مدل های مفهومی شبکه نظام چندفاعلی ارتباط سه گانه ولایت-مردم-دولت مبتنی بر دستگاه فکری/دانشنامه
@raveshetamadoni
کلان راهبرد #فضایی ایران در راستای تحقق #تمدن_نوین_اسلامی
#قدرت_فضایی ایران در مراحل چهارگانه عملیاتی نظارت، دسترسی، کاربردی سازی و حفاظت؛ و بر اساس مراحل پنجگانه دستگاه فکری شامل تفقه، فلسفه، علم، مهندسی و کاربرد و از طریق نظامات اجتماعی (اقتصادی، فرهنگی...)، سامانه فضایی و محیط زیست زمینی&فضایی و با ذهنیتی کل گرایانه قابل دستیابی است.
@raveshetamadoni
برای تحلیل با ذهنیت کل گرایانه نیازمند طراحی نظامات با مقیاس های مختلف جمعیتی هستیم. هرچی جمعیت افزایش پیدا کند، شدت پیچیدگی نیز افزایش پیدا می کند.
@raveshetamadoni
شعار و پیش نویس #تمدن_نوین_اسلامی می تواند "آن جهانی فکر کن، این جهانی عمل کن" باشد. برای تحقق این #رویا می بایست ابر #چالش هایی که تمام نظامات اعم از فرهنگی، اقتصادی، صنعتی، علم و فناوری، سیاست، سلامت، امنیت، تعلم و تربیت ...در مراحل عملیاتی #دولت_اسلامی، #جامعه_اسلامی با آن مواجه است را احصاء نموده و سپس انواع نظامات را بر آن اساس طراحی نمائیم. برای حل این چالش ها نیازمند ذهنیتی کل گرایانه علاوه بر ذهنیت تقلیل گرایانه برای درک شرایطی داریم که اصلاح نظامات را از نگاه انسانمحوری به خدامحوری تغییر دهد. اتخاذ ذهنیتی کل گرایانه برای پرداختن به این چالشها نیازمند توجه حوزویان، دانشگاهیان، حکمرانان کل حاکمیت است، و در اینجا ما تفکری جامع، یکپارچه و فرا رشتهای (دستگاه فکری/دانشنامه)را مطرح میکنیم که مفروضات و دیدگاههای جهان را به چالش میکشد که اساساً مبتنی بر همکاری و مشارکت نخبگان و عموم مردم است. انتقال سیستم به چنین شرایط مطلوبی نیازمند تغییرات به هم پیوسته در فنآوریها، نظریه ها، عادت های اجتماعی، سبک زندگی&سبک حکمرانی، مدلهای کسبوکار، مقررات و هنجارهای اجتماعی ... است.
@raveshetamadoni
به نظر شما بزرگترین چالش بشریت از نگاه قرآن و روایات چه چیزی هست؟ چالش های فرهنگی؟دینی؟اقتصادی؟عدم تعقل، تفکر تدبر...؟چالش فناوری؟چالش زیست محیطی؟...این مسئله را به قرآن عرضه کنیم ببینیم چه پاسخی می دهد. از این پاسخ برای فهم ایجاد تمدن در کنار دیگر چالش های ادراک شده توسط انسان استفاده کنیم. از کسانی که امکان پاسخگویی به این مسئله را دارند درخواست دارم جواب خود را به خصوصی بنده ارسال کنند
آیدی بنده:@nanosatellite
@raveshetamadoni
تمدن نوین اسلامی
مدل های مفهومی شبکه نظام چندفاعلی ارتباط سه گانه ولایت-مردم-دولت مبتنی بر دستگاه فکری/دانشنامه @r
در مسیر تحقق #دولت_اسلامی/#دولت_مهدوی
مشارکت و همکاری بین دو نهاد دولتی، نهاد دولتی&مردم و یا نهادهای دولتی&خصوصی...، متناسب با مأموریت ها و چشم انداز آن ها برای ایجاد ظرفیت داخلی در آن سازمان رخ می دهد. در حال حاضر، گل سرسبد این ابتکارات عمدتاً با درک سیستماتیک محدود از گزینههای طراحی موجود و سبک و سنگین کردن آن ها(توجه به بهره وری، بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد...) انجام میشود.
