eitaa logo
رساله امام خامنه‌ای
163هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
565 ویدیو
21 فایل
کانال تبلیغات + تعرفه تبلیغات http://eitaa.com/joinchat/1337458700Ca1f381060c فروشگاه کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/2106523787Cbeca0efbe4 سروش https://sapp.ir/resale_ahkam این کانال رسمی نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️اعتنا به وسواس در عبادات 🔷س 881: آیا اعتنا نمودن به وسواس در اعمال عبادی علاوه بر حرمت، سبب بطلان عمل نیز می شود؟ ✅ج: در نماز، تکرار افعال از روی وسواس جایز نیست، و نماز را باطل می کند؛ و همچنین تکرار اذکار و قرائت از روی وسواس جایز نیست، و بنابر احتیاط واجب نماز را باطل می کند؛ ولی در وضو و غسل تکرار عمل از روی وسواس هر چند حرام است، ولی موجب بطلان عمل نمی شود، مگر در صورتی که یکی از شرایط صحت را مراعات نکرده باشد (مثل این که در وضو دست چپ را بیش از دو بار بشوید یا مسح با آب خارج از وضو انجام شود). 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️خمس درآمد و معنای درآمد 🔷 بر هر فرد واجد شرایط واجب است خمس درآمد مازاد بر مؤونه‌ی خود را پرداخت کند. 🔷منظور از درآمد در این جا، مال و ثروتی است که از راه فعالیتهای اقتصادی به دست می‌آید، و به اصطلاح عنوان کسب در آن دخالت دارد. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
  🔷انواع درآمد که خمس به آن تعلق میگیرد: 1⃣درآمد کشاورزی که از راه فعالیتهای کشاورزی به دست می‌آید. 2⃣درآمد بازرگانی که از راه فعالیتهای تجاری و بازرگانی به دست می‌آید. 3⃣درآمد املاک که از راه اجاره‌ی اعیان به دست می‌آید، مثل درآمدی که از راه اجاره‌ی سرمایه‌های مستغلاتی از قبیل خانه، اتومبیل و مانند آن یا تولیدی از قبیل دستگاه تراش فلزات، ماشین جوراب بافی و مانند آن به دست می‌آید. 4⃣درآمد حقوقی که افراد از راه اجاره‌ی نفس (خدمات) دریافت می‌دارند، مثل حقوق و مزدی که استاد با تدریس یا مهندس با فعالیتهای فنی یا کارگر با کارهای ساده دریافت می‌دارد، و همچنین هر فرد دیگری که نیروی انسانی خود را در اختیار دیگری می‌گذارد و در برابرش مزد و حقوق می‌گیرد. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️پوشیدن کراوات 🔷س 882: پوشیدن کروات چه حکمی دارد؟ ✅ج: به‌طور کلی پوشیدن کروات و دیگر لباس‌هایی که پوشش و لباس غیر مسلمانان محسوب می شوند به‌طوری که پوشیدن آن‌ها منجر به ترویج فرهنگ منحطّ غربی شود جایز نیست.  📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️خمس فروش مؤونه 🔷س 883: خانه، ماشین و لوازم مورد نیاز انسان یا خانواده او که از درآمد سال خریده شده است، اگر در اثر ضرورت و یا به منظور تبدیل به جنس بهتر فروخته شود، از جهت خمس چه حکمی دارد؟ ✅ج: پول حاصل از فروش چیزی که از مؤونه بوده، خمس ندارد.  📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️عقد موقت در فضای مجازی 🔷س 884: آیا خواندن صیغه عقد موقت در فضای مجازی ـ برای حلال شدن رابطه مجازی ـ صحیح است؟ ✅ج: نوشتن کافی نیست اما خواندن عقد به صورت تلفنی و امثال آن با رعایت شرایط لازم اشکال ندارد و یکی از شرایط این است که بنابر احتیاط واجب در ازدواج با دختر باکره اجازه پدر یا جدّ پدری او لازم است و بنابر احتیاط بدون آن عقد صحیح نیست. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️عقد موقت در فضای مجازی 🔷س 885: برای خواندن عقد حتماً باید طرف مقابل را بشناسیم؟ ✅ج: فی نفسه لازم نیست؛ همین که در عقد مخاطب شما معلوم باشد، کفایت می کند. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️نجس کردن اثاثیه میزبان 🔷س 886: آيا اگر مهمانى يکى از اثاثيه هاى ميزبان را نجس کند، مطلع کردن ميزبان واجب است؟ ✅ج: اطلاع دادن در غير از خوردنى و آشاميدنى و ظرف هاى غذا، لازم نيست. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
🔷س 887: اگر شخصی خلاف وحدت شیعه و تسنن صحبت کند نسبت به حضور در آن مجلس چه تکلیفی داریم؟ ✅ج: هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد شرعاً حرام اکید است و شرکت در آن مجلس اگر تأیید و ترویج آن باشد جایز نیست. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️احراز رضایت در استفاده از اموال دیگران 🔷س 888: آیا در استفاده از اموال دیگران رضایت زبانی شرط است یا به صرف احتمال رضایت، می توان در آن مال تصرف کرد؟ ✅ج: علاوه بر لفظ، هر عملی که بر این معنا دلالت داشته باشد نیز کافی است و لازم نیست حتماً لفظ باشد اما صرف احتمال رضایت کافی نیست.  📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️استفاده از قطعات دست دوم به جای نو 🔷س 889: آیا استفاده از قطعات دست دوّم و مستعمل رایانه به جای قطعات نو، بدون این که به مشتری گفته شود، اشکال دارد؟ ✅ج: غشّ در معامله محسوب شده و حرام است. 🆔 @resale_ahkam
‼️هبه و هدیه 🔷 هبه و هدیه خمس ندارد، هر چند احتیاط (مستحب) این است که اگر از مخارج سال زیاد بیاید، خمس آن پرداخت شود. 🔷 تحقق عنوان هبه و هدیه تابع قصد دهنده است، بنابراین نفقه‌یی که انسان از طرف پدر یا برادر یا یکی از اقوام دریافت می‌کند در صورتی هبه و هدیه محسوب می‌شود که پرداخت کننده، آن دو را قصد کرده باشد. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam