‼️طلای قرضی
🔷س 1931: چند سکه سال قبل #قرض کردم, که قیمت آن فرضاً یک ميلیون و دویست هزار بود با این حساب که سکه هر سال حدود دویست هزار افزایش داشت. امروز #سکه حدود سه ملیون و هشتصد هزار است؛ آیا باید سکه را به #قيمت_روز بپردازم يا قيمتي که قرض کردم؟
✅ج: اگر سکه را قرض کرده باشید، بايد مثل سکه ـ نه قیمت آن ـ را برگردانيد، هر چند قیمت آن تغییر کرده باشد؛ اما اگر طلا را فروخته و پول آن را به شما قرض داده است، نمىتواند شرط كند معادل قیمت سکه را در روز پرداخت به او برگردانید، البته اگر شرط کند که کاهش #ارزش_پول (تورم) را جبران کنید، اشکال ندارد.
#احکام_قرض #شرط_جبران_تورم
🆔 @resale_ahkam
‼️تعیین سال خمسی
🔷س 1932: #تعيين_سال، برای #پرداخت_خمس، چگونه است؟
✅ج: #شروع_سال_خمسی توسط مکلف تعیین نمی شود، بلکه بر اساس نحوۀ کسب درآمد، خود بخود معيّن میشود. بنا بر اين، شروع سال خمسی افراد #حقوق_بگیر ـ مانند کارگران و کارمندان ـ تاریخ اولين دريافت حقوق و مشاغل آزاد مانند تجّار و کسبه، تاريخ شروع به کسب و خريد و فروش، و کشاورزان و باغداران از تاريخ برداشت اولين محصول است.
#احكام_خمس
#ابتدای_سال_خمسی
🆔 @resale_ahkam
‼️آنتنهای ماهواره ای
🔷س 1933: آیا خرید و نگهداری و استفاده از دستگاه گیرنده برنامه های تلویزیونی از ماهواره جایز است؟ و اگر دستگاه گیرنده مجانی به دست انسان برسد چه حکمی دارد؟
✅ج: دستگاه آنتن ماهواره ای از این جهت که صرفاً وسیله ای برای دریافت برنامه های تلویزیونی است که هم برنامه های حلال دارد و هم برنامه های حرام، حکم آلات مشترک را دارد. لذا خرید و فروش و نگهداری آن برای استفاده در امور حرام، حرام است و برای استفاده های حلال جایز است. ولی چون این وسیله برای کسی که آن را در اختیار دارد زمینه دریافت برنامه های حرام را کاملاً فراهم می کند و گاهی نگهداری آن مفاسد دیگری را نیز در بر دارد، خرید و نگهداری آن جایز نیست مگر برای کسی که به خودش مطمئن است که استفاده حرام از آن نمی کند و بر تهیه و نگهداری آن در خانه اش مفسده ای هم مترتّب نمی شود. ولی اگر قانونی در این مورد وجود داشته باشد باید مراعات گردد.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️ رقص در مجالس زنانه بدون موسیقی
🔷س 1934: رقص در مجالس زنانه بدون آهنگ موسیقی حرام است یا حلال؟ و در صورتی که حرام باشد، آیا ترک مجلس بر شرکت کنندگان واجب است؟
✅ج: رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند مثل این که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است؛ در غیر این صورت هم اگر به گونه ای باشد که شهوت را تحریک کند و یا مستلزم کار حرام و یا ترتّب مفسده ای باشد، حرام است و تَرک آن مجلس به عنوان اعتراض بر کار حرام، چنانچه مصداق نهی از منکر محسوب شود، واجب است.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️دف زدن در جشن ها
🔷س 1935: استفاده از #دف، در مجالس شادي زنانه (#مولودی ها و #جشن_عروسی و ...) چه حکمي دارد؟
✅ج: اگر به گونه ای استفاده شود که انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضایل اخلاقی دور کند و به سمت بی بندوباری، بیهودگی و گناه سوق دهد، حرام است، در هر صورت #استفاده_از_آلات_موسيقى در #مناسبتهاى_مذهبى شايسته مجالس اهل بيت (عليهم السلام) نيست، هر چند از نوع حلال باشد، بايد قداست و مقام اهل بيت(علهيم السلام) مراعات شود.
#موسیقی #دف_زدن_در_عروسی #دف_زدن_در_مجالس_اهل_بیت
🆔 @resale_ahkam
‼️شک در محدوده نجاست
🔷س 1936: اگر بدانیم چیزی نجس است، اما ندانیم کدام قسمت چه حکمی دارد؟
✅ج: برای تطهیر آن باید تمام قسمتهایی که احتمال می رود که نجاست در آن قسمت باشد را تطهیر کرد.
البته تا تطهیر نشده هم اگر چیز تری با بعضی از قسمتهای آن برخورد کند، نجس نمی شود.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️اشتغال به امور دیگر در زمان خطبههای نماز جمعه
🔷س 1937: خواندن و بجا آوردن نماز قضا یا نماز مستحبی از سوی شخص در هنگام خواندن خطبههای نماز جمعه توسط امام جمعه چه حکمی دارد؟ آیا دارای ایراد میباشد؟
✅ج: بهطور کلی آنچه که موجب گوش ندادن و از بین رفتن فایده خطبه میشود، باید ترک شود.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️وقت نماز فرادای ظهر و عصر روز جمعه
🔷س 1938: در صورتی که بخواهیم در روز جمعه نماز ظهر و عصر خود را به صورت فرادا در منزل بخوانیم آیا باید صبر کنیم تا نماز جمعه تمام شود یا اینکه میتوانیم در اول وقت نماز را بجای بیاوریم؟
✅ج: صبر کردن لازم نیست.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️رفتن به مجلس عروسی
🔷س 1940: اگر رفتن به عروسی به خاطر احترام به عادت های اجتماعی باشد آیا به علت احتمال وجود رقص اشکال شرعی دارد؟
✅ج: اصل شرکت در عروسی هایی که احتمال رقص در آن ها وجود دارد تا زمانی که به عنوان تأییدِ مرتکب کار حرام محسوب نشود و موجب ابتلا به حرام هم نشود، اشکال ندارد.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️شرکت ظاهری در نماز جماعت
🔷س 1941: به دلیل مصلحتی عقلایی به امام جماعتی که عادل نمی دانم اقتدا می کنم و بعد نماز را اعاده می کنم، اگر من واسطۀ اتصالِ امام به مامومین باشم، واجب است به آنها بگویم که نمازم را اعاده می کنم؟
✅ج: لازم نیست بگویید.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️تسخیر ارواح و جن
🔷س 1942: مراجعه مؤمنین به بعضی از کسانی که از طریق تسخیر ارواح و جن اقدام به معالجه می کنند، با توجه به این که یقین دارند که آن ها فقط کار خیر انجام می دهند چه حکمی دارد؟
✅ج: این کار فی نفسه اشکال ندارد، مشروط بر این که از راه هایی که شرعاً حلال هستند، اقدام شود.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️وجوب ازدواج
🔷س 1943: آیا ازدواج بر کسی که دائما در معرض گناه است، واجب است؟
✅ج: ازدواج واجب نیست و باید از گناه پرهیز کند، البته در صورتی که تنها راه ترک گناه ازدواج باشد، باید ازدواج کند.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️ازدواج با دختر رشيده
🔷س 1944: آیا #ازدواج (موقت یا دائم) با #دختر_باکره ای که صلاح و مصلحت زندگی خود را میداند و به #بلوغ_فکری هم رسیده است، نیاز به #اذن_پدر دارد؟
✅ج: بنابر احتیاط واجب اجازۀ پدر یا جد پدری او لازم است و بدون آن بنا بر احتیاط واجب عقد صحیح نیست.
#احکام_ازدواج #احکام_زناشوئی #شرائط_صحت_عقد
🆔 @resale_ahkam
‼️پرداخت و دریافت مبلغ اضافه بر مقدار قرض
🔷س 1946: برادرم مبلغی در بانک دارد و ماهیانه سودی به آن تعلق می گیرد. قسمتی از این پول را من از ایشان قرض الحسنه گرفتهام؛ آیا می توانم معادل آن سودی را که بانک میداده، به عنوان هدیه و قدر دانی به ایشان بدهم؟
✅ج: اگر ضمن قرارداد قرض، شرط پرداخت اضافه یا بنای طرفین بر پرداخت اضافه نباشد، در صورتی که قرض گیرنده با رضایت، مبلغ بیشتری بپردازد، اشکال ندارد.
📕منبع:leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️قرائت سهوی سوره توحید در نماز احتیاط
🔷س 1947: اگر بر نمازگزار خواندن یک رکعت نماز احتیاط واجب شد و اشتباهاً در نماز احتیاط، توحید را خواند و بعد فهمید که توحید را خوانده است وظیفه چیست؟ اگر در حین خواندن سوره توحید متوجه شد که نماز احتیاط است و خواندن توحید لازم نیست وظیفه چیست؟
✅ج: اگر بعد از اتمام سوره فهمیده، نمازش صحیح است و اگر در اثنای سوره فهمیده همان جا سوره را رها کند و به رکوع رود و نمازش صحیح است.
📕منبع: leader.ir
#نماز_احتیاط #سوره
🆔 @resale_ahkam
‼️شعبده بازی
🔷س 1948: یادگرفتن و یاد دادن و دیدن شعبده و اقدام به بازی هایی که همراه با تردستی هستند، چه حکمی دارد؟
✅ج: یاد دادن و یاد گرفتن شعبده ای که از انواع سحر باشد حرام است، ولی بازی هایی که همراه با سرعت حرکت و تردستی هستند و از انواع سحر محسوب نمی شوند، اشکال ندارد.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️دست زدن در شادی اهل بیت
🔷س 1949: دستزدن همراه با شادی و خواندن و ذکر صلوات بر پیامبر اکرم و آل او(صلوات الله علیهم اجمعین) در جشنهایی که به مناسبت ایام ولادت ائمه معصومین(علیهمالسلام) و اعیاد #وحدت و مبعث برگزار می شود چه حکمی دارد؟ اگر این جشن ها در مکانهای عبادت مانند مسجد و نمازخانه های ادارات و مؤسسات دولتی و یا حسینیه ها برگزار شوند، حکم آنها چیست؟
✅ج: به طور کلی کف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشنهای اعیاد یا برای تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد ولی بهتر است فضای مجالس دینی به خصوص مراسمی که در مساجد و حسینیه ها و نمازخانه ها برگزار می شود، به ذکر صلوات و تکبیر معطّر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد.
📕منبع: khamenei.ir
#ولادت_پیامبر #وحدت
🆔 @resale_ahkam
‼️شرط بندی یک طرفه
🔷س 1950: خودم و برادرم بعضی مواقع بازی می کنیم و برادرم میگه اگر تو بردی به تو فلان مقدار پول میدهم ولی من نه، آیا این شرط بندی قمار محسوب می شود و حرام است؟ اگر پول ببرم آیا پول حرام است؟
✅ج: اگر بر اساس شرط مذکور پولی پرداخت شود، قمار و حرام است.
📕منبع: leader.ir
#شرط_بندی #قمار
🆔 @resale_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #اطلاعیه
🔷با توجه به سؤال های زیاد مخاطبان و مقلدان رهبر انقلاب، دفتر حضرت آیت الله خامنهای نظر ایشان درباره مسئلهی تعدّد زوجات و #چندهمسری مردان را منتشر کرد.
🆔 @resale_ahkam
‼️بلیط های بخت آزمایی
🔷س 1952: خرید و فروش بلیط های بخت آزمایی و جایزه ای که مکلّف می برد، چه حکمی دارد؟
✅ج: خرید و فروش بلیط های بختآزمایی بنابر احتیاط واجب حرام است و شخصی که جایزه را برده است، مالک آن نمی شود و حق دریافت آن را ندارد.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️رابطه دوستی با پیروان ادیان دیگر
🔷س 1953: به طور کلی نظر حضرت آیتالله خامنهای در مورد رابطهی دوستی و رفتوآمد با پیروان دیگر ادیان بهویژه اینکه اگر نسبت فامیلی با آنها داشته باشیم چیست؟
✅ج: حفظ عقاید حق واجب است. رفتوآمد با دیگران اگر برای عقاید و اخلاق انسان ضرری نداشته باشد و انسان مورد اتهام قرار نگیرد، اشکالی ندارد. یعنی این رفتوآمد به طور کلی اگر مفسدهای نداشته باشد مانعی ندارد. گاهی وقتها اصلاً رفتوآمد اثر مطلوب دارد، یعنی جنبهی امر به معروف و نهی از منکر دارد؛ افزون بر اینکه اگر آنها از ارحام نسبی هستند، از آن جهت که قطع رحم حرام است، قطع ارتباط کامل با آنها هم جایز نیست؛ بلکه باید ارتباط برقرار باشد، البته با حفظ آن نکاتی که عرض کردیم.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️ اقتدا در تشهد
🔷س 1954: آیا در #تشهّد_آخر_نماز میشود به جماعت محلق شد و #اقتدا_کرد؟
✅ج: اگر موقعی برسد که امام مشغول خواندن تشهّد آخر نماز است، چنانچه بخواهد به ثواب جماعت برسد، تکبیر الاحرام بگوید و بنشیند و تشهّد را با امام بخواند ـ سلام را نگوید ـ صبر کند امام سلام نماز را بگوید، بعد بایستد و بدون آنکه دوباره نيت كند و تكبير بگويد، حمد و سوره را بخواند و آنرا ركعت اول نماز خود حساب كند.
#احکام_نماز #احکام_نماز_جماعت #اقتدا_در_تشهد_آخر
🆔 @resale_ahkam