📍چرا باید از گوگل بترسیم؟
🔻اینکه دیگران افکار شما را بخوانند، احتمالا برایتان وحشتناک است. گوگل با آیندهای که برای خود ترسیم کرده، بیشتر و بیشتر ما را تحت کنترل خود قرار خواهد داد.
این اتفاق چگونه افتاده و بهزودی چه ابعاد تازهای خواهد داشت؟ تماشا کنید.
#فیلم
📌نسخه باکیفیت:
🔗 http://bashgah.net/go/goop1/
وارونه نمایی اخبار
💠قصه پر غصه "تحریف اخبار" سر دراز به بلندی عمر رسانه های جمعی دارد. در عصر مدرنیسم میزان تحریف اخبار در رسانه های جمعی کم بود و بین رویداد و خبر آن، تناسب معقولی وجود داشت.
💠در عصر فرامدرنیسم و به حاشیه رفتن نقش های اجتماعی رسانه ها و پررنگ شدن نقش تجاری آنها، اخبار با پیچیدگی های فناورانه بزک و توده پسند می شوند. قدرت های پنهان در پشت رسانه ها برای تامین منافع خود با سلاح برنده رسانه به گونه ای سر مخاطبان را می برند که بندگان خدا تازه بعد از بریدن خبردار می شوند.!
💠 مخاطبان رسانه های جمعی، با اصطلاح "تحریف اخبار" و «وارونه نمایی اخبار" رویدادها بیگانه نیستند. وقتی بازنمایی جوانب رویداد با واقعیات انطباق ندارد و بویژه اینکه مخاطبان درباره آن رویداد تجربه مستقیم داشته و یا در تجربیات دیگران سهیم شده اند، به عینه به وارونه نمایی رویداد و دستکاری در افکار عمومی پی می برند.
💠 هر رویداد یک منظومه چند وجهی و دارای هسته اصلی و اجزای مرتبط تنیده در یکدیگر است. هنگام تبدیل رویداد به خبر، شناخت اجزا و تناسب رخدادها و پدیده های اجتماعی بسیار ضروری است. این بصیرت از فراواقعی شدن اخبار ممانعت می کند. هر گونه بی دقتی در شناخت ابعاد رویدادها و پدیده های اجتماعی و یا تعمد در پاره حقیقت گویی و حذف اطلاعات موثر رویداد به تحریف اخبار مختوم می شود.
💠 فرایند اخبار شامل چهار مرحله سوژه یابی، گردآوری اطلاعات، پردازش و تنظیم، و انتشار اطلاعات است. تحریف اخبار در هر یک از این مراحل می تواند رخ دهد.
💠 خبرنگاران و گزارشگران هر یک انگیزه ها، عقاید، الزامات شغلی و ارزش های خاصی دارند و دستگاه ادراکی آنها تحت تاثیر این عوامل است. هم افزایی این عوامل موجب می شود آنها در گردآوری و تنظیم اطلاعات خالی از سوگیری نبوده و زاویه دید منحصربفرد را دارا باشند.
💠 در جریان بازنمایی، شناخت و دستیابی به ابعاد و تناسب اجزای رویدادها یا پدیده های اجتماعی، کاری خلاقانه و هنری و البته در پاره ای از موارد دشوار است. باید اذعان داشت کار حرفه ای و کنار نهادن سوگیری ها در پوشش خبری به گونه ای که فقط داده ها سخن بگویند چندان سهل نیست و مستلزم مهارت و تیزهوشی است.
💠در مرحله "سوژه یابی" تحریف اخبار به این شکل رخ می دهد که بجای پرداختن به سوژه های اصلی جامعه به سراغ سوژه های فرعی رفت و با پر کردن وقت و مکان رسانه های جمعی، اذهان عمومی را از مسائل اصلی جامعه منحرف کرد. بطور مثال در جامعه ای که مسائل اصلی آن تامین معیشت و رفاه اجتماعی است، با برجسته سازی و چارچوب بندی مسائل جنجالی سیاسی، اذهان عمومی را به موضوعات دیگری هدایت کرد.
💠 در مرحله «گردآوری اطلاعات» رویداد، بجای توجه به داده های اصلی، با برجسته کردن اطلاعات فرعی و حاشیه ای اذهان عمومی را به جاهای دیگر برد. در این مرحله اطلاعات رویداد از صافی ادراکی خبرنگار عبور کرده تا توسط کلمات موجود در زبان معنا پیدا کند. خبرنگاران و گزارشگران تحت تاثیر تمایلات، عقاید، ارزش ها و الزامات محیط شغلی و توانایی هایی زبانی بوده و بر تفسیر رویداد اثر می گذارند که در بازنمایی، تناسب ابعاد واقعی رویداد را خدشه دار می کند.
💠 در مرحله "پردازش و تنظیم اخبار" دروازه بانان خبر در یک چارچوب ایدئولوژیک و سیاسی، اطلاعات رویدادها را ویرایش و از طریق کدگذاری مفهومی، برجسته سازی و چارچوب بندی می کنند. این دستکاری ها موجب فراواقعی شدن اخبار پاره ای از رویدادها می شود.
💠 در مرحله «انتشار اخبار» متناسب با نوع رسانه، در مطبوعات از طریق نوع فونت، سایز حروف، رنگ بندی و صفحه بندی و عکس؛ در رسانه رادیو از طریق چینش اخبار، برجسته سازی و لحن گویندگان و فراز و فرود آنها و در تلویزیون علاوه بر اینها از طریق تعیین اولویت انتشار اخبار، دستکاری در تصاویر، گرافیک، عکس، تدوین تصویر، و در چند رسانه ها با کاربست ترکیبی از حقه های بیان شده، واقعیات جامعه وارونه نمایی، کمرنگ یا پررنگ،کوچک نمایی یا بزرگ نمایی و یا اصلا نادیده گرفته می شوند. در چنین شرایطی بین احساس و ادراک واقعی شهروندان از امور جامعه و تصویر مسخ شده مسائل جامعه در رسانه ها، تناقض جدی پیدا می شود.
🔸️تفاوت بین اخبار جعلی و اخبار دارای اطلاعات نادرست
■بوریس جانسون استعفا کرد
برخی از رسانه ها و افراد رسانه ای این خبر را جعلی خوانده اند.
اما
این خبر ، جعلی نیست و دارای #اطلاعات_نادرست است.
□خبر دقیق این است:
بوریس جانسون نخستوزیر انگلیس با حضور در کاخ باکینگهام استعفای خود را تسلیم ملکه کرد.این استعفا به معنای کناره گیری از قدرت و سمت نخست وزیری نیست و یک روند عادی است .او تا زمان روشن شدن نتیجه انتخابات در سمت خود میماند.
دلیل استعقای جانسون، رد شدن توافق برگزیت در پارلمان انگلیس است.
🔸️باید بین اخبار جعلی، خبر دارای اطلاعات نادرست (ناقص)، خبر دارای اطلاعات #گمراه_کننده و فریبکارانه و خبر دارای اطلاعات #دروغ تفاوت قائل شد.
💢نقش طراحی #آیکون بازیها و برنامکها در انتخاب آنها توسط کاربران
🔺آیکونها طرحهای گرافیکیای هستند که بازنمایی #بصری و سریعی از یک برنامک را فراهم میآورند. در واقع آیکونها در بسیاری از موارد اولین چیزی هستند که چشم کاربر به هنگام جستجو برنامکها با آن مواجه میشود. بنابراین شرکتهای سازنده برنامک، همواره باید به لزوم طراحی آیکونهایی با ویژگیهای جذاب توجه خاصی داشته تا بتوانند کاربر را به انتخاب بازی یا برنامک خود در میان میلیونها بازی و برنامک دیگر ترغیب سازند.
🔻وجود احساس مثبت میان مشتری و یک محصول که از طریق طراحی صحیح آن شکل گرفته است، ارزش افزودهای را برای آن محصول به ارمغان میآورد. ویژگیهایی چون روان و هیجانانگیز بودن خصوصیاتی احساسی هستند که میتوانند باعث ایجاد احساس مثبت شوند. بر همین اساس، طراحی آیکون، بخشی مهم و برجسته در برندسازی و نمایش #بازیهای_موبایلی است چراکه برقراری ارتباط عاطفی با کاربران از طریق طراحی درست آیکون، احتمال موفقیت آن را افزایش میدهد.
1⃣بخش اول
🔸منبع : مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرک)
🎯 مردان و زنان از چه محتوایی در شبکههای اجتماعی خوششان میآید؟!
🖍 بنابر پژوهشی که توسط سایت ebay صورت گرفته، مشخص شده است مردان از محتوایی که به آنها احساس شادی و خنده القا کند، در شبکه های اجتماعی بیشتر استقبال میکنند.
🖍 زنان هم شادی را دوست دارند اما برایشان القای حس اعتماد به نفس و تحریک عواطف (گریه و شوق) جذاب تر است.
🖍نکته قابل توجه، نوجوانان بوده اند که برای آنها هیچ چیز در شبکههای اجتماعی آنچنان که برای سنین بالاتر جذاب است، جذاب نبوده است.
منبع: مفتا
#ماهنامه علمی تخصصی #مدیریت_رسانه
بردگان قدیم _ بردگان جدید
▫️فرق بردگان اربابان قدیم با بردگان جدید موبایلها تنها در یک چیز است:
🌀 بردگان قدیم میدانستند آزاد نیستند.
🔰گیلتی پلژر شما چیست؟
تصور کنید در حال رانندگی به یک آهنگ شش و هشت فاقد ارزش هنری، با صدای بلند گوش می دهید. با توقف پشت چراغ قرمز، ناگهان متوجه می شوید در ماشین کناری، دوست و یا همکار شما نشسته است. بلافاصله صدای آهنگ را کم می کنید چون اگر همکارتان بفهمد طرفدار آن سبک موسیقی هستید، بسیار ضایع خواهید شد. این آهنگ، اصطلاحا "گیلتی پلژر" شماست.
گیلتی پلژر (guilty pleasure) هر چیزی است نظیر یک فیلم، برنامه تلویزیونی، یک آهنگ و هر رفتار دیگر که در شان شما نیست و از بیان آن خجالت می کشید، با اینحال از انجام آن لذت می برید. آن رفتار بر قضاوت سایرین نسبت به شما تاثیرگذار است و به همین دلیل پنهانی آن را انجام می دهید. به عبارت دیگر، گیلتی پلژر چیزی است که شما قاعدتا نباید دوست داشته باشید ولی به هر حال دوستش دارید.
گیلتی پلژر را می توان "لذت گناه آلود" یا "دلچسب ناپسند" ترجمه نمود. بگذارید با یک مثال دیگر مفهوم گیلتی پلژر را روشن تر کنم. وقتی در جمع دوستان در مورد علائق سینمایی خودتان در حال بحث هستید، وانمود می کنید که طرفدار کارگردان هایی همچون آندره تارکوفسکی، اینگمار برگمن و دیوید لینچ می باشید، با اینحال در خلوت خودتان فیلم های هندی از نوع کاملا تخیلی می بینید و بسیار هم لذت می برید؛ با این توضیح، فیلم های هندی گیلتی پلژر شما هستند.
جمعبندی
1) مطابق با جستجویی که انجام دادم آهنگ "گنگم استایل" و رای دادن به دونالد ترامپ گیلتی پلژر خیلی ها بوده است.
2) آقای گلزار از چهره های مشهور و محبوب ایرانیست. تعداد فالوورهایی که در اینستاگرام دارد (5.1 میلیون در حال حاضر) و فروش فیلمهایش گواه این امر می باشد. با اینحال وقتی در جمع های مختلف (جمع های دوستانه، یا کلاس درس و ...) در مورد ایشان صحبت می شود تقریبا تمام افراد نه تنها خود را طرفدار ایشان نشان نمی دهند بلکه ابراز بیعلاقگی نیز می نمایند. به تجربه دریافتهام که گلزار گیلتی پلژر خیلی ها می باشد؛ یعنی در کنار علاقمندانی که خود را همواره طرفدار ایشان نشان می دهند برخی نیز در ظاهر این موضوع را انکار می کنند ولی با اینحال مرتب عکس های ایشان را می بییند، اخبارشان را دنبال می کنند و ... . این موضوع در مورد برخی سلبریتی های دیگر و افرادی که در اینستاگرام فالوورهای زیادی دارند نیز صادق است.
