⁉️تاملی بر کلاف سر در گم نسل C
🔻از ساسی مانکن و حاج حسین
تا ویروسِ رسانه هراسی...!
🔺️این روزها فضای مجازی در کشورمان، بازنمای جامعه ای بحران زده است. آخرین نمونه هایش ماجرای طلبه ی همدانی و همخوانی و حرکات موزونِ(بخوانید رقص) دانش آموزانِ دختر با آهنگ شش و هشتِ جنتلمنِ ساسی مانکن در مدارس.
💢متاسفانه واکنش مسئولان به این اتفاقات، با فیلتر و محدودسازی و تلاش برای پاک کردن صورت مساله را می توان از جنس mediaphobia (رسانه هراسی) تعبیر کرد. موضعی که نه تنها چاره ی کار نیست، بلکه به تشدید بحران نیز دامن می زند.
💢جای تاسف و نگرانی این جاست که بسیاری از مدیران، تصمیم سازان و فعالان سنتی رسانه هامان نیز با درک نکردن اقتضائات دنیای وب و فنآوری های نوظهوری که به قول دکتر سعیدرضا عاملی جهانی دو فضا شده را شکل داده است، راه و رسمی ضد رسانه ای در پیش گرفته اند، تا گردش اطلاعات مجازی در کشوری که به بنا گفته ی عزت الله ضرغامی بسیار ی از اعضای شورای عالی فضای مجازی آن حتی قادر به درست کردن یک ای میل برای خود نیستند تبدیل به کلافی سر درگم شود.
💢دیروز در یکی از گروه های تلگرامی مطلب جالبی از پیام فضلی نژاد خواندم که در دفاع از برخی تصمیم های مدیریتی در صدا و سیما، به ویژه بحث های آزادِ شبکه ی ۴، تیغ نقد به روی استادش حاج حسین شریعتمداری کشیده و ایشان را به نواندیشی در شیوه و روش ها تشویق کرده بود. بی شک جناب شریعتمداری اگر در آمار فروش کیهان یا دیگر روزنامه ها درنگ کنند، توصیه ی خلفِ صالح را جدی خواهند گرفت.
💢راه حل مساله درک و پذیرش این نکته است که زمین بازی با قواعدش عوض شده و حالا با نسلی مواجهیم که با نسلهای سابق خود، تفاوت های بنیادین و فاحشی دارد. در دنیا به این نسل که خصوصیات خاص و مشترک خودشان را دارند، نسل C میگویند.
💢 نسلی که پروش یافته ی بستر وب است، فرهنگ و جامعه پذیری اش در کوچه پس کوچه های شبکه های اجتماعی شکل گرفته و مرزی میان واقعیت و مجاز قائل نیست.
💢 نسل سی (Generation C) عنوان جديدی است که به نسل رشد يافته با تکنولوژی های جديد ارتباطی گفته می شود. پيشرفت امکانات سختافزاری و نرمافزاری فضای مجازی، شکلگيری سبک زندگی جديدی را به دنبال داشته که آميخته با تکنولوژی های آنلاين است.
💢 اين فضا بستری برای شکلگيری نسل جديدی شده که ويژگی های رفتاری جمعی متفاوتی با نسلهای قبلی دارند. افراد نسل سی هم براساس سن و سال و هم بر اساس استفادهشان از امکانات ديجيتالی تعريف شدهاند.
💢از نظر سن اغلب آن ها متولدان ميانه ی دهه ی ۱۹۸۰ میلادی به بعد هستند و تاحدی می توانند منطبق بر آن گروهی باشند که در غرب نسل هزاره خوانده می شود. اما آن چه به افراد اين نسل هويت مستقلی بخشيده نه تشابهات سنی، بلکه نوع کاربريشان در اينترنت و استفاده از امکانات ديجتالی و فضای مجازی است.
افراد نسل C حضور پررنگی در فضای مجازی دارند. اغلب آن ها کاربرانی هستند که روزانه زمان قابل توجهی را در اينترنت سپری می کنند و گاه ساعات آنلاين بودنشان بيشتر از آفلاين بودنشان است.
💢آن ها اينترنت را برای همه ی عرصههای زندگی اعم از امور شخصی، کاری و تجاری، خريد، سرگرمی و... به کار می گيرند. آن ها علاوه بر اين که کاربران و مصرفکنندگان اطلاعات و اخبار فضای مجازی هستند،تعاملکنندگان و توليدکنندگان بخشی از مطالب اينترنت نيز محسوب می شوند. مهم ترين بستر فعاليت اين کاربران جایی نيست جز رسانههای اجتماعی.
💢سرعت فزاینده ی رشدِ فنآوری های رسانه در کشورهای در حال توسعه ای چون ایران، منجر به پدیده شکاف نسل ها شده است. این شکاف در روزگاری که معادلات حکمرانی، قدرت و جنگ در فضای مجازی رقم می خورد، می تواند با شیوع ویروسِ رسانه هراسی و نزاع با تکنولوژی های نوین ارتباطی در نسل قدیمیِ صاحب قدرت، عوارض جبران ناپذیری را برای کشور رقم بزند. چاره ی کار درک اقتضائات جدید مدیریت رسانه های نوین در عصر گردش باز اطلاعات است.
📚عصر رسانه
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
media_arma
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
در اینکه افرادی در جامعه هنریِ ما دچار #تردید_هویتی هستند هیچ شکی نیست اما وقتی نتوانیم این موضوع را بخوبی در جامعه #تبیین کنیم که مخالفینِ پخش آهنگهای #ساسی_مانکن در مدارس، صرفاً با #ابتذال و موسیقیِ مبتذل مخالف هستند، نه #نشاط و موسیقیِ شادِ غیر مبتذل، باید هم عده ای از این فرصت سوءاستفاده نمایند و (بجای #پاسخگویی بابت وضعیتی که با حمایتهایشان از این دولت ایجاد کرده اند) شروع کنند به زبان درازی و ساختن یک دوقطبیِ کاذبِ دیگر با عنوانِ مخالفین و موافقینِ #شادی (دقیقاً به مانند ماجرای کنسرت و ورزشگاه رفتنِ بانوان) !!
#امیرمهدی_ژوله
#وقاحت
#از_ماست_که_برماست
👤مهدی قاسم زاده
✅آرما(آرمان ناتمام)
media_arma
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
روانشناسی و سواد رسانه ای
ادمین: Vavgh01@
کانال حداقل سه روز در هفته به روز رسانی می شود.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕️تکنیک های جنگ روانی
🔻استفاده از خبر برای تبليغات
Promoting Special Interests Through News
🔻وقتی خبری از رسانهها منتشر ميشود ، نيازی به اثبات آن وجود ندارد .
❓چرا كه اولين اصل براي دهنده پيام اينست كه ادعايی كه كرده ، اصل میباشد .
💢منبع خبر زمانيكه خبری را ميدهد ، هيچگونه تلاشی برای اثبات آن نمیكند و مدنظر او اطلاعرسانی صرف است .
💢در مورد خبر اگر كسی فكر كند يا ادعا كند كه خبر درست نيست ،لازمست برای رد آن مدركی ارائه دهد .
#سواد_رسانه_ای
#جنگ_روانی
✅آرما(آرمان ناتمام)
media_arma
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
📌نگاهی به کژکارکردهای رسانه ای
📝نگاهی به نقش رسانهها در بازتولید گفتمان خشونت در جامعه
💠رسانهها کارکردها و کژکارکردهای عمده ای در الگوسازی و ساخت انگارهها در جامعه دارند و ذهن و روح شهروندان را در حصار خود زندانی کرده اند.
💠اغراق نیست که بسیاری از الگوها و رویه های شهروندان در سبک زندگی، الهام گرفته از برنامههای رسانههای جمعی است و البته در این راستا رسانه های جریان اصلی دست بالا را دارند.
💠رسانههای جریان اصلی در عین حالی که مصدر کارکردهایی مانند فرهنگ سازی، جامعه پذیری و ترویج الگوهای مثبت هستند، مقوم #گفتمان_خشونت از طریق #افشاگری، دستکاری و #فریب افکار عمومی، نشان دادن صحنه های جنگ، درگیری و نزاع، قتل و خونریزی و انواع سلاحهای گرم و سرد هستند.
💠بذر پدیده خشونت در تمام جوامع کم و بیش وجود دارد اما کشت دهنده اصلی آنها رسانه ها هستند که با گسترش سطح آن به توسعه خشونت و منازعه در جامعه دامن می زنند.
💠در رسانه های جدید، ترویج خشونت لخت و عریان تر است. براحتی انواع و اقسام صحنه های جنایت، قتل و خشونت و خون ریزی در دسترس کاربران قرار دارد. هر یک از این عکس ها و ویدئوها بر روح و روان شهروندان تاثیر گذارند.
💠به همان میزان که عده زیادی درباره اهمیت رسانه های جدید به به و چه چه می گویند آه و ناله عده ای دیگر سر به آسمان می ساید.
💠درباره تاثیرات مثبت و منفی رسانهها و چگونگی مهار خشونت رسانه ای تحقیقات گسترده ای شده است. با این حال با گذشت زمان، رسانهها برای ترویج گفتمان خشونت میدانداری و شهروندان شاهد رشد فزاینده صحنههای خشونت آمیز هستند.
💠در کشور ما نیز هر از چندی پاره ای از مسئولان با عبور از آسمان رسانه های جریان اصلی، در فرودگاه رسانه های اجتماعی بر زمین نشسته و بدون اشاره به کژکاردهایی رسانه های جریان اصلی، انگشت اشاره را به سوی بدآموزي ها و کژکارکردهای رسانه های اجتماعی نشانه می روند.
💠آنان بر این باورند که رسانه های اجتماعی با ترویج گفتمان خشونت در روند اجتماعی شدن و جامعه پذیری شهروندان اخلال ایجاد می کنند.
💠باید اقرار کرد رسانه های جریان اصلی از طریق ساخت برنامههایی که صحنههای خشونت مانند قتل، خونریزی، سلاح و درگیری و نزاع، جنگ، ترور، افشاگری و فریب و در یک کلمه برخوردها و خودکامگی را نشان میدهند به کشت بذر خشونت و گسترش سطح آن در جوامع کمک می کنند.
💠در جوامع امروزی شهروندان برای تمدد اعصاب و سرگرمی به مصرف فیلمهای اکشن و برنامههای هیجان آمیز روی میآورند. از اینرو ساخت فیلمهای با مضامین #خشونت_رسانهای با هدف ایجاد هیجان در شهروندان برای فرار از مشکلات و مصائب سبک زندگی امروزی رونق یافته است.
💠رسانه های جریان اصلی مانند رادیو، تلویزیون، سینما و مطبوعات و سایت های اینترنتی آنها به میزان زیادی نقش قابله را برای تولد "نوزاد خشونت" در جامعه بازی می کنند.
💠هر چند نباید همه کژکاردهای خشونت نمادین رسانههای اجتماعی را ناشی از انگارهسازی رسانه های جریان اصلی دانست با این حال برای مهار گفتمان خشونت در این رسانهها و جامعه، اولویت اول دست بکار شدن رسانههای جریان اصلی برای به حاشیه راندن گفتمان خشونت در ساخت و انتشار برنامههاست.
#کژکارکردهای_رسانهای
#گفتمان_خشونت
حجت اله عباسی
MLiteracy
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
برای تماشای ویدیوهای سواد رسانه با موضوعات
#سینما، #نقد_فیلم، #اینترنت، #فضای_مجازی و ...
به آدرس زیر در کانال #اشراق در سایت #آپارات مراجعه نمایید:👇👇
https://www.aparat.com/video/video/listuser/username/Eshragh_Tv/usercat/77684
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
⭕️یه خبر بد یه خبر بد
🔺ساعات اولیه روز شنبه این هفته برخلاف هفتههای گذشته، اما خیلی توفانی و حاشیهای شروع شد. تصویری كه یكی از نشریات داخلی روی جلد برده بود، شده بود سوژه. هفتهنامه «صدا» در پروندهای كه برای حاشیههای اخیر جنگ كار كرده بود، تصویری را روی جلد خود برده بود كه بخشی از ناوگان نظامی ایالات متحده را به رخ كشیده و در وسط تصویر هم تیتر بزرگ «دو راهی جنگ و صلح» را گذاشته بود در ویترین مجله. واكنشی رسانهای به حاشیههای اخیر سیاسی با این تفاوت كه ظاهرا سركنگبین صفرا افزوده و معنایی كاملا عكس معنایی را در ذهن مخاطب ایرانی تداعی میكرد. مفهومی از در پیش بودن جنگ و ناوگان سهمگینی كه راهی ایران است. در این گزارش رفتهایم سراغ رمزگشایی از این عكس. در ادامه هم به نتایج جالبی درباره منبع این عكس و چگونگی پیدا كردن آن رسیدهایم. خلاصه اگر طالب شنیدن حرف حساب درباره این عكس و این جلد هستید، خواندن این سطرها را از دست ندهید. البته اینها را به حساب از خود متشكر بودن ما نگذارید. ناسلامتی خبرنگار فرهنگی هستیم و حداقل مهارتهای این شكلی را باید بلد باشیم دیگر!
💢قبل از هر چیز بیایید یك دور، المانهای داخل عكسی كه روی جلد مجله «صدا» رفته را با هم مرور كنیم. زاویه دید از روبهرو و تعدادی زیادی هواپیما و ناو و ناوچه در حال آمدن به سمت مخاطب هستند. ظاهرا شوخی هم ندارند. آرایش هم یك آرایش كاملا هجومی است. یك فروند بمبافكن رادارگریز بی-1 اسپریت در بالا، چهار فروند جنگنده اف-18 در سمت راست و چهار فروند اف-18 هم در سمت چپ. در پایین زاویه دید مخاطب هم یك ناو هواپیمابر دیده میشود كه در سمت چپ و راست آن تعدادی ناوچه جنگی مشغول اسكورت جناب ناو هواپیمابر هستند.
💢نفس همین عكس هم از نظر ارتباطی و زیباییشناسی و قواعد حرفهای عكاسی و تصویربرداری، معانی جدی و قابل توجهی با خودش حمل میكند. حالا اینكه آیا كسانی كه آن را استفاده كردهاند هم به این معانی پیدا و پنهان فكر كرده و آن را متوجه شدهاند بحث دیگری است، اما اجمالا در جریان باشید معنای اولی كه در ذهن متبادر میشود، القای ابهت و بزرگی از سوژهای است كه در قاب دوربین عكاسی نشسته است. این را بگذارید كنار زاویه دید مخاطب نسبت به هواپیماهایی كه در آسمان قرار دارند. شبیه همان تصویری كه از برونكا در كارتون چوبین میدیدیم.
🔻 به استقبال وحشت
💢زاویه دید، یك زاویه پایین به بالاست. احتمالا اگر پایه دیدن فیلمهای ژانر وحشت باشید با این زاویه دید خیلی آشنا هستید. این زاویه دید برای پدید آوردن حالت رعب و وحشت در مخاطب مورد استفاده قرار میگیرد. معنای دیگر این زاویه دید، بزرگ نشان دادن سوژهای است كه در بالای زاویه دید مخاطب قرار دارد. در هر حال فصل مشترك این دو تفسیر آن است، سوژهای كه بالای نگاه مخاطب قرار دارد، مهیب و بزرگ و رعبآور است. برگردیم سراغ شخصیت برونكا كه در چوبین دیده بودیم؟! معمولا چیزی كه ما از برونكا میدیدیم از زاویه دید چوبین و از پایین به بالا بود و همین هم باعث شده بود كه در همان عالم بچگی، ترسمان از برونكا تقویت شود!
💢حالا كه تا اینجا گفتیم حیفمان آمد كه از نحوه سرچ و جستوجوی عكس چیزی نگوییم. تصویری كه مجله صدا استفاده كرده یك تصویر برش خورده است. اصل تصویر، همین قابی است كه ما در عكس بالای این صفحه قرار دادهایم. صفحهآرای محترم دو ناوهواپیمابر چپ و راست را برش زده تا حداقل یك ناو در تصویر باشد. پیدا كردن چنین تصویری در گوگل چندان سخت نیست. كافی است عبارت «US Navy Fleet» را سرچ كنید تا تصاویر مشابه این تصویر بالا بیاید. جالب توجه آنكه این تصویر برای آمریكاییها دارای چنان درجه از عظمت و قدرت و وطنپرستی است كه آن را در یك سایت آرشیو والپیپر (تصاویر پسزمینه رایانه) هم قرار دادهاند كه ملت بیایند و دانلود كرده و آن را در پسزمینه رایانهشان قرار دهند و از مرور قدرت و عظمت ارتش ایالات متحده حظ وافر ببرند. حالا تصور كنید یك مجله ایرانی این تصویر را روی جلد خودش برده! خلاصه كه یعنی كه یعنی!
✅آرما(آرمان ناتمام)
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
چرخش مخاطبان ایرانی به سمت حوزه سرگرمی
براساس گزارش آزمایشگاه شبکههای اجتماعی دانشگاه تهران در سال ۹۷ در میان ۲۸۱۷ پست پربازدید #تلگرام سهم هر دسته آمده است.
🔹سهم محتوای غیرسیاسی ۹۱٪ است و در میان آنها نیز تنها ۱.۳٪ ماهیت براندازانه دارند.
🔹حدود ۹۹.۶ درصد پستها غیراخلاقی نیستند (سهم مطالب غیراخلاقی تنها ۳۵ درصد!)
نگاهی به این آمار و در کنار آن زمینههای فعالیت شبکه های ماهوارهای فارسی زبان حکایت از تغییر استراتژی از تولیدات و تاثیرات سیاسی و چرخش به سمت تاثیرگذاری از طریق محتوای سرگرمی است.
در فضای رسانه ای فعلی، بهترین نقطه برای تغییر نگرش مخاطبان حوزه سرگرمی و در واقع مدیریت مخاطب و تفکر او در حین غفلت است. «مهندسی در حین غفلت» همراه با تکرار پیام به روش های مختلف می تواند مخاطب را دچار تغییرات جدی در نگرش و رفتار کند بدون اینکه خود او متوجه باشد.
متاسفانه هر چه برنامه ریزان خارجی برای مخاطبان ایرانی، دقیق عمل میکنند رسانهها و برنامه ریزان رسانهای داخلی عملکرد ضعیفی دارند.
@resane_ravanshenasi
هدایت شده از دیگر خبرهای فضای مجازی
زاکربرگ در مطلبی که در فیسبوک منتشر کرد، گفت که شرکتاش تمرکز و تاکید بیشتری روی حریم خصوصی کاربران و پیامرسانی مستقیم خوهد داشت و از ایده «میدان مرکزی شهر» که در آن انتشار پستهای عمومی در نیوزفید مطرح بود، فاصله خواهد گرفت. این تغییر رویکرد، فیسبوک را در برابر بسیاری از مقامات قضایی و انتظامی قرار داده است که مدعیاند این شیوه رمزگذاری یافتن مکان را برای خلافکاران و تروریستها، به منظور تبادل اطلاعات و انجام اعمال غیرقانونیشان سادهتر میکند.
http://www.itmen.ir/report/271890
هدایت شده از جواد جاویدنیا
🔻 در مستند 360 درجه ببینید 🔻
🔸 فضای مجازی در ایران تبدیل به یک بستر ناامن شده است.
🔸 روزانه میلیون ها محتوا منتشر میشود و میلیونها نفر بدون هویت فعالیت میکنند. چگونه میتوان در این بستر کاربران را رصد و متخلفین را شناسایی کرد در حالی که بستر هم متعلق به ما نیست؟
🔸 آسیبهای فرهنگی و مدگرایی، درگیر کردن اقوام و هزاران آسیب اجتماعی در پناه بی هویتی در فضای مجازی ایران وجود دارد، اعتیاد به اینترنت، افت تحصیلی و آسیبهای اقتصادی، امنیتی، انتشار شایعات، سرقت اطلاعات و... از دیگر موارد هستند.
🔸 در کشورهای دیگر حاکمیت و دولت در قبال تأمین امنیت کاربران در فضای مجازی وظایفی دارند.
🔸 شبکه ملی اطلاعات می تواند بسیاری از مشکلات موجود را حل کند که متأسفانه هنوز بعد از 8 سال، وزارت ارتباطات راه اندازی نکرده است و کشورهایی که بعد از ما شروع کرده اند راه اندازی کرده اند.
🔸 کسی مخالف با فضای مجازی و بهره مندی سالم مردم از فضای مجازی نیست.
🔸 امنیت فضای مجازی، زیر ساختها ، نرم افزارها و امنیت محتوا با کیست؟
🔸 برای تأمین امنیت مرز و احراز هویت نیاز است.
🔸 در دیگر کشورهای جهان تأمین امنیت مرزهای فضای مجازی وظیفه نیروهای مسلح است نه وزارت ارتباطات.
🔸 متأسفانه به مردم اطلاعات نادرست و ناقص داده میشود تا مردم متوجه واقعیات نشوند و اهمیت موضوعاتی مانند شبکه ملی اطلاعات و فیلترینگ و ... را متوجه نشوند.
🔻 مشاهده مستند 🔻
🌐 https://www.aparat.com/v/uGfZ9
🆔 @Dr_javidnia
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
فضای مجازی بازیهای رایانه ای و امکان انتخاب گزینه های اخلاقی.pdf
213.6K
🔹مقاله: فضای مجازی بازی های رایانه ای و امکان انتخاب گزینه های اخلاقی
نویسندگان: علی رازی زاده، سید رضی موسوی گیلانی، بهروز مینایی
🔹منبع: پژوهشنامه اخلاق سال هشتم پاییز 1394 شماره 29
🔸کلید واژه ها: #بازی_های_رایانه_ای، فرهنگ سازی، #فضای_مجازی، گزینه اخلاقی
🔸چکیده
بازی های رایانه ای به دلیل بهره مندی از قابلیت های تعاملی و ظرفیت هایی در جهت امکان مشارکت کاربر در سیر تکامل #بازی، به #رسانه ای تأثیرگذار برای #فرهنگ_سازی و ارتقای نگرش #کاربران بازی های رایانه ای تبدیل شده اند. این ظرفیت، امکان آن را برای کاربر در محیط مجازی بازی رایانه ای فراهم می کند تا بدون توجه به عواقب تصمیم گیری های خود، آزادانه و از میان گزینه های اخلاقی و غیراخلاقی، گزینه مناسب با آموزه های دینی و #فرهنگ جامعه کاربر را برگزیند.
این مقاله تلاش می کند تا چگونگی فراهم کردن زمینه لازم را برای انتخاب گزینه اخلاقی در بازی رایانه ای بررسی کند؛ ازاین رو این مقاله ضمن گردآوری اطلاعات با روش کتابخانه ای و تبیین داده ها به صورت توصیفی تحلیلی، این فرض را مطرح می کند که بازی های رایانه ای، با بهره گیری از ظرفیت های تعاملیِ خود، شرایطی را برای کاربران فراهم می کنند تا آنها بتوانند بدون توجه به عواقب انتخاب هایشان، داوطلبانه و از روی اختیار، در شرایط و موقعیت های متفاوت تصمیم گیری کنند.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
بر اساس آمار منتشر شده توسط وزارت بهداشت آمریکا از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی تا به امروز، اطلاعات مربوط به مراقبتهای درمانی ۴.۲۵ میلیون نفر از شهروندان امریکا به دست هکرها افتاده است.
http://www.ion.ir/News/470074
@seda24