برای فهم بهتر حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی از طراحی سامانه های فضایی یا دیگر موضوعات در مقیاس کوچک می توان استفاده نمود. در مدل فضایی انواع سیستم ها از جنله سیستم های فعالیت انسانی، سیستم های فنی، سیستم های اجتماعی(اقتصادی،سیاسی،...)-انسانی(روانشناسی،...)-فنی(ربات مریخ نورد...) - زیست محیطی و... وجود دارد.
@raveshetamadoni
IMG_20211215_111432_222.jpg
621.8K
فایل با کیفیت
برای فهم بهتر حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی از طراحی سامانه های فضایی یا دیگر موضوعات در مقیاس کوچک می توان استفاده نمود. در مدل فضایی انواع سیستم ها از جنله سیستم های فعالیت انسانی، سیستم های فنی، سیستم های اجتماعی(اقتصادی،سیاسی،...)-انسانی(روانشناسی،...)-فنی(ربات مریخ نورد...) - زیست محیطی و... وجود دارد.
@raveshetamadoni
حکمرانی #تمدن_نوین_اسلامی
یکی از شاخصه های حکمرانی اسلامی از منظر نظام شناختی، حضور ارزش های ولایت بعد از بروز هر نوپدیدگی در بین فاعل ها(افراد، نهادها...) در دولت و جامعه اسلامی می باشد.
@raveshetamadoni
میگن شهید شهریاری، فخری زاده، طهرانی مقدم، رضائی نژاد، ...خروجی عقلانیت انقلاب اسلامی هست؛ بنده هم کاملا موافقم، ولی برادر در حوزه سیستم های #فنی اگر این شهداء راکتور و موشک ....ساختند، خبر داری یکی از دانش هایی که استفاده می کنند دانش سیستم هست؟
@raveshetamadoni
مسائل واقعی و چالش های کلان تمدنی چندساحتی بوده و برای حل آن ها نیازمند تحقیقات فرارشته ای هستیم، از طرفی لازمه تحقق این راه حل، ایجاد رشته نظام سازی است.
@raveshetamadoni
چگونگی تحقق حضور دین و الگوهای ایرانی در ایجاد #تمدن_نوین_اسلامی
هدف بنده از ارائه این مثال این هست که بگویم اگر به دنبال عملیاتی کردن حضور دین و الگوهای ایرانی در تمام عرصه های زندگی هستیم، می بایست تمام تغییرات را در قالب پروژه های بنیادین (نظریه ها، پارادایم ها...)، توسعه ای و کاربردی....و در قالب کلان پروژه ها برای حل ابر چالش های تمدنی تعریف کنیم. البته یکی دیگر از اهداف بنده در این مثال آگاه کردن مسئولین به ضرورت ایجاد رشته نظامسازی (سیستم) برای حل کلان پروژه های تمدنی است. مسئله ذکر شده فقط مثال است و جنبه عملیاتی ندارد.
بیان مسئله:
استفاده از زمین یکی از پیچیده ترین حوزه های سیاست گذاری در دولت است زیرا با بسیاری از مسائل دیگر از جمله کیفیت و کمیت آب، تغییرات آب و هوا، تنوع زیستی، تولید انرژی، امنیت غذایی، پیشرفت اقتصادی، تجارت بین المللی، در دسترس بودن مسکن، سلامت روان، سبک زندگی و ...در تعامل است.
هیچ سازمانی دولتی به صورت مستقیم مسئولیت سیاستگذاری استفاده از زمین را بر عهده ندارد، اما حوزههای سیاستی&خدماتی که مسائل مرتبط با زمین با آن ها ارتباط دارد توسط بخش های مختلفی از وزارتخانه های مختلف در بخش دولتی اداره میشود. همچنین تعداد ذینفعان غیردولتی بسیار زیاد است و ممکن است در بین آنها تعارض منافع وجود داشته باشد. در نهایت می توان گفت مدیریت رابطه علم و سیاست در این نوع مسائل بسیار دشوار است. از طرفی یکپارچگی کمی در میان بسیاری از رشتههای علمی مرتبط، پارادایمها، جوامع تحقیقاتی، نظریهها و روششناسی... وجود دارد. در واقع، با توجه به اهداف، علایق و انگیزههای متفاوتی که در مؤسسات علمی و سیاستگذاری وجود دارد، مشکلاتی در همسویی علم و سیاست وجود دارد.
هدف کلی:
بنابراین هدف از این تحقیق این است که سیاست گذاری در مورد استفاده از زمین را نظام مندتر (سیستمی تر) کند، در نتیجه بهتر می تواند با تعاملات، کار بین بخشی (بین حوزه، دانشگاه، وزارتخانه ها...)، مشارکت ذینفعان و ادغام علوم مربوطه مواجه شود.
اهداف:
این پروژه دارای دو هدف است که از همکاری حوزه، دانشگاه و دولت (خدماتی، سیاستگذاری، تحقیقاتی) ایجاد خواهد گردید:
1. تقویت سیاستگذاری سیستمی در مورد مسائل کاربری زمین که با استفاده از توسعه رشته نظامسازی (سیستم) مرزهای فرابخشی را در برگرفته و ذینفعان متعدد را درگیر میکند.
2. تقویت رابط علم و سیاست و ادغام توصیه های متنوع علمی برای استفاده در رشته نظام سازی که در هدف اول توسعه یافته است.
فعالیت ها:
هر دو هدف به صورت اجمالی از طریق فعالیت های ذیل دنبال خواهند شد:
1. ایجاد تیم نخبگان حوزه و دانشگاه (برای تربیت رشته نظام سازی (سیستم))
2. 6 ماه مطالعات عمیق در زمینه سیستم سازی
3. تعیین رئیس جمهور بعنوان مدیر کلان پروژه و فعال سازی مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
4. ایجاد تیم های تخصصی و پشتیبان در حوزه علمیه و دانشگاه در حوزه های مرتبط با کاربری زمین
5. جهت مندسازی (منطبق با ارزش های اسلامی&ایرانی) و هماهنگ سازی سیاست های معاونت علمی و فناوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، فرهنگستان علوم، مرکز ایرانی اسلامی پیشرفت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی عتف...با اهداف کلان پروژه
6. ایجاد رشته نظام سازی
7. ایجاد مراکز تحقیقاتی فرارشته ای در حوزه های فنی و غیر فنی
8. ....
@raveshetamadoni
رویکرد میانرشتهای و تحول علوم انسانی.mp3
18.76M
امروز داشتم مطالب حاج اقا شریفی رو گوش میدادم و بسیار واسم جالب بود که چرا با توجه به اینکه به ضرورت یک رشته کل نگر برای درک واقعیت که چندبعدی هست پی بردند ولی به فکر ایجاد چنین رشته ای (رشته سیستم، نظام شناسی) نیستند؟!!
لازم به ذکر است بنده به ایشون به صورت غیرمستقیم تقریبا چند هفته پیش پیام دادم و بهشون در مورد ضرورت ایجاد همچین رشته ای مطالبی رو گفتم ولی جوابی دریافت نکردم...!
🎤احمدحسین شریفی
🔴«رویکرد میانرشتهای و تحول علوم انسانی»
در نشست علمی دانشگاه علامه طباطبایی
تاریخ: ۳۰ آذر ۱۴۰۰
@raveshetamadoni
حاج اقا احمد رهدار در این فایل به تشریح نظر خودشون در مورد نظام میپردازند. تعاریفی که انجام میشه مرتبط با سیستم هست. سوال بنده این هست چرا نباید یک رشته مجزاء که فقط به سیستم/نظام فارغ از هر پسوندی بپردازه؟
https://www.mehrnews.com/news/4495702/مناظره-داغ-احمد-رهدار-ومهدی-نصیری-فقه-نظام-ساز-امکان-یا-امتناع
@raveshetamadoni
حاج آقا رشاد هم در تعریفی که ارائه دادند، تماما مربوط به سیستم هست. اگر به بحث سیستم پرداخته بشه مطمئن باشید تحولات بزرگی رخ میده!!
بنده دنبال فقه سیستم بودم
فلسفه سیستم(با نگاه دینی)
علم سیستم(با نگاه دینی)
مهندسی سیستم(با نگاه دینی)
کاربرد سیستم (با نگاه دینی)
تمام صنایع پیشرفته ما از جمله موشکی، ارتباطات(بخش فنی)،هوایی، خودرو...
و تمام نظامات انسانی اعم از سلامت، امنیت، رسانه...تحت تاثیر سیستم هستند. در کشور ما حتی صنایع پیشرفته هم از این دانش محروم هستند و اگر صنایع ماهم بخواد پیشرفت کنه باید به مسئله سیستم بسیار اهمیت بده
http://vasael.ir/fa/news/15411/
@raveshetamadoni
پخش زنده برنامه پرتاب تلسکوپ فضایی جیمزوب
بخش اعظمی از مراحل طراحی این سامانه بسیار پیچیده مرتبط با علم سیستم هست.
خیلی از نظامات تمدنی غرب هم با استفاده از همین روش ها توسعه داده میشن
از تکنیک هایی که مراحل طراحی این سیستم پیچیده وجود داره میتوان برای فهم قرآن و روایات استفاده کرد. یکی از کارهایی که بنده به دنبالش هستم
https://www.youtube.com/watch?v=7nT7JGZMbtM
به قول جمله منسوب به انیشتین :"ما نمیتوانیم مشکلاتمان را با همان طرز فکری حل کنیم که با آن، مشکلات را بهوجود آوردهایم". مشکلات فعلی بشر نتیجه طرز تفکر تقلیل گرایانه و مکانیستی است که فقط متکی به تجربه و عقل بوده است. لذا با این طرز فکر که از قرن 19 و 20 همراه ماست،
نمی توان مشکلات فعلی (اقتصادی، سیاسی، سبک زندگی...) را حل کرد و ان شاء الله عصر بعدی عصر بکارگیری #وحی، عقل و تجربه برای ایجاد #تمدن_نوین_اسلامی خواهد بود.
نکته: دوره های مبتنی بر تمدن غرب
1.اسکولاستیک (مدرسی)
2. رنسانس (انقلاب علمی)
3. انقلاب صنعتی، اطلاعات، کوانتوم، ماشین...
@raveshetamadoni