با استفاده از ذهنیت کل گرایانه می توان نشان داد که چگونه در هر نهاد؛ اهداف، فعالیتها، و زمینههای سیاسی و نهادی متمایز بمنظور ظرفیتسازی منجر به معماریهای مختلف در مشارکت و همکاری می شوند. در تمام این فرآیندها می بایست از نگاه #امام_و_نظام_ولایت دست به انتخاب معماری ها زده و به دنبال ایجاد بالاترین ارزش ایجاد شده باشیم. می بایست بررسی نمائیم که نوع معماری نهادها به صورت ذاتی نیز دارای بار ارزش محور هست یا خیر؟ از بعدی دیگر اگر به مسئله نگاه کنیم باید به قرآن مراجعه نمائیم و به دنبال کشف معماری هایی بگردیم که نظام ولایت با دیگر نظامات برقرار نموده است.
@raveshetamadoni
احساس بی عدالتی (در حوزه نظام فرهنگی) می تواند بعنوان یک چالش تمدنی در نظر گرفته شود و تخصیص منابع در راستای تحقق #دولت_اسلامی ابزار تحقق #عدالت اقتصادی، سیاسی، امنیتی... مطرح گردد.
@raveshetamadoni
تمدن نوین اسلامی
برشی دیگر بر پروژه تحقیقاتی چارچوب حکمرانی نظام ولایی مبتنی بر تحقیقات فرارشته ای @raveshetamadoni
برای تحقق #دولت_اسلامی نیازمند حرکت به سمت #حکمرانی_ولایی_سیستم ها هستیم.
#حکمرانی_ولایی_نظامات(سیستمها)_تمدنی
طراحی، تحلیل، معماری، اجراء و ارزیابی نظامات تمدنی بمنظور استخراج الزامات سیاستی، تنظیم گری و تسهیل گری از طریق مشخصه های ذاتی حاکم بر نظامات بنحویکه تمام مراحل منطبق بر قیود(احکام) #وحی باشند.
@raveshetamadoni
مدل اولیه از معماری دولت اسلامی از بعد تحلیل ارزش برای بازیگران دولت اسلامی
در حال حاضر ناقص است ولی برای فهم بهتر و مصداق سازی برای دستگاه فکری ضرورت دارد.
@raveshetamadoni
معماری نوعی.jpg
767.9K
برای معماری نظامات تمدنی نیازمند استخراج خصوصیات فاعل ها هستیم. بنده با توجه به اینکه دانش زیادی برای تکمیل جدول نامبرده نداشتم ممکن است اشتباهاتی در تکمیل آن رخ داده باشد. لذا خواهشمندم در صورت امکان جدول "خصوصیات فاعل ها در راستای معماری نظامات تمدنی" مطالعه نموده و نقطه نظرات خودتان را برای بنده به آیدی @nanosatellite ارسال نمائید.
@raveshetamadoni
اولین نقشه جامع تمدن نوین اسلامی-نسخه 1.4.jpg
8.12M
بسم الله الرحمن الرحیم
عنوان: نقشه جامع دستیابی به تمدن نوین اسلامی از نگاه فرارشته ای
کاربرد: سند...
محل استفاده: نهادهای دولتی-خصوصی-حوزه علمیه قم
نسخه1.4
وضعیت: در حال تکمیل شدن
طراح: رضا کیانوش
توضیحات: در این نسخه نگاهی جامع به موضوع ایجاد امت اسلامی شده است. دانشنامه برای ایجاد انواع سیستم ها کاربرد دارد. توضیحات متنی مرتبط با نمودارها ان شاء الله بعد از ایجاد تیم تهیه می گردد.
@raveshetamadoni
کارامدی در نظام (دولت اسلامی، مردم، جامعه بازاری و حلقه های میانی) یعنی سیستم بتواند کارکرد خود را اعم از ارائه خدمات، تسهیل گری، سیاست گذاری و تنظیم گری در میان اختلافات داخلی و آشفتگی های خارجی (محیطی) حفظ کند.
