eitaa logo
رساله امام خامنه‌ای
163.6هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
561 ویدیو
21 فایل
کانال تبلیغات + تعرفه تبلیغات http://eitaa.com/joinchat/1337458700Ca1f381060c فروشگاه کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/2106523787Cbeca0efbe4 سروش https://sapp.ir/resale_ahkam این کانال رسمی نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴از داغ حسن سامرا میگرید 🏴جبریل امین در سما میگرید 🏴یا حجت حق غم نبینی آقا 🏴از اشک شما چشم ما میگرید 🆔 @resale_ahkam
‼️نحوه قرائت مأموم در رکعت سوم و چهارم امام 🔷س 906: اگر امام جماعت در رکعت سوم یا چهارم نماز عشا باشد و مأموم در رکعت دوم، آیا بلند قرائت کردن حمد و سوره بر مأموم واجب است؟ ✅ج: در فرض سؤال واجب است که حمد و سوره را آهسته بخواند. 🆔 @resale_ahkam
‼️شعار برادری و برابری بین شیعه و اهل سنت 🔷س 907: برخی می‌گویند شعار برادری و برابری بین شیعه و سنی فقط جنبه‌ی سیاسی دارد و حکم شرعی نیست. آیا این مطلب درست است؟ ✅ج: خیر، این مطلب درست نیست. وحدت مسلمین حکم شرعی است. تعبیر حضرت آقا این است که «شعار وحدت مسلمین را یک مسئله‌ی استراتژیک می‌دانم_ یک مسئله‌ی تاکتیکی و مصلحتی هم نیست که حالا بگوییم مصلحت ما ایجاب می‌کند که با مسلمین غیرشیعه ارتباط داشته باشیم_ مسلمانان، به تدریج این اختلافات مذهبی و طایفه‌ای را کم کنند و از بین ببرند چون در خدمت دشمنان است.» و خدمت به دشمنان هم حرام است. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️برخورد با شیعیان تفرقه افکن 🔷س 908: تکلیف ما در برخورد با شیعیانی که اصرار به تفرقه‌افکنی میان مسلمانان را دارند چیست؟ آیا امر به معروف و نهی از منکر آنها واجب است؟ ✅ج: نظر حضرت آقا این است که تفرقه بین مسلمانان کار حرامی است و توهین به مقدسات سایر مسلمین هم حرام است. فعل حرام منکر است و نهی از منکر هم واجب است؛ اما با وجود شرایط و مراعات مراتب. 🆔 @resale_ahkam
💐🌺آقا ردای سبز امامت مبارکت 🌺💐پوشیدن لباس خلافت مبارکت 💐🌺ای آخرین ذخیره زهرایی حسین 🌺💐آغاز روزگار امامت مبارکت #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🆔 @resale_ahkam
‼️رابطه دوستی با پیروان ادیان دیگر 🔷س 909: به طور کلی نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مورد رابطه‌ی دوستی و رفت‌وآمد با پیروان دیگر ادیان به‌ویژه اینکه اگر نسبت فامیلی با آنها داشته باشیم چیست؟ ✅ج: حفظ عقاید حق واجب است. رفت‌وآمد با دیگران اگر برای عقاید و اخلاق انسان ضرری نداشته باشد و انسان مورد اتهام قرار نگیرد، اشکالی ندارد. یعنی این رفت‌وآمد به طور کلی اگر مفسده‌ای نداشته باشد مانعی ندارد. گاهی وقت‌ها اصلاً رفت‌وآمد اثر مطلوب دارد، یعنی جنبه‌ی امر به معروف و نهی از منکر دارد؛ افزون بر اینکه اگر آنها از ارحام نسبی هستند، از آن جهت که قطع رحم حرام است، قطع ارتباط کامل با آنها هم جایز نیست؛ بلکه باید ارتباط برقرار باشد، البته با حفظ آن نکاتی که عرض کردیم. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️مصرف زکات در کتابخانه ی عمومی 🔷س 910: با توجه به پایین بودن شاخص های کتاب و کتابخوانی در کشور، آیا امکان ساخت کتابخانه برای استفاده عموم مردم، از محل مصارف زکات مال وجود دارد؟ ✅ج: اگر مطابق مصالح عمومی اسلام و مسلمین باشد، اشکال ندارد. 🆔 @resale_ahkam
‼️فروش بُن کتاب و گرفتن پول نقد 🔷س 911: در نمایشگاه کتاب به ازای ۴۰ تومان بن، ۵۰ تومان خرید کتاب می دهند. اگر انسان این بن را تهیه و به فروشنده کتاب بدهد، و ۵۰ تومان را بگیرد حکم این پول چیست؟ ودر صورتی که چنین کرده چه باید بکند؟ ✅ج: این گونه امور تابع مقررات مربوطه می باشد، اگر عمل مذکور برخلاف مقررات باشد، جایز نیست. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️تراشیدن مقداری از ریش 🔷س 912: بعضی از مردان موهای چانه خود را باقی گذاشته و باقی‌مانده را می‌تراشند، این کار چه حکمی دارد؟ ✅ج: تراشیدن مقداری از ریش حکم تراشیدن تمام آن را دارد.  📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️تعویض کتاب کهنه با تازه 🔷س 913: برای پیشبرد فرهنگ کتابخوانی، بعضی کتاب فروشی ها برگه ها و کتب فرسوده و باطله را خریداری و به جای پول آن، کتاب می دهند، آیا این اشکال دارد؟ ✅ج: فی نفسه اشکال ندارد. 🆔 @resale_ahkam
‼️خمس کتاب، و شأنیّت عرفی 🔷س 914: آیا نیاز داشتن به کتاب فقط برای تحصیل صدق می کند یا برای علاقه مندی به کتاب خوانی هم شامل نیاز می شود؟ مثلاً من برای کتابخوانی از روی علاقه تعدادی کتاب خریدم باید خمس آنها پرداخت شود؟ مناسب شأن عرفی و مورد نیاز بودن به چه معناست؟ ✅ج: کتاب های مفیدی که تا سر سال خمسی نیاز و علاقه به خواندن آنها دارید و داشتن چنین کتابهایی برای شما در نظر عرف غیر متعارف نیست، جزو مؤونه شما محسوب می شود و خمس ندارد، هر چند کتاب درسی نباشد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️خرید و فروش قرآن 🔷س 915: حکم خرید و فروش کتاب قرآن چیست؟ ✅ج: اشکال ندارد.  🆔 @resale_ahkam
‼️استفاده از بن کتاب دیگران 🔷س 916: اگر برای نمایشگاه کتاب، بن کتاب دوستم را بگیرم و با آن کتاب بخرم، جایز است؟ ✅ج: تابع قوانین و مقررات مربوطه است 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️حضور در مجلس غنا و موسیقی 🔷س 917: آیا حضور در مجالس و محافلی که در آن‌ها به موسیقی های مبتذل غنا گوش داده می شود جایز است؟ در صورتی که در غنا بودن آن شک داشته باشد، با توجه به این‌که نمی تواند از پخش آن جلوگیری کند، حکم چیست؟ ✅ج: حضور در مجلس غنا و موسیقی لهوی مناسب با مجالس لهو و گناه در صورتی که منجر به گوش‌دادن یا تأیید آن شود جایز نیست ولی در صورت شک در موضوع، حضور در آن مجلس و گوش‌دادن به آن فی نفسه اشکال ندارد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️سوزاندن کتاب هایی با اسماء متبرکه 🔷س 918: سوزاندن کتاب هایی که اسماء متبرکه و بسم الله دارد چه حکمی دارد ؟ ✅ج: جواز سوزاندن آن ها مشکل است و اگر بی احترامی محسوب شود، جایز نیست. 🆔 @resale_ahkam
‼️فالگیری 🔷س 919: الف.آیا فالگیری برای خود ما یا دیگران اشکال دارد؟ ب. آیا می توانیم شرعاً برای گرفتن فال به دیگران مراجعه کنیم؟ ج. آیا درآمد، از این راه حلال است؟ ✅ج: فالگیری شرعاً اعتباری ندارد؛ و کسب درآمد از این طریق جایز نیست.  📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️تصرفات جزئی در اموال دیگران 🔷س 920: آیا تصرفات جزئی مثل رد شدن از روی مصالح ساختمانی کنار خیابان، یا بعضی چیزهای کم ارزش دیگران که به دست ما می‌رسد، اشکال دارد یا نه؟ ✅ج: اگر موجب تضییع اموال نشود، اشکال ندارد و استفاده از اموال دیگران ــ هر قدر کم ارزش هم که باشد ــ اگر مورد اعراض مالک نباشد، بدون رضایت مالک جایز نیست.  📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️تصرف در باقیمانده اموال دیگران 🔷س 921: استفاده از سبزی خوردکنهای عمومی بازار یا آبغوره و آبمیوه گیری که مقداری از مال شخص قبلی در آن به جا مانده است و با مال ما مخلوط می شوند اشکال دارد یا نه؟ ✅ج: با توجه به اینکه در فرض مذکور، استفاده کنندۀ قبلی از باقی ماندۀ مواد در دستگاه اعراض می کند یا علم به رضایت او داریم، اشکال ندارد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️جایزه با پول بازیکنان 🔷س 922: شرکت در مسابقه ای که.از خود بازیکنان پول جمع کرده و از آن پول به.برنده جایزه می دهند اشکالی دارد؟ ✅ج: اگر از بازنده چیزی بگیرند که به برنده بدهند، همان شرط بندی حرام است، لکن اگر برگزارکننده مسابقه مبلغی را از شرکت کنندگان به عنوان حق الزحمه و شرط شرکت در مسابقه برای خودش دریافت کند و بعد از مالکیت با مال خود جایزه بخرد، مانعی ندارد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️تعداد وطن اتخاذی 🔷س 923: بنا به نظر مبارک مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) هر کس می تواند حداکثر چند وطن برای خود اتخاذ کند؟ ✅ج: غیر از وطن اصلی(جایی که در آن بدنیا آمده و رشد و نمو نموده) داشتن دو وطن اتخاذی اشکال ندارد ولی اگر خواست سه وطن اتخاذ کند که در هر یک در طول سال چهار ماه زندگی کند منوط به صدق عرفی وطن است وگرنه وطن سوم اشکال دارد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️بخشش باقیمانده مدت در فضای مجازی 🔷س 924: بخشش مدت در فضای مجازی چه حکمی دارد؟ مثلا در چت بگوید بقیه مدت را به شما بخشیدم؟ ✅ج: در صورتی که با این عمل قصد بخشیدن مدت را داشته باشد و طرف مقابل مطمئن به آن باشد می تواند به آن بخشیدن ترتیب اثر بدهد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️خرید قبر در دوران حیات 🔷س 925: آیا جایز است انسان در دوران حیات خود قبری را به قصد تملک بخرد؟ ✅ج: اگر مکان قبر، ملک شرعی دیگری باشد خریدن آن اشکال ندارد ولی اگر جزیی از زمینی باشد که وقف برای دفن اموات مؤمنین است، خرید و نگهداری آن برای خود انسان، چون به‌طور قهری مستلزم منع دیگران از تصرّف در آن برای دفن اموات است، صحیح نیست.  📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️کف زدن 🔷س 926: آیا دست‌زدن برای زنان در مجالس شادی زنانه مانند ولادت ها وعروسی ها جایز است؟ و بر فرض جواز اگر، صدای آن به بیرون از مجلس برود به‌ طوری که به گوش مردان بیگانه برسد، چه حکمی دارد؟ ✅ج:  دست‌ زدن به‌ نحو متعارف اگر مفسده ای بر آن مترتّب نشود، اشکال ندارد حتّی اگر اجنبی صدای آن را بشنود. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️ریختن پول در مراسم شادی 🔷س 927: ریختن پول بر سر حاضرین در مراسمات مذهبی چه حکمی دارد؟ ✅ج: پاشیدن پول بر سر حاضرین  بدون اشکال است بلکه اگر به قصد اظهار شادی و سرور و شادکردن قلوب مؤمنین باشد، ثواب هم دارد. 📕منبع: اجوبة الاستفتائات سؤال 1458 🆔 @resale_ahkam
