بخش اول.mp3
33.52M
🎧صوت نشست هفدهم؛ نقد مقاله «اعتبارسنجی «النساء نواقص العقول» در نهج البلاغه».
🎙ارائه دهندگان: استاد امین حسین پوری و وحید عابد.
⬅️چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲؛ بخش اول ➡️
2:00 توضیحات مقدماتی استاد عابد
8:00 توضیحات مقدماتی استاد حسین پوری
13:00 استادحسین پوری؛بیان سه مقام و محور بحث درباره ی مقاله
21:00 بررسی و نقد مقدمات نگارنده مقاله برای اثبات مدعای خویش
22:00 نقد وبررسی مقدمه اول نگارنده؛ «اعتماد اصلی سیدرضی درباب حکمت های نهج البلاغه بر کتاب خصائص الائمه خود بوده.»
24:00 مغالطات روشی و هوشمندانه از سوی نگارنده.
27:00 نقد و بررسی صحت ادعای نگارنده :« از حکمت ۷۹ تا حکمت۲۰۷ نهج البلاغه از خصائص الائمه گرفته شده.»
31:00 آیا می توان ادعا کردکه اختلافات نهج البلاغه با خصائص صرفا در حد تصحیفات است؟
41:00 بررسی و تحلیل حدس نگارنده: «اگر این حدس(رجوع به حافظه در هنگام انتقال از خصائص به نهج البلاغه) درسـت باشـد، میتوان نشـان داد که اعتمـاد به حافظه، موجب راهیافتن خطاهـای متعددی به نقلهای نهج البلاغه شده است.»
45:00 مصادره به مطلوب از سوی نگارنده
50:00 ادعای اشتباهات مکرر سید رضی در نقل از منابع! اما تنها ارجاع به یک مورد!
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
بخش دوم.mp3
36.78M
🎧صوت نشست هفدهم؛ نقد مقاله «اعتبارسنجی «النساء نواقص العقول» در نهج البلاغه».
🎙ارائه دهندگان: استاد امین حسین پوری و وحید عابد.
⬅️چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ؛ بخش دوم➡️
1:00 نقد و بررسی عبارت:«..نباید از سید رضی انتظار داشت که به اندازه یک مورخ خبره دقت داشته باشد.»؛ ملاک خبره بودن شخص چیست؟
14:00 بررسی ونقد عبارت:«..حتی در مواردی که رضی از منبـع خود نام برده نیز با مقایسـه هر دو نقل، معلوم میشـود که تصحیفـات یا افتادگی متعددی وجود دارد که مانع از اتحاد صد در صد است..» و مثال های آن.
28:00 بررسی و نقد مدعای نگارنده مبنی بر اینکه مرحوم سید، خطبه مورد بحث را ازکتاب رسائل الائمه کلینی ره اخذ کرده.
41:00 بیان خلاصه ای از سیر مباحث استادحسین پوری توسط استاد وحیدعابد.
43:00 تلاش نگارنده برای توجیه تفاوتهای میان نقل خصائص الائمه با رسائل الائمه مرحوم کلینی؛ به همراه بررسی شواهد.
55:00 بیان مثالی از روایت کافی در نقض عدم وقوع دو رخداد در مصادیق قاعده ی همبستگی متن با منبع(سند).
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
بخش سوم.mp3
42.96M
🎧صوت نشست هفدهم؛ نقد مقاله «اعتبارسنجی «النساء نواقص العقول» در نهج البلاغه».
🎙ارائه دهندگان: استاد امین حسین پوری و وحید عابد.
⬅️چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ؛ بخش سوم➡️
2:00 نمونه ای از مغالطه روشی در مقاله
5:00 آیا در نقل نامه ۳۱ نهج البلاغه اعتماد سیدرضی بر نقل رسائل الائمه بوده؟
7:00 بررسی عبارت:« اما باید توجه داشـت که مرتضی بیشتر رسائل خود را میبایست پس از فوت برادرش، رضی، در ۴۰۷ق، نگاشته باشد..»
11:00 بررسی و تحلیل،عبارات نگارنده از سه تحریر نامه امام به شیعیان و اصرار به کاربست تعبیر نامه در مقاله.
و مصادره به مطلوب در ایجاد وحدت میان خطبه های نامبرده با نامه مورد بحث.
23:00 استفاده از بارمعنایی کلمه استنفار در مقاله
28:00 آیا اغراض افراد باعث شده که در هسته اصلی این نامه دست برده شود؟!
32:00 بررسی شباهت نقل صحیح مسلم با متن خطبه80
34:00 بررسی مغالطه ای دیگر:«.. تحقیقـات محققین اهل سنت حکایت از آن دارد که هیچ یک از طرق نقل این حدیث ازپیامبر در اهل سنت صحیح نیست و با اشکالات متعددی مواجه است..»
38:00 بیان ادعای مقاله در این قسمت توسط استاد وحید عابد.
47:00 اگر فرض گرفته شود که این نامه جعلی است؛ چرا به نقل هایی با این مضامین، بی توجه بوده و از کنار آنها گذر کرده اید؟ برای مثال...
51:00 بررسی نمونه هایی مشابه عبارت خطبه80 در منابعی همچون:کافی شریف، وقعه الصفین،تاریخ طبری ..
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
📑گزارش علمی هفدهمین نشست از سلسله نشستهای #شناسه_شیعه
🔰 با موضوع :نقد مقاله اعتبار سنجی 《النساء نواقص العقول》 در نهج البلاغه
✍درابتدای جلسه جناب حجت الاسلام و السملین وحید عابد توضیحات ابتدایی دربارهی علت برگزاری این نشست بیان کرد و به همراه جناب حجت الاسلام و المسلمین امین حسین پوری شروع به آغاز نقد مقاله کرد.
جناب استاد حسین پوری درقالب ۳ بخش، ۹مقدمه از مقدماتی که نگارنده مقاله به عدم اعتبار قسمت مورد بحث از خطبه ۸۰ نهج البلاغه را نتیجه گرفته است، مورد نقد و بررسی قرار داد؛در این قسمت استادحسین پوری با بررسی و نقد شواهد ارائه شده در مقاله مبنی بر اعتماد سید رضی در نقل حکمت های نهج البلاغة برخصائص بر اساس جدول تطبیقی ای که تدوین شده است پرداخت. استاد حسین پوری یک مغالطه روشی مهم از سوی دکتر قندهاری را به عنوان تلاش ایشان برای کم اهمیت جلوه دادن یا عادی سازی شواهد بر خلاف نظریه خود متذکر شد. به عنوان نمونه : تلاش جناب قندهاری برای ساده سازی اضافات موجود در نقل حکمت های نهج البلاغة نسبت به متنِ همان حکمت ها در خصائص بررسی شد و با تطبیق موردی نتیجه ای مخالف نتیجه ی نگارنده در مقاله حاصل گردید.
در ادامه استاد حسین پوری، ادعایِ مقاله : _سید رضی ره به هنگام نقل دچار اشتباهاتی شده_ را مورد بررسی و تحلیل قرار داده وضمن بیان کلام مرحوم نجاشی و خطیب بغدادی در مورد شخصیت مرحوم سید رضی و مهارت ایشان علاوه بر ادبیات در دیگر زمینه ها، عبارتِ :«..نباید از سید رضی انتظار داشت که به اندازه یک مورخ خبره دقت داشته باشد..» را عبارتی غیرعلمی توصیف کرد زیرا ملاک خبرویت مشخص نشده است .
همچنین با وجود پاره ای اشتباه در نقلهای سید که به آن اندازه فراوان نیست ،نمی توان در صورت نبود شاهدی واضح اصل را بر اشتباه وی در نقل محسوب کرد. استاد حسین پوری به نتیجه گیری دیگر مقاله که عبارت است از: 《..خطبه ۸۰ در واقع حاصل به هم پیوسته شدن دو حدیث پشت سر هم در خصائص بوده است ..》_ پرداخت.ایشان با بیان روشن نبودن اتکاء سید رضی بر خصائص، اگر چه احتمال اقتباس برخی از حکمت های نهج البلاغه از خصائص الائمه محتمل است؛ به نقد و تحلیل این عبارت پرداخت. سپس در ادامه ادعای مقاله:《 ..سید رضی متن بخش اول از خطبه را از کتاب رسائل الأئمّه مرحوم کلینی گرفته است..》ـ و شواهد آن را مورد بررسی و تحلیل قرار داد و اعتماد مرحوم سید بر رسائل الائمّة کلینی ره را ثابت ندانست. سپس استاد وحید عابد سیری از نقدهای مطرح شده از سوی استاد حسین پوری را بیان کرده و به مناسبت،برخی انتقادات وارده بر روش همبستگی متن با منبع که مبنای مقبول نگارنده مقاله است را ذکر کرد.
در ادامه استاد حسین پوری عبارات جناب قندهاری از سه تحریر نامه امام به شیعیان و اصرار به کاربست تعبیر نامه در مقاله را واکاوی کرد و نوعی مصادره به مطلوب در ایجاد وحدت میان خطبه های نامبرده با نامه مورد بحث را متذکر گشت. در قسمت پایانی این نشست عبارت دیگری ازمتن مقاله:«.. تحقیقـات محققین اهل سـنت حکایت از آن دارد که هیچ یک از طرق نقل این حدیث ازپیامبر ص در اهل سنت صحیح نیست و با اشکالات متعددی مواجه است..» مورد بررسی قرار گرفت و ضمن یافتن تنها یک نفر از ادعای بیان شده به نام _خالدکبیر علال_، شواهدی برخلاف نظر مقاله ارائه شد.در پایان نیز استاد حسین پوری با طرح پرسشی به عنوان :« اگر فرض گرفته شود که این نامه جعلی است؛ اما چرا به نقل هایی با این مضامین، بی توجه بوده و از کنار آنها گذر شده است؟ » برخی از نمونه های مشابه عبارت خطبه ۸۰ در منابعی همچون: کافی، وقعه الصفین، تاریخ طبری و.. را مورد بررسی قرار داد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
فراخوان مقاله
مجله مطالعات فقه الحدیث وابسته به انجمن حدیث حوزه باهدف توسعه دانش فقه الحدیث و تببین علمی اموزه های حدیثی مکتب اهل بیت علیهم السلام مقاله می پذیرد.
🔷 ارسال مقالات از طریق:
سامانه نشریه مطالعات فقه الحدیث
https://www.sfhadith.ir
🔶 تلفن نشریه: 02532913455
🔶تلفن تماس و ایتا 09124510219
ادرس: قم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه 2، فرعی اول سمت چپ، ساختمان انجمنهای علمی حوزه، طبقه دوم ، انجمن حدیث حوزه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
ahamiyat_noskhe_pajohi.mp3
18.37M
🎧 صوت نشست علمی
✅ «اهمیت نسخه پژوهی در فرآیند استنباط»
🎙حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری
🗓 اسفند ١۴٠٢
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
📣#پذیرش_دانشجو_ارشد_دکتری_طلاب
💢دانشگاه قرآن و حدیث وابسته به موسسه دارالحدیث از بین برادران و خواهران طلبه واجد شرایط از طریق آزمون ورودی اختصاصی ویژۀ طلاب دانشجو می پذیرد.
🟣رشته ها و گرایش های کارشناسی ارشد به شیوه های #مجازی و #حضوری تهران و قم👇
⩴ علوم قرآن و حدیث،
⩴ علوم حدیث در گرایش های: کلام و عقاید، تفسیر اثری،نهج البلاغه،
⩴ علوم و معارف قرآن گرایش تفسیر اجتماعی
⩴ روانشناسی اسلامی ( مثبت گرا)
⩴ فقه و مبانی حقوق اسلامی
⩴ احیای تراث قرآنی و حدیثی
⩴ تفسیر روایی
🟠رشته ها و گرایش های دکتری:👇
🏫#حضوری_قم: علوم قرآن و حدیث،علوم و معارف نهج البلاغه،تفسیر امامیه و کلام امامیه
🏫#حضوری_تهران: مدرسی اخلاق اسلامی و مدرسی معارف قرآن و حدیث
⚜️دانلود و مشاهده دفترچه راهنمای پذیرش🔻
🔗کارشناسی ارشد
🔗دکتری
🔗لینک ثبت نام
🌐کانال مربوط به پذیرش آزمون اختصاصی ویژه طلاب
https://eitaa.com/qhu_ac_ir_tolab
📞تلفن راهنمای ثبت نام:
09002151290
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
دوگانه خدیجه (س) و عایشه در سیره نگاری نبوی
انگاره عایشه باکره و سیاست در نقد تاریخی دنیس اسپیلبرگ
✍️ علی راد
از جمله مشهورات مقبول در سیره نگاری رسول خدا ( ص ) توسط جریان های غیر امامیه تلاش جدی بر باکره نشان دادن و تقلیل سن عایشه هنگام ازداوج با آن حضرت است. در سویه مقابل این جریان ها هر دو امتیاز مذکور را از خدیجه (س) نفی و تلاش می کنند او را زنی میان سال به تصویر کشیده که فرزندانی نیز از همسران پیشین خود داشت و بدین سان دوگانه تقابل فضایل زنانه خدیجه – عایشه در میراث مسلمین پدید آمد و در تصویر این دو بانو نقش جدی را در اذهان ایفا نمود. امتداد تاریخی این دوگانه تا دوره معاصر ادامه دارد ولی با نقد تاریخی برخی از خاورشناسان در نشان دادن سرچشمه های این دوگانه اثبات گردید که انگاره باکرگی عایشه و سن اندک وی در ازدواج با رسول خدا (ص) از زمینه سیاسی در پدیداری و تثبیت برخوردار است که متون آن را باید در پرتو اندیشه سیاسی خلافت عباسیان تاریخ گذاری و تحلیل نمود. از نگاه دکتر دنیس اسپیلبرگ کمسن جلوه دادن عایشه هنگام ازدواج در منابع برای تأکید بر باکره بودن وی صورت گرفتهاست زیرا این باکره بودن دارای اهمیت زیادی برای حکومت خلفای عباسی بوده تا به وسیله آن مقام عایشه را بالابرده و تأییدی برای نقطهنظرشان در قضیه جانشینی محمد (ص) باشد.
D. A. Spellberg, Politics, Gender, and the Islamic Past: the Legacy of A'isha bint Abi Bakr, Columbia University Press, 1994, p. 40
انگاره باکرگی عایشه که در اندیشه سلفیان معاصر از اصالت و اعتباری کهن برخوردار است در مقابل با این نقدها در مقام پاسخ درآمده و در آثاری تلاش نمودند با روش های سنّتی و کاملاً ایدئولوژیک اعتبار این انگاره را بازخوانی کنند.
الف) السنا الوهاج في سنة عائشة عند الزواج : فهد الغفیلی
ب) دفع شبهات الطاعنين عن-حديث زواج النبي من عائشة وهي بنت تسع سنين : محمد سید احمد شحاته.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
تحلیلی از زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی علیه السلام.pdf
2.36M
📗دانلود کتاب «تحلیلی زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی علیه السلام»
✍️تألیف: سید جعفر مرتضی عاملی (مترجم: محمد سپهری)
📖 صفحات: ۲۶۲
🔺زبان: فارسی
✂️ در این اثر مولف با دیدی محققانه به تجزیه و تحلیل وقایعی همت گمارده که به طور مستقیم و غیرمستقیم با زندگانی امام حسن علیه السلام ارتباط دارد و در مواردی آن حضرت نقش فعالی در تکوین آن بر عهده داشته است، مثل داستان مباهله و بیعت رضوان.
✂️اثر حاضر در سه فصل تألیف شده است؛ در فصل اول که به «زندگانی سیاسی امام حسن علیه السلام در عهد رسول خدا صلی الله علیه و آله» اختصاص یافته، ضمن بیان مبحثی با عنوان «پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و آینده امت اسلامی» به داستان مباهله اشاره شده و در ادامه بعضی از موضع گیری های امام حسن علیه السلام تبیین شده است.
✂️مولف در فصل دوم به «زندگانی سیاسی امام علیه السلام در عهد شیخین» پرداخته و مباحثی با عناوین حسنین علیهماالسلام و فدک، نقشه شگفت انگیز، وصیت امام حسن علیه السلام، مبارزه ائمه علیهم السلام با توطئه شوم، سهم بندی بیت المال، و امام حسن علیه السلام در شورا مورد بررسی قرار گرفته است.
✂️«زندگانی سیاسی امام حسن علیه السلام در عهد عثمان» سومین و آخرین فصل از این کتاب است که به مبحثی در خصوص وداع امام حسن علیه السلام با ابوذر، اشاره شده و در ادامه شرکت امام حسن علیهالسلام در فتوحات، امام حسن علیه السلام و محاصره عثمان، و موضع قوی و نیرومند امام حسن علیه السلام تشریح شده است.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
🔰 چهلمین دوره از دوره های کوتاه مدت مؤسسه امام هادی «علیه السلام»:
▫️ قرآن و تاریخ اسلام
بررسی جایگاه گزارش های تاریخی در فهم آیات قرآن
🎙 حجت الاسلام والمسلمین سید رضا هاشمی گلپایگانی
قرآن و نگاشته های تاریخی عامه
🎙دکتر محمد فقیهی رضایی
جایگاه شناسی گزارش های شأن نزول در فهم قرآن
📌۶ جلسه ؛ عصر های ماه مبارک رمضان
از ۱۵ فروردین ماه الی ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳
۲۳ ماه مبارک رمضان الی ۲۸ ماه مبارک رمضان
🕰 ساعت ۱۶:۳۰
مهلت ثبت نام تا شنبه ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۳
👇👇 لینک ثبت نام 👇👇
https://survey.porsline.ir/s/gyKCbgx
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
مؤسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام
👇 راه های ارتباطی 👇
02537725225-7
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
#معرفی_دوره
🔰 قرآن و تاریخ اسلام
بررسی جایگاه گزارش های تاریخی در فهم آیات قرآن
🎙حجت الاسلام و المسلمین سید رضا #هاشمی_گلپایگانی
🎙دکتر محمد #فقیهی_رضایی
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
👇👇 لینک ثبت نام 👇👇
https://survey.porsline.ir/s/gyKCbgx
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
شيوههای زودبازده شرقشناسان در مطالعات حديثی
✍ علی راد
اشاره
در ضرورت استفاده از شيوه ها و روش های پژوهشی جدید در حوزه حديث پژوهی تردیدی نیست : مستشرقان، در مطالعات خود شيوه ای كارامد و زودبازده دارند كه می توان از اين روش ها، در مطالعات حديثی بهره جست.
لینک دانلود مصاحبه؛
B2n.ir/j27149
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
🔰 گزارش تصویری سی و نهمین دوره از دوره های کوتاه مدت مؤسسه امام هادی (علیه السلام)
🔻دوره «انس با الکافی؛ قسمت اول» از سلسله دوره های کارگروه حدیث، باارائه حجت الاسلام والمسلمین محسن مروارید در شب های دهه اول ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ ه ق (اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ه.ش) به مدت ۱۰ شب برگزار گردید.
سلسله دوره های انس با الکافی، به منظور خوانش کتاب کافی شریف برگزار می گردد که در قسمت اول، از احادیث باب اول کتاب الحجة تا انتهای باب چهاردهم، خوانده شد.
گزارش تصویری در خبرگزاری حوزه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
📗نگاهی به کتاب «مکتبهای حدیثی»
✔️روایات و احادیثی که از رسول خدا (ص) و اهل بیت ایشان (ع) برای ما باقی مانده، میراثی بس گرانقدر است که بر کتابت و حفظ آن تأکید فراوان داشتهاند. در دوره پس از ائمه (ع) نیز عالمان دینی در ضبط و نقل آن کوشیدهاند، به گونهای که در حفظ و نشر حدیث، هر شهر و منطقهای روشی خاص برگزید و زمینه تحقیقات مهم روی احادیث را فراهم آورد.
📖 کتاب پیشرو اثر استاد محمدحسن ربانی بیرجندی، درصدد بررسی کلی از احوال حدیث نگاری، حدیث پژوهی و تحقیق روی احادیث و شخصیتهای حدیث پژوه بوده و در پی به دست آوردن روشها و متدهای علمی آنان است.
👈 معرفی فصلهای یازدهگانه: http://ijtihadnet.ir/?p=75132
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
تفسیر لغوی قرآن در احادیث اصول الکافی
چکیده
روایات تفسیری مهمترین منبع فهم اهل البیت (ع) از قرآن کریم است. اهل بیت (ع) مفسر واقعی کلام وحی هستند و در فهم قرآنی جایگاه ویژهای دارند (مطلع). در این پژوهش با بررسی روایات واژهمحور در تفسیر قرآن یا همان لغوی در اصول الکافی که نمونه آماری ماست، ضمن وجوه معناشناسی این روایات، روششناسی تفسیر واژگانی اهل بیت ذیل آیات قرآن هم تحلیل و بررسی شده است (هدف). این مقاله با روش تحلیل محتوا شکل گرفته است (روش). بررسی این روایات نشانگر آن است که ضمن اعتبار مضمونی این روایات، روش اهل بیت در تبیین لغوی واژگان شیوههای مختلف و متمایز با روشهای رایج لغتشناسان و کتابهای لغت است؛ چراکه معصوم عموماً به وجوهی دیگر غیر از معناشناسی صرف لغت پرداخته است؛ وجوهی که جنبه معناشناسی قرآنی آن بر اساس فهم الهی بیشتر مدّنظر است تا تبیین لغوی اهل زبان (نتایج و دستاوردها).
لینک دانلود مقاله:
https://nrgs.ui.ac.ir/article_21525.html?lang=fa
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
🔰قسمت دوم سلسله دوره های خوانش کتاب کافی شریف، مؤسسه امام هادی علیه السلام:
▫️انس با الکافی
کتاب الحجة؛ از باب پانزدهم
🎙حجت الاسلام والمسلمین حیدری فطرت
📌۶ جلسه ؛ شبهای ماه مبارک رمضان
از ۱۶ فروردین ماه الی ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳
(۲۳ الی ۲۸ ماه مبارک رمضان)
🕰 ساعت ۲۰:۳۰
مهلت ثبت نام تا یکشنبه ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۳
👇👇 لینک ثبت نام 👇👇
https://survey.porsline.ir/s/uAROuTa
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
مؤسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام
👇 راه های ارتباطی 👇
02537725225-7
@emamhadi_qom
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
مولفه های بنیادین امامت در نامههای معصومان
چکیده
میراث مکتوب معصومان علیهم السلام از آن روی که به بیان و بنان خود ایشان نگاشته شده، از اهمیتی دوچندان در اکتشاف دیدگاه اهلبیت علیهم السلام در ساحتهای گوناگون معرفت دینی برخوردار است. این نگاشتهها، سنجۀ عیار ارزیابی سایر گزارهها و متون نیز به شمار میآیند. نامههای معصومان، از جمله میراث مکتوب و لکن مغفولی است که چندان در مطالعات امامتپژوهی شیعی مورد واکاوی قرار نگرفته است. در این پژوهه، ابعاد امامت با تکیه بر نامههای امام علی علیهم السلام تا امام باقر علیهم السلام تحلیل شده است. برابرِ این نصوص مکتوب، امامت یک مفهوم چندبُعدی است که این ابعاد از یکدیگر قابل انفکاک نیستند. لازمۀ پیشوایی امت، دارا بودن اوصاف الاهی، اتصاف به پیامبر و بهرهمندی از صفات شخصی بارز است.
کلیدواژهها : امامت مکاتیب الائمه علیهم السلام نصوص امامت نظریۀ کلامی.
لینک دانلود مقاله : B2n.ir/k34158
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
#شبی با نهجالبلاغه
🔰سلسله نشست های تخصصی نهجالبلاغه 🔰
با موضوع :
⚜ شبهات نهجالبلاغه ⚜
🎙حجتالاسلام والمسلمین دکتر سید محمدکاظم طباطبایی
🕜 زمان و مکان:
مصلی تهران،نمایشگاه بینالمللی قرآن الکریم، بخش نهجالبلاغه کتاب حکومت
🔺️ساعت : ۱۹:۳۰🔺️
🔺️مورخ : ۱۴۰۳/۱/۱۱🔺️
لینک نشست مجازی:
https://gharar.ir/r/c2e4bad8
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
🔷 نمایهای کلی از دوره تخصصی حدیثپژوهی
🟠 با ارسال این پست فرصت بهرهمندی از این دوره را برای دیگر دانشپژوهان فراهم کنید.
📎 ثبتنام:
https://hekmat.academy/courses/hadith-studies/
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
🔔جلسات علمی «بررسی نظارت روایات اهلبیت (ع) بر فقه عامه»
🎙ارائه: استاد سید محمدجواد شبیری
📆 زمان: ۱۶ الی ۲۱ فروردینماه، ساعت ۱۷
🏛مکان: مدرس فقهی امام محمدباقر (ع)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
تاريخ التراث العربي و مؤلف آن.pdf
767.5K
نقدی بر رویکرد فواد سزگین درباره جایگاه امام علی ( ع ) در قرآن پژوهی
✍️ علی راد
استدراکات نگاشته شده بر اثر سزگین بر مجموعه تاریخ التراث العربی سزگین مجموعه ای هشت جلدی تحت عنوان (استدراکات علی تاریخ التراث العربی) به هدف بیان پاره ای از کاستی های آثار معرفی شده در اثر سزگین و ارائه دست نوشته های کهن از میراث عربی ـ اسلامی به همراه شناسه کامل آنها و محل احتفاظ این نسخ گرانبها, به سرپرستی استاد حکمت بشیر یاسین جمع آوری و در کشور عربستان به چاپ رسیده است و تا حدی کار نیمه تمام سزگین را تتمه ای افزوده اند و در آن نسخ خطی وزینی از آثار دانشیان پیشین مسلمان را معرفی کرده اند. ) در ادامه استاد یاسین به تبیین اهداف سزگین از تألیف این مجموعه اشاره کرد, نخستین هدف او را نگارش کتابی در حوزه تاریخ علوم عربی و اسلامی, برشمرده و ارائه شناسه ای از آثار به همراه مؤلفان آنها را در وجه دوم اهمیت اهداف سزگین از نگارش این مجموعه تحلیل می کند و درباره هدف اول سزگین چنین می گوید: (سزگین در هدف نخست از نگارش اثر خویش از آن روی که به آراء و افکار عده ای از نویسندگان سرشناس غربی,… اعتماد نموده, دچار اشتباهاتی شده است و تا حدی تحت تأثیر آنها واقع شده است . از جمله مناقشات و نقدهای وارده بر پژوهش سزگین رویکرد وی در تبیین جایگاه و نقش امام علی ( ع ) در قرآن پژوهی است که در بخشی از این مقاله به نقد و بررسی آن پرداخته ایم .
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
☑️ «#فصل_بـرکت»
✔️ روایتِ تاریخ پژوهی
🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان
1️⃣ آفـــات بـدعـــت
🔻بدعتگذاری خلفا در دین و تغییر باور دینداری
👤دکتر سعید طاووسی؛ عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
⏰ساعت ۱۵
2️⃣ چـالش قـرآنبسنـدگـی
🔻قرآنبسندگی از سوی قاریان صدر اسلام و چالشهای آن
👤دکتر امداد توران؛ عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
⏰ساعت ۱۵:۳۰
3️⃣ حکمــرانی علــوی
🔻حکومت امام علی(ع) نقطه عطفی در تحول حکمرانی در اسلام
👤دکتر زهرا روح اللهی امیری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم
⏰ساعت ۱۶
4️⃣ مفهوم امام در تشیع
🔻مفهوم امامشناسی در تشیع با تأکید بر زیدیه و اسماعیلیه
👤دکتر دانیال بصیر؛ سردبیر رسانه فکرت
⏰ساعت ۱۶:۳۰
دبیر علمی: محمدجواد رحمانی، پژوهشگر علوم قرآن و حدیث
⏰ شنبه ۱۸ فروردین، ۲۶ رمضان ساعت ۱۵
https://www.skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
-دیدگاه_های_نوین_شهید_صدر_در_باب_دو_دانش_درایة_الحدیث_و_رجال.pdf
423.7K
📔 معرفی مقاله
✳️ «دیدگاه های نوین شهید صدر در باب دو دانش درایة الحدیث و رجال»
🖊ثامر هاشم حبیب العمیدی
🖋 مترجم: علیرضا کاوند
📘 مقاله عربی
📍منبع: حدیث اندیشه، دوره جدید، بهار و تابستان ۱۳۸۵ - شماره ۱
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
✅ شناختی اجمالی از جریانسازی حدیثی دارالحدیث
📄 به گزارش ایکنا از قم، نشست جریانشناسی حدیثی معاصر با تکیه بر «شناخت فعالیتهای دارالحدیث» در موسسه سید مرتضی (ره) قم برگزار شد؛ این نشست، دومین جلسه از سلسله نشستهای علمی موسسه فرهنگی قرآن و عترت سید مرتضی(ره) با موضوع آشنایی با جریانها، اندیشهها و تلاشهای حدیثی معاصر بود.
حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی احسانیفر، رئیس هیئت امنای موسسه سید مرتضی، در جلسه اول به ارائه روش جریان شناسی پرداختند و در این جلسه به تطبیق آن بر فعالیتهای موسسه دارالحدیث اشاره کردند.
گزارش این نشست را می توانید در لینک زیر مطالعه کنید.
https://iqna.ir/00Heyg
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
🔔دوره آنلاین و رایگان حدیثپژوهی
✔️ دورهای جامع و در جهت آشنایی با دانشهای حدیثی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه
🔖 همراه با اعطای گواهی مشترک با دانشگاه اهلبیت (ع) به دو زبان فارسی و انگلیسی
🔴 برای دریافت گواهی دانشگاهی این دوره فقط تا ۵ اردیبهشت فرصت باقیست.
🌐 صفحه دوره حدیثپژوهی: https://hekmat.academy/courses/hadith-studies
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
💢تکملهای بر مبنای نظام امام محور در اعتبارسنجی حدیث
✍️حجتالاسلام یحیی عبدالهی
در رابطه با نظام امام محور، ضمن تأیید و پذیرش آن، تکملهای به نظر میرسد که دستهبندی رویکردهای موجود اعتبارسنجی از حیثهای مختلفی ممکن است که هرکدام از یک زاویه و حیث خاص دستهبندی میکند. استاد مددی ریشه بحث را در این میبیند که آیا ما این عواملی که مطرح میشود (مثل ثقه، عدل، کتاب مشهور و...) را به عنوان «معیار» مطرح میکنیم یا «شاهد»؟ به بیان دیگر آیا خداوند متعال (شارع) در اعتبارسنجی برای ما معیار مشخص کرده است و گفته است باید خبرثقه را تعبداً بپذیری؟ یا اینکه نه تعبدی نیست و مطابق با سیره عقلا، میبایست به وثاقت و اطمینان عقلایی برسیم؟ از این منظر، نظام امام محور چگونه میتواند پاسخی به این پرسش باشد؟ و جزو کدام دسته قرار میگیرد؟
به نظر میرسد نظام امام محور گزینه سومی است. توضیح اینکه نظام امام محور، مبنایی است که میتواند اثبات کند، شاکله اصلی حدیث، از طریق مشهور خود، سالم به دست ما رسیده است. این ادعا تو قید دارد: اولاً اعتبار کلیت و شاکله و نظام احادیث است، و منافاتی با اندک روایات غیرمتعتبر داخل آن ندارد. ثانیاً مسیر مشهور را در بر میگیرد لذا شامل کتابهای غیرمشهور در حاشیه، که عمدتاً از سوی اصحاب طرد شدهاند و یا اختلافی است (مثل مصباح الشریعه) نمیشود.
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75244
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
💢هفت وادی، چهل منزل؛ سیر مطالعه حدیث شیعه
🔻به پیشنهاد استاد سیدمحمدکاظم طباطبایی
✔️حدیث خوانی یا مطالعات حدیثی از مهمترین ضرورتهای یک کارشناس علوم اسلامی است که در گذشتههای دور همواره در حوزههای علمیه به صورت رسمی وجود داشته است. اکنون این مطالعات، بیشتر به صورت فردی دنبال میشود. در این نوشتار پس از بیان شاخصههای چگونگی گزینش یک متن مناسب، طرحی کاربردی و روشمند برای مطالعه متون حدیثی ارائه شده است.
این طرح در هفت بخش اصلی (هفت وادی) و چهل متن گزینش شده (چهل منزل) برای مطالعه در حدود هزار ساعت در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر برای مطالعه هر کتاب یا احادیث گزینش شده تنها بیستوپنج ساعت وقت لازم است. علاقهمندان به حدیثخوانی با یک برنامهریزی چهارساله میتوانند با مطالعه این متون در شمار حدیث پژوهان قرار گیرند.
📝 مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=75269
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh
🔰 چهل و دومین دوره از دوره های کوتاه مدت مؤسسه امام هادی «علیه السلام»:
▫️ مکاتب و روش های تفسیری قرآن کریم
🎙 حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی اکبر بابائی
📌۴ جلسه ؛ پنج شنبه ها
از ۳۰ فروردین ماه الی ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
🕰 ساعت ۱۰ صبح
مهلت ثبت نام تا سه شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳
👇👇 لینک ثبت نام 👇👇
https://survey.porsline.ir/s/Tw6nHou
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
مؤسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام
👇 راه های ارتباطی 👇
02537725225-7
@emamhadi_qom
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
https://t.me/Rejalkh