💠💠💠
💠💠
💠
#مطهرات
چند نکته درباره تطهیر اشیا:
رای تطهیر اشیا متنجس،ابتدا باید عین نجاست رو برطرف کرد و سپس به همان تعداد که گفته شد ان را اب کشید؛
مثلا ظرف نجس را بعد از برطرف کردن آلودگی،اگر یک مرتبه در اب کر بشویند کافیست.
2. فرش و لباس و چیز هایی مانند فرش و لباس و موهای بلند سر و صورت که اب را به خود میگیرد و قابل فشردن است ،چنانچه با اب قلیل تطهیر میکنند باید بعد از هربار شستن ان را بفشارند تا اب های داخلش بیرون بیاید ؛یا به گونه ای دیگرآب ان گرفته شود و در اب کر و جاری هماحتیاط واجب ان است که اب داخل ان گرفته شود.
3. اب جاری و اب چاه در احکامی ه برای تطهیر اشیا نجس بیان شد،مانند اب کر و جاری است.
❥┅☆•←┄┅❥
✧❁ @Resule10 ❁
💠
💠💠
💠💠💠
💠💠💠
💠💠
💠
#مطهرات
تطهیر ظرفی که به شراب نجس شده:
امام خمینی. امام خامنه ای:
اگر بخواهند ظرفی که باشراب نجس شده با اب قلیل بشویند باید سه مرتبه بشوید و با اب کر یک مرتبه کفایت میکند.
اقای مکارم:
اگر بخواهد ظرفی که با شراب نجس شده با اب قلیل بشوید باید سه مرتبه بشوید و دست در آن بمالد و مستحب است هفت مرتبه شسته شود.
و با اب کر یک مرتبه کفایت میکند.
اقای بهجت:
بنابر احتیاط واجب یک مرتبه بشوید.ولی بنابر اقوی یک مرتبه کافیست.
و با اب کر یک مرتبه بشوید کافیست.
اقایان صافی و گلپایگانی:
اگر بخواهد ظرفی که با شراب نجس شده با اب قلیل بشوید مثل بقیه ظرف ها باید سه مرتبه بشوید پا ک میشود و مستحب است هفت مرتبه شسته شود.
و با اب کر یک مرتبه کفایت میکند.
اقایان خوئی و تبریزی:
اگر بخواهد ظرفی که با شراب نجس شده باید سه مرتبه بشوید و فرقی بین اب کر و قلیل و جاری نیست.
اقای زنجانی:
اگر بخواهد ظرفی که با شراب نجس شده باید سه مرتبه بشوید و احتیاط مستحب است هفت مرتبه بشوید و فرقی بین اب کر و قلیل و جاری نیست.
اقای سیستانی:
اگر بخواهد ظرفی که با شراب نجس شده باید سه مرتبه بشوید و احتیاط مستحب است هفت مرتبه بشوید و فرقی بین اب کر و قلیل و جاری نیست.
❥┅☆•←┄┅❥
✧❁ @Resule10 ❁
💠
💠💠
💠💠💠
💠💠💠
💠💠
💠
#مطهرات
چگونگی طهارت ظرفی که سگ در ان چیز روان خورده:
امام خمینی. امام خامنه ای. اقایان گلپایگانی و اراکی:
باید ظرفی که سگ در ان چیز روان خورده اول باید با خاک پاک خاک مال کرد و بعد با اب کر یک مرتبه شست و یا با اب قلیل دو مرتبه شست.
اقای صافی:
باید ظرفی که سگ در ان چیز روان خورده اول باید با خاک پاک خاک مال کرد و بعد با اب کر یا جاری بنابر احتیاط یک مرتبه شست و یا با اب قلیل دو مرتبه شست.
اقای فاضل:
باید ظرفی که سگ در ان چیز روان خورده اول باید با خاک پاک خاک مال کرد و بعد با اب کر یک مرتبه شست و یا با اب قلیل دو مرتبه شست.
و با اب باران یک مرتبه.
اقای سیستانی:
باید ظرفی که سگ در ان چیز روان خورده اول باید با خاک پاک خاک مال کرد و بعد با اب کر یا جاری یا قلی دومرتبه شست.
واگر اب دهانش ریخت یا بدنش اصابت کرد بنابر احتیاط واجب سه مرتبه شسته شود.
اقای مکارم:
باید ظرفی که سگ در ان چیز روان خورده اول باید با خاک پاک خاک مال کرد و بعد با اب کر یا جاری یک مرتبه شست و یا با اب قلیل دو مرتبه شست.
و اگر اب دهانش ریخت احتیاط مستحب است همین کار را انجام دهد.
و اگر جایی از بدن سگ با رطوبت به ظرف اصابت کرد خاک مال لازم نیست و با اب قلیل سه مرتبه و با اب کر یا جاری یک مرتبه شسته شود.
اقای بهجت:
باید ظرفی که سگ در ان چیز روان خورده اول باید بنابر احتیاط واجب با خاک پاک خاک مال کرد و بعد با کمی خاک با اب ممزوج کرد و برظرف مالید و بعد با اب کر یا جاری یک مرتبه شست و یا با اب قلیل دو مرتبه شست.
و اگر اب دهان سگ در ظرف ریخت بنابر احتیاط واجب باید پیش از شستن خاک مال کرد.
اقای زنجانی:
باید ظرفی که سگ در ان چیز روان خورده اول بایدخالمال کرد و بنابر احتیاط واجب با خاک پاک خاک مال کرد و بعد بنابر احتیاط واجب با اب کریا جاری دو مرتبه شست و یا با اب قلیل دو مرتبه شست.
واگر اب دهان سگ ریخت در ظرف بنابر احتیاط واجب باید قبل از شستن خاک مال کرد.
❥┅☆•←┄┅❥
✧❁ @Resule10 ❁
💠
💠💠
💠💠💠
💠💠💠
💠💠
💠
#مطهرات
چگونگی تطهیر اشیاء نجس با اب:
تطهیر اشیا نجس:
1⃣ ظرف:
1. با آب کر: یک مرتبه.
2. با آب قلیل : سه مرتبه.
(بجز ظرفی که با شراب نجس شده یا سگ و خوک از ان چیز روان خورده).
2⃣ غیر ظرف:
1. به بول نجس شده:
🔹با اب کر:
امام خمینی. امام خامنه ای. اقایان فاضل. بهجت. نوری:
یک مرتبه.
اقای تبریزی:
دومرتبه با اب کر شسته شود.
و در لباس و فرش و مانند انها باید فشار دهد.
اقای سیستانی:
دومرتبه با اب کر شسته شود.
و در لباس و فرش و مانند انها لازم نیست فشار دهد.
اقای صافی:
یک مرتبه با اب کر شسته شود.
و در لباس و فرش و مانند انها ولازم نیست فشار دهد.
اقایان مکارم و وحید:
یک مرتبه با اب کر شسته شود.
و در لباس و فرش و مانند انها باید فشار دهد.
🔹با اب قلیل:
امام خمینی. امام خامنه ای. اقایان فاضل. نوری و مکارم:
دومرتبه با اب قلیل شسته شود.
و در لباس و فرش و مانند انها باید بعد از هربار شستن فشار دهد.
اقایان بهجت و صافی:
یک مرتبه با اب قلیل شسته شود.
و در لباس و فرش و مانند انها باید فشار دهد.
اقای سیستانی:
بدن و لباس دومرتبه با اب قلیل شسته شود. و غیر ان ها یک بار
و در فرش و مانند انها باید فشار دهد.
2. به غیر بول نجس شده:
🔹با آب کر:
امام خمینی. امام خامنه ای. اقایان فاضل و نوری:
یک مرتبه با اب کر شسته شود.
و در لباس و فرش و مانند انها بنابر احتیاط واجب باید فشار دهد.
اقایان بهجت. صافی. سیستانی:
یک مرتبه با اب کر شسته شود.
و در لباس و فرش و مانند انها لازم نیست فشار دهد.
اقایان وحید. مکارم. تبریزی:
یک مرتبه با اب کر شسته شود.
و در لباس و فرش و مانند انها باید فشار دهد.
🔹با آب قلیل:
یک مرتبه با اب قلیل شسته شود.
و در لباس و فرش و مانند انها باید فشار دهد.
تا غساله ان بیرون رود
❥┅☆•←┄┅❥
✧❁ @Resule10 ❁
💠
💠💠
💠💠💠
💠💠💠
💠💠
💠
#مطهرات
برخی از خصوصیات باران:
1. اگر بر چیز نجسی که عین نجس در ان نیست یک بار ببارد پاک میشود.
2. اگر بر فرش و لباس نجس ببارد و خیس شود پاک میشود و فشار لازم ندارد.
3. اگر بر زمین نجس ببارد پاک میشود.
4. هرگاه باران در جایی جمع بشود اگر چ کمتر از کر باشد تا موقعی که باران میبارد حمک کر را دارد و چنانچه با نجس برخورد کند;مثلا چیز نجسی را در ان بشوید تا زمانی که بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته پاک است.
❥┅☆•←┄┅❥
✧❁ @Resule10 ❁
💠
💠💠
💠💠💠
💠💠💠
💠💠
💠
#مطهرات
احکام آب کر،جاری،چاه و باران:
1. تمام اقسام اب های مطلق ( ب جز اب قلیل ) تازمانی که بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد پاک است و هرگاه بر اثر برخورد با نجاست،بو رنگ یا مزه نجاست بگیرد نجش میشود.
بنابراین اب جاری،چاه،کر حتی باران در این حکم مشترکند.
2. اب متصل به کر،در حکم اب کر است.
پس اب لوله های ساختمان ها که متصل به منبع بزرگ شهر است،حکم اب کر را دارد.
❥┅☆•←┄┅❥
✧❁ @Resule10 ❁
💠
💠💠
💠💠💠
💠💠💠
💠💠
💠
#مطهرات
احکام اب قلیل:
1. آب قلیل در برخورد به نجاسات نجس میشود.
خواه روی چیز نجس ریخته شود یا چیز نجس به آن برسد.
2. اب قلیلی که از بالا به پایین جریان دارد مثلا بر روی زمین شیب دار حرکت میکند، اگر نجاست به قسمت بالای آن برسد ،پایین آن نیز نجس میشود.
ولی چنانچه نجاست به قسمت پایین آن برسد با آنچه بالاتر از آن است نجس نمیشود.
3. آب قلیلی که برای برطرف کردن عین نجاست روی چیز نجس ریخته میشود و از ان جدا میشود نجس است و باید از ابی که پس از برطرف شدن عین نجاست برای تطهیر چیز نجس روی آن میریزند و از آن جدا میشود اجتناب شود.
❥┅☆•←┄┅❥
✧❁ @Resule10 ❁
💠
💠💠
💠💠💠
💠💠💠
💠💠
💠
#مطهرات
احکام آب کر،جاری،چاه و باران:
1. تمام اقسام اب های مطلق ( ب جز اب قلیل ) تازمانی که بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد پاک است و هرگاه بر اثر برخورد با نجاست،بو رنگ یا مزه نجاست بگیرد نجش میشود.
بنابراین اب جاری،چاه،کر حتی باران در این حکم مشترکند.
2. اب متصل به کر،در حکم اب کر است.
پس اب لوله های ساختمان ها که متصل به منبع بزرگ شهر است،حکم اب کر را دارد.
❥┅☆•←┄┅❥
✧❁ @Resule10 ❁
💠
💠💠
💠💠💠
💠💠💠
💠💠
💠
#مطهرات
اقسام آب مطلق:
اب یا از اسمان می بارد یا از زمین میجوشد ، یانه میجوشد و نه میبارد.
🔹به ابی که از اسمان ببارد ( باران ) می گویند.
🔹ابی که از زمین میجوشد اگر جریان داشته باشد (اب جاری) می گویند.
و اگر بدون جریان باشد (اب چاه) می گویند.
🔹ابی که از زمین نمی جوشد و از اسمان نمیبارد (اب راکد) میگویند.
اب راکد : اگر مقدارش زیاد باشد (کر) است و اگر مقدارش کم باشد (قلیل) است.
مقدار اب کر:
✴️حجم:
امام خمینی. امام خامنه ای. اقایان نوری. مکارم. فاضل و بهجت:
42/875 وجب ،ظرفی که به درازا و پهنا و گودی آن هریک حداقل 3/5 وجب باشد و آن را پر از اب کند به مقدار کر است.
اقایان صافی. گلپایگانی. وحید. خوئی. تبریزی:
ظرفی که به درازا و پهنا و گودی آن هر یک به اندازه 3 وجب باشد و ان را پر اب کنند، بمقدار کر است.
(صافی): احتیاد است که 3/5 وجب باشد.
اقای سیستانی:
ظرفی که به درازا و پهنا و قودی آن هر یک حداقل 3/6 وجب باشد و آن را پر از اب کنند، بمقدار کر است.
✴️وزن:
امام خمینی:
377/419 kg.
اقای بهجت:
376/740 kg.
امام خامنه ای، اقای مکارم:
384 kg(کیلوگرم) یا L(لیتر).
اقایان سیستانی و سبحانی:
384 kg.
اقای همدانی:
بنابر احتیاط واجب
377/419 kg.
اقای خوئی:
تقریبا
377 kg.
اقای زنجانی:
480 kg.
اقای تبریزی:
وزن اعتباری ندارد.
همین که طول و عرض و ارتفاع 3 وجب باشو به مقدار کر است.
🔹تنها اب مطلق نجس را پاک میکند گرچه ممکن است اب مضاف چیز کثیفی را تمیز کند ولی همانگونه که پیشتر گفته شد نجس را پاک نمی کند.
❥┅☆•←┄┅❥
✧❁ @Resule10 ❁
💠
💠💠
💠💠💠
✨﷽✨
🌸✨پیامبرخدا(ص)فرمودند:
جبرئیل نزد من آمد و گفت:
ای محمد، خداوند به تو سلام میرساند و میفرماید :
💥نماز را واجب کردم
ولی این تکلیف را از معذور و مجنون و طفل برداشتم
💥روزه را واجب کردم
ولی آن را برای مسافر الزامی نکردم
💥حج را واجب کردم
ولی ان را از بیمار نخواستم
💥زکات را واجب کردم
ولی آن را از گردن نیازمند ساقط کردم.
💥اما دوست داشتن و حب علی بن ابی طالب سلام الله علیه را واجب کردم و محبتش را بر تمام اهل آسمانها و زمین الزام نمودم .
بدون آنکه معذوریت و رخصتی در آن باشد.
هرکس ذره ای از حب علی دور باشد به واجب الهی عمل نکرده است.
📚بحارالانوار .الفضایل
#عقد_و_طلاق_حائض
💬سوال:
حكم خواندن عقد ازدواج و طلاق زن در ايام عادت ماهانه چيست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع: خواندن عقد ازدواج در ايام عادت اشكال ندارد؛ ولى طلاق زن در اين ايام صحيح نيست؛ مگردر موارد ذيل:
1⃣_شوهرش بعد از ازدواج با او نزديكى نكرده باشد؛ [غیر مدخوله باشد].
2⃣_زن آبستن باشد؛
3⃣_مرد به واسطه غايب بودن و مانند آن، نتواند بفهمد كه زن از خون حيض پاك است يانه.
💠تبصره . آيه اللّه سيستانى در بند سوم مى گويد: بنابر احتياط واجب بايد مرد حداقل يك ماه (از جدا شدن همسرش) صبر كند و بعد طلاق بدهد.
🆔👇👇
@resule10📚