‼️پخش موسیقی از مسجد 🔷س 928: آیا پخش موسیقی شاد از مسجد به مناسبت جشن میلاد ائمه معصومین (علیهم السلام) شرعاً اشکال دارد؟ ✅ج: واضح است که مسجد جایگاه شرعی خاصی دارد، لذا اگر پخش موسیقی در آن منافی با حرمت مسجد باشد، حرام است، حتی اگر موسیقی غیر لهوی باشد. 📕منبع: اجوبة الاستفتائات سؤال 399 🆔 @resale_ahkam
‼️تعطیل کردن مسجد 🔷تعطیل گذاشتن مسجد مکروه است و در حدیث آمده است که مسجد یکی از سه شاکی است که روز قیامت به خداوند عزّ و جل، شکایت می‌برند. و دوتای دیگر عالمی است بین نادانها و قرآن کریمی است که گرد و غبار روی آن گرفته و خوانده نمی‌شود و در حدیث آمده است: «کسی که به مسجدی از مساجد خدا برود برای او در برابر هر قدمی که برمی‌دارد تا به منزل برگردد ده حسنه می‌باشد و از او ده سیئه محو می‌شود و ده درجه ترفیع می‌شود». 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️برخی از مکروهات مسجد 🔷خوابیدن در مسجد اگر انسان ناچار نباشد و صحبت کردن راجع به کارهای دنیا و مشغول صنعت شدن و خواندن شعری که نصیحت و مانند آن نباشد، مکروه است. و نیز مکروه است آب دهان و بینی و اخلاط سینه را در مسجد بیندازد، و گمشده ای را طلب کند و صدای خود را بلند کند، ولی بلند کردن صدا برای اذان مانعی ندارد.   📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️نماز در مسجد 🔷خواندن نماز در مساجد، مستحب است بلکه حاضر نشدن در مسجد بدون عذر مانند باران مخصوصا برای همسایه مسجد مکروه است. حتی در حدیث آمده است «برای همسایۀ مسجد نماز نیست مگر در مسجد» و بافضیلت‌ترین مساجد مسجد الحرام سپس مسجد النبی (صلّی اللّه علیه و آله) سپس مسجد کوفه و مسجد الاقصی، سپس مسجد جامع، سپس مسجد قبیله و پس از آن مسجد بازار است. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️دست دادن با زن غیر مسلمان 🔷س 928: حکم دست دادن مرد مسلمان با زن غیرمسلمان چیست؟ ✅ج: مرد و زن نامحرم نباید به هم دست بدهند و غیرمسلمان بودن یک طرف، در این مسئله تفاوتی ایجاد نمی‌کند. یعنی لمس بدن نامحرم حرام است، چه مسلمان باشد و چه غیرمسلمان. حالا یک مورد استثنا وجود دارد که اگر در موردی ضرورتی بود، با دستکش و امثال اینها (با حائل لباس) فرضاً آن هم به شرط اینکه دست همدیگر را فشار ندهند و مفسده‌ای هم نداشته باشد و تحریک‌کننده هم نباشد، فرموده‌اند اشکالی ندارد. بنابراین در این‌گونه امور باید پرهیز کرد چون اصل تماس بدنی با نامحرم حرام است. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️ارتباط با مسلمان اسمی 🔷س 929: حکم ارتباط با کسانی که به صورت اسمی مسلمان هستند، اما گاهی منکر دین اسلام و خدا می‌شوند چیست؟ ✅ج: اگر در ظاهر، اظهار اسلام می‌کنند، یعنی شهادتین را گفته‌اند و ما خبر نداریم که قلباً مسلمان هستند یا نه و گاهی وقت‌ها ممکن است اعمالی انجام دهند که خلاف دستورات اسلام باشد، حکم مسلمان را دارند. اما اگر ما می‌دانیم که آنها معتقد به اسلام نیستند و فقط به صورت زبانی یک چیزی می‌گویند و فقط اظهار اسلام می‌کنند، خیر، در اینجا حکم مسلمان را ندارند و ارتباط با آنها اجمالاً با ارتباط با مسلمانان فرق می‌کند. اگرچه نمی‌گوییم به‌طورکلی ارتباط با آنها جایز نیست. ارتباط با آنها اشکالی ندارد، اما نباید مفسده‌ای داشته باشد و موجب تأیید عقاید باطل آنها بشود. همچنین خود کسی که با آنها ارتباط دارد، نباید متهم شود که با افراد لاابالی سروسرّی دارد. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam