#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️خمس فروش مؤونه
🔷س 883: خانه، ماشین و لوازم مورد نیاز انسان یا خانواده او که از درآمد سال خریده شده است، اگر در اثر ضرورت و یا به منظور تبدیل به جنس بهتر فروخته شود، از جهت خمس چه حکمی دارد؟
✅ج: پول حاصل از فروش چیزی که از مؤونه بوده، خمس ندارد.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️عقد موقت در فضای مجازی
🔷س 884: آیا خواندن صیغه عقد موقت در فضای مجازی ـ برای حلال شدن رابطه مجازی ـ صحیح است؟
✅ج: نوشتن کافی نیست اما خواندن عقد به صورت تلفنی و امثال آن با رعایت شرایط لازم اشکال ندارد و یکی از شرایط این است که بنابر احتیاط واجب در ازدواج با دختر باکره اجازه پدر یا جدّ پدری او لازم است و بنابر احتیاط بدون آن عقد صحیح نیست.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️عقد موقت در فضای مجازی
🔷س 885: برای خواندن عقد حتماً باید طرف مقابل را بشناسیم؟
✅ج: فی نفسه لازم نیست؛ همین که در عقد مخاطب شما معلوم باشد، کفایت می کند.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️نجس کردن اثاثیه میزبان
🔷س 886: آيا اگر مهمانى يکى از اثاثيه هاى ميزبان را نجس کند، مطلع کردن ميزبان واجب است؟
✅ج: اطلاع دادن در غير از خوردنى و آشاميدنى و ظرف هاى غذا، لازم نيست.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
#مجالس_خلاف_وحدت
🔷س 887: اگر شخصی خلاف وحدت شیعه و تسنن صحبت کند نسبت به حضور در آن مجلس چه تکلیفی داریم؟
✅ج: هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد شرعاً حرام اکید است و شرکت در آن مجلس اگر تأیید و ترویج آن باشد جایز نیست.
#نهم_ربیع_الاول
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️احراز رضایت در استفاده از اموال دیگران
🔷س 888: آیا در استفاده از اموال دیگران رضایت زبانی شرط است یا به صرف احتمال رضایت، می توان در آن مال تصرف کرد؟
✅ج: علاوه بر لفظ، هر عملی که بر این معنا دلالت داشته باشد نیز کافی است و لازم نیست حتماً لفظ باشد اما صرف احتمال رضایت کافی نیست.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️هبه و هدیه
🔷 هبه و هدیه خمس ندارد، هر چند احتیاط (مستحب) این است که اگر از مخارج سال زیاد بیاید، خمس آن پرداخت شود.
🔷 تحقق عنوان هبه و هدیه تابع قصد دهنده است، بنابراین نفقهیی که انسان از طرف پدر یا برادر یا یکی از اقوام دریافت میکند در صورتی هبه و هدیه محسوب میشود که پرداخت کننده، آن دو را قصد کرده باشد.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️خمس خانه هبه شده
🔷 پدری که به دخترش یک واحد مسکونی به عنوان جهیزیهی عروسیاش بخشیده، اگر هبهی واحد مسکونی به دختر، عرفاً مطابق شأن پدر محسوب شود و در بین سال خمسی بخشیده باشد دادن خمس آن واجب نیست.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
‼️احکام خمس
🔷بخشش صوری و به قصد فرار از خمس، خمس دارد. بنابراین زن و شوهری که پیش از رسیدن سال خمسی، اقدام به هدیه کردن سود سالانهی خود به یکدیگر میکنند تا خمس به اموال آنها تعلق نگیرد بایستی خمس آنچه به همدیگر میبخشند را بپردازند. (با این کار، خمس واجب از آنان ساقط نمیشود).
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️احکام خمس
🔷پول فروش هبه و هدیه خمس ندارد، هر چند قیمت آن افزایش یافته باشد مگر این که آن را به قصد تجارت و زیاد شدن قیمت نگهداری کند که در این صورت، پس از فروش بنابر احتیاط واجب باید خمس ارزش افزوده آن پرداخت شود.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️خمس عیدی کارمندان
🔷عیدی کارمندان (آنچه از پول نقد و اجناس که دولت در ایام عید به کارمندان خود به عنوان عیدی میدهد) خمس ندارد، هر چند تا سر سال باقی بماند. بلی اگر اجناس به قیمت کمتری در اختیار کارمندان قرار گیرد، از آن جا که در واقع قسمتی از اجناس از سوی دولت مجّانی و قسمتی در برابر پول، داده شده، فلذا از کالای باقیمانده به نسبت مقداری که پول در برابر آن پرداخت شده واجب است که خمس آن پول را بپردازند.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
🔷همانطوری که قبلاً گفتیم در خمس درآمد، مؤونه استثنا میشود و خمس ندارد.
🔷منظور از مؤونه در این جا هزینهی سالانه است (نه هزینهی درآمد) و عبارت است از مخارجی که فرد برای اصلاح امر معاش و معاد خود و خانواده تحت تکفل خویش مصرف میکند، مثل مخارج و هزینههای خوراک، پوشاک، مسکن، اثاث خانه، وسیلهی نقلیه، کتاب، مسافرتهای متداول، صدقات، جوایز، نذورات، کفارات، مهمانیها و غیره.
🔷حدود مؤونه عبارت است از:
1⃣نیاز.
2⃣مخارج سالانه.
3⃣اتحاد در سال.
4⃣تناسب با شؤون.
5⃣فعلیت در مصرف.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️عمل جراحی زیبایی زن توسط پزشک مرد
🔷س 890: در صورتی که عمل جراحی زیبایی برای زنان توسط پزشک مرد مستلزم نگاه کردن و لمس باشد آیا انجام آن جایز است؟
✅ج: عمل جراحی زیبایی، درمان بیماری محسوب نمی شود و نگاهکردن و لمسِ حرام بهخاطر آن جایز نیست مگر در مواردی که برای درمان سوختگی و مانند آن باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاهکردن باشد.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️توضیح معنای مؤونه
🔷هر نوع مخارجی را مؤونه نمیگویند، بلکه مخارجی که در اصلاح امر معاش و معاد به آن نیاز است، بنابراین هزینهی اشیا و کالاهایی که مورد نیاز نیست را نمیتوان مؤونه قلمداد کرد، و از این قبیل است پولی که هزینهی خرید وسایل حرام، مثل انگشتر طلای مردانه، آلات لهو و لعب، ابزار قمار و مانند آن میشود.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️دست کشیدن به صورت بعد از قنوت
🔷س 891: آیا مالیدن دستها بهصورت بعد از قنوت در حال نماز، موجب بطلان آن می گردد، و در صورتی که نماز را باطل کند، آیا معصیت و گناه محسوب می شود؟
✅ج: کراهت دارد ولی نماز را باطل نمی کند.
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️اطمینان از داخل شدن وقت نماز
🔷س 892: آیا وقت نماز به مجرد شروع اذان آغاز می شود؟ یا اینکه باید صبر نمود تا اذان تمام شود و سپس شروع به خواندن نماز کرد؟
✅ج: اگر اطمینان حاصل شود که اذان از هنگام داخل شدن وقت شروع شده، صبر کردن تا پایان اذان لازم نیست.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️شنیدن غنا
🔷س 893: آیا فقط گوشدادن به موسیقی، حرام است یا اینکه شنیدن آن هم حرام است؟
✅ج: شنیدن غنا یا موسیقی لهوی حکم گوشدادن را ندارد مگر در بعضی از موارد که شنیدن از نظر عرف گوشدادن محسوب می شود.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️ملاک ادا بودن نماز خوانده شده در آخر وقت
🔷س 894: چه مقدار از نماز اگر در وقت ادا واقع شود، نیت ادا صحیح است؟ در صورت شک در اینکه این مقدار، داخل وقت واقع شده یا خیر، وظیفه چیست؟
✅ج: وقوع یک رکعت نماز در داخل وقت برای اینکه نماز، ادا محسوب شود، کافی است و در صورت شک در اینکه وقت لااقل به مقدار یک رکعت باقی است یا خیر، نماز را به قصد مافی الذمّه بخوانید.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️بستن گره به ضریح امامان و امام زادگان
🔷س 895: بستن پارچه، گره و قفل به ضریح امامان و امام زادگان چه حکمی دارد؟
✅ج: این گونه امور وجه شرعی ندارد.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️گرفتن پول، جهت دفن اموات در جوار امام زاده ها
🔷س 896: زمینی موقوفه برای یکی از امام زاده های واجب التعظیم می باشد که صاحب آن ، آن زمین را وقف دفن اموات در کنار آن امام زاده کرده است .حال آیا گرفتن هزینه ای از خانواده های متوفّی بابت دفن اموات درون آن زمین های وقفی، جایز می باشد یا خیر ؟
✅ج: اگر خدماتی را به صاحبان اموات ارائه می کنند، گرفتن اجرت در برابر آن خدمات اشکال ندارد.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️تعظیم در برابر حرم معصومین و امام زادگان (علیهم السلام)
🔷س 897: تعظیم و سر خم کردن در حرم معصومین (علیهم السلام) و امام زادگان چه حکمی دارد؟
✅ج: اگر برای تکریم و تعظیم باشد، اشکال ندارد.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️اعلام اوقات نماز توسط رسانه ها
🔷 رسانههای گروهی که اوقات شرعی هر روز را یک روز قبل از آن اعلام میکنند، اگر برای مکلف اطمینان به دخول وقت بیاورد میتواند بر آن اعتماد کند.
📕منبع: کانال رسمی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️رقص محلی
🔷س 898: رقص محلی مرد برای مرد و زن برای زن و یا مرد در بین زنان و زن در بین مردان، چه حکمی دارد؟
✅ج: رقص مرد بنا بر احتیاط واجب حرام است و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند مثل این که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است؛ در غیر این صورت هم اگر به گونه ای باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده ای بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقی و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمی حضور داشته باشد، حرام است.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam