#خواندن_صیغه_از_پشت_تلفن
💬سوال:
پرسش ۵۶ . آيا مى توان از طريق تلفن، صيغه عقد را جارى ساخت❓❓
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
آرى، خواندن عقد با تلفن جايز است.
📝[ آیت الله مکارم شیرازی:
صیغه عقد ازدواج (دایم یا موقت) باید حضوری باشد(استفتائات سایت معظم له)]
منبع سایت هدانا 🔗
🆔 @resule10
📌فروشگاه کتاب طلاب 📚
در این کانال #کتاب_های رو که نیاز ندارید بدون #واسطه وراحت بفروشید😊
و#کتاب_های رو که نیاز دارید را با بهترین قیمت و راحت #تهیه کنید😳😍
#کتاب_های_درسی_شرح_جزوه😊
#کتاب_های_رشته_های_تخصصی
#کتاب_های_عمومی_منبری_علمی🙂
#کتاب_های_دانشگاهی_کنکوری🎓
وکلی کتاب دیگه با #قیمت_باورنکردنی 😳👇
http://eitaa.com/joinchat/2793078800Ca339fe0efb
عضویت برا #طلاب_وادانشجوها الزامی 👆
#شوخی_با_نامحرم
💬سوال:
حکم شوخی کردن با نامحرم چیست⁉️⁉️حد مجاز (حلال) و حد غیر مجاز (حرام) آن را بیان کنید.
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
در ارتباط با نامحرم از رفتار و گفتارهایی که مهیج شهوت و مفسده انگیز است باید اجتناب شود.
📝آیت الله بهجت:
چون غالباً موجب وقوع در فتنه است، ترک شود.
شایان ذکر است فرقی بین نامحرم های فامیل و غریبه وجود ندارد.
📝آیت الله سیستانی:
مزاح و شوخی مرد با زن نامحرم و همچنین مزاح و شوخی زن با مرد نامحرم جایز نیست.
📝آیت الله شبیری زنجانی:
ارتباط با نامحرم اگر موجب تحریک شهوت شود و یا خوف افتادن در گناه و مفسده در آن باشد، حرام است. در غیر این صورت نیز مناسب است مومن از کمینگاه ها و وساوس شیطان دوری کند.
📝آیت الله مکارم شیرازی:
بطور کلی شوخی با نامحرم اشکال دارد و باید به صورت جدی از این کار اجتناب نمود.
📝آیت الله فاضل لنکرانی:
مزاح و شوخی توأم با قصد لذّت جایز نیست.
🔴 در روایتی از پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) منقول است: مَنْ فَاکَهَ امْرَأَهً لَا یَمْلِکُهَا حُبِسَ بِکُلِّ کَلِمَهٍ کَلَّمَهَا فِی الدُّنْیَا أَلْفَ عَامٍ فِی النَّار
هر کس با نامحرم شوخى کند، برای هر کلمه ای که در دنیا با او سخن گفته است، هزار سال او را در دوزخ زندانی می کنند.
✅ داستان:
یکی از راویان میگوید در کوفه به زنی قرآن میآموختم، روزی با او شوخی کردم، بعد به دیدار امام باقر (علیهالسلام) شتافتم، امام باقر (علیهالسلام) فرمود: آن که (حتّی) در پنهان مرتکب گناه شود خداوند به او اعتنا و توجّهی ندارد، به آن زن چه گفتی؟ از شرمساری چهرهام را پوشاندم و توبه کردم، امام فرمود: تکرار نکن.
🆔👇👇
@resule10📚
#کفاره_کندن_مو_خراش_صورت_در_مرگ_مادر
💬سوال:
اگر دختری در مرگ مادرش، لباس چاک کرده، موهاش را کنده و صورت و بدنش کبود شود؛ آیا باید کفاره بدهد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای: گريه بر ميّت جايز بلكه گاهى در وقت شدت غم مستحب است، وليكن نبايد چيزى بگويد كه موجب غضب پروردگار باشد. و همچنين نوحه خوانى براى ميّت، با شعر و غير شعر، در صورتى كه مشتمل بر دروغ و حرام ديگرى نباشد جايز است، بلكه بنابر احتياط (واجب) بايد مشتمل بر نفرين و مرگ هم نباشد. و بنابر احتياط (واجب) به صورت زدن و خراش دادن پوست و چيدن و كندن مو و داد و فريادى كه از حد اعتدال بيشتر است، جايز نيست. و پيراهن چاك كردن در فوت غير پدر و برادر جايز نيست، بلكه در بعضى از مواردى كه ذكر شد كفّاره واجب مىشود؛ پس در مورد زنى كه مويش را در مصيبت بچيند كفّاره اش، كفّاره ماه رمضان است، و اگر مويش را بكند، كفّاره اش كفّاره قسم است، و همچنين اگر زنى صورتش را به طورى خراش دهد كه خون بيايد، بايد كفّاره قسم بدهد بلكه بنابر احتياط (واجب) در هر حال (اگرچه خون نيايد) بايد كفّاره قسم بدهد. و اگر مردى در فوت همسر و يا فرزندش پيراهن پاره كند، بايد كفّاره قسم بپردازد. و كفّاره قسم، به ده مسكين طعام دادن يا آنان را لباس پوشاندن يا آزاد كردن يك بنده است. و در صورتى كه نتواند، بايد سه روز روزه بگيرد.
📝آیت الله مکارم: جايز نيست انسان در مرگ كسى صورت و بدن خود را بخراشد، و به خود لطمه بزند، و پاره كردن يقه در مرگ غير پدر و برادر نيز، جايز نيست. هرگاه مرد در مرگ زن يا فرزند، لباس خود را پاره كند يا زن در عزاى میت صورت خود را بخراشد بطورى كه خون بيايد، يا موى خود را بكند، بنابر احتياط واجب بايد مانند كفّاره قسم را بدهد، يعنى يك بنده آزاد كند، يا ده فقير راطعام دهد و يا آنها را بپوشاند، بلكه اگر خون هم نيايد به اين دستور عمل نمايد.
📝آیت الله سیستانی: کفاره ندارد و توبه و استغفار کند.
📝آیت الله شبیری زنجانی: موارد مذکور، کفاره ندارد.
📝آیت الله وحید: خراشيدن صورت و بدن و به خود لطمه زدن در مرگ كسى در صورتى كه ضرر معتنا بهى داشته باشد جايز نيست، هر چند در غير اين صورت هم احتياط واجب ترك آن است. بنابر احتياط واجب پاره كردن يقه در مرگ غير پدر و برادر جايز نيست ولى در مصيبت پدر و برادر مانعى ندارد. اگر زن در عزاى ميّت صورت خود را بخراشد و خونين كند، يا موى خود را بكند ـ بنابر احتياط مستحبّ ، ده فقير را طعام دهد و يا بپوشاند و همچنين است اگر مرد در مرگ زن يا فرزند يقه يا لباس خود را پاره كند.
📝آیت الله فاضل: اگر دختر در مرگ مادر صورت خود را بخراشد به طورى كه خون بيايد يا موى خود را بكند باید ده فقير را طعام دهد و يا آنها را بپوشاند و اگر نتواند بايد سه روز روزه بگيرد بلكه اگر خون هم نيايد بنابر احتياط واجب به اين دستور عمل نمايد. برای چاک دادن لباس یا کبود کردن صورت دختر اگر خراش بر نداشته باشد کفاره واجب نیست، لیکن اگر صورت را خراشیده باشد و موهای خودرا نیز کنده باشد برای هر کدام باید یک کفاره بدهید یعنی یا باید ده فقير را طعام دهد و يا آنها را بپوشاند و اگر نتواند بايد سه روز روزه بگيرد.
🆔👇👇
@resule10📚
#چگونگی_محاسبه_ده_روز_سفر_برای_مسافر
💬سوال:
مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند ده روز را چگونه محاسبه کند⁉️⁉️
✅پاسخ:
👇پاسخ اجمالی:
مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند، لازم نیست قصد ماندن شب اول یا شب یازدهم را داشته باشد و همین که قصد کند از اذان صبح روز اول (۱) تا غروب روز دهم بماند باید نماز را تمام بخواند (۲) و هم چنین اگر مثلًا قصدش این باشد که از ظهر روز اوّل تا ظهر روز یازدهم بماند، باید نماز را تمام بخواند (۳).
(۱) 📝آیات عظام ؛خوئی، تبریزی: از طلوع آفتاب روز اوّل.. (سیستانی:) از طلوع فجر روز اول..
(۲) 📝آیت الله مکارم:آن چه برای قصد اقامه که در مسأله پیش گفته شد لازم است، ماندن ده روز است و امّا شب قبل از آن و شب بعد از آن لُزومی ندارد، بنا بر این اگر از اذان صبح روز اوّل تا غروب روز دهم بماند (یعنی ده روز و نه شب) باید نماز را تمام بخواند..
(۳) 📝آیات عظام :گلپایگانی، صافی:) و احتیاط مستحب ّ آن است که در این صورت، نماز را هم شکسته و هم تمام بخواند. (بهجت:) و أحوط این است که جبران کمبود را از شب یازدهم حساب نکند.
📝آیت الله زنجانی:مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند اگر ده شبانه روز کامل (۲۴ ساعت) در جایی بماند بی اشکال نمازش تمام است؛ و اگر قصدش این باشد که ده روز کامل و نه شب بین آن را در جایی بماند، در این صورت نیز باید نمازش را تمام بخواند، بلکه اگر قصدش این باشد که ده روز تلفیقی کامل در جایی بماند (مثلًا تصمیم دارد از ساعت ده روز اوّل ماه تا ساعت ده روز یازدهم ماه در محلّی اقامت کند) باید نماز را تمام بخواند و در صورتی که تصمیم دارد ده روز تلفیقی ناقص در جایی بماند؛ مثلًا تصمیم بگیرد دو ساعت به غروب روز اوّل ماه تا ظهر روز یازدهم ماه در محلّی اقامت کند، بنا بر احتیاط واجب باید نمازش را هم شکسته و هم تمام بخواند و در غیر این چهار صورت نماز مسافر شکسته است.
📝آیت الله فاضل :هر گاه شخصی بخواهد (۲۴۰) ساعت یا بیشتر در محلی بماند قصد اقامت محقق می شود و باید نماز را تمام بخواند. بنا بر این اگر ساعت (۱۰) صبح وارد شهری شود در صورتی قصد اقامت محقق می شود که بخواهد بعد از ساعت (۱۰) صبح روز یازدهم آنجا را ترک کند و اگر اذان صبح در محلی حضور پیدا کرد لازم نیست (۲۴۰) ساعت تمام شود بلکه اگر بخواهد تا غروب روز دهم بماند کفایت می کند و باید نماز را تمام بخواند.
🆔👇👇
@resule10📚
#اذان_گفتن_برای_نماز_عصر
💬سوال:
چنانچه در اول وقت نماز ظهر را بخوانیم آیا برای نماز عصری که بلافاصله بعد از نماز ظهر خوانده می شود، می توان اذان گفت⁉️⁉️
✅ پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
در فرض سؤال اذان ساقط است.
📝آیت الله مکارم:
هر نمازى كه با نماز قبل همراه خوانده شود اذان آن ساقط مى شود اما گفتن اقامه مانعی ندارد؛ فاصله شدن نافله و تعقيب كافى نيست، ولى اگر نمازها را جدا از هم هر يك را در وقت فضيلت خود به جا آورند اذان و اقامه هر دو مستحب است.
📝آیت الله سیستانی:
در فرض سوال اذان از نماز دوم ساقط است.
📝آیت الله شبیری زنجانی:
از موارد سقوط اذان است.
📝آیت الله وحید:
اگر در صحرایِ عرفات و در مسجد نباشید می توانید اذان بگویید و در آن دو مورد در مواردی نمی توانید.
📝آیت الله فاضل:
اگر برای نماز ظهر، اذان گفته باشید و نماز عصر را بلافاصله بعد از اذان ظهر بخوانید (و فاصله بین دو نماز نیفتد) گفتن اذان برای نماز عصر صحیح نیست و اذان ساقط است و تنها اقامه را بخوانید.
🆔👇👇
@resule10📚
#کشتن_حیوان_باردار
💬سوال:
کشتن حیوانی که باردار است چه حکمی دارد⁉️⁉️ آیا خوردن بچهی مردهاش حلال است⁉️⁉️
✅پاسخ:
👇بطور کلی:
1⃣ـ ذبح حیوان باردار، اشکالی ندارد.
2⃣ـ اگر از شکم مادر تذکیه شدهاش مرده بیرون بیاید یا مرده بیرون آورده شود خوردنش حلال است و تذکیهاش به تذکیه مادرش مىباشد، لیکن شرطش این است که تامّ الخلقه باشد و مو یا کرک در آورده باشد وگرنه مردار مىباشد.
3⃣ـ چنانچه همراه ذبح مادر مرده باشد حلال است، بلی اگر بعد از ذبح مادرش زنده باشد و خروجش از شکم مادر زائد بر مقدار متعارف طول کشیده باشد در این فرض اگر در بطن مادر مرده باشد حلال نیست.
📝آیت الله العظمی خامنهای :
1⃣. اگر حیوان حامله حلال گوشت را ذبح شرعى کنند اشکال ندارد.
2⃣و3⃣. اگر از شکم مادر تذکیه شدهاش مرده بیرون بیاید یا مرده بیرون آورده شود خوردنش حلال است و تذکیهاش به تذکیه مادرش مىباشد، لیکن شرطش این است که تامّ الخلقه باشد و مو یا کرک در آورده باشد وگرنه میته مىباشد.
📝آیت الله العظمی سیستانی :
1⃣. اشکال ندارد.
2⃣. حلال است.
3⃣. حلال است.
📝آیت الله العظمی مکارم شیرازی
اگر حیوانی را سر ببرند یا شکار کنند و بچه زندهای از آن بیرون آید، چنانچه آن بچه را مطابق دستور شرع سر ببرند حلال و گرنه حرام است، اما اگر بچه با شکار کردن یا سر بریدن مادر، در شکم او مرده باشد حلال است به شرط این که خلقت بچه کامل شده و مو یا پشم در بدنش روییده باشد.
📝آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
1⃣. مانعی ندارد ولی بهتر این است که صبر کنند تا وضع حمل کند.
2⃣چنانچه تام الخلقه باشد و موی یا پشمش روییده باشد با تذکیه(ذبح) مادرش مذکی خواهد بود.
3⃣. چنانچه همراه ذبح مادر مرده باشد حلال است بلی اگر بعد از ذبح مادرش زنده باشد و خروجش از شکم مادر زائد بر مقدار متعارف طول کشیده باشد در این فرض اگر در بطن مادر مرده باشد حلال نیست.
📝آیت الله العظمی نوری همدانی
1⃣. ذبح حیوان حامله بلامانع است.
2⃣ـ اگر بعد از ذبح و تذکیه حیوان، جنین به صورت مرده خارج شود اگر کامل الخلقه باشد، حلال و پاک است و اگر زنده خارج شود باید ذبح و تذکیه شود.
3⃣ـ از جواب قبل معلوم شد.
🆔👇👇
@resule10📚
#چگونگی_سر_بریدن_حیوان
💬سوال:
چگونگی سر بریدن حیوان ورگ هایی که باید در هنگام ذبح بریده شود کدامند⁉️⁉️
✅پاسخ:
دستور سر بریدن حیوان آن است که حلقوم(مجراى تنفس) و مِرى (مجراى غذا) و دو شاهرگ را که در دو طرف حلقوم است (و به این چهار تا «أوداج أربعه» گفته میشود)، از پایین برآمدگى زیر گلو، به طور کامل ببُرند، و اگر آنها را بشکافند کافى نیست. و در این زمینه، باید به چندنکته توجه شود:
1⃣. لازم است بریدن رگها و مجاری، پشت سر هم باشد. پس اگر بعضى از رگها را ببُرد و صبر کند تا حیوان بمیرد، سپس بقیّه را ببرد فایده نداشته و حیوان حرام میشود، بلکه اگر در این فاصله حیوان هم نمیرد، ولى به طور معمول چهار رگ را پشت سر هم نبرند اشکال دارد و حیوان حلال نمیشود.
2⃣. پیش از بیرون آمدن روح، جدا کردن سر حیوان از بدن، حرام است، ولى با این عمل حیوان حرام نمیشود. همچنین احتیاط آن است که پیش از بیرون آمدن روح، پوست حیوان را نکَنند و مغز حرام را که در تیره پشت است، نبُرّند.
3⃣. اگر بخواهند شتر را بکشند که بعد از جان دادن پاک و حلال باشد باید با شرایطی که براى سر بریدن حیوان گفته شد، چاقو یا چیز دیگرى را که از آهن و برنده باشد، در گودى بین گردن و سینهاش فرو کنند (که این عمل را «نحر» میگویند) و بهتر آن است که شتر در این هنگام ایستاده باشد.
🆔👇👇
@resule10📚
#عزیزم_گفتن_به_نامحرم_بدون_هیچ_قصد_واحساس_
💬سوال:
اگر فردی کلماتی از قبیل "عزیزم" و از این قسم کلمات به جنس مخالف بزند، در صورتی که از به کار بردن این کلمات هیچ گونه احساسی نداشته باشد، حکمش چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
بهطور كلى ارتباط مذکور با نامحرم كه مستلزم مفسده بوده و يا خوف ارتكاب گناه در ميان باشد، جايز نيست.
📝آیت الله سیستانی:
جایز نیست.
📝آیت الله مکارم:
در فرض سوال، از بکار بردن این گونه الفاظ در ارتباط با نامحرم باید به صورت جدی اجتناب نمود.
📝آیت الله شبیری:
هر نوع رفتار و گفتار با نامحرم، که انسان را در معرض گناه قرار می دهد یا نوعا محرک شهوت دیگری است جایز نیست.
📝آیت الله فاضل لنکرانی:
گفتن کلماتی تحریک آمیز مانند عزیزم و امثال آن با نامحرم جایز نیست چون مفسده دارد، هر چند خود قصد خاصی نداشته باشد برای طرف مقابل ممکن است ایجاد مفسده نماید. در مورد خطاب کلمه شما یا تو با نامحرم اشکال ندارد و گفتن شما نیز به عنوان احترام ایجاد مفسده نمی کند. هم چنین صحبت کردن غیر ضروری با نامحرم ایجاد مفسده می کند و باید از صحبت های غیر ضروری نیز خودداری شود.
🆔👇👇
@resule10📚
مادرم! خواستم برایت شعری زیبا بنویسم دیدم هیچ شعر و ترانه ای نمی تواند در ستایش دنیای پرمهرت بازگو کننده عشق من به تو باشد؛ پس فقط به آنچه از دلم بر می آید اکتفا می کنم:از اینکه تو مادر منی، به خود می بالم.
روزت مبارک
پیشاپیش روز مادر و روز زن را اول به مادر و زن خودم بعد به تمام مادران سرزمینم و زنانان پاکدامن و با حیا سرزمینم تبریک تهنیت عرض می کنم ، ان شاءالله همیشه سلامت تندرست باشن 🌺🌺🌺
@resule10
روز #مادر_و_زن هست ولی پیامک تبریک خوب نداری 😞😭🙏
خو اینکه غصه نداره 😳🤔
سریع بیا کانال زیر کلی پیامک عااالی 😍🏃🏃 #مناسبتی_و...👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3778412561Cb70ebf8ef2
#اعضای_حرام_حیوانات_حلال_گوشت
💬سوال:
خوردن چه اعضایی از حیوانات حلال گوشت حرام است⁉️⁉️
✅پاسخ:
پانزده چیز از حیوانات حلال گوشت، حرام است:
1- خون
2- فضله
3- نرى
4- فَرْج
5- بچهدان
6- غُدَد که آن را (دشول) مىگویند. 7- تخم که آن را (دنبلان) مىگویند. 8- چیزى که در مغز کلّه است و به شکل نخود مىباشد.
9- مغز حرام که در میان تیره پشت است.
10- پى که در دو طرف تیره پشت است
11- زهرهدان
12 سپرز (طحال)
13- بولدان (مثانه)
14- حدقه چشم
15- چیزى که در میان سُم است و به آن ذات الاشاجع مىگوینحیوانات
🆔👇👇
@resule10📚
#ساخت_و_خرید_و_فروش_ترقّه
💬سوال:
استفاده از ترقّه و مواد قابل انفجار و ساخت و خرید و فروش آنها اعم از اینکه موجب اذیّت و آزار بشوند یا خیر، چه حکمی دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
در صورتى که موجب اذيّت و آزار ديگران باشد و يا تبذير مال محسوب شود ويا خلاف قانون و مقرّرات نظام جمهورى اسلامى باشد جايز نيست.
چهارشنبه سوری و شرکت در آن مراسم چه حکمی دارد⁉️⁉️
جواب: چهارشنبه سوری هیچ مبنای شرعی ندارد، و مراسم آن اگر مستلزم ضرر و فساد یا همراه ترویج اعتقادات باطل باشد، حرام است.
سوال: اگر کسی در شب چهارشنبه سوری، با انداختن ترقّه و امثال آن، موجب اذیّت و آزار دیگران شده باشد، چه وظیفه ای دارد⁉️
جواب: درفرض سؤال باید توبه و استغفار نماید، و توبه ی از گناه هم با استغفار و پشیمانی از گناه و تصمیم جدّی بر تکرار نکردن آن حاصل میشود. و اگر حق النّاس در میان است- یعنی آسیب بدنی و یا مالی به دیگران وارد کرده-، چنانچه آن شخص را میشناسد، باید خسارت آن را جبران کند، و یا به نحوی رضایت او را احراز نماید؛ و اگر او را نمیشناسد، و معلوم نیست، باید مبلغ خسارت را از طرف او به فقرا صدقه بدهد.
📝آیت الله مکارم شیرازی
چهارشنبه سوری از خرافات است و چنانچه برخی اعمال موجب آزار و اذیت دیگران شود حرام است.
سوال: فرموده بودید که چهارشنبه سوری حرام است آیا پریدن بروی آتش و فقط شادی کردن و سرگرمی در این شب هم اشکال دارد و یا فقط مسائل خرافی و زیانی آن مورد نظر است⁉️⁉️
جواب: بسیاری از خرافات منتهی به شرک می شود زیرا بعضی در انجام این مراسم معتقد بودند آتش زردی آنها را می گیرد و سلامتی به آن می دهد که این عقیده مساله توحید افعالی را زیر سوال می برد البته اینکه شما در چنین مراسمی شب خوشی داشته باشید و با دوستان و خویشان خود شاد باشید کسی مخالف آن نیست اما انجام آن مسائل خرافی و خطرناک است که با آن باید مخالفت کرد.
🆔👇👇
@resule10📚
#اعضای_حرام_حیوانات_حلال_گوشت
💬سوال:
خوردن چه اعضایی از حیوانات حلال گوشت حرام است⁉️⁉️
✅پاسخ:
پانزده چیز از حیوانات حلال گوشت، حرام است:
1- خون
2- فضله
3- نرى
4- فَرْج
5- بچهدان
6- غُدَد که آن را (دشول) مىگویند. 7- تخم که آن را (دنبلان) مىگویند. 8- چیزى که در مغز کلّه است و به شکل نخود مىباشد.
9- مغز حرام که در میان تیره پشت است.
10- پى که در دو طرف تیره پشت است
11- زهرهدان
12 سپرز (طحال)
13- بولدان (مثانه)
14- حدقه چشم
15- چیزى که در میان سُم است و به آن ذات الاشاجع مىگوینحیوانات
🆔👇👇
@resule10📚
#چگونگی_سر_بریدن_حیوان
💬سوال:
چگونگی سر بریدن حیوان ورگ هایی که باید در هنگام ذبح بریده شود کدامند⁉️⁉️
✅پاسخ:
دستور سر بریدن حیوان آن است که حلقوم(مجراى تنفس) و مِرى (مجراى غذا) و دو شاهرگ را که در دو طرف حلقوم است (و به این چهار تا «أوداج أربعه» گفته میشود)، از پایین برآمدگى زیر گلو، به طور کامل ببُرند، و اگر آنها را بشکافند کافى نیست. و در این زمینه، باید به چندنکته توجه شود:
1⃣. لازم است بریدن رگها و مجاری، پشت سر هم باشد. پس اگر بعضى از رگها را ببُرد و صبر کند تا حیوان بمیرد، سپس بقیّه را ببرد فایده نداشته و حیوان حرام میشود، بلکه اگر در این فاصله حیوان هم نمیرد، ولى به طور معمول چهار رگ را پشت سر هم نبرند اشکال دارد و حیوان حلال نمیشود.
2⃣. پیش از بیرون آمدن روح، جدا کردن سر حیوان از بدن، حرام است، ولى با این عمل حیوان حرام نمیشود. همچنین احتیاط آن است که پیش از بیرون آمدن روح، پوست حیوان را نکَنند و مغز حرام را که در تیره پشت است، نبُرّند.
3⃣. اگر بخواهند شتر را بکشند که بعد از جان دادن پاک و حلال باشد باید با شرایطی که براى سر بریدن حیوان گفته شد، چاقو یا چیز دیگرى را که از آهن و برنده باشد، در گودى بین گردن و سینهاش فرو کنند (که این عمل را «نحر» میگویند) و بهتر آن است که شتر در این هنگام ایستاده باشد.
🆔👇👇
@resule10📚
🔴سامانه ثبت شکایات و اعتراضات مردمی معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور:
https://internet.ir/shekayat
مردم عزیز ایران و فعالان فضای مجازی می توانند با در دست داشتن اطلاعات هویتی و تلفن همراه معتبر، با دریافت کد تاییدیه و احراز هویت کامل شکایات و اعتراضات خود به وضعیت فضای مجازی و عملکرد مسئولان این فضا اعلام دارند.
دوستان حتما شکایات خود را ثبت کنید 👆🙏
#خمس_اجاره_منزل
💬سوال:
طبقه بالاى خانه اى (پيش از سكونت در آن) به اجاره داده شده، آيا به آن خمس تعلق مى گيرد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام خمینی، فاضل، سيستانى و مكارم: حكم سرمايه را دارد و بايد خمس آن را بپردازد؛ مگر آنكه با پرداخت خمس آن، نتواند امرار معاش كند.
📝آيات عظام بهجت، تبريزى و نورى: آن مقدار از سرمايه (طبقه ديگر خانه) كه اداره زندگى به آن بستگى دارد، خمس ندارد؛ ولى به مقدار بيش از آن، خمس تعلق مى گيرد.
📝آيات عظام خامنه اى، صافى و وحيد: حكم سرمايه را دارد و بايد خمس آن را بپردازد و چنانچه نمى تواند با پرداخت خمس آن امرار معاش كند، مى تواند با حاكم شرع دستگردان نمايد.
🆔👇👇
@resule10📚
#دیدن_و_لمس_موی_جدا_شده_زن_نامحرم
💬سوال:
مویی که از زن جدا شده و روی فرش افتاده اگر نامحرم ببیند و دست بزند چه حکمی دارد⁉️⁉️
🌸پاسخ اجمالی:
در این زمینه بین فقها اختلاف نظر است، برخی از فقها میگویند بنا بر احتیاط واجب باید از نگاه و لمس موی جدا شده از نامحرم اجتناب شود و برخی نیز معتقدند اگر به قصد لذت نباشد، اشکال ندارد.
✅پاسخ:
📝 آیت الله العظمی خامنهای:
احتیاط واجب آن است که به موى جدا شده نگاه نشود.
📝آیت الله العظمی سیستانی :
حرام نیست.
📝آیت الله العظمی نوری همدانی:
در فرض سؤال، دست زدن خلاف احتیاط است.
🆔👇👇
@resule10📚
#باز_پس_گیری_قرض_الحسنه
💬سؤال:
وجه قابل توجهی را به یکی از دوستان به عنوان قرض الحسنه داده ام، آیا بازپس گیری آن شرایط خاصی دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای: اگر براي بازپرداخت زمان معين نشده است، مي توانيد مطالبه کنيد و مديون در صورت توان بايد بپردازد.
📝آیت الله سیستانی:
اگر قرض گیرنده دارا باشد و قرض مدت دار نبوده باشد می توانید پس بگیرید.
📝آیت الله شبیری زنجانی:
اگر زمان خاصی را برای بازپرداخت معین نکرده اید هر زمان خواستید می توانید وجه تان را مطالبه کنید. البته در صورتی که بیشتر از مستثنیات دین نداشته باشد باید به وی مهلت دهید.
📝آیت الله وحید:
به همان مقدار می توانید پس بگیرید و مشکلی ندارد.
📝آیت الله فاضل:
اگر شرط خاصی برای باز پس گرفتن نگذاشته اید هر وقت بخواهید میتوانید پول خود را پس بگیرید.
@resule10📚
#گریه_در_نماز_برای_گناهی_یا_کار_دنیا
💬سوال:
گریه کردن در نماز برای گناهی که کردیم یا برای کار های دنیوی، چه حکمی دارد⁉️⁉️
✅ پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
از مبطلات نماز آن است كه براى كار دنيا عملاً با صدا گريه كند، ولى اگر براى كار دنيايى بى صدا گريه كند، اشكال ندارد، ولى اگر از ترس خدا يا براى آخرت گريه كند، آهسته باشد يا بلند، اشكال ندارد. بلكه از بهترين اعمال است.
📝آیت الله مکارم شیرازی:
گریه کردن با صدا نماز را باطل مى کند، هر چند بى اختیار شود، بلکه بنابر احتیاط واجب گریه بى صدا نیز نماز را باطل مى کند، اینها در صورتى است که گریه از ترس خدا و براى آخرت نباشد، و الاّ نه تنها نماز را باطل نمى کند، بلکه از بهترین اعمال و از کارهاى اولیاى خداست.
📝آیت الله وحید خراسانی:
اگر کسی برای کار دنیا عمدا گریه کند بنابر احتیاط واجب باید نماز را تمام کند و دوباره بخواند، مگر این که مساله را نداند و در یادگیری مساله کوتاهی نکرده باشد یعنی در ندانستن مساله معذور باشد، ولی اگر از ترس خدا یا برای آخرت گریه کند از بهترین اعمال است.
📝آيت الله سيستاني:
از مبطلات نماز بنابر احتیاط واجب برای کار دنیا عمدا با صدا یا بی صدا گریه کند، ولی اگر از ترس خدا یا از روی شوق به سوی او یا برای آخرت گریه کند، آهسته باشد یا بلند اشکال ندارد، بلکه از بهترین اعمال است بلکه اگر برای خواستن حاجت دنیوی از خدا روی تذلل در پیشگاه او گریه کند، اشکال ندارد، و همچنین گریه برای مصائب اهل بیت (ع).
🆔👇👇
@resule10📚
#راه_رفتن_در_وضو_هنگام_مسح
💬سوال:
اگر هنگام كشيدن مسح سر راه برويم، وضو باطل مى شود⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع: راه رفتن در حال مسح، اشكال ندارد.
.نكته:
1⃣-نبايد به گونه اي راه برود كه فاصله زيادي بين وضو گرفتن بيفتد.
2⃣- در مسح سر و روی پا باید دست را روی آنها بکشد، و اگر دست را نگهدارد و سر یا پا را به آن بکشد باطل است، ولی اگر موقعی که دست را میکشد سر یا پا مختصری حرکت کند اشکال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#شروط_لباس_نماز_گزار
💬سوال:
لباس نمازگزار چند شرط دارد تا نماز صحیح باشد⁉️⁉️
✅پاسخ:
1⃣: آن که پاک باشد.
2⃣: آن که مباح باشد.
3⃣: آن که از اجزاء مردار نباشد.
4⃣ : آن که از حیوان حرام گوشت نباشد.
5⃣و6⃣: آن که اگر نمازگزار مرد است ، لباس او ابریشم خالص و طلا باف نباشد.
🆔👇👇
@resule10📚
#دادن_زکات_به_سید
💬سوال:
به نظر اكثر مراجع دادن صدقه مستحبی به سید اشكال ندارد در حالیكه اكثر مردم فكر می كنند دادن صدقه مستحبی به سید حرام است نظر مراجع رالطف فرمائید⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله امام خمینی: سید نمی تواندازغیرسید زكات بگیرد ولی اگرخمس وسایر وجوهات،كفایت مخارج اورا نكند واز گرفتن زكات ناچار باشد،می توانداز غیر سید زكات بگیرد.ولی احتیاط واجب آن است كه اگر ممكن باشد،فقط به مقداری كه برای مخارج روزانه اش ناچار است بگیرد.
📝آیت الله فاضل:سید می توان از سید زكات بگیرد ولی سید نمی تواندازغیرسید زكات بگیرد ولی اگرخمس وسایر وجوهات،كفایت مخارج اورا نكند واز گرفتن زكات ناچار باشد،می توانداز غیر سید زكات بگیرد.ولی احتیاط واجب آن است كه اگر ممكن باشد،فقط به مقداری كه برای مخارج روزانه اش ناچار است بگیرد.
📝آیت الله بهجت:فقط به مقداری كه برای مخارج سالانه اش ضروری باشد گیرد واگر در اثناء سال بی نیاز شد آن را عودت یابا اذن زكات دهنده به مصرف مستحقین زكات برساند وخودش از خمس استفاده كند.
📝آیت الله مكارم:زكات گیرنده از سادات نباشد مگر اینكه زكات دهنده هم از سادات باشد،ولی اگر خمس وسایر وجوهات كفایت مخارج آن را نكند وناچار به گرفتن زكات باشند،می تواند از غیر سادات زكات بگیرند،اما احتیاط واجب آن است كه فقط به مقدار مخارج روزانه بگیرند.
📝آیت الله زنجانی:سید می تواند از غیر سید زكات مستحبی بگیرد ولی نمی تواند از غیر سید زكات واجب بگیرد،البته اگر خمس وسایر وجوهات كفایت مخارج آن را نكند وناچارباشد كه از زكات واجب غیر سید استفاده كند ،مانعی ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#وطی_حیوان_حلال_گوشت
💬سوال:
آیا گوشت حیوان وطی شده حلال گوشت حرام می شود⁉️⁉️⁉️حکم کلی وطی حیوانات حلال گوشت را لطف فرمائید⁉️
✅پاسخ:
📝آیات عظام بهجت ونوری :اگر نعوذ بالله با گاو و گوسفند و شتر نزدیکی کنند، بول و سرگین آنها نجس میشود و آشامیدن شیر وخوردن گوشت آنها هم حرام است آیت الله نوری و باید بدون آن که تأخیر بیفتد آن حیوان را بکشند و بسوزانند و کسی که با آن وطی کرده پول آن را به صاحبش بدهد.
نوری :بلکه اگر به بهیمه دیگری هم نزدیکی کند، شیر آن حرام میشود.
(نوری): بول و سرگین و نسل آنها نجس میشود و آشامیدن شیر و خوردن گوشت آنها و نسل آنها نیز حرام است.
📝آیت الله نوری: و در این حکم فرقی میان صغیر و کبیر، عالم به حکم و جاهل نیست.
📝آیت الله اراکی:اگر با حیوان حلال گوشتی مانند گاو و گوسفند و شتر نزدیکی کنند، بول و سرگین آنها نجس میشود و آشامیدن شیر آنها هم حرام است و باید فوراً آن حیوان را بکشند و بسوزانند و کسی که با آن وطی کرده، پول آن را به صاحبش بدهد.
📝آیات عظام گلپایگانی،صافی:اگر با حیوان حلال گوشتی که مرسوم است گوشت آن را میخورند مانند گاو و گوسفند نزدیکی کند، بول و سرگین خود آنها و نسل متجدّد آنها نجس میشود و خوردن گوشت و آشامیدن شیر آنها و همین طور خوردن گوشت و آشامیدن شیر نسل متجدّد آنها حرام است چه وطی در قُبُل باشد و چه در دُبُر و وطی کننده صغیر باشد یا کبیر، عالم باشد یا جاهل، مختار باشد یا مکره و موطوء نر باشد یا مادّه؛ و باید فوری آن حیوان را بکشند و بسوزانند و کسی که با آن وطی کرده، پول آن را به صاحبش بدهد.
📝آیات عظام خوئی، تبریزی: اگر با حیوان حلال گوشتی مانند گاو و گوسفند نزدیکی کنند، بول و سرگین آنها نجس میشود و خوردن گوشت و آشامیدن شیر آنها هم حرام است و همچنین است نسل آنها؛ و باید فوری آن حیوان را بکشند و بسوزانند و کسی که با آن وطی کرده، پول آن را به صاحبش بدهد.
📝آیت الله زنجانی:اگر با حیوان حلال گوشتی مانند گاو و گوسفند و شتر نزدیکی کنند، بول و سرگین آنها نجس میشود و خوردن گوشت و آشامیدن شیر آنها هم حرام است، همچنین بچه آنها که در هنگام نزدیکی در شکم حیوان بوده یا پس از آن تولید شود؛ و باید آن حیوان را بکشند و سپس آن را بسوزانند و کسی که با آن وطی کرده و مالکش نیست، باید پول آن را به صاحبش بدهد و اگر گوسفند وطی شده در یک گله مشتبه گردد، باید به وسیله قرعه آن را معین کرده کارهایی را که گفته شد درباره آن اجرا کرد.
📝آیت الله سیستانی:اگر با حیوانی که گوشتش معمولًا مورد استفاده است مانند گاو و گوسفند و شتر نزدیکی کند، بول و سرگین آنها نجس میشود و خوردن گوشت آنها حرام است و همچنین است بنا بر احتیاط واجب آشامیدن شیر آنها، و نسل بعد از وطی آنها، و باید آن حیوان را بکشند و بسوزانند و کسی که با آن وطی کرده، اگر صاحبش نباشد پول آن را به صاحبش بدهد.
📝آیت الله فاضل: حیوان چهارپایی که انسان با آن نزدیکی کرده اگر معمولًا از گوشت و شیر آن استفاده میشود، مانند شتر و گاو و گوسفند باید آن را بدون تأخیر به هر نحو که امکان دارد بکشند و گوشت آن را بسوزانند و کسی که این عمل زشت «وطی» را انجام داده باید پول آن را به صاحبش بدهد و اگر معمولًا از آن استفاده سواری میشود و از گوشت آن استفاده نمیشود، مانند اسب و قاطر و الاغ، باید آن را به شهر دیگر ببرند و در آنجا به فروش برسانند و کسی که عمل «وطی» را انجام داده، خسارت و قیمت آن را بپردازد و اگر این حیوان بین حیوانات دیگر مخلوط و مشتبه شده باید به وسیله قرعه آن را معیّن کنند و حکم شرعی را روی آن انجام دهند.
📝آیت الله مکارم:اگر با گاو و گوسفند و شتر نزدیکی کنند، علاوه بر این که گوشت آنها حرام است، بول و مدفوع آنها نیز بنا بر احتیاط واجب نجس میباشد و آشامیدن شیر آنها نیز حرام است و باید آن حیوان را ذبح کنند و لاشه آن را بسوزانند و کسی که با آن نزدیکی کرده، باید پول آن را به صاحبش بدهد.
🆔👇👇
@resule10📚
#شرایط_شکار_با_سگ_شکاری
💬سوال:
اگر سگ شکاری حیوان وحشی حلال گوشتی را شکار کند پاک بودن و حلال بودن آن حیوان شش شرط دارد آن شش شرط کدامند ⁉️⁉⁉️
✅پاسخ:
1⃣: سگ به طوری تربیت شده باشد که هر وقت آن را برای گرفتن شکار بفرستند برود و هر وقت از رفتن جلوگیری کنند بایستد ولی اگر در وقت نزدیک شدن به شکار، با جلوگیری نایستد مانع ندارد و احتیاط واجب آن است که اگر عادت دارد که پیش از رسیدن صاحبش شکار را میخورد از شکار او اجتناب کنند، ولی اگر اتفاقاً شکار را بخورد اشکال ندارد.
