eitaa logo
گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
1.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
30 ویدیو
54 فایل
گروه پژوهشی #رجال_و_حدیث حوزه علمیه خراسان برای ارسال #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید وارسال #جزوات درسی و #مقالات علمی با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با دبیر گروه👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰سلسله دوره های خوانش کتاب کافی شریف، مؤسسه امام هادی علیه السلام: ▫️انس با الکافی؛ قسمت پنجم کتاب الحجة؛ از باب شصت و ششم 🎙حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا محمدی خراسانی 📌۶ جلسه ؛ شنبه ها و چهارشنبه ها از ۳ مرداد الی ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۳    🕰 ساعت ۱۷  مهلت ثبت نام تا یکشنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۳ 👇👇 لینک ثبت نام : https://survey.porsline.ir/s/SZaTGIx ❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖ مؤسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام 👇 راه های ارتباطی  👇 02537725225-7 @emamhadi_qom ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
🔰دومین اعتکاف علمی طلاب در حرم مطهر رضوی 🔶مدرسه قرآن و حدیث 🎙حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته 🔸پرسش و پاسخ های علمی 🎙حضرت آیت الله سیدان دامت برکاته 🔸پرسش و پاسخ های علمی 🔶حجج اسلام و اساتید محترم: 🎙احمد پاکتچی 🔸ریشه شناسی واژگان قرآنی 🔻شنبه ۶ مرداد 🎙جوادایروانی 🔸روش شناسی تفسیر و پاسخ به شبهات 🔻یک شنبه و دوشنبه ۷و۸ مرداد 🎙سید محمود مرویان 🔸روش شناسی تفسیر موضوعی 🔻یک شنبه و دوشنبه ۷ و۸ مرداد 🎙محمدعلی رضائی کرمانی 🔸ترجمه قرآن بایدها و نباید ها 🔻سه شنبه ۹ مرداد 🎙علی راد 🔸بررسی حجیت ظواهرقرآن 🔻شنبه و یک شنبه ۱۳ و ۱۴ مرداد 🎙علی اصغر ناصحیان 🔸ظواهرقرآن و تحلیل انتقادی 🔻شنبه و یک شنبه ۱۳ و ۱۴ مرداد 🎙محمدحسن زمانی 🔸دستاوردهای رویکرد مستشرقان به قرآن 🔻چهارشنبه۱۷مرداد 🎙محمدابراهیم روشن ضمیر 🔸روش شناسی قرآن پژوهی مستشرقان سه شنبه و چهارشنبه ۱۶و۱۷ مرداد 🔘ثبت نام: ۲۵تیرماه 🔷زمان برگزاری: ۶الی۱۸ مرداد 🌐لینک ثبت نام: https://portal.hozehkh.com/registers ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
▪️بی تو به سر نمی‌شود «عندَ اللهِ أحتَسِبُه و نَفسي»؛ این سخن سالکانۀ بِشر حضرمی در شب عاشوراست زمانی که به او خبر دادند فرزندت در سر حدّ ری اسیر شده است. او در پاسخ گفت این پیش‌آ‌مد و آن‌چه را برای خودم اتفاق بیفتد، به خداوند واگذار می‌کنم یعنی پاداش من در این مصیبت با خداوند است. با اینکه مایل نبودم من زنده باشم و او اسیر شود. امام علیه‌السلام به او فرمودند:«رَحِمَكَ اللَّهُ أَنْتَ فِي حِلٍّ مِنْ بَيْعَتِي...» رحمت خدا بر تو باد! من بیعت را از تو برداشم، برو و برای آزادی فرزندت اقدام کن. بِشر عرض کرد: أكلَتْنِي إذَن السِّباعُ حيّاً إنْ فارَقْتُك؛ طعمه درندگان بیابان باشم اگر از تو جدا شوم. امام علیه‌السلام به او اجازه ماندن داد ولی از یاد اهل و عیال او بیرون نرفت و فرمود: این لباس‌ها را به فرزند دیگرت بده تا در رهایی برادرش از آن‌ها استفاده کند. سپس حضرت پنج قطعه لباس به ارزش هزار دینار به وی عطا فرمود. گر بر کَنَم دل از تو و بردارم از تو مهر آن مهر بر که افکنم آن دل کجا برم؟ در زیارت ناحیۀ مقدسه آمده است: « السّلام على بِشرِ بن عمر الحَضْرميّ، شكَرَ اللهُ قولَك للحسين و قد أذن لك في الانصراف أكلتني إذن السباع حيا إذا فارقتك‏ ...» 🔺ثار الله؛ ص271/لهوف.