eitaa logo
رساله امام خامنه‌ای
165.1هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
542 ویدیو
21 فایل
کانال تبلیغات + تعرفه تبلیغات http://eitaa.com/joinchat/1337458700Ca1f381060c فروشگاه کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/2106523787Cbeca0efbe4 سروش https://sapp.ir/resale_ahkam این کانال رسمی نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️چند مسأله درباره غنا 🔷در حرمت غنا فرقی بین مجلس عروسی و غیر عروسی نیست؛ یعنی اگر در مجلس عروسی هم غنایی بخواند که لهو مضلّ عن سبیل الله باشد، این محرّم است. امّا اگر غنایی می‌خواند که لهو مضلّ عن سبیل الله نیست، حرام نیست. 🔷 استمتاع مرد از همسرش باعث حلّیت غنای محرم نمی‌شود.  چنانچه مرد بخواهد از زوجة خود متمتّع شود، به اینکه او برایش غنای حرام بخواند، جایز نیست. 🔷غنا از گناهان کبیره است 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️ احکام غنا 🔷 حضور در مجلس غنا حرام است. 🔷 استماع غنا حرام است. حتّی اگر در آن مجلس هم حضور نداشته باشند. 🔷 تعلیم و تعلم غنا، به معنای فراگیری قواعد آن، حرام نیست. مگر اینکه آنچه اجرا می‌کند، مضلّ عن سبیل الله باشد که این مطلب مربوط به فراگیری دستگاه‌ها نیست. بلکه مربوط به ایجاد آهنگهاست 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️خوانندگی زن 🔷س 977: اگر زنی بدون عشوه‌گری در جمع مردان غناء بخواند و از نظر عرف مفسده‌ای در پی نداشته باشد، حکمش چیست؟ ✅ج: چنانچه خوانندگی زن در جمع مردان که طبعاً مراد، مردان بیگانه و نامحرم است، موجب تحریک شهوت، ریبه و افتادن در گناه شود، غنای لهوی محرم است که هم برای خواننده حرام است و هم برای شنونده. ⚠️ دو نکته نسبت به سؤال: 1⃣شرط عدم تحریک شهوت که در سؤال فرض شده، تقریباً تحقّق‌ناپذیر است؛ چگونه ممکن است زنی خوش صدا، آوازی بخواند و مردها دلهایشان متوجّه پروردگار باشد و ذکر بگویند و مفسده‌ای برایشان ایجاد نشود. این خیلی بعید است و عادتاً چنین چیزی تحقّق نمی‌یابد. بله اگر شرط سؤال کننده تحقّق یافت، حرام نیست. امّا چرا انسان حکم به عدم حرمت چیزی بدهد که به طور طبیعی و عادی اتفاق نمی‌افتد. 2⃣ضمناً در سؤال تعبیر عشوه‌گری به کار رفته است؛ به این معنا که اگر عشوه‌گری نکند، شهوت‌انگیزی نخواهد شد. درحالی که چنین نیست؛ گاهی ممکن است آن زن عشوه‌گری هم نکند، امّا در عین حال تحریک شهوت کند. پس ملاک، عشوه‌گری نیست، تحریک شهوت است 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
❤️ رسول الله صلى الله عليه و آله: 🔺أولَی النّاسِ بِی یَومَ القِیامَۀِ أکْثَرُهُمْ عَلَیَّ صَلاةً فِی دارِ الدُّنیا 🔺نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند. 📕 بحارالأنوار ج 91 ص 63 🆔 @resale_ahkam
‼️فروش ملک به شرط خرید 🔷س 978:: بعضی از افراد اقدام به فروش بعضی از املاک خود می کنند به این شرط که دوباره آن را از همان مشتری به قیمتی بیشتر از قیمتی که خریده است خریداری کنند، آیا این بیع صحیح است؟ ✅ج: این نوع بیع صوری و وسیله ای برای دستیابی به قرض ربوی می باشد و لذا حرام و باطل است، بله اگر ملک خود را به‌طور جدّی و به نحو صحیح شرعی بفروشند و سپس اقدام به خرید نقدی یا نسیه آن به همان قیمت یا بیشتر از مشتری نمایند، اشکال ندارد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️بیان عیوب کالا هنگام معامله 🔷س 979: آیا هنگام فروش ماشین باید تمام عیب و نقص های آن به خریدار گفته شود ودرصورتی که نگوییم معامله صحیح است؟ ✅ج: گفتن عیب واجب نیست، اما نباید عیب آن را مخفی کند یا دروغ بگوید و معامله صحیح است، ولی اگر مشتری عیب را نداند و بعد از معامله بفهمد، حق فسخ معامله یا دریافت ارش را دارد.  📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️دریافت دیرکرد در معامله نسیه 🔷س 980: 🔺الف: اگر پس از معامله به مشتری بگوییم، می‌توانی ثمن را دیرتر تحویل دهی به شرط آن که مقدار بیشتری بپردازی، اشکال دارد؟ 