eitaa logo
مرکز فرهنگی رسانه بیداری🇵🇸
615 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
292 ویدیو
11 فایل
مرکز تولید،توزیع و ترویج کتاب و محصولات جبهه فرهنگی و انقلاب اسلامی در استان خوزستان 🚩پادادشهر خ۱۷غربی پ۱۳۶ حسینیه هنر ارتباط با ادمین: @Elnaz_Hbi
مشاهده در ایتا
دانلود
📌تصویری که از کتابخانه در ذهن دارید چیست؟ 🔹️قاعدتا از اسمش پیداست. محلی که کتاب‌های زیادی در آن نگهداری می‌شود و هر کس دلش می‌خواهد به آنجا مراجعه می‌کند و کتاب مورد نیازش را به امانت می‌گیرد. بعضی کتاب را با خود می‌برند و بعضی هم در سالن مطالعه کتابخانه می‌نشینند و کتاب می‌خوانند. توی روزگار ما هم کتابخانه شده محل تجمع پشت کنکوری‌ها. 🔹️حالا فرض کنید عده‌ای روزانه در آن کتابخانه جمع شوند و علاوه بر خواندن کتاب در آنجا تئاتر هم بازی کنند، کلاس‌های علمی هم بگذرانند، مباحثه کنند، سرود بخوانند، اعلامیه پخش کنند، کلاس‌های عقیدتی هم بگذرانند. حالا می‌توانیم اسم دیگری برای کتابخانه بگذاریم؟ 🔹️من می‌گویم کتابخانه جعفریه مسجد حجازی که در دهه ۵۰ همه این کارها تویش انجام شده و خیلی از همان بچه‌ها در جنگ شهید شدند و بقیه هم الان در جایی از مملکت مشغول خدمات رسانی در عرصه‌های مختلف هستند دیگر اسمش کتابخانه نیست بلکه آدم خانه است یا کارخانه آدم‌سازی یا نیرو خانه. خلاصه یک آکادمی به روزی که توانسته این همه نیروی درجه یک پرورش بدهد. شما چند کتابخانه یا ببخشید آدم‌خانه دیگر به این صورت سراغ دارید؟... ✍️ علی هاجری 🆔 @resanebidari_ir 🆔 @ammarkhz
به بهانه ۲۰ تیرماه سالگرد تأسیس قائمیه 🔻«عمویم از اصفهان آمده‌بود به دخترش سر بزند. یک شب دوشنبه که داشتیم شام می‌خوردیم گفت: «حسین‌آقا، دعا ندبه‌دون اینجا کوجاس؟» گفتم: «والا دعا ندبه نداریم.» گفت: «تو تو این شهری آ دعا ندبه ندارید؟! هِمین هفته، تا اینجام بایِد تشکیل بشِد.» همان موقع جلساتی توی مسجد راه‌آهن با سخنرانی آقای خزعلی گذاشته‌بودیم که جای سوزن‌انداختن نبود. بهترین فرصت همین‌ جا بود. با دوستان هم که مشورت کردم، موافق بودند. سه‌شنبه‌شب اعلام کردم از این هفته، دعای ندبه توی همین مسجد برقرار است. جمعه که شد، جمعیت زیادی آمد. بعد از دعا هم خود آقای خزعلی رفت منبر. از آن به‌بعد، هر هفته توی مسجدی یا خانه‌ای دعای ندبه می‌گرفتیم. اسمش را هم گذاشتیم «قائمیه». 🔻این گفته‌های مرحوم حاج حسین سراجان است که نحوه تشکیل دعای ندبه در اهواز را بیان می‌کند. پاتوقی برای عاشقان درگاه دوست که از دهه ۳۰ چراغش روشن شد و ادامه پیدا کرد. «شمس پولی کنار گذاشته بود تا جای ثابتی برای قائمیه بخریم. هرجا گشتیم قسمت نبود. شنیدیم ورثۀ آیت‌الله سیدمرتضی علم‌الهدی می‌خواهند خانه را بفروشند. رفتیم باهاشان صحبت کردیم. وقتی فهمیدند برای قائمیه است، قبول کردند که تخفیف خوبی هم بدهند؛ ولی پول شمس کافی نبود. نشستیم فکر کردیم که چه‌کار کنیم. به این نتیجه رسیدیم که پول باقی‌مانده را روی متراژ زمین حساب کنیم. هر متر ۱۲۰ هزار تومان درآمد. رفتم با همه صحبت کردم که باقیات است و تا صبح قیامت این یک متر به‌ اسم خودت می‌ماند.
مرکز فرهنگی رسانه بیداری🇵🇸
به بهانه ۲۰ تیرماه سالگرد تأسیس قائمیه 🔻«عمویم از اصفهان آمده‌بود به دخترش سر بزند. یک شب دوشنبه که
بالاخره پول‌ها جمع شد و خانه را خریدیم. بعدها هم تغییراتی توی ساختمان دادیم و اسمش شد «مهدیۀ قائمیه». الحمدلله هر جمعه دعای ندبه تویش برقرار است.» 🔻این هم ادامه ماجرا از زبان مرحوم سراجان برای ثبات پاتوق انقلابی‌های اهواز. خدا می‌داند که چند نسل در این دعای ندبه رفت و آمد داشته و از خواب جمعه صبحش گذشته تا از قافله مقربان جا نماند. خدا می‌داند چه آدم‌هایی که خالصانه انتظار فرج را فریاد زدند و آنقدر از برکت همین جلسه هفتگی رشد کرده‌اند و اکنون به جایی رسیده‌اند و مشغول خدمت به خلق الله‌اند . قائمیه هم یکی دیگر از کارخانه‌های آدم سازی در اهواز است که انقلابی‌های قدیم نگذاشتند چراغش خاموش شود اما شاید نسل جدید اهواز هیچ خبری از این مکان ارزشمند که بخشی از هویت اصیل انقلاب اسلامی است نداشته‌باشند. حالا که قائمیه هفتمین دهه خودش را می‌گذراند خیلی وقت است که از کندوکاوش گذشته و عاشقانش یکی‌یکی رفته‌اند یا در حال رفتنند اما نه تاریخ خودش ثبت شده نه تاریخ مکانش و نه تاریخ آدم‌هایش از جمله آقای علی شمس. 🔻دیگر نوشتن بیشتر جایز نیست و همین مقدار کفایت می‌کند. به قول دوستی چه بگویم که ناگفتنم بهتر است. این هم بماند مثل بقیه مطالبه‌های قبل که جوابش مشخص است باز هم غیر از خودم و هم‌قطارانم نه گوش شنوایی هست و نه آدم پای کاری تا بسم‌الله بگوید و بیفتد به جان تاریخ قائمیه! خودمانیم و خودمان. پ.ن: حاج علی شمس، سال ۹۶ در دعای ندبه قائمیه ✍️ علی هاجری 🆔 @resanebidari_ir 🆔 @ammarkhz
🔻پس از بازگشت اولین و آخرین سفر رضاخان به ترکیه، او و عده‌ای دیگر از روشنفکران از فرنگ برگشته نسخه‌ دامن کوتاه و کلاه شاپو را برای مردم ایران تجویز کردند. پیش از این نیز نسخه‌ سر تا پا غربی شدن در افغانستان و ترکیه هم توسط انگلیس در کشور‌های مذکور پیچیده شده‌بود. چرا که تضعیف و تحقیر باور‌های اسلامی مردم منطقه به معنای جلوگیری از شکل‌گیری مجدد تمدن اسلامی بود. 🔻در همین‌باره، امام خمینی با آگاهی از این سیاست غرب فرمود:( آنان چون می‌دیدند که زنان در نهضت مشروطه و پس از آن نقش برجسته‌ای داشته‌اند و آن‌ها هستند که می‌توانند حتی مردان را به میدان مبارزه بکشانند، نخست به سراغ زنان ما آمدند.) 🔻برای آماده ساختن زمینه‌ کشف حجاب، مجلس در 6 دی ماه 1307 قانون متحدالشکل نمودن البسه را تصویب کرد. براساس این قانون، پوشیدن کت و شلوار، کراوات و کلاه فرنگی برای مردان الزامی شد. تلاش‌های رضاخان باعث شد تا عده‌ای از زنان غرب‌زده، به ویژه زنان درباری و زنان دولت‌مردان به صورت بی‌حجاب یا بد‌حجاب در مجامع حضور یابند و حساسیت‌ها نسبت به حجاب کمرنگ شود 🔻سرانجام برگزاری جشن‌های گرامی‌داشت بی‌حجابی در ماه‌ها دی و بهمن 1314 به ویژه در شیراژ مقدمه‌ای شد بر قیام مسجد گوهرشاد. پس از این وقایع، موجی از اعتراضات در حوزه‌های علمیه قم، مشهد و تبریز به راه افتاد. سرانجام آیت‌الله حسین قمی برای مذاکره با رضاخان راهی تهران شد.
مرکز فرهنگی رسانه بیداری🇵🇸
🔻پس از بازگشت اولین و آخرین سفر رضاخان به ترکیه، او و عده‌ای دیگر از روشنفکران از فرنگ برگشته نسخه‌
وی قبل از عزیمت به تهران اشاره کرده بود که:( اول به او اصرار و التماس می‌کنم از برنامه‌های ضد‌دینی خود دست بردارد و اگر موافقت نکرد دست او را می‌بوسم و اگر باز هم موافقت نکرد، خفه‌اش می‌کنم.) اما نهایتا آیت‌الله قمی دستگیر و روانه‌ زندان شد. 🔻همین امر موجب ایراد سخنرانی مرحوم شیخ محمد‌تقی بهلول در مشهد و تحصن مردم در حرم رضوی شد. اما صبح روز 21 تیر 1314 مقاومت متحصنین در مقابل تجهیزات و حجم گلوله‌های رژیم شکسته شد. تعداد زیادی از آن‌ها قتل عام شده و با کامیون‌هایی در گودال‌های دسته‌جمعی دفن شدند. 🔻با گذشت 88 سال، آن روز خون‌بار به پاس همه‌ خون‌های به ناحق ریخته شده، روز عفاف و حجاب نام گرفته است. زن مسلمان امروزی با بازخوانی هویت اصیل خویش، تمامی تئوری‌های جوامع غربی و سکولار را زیر سوال برده است. زیرا حتی در جنبش‌های فمنیستی در غرب، زن در قالب اشتغال وارد بازار شد و باز هم در خدمت نظام سرمایه‌داری قرار گرفت. 🔻چنان‌چه مقام معظم رهبری در این‌باره می‌فرمایند: ( از من سؤال کردند که شما در مقابل آنچه که غربی‌ها درباره‌ی مسئله‌ زن در کشور می‌گویند، چه دفاعی دارید؟ من گفتم: ما دفاع نداریم، ما هجوم داریم! ما در مسئله‌ زن، از غرب طلبکاریم؛ ما مدعی غربیم؛ آنها هستند که دارند به زن ظلم میکنند، زن را تحقیر می‌کنند، جایگاه زن را پائین می‌آورند؛ به اسم آزادی، به اسم اشتغال، به اسم مسئولیت دادن، آنها را مورد فشارهای روحی، روانی، عاطفی و اهانت شخصیتی و شأنی قرار می‌دهند؛ آنها باید جواب بدهند.) ✍️ فرانک صف آرا 🆔 @resanebidari_ir 🆔 @ammarkhz
🎙 روایتهای مردم خوزستان از کشف حجاب رضاخانی 🔘 راوی زهرا شمس 🆔 @resanebidari_ir 🆔 @ammarkhz
32.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 روایت شنیدنی پاسبانی که چادر فروش شد... 🗓 به بهانه حمله رضاخان به مسجد گوهرشاد و روز عفاف و حجاب 🆔 @resanebidari_ir 🆔 @ammarkhz
🔸️برای شنیدن خاطرات چادرکشان نیاز نیست به مشهد و قم رفت تا کنار خرابه‌های گوهرناشاد و معجزه‌ شیخ محمد‌تقی بافقی نشست و به حال این مردم مظلوم و غیور اندیشید. کوزه پر از آب همین نزدیکی هاست. اجرای قانون کشف حجاب در خوزستان هم دوران دشوار و هولناکی برای زنانش به وجود آورد. این دشواری تنها برای زنان خوزستان نبود. 🔸️مقاومت مردم، رضاخان را هم به دشواری و حیرت انداخت. طوفان اعتراضی مردم در جایی مثل خوزستان که مردمانش حجاب را کالای غیر قابل مذاکره خود می‌دانستند وزیدن گرفت و تاریخ را برای ثبت قصه‌هایش مجاب به ایستادن کرد. در هیاهوی این طوفان رنج‌های دوران زیادی بر دامن زن و مرد خوزستانی نشست. رنج هایی که همه گنج شدند و گنج هایی که همه در دل تاریخ پنهان شدند و حالا از آن سالهای دور برایمان خاک و خل می‌تکانند و اندکی رخ دیدار تازه می‌کنند. 🔸️داستان زن‌هایی که از خانه بیرون نرفتند و زن‌هایی که چادر از دست دادند را شاید خیلی هایمان شنیده باشیم اما چه کسی تا بحال حال زار زنی که تا همین چند لحظه قبل از کشیده شدن چادرش، شرافت و ناموسش لکه‌دار نشده بود را درک می‌کند. مدام قبل و بعد آن لحظه هولناک را با خود مرور می‌کند و دست از ملامت خود بر نمی‌دارد. این صحنه همواره روبه‌روی چشمانش قرار دارد. شده بختک خواب‌هایش. مثل زنی مصیبت‌زده که دیگر هیچ چیز برایش مثل قبل نمی‌شود. در اوج شادی غمگین است. همه چیز برایش طعم چه فایده را دارد و عاقبت دق‌مرگ می‌شود و تمام.
