🟦 سلسه نشستهای علمی با موضوع "تمییز مشترکات در رجال" بر اساس " وجیزة فی علم الرجال میرزا ابو الحسن مشکینی"
بر بستر اسکایپ
شنبه ها؛ساعت ۱۸
✍قابل استفاده دانشجویان دکترای قرآن و حدیث
🔴آدرس نشست:
https://join.skype.com/NDultE4qn9u7
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
🔔 معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی برگزار میکند:
📜 نشست پیشدوره کارگاه آموزشی نسخهپژوهی و روشهای تصحیح متن
👤 با حضور استاد مصطفی احمدی
زمان:
🗓 دوشنبه ۷ شهریور ماه
⏰ ساعت: ۱۵
🏢 مکان: نمایشگاه دائمی گفتمان علمی انقلاب اسلامی حوزه مروی
🔻لازم به توضیح است، این دوره به صورت حضوری برگزار شده و گواهی پایاندوره به شرکت کنندگان تقدیم خواهد شد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
انجمن علمی فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) برگزاری میکند :
🔴🔴🔴 کارگاه مجازی «علم رجال»
مدرس : حجتالاسلام والمسلمین استاد مصطفی بارگاهی (زید عزه)
📆تاریخ برگزاری کارگاه :
٧ و ٩ شهریور ١۴٠١ (دوشنبه و چهارشنبه) ساعت ١۶
هزینه شرکت در کارگاه : رایگان
هزینه ی صدور گواهی : ۵٠ هزار تومان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
🔔کرسی علمی ترویجی «بررسی رفع تعارض خبر ضعیف منجبر به شهرت با خبر صحیح در جواهر الکلام»
👤ارائه دهنده: مرتضی پژوهنده
👤ناقدین:حجتالاسلام سید رضا شیرازی و حجتالاسلام دکتر محمد ابراهیم روشن ضمیر
⏰زمان: سهشنبه، 8 شهریور ماه، ساعت 11صبح
🏢مکان: مشهد مقدس، ساختمان شماره 2 دانشگاه علوم اسلامی رضوی اتاق جلسات
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
📍نشست علمی
🔶 پژوهشکده علوم اسلامی رضوی برگزار میکند:
💢 ارزیابی حدیثگونهها و چالشها
با ارائه:
👤 دکتر عبدالهادی فقهی زاده (استاد دانشگاه تهران)
🚹 دبیر علمی: دکتر محمود ملکی (استادیار پژوهشکده علوم اسلامی رضوی)
🗓 پنجشنبه ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۱
⏰ ساعت ۱۰:۰۰
🏛 مکان: ، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی، اتاق جلسات حوزه ریاست
🌐لینک وبینار:
🔗 webinar.aqr.ir/rcis
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
Feghhizadeh.mp3
13.04M
🎧 صوت نشست علمی
💢 ارزیابی حدیثگونهها و چالشها
👤 دکتر عبدالهادی فقهی زاده (استاد دانشگاه تهران)
🚹 دبیر علمی: دکتر محمود ملکی (استادیار پژوهشکده علوم اسلامی رضوی)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💢علامه حلی و فرزندش فخر المحققین در ایران و دو پیشنهاد
✍️حجتالاسلام سیدحسن موسوی بروجردی
با محاسبه تواریخ اجازات و مراجعه به منابع تاریخی شاید بتوان تشخیص داد که علامه حلی حدود یک دهم از عمرش را در ایران گذرانده بود. او در این مدت علاوه بر بحث و مناظره با دانشمندان اهل سنت در شهرهای مختلف در حال نشر و روایت آثارش نیز بود و شاگردان زیادی را تربیت کرد.
اجازات فراوانی از علامه با تواریخ و امضاهای مختلف در شهرهای گوناگون ایران صادر شده است. این اجازات در مدرسهی سیاری که سلطان محمد خدابنده آن را با اردوی خود، شهر به شهر از کرمانشاه تا قزوین و زنجان و شهرهای شمالی ایران… در تردد بود، انتقال میداد.
علامه حلی پس از سالها تلاش و خدمات فرهنگی در سراسر قلمرو مغولان در ایران، در سال ۷۱۶ ق بعد از مرگ سلطان محمد خدابنده، به وطن خویش «حله» بازگشت و در آنجا به تدریس و تألیف مشغول گردید و تا آخر عمر (سال ۷۲۶ ق) منصب مرجعیت و فتوا و زعامت شیعیان را بر عهده داشت.
یکی از ثمرههای این سفرها شاگردان زیادی است که او بدست آورد. بسیاری از این شاگردان در زمان حیات علامه و یا پس از آن به حله آمده و از او و فرزندش فخر المحققین محمّد که در این سفرها نیز در کنار پدر در حال تعلیم و تعلّم بود، بهره بردند.
دو کار مهم درباره علامه حلی و فرزندش فخر المحققین باید صورت پذیرد که حایز اهمیت و فایده بسیار زیادی برای شناخت بهتر ما از تاریخ شیعه و تأثیر این دو دانشمند بزرگ شیعه در گسترش علوم عقلی و نقلی در خصوص ایران هستند.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/n57436
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💢ارزیابی حدیثگونهها و چالشها
✔️دکتر عبدالهادی فقهیزاده:
🔹کسانی در نظر منکر ارزیابی صدوری و سندی نیستند، ولی در عمل به بسیاری از احادیث ضعاف در تاریخ شیعه عمل کردهاند به خصوص اگر تعریف آنها از ضعف، تعریف متاخرین از ضعف باشد (ضعف ناشی از سند نه متن) و این به نظر بنده یک چالش است زیرا اگر توجه به مباحث سندی اهمیت دارد و میتواند بیانگر حقایقی باشد که اعتبار برخی روایات را نفی کند نمیتوان به آن بی توجه بود. چگونه است که ما از یکسو در کارآیی علم رجال مبالغه میکنیم و از سویی به ضعف روات بی توجه هستیم.
🔸پارهای از اشکالات متنی در دستهای از روایات صحیح السند وجود دارد و این تعارضات در قبال برخی ادله دیگر قرار گرفته و دستیابی به روایات معتبر را مخدوش میکند و این یک چالش است و از طریق بررسی قرائن صدوری و سندی چه بسا موجب حیرت شویم و باعث تساقط برخی روایات شود.
🔹برخی نگرهها در بین محققان معاصر به وجود آمده که برخی موضوعات متداول در فرهنگ عربی در دورههای بعد منشا روایتسازی شده است، چنین نگرهای نسبت به غررالحکم و بخشی از حکمتهای نهجالبلاغه وجود دارد. خلط بخشی از ادعیه با سخنان صوفیه و عرفا هم از جمله این مسائل است. این نگاهها کاشف از این است که ارزیابی محتوایی متنی ما را به حاق مطلب در همه موارد میرساند.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/w95173
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
🔹حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی تببین کرد:
💠روش شناسی اعتبار سنجی محتوایی حدیث با تاکید بر توقیعات
👉 https://b2n.ir/p86369
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
▪️اگر چه لایق وصل تو نیستم اما
▪️ز دست رفته دلم در جوار سامرّا
▪️به عشق دیدن سرداب می تپد هردم
▪️دلِ شکسته، دلِ بی قرار سامرّا
🏴 شهادت جانسوز حضرت امام حسن عسکری علیه السلام بر مولایمان صاحب الزمان عجل الله فرجه الشریف و عموم شیعیان جهان تسلیت باد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💢تقابل کلینی و ابن قبه؛ نگاهی بستر شناسانه
✍️مصطفی قناعتگر
🔻 محمد بن یعقوب کلینی رازی و محمد بن عبدالرحمن بن قبه رازی، هر دو از بزرگان امامیه در نیمه دوم قرن سوم و نیمه اول قرن چهارم هستند. با وجود همعصریِ کلینی و ابن قِبَه/ابن قُبَّه، گزارشی که نوع تعامل آن دو با یکدیگر را بازگو کند وجود ندارد. در این یادداشت پیرو مجموعهای از قرائن تاریخی در جایگاه بستر سخنان کلینی، ابن قبه و شریف مرتضی، این گمانه را مطرح خواهم کرد: یکی از عوامل تالیف الکافی توسط کلینی، مقابله با تفکر ابن قبه بوده است. گرچه بحثهایی که به تاریخ مرتبط است، کثیرا ما را به قطع نمیرساند؛ اما میتواند گمانههایی قوی برای ذهن دانشیان و راهگشاهایی برای تحقیقات آیندهگان باشد.
👈 در لینک زیر بخوانید: https://b2n.ir/a42951
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh