eitaa logo
گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
1.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
30 ویدیو
54 فایل
گروه پژوهشی #رجال_و_حدیث حوزه علمیه خراسان برای ارسال #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید وارسال #جزوات درسی و #مقالات علمی با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با دبیر گروه👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
باسمه تعالی🤲 🔻یامن اسمه دواء و ذکره شفاء 📌متاسفانه با خبر شدیم این بیماری استاد گرانقدر حجت الاسلام محمدتقی سبحانی و استاد محترم دکتر سیدعلیرضا حسینی شیرازی و خانواده ایشون را هم درگیر کرده است. ✅پیش از به وجود آمدن شرایط فعلی از این دو استاد بزرگوار دعوت شده بود و قرار بود در 15 اسفند در نشست علمی گروه حوزه علمیه خراسان از آنان استفاده شود. 🤲از همه دوستان تقاضا می کنیم برای شفای تمام شیعیان به ویژه این اساتید عزیز و خانواده ایشان نذر و دعای ویژه بفرمایند. خدا به حق حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) در این ایام مبارک، شفای عاجل و کامل به اساتید عزیز مرحمت بفرمایند. @rejalkh
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ولادت با سعادت مولای عاشقان، امیر مؤمنان، علی علیه السلام، روز مرد و بزرگداشت مقام پدر مبارک باد . . . @Rejalkh
📖بروشور فراخوان مقاله دوفصلنامه مطالعات اعتبارسنجي حديث1 🌐لینک کانال معاونت پژوهش در سروش: sapp.ir/howzehpajohesh 📚لینک اختصاصی در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📖بروشور فراخوان مقاله دوفصلنامه مطالعات اعتبارسنجي حدیث ۲ 🌐لینک کانال معاونت پژوهش در سروش: sapp.ir/howzehpajohesh 📚لینک اختصاصی در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🏴🏴🏴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَصِيِّ الْأَبْرَارِ وَ إِمَامِ الْأَخْيَارِ وَ عَيْبَةِ الْأَنْوَارِ وَ وَارِثِ السَّكِينَةِ وَ الْوَقَارِ وَ الْحِكَمِ وَ الْآثَارِ ... 🏴سالروز شهادت مظلومانه باب الحوائج حضرت أباالحسن موسی بن جعفر الکاظم علیه‌السلام را محضر حضرت ولی‌عصر «عجل الله فرجه الشریف» و همه موالیان و دلدادگان حریمش تسلیت می‌گوییم. ▪️از کلمات نورانی آن حضرت: «هرکس به رأى و سلیقه خود تکیه کند (و در مسائل دین به آن عمل نماید) هلاک مى‌شود، و هرکه اهل‌بیت پیامبر "صلى‌الله‌علیه و آله" را رها کند، گمراه مى‌گردد.» کافی، ج1، ص56،ح10 @shobeiri
📕معرفی دوفصلنامۀ علمی تخصصی «مطالعات اعتبارسنجی حدیث» ✴️منتشر کننده: گروه رجال‌پژوهی معاونت پژوهش حوزۀ علمیۀ خراسان 📚دو فصلنامۀ مطالعات اعتبارسنجی حدیث در چهارچوب ضرورت و فراهم کردن بستری شایسته برای عرضۀ نوآوری‌های رجالی‌حدیثی و نقد و بررسی آن‌ها به منظور پاسخگویی به شبهات نوین اعتقادی، منتشر می شود. ✳️ اهداف انتشار این دوفصلنامه بررسی و تبیین رهیافت‌های نوین رجالی؛ طرح آرای اندیشمندان معاصر در حوزۀ مسایل رجالی‌حدیثی با تأکید بر رویکرد نقادانه؛ کارآمدسازی فرایند رجال‌پژوهی و ایده‌پردازی مباحث پیرارجالی‌حدیثی با رویکرد اجتهادی؛ افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی و زمینه‌سازی جهت گسترش پژوهش‌های حدیثی؛ افزایش اطلاعات علمی طلاب در زمینۀ نیاز به علم رجال، اهمیت و منابع آن؛ شناخت منابع و مآخذ مرتبط با مباحث رجال، در حدیث و ایجاد توان فهم آن؛ شناخت مبانی و مسائل علوم رجال و حدیث و دیدگاه‌های موجود در زمینۀ اعتبارسنجی روایی؛ از اهداف انتشار این دوفصلنامه عنوان شده است. 🌐وبگاه تخصصی گروه رجال www.rejalkh.ir آدرس @rejalkh در شبکه های مجازی. 🔻آدرس سامانه: vsh.journals.hozehkh.com ☎️جهت اطلاع بیشتر :09339039220 و 05132008616 🔗 لینک خبر جهت مطالعه بیشتر: http://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=37472 💐دوستان‌تان را دعوت کنید؛👇 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان @howzehpajohesh
ابو جعفر محمد بن على بن حسين بن موسى بن بابويه قمى(م 381) معروف به و ، ازمحدّثان و فقهاى بزرگ طائفه اماميه و مؤلف كتاب من لايحضره الفقيه، از كتب اربعه حديثى شيعه مى‏باشد. وى پس از مرگ عمرى (م 304 يا 305) - قدس الله روحه - نايب دوم امام عصر عجل اللّه فرجه در اثر دعاى حضرت از كنيزى ديلمى زاده شد، از قرائنى همچون ظاهر گزارش فوق و روايت بسيار زياد وى از پدرش چنين بر مى‏آيد كه وى در اوائل زمان نيابت - قدس اللّه روحه - و در حدود سال 306 متولّد شده است. وى حافظ احاديث و چيره دست در و نقّادى اخبار بوده است. در ميان قميّان چون او در حافظه و وفور دانش ديده نشده و ابن شهرآشوب، او را مبارز القميين خوانده است. در دعاى امام عصر براى ولادت وى، از وى به عنوان "ولد مبارك ينفع اللّه به" ، و از وى و برادرش ابو عبد اللّه حسين به عنوان "فقيهين" يا "خيّرين" ياد شده است. ابن طاوس وى را با وصف "الشيخ المجمع على عدالته" يا "الشيخ المتفق على علمه و عدالته" مى‏ستايد و وثاقتش را مورد اتفاق مى داند. (فرح المهموم، ص 129، فلاح السائل، ص 10، 158). مرجعيت علمى وى، شهرهاى شرق و غرب دنياى اسلام را درنورديده است به گونه اى كه درخراسان مرجعيت طائفه اماميه را بر عهده داشته و از شهرهاى واسط،قزوين،مصر،بصره،كوفه،مدائن،نيشابور پرسش‏هايى به نزد وى آورده‏اند و ايشان پاسخ آنها را نگاشته است. رساله‏اى به ابى محمد فارسى و رساله ديگرى به اهل بغداد و رساله سومى در موضوع غيبت به اهل رى نمونه هايى از اين پاسخ هاست. @rejal_shobeiri
سبک علمى شيوه علمى شيخ در كتاب‏هاى باقى مانده از ايشان در درجه نخست بر احاديث پيامبر و اهل بيت عليهم السلام استوار است، در مباحث فضل ائمه و اثبات امامت آنان به احاديث عامه بسيار نظر دارد، بلكه گاه احاديثى را در اين زمينه از كسى نقل مى‏كند كه به گفته ايشان ناصبى‏تر از وى نديده است (علل 1 / 134 :1، عيون 3 / 279 :2، معانى الاخبار: 4 / 56)، طبيعى است كه نقل اين روايات توسّط اين گونه اشخاص نشانگر اعتبار بسيار احاديث است (نيز ر. ك. عيون 204 :1). شيخ صدوق در كمال الدين روايات بسيارى از اخبار معمّران و غير آنها نقل كرده است ولى اشاره مى‏كند كه مستندش در زمينه غيبت اين گونه روايات نيست، بلكه غرض از نقل آنها، غرض جدلى و به جهت اسكات خصم مى‏باشد. همچنين اين گونه داستان‏ها جاذبه داشته و انسان‏ها با مشاهده آنها به مطالعه ساير احاديث كتاب نيز رغبت مى‏يابند (ص 639 - 638) و نيز (ص 392، 529، 537، 551، 554، 575، 642). ديدگاه اصلى صدوق بر پايه "تسليم" در مقابل احاديث اهل بيت عليهم السلام و پرهيز از "آراء و مقاييس" شكل گرفته است (مقدمه كمال الدين). ايشان قياس و استنباط و استخراج و اجتهاد را در شريعت نمى‏پذيرد (علل 62 :1، كمال الدين 108 :1) كه ظاهرا مراد وى مردود بودن روش‏هاى استنباطى متعارف در نزد عامه مى‏باشد و به اجتهاد به معناى كنونى به معناى تطبيق قاعده عام بر مصاديق آن است نظر ندارد. (ر. ك. كمال الدين، ص 112).لذا شيخ صدوق خود با استناد به عمومات و روايات برائت، قنوت خواندن به فارسى را جايز مى‏داند (فقيه 935 / 316 :1). @rejal_shobeiri
🔳 (س) به همسر و دختر و داماد گرامی ایشان و عموم شیعیان تسلیت باد. @shobeiri
غلو از دیدگاه قرآن کریم و شدیدترین وجه آن (بخش اول).mp3
9.74M
🎙رمی به غلو و آثار آن در علم رجال 🔺بررسی موردی محمّد بن سنان زاهری 🔹ارائه: آیت الله سید احمد حسینی خراسانی 🔸برخی از مباحث استاد در این فایل صوتی عبارتنداز: 1- غلو در لغت و اصطلاح 2- غلو از دیدگاه قرآن کریم 3- شدیدترین وجه غلو 4- درباره محمّد بن سنان زاهری، یک راوی جنجالی 5- وجه تضعیف محمّد بن سنان در بین اساطین رجال 6- انتساب غلو به محمد بن سنان 7- قضاوت علمای رجال ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺳﻨﺎن 8- علامه حلی و چهار نظریه درباره ابن سنان 9- رأی آیت‌الله خویی نسبت به محمّد بن سنان 10- بررسی وجوه ادله تضعیف محمّد بن سنان 11- رمی به غلو، یک انگیزه‌ و حربه است؟ 12- نسبت غلو و بسته شدن باب 797 روایت بر روی فقه و فقها! 13- نظر ابوعلی حائری درباره‌ی غلو 14- توثیق محمدبن سنان @rejalkh
بررسی وجه تضعیف و انتساب غلو به محمّد بن سنان + نظریه مختار (بخش دوم).mp3
13.09M
🎙رمی به غلو و آثار آن در علم رجال 🔺بررسی موردی محمّد بن سنان زاهری 🔹ارائه: آیت الله سید احمد حسینی خراسانی 🔸برخی از مباحث استاد در این فایل صوتی عبارتنداز: 1- غلو در لغت و اصطلاح 2- غلو از دیدگاه قرآن کریم 3- شدیدترین وجه غلو 4- درباره محمّد بن سنان زاهری، یک راوی جنجالی 5- وجه تضعیف محمّد بن سنان در بین اساطین رجال 6- انتساب غلو به محمد بن سنان 7- قضاوت علمای رجال ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺳﻨﺎن 8- علامه حلی و چهار نظریه درباره ابن سنان 9- رأی آیت‌الله خویی نسبت به محمّد بن سنان 10- بررسی وجوه ادله تضعیف محمّد بن سنان 11- رمی به غلو، یک انگیزه‌ و حربه است؟ 12- نسبت غلو و بسته شدن باب 797 روایت بر روی فقه و فقها! 13- نظر ابوعلی حائری درباره‌ی غلو 14- توثیق محمدبن سنان @rejalkh
💠السَّلامُ عَلَيْكَ يا مُعِزَّ الْمُؤْمِنينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا مُذِلَّ الْكافِرينَ، السلام عليك يا أبا محمد الحسن بن علي و رحمة الله و بركاته.💠 🔸خجسته زادروز کریم اهل‌بیت ریحانةالرسول حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام مبارک باد. ❖ از آن حضرت درباره بُخل سؤال شد، فرمودند: «بخل آن است که آنچه را در دست دارى، مایۀ شرف و بزرگی پندارى؛ و آنچه را که انفاق کنى، تلف‌شده بدانى!» 📚تحف‌العقول، ص۲۲۵ @rejal_shobeiri