مرکز فرهنگی رسانه بیداری🇵🇸
🔸️برای شنیدن خاطرات چادرکشان نیاز نیست به مشهد و قم رفت تا کنار خرابه‌های گوهرناشاد و معجزه‌ شیخ محم
🔸️برای شنیدن خاطرات چادرکشان نیاز نیست به مشهد و قم رفت تا کنار خرابه‌های گوهرناشاد و معجزه‌ شیخ محمد‌تقی بافقی نشست و به حال این مردم مظلوم و غیور اندیشید. کوزه پر از آب همین نزدیکی هاست. اجرای قانون کشف حجاب در خوزستان هم دوران دشوار و هولناکی برای زنانش به وجود آورد. این دشواری تنها برای زنان خوزستان نبود. 🔸️مقاومت مردم، رضاخان را هم به دشواری و حیرت انداخت. طوفان اعتراضی مردم در جایی مثل خوزستان که مردمانش حجاب را کالای غیر قابل مذاکره خود می‌دانستند وزیدن گرفت و تاریخ را برای ثبت قصه‌هایش مجاب به ایستادن کرد. در هیاهوی این طوفان رنج‌های دوران زیادی بر دامن زن و مرد خوزستانی نشست. رنج هایی که همه گنج شدند و گنج هایی که همه در دل تاریخ پنهان شدند و حالا از آن سالهای دور برایمان خاک و خل می‌تکانند و  اندکی رخ دیدار تازه می‌کنند.  🔸️داستان زن‌هایی که از خانه بیرون نرفتند و زن‌هایی که چادر از دست دادند را شاید خیلی هایمان شنیده باشیم  اما چه کسی تا بحال حال زار زنی که  تا همین چند لحظه قبل از کشیده شدن چادرش، شرافت و ناموسش لکه‌دار نشده بود را درک می‌کند. مدام قبل و بعد آن لحظه هولناک را با خود مرور می‌کند و دست از ملامت خود بر نمی‌دارد. این صحنه همواره روبه‌روی چشمانش قرار دارد. شده بختک خواب‌هایش.  مثل زنی مصیبت‌زده که دیگر هیچ چیز برایش مثل قبل نمی‌شود. در اوج شادی غمگین است. همه چیز برایش طعم چه فایده را دارد و عاقبت دق‌مرگ می‌شود و تمام. یا چه کسی تا به حال به آن زنان مظلوم خوزستانی که عمری با زحمت چار‌دیواری برای خود دست و پا کردند و زندگی را سامان دادند اندیشیده که حالا در دل شب وغریبانه، خانه و کاشانه خود را به دست تقدیر می‌سپارد و خود همراه با سرنوشت راهی دیار غربت در همسایگی ممکلت می‌شوند. ✍️ زهره طاهری 🆔 @resanebidari_ir 🆔 @ammarkhz
🔴«زنان جبهه جنوبی» نقدوبررسی می‌شود ♦️با حضور: 🔹مریم مرادی کوه‌باد؛ محقق کتاب 🔸سمیه عظیمی ستوده؛ منتقد 💠شنبه 24تیر | ساعت 14 🔷پخش زنده: aparat.com/jsrc.ir/live 💢صحنه‌های تأثیرگذار انقلاب اسلامی همواره شاهد حضور دختران روح‌الله در خط مقدم میدان بوده است. از تظاهرات علیه رژیم پهلوی تا عرصه‌های علمی پس از انقلاب و قله این حضور پرشکوه را می‌توان در عرصه دفاع مقدس دید. جایی که زنان پشتوانه مستحکم مردان دلیر برای دفاع از مرزهای انقلاب اسلامی بودند. جایی که زنان پشت جبهه‌های دفاع به ترمیم زخم‌های جنگ می‌پرداختند و از مردان ایران پشتیبانی می‌کردند. زنانی که معنای واقعی سرباز گمنام بودند. بدون پلاک، بدون لباس رزم و بدون تقدیر و تشکر. زنانی که پشت جبهه‌ها به درجه جانبازی رسیدند. تعداد زیادی از آنها حتی سال‌ها درد شیمیایی شدن را به جان خریدند تا نگذارند پشت رزمنده‌ها خالی شود و همچنان با درد و رنج توأمان ایستادند تا جبهه‌ها از مادری و خواهری خالی نشود. لباس رزمنده‌ها تأمین شود. آب و غذای خوب به آن‌ها برسد و جراحت جوانان رشید و دلاور ایران بدون مرهم نماند. 🔻«زنان جبهه جنوبی» با تحقیق مریم مرادی کوه‌باد و نویسندگی نرگس اسکندری تلاش کرده است تا گوشه‌ای از صحنه‌های مجاهدت‌ دختران و زنان اهوازی در پشت صحنه دفاع مقدس جبهه حق را روایت کند. ♦️سفارش با تخفیف15درصد و ارسال رایگان(بالای 200هزار تومان): raheyarpub.ir @raheyar97 💠انتشارات «راه یار»: ناشر فرهنگ، تجربه و اندیشه انقلاب اسلامی ✅ @Raheyarpub
🔰 بی‌حجابی اجباری 🔻شاید این جمله را شنیده باشید: «ملتی که حافظه تاریخی ندارد، اشتباهات گذشته را مدام تکرار می‌کند.» این جمله بسیاری از اوقات به حال و روز ما ایرانیان می‌خورد و چون مردم ما مطالعات تاریخی ندارند، فراموش‌کارند و یا بعضا اخبار وارونه بیگانگان را راست و درست می‌دانند، ما مدام از همان سوراخ‌ها گزیده می‌شویم! فقط یک نمونه بزرگ آن در قضیه برجام و اعتماد به آمریکا رخ داد، آن‌جا که ما جریان اعتماد دکتر مصدق به آمریکا را یادمان رفته بود! و یا شاید نخواستند به یاد بیاوریم و شد آنچه شد. یعنی از یک سوراخ دوبار گزیده شدیم. امام علی (ع) فرمودند: «عبرت‌ها زیادند، اما عبرت‌پذیرها کم‌اند» و این خاصیت بشر است که تا راهی را خودش نرود و به نتیجه صحیح یا غلط نرسد، مشورت‌ها را نمی‌پذیرد. برای رسیدن و حفظ حافظه تاریخی راهی جز آواربرداری از دل تاریخ و ثبت و ضبط آن قبل از این‌که دیر بشود، نداریم. ابزار سهل‌الوصول و در دسترس ما چیزی نیست جز تاریخ شفاهی. تاریخ شفاهی از واکاوی اتفاقات معاصر از زبان فعالان و شاهدان عینی ماجرا به دست می‌آید. بررسی و سپس حفظ و در نهایت انتشار آن در فضای جامعه فعلی و نسل آینده به تثبیت حافظه تاریخی ملت برای جلوگیری از اشتباهات می‌انجامد. مساله و مشکلی نیست که نشود به وسیله رجوع به تاریخ شفاهی و بررسی تجربیات گذشته و حفظ و انتشار آن‌ها حل کرد؛ چه مسائل اقتصادی، چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اجتماعی. قطعا قبل از ما عده‌ای با مشکل فعلی‌مان طی سالیان گذشته روبرو شده‌اند.
