eitaa logo
گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
1.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
30 ویدیو
55 فایل
گروه پژوهشی #رجال_و_حدیث حوزه علمیه خراسان برای ارسال #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید وارسال #جزوات درسی و #مقالات علمی با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با دبیر گروه👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
📆زمان: دوشنبه 2 اسفندماه ⏰در ساعت: 19:00 📍مکان: وبینار دانشگاه فردوسی http://vroom.um.ac.ir/safms 💠گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c 🆔 http://eitaa.com/rejalkh 🆔https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
هدایت شده از اجتهاد
💢روش‌شناسی طبقات اعلام الشیعۀ شیخ آقا بزرگ تهرانی ✍️نویسنده: امجد رسول محمدالعوادی ترجمه: عبدالحسین طالعی 🔻این نوشتار به بررسی شیوۀ علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی در تألیف کتاب طبقات اعلام الشیعه می‌پردازد و مواردی همچون اثبات تشیع دانشمندان، راهکار وی برای حلّ مشکل اشتراک اسماء، شیوۀ شیخ در بیان زمان و مکان ولادت و وفات دانشمندان، معرفی اساتید و مشایخ و راویان و شاگردان صاحب ترجمه بررسی شده است؛ در ضمن این مباحث نقش نسخ خطی در تألیف این کتاب، بانوان دانشمند، حواشی و بازنگری‌هایی کتاب که توسط خود نگارنده بر طبقات نوشته شده، بیان گشته‌‌اند. 👈 در «اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/s53227 🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢 اصطلاح‌شناسی «صحیح الحدیث» ✍️ محمدکاظم رحمان ستایش، فریبا رضازاده 🔻 در بین رجالیان شیعه اصطلاحی به کار می رود به نام «صحیح الحدیث». در مورد معنا و منظور این اصطلاح اختلاف نظر وجود دارد، در این مقاله به معرفی نظر متأخران و بازخوانی اختلاف‌نظرهای موجود درباره این اصطلاح در قلم قدما، به طرح نظر، شیخ حر عاملی، به‌عنوان فردی که نظرات رجالی‌اش مورد رجوع بسیاری از بزرگان در مباحث رجالی هستند، پرداخته می شود. در این راستا با نگاهی گزارشی- تحلیلی یافته‌های ذیل به‌دست آمده است: اصطلاح «صحیح الحدیث»، ناظربه راوی و حدیث او (هر دو) می‌باشد و کاربرد این اصطلاح دربارۀ کتابِ راوی، اشاره به صحیح‌بودن احادیث کتاب خاص وی است و همۀ روایات او مدنظر نیست. در سایر موارد، اصطلاح مزبور اثبات‌کنندۀ صحت کل روایات آن راوی فی‌النفسه بوده و همۀ راویان اسناد روایات آن راوی را شامل نمی‌شود که در این مورد اصطلاح موردنظر ناظر به حال راوی نیز است. 👈 متن مقاله اصطلاح‌شناسی «صحیح الحدیث»: https://b2n.ir/p47552 🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
📚منهج نقد الحدیث؛ دراسة فی ‌الاخبار الدخیلة والمحرفة - الکلیات والقواعد والانموذ 👤تاليف: محمدباقر ملکیان 📖 چاپ اول، صفحات: 692، دوجلدی 💰قیمت: 3,300,000ریال 🔖ناشر: دار زین العابدین، قم، خیابان ارم، پاساژ قدس، طبقه زیرزمین، پلاک 36 ☎️ تلفن: 37732631 - 025 👈 خرید آنلاین: https://b2n.ir/t56298 🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
🔔 نقد محتوایی احادیث جنین شناسی با تاکید بر مصداق شناسی ترابط علم و دین 👤 ارائه: حجت‌الاسلام سعید حسنی 👥 ناقدان: دکتر مسعود امامی و دکتر محمدرضا جلالی 📅 زمان: سه‌شنبه۳ اسفندماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۰ صبح 🏢 مکان: اراک، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران 🖇لینک جلسه: https://www.skyroom.online/ch/tablighatarak/reyhanatonnabi 🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
🔔 دوره کوتاه مدت حضوری «مدرسه حدیث» 👤اساتید دوره: سید کاظم طباطبایی، عبدالهادی مسعودی، عباس پسندیده، احمد غلامعلی، هادی حجت، مهدی غلامعلی، محمدرضا سبحانی‌نیا 🏢محل تشکیل کلاس‌ها: شعبه تهران دانشگاه قرآن و حدیث - تالار شیخ طوسی (ره) ⚡️ارائه مجموعاً ۶۴ ساعت آموزش حضوری 📌روزهای پنج شنبه و جمعه ⌛️ مهلت ثبت‌نام: تا سوم اسفند ماه۱۴۰۰ 🔺شروع دوره: ۵ اسفند ماه۱۴۰۰ 🌐لینک ثبت‌نام دوره: ‌https://b2n.ir/x89076 🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢نقدی بر نشست «واکاوی برخی روایات حجاب منسوب به حضرت زهرا(س)» 🔻ضعف تفسیری در برداشت از کتاب و سنت ✍️ناصر نجفی، پژوهشگر مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی اولین اشکال این نشست، مشخص نکردن مبنای کارشناسان آن در معیار ردّ و قبول روایت است؛ اینکه قائل به وثوق خبری هستند یا وثوق مخبری؟ اگرچه از مطالب گوینده گمان می‌رود که ایشان بر همان مبنای دوم، که مخالف رویۀ قدمای اصحاب شیعه و همچنین بسیاری از متأخرین است، می‌باشد. گذشته از اشکال مذکور، ضعف فقه الحدیثی است که در شاهد مثال‌هایی که آورده شد به وضوح دیده می‌شود. برای مثال گفته شد آیات 32 و 33 سورۀ احزاب، مختص زنان پیامبر(ص) است و نباید تعمیم داده شود. در حالی که توجه به سیاق این دو آیه به‌ویژه عبارت «ّفَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في‏ قَلْبِهِ مَرَض‏» نشان از عدم اختصاص است، یعنی در حقیقت دلیلی بر این منع را بیان می‌کند که قابل فهم و تعمیم برای مخاطب است. به عبارتی با ناز و کرشمه صحبت کردن که سوءاستفاده را در پی دارد، قابلیت تعمیم داشته و دلیلی بر اختصاصی بودن آن نیست. نکتۀ دیگر اینکه برای توجیه مسئولیت‌های اجتماعی بانوان، هیچ نیازی به هزینه کردن از دین، برداشت‌های ذوقی و متهم کردن روایات نیست. اگر ضعف فقه الحدیثی نباشد، نه شریعت محکوم به محصور کردن زنان در خانه‌ها می‌شود و نه حضور مدیریت‌نشده و بدون ضرورت آنها در جامعه برداشت می‌شود. 👈 متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/g49133 🆔 @ijtihad
💠انجمن علمی قرآن و حدیث دانشگاه قم برگزار می کند؛ [ظرفیت های روانشناختی حدیث] 🔻با ارائه حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده استاد دانشگاه قرآن و حدیث؛ 🗓 شنبه ۷ اسفند ماه ⏰ ساعت ۱۶ ✅ ورود از طریق مهمان یا guest؛ https://online.qom.ac.ir/quran_hadith_asso انجمن علمی قرآن و حدیث دانشگاه قم •┈┈••••✾🔆✾•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔎 @howzehpajohesh
هدایت شده از اجتهاد
💢امام کاظم (ع) و آغاز تدوین حدیث در محافل امامیه ✍️دکتر احمد پاکتچی 🔻شواهد نشان‌‌‌‌ می‌دهد امامان کاظم (‌ع) و رضا (‌ع) شاید به اقتضای اینکه در مکالمات بین مذاهب، اهل سنت از جایگاه حدیث نبوی نزد امامیه پرسش‌‌‌‌ می‌کردند، بیشتر کوشش داشتند تا اسانید متصل خود به پیامبر (ص) را ارائه کنند و همین موضوع موجب شده بود تا محفل آنان برای اصحاب حدیث عامه نیز پرجاذبه باشد؛ در همین راستا تألیف مسندهایی مشتمل بر روایات این دو امام از پدرانشان از پیامبر (ص) نیز در شمار سبکهای حدیثی سده‌ی ۲ق جای گرفته است. مهمترین نمونه از چنین نسخه‌هایی از امام کاظم (‌ع) آن است که به نام مسند موسی بن جعفر (ع) شناخته شده و گردآورده‌ی ابوعمران موسی بن ابراهیم مروزی شاگرد آن حضرت است. نمونه‌ی دیگر، کتابی به نقل از امام کاظم (‌ع) مشتمل بر احادیث نبوی است که توسط پسر آن حضرت، اسماعیل بن موسی تدوین شده و در کتابشناسی حدیث امامیه، به نام یکی از راویان پسین، یعنی ابن اشعث به الاشعیثات یا به نام امام صادق (‌ع) که نامش در اسانید کتاب تکرار‌‌‌‌ می‌شود، به الجعفریات شهرت یافته است. در آن نیم سده، همچنین باید به آثاری اشاره کرد که به دنبال گردآوری اقوال شخص آن دو امام بود؛ از آن دست است: مسائل علی بن جعفر که مشتمل بر پرسش و پاسخ‌های مؤلف از برادرش امام موسی کاظم (‌ع) است. نسخه‌‌‌ای در تفسیر از امام کاظم (‌ع) که در سده‌ی ۶ق از منابع ابن شهرآشوب بوده است. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/h76644 🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢نظام فقهی شیعه ادامه سازمان وکالت امام کاظم (ع) است ✔️حجت‌الاسلام رمضان محمدی، عضو هیئت علمی گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: 🔹نهاد وکالت یک مجموعه متشکل از پیروان نزدیک و وفادار امام(ع) بود و ماموریت‌های مختلفی نیز در مورد شیعیان ‌داشتند. شیعیان در محدودیت بودند و به واسطه همین سازمان وکالت در دورترین نقاط ممالک اسلامی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌شد و نیازهای شرعی و دینی آن‌ها و گاهی نیازهای مادی آن‌ها را نیز مترفع می‌ساختند. 🔹فقهایی که بعد از امام زمان(عج) مامور به رهبری شیعه شدند نیز ادامه دهنده همان نهاد وکالت هستند و باید گفت نظام فقهی که اکنون داریم ادامه همان نهاد وکالت است. اما کار این فقها عمومی‌تر بود و خود آن‌ها مامور شدند که به مصلحت خویش کار را پیش ببرند. 🔹امام کاظم(ع) این سازمان را بالاخره به صورت سازمان‌یافته و نظام‌مند، با اهداف مشترک که دارای یک شالوده منظم و پیچیده‌ای است و سلسله مراتب سازمان وکالت رعایت می‌شود تنظیم کرد. 🔹سازمان وکالت امام کاظم(ع) به صورت کامل جایگاه خود را پیدا کرد و تبدیل به سازمانی منظم و مقتدر شد. نظام فقهی کنونی نیز تداوم همان نهاد وکالت است، اما کار این فقها عمومی‌تر بود و خود آن‌ها مأمور شدند که به مصلحت خویش کار را پیش ببرند. 🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢حجیت و کارآمدی مذاق شریعت در اجتهاد ✍️مهدی کرمی 🔻با نگاه به روش استنادهای فقهائی همچون صاحب جواهر که در مواردی حکم مستفاد از مذاق شریعت را از ضروریات و قطعیات شرع می‌‌شمارد و یا مرحوم آیت‌الله خوئی که در به دست آوردن فتوا، آن را برآیند مذاق شرعی می‌دانند که یقینی و یا نزدیک به یقین است و این یقینی بودن را در آنها لحاظ نموده‌‌اند، می‌توان به اعتبار مذاق شریعت فی‌الجمله پی برد تا جایی که مرحوم امام خمینی مستند حجیت بناء عقلاء را نیز همین کشف از مذاق شرع می‌‌داند و حتی بعد از پذیرش حجیت می‌توان تقدم آن بر اماراتی مانند خبر ثقه نیز ادعاء نمود کما اینکه می‌‌بینیم مرحوم خوئی در بحث جواز و عدم جواز نظر به نامحرم مذاق شریعت را بر سایر ادله مقدم فرموده است. 👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/p33738 🆔 @ijtihad
سلسله جلسات ارائه، نقد و دفاع مقاله‌ جلسه سوم: مقاله « امکان‌سنجی احراز وثاقت راویان مهمل، به روش تجمیع قرائن» استاد داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سیدعلی دلبری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و استاد خارج حوزه علمیه خراسان استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد الهی خراسانی پژوهشگر و استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان تدوینگر: حجت‌الاسلام‌ علیرضا خسروی دانش‌پژوه مرکز تخصصی فقاهت سلیمانیه زمان: پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ محل برگزاری: اتاق جلسات مدرسه علمیه سلیمانیه نشانی مجازی: https://soleimanie.lms2.hozehkh.com/ws/z9u5ieg9mzv •┈┈••••✾🔆✾•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔎 @howzehpajohesh