eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.7هزار دنبال‌کننده
31.2هزار عکس
10.5هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 سوال: من دو وطن دارم یکی جایی که به دنیا آمدم و دیگری هم جایی که سکونت دارم؛ اکنون می خواهم از محل سکونت خود حرکت کرده و از دو کیلومتری وطن اولم عبور کرده و ۱۵ کیلومتر دورتر از آن بروم و تا بعد از ظهر در آنجا بمانم. حکم نماز و روزه من چگونه است؟ 🔻 پاسخ: 👇👇 👈 امام خامنه ای: اگر از محل سکونت تا مقصد حداقل 20/5 کیلومتر فاصله باشد، نماز شکسته است و عبور از فاصلۀ 2 کیلومتری وطن تأثیر ندارد. [1] 👈 آیت الله مکارم: چنانچه فاصله محل سکونت تا محلی که قصد مسافرت و ماندن به مدت مزبور را دارید، به مقدار مسافت شرعی است نماز شما در آنجا شکسته است و اگر بعد از ظهر مسافرت نمایید، باید روزه را تمام کنید و چنانچه پیش از ظهر مسافرت نمایید روزه باطل است ولی باید بعد از حدترخص محل سکونت روزه ر افطار نمایید و اگر قبل از حد ترخص افطار کنید علاوه بر قضا کفاره هم واجب می شود. [2] 👈 آیت الله شبیری زنجانی: عبور از حوالی وطن قاطع سفر محسوب نمی شود و از مسافت کم نمی شود. اگر مجموع رفت و برگشت حدود40 کیلومتر باشد، نماز شکسته است و روزه باطل می شود، مگر این که برای سفر از شب نیت نداشته اید و سفر اتفاقی بوده باشد که باید روزه آن روز را بگیرید. (لازم به ذکر است اگر از سکونت در محل تولد کنده شده باشید و عرفا در آن جا اقامت نداشته باشید، محل تولدتان وطن محسوب نمی شود و نماز در آنجا شکسته است مگر این که عرفاً کثیر السفر باشید) [3] 👈 آیت الله سیستانی: در فرض مذكور بايد احتياطاً جمع كنيد يعنى هم شكسته بخوانيد هم تمام وروزه بگيريد و قضا كنيد. [4]
💬سوال: واجبات نماز چند چیز است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 1⃣: نیت، 2⃣: قیام یعنی ایستادن، 3⃣: تکبِیرَهُ الاحرام یعنی گفتن اللّه أکبر در اول نماز، 4⃣: رکوع، 5⃣: سجود، 6⃣: قرائت، 7⃣: ذکر (۱)، 8⃣: تشهد، 9⃣: سلام، 🔟: ترتیب و موالات یعنی پی در پی بودن اجزاء نماز. 📝(۱) (مکارم، زنجانی:) ذکر رکوع و سجود. از بین واجبات نماز کدامیک رکنی اند وفرق رکنی با غیر رکنی چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: بعضی از واجبات نماز رکن است، یعنی اگر انسان آنها را به جا نیاورد، (یا در نماز اضافه کند (۱)) عمداً باشد یا اشتباهاً، نماز باطل می شود. و بعضی دیگر رکن نیست، (۲) یعنی اگر عمداً کم یا زیاد شود، نماز باطل می شود و چنانچه اشتباهاً کم یا زیاد گردد نماز باطل نمی شود و رکن نماز پنج چیز است: اول: نیت. دوم: تکبیره الاحرام (۳). سوم: قیام در موقع گفتن تکبیره الاحرام و قیام متصل به رکوع، یعنی ایستادن پیش از رکوع. چهارم: رکوع. پنجم: دو سجده . 🆔👇👇 @resule10📚
حکم بستن چشم ها در نماز 🍃🌷↶【 #رساله_تمام_مراجع】↷🌷🍃 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
💬سوال: آمپول زدن زن به وسيله نامحرم چگونه است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز تبريزى و سيستانى): اگر آمپول زدن توسط هم جنس در دسترس نباشد و ضرورت اقتضا كند، اشكال ندارد. 📝آيات عظام تبريزى و سيستانى: اگر آمپول زدن هم جنس در دسترس نباشد، يا غير هم جنس مهارتش در تزريق بيشتر باشد، اشكال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا استفاده از ظرف هاى طلا و نقره جايز است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، بهجت و خامنه اى: نگه دارى و بكارگيرى آنها در زينت اطاق اشكال ندارد؛ ولى استفاده هاى ديگر مانند خوردن و آشاميدن از آنها حرام است. 📝آيات عظام تبريزى و سيستانى: خوردن و آشاميدن از ظرف هاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتياط واجب، هرگونه استفاده ديگر نيز جايز نيست؛ ولى نگه دارى و يا بكارگيرى آنها در زينت اطاق و مانند آن اشكال ندارد. 📝آية اللّه  وحيد: خوردن و آشاميدن از ظرف هاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتياط واجب، هرگونه استفاده ديگر، هر چند بكارگيرى آن در زينت اطاق نيز جايز نيست؛ ولى نگه دارى آنها اشكال ندارد. 📝آيةاللّه  فاضل: نگه دارى آنها اشكال ندارد؛ ولى استفاده هاى ديگر مانند خوردن و آشاميدن و حتى بكارگيرى آنها در زينت اطاق حرام است. 📝آيات عظام صافى و مكارم: خوردن و آشاميدن از ظرف هاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتياط واجب، هرگونه استفاده ديگر، حتى نگه دارى آنها نيز جايز نيست. 📝آية  اللّه  نورى: خوردن و آشاميدن از ظرف هاى طلا و نقره و هرگونه استفاده ديگر، حتى نگه دارى آنها نيز حرام است 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: افضا چیست⁉️⁉️و حکم آن را از نظر مراجع تقلید بفرمائید⁉️⁉️ ✅پاسخ: افضا شدن یعنی راه بول وحیض یا راه حیض وغایط یکی شده باشد. 💠پاسخ اجمالی: اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند و پیش از آن که نُه سال دختر تمام شود (۱) با او نزدیکی و دخول کند (۲) چنانچه او را افضا نماید هیچ وقت نباید با او نزدیکی کند. 📝آیت الله تبریزی : با او نزدیکی کند، أظهر آن است که بعد از بلوغ دختر، نزدیکی با او حرام نیست ولی أحوط آن است که او را طلاق دهد. 📝آیت الله گلپایگانی و اراکی: احتیاط واجب آن است که تا آخر عمر از دخول به او خودداری نماید. 📝آیت الله بهجت: بنا بر احتیاط واجب ، دیگر هیچ وقت نباید با او نزدیکی کند. ولی از زوجیّت او بدون طلاق بیرون نمی رود، در هر صورت تا وقتی هر دو زنده هستند نفقه زن بر مرد است و غیر از مهر، دیه هم بر مرد واجب می شود، و چنانچه افضا نکرده باشد، هر چند مرتکب حرام شده ، ولی بنا بر أظهر آن زن بر او حرام نمی شود. 📝آیت الله خوئی : نزدیکی با دختری که بالغ نشده حرام است ولی اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند و پیش از آن که نُه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی کند، أظهر آن است که بعد از بلوغ دختر نزدیکی با او حرام نیست اگر چه افضاء نموده باشد (معنای افضا در مسأله [۲۳۸۰] گذشت ) ولی أحوط این است که او را طلاق دهد. 📝آیت الله مکارم : هرگاه کسی دختر نابالغی را با اجازه ولی ّ او برای خود عقد کند پیش از آنکه نه سال دختر تمام شود نزدیکی کردن با او حرام است و بعد از نُه سال نیز اگر استعداد جسمانی ندارد اشکال دارد ولی در هر حال اگر نزدیکی کند و او را افضا نماید آن زن بر او حرام نمی شود مخصوصاً اگر از طریق جراحی یا درمان خوب شود و به حال اصلی باز گردد، بنا بر این در مسأله نزدیکی با زن علاوه بر تمام شدن سن نُه سال لازم است رُشد جسمانی برای نزدیکی نیز داشته باشد و اگر بیم افضا و ناقص شدن زن باشد نزدیکی با او اشکال دارد هر چند به سن بلوغ رسیده باشد. 📝آیت الله سیستانی : اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند؛ حرام است پیش از آن که نُه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی کند، ولی اگر نزدیکی بکند، بعد از بلوغ دختر نزدیکی با او حرام نیست اگر چه افضاء نموده باشد (معنای افضاء در مسأله [۲۳۸۰] گذشت ) ولی در صورت افضاء باید دیه او را بدهد که دیه کشتن یک انسان است ، و همیشه باید مخارج زندگی او را بدهد حتی پس از طلاق بلکه بنا بر احتیاط واجب حتی اگر آن دختر پس از طلاق با دیگری ازدواج نماید. 📝آیت الله صافی: اگر کسی دختر نا بالغی را برای خود عقد کند، نباید پیش از آنکه نُه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی و دخول کند، و اگر پیش از آنکه نُه سالش تمام شود با او نزدیکی کرد ظاهر این است که موجب حرمت نزدیکی با او بعد از نُه سال نمی شود اگر چه احتیاط این است که تا آخر عمر خصوصاً اگر افضا نموده باشد از دخول به او با رضایت او خودداری نماید و الّا او را طلاق دهد. 🆔👇👇 @resule10📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام باقر(ع)می فرمايند: همان گونه ڪه مردان دوست دارند زينت و آرايش را در زنانشان ببينند، زنان نيز دوست دارند؛ زينت و آرايش را در مردانشان ببينند 📚مڪارم الاخلاق، ص۸۰ ✨شهادت امام باقر (ع) تسلیت باد ✨ ‌
🌺 و باطل شدن 🍃🌸 سوال: اگر در اثناء نماز در جواب کسی که سلام می دهد بگوییم: و رحمه الله و برکاته، در صورتی که (‌و رحمه الله و برکاته) عمدی باشد، مبطل نماز است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🍃 امام خامنه ی: بنابر احتیاط واجب باطل است. [1] 🍃 آیت الله مکارم: نمازگزار نبايد در حال نماز به ديگرى سلام كند، ولى اگر ديگرى به او سلام كند جواب او واجب است، امّا جواب بايد مانند سلام باشد، مثلًا اگر گفت: «السلام علیک» در جواب بگويد «السلام علیک» و اگر بگويد «سلام علیکم» در جواب بگويد «سلام علیکم»، حتّى اگر بگويد «سلام» در جواب بايد بگويد «سلام». بنابراین در فرض سوال احتیاط این است که نماز را اعاده کند. [3] 🍃 آیت الله شبیری زنجانی: خلاف احتیاط استحبابی است البته اگر سلام‌کننده «علیکم» و مانند آن را بر سلام مقدّم داشت، باید با صیغه‌های سلامی که در قرآن وارد شده است مانند «سَلامٌ عَلَيْکَ» یا «سَلامٌ عَلَيْکُمْ» به قصد این که از قرآن است جواب بگوید و اگر به این قصد نگفته اید و مساله را نمی دانستید باید نماز را اعاده کنید.. البته در هر صورت اضافه رحمه الله و برکاته اگر به قصد دعا باشد مانعی ندارد. [4] 🍃 آیت الله وحید: در حال نماز ، انسان نبايد به ديگرى سلام كند و اگر ديگرى به او سلام كند، بايد همان طور كه او سلام كرده جواب دهد، مثلا اگر گفته (سَلامٌ عَلَيْكُمْ) در جواب بگويد: (سَلامٌ عَلَيْكُمْ) ، مگر در جواب (عَلَيْكُمْ السَلامْ) كه بنابر احتياط واجب بايد بگويد (سَلامٌ عَلَيْكُمْ).و اگر عمداً غیر از آنچه گفته شد بگوید چنانچه مسأله را میدانسته یا در یادگیریِ آن کوتاهی کرده نمازش باطل است. [5] 🍃 آیت الله فاضل: اگر کسی در حال نماز به انسان سلام کند بايد طورى جواب دهد كه سلام باشد مثلاً بگويد: «اَلسّلامُ عَلَيْكُم» يا «سَلام عَلَيْكم»و نبايد «عَلَيْكُمُ السَّلامُ» بگويد. و هم چنین به احتیاط واجب از گفتن و رحمه الله و برکاته خودداری شود و اگر کسی بداند که نباید ورحمه الله را بگوید و عمدا بگوید به احتیاط واجب نماز باطل می شود. [6] 🍃🌷↶【 】↷🌷🍃 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
💬سوال: اگر قيمت روز چيزى كه انسان به ارث برده، افزايش يابد و آن را بفروشد، آيا به مقدار افزوده، خمس تعلق مى گيرد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز فاضل، مكارم و صافى): خمس ندارد. آيه اللّه فاضل: مقدار افزوده، جزء درآمد سال شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال زياد بيايد، بنابر احتياط خمس آن را بدهد. 📝آيات عظام مكارم و صافى: مقدار افزوده، جزء درآمد سال فروش شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال زياد بيايد، بايد خمس آن را بدهد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا پوشاندن کامل چانه هنگام حجاب و در نماز واجب است، یا این که فقط قسمت پائین آن باید پوشانده شود، و آیا وجوبِ پوشش چانه مقدمه پوشاندن صورت است که شرعاً واجب است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: پوشاندن قسمت پائين چانه واجب است نه خود آن، زيرا چانه جزئى از صورت است. 📝آيت الله مكارم شيرازي آیا پوشاندن مقداری از چانه که پس از پوشیدن مقنعه های معمولی باز هم پیداست لازم است⁉️⁉️ پاسخ :آنچه از خط چانه به پایین باشد پوشاندن آن لازم است. آیا در نماز برای زنان پوشاندن چانه واجب است⁉️ و اگر تا حال نپوشانده باید نمازهای خوانده را قضا کند⁉️ پاسخ :اگر جاهل قاصر بوده قضا ندارد و اگر مقصر بوده قضا دارد. 📝 آيت الله سيستاني گردی صورت تا چه حد جایز است ⁉️ اگر ابروها برداشته شده باشد حکم چیست ⁉️ایا با مقنعه مشکی که زیر چانه را بپوشاند و کنار صورت وتا بالای ابروان بیاید و مانتو کاملا گشاد مشکی بلند وشلوار، حجاب رعایت شده یا نه ⁉️اگر مقنعه یا مانتو رنگی باشد اشکال دارد⁉️ حجاب کافی ان است که موها و بدن را بپوشانده و خود زینت شمرده نشود و برجستگیهای زن را نمایان نسازد و صورت و دستها تا مچ لازم نیست پوشانده شود و چانه و مقداری از زیر چانه که معمولا مقنعه ان را نمیپوشاند لازم نیست پوشانده شود و چهره پیرایش کرده از قبیل ابرو برداشتن لازم نیست پوشانده شود ولی باید که با ارایش زینت نشده باشد . ـ عده ای از زنان با حجاب مسلمان، عادت کرده اند که جانه و قسمتی از زیر چانه را باز می گذارند امّا گردن را می پوشانند. آیا چنین کاری جایز است⁉️⁉️ و چه اندازه ای از صورت را می توان باز گذاشت و آیا گوشها را هم می توان بیرون گذاشت⁉️⁉️ صورت شامل دو گوش نمی شود، پس پوشاندن آنها واجب است امّا چانه و مقدار اندکی از زیر چانه، در حکم صورت می باشد. 📝آيت الله شبيري زنجاني آیا در نماز، پوشاندن زیر چانه برای خانم‌ها واجب است⁉️ اگر در بین نماز بفهمد پوشیده نبوده، نمازش چه حکمی دارد⁉️⁉️ واجب است. اگر بعد از التفات، بدون اینکه کاری از نماز را انجام دهد آن مقدار را بپوشاند، نمازش صحیح است. 🆔👇👇 @resule10📚