eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
419 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 وجوب عینی اجتهاد بر مستعدین از اهل علم در این زمان 🔵 تصویر صفحه اول رساله علمیه آیه الله العظمی سیدعبدالهادی شیرازی 👉 @raveshsonnati
⚫️ درگذشت مرجع بزرگ جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد صادق روحانی را به ساحت مقدس بقیةالله الاعظم ارواحنا فداه و حوزه‌های علمیه تسلیت عرض می‌نماییم. 👉 @raveshsonnati
💥 اخلاق کم‌نظیر مرحوم شیخ بهایی رحمه الله ✔️آیت‌الله شبیری زنجانی 🔹مجلسی اوّل در روضة المتّقين (شرح عربی‌اش بر كتاب من لا يحضره الفقيه) در شرح مشيخه ذیل عنوان «عمر بن توبة أبويحيى الصنعاني» به تناسب این‌که وی کتابی در فضیلت سوره قدر دارد و شیخ طوسی از وی در باب زیارات روایاتی نقل کرده است که مشتمل بر ثواب‌های فراوان است، از استادش شیخ بهایی به عظمت یاد می‌کند و می‌گوید: 🔸 زمانی که من در درس شیخ بهایی شرکت می‌کردم، يک روز درباره روایات ثواب اعمال اشکال کرد که اگر مثلا فلان عمل ثواب هزار حج داشته باشد برای خود حج قدر و منزلتی نمی‌ماند. 🔸 من از آن روایات دفاع کردم و شیخ بهایی در آن مجلس هیچ پاسخی نداد، بلکه تا آخر عمر هم راجع به اشباه و نظائر این روایات مطلبی نگفت با اینکه من در آن موقع اصغر شاگردان شیخ بهایی بودم و ظاهراً به بلوغ هم نرسیده بودم و در مجلس درس شیخ غالب فضلای عصر حاضر بودند و شیخ چون به تمام علوم احاطه داشت، به راحتی می‌توانست مرا اسکات کند ولی انانیت به خرج نداد و حرف مرا پذیرفت. 🔸 ما چنین فردی را به چشم دیدیم که در اخلاق نظیر نداشت و الآن هم «تشاهد في أبناء هذا الزمان ما تشاهد» 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۲۵۱ 👉 @raveshsonnati
⚫️ ارتحال روح ملکوتی عبد صالح خدا حاج حسین قنبری قائم معروف به پیر مهر و حاج آقانباتی را تسلیت و تعزیت عرض می کنیم. @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سالروز فاطمیه دوم و شهادت حضرت فاطمه زهرا صدیقه کبری را محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شیعیان و محبان او تعزیت عرض می کنیم. @raveshsonnati
🔳حدیث فاطمیات روى السيّد محمّد الغماري الشافعي في كتابه، عن فاطمة بنت الحسين الرضويّ، عن فاطمة بنت محمّد الرضوي، عن فاطمة بنت إبراهيم الرضوي، عن فاطمة بنت الحسن الرضوي، عن فاطمة بنت محمّد الموسوي، عن فاطمة بنت عبد اللّه العلوي، عن فاطمة بنت الحسن الحسيني، عن فاطمة بنت أبي هاشم الحسيني، عن فاطمة بنت محمّد بن أحمد بن موسى المبرقع، عن فاطمة بنت أحمد بن موسى المبرقع، عن فاطمة بنت موسى المبرقع، عن فاطمة بنت الإمام أبي الحسن الرضا عليه السلام، عن فاطمة بنت موسى بن جعفر عليهما السلام، عن فاطمة بنت الصادق جعفر بن محمّد عليهما السلام، عن فاطمة بنت الباقر محمّد بن عليّ عليهما السلام، عن فاطمة بنت السجّاد عليّ بن الحسين زين العابدين عليهما السلام، عن فاطمة بنت أبي عبد اللّه الحسين عليه السلام، عن زينب بنت أمير المؤمنين عليهما السلام، عن فاطمة عليها السلام بنت رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله، قالت: قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: «ألا مَن ماتَ عَلى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ماتَ شَهیداً» «آگاه باشید هر كسى كه ‏بر دوستى آل محمد بمیرد، شهید است.» 📚 اللؤلؤه الثمينة , ص 217 ؛ عوالم ح 3 ج 21 ص 354؛ فاطمة الزهراء (عليها السلام) بهجة قلب المصطفى صلّى اللّه عليه و آله: 285. 🏴 شهادت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد. 🔹شبکه اجتهاد 👉 @raveshsonnati
