خیلی قشنگ میگن :
بزرگترین آزمون ایمان وقتی هست
کہ چیزی رو میخواید
ولی بہ دست نمیارید اما با این حال بازم
قادر باشید و بگید خدایا شکرت . . .
حاجاسماعیلدولابی
قلبهایتان را از حقارتِ کینه تهی کنید و با عظمت عشق پر کنید ؛ زیرا که عشق چون عقاب است . بالا میپرد و دور، بی اعتنا به حقیران در روح کینه چون لاشخور و کرکس است . کوتاه میپرد و سنگین . جز مردار به هیچ چیز نمیاندیشد برای عاشق ، نابترین ، شور است و زندگی و نشاط برای لاشخور ، خوبترین، جسدی است متلاشی . .
ـ ملاصدرا
شــاخہای که از درخت جدا میشہ
همون لحظہ خشک نمیشه کمکم
پژمرده میشہ جدا شدن از خدا
هم همینطوره . . . !
انسان زمانی عاقل است که با دقت بشنود ، ببیند ، مطمئن شود . و شروع به گردهم آوری نظراتِ دیگران بدون هیچ امتیاز دهی به آن نظرات بکند و سر زمان و فرصت با دقت آنها را چیده و با وجدانی آسوده به دور از طرفداری و . . به آنها امتیاز دهد و در آخر عاقلانه بر حسب تجربیات و عقلانیت و مکتبی که از آن پیروی میکند قضاوت کند . . :)