@raveshetamadoni
مشخصه های رهبری.jpg
93K
مشخصه های رهبری بر سیستم های پیچیده از منظر پارادایم رئالیسم دینی
@raveshetamadoni
#حکمرانی_ولایی_جامعه_فضایی
طراحی، تحلیل، معماری، اجراء و ارزیابی انواع نظامات در جامعه فضایی (امام، دولت اسلامی(سازمان فضایی اسلامی، صنعت، مراکز تحقیقاتی)، جامعه بازاری اسلامی(بخش خصوصی)، حلقه های میانی(انجمن هاف نشریات...)) و فضا بمنظور استخراج الزامات سیاستی، تنظیم گری، تسهیل گری و خدمات فضایی از طریق مشخصه های ذاتی (دستگاه فکری/دانشنامه) حاکم بر جامعه و فضا بنحویکه تمام بخش ها و مراحل منطبق بر قیود مکتب اسلام (فقه، اخلاق&عرفان، اعتقادات) باشند.
@raveshetamadoni
#حکمرانی_ولایی
دولت ها، نهادهای غیرانتفاعی، بازار، جامعه، انواع تشکل های اجتماعی... اعتباری هستند یعنی آگاهانه و با هدف مشخصی ایجاد یا #طراحی می شوند. پس دولت اسلامی، حلقه های میانی، جامعه اسلامی...خودبخود بوجود نمی آیند(نظریه #تمدن_سازی). علاوه بر این، عبارت #طراحی که به فعالیت های صورت گرفته در دستگاه #مهندسی که بخشی از دستگاه فکری/دانشنامه علم دینی با ذهنیت کل گرایانه است اشاره دارد؛ و این سؤال را مطرح میکند که چگونه دولت، سازمان، #حلقه_های_میانی، بازار... باید طراحی شوند و آیا طراحی برای همه جنبههای سازمانی امکانپذیر است یا خیر؟
علیرغم تفاوت بسیار زیاد بین پیچیدگی در سیستم های مختلف، مانند نگاه ماشینی با سامانه بازخورد و سیستم های اجتماعی-اقتصادی-زیست محیطی/اجتماعی-فنی -زیست محیطی نوع حکمرانی در دولت یا حتی جامعه بازار... نیز در سطح نگاه به ماشین همراه با سازوکار سایبرنتیک مرتبه دوم است.
بعنوان مثال، بر این باور هستیم که «مانند کنترل دمای اتاق، اگر سودآوری واقعی (که از طریق سیستمهای حسابداری اندازهگیری میشود) با سودآوری مورد نظر متفاوت باشد، یک سیگنال خطا «کنترلکننده مدیریت» را فعال میکند که متعاقباً به سازمان وارد میشود تا سیگنال خطا به صفر» برسد.
این دیدگاه به وضوح دیدگاه مکانیستی را بیان می کند: شرکت به عنوان یک ماشین تنظیم شده. اگرچه پیچیدگی های سطح بالاتر ویژگی های پیچیدگی های سطح پایین تر مانند ساختار و بازخورد را نشان می دهند، پیچیدگی های سطح بالاتر را نمی توان #تنها با مفاهیم پیچیدگی های سطح پایین تر مورد بررسی قرار داد.
@raveshetamadoni
#حکمرانی_ولایی_جامعه_فضایی
طراحی، تحلیل، معماری، اجراء ( عملیاتی سازی یکپارچه و متحد آن ها) و ارزیابی انواع نظامات (نوآوری، اقتصادی، سیاسی، علم& فناوری...) در جامعه فضایی (امام، دولت اسلامی(سازمان فضایی اسلامی، صنعت، مراکز تحقیقاتی)، جامعه بازاری اسلامی(بخش خصوصی)، حلقه های میانی(انجمن هاف نشریات...)) و فضا و بمنظور تحریک مداوم ابتکار&نوآوری و تغییر شکل سازمانی و همچنین استخراج الزامات سیاستی، تنظیم گری، تسهیل گری و خدمات فضایی از طریق مشخصه های ذاتی (دستگاه فکری/دانشنامه) حاکم بر جامعه و فضا بنحویکه تمام بخش ها و مراحل منطبق بر قیود مکتب اسلام (فقه، اخلاق&عرفان، اعتقادات) باشند.