عن الغیبة للنعمانی بإسناده عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ کَثِیرٍ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِذْ دَخَلَ عَلَیْهِ مِهْزَمٌ الْأَسَدِیُّ فَقَالَ: أَخْبِرْنِی جُعِلْتُ فِدَاکَ مَتَی هَذَا الْأَمْرُ الَّذِی تَنْتَظِرُونَهُ؟ فَقَدْ طَالَ! فَقَالَ: یَا مِهْزَمُ! کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ وَهَلَکَ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَنَجَا الْمُسَلِّمُونَ وَإِلَیْنَا یَصِیرُونَ. 📚 بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۰۲ و ۱۰۳ و کذا روی فيه بإسناده عنأبي المرهف عن أَبي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: هَلَکَتِ الْمَحَاضِیرُ. قُلْتُ: وَ مَا الْمَحَاضِیرُ؟ قَالَ: الْمُسْتَعْجِلُونَ؛ وَنَجَا الْمُقَرِّبُونَ. 📚 بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۳۷ پی نوشت: قال المجلسی في البحار ج ۵۲، ص ۱۳۷: إیضاح: المحاضیر جمع المحضیر، و هو الفرس الکثیر العدو. والمقربون بکسر الراء المشددة أی الذین یقولون الفرج قریب و یرجون قربه أو یدعون لقربه أو بفتح الراء أی الصابرون الذی فازوا بالصبر بقربه تعالی. انتهی وقال الزبیدی فی تاج العروس ج ۱۵ ص ۴۶۴: العَجَلُ و العَجَلَةُ، محرَّکتینِ السُّرْعةُ. قالَ الرَّاغِبُ العَجَلَةُ طَلَبُ الشیءِ و تَحَرِّیه قَبْلَ أَوَانِه، و هی من مُقْتَضَی الشَّهْوةِ فلذلکَ کانَتْ مَذْمومَةً فی عامَّةِ القرْآنِ حتی قِیلَ: العَجَلَةُ من الشَّیْطانِ، قالَ تعالَی: وَ لا تَعْجَلْ بِالْقُرْآن. وَ ما أَعْجَلَکَ عَنْ قَوْمِکَ یا مُوسی. و قد عَجِلَ، کفَرِحَ، عجلاً، و عَجَّلَ تَعْجیلاً وتَعَجَّلَ ... و اسْتَعْجَلَهُ کلُّ ذلِکَ بمعْنَی حَثَّه وأَمَرَهُ أَن یَعْجَلَ فی الأمْرِ، و کذلِک الإعْجالُ، قالَ اللَّه تعالَی: وَ یَسْتَعْجِلُونَکَ بِالسَّیِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ. و قالَ: وَ یَسْتَعْجِلُونَکَ بِالْعَذابِ ... و مَرَّ یَسْتَعْجِلُ أَی طالباً ذلک من نفْسِه مُتَکَلِّفاً إیاهُ، حَکَاه سِیْبَوَیْه .... أَعْجَلَهُ سَبَقَه، کاسْتَعْجَلَهُ، قالَ تعالَی: وَ ما أَعْجَلَکَ عَنْ قَوْمِکَ، أَی کیفَ سَبَقْتَهم. یقالُ: أَعْجَلَنی فَعَجَلْت له. و اسْتَعْجَلْته: تقَدَّمْته فَحَمَلْته علی العَجَلة. @raveshsonnati
🔶 برخی دعاهای نقل شده برای سجده 🔸استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی فرموده: آیت الله والد مد ظله، به حقیر امر فرمودند که دعاهای مأثوره را که مناسب است در سجده نماز خوانده‌ شود از کتب حدیثی استخراج کنم. این یادداشت کوتاه در امتثال امر معظم له نگارش یافت. اول ربیع الاول المولود ۱۴۳۵ 🔸پاره ای از دعاهای مأثور درسجود یکی از رسمهای شایع در میان مومنان دعا کردن در سجده آخر نماز، بویژه در نماز جماعت است. در این سجده، دعاهای چندی مرسوم است، از جمله: ۱) «یا ولی العافیة نسألک العافیة، عافیة الدنیا والآخرة» ۲) «یا لطیف ارحم عبدک الضعیف» ۳) «یا من له الدنیا و الآخرة ارحم من لیس له الدنیا والآخرة» هیچ یک از این دعاها مأثور نیست[۱]، نه در خصوص سجده و نه در جای دیگر. لذا پیشنهاد می‌شود به جای این دعاها در سجده، دعاهای وارد شده در احادیث، بویژه احادیث معتبر خوانده‌ شود. ♦️ما در اینجا دو دعا را که در خصوص سجده نماز واجب و در سجده به طور کلی وارد شده نقل می‌کنیم. دعای اول: ✍ با سند صحیح از زید شحام _ثقة_ عن ابی جعفر علیه‌السلام قال: ادع فی طلب الرزق فی المکتوبة وأنت ساجد: «یا خیر المسؤولین و یا خیر المعطین ارزقنی وارزق عِیالی من فضلک فانک ذوالفضل العظیم.» گفتنی است که در چاپ دارالکتب الاسلامیه از کافی ج۲ ص۵۵۱ ح۴، این دعا با افزودن کلمه «الواسع» بعد از «من فضلک» نقل شده است. ولی در پنج نسخه خطی معتبر کافی[۲] و مصادر حدیثی و فقهی بسیار، این واژه ذکر نشده است[۳]. و نیز این دعا در مصباح المتهجد بدون این کلمه نقل شده است[۴]. به نظر می‌رسد که انس ذهنی برخی از ناسخان کافی با تعبیر «فضلک الواسع» [۵] سبب افزوده شدن سهوی این واژه شده است، بویژه با عنایت به این که در حدیث آغاز این باب کافی، که اندکی قبل از حدیث مورد بحث قرار گرفته دو بار این تعبیر تکرار شده است: «اللهم ارزقنی من فضلک الواسع الحلال الطیب … الا سعة من فضلک الواسع[۶]». دعای دوم: «اللهم انی اسألک الراحة عند الموت والعفو عند الحساب» این دعا را که به نقل راوندی در دعوات، امام کاظم علیه السلام آن را در سجده خود بسیار می خوانده اند[۷]. مرحوم کلینی درباب السجود و التسبیح و الدعاء فیه فی الفرائض والنوافل و مایقال بین السجدتین با سند صحیح از ابو جریر رواسی نقل کرده است. قال: سمعت ابا الحسن موسى علیه السلام وهو یقول: … یرددها [۸]. در این باب کافی دعاهای چندی آورده شده که در سجده خوانده می شود. ———————— [۱] البته تعبیر «یا ولیّ العافیة» در منابعی همچون تهذیب ج۳، ص۷۲، ح۲۳۲ و ص۹۵، ح۲۵۷ وارد شده و نیز دعا برای عافیت دنیا و آخرة نیز در کتب حدیثی فراوان ذکر شده است. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء۲۳، مصباح المتهجد ص۶۳، اقبال ص۵۵۱. ولی تعبیر فوق در جایی یافت نشد. [۲] ر.ک. کافی، چاپ دارالحدیث، ج۴، ص۴۸۶، حاشیه ۱. [۳] وسائل ج۶، ص۳۷۲، ح۸۲۱۲ و ج۷، ص۱۲۱، ح۸۹۰۲ و وافی ج۹ ص ۱۶۰۸، ح۸۸۲۹ و حدائق ج۸، ص۲۹۹ و کشف الغطاء ج۳، ص ۲۰۷ (و مقایسه کنید با ص ۵۰۶)، مستند الشیعه ج۵، ص۲۹۳ و العروة الوثقی(المحشی) ج۲، ص۲۴۷ و منهاج الصالحین للسید الحکیم ج۲، ص۵۷۴ و منهاج الصالحین للسید الخوئی ج۱، ص۱۷۶ و وسیلة النجاة ج۱، ص۱۶۰ و تحریر الوسیلة ج۱، ص۱۷۶ و توضیح المسائل محشی ج۱، ص۵۹۱. [۴] مصباح المتهجد ص۱۹۹: یستحب ان یقول فی سجود الفرض لطلب الرزق: یا خیر المسؤولین … (به نقل از آن در مصباح کفعمی، ص۱۷۰) [۵] این تعبیر در دعاهای بسیاری دیده می‌شود. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء ۲۵، کافی ج۳، ص۴۷۴، ح۱. فقیه ج۲، ص۵۲۶ و ج۳، ص۴۱۶. مزار شیخ مفید، ص۱۳۱ و تهذیب ج۳، ص۳۱۲، ح۹۶۷ و ج۵، ص۲۷۷، ح۹۴۶ و ج۶، ص۶۹ و مصباح المتهجد ج۱، ص۹۰ و ۱۴۸ و ۱۵۰ و ۱۸۱ و ۲۰۷ و ۲۵۹ و ج۲، ص۵۹۵ و ۶۰۱ و ۷۰۶ و ۷۲۹ و … [۶] کافی ج۲، ص۵۵۰، ح۱. [۷] دعوات راوندی، ص۱۷۹، ونیز ر.ک. مصباح المتهجد، ج۲، ص۸۵۱ و مزار کبیر ص۴۱۳ و اقبال ج۱، ص۴۴. [۸] کافی ج۳، ص۳۲۳، ح۱۰ و نیز تهذیب ج۲، ص۳۰۰، ح۱۲۰۹. گفتنی است که در متن روایت کافی از خواندن دعا در سجده ذکری به میان نیامده است، ولی از عنوان باب کافی برمی‌آید که دعا را مربوط به حالت سجده دانسته‌اند. شاید در اصل مصدر حدیث قرینه‌ای بر این امر بوده و یا مرحوم کلینی به نقل دیگر حدیث مشابه نقل راوندی برخورده است که تصریح به سجده در آن شده باشد. نیز ر.ک. منتهی المطلب ج۵، ص۱۵۰. در بحار ج۸۶، ص۲۱۶، ح۳۱ آمده است: جامع بزنطی، نقلا من خط بعض الأفاضل عن جمیل عن الحسن بن زیاد، قال سمعت اباعبدالله علیه‌السلام یقول وهو ساجد: «اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و الراحة عند الحساب». قال اسماعیل فی حدیثه: و الأمن عند الحساب. در مـرآة العقول ۱۵: ۱۳۱ این حدیث را از خط شیخنا البهائی نقل کرده‌است که ظاهرا ایشان، مراد از بعض الافاضل است. ▫️منبع: https://mfeb.ir/home/zkrhadis16-3/
قال العلّامة الشّعرانيّ رحمه الله في حاشیته علی شرح الکافي للمولی صالح المازندرانيّ ج 10 ص 167: الحق أن القيامة و ما بعدها من الاسرار الغيبية الالهية التى لا طريق لنا إليها و انا لا نعلم منها الا ما ورد من الشرع. و البرزخ و ان كان كذلك لكنه أقرب إلينا ويمكننا تصور شي‏ء منه بالتقريب و جماعة من الحكماء الاسلاميين أثبتوا تجرد نفوس الحيوان نوع تجرد و لان بقاء النفوس فرع تجردها أثبتوا حشر الحيوانات ولكن العارف بطريقتهم يعلم أن ما ذكروه خاص بالبرزخ ولم يذكروا بعد اثبات الحشر فى القيامة حتى بالنسبة الى الانسان تفصيلا شافيا فما ثبت يقينا من الشرع وجب التصديق به و ما لم يثبت فلا طريق لنا إليه. قال تعالى‏: يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها فِيمَ أَنْتَ مِنْ ذِكْراها إِلى‏ رَبِّكَ مُنْتَهاها. انتهی کلامه الشّریف وقوله المنیف @raveshsonnati
🔹اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ، حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَنَبِيِّكَ، وَأُمِّ أَحِبَّائِكَ وَأَصْفِيائِكَ، الَّتِي انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلَىٰ نِساءِ الْعالَمِينَ. 🔹اللّٰهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها، وَكُنِ الثَّائِرَ اللّٰهُمَّ بِدَمِ أَوْلادِها‌. 🔹اللّٰهُمَّ وَكَما جَعَلْتَها أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدىٰ، وَحَلِيلَةَ صاحِبِ اللَِّواءِ، وَالْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلإِ الْأَعْلىٰ، فَصَلِّ عَلَيْها وَعَلَىٰ أُمِّها صَلاةً تُكْرِمُ بِها وَجْهَ أَبِيها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّبِها أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِها، وَأَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ. 👉 @raveshsonnati