2⃣: صاحبش آن را بفرستد و اگر از پیش خود دنبال شکار رود و حیوانی را شکار کند خوردن آن حیوان حرام است. بلکه اگر از پیش خود دنبال شکار رود و بعداً صاحبش بانگ بزند که زودتر آن را به شکار برساند اگر چه بواسطه صدای صاحبش شتاب کند، بنا بر احتیاط واجب باید از خوردن آن شکار خودداری نمایند.
3⃣:کسی که سگ را میفرستد باید مسلمان باشد یا بچه مسلمان باشد که خوب و بد را بفهمد و اگر کافر یا کسی که اظهار دشمنی با اهل بیت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم میکند سگ را بفرستد، شکار آن سگ حرام است.
4⃣: وقت فرستادن سگ نام خدا را ببرد و اگر عمداً نام خدا را نبرد، آن شکار حرام است، ولی اگر از روی فراموشی باشد اشکال ندارد و اگر وقت فرستادن سگ نام خدا را عمداً نبرد و پیش از آن که سگ به شکار برسد نام خدا را ببرد بنا بر احتیاط واجب باید از آن شکار اجتناب نماید.
5⃣:شکار بواسطه زخمی که از دندان سگ پیدا کرده بمیرد پس اگر سگ، شکار را خفه کند، یا شکار از دویدن یا ترس بمیرد حلال نیست.
6⃣:کسی که سگ را فرستاده وقتی برسد که حیوان مرده باشد، یا اگر زنده است به اندازه سر بریدن آن وقت نباشد و چنانچه وقتی برسد که به اندازه سر بریدن وقت باشد (مثلًا حیوان چشم یا دم خود را حرکت دهد، یا پای خود را به زمین بزند ، چنانچه سر حیون را نبرد تا بمیرد حلال نیست.
🆔👇👇
@resule10📚
#ازدواج_با_مادر_وخواهر_شخص_لواط_دهنده
💬سوال:
چه کسانی نمی توانندبافاعل(انجام دهنده) لواط ازدواج کنند⁉️⁉️
✅پاسخ:
🔊پاسخ اجمالی ودرپایین مطالبی نیزطبق نظر هر مرجع تقلیدی به تنهایی آورده شده
مادر و خواهر و دختر پسری که لواط داده (۱) بر لواط کننده حرام است (۲) اگر چه لواط کننده و لواط دهنده بالغ نباشند (۳) ولی اگر گمان کند که دخول شده ، یا شک کند که دخول شده یا نه ، بر او حرام نمی شوند.
(۱) 📝آیت الله اراکی : مادر و مادر بزرگ و خواهر و دختر و نوه پسری که لواط داده .
(۲) 📝آیت الله مکارم : خواه لواط دهنده بالغ باشد یا نابالغ ، ولی اگر لواط کننده نابالغ باشد حرام نمی شود، همچنین اگر شک داشته باشد که دخول حاصل شده یا نه .
(۳)📝آیات عظام: (خوئی )، (تبریزی )، (صافی ): ( (تبریزی ): بنا بر احتیاط) بر لواط کننده در صورتی که بالغ بوده حرام است .
📝آیت الله فاضل:اگر شخص بالغی با پسر نابالغی لواط کند، با احراز تحقّق دخول ؛ مادر، خواهر و دختر پسر بر او حرام می شود ولی اگر فاعل نابالغ باشد یا شک کند که بالغ بوده بر او حرام نمی شود و چنانچه هر دو بالغ باشند، بنا بر احتیاط بر او حرام می شود.
📝آیت الله سیستانی : مادر و خواهر و دختر پسری که لواط داده ، بر لواط کننده در صورتی که بالغ بوده حرام می شود، هر چند کمتر از ختنه گاه داخل شود؛ و همچنین است بنا بر احتیاط لازم اگر لواط دهنده مرد باشد و یا آن که لواط کننده بالغ نباشد، ولی اگر گمان کند که دخول شده یا شک کند که دخول شده یا نه ، بر او حرام نمی شود؛ و همچنین مادر و خواهر و دختر لواط کننده بر لواط دهنده حرام نیست .
🆔👇👇
@resule10📚
#حکم_مراسم_چهارشنبه_آخر_سال
💬سوال:
نظر فقها و مراجع معظم درمورد چهارشنبه آخر سال(چهارشنبه سوری) چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیتالله العظمی سیستانی:
اموری که به جامعه ضرر میزند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خرید و فروش آن جایز نیست.
📝آیتالله فاضل لنکرانی (ره):
در فرض مزبور که دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جایز نیست.
📝آیتالله میرزا جواد تبریزی (ره):
هیچ یک از این امور، رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد تشویق به دنیا و غافل کردن از آخرت است و این که تصور میکنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا میدارد، تصوری باطل است. آنچه مردم را به عزت میرساند و به حفظ وطن وا میدارد ایمان است و بس.
📝آیتالله علوی گرگانی:
چهارشنبه سوری یکی از سنتهای غلط است که از لحاظ عقلی و شرعی هیچگونه جایگاهی ندارد و از رسوم جاهلیت است و لذا لازم است که مؤمنین از برپایی اینگونه برنامهها اجتناب کنند. مخصوصاً اگر مشتمل بر محرمات باشد و در صورتی که موجب وحشت مردم و زیان و ضرر شود، ضمانت هم دارد.
📝آیتالله العظمی صافی گلپایگانی:
استفتاء جمعی از مردم در خصوص استفاده از مواد محترقه در ایام نوروز: چنانچه این مواد موجب آزار مردم باشد، حرمت آن شدیدتر است و مراسم چهارشنبه سوری از این قبیل است و، چون استفاده از این مواد، از مصادیق لهو و اسراف است، جایز نمیباشد.
وی همچنین در پاسخ به استفتائی در خصوص شرکت در مجالس صوفیان و مدعیان عرفان، بیان داشته است که افکار آنها انحرافی است و شرکت در مجالس آنان حرام و ترویج باطل است.
📝آیت الله خامنهای؛
نظر جنابعالى درباره چهارشنبه سورى چیست؟ جواب: علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود.
📝آیت الله مکارم شیرازی:
منفعت حاصل از خرید و فروش مواد محترقه حرام است.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه چهارشنبه سوری یک مراسم خرافی برگرفته از آیین غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامی هیچ جایگاهی ندارد، یادآور شد: باید سنت هایی، چون دید و بازدید، صله رحم، کمک به دیگران ترویج شود و نباید تسلیم سنتهای خرافی گذشتگان شویم. خرید و فروش، حمل و نقل مواد محترقه که به منجر به ایجاد حادثه و مصدوم شدن دیگران میشود جایز نبوده و منفعت حاصل از آن نیز حرام است.
📝آیتالله بهجت (ره):
این کارها مشروعیت ندارد.
تعبیر قرآن تبعیت کورکورانه از گذشتگان، از پدران، مادران، آباء و اجداد است این هم از موضوعاتی است که قرآن روی آن زیاد تکیه کرده است و آن را منشأ لغزشهای بشر میداند و سخت انتقاد میکند. مثلا میگوید: آنها چنین میگویند: «انا وجدنا آبائنا و جدنا آبائنا علی امه و انا علی آثارهم مقتدون»؛ اینها میگویند: ما پدران خودمان را بر یک طریقهای یافتهایم و ما هم همان طریقه پدران خودمان را میگیریم و میرویم، و به تعبیر امروز سنت گرائی.
🆔👇👇
@resule10📚
#حکم_مراسم_چهارشنبه_آخر_سال
💬سوال:
نظر فقها و مراجع معظم درمورد چهارشنبه آخر سال(چهارشنبه سوری) چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیتالله العظمی سیستانی:
اموری که به جامعه ضرر میزند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خرید و فروش آن جایز نیست.
📝آیتالله فاضل لنکرانی (ره):
در فرض مزبور که دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جایز نیست.
📝آیتالله میرزا جواد تبریزی (ره):
هیچ یک از این امور، رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد تشویق به دنیا و غافل کردن از آخرت است و این که تصور میکنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا میدارد، تصوری باطل است. آنچه مردم را به عزت میرساند و به حفظ وطن وا میدارد ایمان است و بس.
📝آیتالله علوی گرگانی:
چهارشنبه سوری یکی از سنتهای غلط است که از لحاظ عقلی و شرعی هیچگونه جایگاهی ندارد و از رسوم جاهلیت است و لذا لازم است که مؤمنین از برپایی اینگونه برنامهها اجتناب کنند. مخصوصاً اگر مشتمل بر محرمات باشد و در صورتی که موجب وحشت مردم و زیان و ضرر شود، ضمانت هم دارد.
📝آیتالله العظمی صافی گلپایگانی:
استفتاء جمعی از مردم در خصوص استفاده از مواد محترقه در ایام نوروز: چنانچه این مواد موجب آزار مردم باشد، حرمت آن شدیدتر است و مراسم چهارشنبه سوری از این قبیل است و، چون استفاده از این مواد، از مصادیق لهو و اسراف است، جایز نمیباشد.
وی همچنین در پاسخ به استفتائی در خصوص شرکت در مجالس صوفیان و مدعیان عرفان، بیان داشته است که افکار آنها انحرافی است و شرکت در مجالس آنان حرام و ترویج باطل است.
📝آیت الله خامنهای؛
نظر جنابعالى درباره چهارشنبه سورى چیست؟ جواب: علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود.
📝آیت الله مکارم شیرازی:
منفعت حاصل از خرید و فروش مواد محترقه حرام است.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه چهارشنبه سوری یک مراسم خرافی برگرفته از آیین غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامی هیچ جایگاهی ندارد، یادآور شد: باید سنت هایی، چون دید و بازدید، صله رحم، کمک به دیگران ترویج شود و نباید تسلیم سنتهای خرافی گذشتگان شویم. خرید و فروش، حمل و نقل مواد محترقه که به منجر به ایجاد حادثه و مصدوم شدن دیگران میشود جایز نبوده و منفعت حاصل از آن نیز حرام است.
📝آیتالله بهجت (ره):
این کارها مشروعیت ندارد.
تعبیر قرآن تبعیت کورکورانه از گذشتگان، از پدران، مادران، آباء و اجداد است این هم از موضوعاتی است که قرآن روی آن زیاد تکیه کرده است و آن را منشأ لغزشهای بشر میداند و سخت انتقاد میکند. مثلا میگوید: آنها چنین میگویند: «انا وجدنا آبائنا و جدنا آبائنا علی امه و انا علی آثارهم مقتدون»؛ اینها میگویند: ما پدران خودمان را بر یک طریقهای یافتهایم و ما هم همان طریقه پدران خودمان را میگیریم و میرویم، و به تعبیر امروز سنت گرائی.
🆔👇👇
@resule10📚
#ازدواج_با_مادر_وخواهر_شخص_لواط_دهنده
💬سوال:
چه کسانی نمی توانندبافاعل(انجام دهنده) لواط ازدواج کنند⁉️⁉️
✅پاسخ:
🔊پاسخ اجمالی ودرپایین مطالبی نیزطبق نظر هر مرجع تقلیدی به تنهایی آورده شده
مادر و خواهر و دختر پسری که لواط داده (۱) بر لواط کننده حرام است (۲) اگر چه لواط کننده و لواط دهنده بالغ نباشند (۳) ولی اگر گمان کند که دخول شده ، یا شک کند که دخول شده یا نه ، بر او حرام نمی شوند.
(۱) 📝آیت الله اراکی : مادر و مادر بزرگ و خواهر و دختر و نوه پسری که لواط داده .
(۲) 📝آیت الله مکارم : خواه لواط دهنده بالغ باشد یا نابالغ ، ولی اگر لواط کننده نابالغ باشد حرام نمی شود، همچنین اگر شک داشته باشد که دخول حاصل شده یا نه .
(۳)📝آیات عظام: (خوئی )، (تبریزی )، (صافی ): ( (تبریزی ): بنا بر احتیاط) بر لواط کننده در صورتی که بالغ بوده حرام است .
📝آیت الله فاضل:اگر شخص بالغی با پسر نابالغی لواط کند، با احراز تحقّق دخول ؛ مادر، خواهر و دختر پسر بر او حرام می شود ولی اگر فاعل نابالغ باشد یا شک کند که بالغ بوده بر او حرام نمی شود و چنانچه هر دو بالغ باشند، بنا بر احتیاط بر او حرام می شود.
📝آیت الله سیستانی : مادر و خواهر و دختر پسری که لواط داده ، بر لواط کننده در صورتی که بالغ بوده حرام می شود، هر چند کمتر از ختنه گاه داخل شود؛ و همچنین است بنا بر احتیاط لازم اگر لواط دهنده مرد باشد و یا آن که لواط کننده بالغ نباشد، ولی اگر گمان کند که دخول شده یا شک کند که دخول شده یا نه ، بر او حرام نمی شود؛ و همچنین مادر و خواهر و دختر لواط کننده بر لواط دهنده حرام نیست .
🆔👇👇
@resule10📚