به جای کلماه فضا می توان از کلمات انرژی، ارتباطات، صنعت، نیرو، اقتصاد...استفاده نمود.
@raveshetamadoni
#حکمرانی_ولایی_نظامات_در_مقیاس_کلان
مطلوبیت های راهبردی (راهبردهای کلان، سیاست های کلان) نقطه شروع اولیه و پیچیده فرآیند تغییر تمدن موجود به سمت #تمدن_نوین_اسلامی را تشکیل می دهند که با تحقق مطلوبیت های راهبردی امام در سطوح و محدوده های مختلف همانند نظام ولایی، دولت اسلامی، جامعه بازار اسلامی، حلقه های میانی و جامعه اسلامی به پایان می رسد. مهندسی (این مفهوم در دستگاه مهندسی که در ذیل دستگاه فکری/دانشنامه علم دینی سیستم با ذهنیت کل گرایانه قرار دارد بررسی می گردد.) تمدن(تمدن سازی)، نقش مهمی در فرآیند #تغییر ایفا میکند و بنابراین یک جنبه حیاتی از حکمرانی ولایی است. راهبردهایی که برای این تغییر توسط امام طرح ریزی گردیده است قطعا دارای جنبه اجتماعی و بعد زمانی(تاریخی، حال و آینده) و برگرفته از ابرچالش های بشری هستند که در منابع دینی(برای فهم آن نیازمند کنکاش در قالب پرسیدن از قرآن و روایات هستیم) نیز ذکر گردیده است. ابتدا، قبل از آنکه به بیان چالش هایی که در مسیر این تغییر وجود دارد بپردازیم، کلمه مهندس را از ابعاد دینی مورد بررسی قرار می دهیم. در منابع دینی نیز بر کلید واژه مهندسی برای ایجاد این تغییر تاکید شده است. بر اساس آموزه های قرآنی خداوند انسان را جانشین خود در زمین قرار داده است؛ (البقرۀ:30) یعنی تمام شئون وجودی، آثار، احکام و تدابیر جانشین، همانند کسی است که از او جانشینی می کند. (جوادی آملی،1385: 28/3 ) همچنین میدانیم یکی از شئونات خدای متعال مهندس بودن است؛ یعنی خدای متعال این عالم را با مهندسی آفریده است. امام رضا(علیه السلام) در روایتی ضمن شرح صفت «مهندس» خداوند، در معنای واژۀ تقدیر میفرماید: تقدیر یعنی «هو الهندسه من الطول و العرض و البقاء»؛ «اندازۀ هر چیز اعمّ از طول و عرض و بقا است.» خداوند در مرتبۀ «تقدیر» عالم
را مهندسی می کند و برای هر شیئی نسبت به شیء دیگر محدوده و اجلی معین می کند. مرحوم ملّاصدرا در شرح اصول کافی، در مورد مهندس بودن خداوند می فرماید: مهندس مشتقّ از واژۀ «هنداز» است و هنداز یک واژه فارسی بوده که «زا» تبدیل به «سین» شده است (هنداز شده است هنداس) و چون در زبان عرب، «زا» بعد از «دال» استعمال نمی شود، به «هندسه» معرّب شده (یعنی فارسی آن هندازه بوده و عربی آن هندسه شده است) هندازه به معنی اندازه است و اندازه یعنی مقدار؛ پس با توجّه به روایات، خداوند متعال یک «مهندس» است و کارش اندازه گیری در عالم است. (امینی خواه، 1399: سخنرانی «تأثیر درک مهندسی خلقت بر معنویّت»).
براساس مهندس بودنِ خداوند، او در قرآن می فرماید: «در آفرینش آسمان ها و زمین، و آمد و شد شب و روز، و کشتی هایی که در دریا به سود مردم در حرکتند، و آبی که خداوند از آسمان نازل کرده، و با آن، زمین را پس از مرگ، زنده نموده، و انواع جنبندگان را در آن گسترده، و (همچنین) در تغییر مسیر بادها و ابرهایی که میان زمین و آسمان مسخّرند، نشانه هایی از ذات پاک خدا و یگانگی او برای مردمی است که عقل دارند و می اندیشند!» (البقرۀ: 164) طبق آیۀ حتّی اشیاء فیزیکی که کاملاً محکم و پایدار دیده می شوند، فقط در سطوح خاصّی از سازماندهی به این شکل ظاهر می گردند. حالا که به صورت خلاصه به تشریح این مفهوم از نگاه دینی پرداختیم، شایسته است فرآیندی را برای حل این ابر چالش که قطعا ابعاد بین رشته ای دارد را طرح ریزی نمائیم. این فرایند حل مسئله، هم برای گروه های انسانی که از قابلیت انتخاب هدف برخوردارند و هم مصنوعات ساخته دست انسان که امکان انتخاب هدف را ندارند، استخراج شده است. محصول با اسم عام و سازمان، دولت، حلقه میانی، سیستم های مصنوعی....با اسم خاص، خروجی های این دستگاه هستند. خروجی های این دستگاه با دستگاه فلسفی، علم، فقهی و کاربرد در ارتباط است. برای تحقق ابر راهبردها(سیاست های کلان، الزامات سیاست گذاری) چند مانع جدی از جمله موارد ذیل وجود دارد: 1. عدم فهم صحیح چالش ها و راهبردها و نداشتن فرآیندهای مناسب برای انتقال آن ها به سطوح پایین تر 2.نگاه تقلیل گرایانه به علم برای حل ابر چالش ها 3. نداشتن دستگاه فکری/دانشنامه علم دینی که حکمت نظری و عملی(اتصال دستگاه فلسفی، علمی، مهندسی، کاربرد و فقهی) را به منظور حل مسئله وحدت و یکپارچگی(ذهنیت کل گرایانه) ابر راهبردها و همچنین رشته های مختلف اعم از علوم اجتماعی، انسانی، طبیعی که برگرفته از دستگاه فلسفی بوده و از حجیت برخوردار باشند 4.نداشتن الگوی مناسب برای درک نظامات مرتبط با ابر چالش/چالش ها 5. نداشتن مدل های کافی بر طراحی و تحلیل خدمات ارائه شده....
@raveshetamadoni
#طراحی (ذکر شده در دانشنامه) در #حکمرانی_ولایی یعنی متغیرهای طراحی هریک از نظامات اولویتشان مبتنی بر الگوی " أَطِیعُوا اللهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ" باشد و سپس کانون نگرانی متغیرهای مستقل که طراحی مبتنی بر آن ها صورت میگیرد، از جنس #فرهنگی مورد تایید الگو باشد
https://virasty.com/r_kianoush/1675182655809795947
@raveshetamadoni
#حکمرانی_ولایی
برای تحقق #دولت_اسلامی به جای امامان جماعت در نهادهای دولتی نیازمند پیاده سازی طرح #امام_اداره هستیم. هر امامی متناسب با موضوع مأموریت سازمان مربوطه انتخاب و از طرف نهادهای دینی پشتیبانی بشود.
@raveshetamadoni
#حکمرانی_ولایی
در موضوع تمدن سازی یکی از موضوعات مهم انتخاب #نقاط_اهرمی مهم برای تاثیرگذاری هر چه بیشتر، عمیق تر و سریعتر برای نیل به دولت&جامعه اسلامی است. در روایتی از امام باقر علیه السلام داریم:
اذا قام قائمنا وضع يده على رؤوس العباد فجمع به عقولهم و اكمل به اخلاقهم
چون قائم ما قيام كند، دستش را بر سر بندگان مى گذارد و عقول آنان را متمركز ساخته و اخلاق شان را كامل مى كنيد.
لذا این سخنان نشان می دهد یکی از نقاط اهرمی مهم و اضلاع نظامات تمدنی شکل گرفته در مسیر تحقق #تمدن_نوین_اسلامی نظام #تعلیم_تربیت است