ص 93/مقتل مقرم ص 260 علیه السلام 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔰✦؛﷽✦ 🏴🏴🏴 ✅ 🍃سلسله درس گفتارهای عاشورا (شماره۴) با حضور عاشورا پژوهان کشور 📜 گواهی : پس از قبولی در آزمون پایان دوره 🗓تاریخ برگزار‌ی: از چهارشنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۳ 🕔ساعت برگزاری:۱۷(۵عصر) 📱لینک ورود به کلاس در فضای اسکای روم از طریق گزینه میهمان: ⏺https://www.skyroom.online/ch/nasra1401/idea-114727/l/fa 📱لینک مختصر ورود به کلاس در اسکای روم: http://yun.ir/pasokhgoo 🔉لینک کانال اطلاع رسانی دوره در پیام‌رسان ایتا: 👇👇👇👇👇👇👇 🌐https://eitaa.com/azadieks ⬛️⬛️⬛️ 📲ارتباط با موسسه از طریق لینک زیر: @azadieks1401 ⚫️⚫️⚫️ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
• برنامه ماجرا 💠 «فصل خروج» • قسمت ششم: امام حسین علیه السلام شهادت عرفانی، فدیه‌ای و تکلیفی میهمان: سعید طاووسی 📆 شنبه ۲۳ تیر ساعت ۲۰:۳۰ شبکه چهار سیما ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
بمناسبت ماه محرم جدیدترین اثر حضرت آیت الله نجم الدین طبسی با عنوان مقتل شناسی (اصول ، تاریخچه و راه های دستیابی به مقاتل ) منتشر شد . مقتل شناسی (اصول، تاریخچه و راه های دستیابی به مقاتل) 📝 نجم الدین طبسی 📝 تحقیق: حمیدرضا بیگدلو، حسن بلقان آبادی 🔹 چاپ اول 🔹 وزیری 🔹 سلفون سخت 🔹 380 صفحه با وجود تلاش هایی که در زمینه مقتل شناسی و موضوعات مرتبط با آن صورت گرفته، هنوز جای خالی اثری که بتواند با ارائه تصویری نسبتا کامل از مباحث مربوط به مقتل، پاسخگوی سوالات و ابهامات و تبیین کننده اصول حاکم بر آن باشد، احساس می شد؛ لذا این اثر تدوین گردید که حائز امتیازات ذیل است: 1. بررسی مقتل و علل اهمیت آن 2. بررسی تحلیلی رویکرد شیعه در نقل مقتل 3. تبیین جریاناتی که با نقل مقتل مبارزه کردند 4. بحث و بررسی پیرامون معیار اعتبار سنجی مقاتل از منظر شیعه 5. بررسی تحلیلی انتقادی مهم ترین منابع عامه با تکیه بر نقل مقتل 6. بررسی تحلیلی انتقادی اصول جرح و تعدیل عامه در مورد مقتل 7. بحث و بررسی از قاعده «تسامح در ادله سنن» و نقش آن در نقل مقتل 8. بحث و برسی پیراون راه های دستیابی به مقاتل همراه با ارائه شواهد تاریخی 9. ارائه الگو برای مقتل خوانی و معین نمودن خطوط قرمز روضه و زبان حال 🌐 https://dalilema.ir/19376 ✴️ https://eitaa.com/dalilemapub ☎️ 02537733413 - 02166464141 - ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
✅ دوره آنلاین "امام حسین شناسی با رویکرد تاریخی (۳)" 🎥 با حضور ۵ تن از اساتید تاریخ اهلبیت (ع) 🗓 شروع دوره از دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ (۱۶ محرم) به مدت ۳ هفته 📕 مهلت ثبت نام تا ۱ مرداد 🔆 لینک ثبت نام: https://porsemanonline.com/product/imamhosain3/ 🔰پشتیبان دوره: +989334914141 📚
مؤسسه علمی فرهنگی پرسمان
با همکاری Savior Institute for Education & Research ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
عزاداری و بررسی روایات نهی از آن.pdf
570.9K
🖇دریافت فایل پاسخ به شبهات بنیادین «عزاداری و بررسی روایات نهی از آن» ✔️ «ردّیه» پاسخی به شبهات بنیادین، اساسی و پایه‌ای است؛ شبهاتی که سبب ایجاد شک و تردید در مبانی و بنیادهای اعتقادی، باورهای مهم و تأثیرگذار دینی شده و ذهن و عاطفه‌ مخاطبان را با چالش روبرو می‌کند. عزاداری و تشکیل مجالس عزا بویژه برای اولیاء الهی و شهدا، در روایات شیعه امری جایز، ‌پسندیده و همراه با فضیلت‌های بسیار است و بسیاری از مضامین روایات اهل‌سنت نیز بر مشروعیت آن گواه است. لیکن برخی تلاش دارند که بر محور بعضی از روایات ضعیف، شبهاتی در زمینه مشروعیت آن مطرح کنند که در این متن با عنوان «عزاداری و بررسی روایات نهی از آن» ضمن بررسی تفصیلی روایات، به این شبهات پاسخ داده خواهد شد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
نقد و بررسی گزارش شیر در حادثه کربلا.pdf
628.4K
✅ نقد و بررسی گزارش شیر در حادثه کربلا ✍️ سید محمد حسین موسوی 📃 یکی از موارد اختلافی، وجود شیر در روز عاشوراست. در کتاب الکافی گزارش آن نقل شده و علامه مجلسی آن را پذیرفته است؛ در مقابل عده ای آن را نپذیرفتند. این مقاله به نقد و بررسی این دو دیدگاه پرداخته است. برای مطالعه لینک مستقیم هم 👈 اینجا کلیک کنید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
✍️ استاد رسول جعفریان: بدون تردید حفظ اخبار عاشورا، مدیون ابومخنف، این روای - مورخ دانشمندی است که اگر همت او نبود، اگر دقت او در نقل گزارش‌های ناب نبود، ما امروز این انبوه گزارش‌های دقیق و ریز از کربلا نداشتیم. ابومخنف، یک گوهر به تمام معنا در تاریخ‌نگاری اسلامی است. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
▪️وجود مقدس سیدالشهداء خطاب به فرزندش زین ‌العابدین علیهما السلام فرمود: يَا وَلَدِي! يَا عَلِيُّ! وَاللَّهِ لَا يَسْكُنُ‏ دَمِي‏ حَتَّى يَبْعَثَ اللَّهُ الْمَهْدِيَّ ... پسرم علی! به خدا سوگند! خون من آرام نخواهد گرفت تا هنگامی که خدای متعال مهدی (علیه السلام) را برانگیزاند... 📚 مناقب آل ابی طالب علیهم السلام ج ۴ ص ٨۵ ◼️شهادت حضرت اباعبدالله الحسین و اولاد غریب و اصحاب باوفا ایشان سلام الله علیهم‌اجمعین، خدمت صاحب عزا حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنافداه و تمامی شیعیان حضرتش تسلیت عرض می نماییم. إلهي بِحُرْمَةِ الْحُسَیـْنِ سَکِّنْ دَمَ الحُسَینِ بِظُهورِ الحُجَّه...🤲 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
💢چرا امام حسین (ع) در کربلا چاه آبی حفر نکرد؟ ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عشایری منفرد این پرسش، پرسشی است که بسیاری از کاربران فضای مجازی با آن مواجه می‌شوند. واقعیت این است که دستور بستن آب در روز هشتم محرم، تصمیم میدانی فرماندهان جنگ (شمر و عمر سعد و ...) نبود بلکه فرمان شخص عبیدالله بود که گمان می‌کرد امام حسین علیه السلام زیر فشار تشنگی بیعت خواهد کرد! در برخی منابع آمده است که حضرت ابی‌عبدالله علیه السلام، در روز هشتم در پشت خیمه‌گاه چاه کم‌عمقی حفر کردند و آبی مانند آب چشمه هم به دست آمد و همراهان امام آب نوشیدند اما بعد از آن، دو اتفاق افتاد: 1️⃣ نخست اینکه ، چشمه آب در زمین فرو رفت و ناپدید شد(حفر فنبعت له عين ماء عذب فشربوا ثم غارت العين و لم ير لها أثر) (مقتل مقرم ص 209). 2️⃣ دوم آنکه خبر به فرماندهان سپاه مقابل رسید و به تدریج خبر تا قرارگاه عبیدالله در کوفه نیز رسید و عبیدالله ملعون بی‌درنگ در نامه‌ای به عمرسعد نوشت: «شنیده‌ام حسین چاه حفر می‌کند و برای یارانش آب به دست می‌آورد. به محضی که نامه‌ام به دستت رسید، با همه توانت او را از حفر چاه باز بدار و بر او تنگ بگیر و اجازه نده حتی قطره‌ای آب بنوشند!..» چنین بود که عمر سعد جلوی حفر چاه را گرفت. (مقتل خوارزمی، ج 1 ص 346) پ ن: مقتل خوارزمی: بلغ ذلك إلى عبيد اللّه فكتب إلى عمر بن سعد: بلغني أن الحسين يحفر الآبار، و يصيب الماء، فيشرب هو و أصحابه، فانظر إذا ورد عليك كتابي هذا فامنعهم من حفر الآبار ما استطعت، و ضيّق عليهم و لا تدعهم أن يذوقوا من الماء قطرة...، و السلام. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
💢تحلیلی بر بردن علی اصغر به میدان ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالحسن حسنی امام حسین (ع) با بردن فرزند شش‌ماهه‌اش به میدان نبرد و درخواست آب برای او، نماد مظلومیت و بی‌گناهی اهل‌بیت (ع) را به اوج رساند. این عمل نشان‌دهنده‌ی اوج انسانیت و عاطفه‌ی یک پدر نسبت به فرزندش در برابر قساوت و بی‌رحمی دشمنان بود. امام با این کار، بُعد انسانی و احساسی فاجعه‌ی کربلا را برجسته کرد تا تلخی و ظلمانی بودن آن بر همگان آشکار شود. این حرکت تأکیدی بود بر اینکه حتی نوزاد بی‌گناه نیز از ظلم یزید و یارانش در امان نبوده و در معرض بی‌رحمی آنان قرار گرفته است. در بعد عرفانی و معنوی، اقدام امام حسین (ع) نمادی از تسلیم کامل به اراده‌ی الهی و نمایش اوج عشق به خداوند بود. امام حسین (ع) با آوردن علی‌اصغر (ع) به میدان، او را به عنوان قربانی به درگاه الهی تقدیم کرد. این اقدام نشان‌دهنده‌ی اوج بندگی و رضای امام به مشیت الهی است. امام حسین (ع) با این عمل، خود و اهل‌بیتش را به عنوان فدیه‌ی الهی در مسیر اصلاح امت و اقامه‌ی دین الهی به میدان آورد تا پیام روشن و جاودان شهادت و فداکاری را به گوش جهانیان برساند. از دیدگاه سیاسی، امام حسین (ع) با این اقدام، مظلومیت اهل‌بیت (ع) و بی‌عدالتی حکومت یزید را آشکار کرد. درخواست آب برای فرزند شش‌ماهه‌اش، دلیلی محکم بر بی‌رحمی و بی‌انصافی دشمنان بود و تأییدگر بر عدم مشروعیت و فساد حکومت یزید. این حرکت به خوبی نشان داد که حتی کودک بی‌گناه نیز از ظلم و ستم حکومت یزید در امان نبوده و این حکومت فاقد هرگونه عدالت و انسانیت است. این اقدام امام حسین (ع) سبب شد تا مظلومیت ایشان در تاریخ ماندگار شود و تأثیری عمیق بر وجدان‌ها و افکار عمومی آن زمان و حتی آیندگان بگذارد. امام حسین (ع) با این اقدام، تأثیری روانی و احساسی قوی بر پیروانش و همچنین بر دشمنان گذاشت. صحنه‌ی آوردن کودک شیرخواره به میدان و شهادت او، قلب‌ها را لرزاند و همدردی‌ها و حمایت‌های بسیاری را برای اهل‌بیت (ع) برانگیخت. این اقدام سبب شد تا واقعه‌ی عاشورا نه تنها به عنوان یک نبرد، بلکه به عنوان یک حماسه‌ی عظیم و مظلومیت بی‌سابقه در تاریخ اسلام ماندگار شود. همچنین، این حرکت تأثیری ماندگار بر تاریخ و فرهنگ شیعیان گذاشت و ارزش‌های شهادت، فداکاری، مظلومیت و ایستادگی در برابر ظلم را به نسل‌های بعدی منتقل کرد. داستان علی‌اصغر (ع) و شهادت او به یک نماد برجسته از مظلومیت و ظلم‌ستیزی تبدیل شد و هر ساله در مراسم عاشورا یادآوری می‌شود تا انگیزه‌ای برای مقاومت و پایداری در برابر ظلم و بی‌عدالتی باشد. در مجموع، اقدام امام حسین (ع) در به میدان آوردن فرزند شش‌ماهه‌اش، حرکتی چندبعدی و پرمعنا بود که تأثیری عمیق و ماندگار بر تاریخ و فرهنگ اسلامی و شیعی گذاشت و پیام‌های انسانی، عرفانی، سیاسی و اجتماعی مهمی را به جهان منتقل کرد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
💢 اجرای عدالت ناگفته ترین پیام و اساسی ترین هدف قیام امام حسین (ع) ✍️علامه محمد رضا حکیمی (ره) 🔸عموما عاشورا پژوهان «امر به معروف»، «تشکیل حکومت»، «عدم بیعت با یزید» و... را به عنوان اهداف نهضت حسینی دانسته اند؛ حال آنکه اساسی ترین هدف نهضت حسینی، اقامه عدل و برپایی نظام «عامل بالعدل» و جامعه «قائم بالقسط» است. 🔹 از قدیم گفته اند: «التوحید و العدل علویان»، توحید و عدل دو اصل علویند. ذکر عدل در کنار توحید، نخست به باور اعتقادی باز می گردد که اثبات عدل، متمم صفات الهی است و از سویی دیگر تحقق عدل هدف انبیاء (لیقوم الناس بالعدل) است. پس توحید واقعی، خود، واجب کننده اجرای عدالت است. (ان الله یامر بالعدل) 🔹 هنگامی که در بند بند خطبه امام حسین (ع) در روز عاشورا و قبل از کارزار با یزیدیان می نگریم، رد پای از عدالت را در جای جای آن خطبه نورانی می یابیم. 🔸 اینکه امام در بحبوحه نبرد، اینگونه از عدل سخن می راند، ما را بدان نکته متوجه می سازد که ما نیز باید با دفاع از عدالت، فلسفه عاشورا را زنده نگاه داریم و با قیام برای اجرای عدالت از عاشورا دم بزنیم و اینگونه خود را وارث عاشورا بدانیم‌. 💠 عدالت، اساسی‌ترین هدف و کلیدواژه قیام عاشوراست. در مفهوم «عدالت» عدالت سیاسی، عدالت اقتصادی و عدالت قضایی مورد نظر است و باید به طور همزمان به هر سه بعد عدالت توجه شود. 🔹 امام حسین (ع) در عاشورا به ما آموخت که مردمی که اهمیت عدالت را درک نکنند، جاهلند و مردمی که عدالت‌خواه نباشند، مرده اند. مردمی که ظلم را منحصر در ظلم سیاسی بدانند و از ظلم اقتصادی و معیشتی آگاه نباشند، فریب خورده اند‌. 🔸واژه های عاشورا تنها «تشنگی»، «شهادت» و «اسارت» نیست، «نماز» و «عدالت» نیز هست؛ بلکه واژه های اصلی همین دوتاست. 🔹 «نماز» واژه شب عاشوراست و «عدالت» واژه روز عاشورا. یعنی پیام شب عاشورا نماز است و عدالت واژه روز عاشوراست و آن سه (تشنگی، شهادت و اسارت) سکوی پرتاب عدالت اند، لیکن چنین درک نشد و نمی شود. ✅ تا عدالت اجرا نگردد، و قسط قرآنی (رسیدن هر کس به حق خویش) عملی نشود، هر چه از اسلام گفته شود، حرف است. 💠 جوانان آگاه، و مردم متدین ایران! بدانید که جز نظام عامل بالعدل و قائم بالقسط، یعنی مجری عدالت به نحو احسن، در همه چیز و در همه جا و برای همه کس، هیچ حاکمیتی اسلامی نیست و جز جامعه قائم بالقسط، یعنی جامعه سرشار از عدالت، هیچ جامعه ای قرآنی نیست و جز گرفتن حقوق مظلومان از توانگران و رساندن به دست آن، هیچ اصلاحی و حرکتی عاشورایی نیست. 📚 مسلمنا- برگرفته از آثار «عاشورا و عدالت» و «قیام جاودانه»، محمد رضا حکیمی. دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۳. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
💢 سید الشهداء (ع) در نگاه کلامی و تاریخی و بر اساس گزارشات و بر اساس تحلیل سیاسی، آگاه به جریان و واقعه عاشورا بودند‌ ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی در نشست «بررسی کلامی تاثیر علم امام بر رخدادها» 📃 نظرات در تحلیل آگاهی سیدالشهداء علیه السلام به واقعه عاشورا: 1️⃣ منکرین علم امام یا عمومیت آن در اینجا به راحتی امام را نا آگاه نسبت به آینده در نظر گرفته و عملکرد امام را با توجه به شرایط می دانند و بر این اساس قائلند که امام می توانسته اند که به پیروزی برسند از این روی عملکرد امام درست است. 2️⃣ بعضی دیگر حرکت امام را قیام برای شهادت می دانند نه قیام برای حکومت. 3️⃣ بعضی دیگر با این که امام را آگاه به آینده می دانند اما از طرفی ایشان را مامور به ظاهر می دانند نه واقع. 4️⃣ حضرت اساسا عملکردشان تابع شرایط نیست؛ یعنی این پیش فرض که حضرت بر اساس شرایط عمل می کنند قبول نبوده بلکه امامت از این اصل بیرون است و حرکت امام بر اساس عهدی است از جانب خداوند و عمل ایشان تابع مشیت و خواست الهی است. 👈 همه این نظرات از حیثی دارای نقصان هستند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
🔰سلسله دوره های خوانش کتاب کافی شریف، مؤسسه امام هادی علیه السلام: ▫️انس با الکافی؛ قسمت پنجم کتاب الحجة؛ از باب شصت و ششم 🎙حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا محمدی خراسانی 📌۶ جلسه ؛ شنبه ها و چهارشنبه ها از ۳ مرداد الی ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۳    🕰 ساعت ۱۷  مهلت ثبت نام تا یکشنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۳ 👇👇 لینک ثبت نام : https://survey.porsline.ir/s/SZaTGIx ❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖ مؤسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام 👇 راه های ارتباطی  👇 02537725225-7 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
💢عاشورا و امروز ما ✔️استاد محمدعلی مهدوی راد پیامبر (ص) می‌فرماید: مبادا روش و سنت دین، اولویت آخر و تزیین و نمایش باشد. متاسفانه در جامعه ما به این موضوع بی توجهی می‌شود. قرآن گفته: «وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ»، در مورد موضوعی که آگاهی و تخصص ندارید، نظر ندهید، اگر مسولان از صدر تا ذیل به همین آیه عمل کنند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. یکی از مهمترین ویژگی‌های رفتار امام در حادثه کربلا، آگاهی و آگاهی گستری است. امام حسین (ع) یکبار هم دستور و انتظار اطاعت محض و کورکورانه نداشتند و همواره استدلال و معیار ارائه می‌کردند. شب عاشورا هم امام فرمود: بروید اینها با من کار دارند. زهیر که مورخان اموی، او را به ناحق عثمانی معرفی کردند، در پاسخ گفت: اگر هزار بار کشته شوم باز هم تو را یاری می‌کنم، چون با بصیرت و آگاهی به حقانیت شما رسیدیم. به تعبیر قرآن، قاعده‌ای که در کتاب آسمانی قبل، از زبور تصریح شده: ما بعد از آگاهی، زمین را به صالحان ارث می‌دهیم، یعنی جامعه آگاه، صالحان را بر صدر می‌نشاند. امیرمومنان (ع) نیز می‌فرماید: اگر ندانی چگونه در موضوعی وارد شوی، در آن دچار مرگ موضعی می‌شوی. اباعبدالله (ع) در نامه‌ای که به عالمان نوشت، فرمود: از قرآن بیاموزید که چرا خدا احبار و رهبان را نکوهید؟ چون این علما، ظلم و زشتی، سخن بد و فساد را می‌دیدند و سکوت می‌کردند. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75860 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
وقایع عاشورا.pdf
422.5K
🔹در منابع حدیثی و تاریخی اسلام، از بارش خون در عاشورای ۶۱ هجری و تبدیل شدن برخی پدیده‌ها به خون گزارش کرده‌اند.1️⃣ 🔸در کتاب «»، در وقایع سال ۶۸۵ (یا۶۸۰)میلادی از بارش خون و تبدیل شدن شیر و کره به خون در بریتانیا، سخن به میان آمده است. پس از تبدیل تاریخ ۶۱ هجری به میلادی، به تاریخ ۶۸۰ میلادی می‌رسیم. 📋نگاشته؛ و واقعه کربلا؛ به گزارش این دو واقعه پرداخته است.👆👆👆 🎞فیلم مستند پیرامون این واقعه را در 🌐👈اینجا👉 ببینید 📚منابع 1️⃣امالی طوسی ص۳۳۰. المناقب لابن شهرآشوب،ج۴،ص۵۴. بحار الأنوار، ج۴۵ص۲۱۵. ذخائرالعقبی، ص۱۴۵ الصواعق الحرقه، ج۲ ص ۵۷۰. تذکرة الخواص،ص ۲۴۶. تاریخ الاسلام (ذهبی)، ج ۲،ص۵۷۸. أعلام النبلاء، ج۴ ص۳۶۷. المعجم کبیر(طبرانی) ج۳ ص۱۱۳. الخصائص الکبری (سیوطی)ج۲ ص۲۱۴. تاریخ دمشق (ابن عساکر) ج۱۴ ص ۲۲۷. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
«شکّ» و «مرگ اراده‌ها» زمینه‌های واقعۀ عاشورا 🔻برگرفته از کتاب «امامان اهل بیت، مرزبانان حریم اسلام» از شهید صدر 🔹امام حسین‌ (ع) زندگی مرفهی داشت، رفاهی داشت که بیشترِ آن توده بینوا نداشتند. حسین‌ (ع) بیش از همه مسلمانان بی نیاز بود و بیش از همه آنان جاه و مقام داشت و بیش از همه آنان عزتمند بود. ایشان در زندگی خود، در زندگی اجتماعی خود و در زندگی مادی خود بسیار خوشبخت بود. شخصی مرفه بود و ظلمی که از بنی امیه به ایشان‌ می‌‌رسید، فقط همان ظلمی بود که آنان به اسلام روا می‌داشتند. این انسانی که همه اسباب آسایش و رفاه برایش فراهم است و برپایه معیارهای مردم فرودست همه لوازم خوشبختی را داراست، این انسان چنین زندگی را وا‌ می‌‌گذارد و درهای چنین خوشبختی را بر خود‌ می‌‌بندد تا در راه ایستادگی در برابر ستمگران و نگاهبانی از رسالت به پا خیزد. 🔹وقتی امام حسین‌ (ع) راه مقاومت و مبارزه را گزید، در آن هنگام پایگاه‌های مردمی در میان امتی که با امام علی‌ (ع) پیوند داشتند، دیگر از بیماری نخست، بیماری شک، رها شده بودند؛ زیرا اسطوره ـ اسطورۀ معاویه ـ به طور کاملا آشکار نمایان شده بود؛ زیرا جاهلیتی که در معاویه نمود‌ می‌‌یافت، در صحنه سیاسی و اجتماعی نقاب از چهره برگرفت و مردم دانستند که علی علیه السلام از رهگذر معاویه با جاهلیت بت ها و تندیس ها‌ می‌‌جنگیده نه این که با معاویه به خاطر یک دشمنی شخصی یا قبیله‌ای بجنگند. امت از بیماری نخست (شک) رها شده بود، ولی بیماری دیگری پیدا کرده بود و آن بیماری مرگ اراده بود. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75876 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
💢نقد تحليل احمد قابل از واقعه عاشوراء ✍️دکتر حسن انصاری از مرحوم احمد قابل يک فايل ويدئویی هست که در آن تحليل تازه‌ای از واقعه عاشوراء به دست می‌دهد. بن مايه آن تحليل نادرست که از سوی برخی دیگر از نمایندگان روشنفکری دینی هم در این سال‌ها مطرح شده به روايتی برمی‌گردد که ساخته و پرداخته جناح اموی در ميان محدثان است. 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75869 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
🔔دوره تابستانی مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر (ع) 📗 درس خارج فقه (بررسی حکم الکل از حیث طهارت و نجاست) 🎙استاد محمدتقی شهیدی ⏰ ساعت ۱۰ صبح 📘 درس خارج فقه (بررسی برخی از شرائط وجوب حج) 🎙استاد سید محمد جواد شبیری ⏰ ساعت ۹ صبح 📒دوره معارفی خوانش حدیث 🎙استاد سید محمدتقی موسوی (سبک محاوراتی معصومین علیهم‌السلام) ⏰ هفته اول ساعت ۸:۳۰ و در ادامه ساعت ۱۱ (مدت دوره: سه هفته) 🗓 تاریخ شروع دوره: یک شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ ❖مجلس توسل به حضرت سیدالشهداء علیه السلام و سفره با برکت اهل بیت علیهم‌السلام، راس ساعت ۸ برقرار است 🏢مکان برگزاری: خیابان معلم، کوچه ۲۱, مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام 📌شرکت در دوره برای عموم طلاب آزاد است. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
📘شماره ۱۱۱ فصلنامه «علوم حدیث» منتشر شد ✔️یکصد و یازدهمین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی علوم حدیث، ویژه بهار ۱۴۰۳ با سردبیری حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، از سوی پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد. 📖 در این شماره از فصلنامه می خوانید: 1. مذهب حفص بن غیاث نخعی؛ عامی یا شیعه؟ ✍️ علی راد 2. دعائم الاسلام و روایات مخالف با مذهب امامیه ✍️ سیدحسین فلاح زاده ابرقویی / محمدکاظم رحمان ستایش 3. نقش شیعه در پیدایش و گسترش مدرسه حدیثی قم ✍️ رضا سبحانی نیا 4. اعتبارسنجی داده ‏های رجالی امامیه در پرتو منابع غیر رجالی – غیرشیعی ✍️ حمید باقری 5. بررسی روایت «الزیدیة هم النصاب»؛ از صحت تا جعل ✍️ مهدی عسگری / قاسم جوادی 6. تأثیر تمایزات فرهنگی در فهم تشبیه انسان به أَتَانٍ دَبِرَةٍ (الاغ زخم‏پشت‏)... ✍️ پوران میرزایی / عطیه سلمانی 7. ظرفیت متن مقدس در مبناسازی برای حقوق با برداشتی از خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه ✍️ محمدحسین صالح آبادی 8. دلایل جایگزینی الگوی فقاهت مکتب حلّه با مکتب بغداد ✍️ حامد مصطفوی فرد 9. تحلیلی نقادانه بر روایات عاشورایی سبط ا‏بن‏‏ جوزی در «تذکرة الخواص» ✍️ محسن رفعت 10. تبارشناسی و تحلیل گفتمانی روایات مشعر بر مذمت پیشه معلمی ✍️ سارا خدری کیارسی / محمدحسن صالحی هفشجانی ◀️ متن مقالات: https://hadith.riqh.ac.ir/ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
🔸موضوع : آشنایی با جوامع حدیثی فریقین 🎤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین استاد ربانی بیرجندی(مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد) 🗓 زمان : از ۶مرداد تا ۹ مرداد 🕚 ساعت : ۷ تا ۱۱ و ۱۶ تا۱۹ 🖊 شیوه ثبت نام: ازطریق: @VReza70 تلفن: 0563252572 09357131462 کارگاه به صورت حضوری برگزار می گردد 🕌مدرسه علمیه جعفریه قدیمه(سطح عالی و تخصصی تبلیغ)قاین ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
📣 فراخوان «مدرسه معارفی درایه» تحت اشراف استاد میرباقری 🔰 دوره آشنایی و انس با قرآن کریم و روایات 🔻 ویژگی‌ها: ◽️ مرور قرآن کریم و آشنایی با مفاهیم کلیدی و روایات تفسیری ◽️ خوانش مصادر اصلی حدیثی با محوریت کتاب شریف کافی ◽️ آشنایی با نظام اندیشۀ معارفی ◽️ کارگاه‌های آموزشی علوم قرآنی و پیراحدیثی (اعتبارسنجی، منبع‌شناسی، تاریخ حدیث) ⏳مدت دوره: سه سال تحصیلی به‌صورت حضوری (شنبه تا چهارشنبه، بعدازظهرها) 📌ثبت‌نام: از ۲۵ اردیبهشت الی ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ 🌐 سایت مدرسه درایه: madreseyederaye.ir ☎️شماره تماس: ۰۹۱۹۱۹۸۹۳۹۸ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
🔷 گروه مطالعات تطبیقی اسلام و بین المللی امام رضا علیه السلام برگزار می‌کند: 🔸 لشگر عمر سعد 🎙 ارائه دهنده: آیه الله (استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و نماینده سابق مقام معظم رهبری در امارات) ⏰زمان: یکشنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۳ ساعت: ۸:۰۰ الی ۹:۳۰ 🏢 مکان: ساختمان جامعه المصطفی اتاق جلسات 🔗 لینک حضور: https://vce.miu.ac.ir/mashhad6 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
🌹قابل توجه اساتید محترم سطوح عالی و درس خارج حوزه علمیه قم متقاضی صدور شناسه تدریس حدیث‌خوانی و علوم وابسته به آن ♦️جهت اطلاع از شرایط، تقویم و شیوه ثبت‌نام به کانال زیر در پیام‌رسان ایتا مراجعه فرمایید: @DQoran_qom ♦️چند نکته مهم: 🔹 مهلت ثبت نام از 1 تا 15 مردادماه است. 🔸 اساتید محترمی که قبلا شناسه تدریس حدیث را دریافت نموده‌اند نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند. 🔹 این طرح ویژه اساتید سطح عالی و درس خارج است. صدور شناسه تدریس حدیث در سطح یک فرایند دیگری دارد که در جای خود به آن پرداخته خواهد شد. 🔸 این طرح ویژه اساتید حوزه علمیه قم است. 🔹 پیش از ثبت‌نام آیین‌نامه را با دقت مطالعه فرمایید. ✅معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه قم ✅مدیریت ترویج قرآن کریم و حدیث ✅ انجمن حدیث حوزه ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
واحد پژوهش کتابخانه علامه مجلسی (ره)، مرکز تحقیق و پژوهش میراث مکتوب شیعه برگزار می‌کند: سلسله نشست‌های میراث مکتوب شیعه (۵): فضایل‌نویسی امامان دوازده‌گانه در میان شیعه و اهل سنت (قرون ۶ تا ٨ هجری) ریو میزوکامی (پژوهشگر مؤسسه مطالعات زبان‌ها و فرهنگ‌های آسیا و آفریقا، دانشگاه مطالعات خارجی توکیو) مکان: قم - خیابان فاطمی (دورشهر)، جنب مسجد أمیر المؤمنین (علیه السلام)، پلاک ۴۴۳، سالن کتابخانه علامه مجلسی زمان: چهارشنبه ۳ مرداد، از ساعت ۲۰:۳۰ شماره تماس: ۰۹۹۱۹۴۴۹۵۵۲ پخش زنده از اینستاگرام: majlesi_lib@ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
4_5800783959554005027.mp3
74.32M
🎧با موضوع : اعتبار اجمالی کل کتب مقاتل 💫جلسه: اول 💫 آیت الله شيخ محمد سند حفظه الله تعالی. 🗓قم / محرم الحرام ۱۴۴۶ ه‍ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
4_5803251529934707072.mp3
75.94M
🎧با موضوع : اعتبار اجمالی کل کتب مقاتل 💫جلسه: دوم 💫 آیت الله شيخ محمد سند حفظه الله تعالی. 🗓قم / محرم الحرام ۱۴۴۶ ه‍┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
(اعتبارِ اجمالیِ مقاتلِ متأخر).pdf
207.3K
📝 مقاله (اعتبار اجمالی مقاتل متأخر) (تقریر دو جلسه برگزار شده) آیت الله شيخ محمد سند. 🗓محرم الحرام ۱۴۴۶ ه‍ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh