eitaa logo
انجمن علوم اجتماعی دانشگاه رضوی
340 دنبال‌کننده
472 عکس
26 ویدیو
20 فایل
انجمن علوم اجتماعی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ..... صفحه اینستاگرام: https://instagram.com/razaviac_sociology کانال تلگرام: https://t.me/razaviac_sociology سعید طالبی دبیر انجمن @Saeid_Talebi133 عرفان‌لزگی مدیرمسئول نشریه: @erfan_lezgi
مشاهده در ایتا
دانلود
فرهیختۀ گرامی با عرض سلام و احترام زیارت، یکی از مهمترین مولفه‌های سرنوشت‌ساز در مشهد در طول تاریخ بوده است و در دورۀ معاصر شاهد گسترشِ کمی و کیفی آن بوده‌ایم. به این منظور معاونت پژوهش و انجمن علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، همزمان با هفتۀ پژوهش و در استمرار نشست‌های پژوهشی «المزارِ»، سومین نشست المزار را به موضوع «کندوکاو در نظام موضوعات زیارت‌پژوهی» اختصاص داده و میزبان آقای دکتر «سیدحسین شهرستانی»، مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکدۀ فرهنگ و هنر اسلامی است. ایشان در این نشست به ارائۀ نظام موضوعات پژوهشی در حوزۀ زیارت با تاکید بر مطالعات اجتماعی زیارت خواهند پرداخت. اسباب مسرت و خوشحالی است که میزبان حضور و طرح نکات تکمیلی از سوی شما باشیم. زمان: چهارشنبه، 23آذر 1401؛ ساعت 9:30 تا اذان ظهر. مکان: دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ساختمان شمارۀ ۱، تالار شهید سلیمانی (آمفی تئاتر).
📣 گروه و انجمن علمی علوم اجتماعی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار می‌کند: 🔶 نشست علمی با عنوان "تحلیل جامعه‌شناختی تعارضات اجتماعی اخیر در جامعه ایران" 🔶 با حضور دکتر شهرستانی؛ مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ⏰ چهارشنبه ۲۳ آذر ساعت ۱۲ 🏢 ساختمان شماره ۱ دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سالن شهید شهید سلیمانی @razaviac @razavi_anjoman
خلاصه جلسه، عنوان؛ کندوکاو در نظام موضوعات زیارت پژوهی: دکتر شهرستانی ۲۳ آذر ۱۴۰۱ زیارت، - بعد نهاد اقتصادی؛ وقف، نذر و وجوهات شرعی - بعد فرهنگی ؛ ملی و دینی - بعد نظری ؛ فقهی و حدیثی ، مرز و نزاع با سلفی ها - بعد سیاسی ؛ بین الملل ، حقوقی و مدیریتی بقاع متبرک - هنر ؛ معماری کاشیکاری و آیینی - جامعه شناسانه ؛ کنش اجتماعی، نهاد های اجتماعی بحث مهم مدیریت زیارت در کشور ، زیارت مساله مهم تمدن های بزرگ حتی در ادیان و آیین دیگر زیارت از مبنایی ترین تا اجرایی ترین امور را شامل می شود. مفهوم سنت؛ دارای بار عمیق همچون مسائل؛ فلسفی ، معرفتی ، دینی اجتماعی و فرهنگی می باشد. متفاوت و کامل تر از میراث چرا که در عین پیوند با گذشته هنوز دارای حیات است. دوری از سنت سبب گیر افتادن در خطاها و زمینه مختلف و ابعاد ذکر شده زیارت می شود، برای مثال در بحث معماری ، در سنت معمار با دید ، مرید و عرفان و تناسبات فطری به این امر می پرداخت اما اکنون چطور ، زیارت چه نسبتی با شهر دارد و این دوری از سنت سبب وجود آسیب ها شده است. @razavi_anjoman @razaviac
هدایت شده از یحیی بوذری نژاد
نسبت حکمت عملی و علوم اجتماعی فلسفه در اصطلاح در گذشته به معنای علوم بود. علوم را تقسیم می‌کردند به علوم نظری و علوم عملی و علوم صناعی یا فلسفه نظری و فلسفه عملی و فلسفه صناعی. در تعریف آنها باید گفت که هر علمی موضوعی دارد که در خصوص مسائل یک علم بحث می‌کند. اگر وجود موضوع علمی وابسته به أراده و اختیار و کنش انسان باشد این را در اصطلاح علوم عملی یا فلسفه عملی می‌گوئیم و اگر موضوع علمی در اختیار انسان‌ها نباشد به آن علوم نظری می‌گوئیم. به عنوان مثال وقتی می‌خواهید در خصوص مواد و ترکیبات مواد صحبت کنید یا در خصوص ستارگان تحقیق انجام بدهید وجود این علوم مثل ستارگان و اجسام و این پدیده‌های طبیعی هیچکدام وابسته به اراده انسان‌ها نیست یعنی اراده انسان در آفرینش آنها و در ایجاد آنها دخلی و تصرفی ندارد به این علوم، نظری می‌گوئیم. اما وقتی در خصوص سیاست، اقتصاد، مدیریت انسان‌ها، انواع حاکمیت و ساختارهای حکومت و، مسائل اجتماعی صحبت بکنید همه در گرو این است که انسان تحقق داشته باشد و کنش و اختیار داشته باشند تا این علوم و روابط شکل بگیرد تا انسان نباشد و نیاز به تبادل کالا بین انسان‌ها نباشد دانش اقتصاد و مدیریت و دانش این چنینی را شکل نخواهد گرفت. در گذشته حکمت و فلسفه عملی هم مرادش این است. یعنی پرداختن به موضوعاتی که وجود آنها در اختیار انسان است. در گذشته آن را به اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن تقسیم می‌کردند. تدبیر منزل امروز توسعه پیدا کرده و به دانش‌هایی همچون اقتصاد تبدیل شده سیاست مدن هم در خصوص جامعه آرمانی و جامعه فاضله و انواع جوامع فاضله و غیر فاضله بحث می‌کند این تعریفی است که در خصوص حکمت عملی ارائه می‌دهیم. حکمت عملی مبانی هستی شناسی، مبانی روش شناسی و معرفت شناختی را دارد. یکی از مهمترین مبناهای روش فلسفه عملی و حکمت عملی توجه کردن به روش استدلال قیاس برهانی است یعنی سیر از کل به جز با توجه به تکیه بر یقینیات و بدیهیات که در منطق صوری بیان شده است. در حوزه روش شناسی ویژگی‌هایی در فلسفه عملی وجود دارد در حوزه هستی شناسی بی‌تردید حکمت عملی مبتنی بر باور به وجود عوالم عقل و عوالم غیر محسوس است و در واقع به اینکه فراتر از جهان ماده کمالی برای انسان در نظر گرفته شده است. این همایش در صدد این است که در خصوص فلسفه عملی و آنچه که در گذشته تاریخی ما بوده مباحثی را از نگاه متخصصین با توجه به مقالات مختلفی که ارسال می‌شود، بررسی کند. ما باید جایگاه حکمت عملی را در جهان اسلام نشان دهیم. به نظر می‌رسد که در تمدن اسلامی در کنار فلسفه عملی از دانش‌های عملی دیگری که وابسته به علوم نقلی، وابسته به علومی است که برخاسته از اسلام و قرآن است داریم مثل دانش فقه.  سه گونه علم اجتماعی در تاریخ بشر روی داده است نخست علم اجتماعی که مبتنی بر روش قیاس منطقی است و همان حکمت عملی که توسط فارابی و طرفداران او در جهان اسلام تحقق پیدا کرد و دیگری علم اجتماعی که مبتنی بر آرای ابن خلدون که او هم مبتنی بر تجربه و حواس دانش عمران شکل داد. دیگر معرفت اجتماعی در دنیای جدید است و آن هم کنار گذاشتن روش قیاس منطقی و روش توجه به نقل و سنت در عصر جدید که در آن پرداختن به مسائل اجتماعی و کنش‌های انسان با توجه به روش‌های جدید است. امتیاز حکمت عملی به آن بهره‌ای است که از یقین و قطع در حوزه عمل دارد و پذیرش عوالم متعدد هستی است و امروز در حوزه دانش‌های عملی بشر نیاز به یک قطع و یقین دارد که آن را دستاویز خود قرار دهد و حکمت عملی می‌تواند این امتیاز نسبت به علوم اجتماعی جدید را ایجاد کند. توجه به حکمت عملی بازخوانی گذشته تاریخی در حوزه اجتماعی است و احیای آنچه که متفکرین در جهان اسلام در حوزه عمل و کنش اندیشیده‌اند. این جایگاه حکمت عملی در تمدن بشری و اسلامی و از طرفی علوم اجتماعی جدید و نسبت آن با فلسفه عملی باعث شده است که مؤسسه فلسفه و حکمت با برگزاری همایشی اذهان متفکران را نسبت به حکمت عملی تحریک نماید. https://www.mehrnews.com/news/5653006/%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%AA-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA @Yahyabouzari
📝یادداشت؛ 🔶 ما و راه دشوار وحدت حوزه و دانشگاه وحدت حوزه و دانشگاه بهانه ای شد برای بررسی این مهم از سوی دکتر قائمی نیک که در یادداشتی کوتاه به آن پرداخته است. yun.ir/pfgcr @razaviac
🔶 جدول زمان بندی سلسله نشست های انقلاب اسلامی و تحول علوم اسلامی و انسانی @razaviac
4_5818793096728544906.pdf
1.69M
💠 گفتگو میان هگل و فیلسوفان مسلمان 🔹 استاد حمید پارسانیا 🔹 استاد یزدان پناه 🔹 استاد عسکری 🔹 دکتر طالب زاده 🔹 دکتر بهشتی 🔹 دکتر احسن 💠 @parsania_net
دکتر عماد افروغ، جامعه‌شناس، پژوهشگر و نویسنده کشورمان، دقایقی پس از اذان صبح آخرین شب قدر ماه مبارک رمضان، دیده از جهان فرو بست. روحشان قرین رحمت الهی
📝 پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی گذشت دکتر عماد افروغ 🔹 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت دانشمند فرزانه و انقلابی آقای عماد افروغ را تسلیت گفتند. 📩 متن پیام به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم درگذشت دانشمند فرزانه و انقلابی مرحوم آقای دکتر عماد افروغ رحمةالله علیه را به خاندان گرامی و دوستان و همکاران و شاگردان ایشان صمیمانه تسلیت عرض میکنم و صبوری و آرامش روحی برای آنان و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم که در سحرگاه جمعه و قدر به لقاءالله پیوست مسألت مینمایم. تلاش‌های فکری‌اش مقبول حق و یادش گرامی باد. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۲/۰۱/۲۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir
14.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 برای اولین بار در کشور؛ رشته تبلیغ و ارتباطات دینی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی @razaviac