقشه جامع دستیابی به تمدن نوین اسلامی از نگاه فرارشته ‏ای کاربرد: سند... محل استفاده: نهادهای دولتی-خصوصی-حوزه علمیه قم نسخه 1.3 وضعیت: در حال تکمیل ‏شدن طراح: رضا کیانوش @raveshetamadoni
در دهه های اخیر پیشگامان حوزه طراحی مسیرهای جدیدی را باز کرده اند، که اغلب شامل تغییر از طراحی مصنوعات و محصولات به طراحی مشارکتی و تسهیل فرآیندهای جدید، خدمات، سیستم ها و شیوه های زندگی و حکمرانی است. @raveshetamadoni
عوامل و محرک های اصلی برای تحقق تمدن نوین اسلامی برای تحقق تمدن نوین اسلامی ما باید به ابعاد مختلف نگاه کنیم تا تغییرات در الگوهای سبک زندگی کل جامعه و سبک حکمرانی حاکمیت را درک کنیم… باید بفهمیم برای درک تغییرات الگوهای کل جامعه باید به دنبال چه چیزی در ابعاد مختلف باشیم. شاید بتوان هفت بعد برای آن در نظر گرفت: بعد اول: نگاه به بازیگران است! از نگاه مادی زدایی صرف در تمدن فعلی مبتنی بر مبانی دینی اسلامی باید پرسید که آیا تعداد بازیگرانی مانند مراکز دینی، شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها، نهادهای و سازمان های سیاستگذار و غیره در حال افزایش است؟ چگونه می توانیم از این تعداد بازیگر حمایت کنیم؟ ما برای تحقق تمدن نوین اسلامی به بازیگران بیشتری نیاز داریم که از پیشرفت در راستای نگاه الهی به زندگی حمایت کنند. بنابراین بازیگران یکی از ابعاد کلیدی هستند. بعد دوم: توسعه مفاهیم شناختی جدید است! برای کاهش پیچیدگی در جوامع خود، از مفاهیم شناختی مانند مدل های اکتشافی/ علمی مبتنی بر منابع دینی استفاده می کنیم. بعنوان مثال برای تحقق تمدن نوین اسلامی، ما به نقاط مرجع شناختی جدیدی نیاز داریم که تفکر، منابع و تصمیم گیری تمام اقشار جامعه ما را هدایت کند. من می‌خواهم در اینجا فقط روی دو مورد از این موارد تمرکز کنم: حلقه های میانی و نظریه نظام انقلابی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی. بعد سوم: یکپارچه سازی سیاست ها! ما باید مفاهیم شناختی جدید و اهداف جدید پیشرفت را در الگوهای سیاست گذاری یکپارچه ایجاد نماییم. در کشور ما هنوز ترکیبی از سیاست هایی که به اهداف تمدن مادی و غیرمادی کمک می کند وجود دارد. این یک وضعیت ترکیبی است و هنوز جای برای کار زیاد است. بعد چهارم: دیدگاه های هنجاری جدید برای جامع است. در سال های گذشته مبنای پیشرفت در کشور ما تنها مبتنی بر حوزه اقتصاد بوده است. ولی الان نیاز به هنجارهایی جدید برای ایجاد تعادل بر اساس احکام الهی بین سه حوزه اجتماعی، فناوری و محیط زیستی داریم. و سه بعد بعدی شامل نوآوری، ایجاد بستر در سطح منطقه ای و جهانی و نهایتا تصویرسازی و روایت جدید است. @raveshetamadoni
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
نکات تحلیلی از مشاهدات علمی و تجربیات پژوهشی در آمریکا قسمت هفتم: تلفیق میان نگرش­های جزءنگر و کل­‌نگر چگونگی جمع میان نگرش­‌های تخصصی با نگاه­های کلی و جامع در شگردهای علمی و پژوهشی بسیار قابل توجه است که با فعالیت­های علمی گروهی از یک سو، و مطالعات میان­‌رشته­‌ای از سوی دیگر حاصل می­‌شود. نمونه این گونه مطالعات حتی در مطالعات بین الادیانی نیز دیده می­‌شود که نمونه آن فعالیت­‌های پژوهشی مرکز مسیحی، یهودی و اسلامی جی.تی.یو (Graduate Theological Union) در دانشگاه بِرکلی در کالیفرنیا (University of California, Berkeley) است که محققان مختلف در اسلام و یهودیت و مسیحیت در کنار هم پژوهش می­کنند. در واقع مسئله تکثرگرایی از جمله روشهای نهادینه شده در پژوهش است که به گونه‌های مختلفی رخ می­دهد؛‌ مثل رشته‌ها و تحقیقات میان‌رشته‌ای و مطالعات تطبیقی که به نحو بسیار پیچیده‌ای در حال گسترش است. به بیان دیگر ریز مسئله‌ها در یک منطق سیستمی، مورد مطالعه و تطبیق قرار می‌گیرد. در واقع موضوعات ریز و جزیی، مجموعه­‌های علمی را از کلی­‌نگری و کلان­‌اندیشی غافل نکرده است. یکی از مسایل بسیار درس­‌آموز و قابل توجه، محور قراردادن موضوعات کلان، برای گفتگوهای مختلف از منظرهای متفاوت است. نمونه این رویکرد در موسسه (IASC) درموضوع تقلیل گرایی (Reductionism) در سال 2007 و مدرنیته متأخر (Late Modernity) در سال 2008 بود. این موسسه با محور قرار دادن این موضوعات برای سمینارهای روز جمعه، زمینه را برای حضور اساتید مختلف از دپارتمان­های گوناگون آماده می­‌کرد تا آنها موضوع کلی مثلا تقلیل­‌گرایی، را از نظر تخصص خود ارائه نموده و آنگاه به نقدها و نظرات افراد حاضر در جلسه که خود از دپارتمان­‌های جامعه­‌شناسی، دین­‌شناسی، تاریخ، اقتصاد و علوم سیاسی بودند، پاسخ گویند. این گفت‌و‌گوها نگاه­‌های کلان و خرد را در کنار هم تقویت می‌کرد و زمینه­‌های نگرش ارتباطی و میان‌رشته‌ای را فراهم می‌آورد. @Habibollah_Babai
🖼|رابطه تفکر سیستمی و میان رشتگی ➕ رابطه ميان «تفكر سيستمی» و «رويكرد ميان رشته‌ای» دوطرفه است. تفكر سيستمی در محيطی فرارشته‌ای و تلفيقی و در ضديت با نگاه تخصصگرا متولد شده و رشد كرده است. در مقابل ميان رشتگی نيز نتيجه تفكر سيستمی است. 🔅 بسياری از نويسندگان ميانرشتگی را معاصر و مقارن نظریه های مهم قرن بيستمی مانند نظريه سيستم های عمومی و نظريه سيستمهای پيچيده و... می‌دانند و معتقدند تفكر سيستمی منشأ تحول جنبش ميان رشته‌ای شده است. ◽️ چنانكه از تعريف ميانرشتگی مشخص است، موضوع مطالعات ميان رشته‌ای مساله‌ای «پيچيده» است و پيچيدگی را می‌توان به «مطالعه رفتار سيستمها» تعريف كرد. از همين جاست كه پای مفهوم «سيستم» به‌عنوان موضوع مطالعات ميان رشته‌ای باز می‌شود. ✍️ حجت الاسلام دکتر مدیر پژوهشگاه، برگرفته از نودمین شماره فصلنامه پژوهشی «ذهن» 🆔 @iictchannel
از پیامدهای اجرای حکم امام خمینی در مورد سلمان رشدی؛می توان به افزایش ترس در سران تمدن غرب و دشمنان جمهوری اسلامی، افزایش اعتبار حکم ولی فقیه در مقیاس جهانی و بسترسازی برای حکمرانی جهانی تحت نظام ولایت اشاره کرد. @raveshetamadoni