eitaa logo
رساله امام خامنه‌ای
163.7هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
561 ویدیو
21 فایل
کانال تبلیغات + تعرفه تبلیغات http://eitaa.com/joinchat/1337458700Ca1f381060c فروشگاه کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/2106523787Cbeca0efbe4 سروش https://sapp.ir/resale_ahkam این کانال رسمی نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️هبه و هدیه 🔷 هبه و هدیه خمس ندارد، هر چند احتیاط (مستحب) این است که اگر از مخارج سال زیاد بیاید، خمس آن پرداخت شود. 🔷 تحقق عنوان هبه و هدیه تابع قصد دهنده است، بنابراین نفقه‌یی که انسان از طرف پدر یا برادر یا یکی از اقوام دریافت می‌کند در صورتی هبه و هدیه محسوب می‌شود که پرداخت کننده، آن دو را قصد کرده باشد. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️خمس خانه هبه شده 🔷 پدری که به دخترش یک واحد مسکونی به عنوان جهیزیه‌ی عروسی‌اش بخشیده، اگر هبه‌ی واحد مسکونی به دختر، عرفاً مطابق شأن پدر محسوب شود و در بین سال خمسی بخشیده باشد دادن خمس آن واجب نیست. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️احکام خمس 🔷بخشش صوری و به قصد فرار از خمس، خمس دارد. بنابراین زن و شوهری که پیش از رسیدن سال خمسی، اقدام به هدیه کردن سود سالانه‌ی خود به یکدیگر می‌کنند تا خمس به اموال آنها تعلق نگیرد بایستی خمس آنچه به همدیگر می‌بخشند را بپردازند. (با این کار، خمس واجب از آنان ساقط نمی‌شود). 🆔 @resale_ahkam
‼️احکام خمس 🔷پول فروش هبه و هدیه خمس ندارد، هر چند قیمت آن افزایش یافته باشد مگر این که آن را به قصد تجارت و زیاد شدن قیمت نگهداری کند که در این صورت، پس از فروش بنابر احتیاط واجب باید خمس ارزش افزوده آن پرداخت شود. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
❤️ رسول الله صلى الله عليه و آله: 🔺 مَنْ لَمْ يَصْبِرْ عَلیَ ذُلِّ التَّعَلُّمِ ساعَةً، بَقِیَ في ذُلِّ الْجَهْلِ أبَداً. 🔺آنكه ساعتی خواری فراگرفتن علم را تحمّل نكند، برای هميشه در خواری نادانی خواهد ماند. 📕بحار الأنوار، ج1، ص 77 🆔 @resale_ahkam
‼️خمس عیدی کارمندان 🔷عیدی کارمندان (آنچه از پول نقد و اجناس که دولت در ایام عید به کارمندان خود به عنوان عیدی می‌دهد) خمس ندارد، هر چند تا سر سال باقی بماند. بلی اگر اجناس به قیمت کمتری در اختیار کارمندان قرار گیرد، از آن جا که در واقع قسمتی از اجناس از سوی دولت مجّانی و قسمتی در برابر پول، داده شده، فلذا از کالای باقیمانده به نسبت مقداری که پول در برابر آن پرداخت شده واجب است که خمس آن پول را بپردازند. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
🔷همانطوری که قبلاً گفتیم در خمس درآمد، مؤونه استثنا می‌شود و خمس ندارد. 🔷منظور از مؤونه در این جا هزینه‌ی سالانه است (نه هزینه‌ی درآمد) و عبارت است از مخارجی که فرد برای اصلاح امر معاش و معاد خود و خانواده تحت تکفل خویش مصرف می‌کند، مثل مخارج و هزینه‌های خوراک، پوشاک، مسکن، اثاث خانه، وسیله‌ی نقلیه، کتاب، مسافرتهای متداول، صدقات، جوایز، نذورات، کفارات، مهمانیها و غیره. 🔷حدود مؤونه عبارت است از: 1⃣نیاز. 2⃣مخارج سالانه. 3⃣اتحاد در سال. 4⃣تناسب با شؤون. 5⃣فعلیت در مصرف. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️عمل جراحی زیبایی زن توسط پزشک مرد 🔷س 890: در صورتی که عمل جراحی زیبایی برای زنان توسط پزشک مرد مستلزم نگاه کردن و لمس باشد آیا انجام آن جایز است؟ ✅ج: عمل جراحی زیبایی، درمان بیماری محسوب نمی شود و نگاه‌کردن و لمسِ حرام به‌خاطر آن جایز نیست مگر در مواردی که برای درمان سوختگی و مانند آن باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاه‌کردن باشد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️توضیح معنای مؤونه 🔷هر نوع مخارجی را مؤونه نمی‌گویند، بلکه مخارجی که در اصلاح امر معاش و معاد به آن نیاز است، بنابراین هزینه‌ی اشیا و کالاهایی که مورد نیاز نیست را نمی‌توان مؤونه قلمداد کرد، و از این قبیل است پولی که هزینه‌ی خرید وسایل حرام، مثل انگشتر طلای مردانه، آلات لهو و لعب، ابزار قمار و مانند آن می‌شود. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️دست کشیدن به صورت بعد از قنوت 🔷س 891: آیا مالیدن دست‌ها به‌صورت بعد از قنوت در حال نماز، موجب بطلان آن می گردد، و در صورتی که نماز را باطل کند، آیا معصیت و گناه محسوب می شود؟ ✅ج: کراهت دارد ولی نماز را باطل نمی کند. 🆔 @resale_ahkam
‼️اطمینان از داخل شدن وقت نماز 🔷س 892: آیا وقت نماز به مجرد شروع اذان آغاز می شود؟ یا این‌که باید صبر نمود تا اذان تمام شود و سپس شروع به خواندن نماز کرد؟ ✅ج: اگر اطمینان حاصل شود که اذان از هنگام داخل شدن وقت شروع شده، صبر کردن تا پایان اذان لازم نیست. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️شنیدن غنا 🔷س 893: آیا فقط گوش‌دادن به موسیقی، حرام است یا این‌که شنیدن آن هم حرام است؟ ✅ج: شنیدن غنا یا موسیقی لهوی حکم گوش‌دادن را ندارد مگر در بعضی از موارد که شنیدن از نظر عرف گوش‌دادن محسوب می شود.  📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️ملاک ادا بودن نماز خوانده شده در آخر وقت 🔷س 894: چه مقدار از نماز اگر در وقت ادا واقع شود، نیت ادا صحیح است؟ در صورت شک در این‌که این مقدار، داخل وقت واقع شده یا خیر، وظیفه چیست؟ ✅ج: وقوع یک رکعت نماز در داخل وقت برای این‌که نماز، ادا محسوب شود، کافی است و در صورت شک در این‌که وقت لااقل به مقدار یک رکعت باقی است یا خیر، نماز را به قصد مافی الذمّه بخوانید. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️بستن گره به ضریح امامان و امام زادگان 🔷س 895: بستن پارچه، گره و قفل به ضریح امامان و امام زادگان چه حکمی دارد؟ ✅ج: این گونه امور وجه شرعی ندارد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️گرفتن پول، جهت دفن اموات در جوار امام زاده ها 🔷س 896: زمینی موقوفه برای یکی از امام زاده های واجب التعظیم می باشد که صاحب آن ، آن زمین را وقف دفن اموات در کنار آن امام زاده کرده است .حال آیا گرفتن هزینه ای از خانواده های متوفّی بابت دفن اموات درون آن زمین های وقفی، جایز می باشد یا خیر ؟ ✅ج: اگر خدماتی را به صاحبان اموات ارائه می کنند، گرفتن اجرت در برابر آن خدمات اشکال ندارد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️تعظیم در برابر حرم معصومین و امام زادگان (علیهم السلام) 🔷س 897: تعظیم و سر خم کردن در حرم معصومین (علیهم السلام) و امام زادگان چه حکمی دارد؟ ✅ج: اگر برای تکریم و تعظیم باشد، اشکال ندارد.  📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️اعلام اوقات نماز توسط رسانه ها 🔷 رسانه‌های گروهی که اوقات شرعی هر روز را یک روز قبل از آن اعلام می‌کنند، اگر برای مکلف اطمینان به دخول وقت بیاورد می‌تواند بر آن اعتماد کند. 📕منبع: کانال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسمی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️رقص محلی 🔷س 898: رقص محلی مرد برای مرد و زن برای زن و یا مرد در بین زنان و زن در بین مردان، چه حکمی دارد؟ ✅ج: رقص مرد بنا بر احتیاط واجب حرام است و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند مثل این ‌که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است؛ در غیر این ‌صورت هم اگر به ‌گونه ای باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده ای بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقی و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمی حضور داشته باشد، حرام است. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️سرمایه گذاری در بانک 🔷س 899: گذاشتن پول در بانک های جمهوری اسلامی به منظور گرفتن سود بانکی چه حکمی دارد؟ ✅ج: عملیات بانکی که بانکها بر اساس قوانین مصوّب مجلس شورای اسلامی و مورد تأیید شورای محترم نگهبان انجام می دهند، بی اشکال است. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
❤️رسول الله صلى الله عليه و آله: 🔺النظرة سهمٌ من سهام إبليسَ مسمومة من تركها من خوف اللهِ جلَّ وعزَّ أثابه الله إيماناً يجد حلاوته في قلبه 🔺نگاه به نامحرم تيري از تيرهاي زهرآگين شيطان است، هر کس به پاس حرمت الهی آن را ترک کند ، خدا ایمانی به او می دهد که شیرینی آن را در دل احساس می نماید 📕 بحارالأنوار ج 104 ص 38 🆔 @resale_ahkam
‼️خمس 🔷س 900: من کار کردم، ولی هنوز دستمزدم را نگرفتم. الان سال خمسی من رسیده، اگر بعد از سال خمسی ام پولم را دریافت کنم، آیا باید خمسش را بپردازم یا نه؟ ✅ج: اگر قبل از سال خمسی، بدون مشقت امکان دریافت آن بوده، خمس دارد، و در غیر این صورت جزو درآمد سال جدید می‌باشد؛ و چنانچه تا سر سال خمسی صرف در مؤونه شود، مشمول خمس نمی شود. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
⛔️ کار بانک بنگاه‌داری نیست 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «بانک‌ها چرا مشکل نقدینگی پیدا میکنند؟ برای خاطر اینکه شعبه زیاد میکنند، برای اینکه آسایشگاه برای افراد خودشان [درست میکنند]. پولهای مردم را میگیرند و این‌جوری امکانات درست میکنند. بنده در تهران با ماشین از یک‌جایی عبور میکردم، یک دیوار طولانی بود؛ پرسیدم اینجا به این بزرگی مال کیست؟ گفتند برای بانکِ فلان است. حالا اینکه یک تشکیلاتی است که لابد برای تفریح و مانند این حرفها است؛ نه، بانکها بنگاه‌داری میکنند.» ۱۳۹۷/۰۶/۰۷ 🆔 @resale_ahkam
‼️هزینه درآمد و حقوق شرعی 🔷حقوق شرعی (مثل خمس و زکات) که از طریق مراجع به طلاب محترمی اهدا می‌شود که مشغول تحصیل در حوزه‌های علوم دینی هستند خمس ندارد. 🔷آنچه را که انسان از درآمد سال برای به دست آوردن درآمد از کارهای تجاری و غیر آن مصرف می‌کند از قبیل هزینه‌های انبارداری، حمل و نقل، وزن کردن، واسطه‌ی معامله و مانند آن، از درآمد همان سال استثنا می‌شود و خمس ندارد. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️وقف و جایزه 🔷جایزه‌هایی که توسط بانکها و صندوق‌های قرض الحسنه و مانند آن به افراد پرداخت می‌شود خمس ندارد. 🔷اعیان موقوفه (مثل زمین وقفی) مطلقاً خمس ندارد، حتی اگر وقف خاص باشد. ثمره و نمای آن هم مطلقاً خمس ندارد. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️شمول حرمت ربا 🔷س 901: آیا حرمت ربا برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی به‌طور یکسان ثابت است یا آن‌که بعضی از موارد خاص، استثنا هستند؟ ✅ج: ربا به‌صورت کلی حرام است غیر از ربای بین پدر و فرزند و زن و شوهر و همچنین ربایی که مسلمان از کافر غیر ذمّی می گیرد.  📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
رساله امام خامنه‌ای
#استفتائات_امام_خامنه‌ای_مدظله_العالی 🔷همانطوری که قبلاً گفتیم در خمس درآمد، مؤونه استثنا می‌شود و
‼️تناسب با شؤون در خمس 🔷معیار در مؤونه، هزینه‌ی متعارفی است که افراد نسبت به شرایط خویش دارند، بنابراین از یک سو محدود به لوازم ضروری و احتیاجات اولیه نیست و از سوی دیگر شامل مخارجی که ولخرجی، اسراف و تبذیر یا اضافه بر شؤون است از قبیل جهازیه‌ها و خرجهای تشریفاتی در مجالس عروسی و سوگواری و مهمانی و مانند آن نمی‌شود. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️فعلیت در مصرف (مؤونه) 🔷مقصود از مؤونه، مخارجی است کم یا زیاد که فرد برای خود و خانواده تحت تکفل خویش مصرف می‌کند و شامل مخارجی که فعلاً مصرف نکرده نمی‌شود هر چند اگر مصرف می‌کرد اضافه بر شؤون عرفی و اجتماعی او نمی‌بود، بنابراین فردی که زندگی را بر خود سخت گرفته و آنچه که متناسب با شؤون خود و خانواده‌اش است را تهیه نمی‌کند مجاز نیست آن مقداری که می‌توانست خرج کند و نکرده را مؤونه به حساب آورد. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
⚠️هشدار مهم آیت‌الله بهجت درباره برخی از اعمال ناشایست #نهم_ربیع ♦️ممکن است این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند، گردد. در این صورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود، ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود. 📕درمحضربهجت، ج۱، ص 83 و 84 ( قائمیه ) 🆔 @resale_ahkam
‼️نظر رهبر انقلاب درباره لعن سایر مذاهب 🔷س 902: نظر امام خامنه‌ای درباره‌ی برگزاری مراسم چیست؟ ✅ ج: حضرت آقا بارها فرموده‌اند که به مقدسات سایر مذاهب توهین نکنید. بنابراین باید از این کار پرهیز کرد و نکته‌ی جالب توجه اینجا است که برخی می‌گویند در مجالس خصوصی اشکالی ندارد که لعن بگوییم؛ در حالی که حضرت آقا قید نزدند که مجلس عمومی باشد یا خصوصی، بلکه به طور کلی فرموده‌اند که به مقدسات سایر مسلمانان یعنی سایر فِرَق اسلامی توهین نکنید. 🔷«آن شیعه‌ای هم که از روی نادانی و غفلت، یا گاهی از روی غرض - افرادی را هم از بین شیعیان می‌شناسیم که مأموریت دارند برای اینکه ایجاد اختلاف کنند - به مقدسات اهل سنت اهانت می‌کند، عرض می‌کنم: رفتار هر دو گروه حرام شرعی است و خلاف قانونی است.» بنابراین توهین به مقدسات سایر مذاهب اسلامی به نظر حضرت آقا حرام شرعی است. ✍به نقل از حجة الاسلام والمسلمین فلاح زاده 📕منبع: کانال رسمی امام خامنه ای 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
خبر نامه مجمع.docx
22.6K
🚨 طلاب و روحانیون حوزه های علمیه قم با ارسال نامه ای به ریاست قوه قضائیه، آیت الله آملی لاریجانی خواستار فیلتر تلگرام طلایی و هاتگرام شدند و تمام مسئولان فضای مجازی را به منا‌ظره دعوت کردند. + متن نامه 🆔 @resale_ahkam