مرکز فرهنگی رسانه بیداری🇵🇸
🔰 بی‌حجابی اجباری 🔻شاید این جمله را شنیده باشید: «ملتی که حافظه تاریخی ندارد، اشتباهات گذشته را مد
وقتی به سراغشان برویم و خاطرات و تجربیاتشان را ثبت کنیم، نقشه‌راه خوبی جلویمان سبز خواهد شد که اگر نگوییم کل نیازها و خطاهایمان را برطرف می‌کند، لااقل بخش اعظمی از آن را پوشش می‌دهد. این می‌شود همان عبرت‌های تاریخی که مولا می‌گوید. یکی از اقدامات تجددخواهانه رضاخان پهلوی قضیه کشف حجاب بود. او گفت حجاب مانع ترقی ماست و زنان ما هم باید مثل زنان ترکیه آزادانه بگردند تا به نفع مملکت باشد. اما محاسبه نکرده بود که ملت ایران با همه ملت‌های تاریخ متفاوت است و به راحتی چیزی را نمی‌پذیرد و تغییر نمی‌کند. لذا بسیاری از زنان مومنه از این کار سر باز زدند. رضاخان هم روی به خوی وحشی‌گری‌اش آورد و سعی کرد به زور این کار را انجام دهد. بسیاری از زنان مسلمان ایرانی به علت شوک وارد از کشیده شدن چادر از سر، سکته کرده و شهید حجاب شدند. بسیاری بر اثر ضربات باتوم آژان‌ها شهید و یا جانباز حجاب شدند و دیگر قدرت حرکت پیدا نکردند. بسیاری از زنان باردار بچه‌های خود را سقط کردند. بسیاری هم رنج هفت‌ساله را تحمل کرده و در آن مدت از خانه بیرون نرفتند؛ حتی برای یک حمام یا خرید ساده! آری هفت سال این‌گونه بر زنان ایران زمین گذشت و این مقاومت هفت‌ساله شیرزنان مومن مسلمان ایرانی جایی در حافظه تاریخی ایرانیان ندارد، چون عده‌ای آن را سانسور کرده و مجوز ثبت و ضبط آن‌را در ذهن‌های ایرانیان صادر نکردند. حال به نظر شما اگر خاطرات دوران کشف حجاب از طریق پرسشی ساده از مادربزرگ‌ها و یا شنیده‌های مادران از مادربزرگ‌هایشان توسط دختران این سرزمین ثبت و ضبط شده و در قالب‌های ساده، گوش به گوش نقل شود و حتی بالاتر از آن در قالب هنر درآید، وضعیت حجاب درست‌تر نخواهد شد؟ آیا وقتی به گوش همه برسد که ما برای حفظ حجاب شهید داده‌ایم و هفت سال رنج کشیده‌ایم، چادر چادری‌ها محکم‌تر و حجاب بدحجاب‌ها بهتر نمی‌شود؟ که اگر نگوییم کل نیازها و خطاهایمان را برطرف می‌کند لااقل بخش اعظمی از آن را که پوشش می‌دهد؟! حداقل به یک بار امتحانش که می‌ارزد؟ بسم‌الله این گوی و این هم میدان ✍️ علی هاجری 🆔 @resanebidari_ir 🆔 @ammarkhz
🎙 روایتهای مردم خوزستان از کشف حجاب رضاخانی 🔘 محمد فخری 🆔 @resanebidari_ir 🆔 @ammarkhz
🔘 پشتیبانان دین و مردان خدا 🔹️دلم می‌خواهد در زمان سفر کنم، برگردم عقب حدودا سال 59 یا 60! به ازای هر خاطره‌ای که تمام می‌شود یک سوال، به پهلوی ذهنم سیخونک میزند. آیا واقعا اگر در آن دهه بودم، به اندازه ادعایم قدم برمی‌داشتم یا این اصوات برایم از دور خوش است؟ هرچه که هست، من مردمان آن زمان را دوست دارم. مردان جنگنده با دشمن و زنان پشتیبان. بنویس پشتیبان و بخوان، دوری از همسر و پسری که در جبهه است و دل‌نگرانی‌ از اینکه الآن خبر شهادتش را می‌آورند یا فردا؟ 🔸️بنویس پشتیبان و بخوان، با اشک و آه شستن و پاک کردن رد خون و خاک و گل از لباس غیورمردانی که گاه یا دست نداشتند یا پا. می‌گویم شستن تصورت نرود به خودمان، می‌خواهیم یک لباس، آن هم جوراب و البسه‌های کوچک را بشوییم، شیر آب گرم و تمیز لوله‌کشی را باز می‌کنیم و در کمال راحتی می‌شوییم و پهن می‌کنیم. نه اشتباه نکن، چشمانت را ببند، کلیدواژه‌هایم را تصور کن، گرمای اهواز، رود پرخروش کارون، آب گل‌آلود، لباس‌های گاه شیمیایی، دستان قرمز، سرفه‌های مکرر، بمباران. تکه های بدن‌ عزیزان ایران، انگشت، جمجمه، مو، گوشت، پوست، با هر چنگی که به لباس‌ها می‌زدند معلوم نبود کدام یک به دستشان می‌خورد، جمجه چه کسی دست و پاهایشان را درحال شست و شو پاره می‌کرد. پس از پیدا شدن جمجمه بیخیال دست و پای خونی شود و آن جمجمه را غسل دهد و دفن کند. چه کسی تحمل می‌کند و کم نمی‌آورد؟ 🔹️بنویس پشتیبان و بخوان، دوخت و دوز لباس‌های جدید و بافت لباس‌های گرم و ترمیم لباس‌های قدیمی که مبادا پول بیت المال اسراف شود.
مرکز فرهنگی رسانه بیداری🇵🇸
🔘 پشتیبانان دین و مردان خدا 🔹️دلم می‌خواهد در زمان سفر کنم، برگردم عقب حدودا سال 59 یا 60! به ازای
آن‌ها حتی با تکه پارچه‌های دور ریختنی جیب‌‌های قشنگی درست می‌کردند که هم دل رزمنده را شاد کنند و هم مثل الآن که برای بعضی عزیزان مسئول حق‌الناس و بیت‌المال مهم است، بیت المال برایشان الویت بود. بنویس پشتیبان و بخوان، تهیه و بسته بندی اقلام خوراکی مثل نان، شیرینی، آجیل، شکلات، توپک خرما، کلوچه، مربا، سبزی و... در این میان از سختی‌های رفت و آمد و کودک خردسال و سلامت جسم این زنان می‌گذریم که شاید چیزی را که آن‌ها انجام دادند، تاب شنیدن نداشته باشیم. 🔸️بنویس پشتیبان و بخوان، امدادگری‌های مادران و دختران ایران در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های خوزستان و خط مقدم، فوج فوج مجروح و شهید بعد از هر عملیات، دیدن خانواده‌ات در بیمارستان به عنوان شهید و مجروح در حالی که خون تمام صورتش را گرفته و یا اعضای بدنش قطع شده و دل و روده‌اش در دستش است. و در این میان ستون پنجمی‌هایی که قصد اذیت و به شهادت رساندن عزیزانِ مجروح را داشتند. هم باید حواست به گرگانی بود که در لباس بره‌اند هم عزیزانی که روی تخت آرزوی شهادت دارند و رسالت خدمت. بنویس پشتیبانی و بخوان، آموزش و یادگیری کار با سلاح برای روزی که مردان نباشند و نگهبانی در شب از دخترانی که خرمشهر و اهواز و آبادان را ترک نکردند و ماندند و پابه‌پای مردان جنگیدند. بنویس پشتیبانی و بخوان، کمک‌ها و نامه‌های دل‌گرم کننده دانش‌آموزانی که هیچ نداشتند جز تیله و آن هم به رزمندگان بخشیدند که اگر حوصله‌شان سر رفت بازی کنند. 🔹️و در آخر بنویس پشتیبانی و بخوان، بی‌بی علم الهدی، تسکین زخم مادران و خواهران شهدا، کاروان زینب، کاروان زینبی که هر هفته به همت مادر شهید علم‌الهدی و بقیهزنانی که در شهرها مانده بودند و به خانواده شهدا، اسرا و جانبازان سر می‌زدند. آری زنان در این جنگ پشتیبان بودند. پشتیبانان دین و مردان خدا. خاطره‌ها تمام شد و زنان جبهه جنوبی برایم روشن کرد که در دهه 60 بانوان که بودند و چه کردند. چقدر جای این کتاب و این قبیل خاطرات در کتابخانۀ جنگ خوزستان خالی بود. ✍️ سحر همه‌‌کسی 🆔 @resanebidari_ir 🆔 @ammarkhz
هدایت شده از کتاب رسانه بیداری
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 پویش سفیر حسین ⚜برگزاری میز کتاب همزمان با محرم 1402 با هدف ترویج و توزیع کتاب در مساجد و هیئات استان خوزستان 📌30 درصد تخفیف ویژه 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 📚شبکه توزیع کتاب و محصولات فرهنگی رسانه‌بیداری ✅https://eitaa.com/joinchat/2440757372Cea3e75b12d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صلّی اَللّه عَلیکَ یا قَتیلَ العَبَرات 🆔 @resanebidari_ir 🆔 @ammarkhz
🔘 اولین فریاد 🔹️تیر ماه سال ۱۳۳۱ یکی از پر التهاب‌ترین حوادث تاریخ معاصر ایران رخ داد. آن زمان دکتر محمد مصدق نخست‌وزیر رژیم پهلوی بود. در انتخابات مجلس، ارتش و درباریان دخالت‌های گسترده‌ای کردند و کار به درگیری کشیده‌شد. پس از این که ۸۰ نماینده انتخاب شدند مصدق مابقی انتخابات را متوقف کرد. او برای جلوگیری از دخالت‌ها، درخواست انتقال وزارت جنگ به دولت را از شاه کرد. ️ نظرش این بود که طبق قانون‌ اساسی، وزیران در برابر مجلس شورای ملی مسئولیتی مشترک دارند و تعیین وزیر جنگ هم باید بر عهده نخست وزیر باشد. اما شاه پس از سه روز مذاکره درخواست او را رد کرد. مصدق هم در ۲۵ تیر استعفا داد. بلافاصله نخست وزیری به احمد قوام داده‌ شد. ولی مردم این انتخاب را تاب نیاورده و اعلام کردند باید مصدق برگردد. 🔸️اعتراضات و راهپیمایی‌های مردم در خیابان‌های تهران به‌راه افتاد و گفته می‌شود تا ۶۳ شهید نیز در این درگیری‌ها به ثبت رسیده که فقط ۲۱ نفر از آن‌ها اعلام شده‌است. غیر از تهران شهر دیگری هم بود که ۳۰ تیر را به چشم دید. شهری که هیچ اسمی از آن در اسناد و منابع رسمی و کتب تاریخی نیامده‌است. آن شهر جایی نیست جز اهواز. مردم در خیابان پهلوی (بازار امام فعلی) دست به اعتراض و شعار علیه رژیم زدند و خواستار بازگشت مصدق بودند. در مرحله اول عده‌ای را دستگیر و به زندان شهربانی بردند. اما اعتراضات باز هم ادامه پیدا کرد و این بار حتی گروهی از مردم به سمت زندان رفته و با شعارهای گسترده خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند. ارتش برای مدیریت اعتراضات تانک‌ها را روانه خیابان پهلوی کرد.
مرکز فرهنگی رسانه بیداری🇵🇸
🔘 اولین فریاد 🔹️تیر ماه سال ۱۳۳۱ یکی از پر التهاب‌ترین حوادث تاریخ معاصر ایران رخ داد. آن زمان دکتر
🔹️به گفته شاهدان عینی یکی از تانک‌ها تا انتهای خیابان پهلوی رفت و به خیابان ۳۰ متری رسید. سپس دور زد و دوباره به خیابان پهلوی برگشت و با سرعت به سمت پیاده‌رویی که محل تجمع مردم بود رفت. تانک با بی‌رحمی تمام از روی مردم رد شد و عده‌ای را شهید و مجروح کرد. *مادری به همراه فرزند شیرخوارش نیز در پیاده‌رو بود که هر دو زیر زنجیر تانک له شدند.* تیر برقی که تانک آن را انداخت هم روی سر جوانی فرود آمد و سرش را دو نیمه کرد. در پایان نیز عوامل رژیم با بی‌رحمی هر چه تمام‌تر همه جنازه‌ها را در کامیونی بار کردند و به سمت منطقه فولی‌آباد بردند. ماشین آتش نشانی هم خون‌های ریخته‌شده خیابان را شست. تعدادی از جنازه‌ها در گودالی بزرگ به صورت دسته‌جمعی دفن شدند. تنها یک نفر برای گرفتن جنازه پسر برادرش اقدام می‌کند و می‌تواند جنازه ۹ نفر را تحویل بگیرد. این ۹ نفر نیز هم‌اکنون در مصلای اهواز زیر جایگاه نماز جمعه که قبلا قبرستان قدیمی بود دفن شده‌اند. 🔸️متاسفانه آماری از تعداد دقیق شهدا در دست نیست. فردای روز حادثه مقامات محلی اعلام می‌کنند که با برخورد سهوی تانک با یک تیر چراغ برق و افتادن آن، ۲ نفر کشته شدند. اما دکتر نوری رئیس بیمارستان جندی‌شاپور اهواز اعلام کرد که تانک از روی مردم رد شده است و آثارش به وضوح روی اجساد و مجروحین نمایان است. دولت نیز پس از این اظهار نظر وی را از سمت خود بر کنار کرد. اکنون نام شهدای ۳۰ تیر اهواز از حافظه مردم و صفحات تاریخ گم شده‌است. خوب است جنبشی برای یادبود و احیای مظلومیت این شهدا راه بیفتد. شهدایی که مصدق نام آن‌ها را "شهید راه وطن" گذاشته‌بود و درخواست داشت در قطعه آنان که هنوز در تهران هست دفن شود که با مخالفت شاه همراه شد. اما قطعه‌ای برای شهدای ۳۰ تیر اهواز در مصلای نماز جمعه و فولی‌آباد وجود ندارد. ✍️ علی هاجری 🆔 @resanebidari_ir 🆔 @ammarkhz