3) با توجه به مطالبی که بیان کردم می توان نتیجه گیری نمود که همه آدمها گیلتی پلژر دارند. اگر بخواهم به تعدادی از گیلتی پلژرهای خودم اعتراف کنم می توانم به این موارد اشاره کنم: برخی از فیلم های طنزی که به فیلم های اتوبوسی هم معروف هستند را دوست دارم؛ گاهی اوقات آتاری (از بازی های دوران کودکی) و یا مار (بازی قدیمی گوشی نوکیا) بازی می کنم؛ بعضی از آهنگ های خواننده پرحاشیه داخل ایران ... را دوست دارم؛ و ...
4) گیلتی پلژرهای شما چیست؟
دکتر رضا صالح زاده
🎯آیا همانچیزی که میگوییم، شنیده میشود؟!
🎯چطور افراد مختلف از یک پیام درکهای متفاوتی دارند؟
🎯در این شرایط چگونه پیام رسانهای تاثیرگذار تولید کنیم؟
✍️در علم ارتباطات می گویند پیام آنچیزی نیست که ارسال می شود، آنچیزی است که دریافت می شود و ارسال کنندگان پیام باید به این نکته توجه کنند که چگونگی دریافت یک پیام، بسیار متاثر از فرامتن و تجربه زیستههای افرادی است که برای آنها پیام تولید و ارسال میکنیم.
🔻دیوید برلو به عنوان یکی از اندیشمندان حوزه ارتباطات در مدل فراگرد ارتباطات انسانی، مفهوم "قصد" ارتباطی، برای برقرار شدن ارتباط مؤثر و آشکار را دارای نقش مهمی میداند و معتقد است که «قصد و هدف تمامی رفتارهای ارتباطی آن است که پاسخی خاص از جانب فرد یا گروهی خاص را برانگیزد و ارتباط، هنگامی مؤثر خواهد بود، که گیرنده با تلاش کمتری پاسخ مطلوب را ارائه دهد.
🔻او میگوید که معنیها در پیامها و چیزهای قابل کشف نیستند. در واقع کلمات در نهایت هیچ معنایی نمیدهند؛ بلکه معنیها فقط در آدمها هستند، که مسبّب پاسخها میشوند. آنها چیزهایی شخصی و درون ارگانیسم انسانند. معناها آموخته میشوند؛ آنها داراییهای ما محسوب میشوند؛ ما معنیها را یاد میگیریم، بر آن میافزاییم، آنها را نابود میکنیم؛ اما قادر به یافتنشان نیستیم. آنها در ما هستند نه در پیام. معنی در درون انسانهاست نه در کلمات.
🔻برلو همچنین سیستمهای اجتماعی– فرهنگی بهطور نسبی عوامل تعیینکننده موارد زیر هستند: انتخاب کلماتی که افراد بهکار میبرند، هدفهایی که برای ارتباط دارند، معنیهایی که برای یک کلمه در نظر میگیرند، گیرندگانی که انتخاب میکنند و کانالهایی که برای انواع پیامها برمیگزینند همه به سیستمهای اجتماعی- فرهنگی وابستهاند.»
🔻با این وصف پیامهای رسانهای که قابلیت رمزگشایی و فهم دقیقتری از سوی مخاطبان دارند و مبتنی بر بافت معنایی درون افراد بیشتری هستند، بهتر میتوانند مخاطبان را تحت تاثیر قرار داده و با خود همراه کنند. تمام قصد و هدف تولید پیامها و به عبارت دقیقتر رفتارهای ارتباطی آن است که پاسخی خاص از جانب فرد یا گروهی خاص برانگیخته شود پس یک پیام زمانی مؤثر خواهد بود که گیرنده با تلاش کمتری به آن پاسخ دهد.
🔻اساسا تفاوت جدی رسانهها و یکی از دلایل توفیق یا عدم موفقیتشان چگونگی بهکارگیری کلمات و قالبهای رسانهای است و آنهایی موفقترند که پیامهایشان نزدیکی بیشتری به معنی ذهنی اکثریت مخاطبان داشته باشد. این معانی نیز تحت تاثیر تجربهزیستهها، فرامتنها، نظام و ساختار فرهنگی و اجتماعی جوامع و... قرار دارند.
🔻رسانهای موفق خواهد بود که بتواند پیامهایش را در قالب کلمات دارای معانی مشترک دقیقتری به مخاطبان عرضه کنند(رمزگذاری) و مخاطب نیز با کمترین اتلاف وقت، رمزگشایی کرده و پیام را بپذیرد/ معصومه نصیری
🔸#کنترل_حقیقت #حقیقت_یابی #راستی_آزمایی fact checking#
🔹همه کسانی که تلاش می کنند به هر نحوی دیگران را متقاعد به پذیرش نظرات شان بکنند - از سیاستمداران گرفته تا بازاریابان و از گروه¬های منفعتی و صاحب نفوذ گرفته تا صاحبان برندها ـ از انگیزههای لازم برای تحریف، بزرگ نمایی یا سوءاستفاده از حقیقت برخوردارند.
🔸واژه کنترل حقیقت در روزنامهنگاری می تواند دو معنای متفاوت داشته باشد.
از لحاظ سنتی، کنترلکنندگان حقیقت افرادی هستند که در اتاق¬های خبر به کار گرفته می شوند تا مطالبی را که در مقالات و گزارش های خبرنگاران به عنوان حقیقت و واقعیت بیان شده بازبینی و راستی آزمایی کنند. این نوع کنترل حقیقت، استحکام و انسجام گزارشها و کنترل مجدد آمار و ارقام ارائه شده در مطالب را ارزیابی می کند و در واقع مرحله نهایی کنترل کیفی محتوای رسانه قبل از انتشار محسوب می شود. اولین بار این شیوه در روزنامهنگاری مدرن ـ حداقل در غرب ـ توسط هفته نامه های مهم آمریکا مثل مجله تایم در دهه 1920 به کار گرفته شد.
🔹نوعی دیگر از کنترل حقیقت قبل از اینکه چیزی منتشر شود انجام نمیشود، بلکه زمانی اتفاق میافتد که ادعایی در فضای عمومی فراگیر و دارای اهمیت می شود. این شکل از کنترل حقیقت که «کنترل حقیقت عینی و مبتنی بر نتایح واقعی» خوانده می شود، به دنبال آن است که سیاستمداران و دیگر افراد مشهور و شناخته شده مسئولیت صحت و سقم سخنان و بیانیه های خود را بپذیرند. «کنترل کنندگان حقیقت » که در این بخش فعالیت می کنند، معمولاً به دنبال منابع دست اول و موجه هستند تا بتوانند اعاهایی را که خطاب به عموم مردم مطرح شده است، تأیید یا تکذیب کنند.
🔎منبع :کتاب روزنامه نگاری، اخبار جعلی و اطلاعات فریبکارانه (بزودی منتشر می شود )
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢 فراخوان تحریم کالاهای ایرانی
🔹 نمونهای از تبلیغات ضدایرانی که توسط فعالان غربگرا و هواداران حزب بعث در #شبکه_های_اجتماعی عراق توزیع میشود.
@medialogy1
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢 سوء استفاده رسانه های اپوزیسیون از کارگاه آموزشی یک موسسه ناشناخته
🔸ایران اینترنشنال: یکی از موسسات #اصولگرا به نام حیات حسنی با انتشار پوستری از برگزاری «کارگاههای آموزش مهارتهای ارتباطی در خانوادههای #چند_همسری» از سوی این موسسه خبر داده است.
🔹 آموزشکده توانا، وابسته به وزارت خارجه آمریکا نیز با انتشار پوستر این کارگاه آموزشی نوشت: ترویج چند همسری در جمهوری اسلامی ایران.
@medialogy1