🔺ب: اگر پس از معامله به مشتری بگوییم می توانید ثمن را زودتر از زمان تعیین شده بدهید، و مقدار کمتری بپردازید، اشکال دارد؟ ✅ج: الف: ربا و حرام است. ب: اشکال ندارد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️خمس مال قرضی 🔷مالی که قرض گرفته می‌شود خمس ندارد، مگر آن مقدار که اقساط آن تا سر سال خمسی از منفعت کسب پرداخت شده است، بنابراین اگر شخصی مبلغی را قرض بگیرد و نتواند آن را قبل از آن سال ادا کند لازم نیست خمس آن را بدهد، ولی اگر از درآمد سال خود قسطهای آن را بپردازد و عین مالی که قرض گرفته هنگام رسیدن سال خمسی نزد او باقی باشد واجب است که خمس آن را به میزان اقساطی که پرداخت نموده بپردازد 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️مؤونه‌یی که از نیاز خارج شده 🔷مؤونه‌یی که از نیاز خارج شده، مثل خانه‌ ای که شخص آن را برای سکونت ساخته یا خریده و بعد به علت سکونت در ساختمان‌های دولتی به آن نیاز ندارد: 1⃣ از درآمد سال یا درآمدی که خمس ندارد یا خمس آن پرداخت شده تهیه گردیده: خمس ندارد. 2⃣ از محل درآمدی که خمس به آن تعلق گرفته و پرداخت نشده تهیه گردیده: باید خمس پولی که در تهیه‌ی آن هزینه شده را بدهد 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam .
‼️خمس وسیله نقلیه 🔷فردی که وسیله‌ی نقلیه‌ی خود را می‌فروشد: 🔺الف: اگر وسیله‌ی نقلیه او جزو مؤونه بوده (یعنی برای استفاده‌ی شخصی و رفع نیازهای زندگی و جزو احتیاجات مناسب با شأن عرفی شخص بوده): پول فروش آن حکم پول فروش مؤونه را دارد که قبلاً گفته شد. 🔺ب: و اگر برای کار کردن بوده، در صورتی که آن را با عین درآمدی که خمس به آن تعلق گرفته ولی پرداخت نشده خریده: باید خمس تمام پول فروش را بپردازد 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای  🆔 @resale_ahkam
‼️احکام خمس 🔷فردی که خانه‌ی چند طبقه ساخته یا تهیه کرده تا بعضی از طبقات آن را اجاره دهد و اجاره‌ی آن را صرف هزینه‌های زندگی کند، باید خمس درآمدی که در طبقات اضافی صرف نموده، بپردازد 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
 ‼️خمس پس انداز 🔷 درآمدی که پس انداز می‌شود سر سال خمسی، خمس دارد مگر این که تهیه‌ی لوازم ضروری زندگی متوقف بر پس‌انداز در آمد سال باشد و بنا داشته باشد پس اندازها را در آینده‌ی نزدیک مثلاً چند روز پس از سال خمسی، صرف موارد مذکور کند که در این صورت خمس ندارد. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️خمس پس انداز 🔷هر مقدار که از منفعت کسب، پس‌انداز می‌شود یک‌بار به آن خمس، تعلق می‌گیرد و پس‌انداز آن در بانک به صورت قرض‌الحسنه موجب سقوط خمس آن نمی‌شود. 🆔 @resale_ahkam
‼️خمس حقوق ماهیانه 🔷حقوق ماهیانه‌ی کارمندان که پرداخت آن توسط دولت چند سال به تأخیر افتاده هنگام دریافت، جزو درآمدهای سال دریافت محسوب می‌شود نه سال انجام کار و در مقدار زائد بر مخارج سال دریافت خمس واجب است 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️خمس مال قرضی 🔷 شخصی که مبلغی را قرض می‌دهد، اگر مال قرضی را از درآمد سالیانه کارش و قبل از پرداخت خمس آن قرض داده است در صورتی که بتواند تا آخر سال قرضش را از بدهکار بگیرد واجب است که هنگام رسیدن سال خمسی‌اش خمس آن را بپردازد و اگر نتواند قرض خود را تا پایان سال بگیرد فعلاً پرداخت خمس آن واجب نیست لیکن هر وقت آن را وصول کرد باید خمس آن را بدهد 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️برداشتن اعضای شخص رو به موت 🔷س 981: اگر شخصی مبتلا به بیماری شود و پزشکان از درمان وی ناامید گردند و اعلام نمایند که او بزودی از دنیا خواهد رفت، در این صورت آیا برداشتن اعضای حیاتی بدن او مثل قلب و کلیه و غیره قبل از وفات وی و پیوند آن‌ها به بدن شخص دیگر جایز است؟ ✅ج: اگر برداشتن اعضای بدن او منجر به مرگ وی شود حکم قتل او را دارد و در غیر این صورت اگر با اجازه خود او باشد اشکال ندارد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️تلقیح مصنوعی 🔷تلقیح مصنوعی به خودی خود ایراد ندارد؛ مگر آنکه مقدمه این کار، لمس یا نظر حرام باشد یا شوهر راضی نباشد. 🔷 صرف اینکه پزشک، جنس موافق است، مجوز نگاه به عورت نمی‌شود 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️محرمیت در تلقیح مصنوعی 🔷تلقیح مصنوعی به هر نحوی که باشد -چه بیرون رحم و چه داخل آن، چه از اسپرم شوهر و چه از اسپرم دیگری و چه از تخمک همسر یا دیگری-، رابطه مولود با دیگران به شرح ذیل است: صاحب تخمک: مادر صاحب اسپرم: پدر 🔷صاحب رحم(زن): اگر خودش صاحب تخمک نیست، باید احتیاط کند؛ یعنی نه خود را محرم بچه بداند و نه با او حق ازدواج دارد. لذا باید حجاب را کاملاً رعایت کند. 🔷 اگر صاحب رحم، همسر صاحب اسپرم باشد یا قبلاً همسر او بوده، به مولود اگر پسر است، محرم است و اگر صاحب رحم، همان صاحب تخمک ‌باشد، در این حال شوهر این زن (که غیر از صاحب اسپرم است) در صورتی که قبلاً عمل زناشویی با این زن انجام داده یا بعداً انجام شود، به فرزند متولد شده (دختر) محرم خواهد بود و این دختر حکم ربیبه را دارد. همچنین اگر زن صاحب رحم به واسطه این نوزاد در سینه‌هایش شیر ایجاد شود و طبق احکام رضاع به بچه شیر دهد، مادر رضاعی او می‌شود 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️ختنه 🔷ختنه پسران واجب است و شرط صحت طواف در حج و عمره است و اگر تا بعد از بلوغ به تأخیر بیفتد، بر خود آنان واجب است که ختنه کنند. 🔷ختنه پسران وقتی واجب است که مقداری از غلاف که قطع آن واجب است، روی حشفه (قسمت انتهای آلت) وجود داشته باشد 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
 ‼️احکام پزشکی 🔷در هنگام وضع حمل، باید پزشکان در نگاه و لمس به قدر ضرورت اکتفا کنند و زن هم اگر به هوش است و می‌تواند خود را بپوشاند تا حدّ ممکن واجب است خود را بپوشاند یا از کس دیگر بخواهد این کار را انجام دهد 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️احکام ربا 🔷 ربا حرام است و اضطرار و ناچاری دلیل جواز معامله ربوی نیست و مقایسه آن با خوردن مردار در حال اضطرار صحیح نیست. 🔷 معامله ربوی باطل است؛ یعنی هر یک از متعاملین مالک آن چیزی که در معامله ربوی به دست آمده، نمی‌شوند و باید آن را به مالکش برگردانند 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️احکام ربا 🔷 تفاوت در مرغوب و نامرغوب بودن موجب جواز تفاضل در مقدار نمی‌شود. لذا جایز نیست یک کیلو گندم مرغوب در عوض دو کیلو گندم نامرغوب معامله شود. 🔷 اگر هر دو جنس به یک وزن باشد یا در چیزهایی که پیمانه‌ای است به یک حجم باشد، اما مشتری یا فروشنده شرط کند طرف مقابل کاری برای او انجام دهد، حکم ربا را دارد 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️احکام ربا 🔷ربا اختصاص به بیع ندارد و شامل معاملات دیگر هم می‌شود. 🔷 ربا بین پدر و فرزند (چه پسر و چه دختر) و همچنین بین زن و شوهر اشکال ندارد. اما بین مادر و فرزند جایز نیست. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam  
‼️احکام نماز استیجاری 🔷هیچ کس نمی‌تواند نماز قضای دیگری را که در حال حیات است به جا آورد، هر چند او از خواندن نماز قضا عاجز باشد، اما بعد از مردن مانعی ندارد، و شخص مکلف تا زنده است باید نمازهای واجبش را خودش، به هر نحو که می‌تواند انجام دهد و نماز نایب چه با اجرت و چه بدون اجرت برای او مجزی نیست 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️مقدار پوشش در نماز 🔷 مرد باید در حال نماز عورتین خود را بپوشاند، هر چند کسی او را نمی‌بیند و بهتر است از ناف تا زانو را بپوشاند. 🔷 زن باید در موقع نماز تمام بدن و موی خود را با پوششی که کاملاً بدن را می‌پوشاند بپوشاند، ولی پوشاندن صورت به مقداری که شستن آن در وضو واجب است و دستها تا مچ و پاها تا مفصل ساق لازم نیست. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam