eitaa logo
رساله امام خامنه‌ای
165.2هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
542 ویدیو
21 فایل
کانال تبلیغات + تعرفه تبلیغات http://eitaa.com/joinchat/1337458700Ca1f381060c فروشگاه کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/2106523787Cbeca0efbe4 سروش https://sapp.ir/resale_ahkam این کانال رسمی نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️مراد از اعراض از وطن 🔷س 614: مراد از اعراض از وطن چیست؟ آیا مجرد ازدواج زن و رفتن وی همراه شوهر به هر جایی که او می خواهد، اعراض محسوب می شود یا خیر؟ ✅ج: مراد از اعراض، خروج از وطن با تصمیم بر عدم بازگشت به آن برای سکونت است. و مجرد رفتن زن به خانه شوهر در شهر دیگر، مستلزم اعراض از وطن اصلی اش نیست.  📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
  ‼️خواندن آیاتی از سوره‌های بزرگ در نماز 🔷س 615: آیا می‌توان در نماز بعد از سوره حمد چند آیه از سوره‌های بزرگ مثل بقره را خواند؟ ✅ج: در نمازهای واجب یومیه، قرائت آیاتی از قرآن کریم به جای سوره کامل، مجزی نیست. ولی قرائت بعضی از آیات به قصد قرآن، اشکال ندارد. 📕منبع: leader.ir  🆔 @resale_ahkam
🏴مصیبت خوانی 🔷س 616: در بعضی از هیأت های مذهبی مصیبت هایی خوانده می شود که مستند به مقتل معتبری نیست، و از هیچ عالم یا مرجعی هم شنیده نشده است، و هنگامی که از خواننده مصیبت از منبع آن سؤال می شود، پاسخ می دهند که اهل‌بیت(علیهم‌السلام) این‌گونه به ما فهمانده اند، و یا ما را راهنمایی کرده اند، و این وقایع فقط در مقاتل نیست، و منبع آن هم فقط گفته های علما نمی باشد، بلکه گاهی بعضی از امور برای مدّاح یا خطیب از راه الهام و مکاشفه معلوم می شود، سؤال من این است که آیا نقل وقایع از این طریق صحیح است یا خیر؟ و در صورتی که صحیح نباشد، تکلیف شنوندگان چیست؟ ✅ج: نقل مطالب به‌صورت مزبور بدون این‌که مستند به روایتی باشد، و یا در تاریخ ثابت شده باشد، وجه شرعی ندارد، مگر آن ‌که نقل آن به عنوان بیان حال به حسب برداشت متکلّم بوده و علم به خلاف بودن آن، نداشته باشد. و تکلیف شنوندگان نهی از منکر است، به شرطی که موضوع و شرایط آن نزد آنان ثابت شده باشد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ويژه آغاز ماه محرم 📹ببينيد| السلام عليک يا ابا عبدالله ▪️قرائت بخشی از توسط رهبرانقلاب در جمع رزمندگان لشکر ۳۱ عاشورا. ۶۷/۰۵/۲۸ 🆔 @resale_ahkam
🏴 امام حسين عَلَیْهِ السلام ⚫️مَا خَلَقَ اللّهُ مِنْ شَىْءٍ إِلا وَ لَهُ تَسْبِيحٌ يَحْمَدُ بِهِ رَبّهُ ▪️خداوند هيچ موجودى را نيافريد، جز آنكه براى او تسبيحى قرارداد تا با آن خدا را ستايش كند 📕 بحار الانوار ج 61ص 29 🆔 @resale_ahkam
‼️هروله کردن 🔷س 617: هروله کردن و گفتن ذکر ائمه بصورت تند و پشت سر هم (شور) جایز است؟ ✅ج: اگر موجب وهن مذهب یا مراسم عزاداری معصومین نباشد فی نفسه اشکال ندارد. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️تقدم نماز برشرکت در مجالس عزاداری 🔷س 618: اگر بعضی از واجبات از مکلّف به سبب شرکت در مجالس عزاداری فوت شود مثلاً نماز صبح قضا شود، آیا بهتر است بعد از این در این مجالس شرکت نکند یا این‌که عدم شرکت او باعث دوری از اهل‌بیت (علیهم السلام) می‌شود؟ ✅ج: بدیهی است که نمازِ واجب، مقدم بر فضیلت شرکت در مجالس عزاداری اهل‌بیت (علیهم السلام) است و ترک نماز و فوت شدن آن به بهانه شرکت در عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) جایز نیست، ولی شرکت در عزاداری به‌گونه‌ای که مزاحم نماز نباشد ممکن و از مستحبّات مؤکد است. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️کپی گرفتن و تکثیر از سی دی های سخنرانی و مداحی 🔷س 619: آیا کپی گرفتن و تکثیر از سی دی های سخنرانی یا عزاداری یا نرم افزار مذهبی و فرهنگی با سایر سیدی ها تفاوت دارد؟ ✅ج: احوط این است که در نسخه برداری و تکثیر نوارهای کامپیوتری که در داخل تولید شده است، حقوق صاحبانشان از طریق کسب اجازه از آنان رعایت شود؛ و فرقی در حکم موارد مذکور وجود ندارد.   📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️پارتیشن بین صفوف نماز جماعت 🔷س 629: آیا استفاده از پارتیشن در بین صفوف نمازجماعت خواهران وبرادران درنمازخانه جایز است؟ ✅ج: اگر حائل مذکور به نحوی نباشد که به صدق وحدت مکان و جماعتِ واحد ضرر بزند، نماز جماعت صحیح است. 🆔 @resale_ahkam
‼️عَلَم در عزاداری 🔷 س 621:استفاده از عَلَم در مراسم عزاداری سیدالشهدا با قرار دادن آن در مجلس عزا یاحمل آن در دسته عزاداری چه حکمی دارد؟ ✅ج: فی‌نفسه اشکال ندارد ولی نبايد اين امور جزءدين شمرده شوند 🆔 @resale_ahkam
‼️تکرار جملات در دعاها 🔷س 622: جملاتی که در ادعیه مشهور مثل دعای کمیل و زیارت عاشورا سه مرتبه یا بیشتر تکرار میکنند از نظر شرعی صحیح می باشد یا خیر و آیا روایتی در این زمینه موجود میباشد؟ ✅ج: فی نفسه بدون قصد ورود مانع ندارد. #استفتائات_جدید 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️سوراخ کردن بدن برای عزاداری 🔷س 623: آیا آنچه متداول شده که به عنوان عزاداری برای امام حسین(علیه‌السلام) گوشت بدن را سوراخ کرده و قفل و سنگ کیلو به آن آویزان میکنند، جایز است؟ ✅ج: اين گونه اعمال که موجب وهن مذهب میشوند جايز نيست. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️زنجیر زدن 🔷س 624: زنجیرزدن به بدن همان‌گونه که بعضی از مسلمانان انجام می‌ دهند، چه حکمی دارد؟ ✅ج: اگر به نحو متعارف و به‌ گونه‌ای باشد که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه در عزاداری محسوب شود اشکال ندارد.  🆔 @resale_ahkam
‼️مالیدن مقدار کمی گِل به سر و پیشانی در ایام عزاداری 🔷س 625: آیا مالیدن مقدار کمی گِل به سر و پیشانی در ایام عزاداری اشکال دارد؟ ✅ج: اگر به نحو متعارف و به گونه ای باشد که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه در عزاداری محسوب شود، اشکال ندارد. 🆔 @resale_ahkam
‼️برهنه شدن در سینه زنی 🔷س 626: برهنه شدن در سینه زنی به شرط این که نامحرم نباشد اشکال دارد؟ ✅ج: شایسته است عزاداری به شیوه مرسوم و سنتی ـ که با لباس انجام می گرفته ـ برگزار گردد. 🆔 @resale_ahkam
‼️گفتن الفاظی مانند من سگ حسینم 🔷س 627: آیا استفاده از برخی از الفاظ مانند من سگ حسینم در عزاداری اشکال دارد؟ ✅ج: گفتن این الفاظ شایسته نیست، و در هر حال بهتر است مؤمنین مراعات شؤون عزاداری معصومین «علیهم السلام» بویژه سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین «علیه السلام» را بنمایند. 🆔 @resale_ahkam
‼️استفاده از آلات موسیقی در عزاداری 🔷س 628: استفاده از آلات موسیقی مانند اُرگ (از آلات موسیقی و شبیه پیانو است) و سنج و غیر آن‌ها در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟ ✅ج: استفاده از آلات موسیقی، مناسب با عزاداری سالار شهیدان نیست؛ و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده برگزار شود. 🆔 @resale_ahkam
‼️راه انداختن دسته های عزاداری در شب های محرم 🔷س 629: نظر شریف حضرت عالی نسبت به ادامه حرکت دسته های عزاداری در شب های محرم تا نصف شب همراه با استفاده از طبل و نی چیست؟ ✅ج: به راه انداختن دسته های عزاداری برای سیدالشهدا و اصحاب او(علیهم السلام) و شرکت در امثال این مراسم امر بسیار پسندیده و مطلوبی است؛ و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند؛ ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران می شود، و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام است، پرهیز کرد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
  ‼️استفاده از طبل و سنج و شیپور در عزاداری 🔷س 630: استفاده از طبل و سنج و شیپور در مجالس و دسته های عزاداری چه حکمی دارد؟ ✅ج: استفاده از شیپور و طبل و سنج به نحو متعارف اشکال ندارد، ولی نباید به گونه ای استفاده شود که موجب اذیت دیگران شود. 📕منبع: leader.ir  🆔 @resale_ahkam
‼️قمه زدن به طور مخفی 🔷س 631: آیا قمه زدن به طور مخفی حلال است، یا این که فتوای شریف حضرت عالی عمومیت دارد؟ ✅ج: قمه زنی علاوه بر این که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی شود، و سابقه ای در عصر ائمه(علیهم السلام) و زمان های بعد از آن ندارد، و تأییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم(ع) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می شود؛ بنا بر این در هیچ حالتی جایز نیست. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️تقسیم نذورات و کمک های عزاداران 🔷س 632: آیا جایز است در ایام محرم از افراد خیّر اموالی را جمع آوری کرد و با تقسیم آن‌ها به سهم‌ های مختلف، قسمتی را به قاری قرآن و مرثیه‌خوان و سخنران داد، و باقی مانده را برای برگزاری مجالس مصرف کرد؟ ✅ج: اگر با رضایت و موافقت صاحبان اموال باشد، اشکال ندارد. 🆔 @resale_ahkam
‼️پاسخ سلام پایان منبر 🔷س 633: در پایان سخنرانی‌ها خطیب یا سخنران می‌گوید: «والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته» آیا جواب این سلام همچون سلام تحیت واجب است یا خیر؟ ✅ج: اگر خطیب یا سخنران در پایان صحبت به عنوان سلام بر حاضرین «السلام علیکم ورحمة الله» گفته باشد، جواب واجب است ولی جواب یک نفر از بقیه کفایت می‌کند. لکن در غالب موارد، چنین جمله‌ای دعا به حاضرین است نه سلام به آنان. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️برگشتن به سمت راست یا چپ در نماز 🔷س 634: اگر در نماز سهواً صورت به طرف چپ یا راست برگردد آیا نماز باطل است؟ ✅ج: اگر التفات صورت فاحش نیست به گونه‌ای که تمام صورت به طرف راست و یا چپ برگردانده نشود، اشکال ندارد. 📕منبع: سایت رسمی امام خامنه ای 🆔 @resale_ahkam
‼️لطمه زدن در روضه 🔷س 635: پرسیدند اگر شخصی در روضه‌ها به صورتش دست بزند تا جایی که صورتش زخم شود، حتی کبود شود، آیا این عمل مشکلی دارد؟ ✅ج: در پاسخ باید عرض کنیم در حد کبود شدن که حالا ممکن است با زنجیر زدن با سینه زدن بدن کبود شود، اگر ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد به نظر حضرت آقا اشکالی ندارد. اما کارهایی فراتر از اینها که ممکن است دشمنان سوء استفاده کنند، مثل مجروح کردن خود یا بدن را زخم کردن و قمه زدن یا مثل عبور از روی آتش و امثال اینها که در بعضی جاها برخی از افراد انجام می‌دهند، چون به هر حال اینها اعمال مستندی نیست، در عزاداری‌ها نه وارد شده است، نه سیره بر این بوده است و امروزه هم دشمنان از اینگونه اعمال علیه مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام سوءاستفاده می‌کنند، اگر در آن حد باشد بله اشکال دارد. اما اگر در همین حد که متعارف است سینه میزنند زنجیر می‌زنند بدنشان ممکن است سرخ شود کبود شود، در حد متعارفش که ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد، اشکالی ندارد. 📕منبع: کانال رسمی امام خامنه ای 🆔 @resale_ahkam
‼️استفاده از برق شهری برای هيأت‌ها 🔷س 636: آيا مى‌توان از برق شهرى براى چراغانى كردن هيأت‌هايى كه در ماه محرم برپا مى‌شود استفاده كرد؟ ✅ج: اگر برخلاف مقررات باشد، اشکال دارد و موجب ضمان است. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam