#دادن_زکات_به_سید
💬سوال:
به نظر اكثر مراجع دادن صدقه مستحبی به سید اشكال ندارد در حالیكه اكثر مردم فكر می كنند دادن صدقه مستحبی به سید حرام است نظر مراجع رالطف فرمائید⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله امام خمینی: سید نمی تواندازغیرسید زكات بگیرد ولی اگرخمس وسایر وجوهات،كفایت مخارج اورا نكند واز گرفتن زكات ناچار باشد،می توانداز غیر سید زكات بگیرد.ولی احتیاط واجب آن است كه اگر ممكن باشد،فقط به مقداری كه برای مخارج روزانه اش ناچار است بگیرد.
📝آیت الله فاضل:سید می توان از سید زكات بگیرد ولی سید نمی تواندازغیرسید زكات بگیرد ولی اگرخمس وسایر وجوهات،كفایت مخارج اورا نكند واز گرفتن زكات ناچار باشد،می توانداز غیر سید زكات بگیرد.ولی احتیاط واجب آن است كه اگر ممكن باشد،فقط به مقداری كه برای مخارج روزانه اش ناچار است بگیرد.
📝آیت الله بهجت:فقط به مقداری كه برای مخارج سالانه اش ضروری باشد گیرد واگر در اثناء سال بی نیاز شد آن را عودت یابا اذن زكات دهنده به مصرف مستحقین زكات برساند وخودش از خمس استفاده كند.
📝آیت الله مكارم:زكات گیرنده از سادات نباشد مگر اینكه زكات دهنده هم از سادات باشد،ولی اگر خمس وسایر وجوهات كفایت مخارج آن را نكند وناچار به گرفتن زكات باشند،می تواند از غیر سادات زكات بگیرند،اما احتیاط واجب آن است كه فقط به مقدار مخارج روزانه بگیرند.
📝آیت الله زنجانی:سید می تواند از غیر سید زكات مستحبی بگیرد ولی نمی تواند از غیر سید زكات واجب بگیرد،البته اگر خمس وسایر وجوهات كفایت مخارج آن را نكند وناچارباشد كه از زكات واجب غیر سید استفاده كند ،مانعی ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#وطی_حیوان_حلال_گوشت
💬سوال:
آیا گوشت حیوان وطی شده حلال گوشت حرام می شود⁉️⁉️⁉️حکم کلی وطی حیوانات حلال گوشت را لطف فرمائید⁉️
✅پاسخ:
📝آیات عظام بهجت ونوری :اگر نعوذ بالله با گاو و گوسفند و شتر نزدیکی کنند، بول و سرگین آنها نجس میشود و آشامیدن شیر وخوردن گوشت آنها هم حرام است آیت الله نوری و باید بدون آن که تأخیر بیفتد آن حیوان را بکشند و بسوزانند و کسی که با آن وطی کرده پول آن را به صاحبش بدهد.
نوری :بلکه اگر به بهیمه دیگری هم نزدیکی کند، شیر آن حرام میشود.
(نوری): بول و سرگین و نسل آنها نجس میشود و آشامیدن شیر و خوردن گوشت آنها و نسل آنها نیز حرام است.
📝آیت الله نوری: و در این حکم فرقی میان صغیر و کبیر، عالم به حکم و جاهل نیست.
📝آیت الله اراکی:اگر با حیوان حلال گوشتی مانند گاو و گوسفند و شتر نزدیکی کنند، بول و سرگین آنها نجس میشود و آشامیدن شیر آنها هم حرام است و باید فوراً آن حیوان را بکشند و بسوزانند و کسی که با آن وطی کرده، پول آن را به صاحبش بدهد.
📝آیات عظام گلپایگانی،صافی:اگر با حیوان حلال گوشتی که مرسوم است گوشت آن را میخورند مانند گاو و گوسفند نزدیکی کند، بول و سرگین خود آنها و نسل متجدّد آنها نجس میشود و خوردن گوشت و آشامیدن شیر آنها و همین طور خوردن گوشت و آشامیدن شیر نسل متجدّد آنها حرام است چه وطی در قُبُل باشد و چه در دُبُر و وطی کننده صغیر باشد یا کبیر، عالم باشد یا جاهل، مختار باشد یا مکره و موطوء نر باشد یا مادّه؛ و باید فوری آن حیوان را بکشند و بسوزانند و کسی که با آن وطی کرده، پول آن را به صاحبش بدهد.
📝آیات عظام خوئی، تبریزی: اگر با حیوان حلال گوشتی مانند گاو و گوسفند نزدیکی کنند، بول و سرگین آنها نجس میشود و خوردن گوشت و آشامیدن شیر آنها هم حرام است و همچنین است نسل آنها؛ و باید فوری آن حیوان را بکشند و بسوزانند و کسی که با آن وطی کرده، پول آن را به صاحبش بدهد.
📝آیت الله زنجانی:اگر با حیوان حلال گوشتی مانند گاو و گوسفند و شتر نزدیکی کنند، بول و سرگین آنها نجس میشود و خوردن گوشت و آشامیدن شیر آنها هم حرام است، همچنین بچه آنها که در هنگام نزدیکی در شکم حیوان بوده یا پس از آن تولید شود؛ و باید آن حیوان را بکشند و سپس آن را بسوزانند و کسی که با آن وطی کرده و مالکش نیست، باید پول آن را به صاحبش بدهد و اگر گوسفند وطی شده در یک گله مشتبه گردد، باید به وسیله قرعه آن را معین کرده کارهایی را که گفته شد درباره آن اجرا کرد.
📝آیت الله سیستانی:اگر با حیوانی که گوشتش معمولًا مورد استفاده است مانند گاو و گوسفند و شتر نزدیکی کند، بول و سرگین آنها نجس میشود و خوردن گوشت آنها حرام است و همچنین است بنا بر احتیاط واجب آشامیدن شیر آنها، و نسل بعد از وطی آنها، و باید آن حیوان را بکشند و بسوزانند و کسی که با آن وطی کرده، اگر صاحبش نباشد پول آن را به صاحبش بدهد.
📝آیت الله فاضل: حیوان چهارپایی که انسان با آن نزدیکی کرده اگر معمولًا از گوشت و شیر آن استفاده میشود، مانند شتر و گاو و گوسفند باید آن را بدون تأخیر به هر نحو که امکان دارد بکشند و گوشت آن را بسوزانند و کسی که این عمل زشت «وطی» را انجام داده باید پول آن را به صاحبش بدهد و اگر معمولًا از آن استفاده سواری میشود و از گوشت آن استفاده نمیشود، مانند اسب و قاطر و الاغ، باید آن را به شهر دیگر ببرند و در آنجا به فروش برسانند و کسی که عمل «وطی» را انجام داده، خسارت و قیمت آن را بپردازد و اگر این حیوان بین حیوانات دیگر مخلوط و مشتبه شده باید به وسیله قرعه آن را معیّن کنند و حکم شرعی را روی آن انجام دهند.
📝آیت الله مکارم:اگر با گاو و گوسفند و شتر نزدیکی کنند، علاوه بر این که گوشت آنها حرام است، بول و مدفوع آنها نیز بنا بر احتیاط واجب نجس میباشد و آشامیدن شیر آنها نیز حرام است و باید آن حیوان را ذبح کنند و لاشه آن را بسوزانند و کسی که با آن نزدیکی کرده، باید پول آن را به صاحبش بدهد.
🆔👇👇
@resule10📚
#شرایط_شکار_با_سگ_شکاری
💬سوال:
اگر سگ شکاری حیوان وحشی حلال گوشتی را شکار کند پاک بودن و حلال بودن آن حیوان شش شرط دارد آن شش شرط کدامند ⁉️⁉⁉️
✅پاسخ:
1⃣: سگ به طوری تربیت شده باشد که هر وقت آن را برای گرفتن شکار بفرستند برود و هر وقت از رفتن جلوگیری کنند بایستد ولی اگر در وقت نزدیک شدن به شکار، با جلوگیری نایستد مانع ندارد و احتیاط واجب آن است که اگر عادت دارد که پیش از رسیدن صاحبش شکار را میخورد از شکار او اجتناب کنند، ولی اگر اتفاقاً شکار را بخورد اشکال ندارد.
2⃣: صاحبش آن را بفرستد و اگر از پیش خود دنبال شکار رود و حیوانی را شکار کند خوردن آن حیوان حرام است. بلکه اگر از پیش خود دنبال شکار رود و بعداً صاحبش بانگ بزند که زودتر آن را به شکار برساند اگر چه بواسطه صدای صاحبش شتاب کند، بنا بر احتیاط واجب باید از خوردن آن شکار خودداری نمایند.
3⃣:کسی که سگ را میفرستد باید مسلمان باشد یا بچه مسلمان باشد که خوب و بد را بفهمد و اگر کافر یا کسی که اظهار دشمنی با اهل بیت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم میکند سگ را بفرستد، شکار آن سگ حرام است.
4⃣: وقت فرستادن سگ نام خدا را ببرد و اگر عمداً نام خدا را نبرد، آن شکار حرام است، ولی اگر از روی فراموشی باشد اشکال ندارد و اگر وقت فرستادن سگ نام خدا را عمداً نبرد و پیش از آن که سگ به شکار برسد نام خدا را ببرد بنا بر احتیاط واجب باید از آن شکار اجتناب نماید.
5⃣:شکار بواسطه زخمی که از دندان سگ پیدا کرده بمیرد پس اگر سگ، شکار را خفه کند، یا شکار از دویدن یا ترس بمیرد حلال نیست.
6⃣:کسی که سگ را فرستاده وقتی برسد که حیوان مرده باشد، یا اگر زنده است به اندازه سر بریدن آن وقت نباشد و چنانچه وقتی برسد که به اندازه سر بریدن وقت باشد (مثلًا حیوان چشم یا دم خود را حرکت دهد، یا پای خود را به زمین بزند ، چنانچه سر حیون را نبرد تا بمیرد حلال نیست.
🆔👇👇
@resule10📚
#ازدواج_با_مادر_وخواهر_شخص_لواط_دهنده
💬سوال:
چه کسانی نمی توانندبافاعل(انجام دهنده) لواط ازدواج کنند⁉️⁉️
✅پاسخ:
🔊پاسخ اجمالی ودرپایین مطالبی نیزطبق نظر هر مرجع تقلیدی به تنهایی آورده شده
مادر و خواهر و دختر پسری که لواط داده (۱) بر لواط کننده حرام است (۲) اگر چه لواط کننده و لواط دهنده بالغ نباشند (۳) ولی اگر گمان کند که دخول شده ، یا شک کند که دخول شده یا نه ، بر او حرام نمی شوند.
(۱) 📝آیت الله اراکی : مادر و مادر بزرگ و خواهر و دختر و نوه پسری که لواط داده .
(۲) 📝آیت الله مکارم : خواه لواط دهنده بالغ باشد یا نابالغ ، ولی اگر لواط کننده نابالغ باشد حرام نمی شود، همچنین اگر شک داشته باشد که دخول حاصل شده یا نه .
(۳)📝آیات عظام: (خوئی )، (تبریزی )، (صافی ): ( (تبریزی ): بنا بر احتیاط) بر لواط کننده در صورتی که بالغ بوده حرام است .
📝آیت الله فاضل:اگر شخص بالغی با پسر نابالغی لواط کند، با احراز تحقّق دخول ؛ مادر، خواهر و دختر پسر بر او حرام می شود ولی اگر فاعل نابالغ باشد یا شک کند که بالغ بوده بر او حرام نمی شود و چنانچه هر دو بالغ باشند، بنا بر احتیاط بر او حرام می شود.
📝آیت الله سیستانی : مادر و خواهر و دختر پسری که لواط داده ، بر لواط کننده در صورتی که بالغ بوده حرام می شود، هر چند کمتر از ختنه گاه داخل شود؛ و همچنین است بنا بر احتیاط لازم اگر لواط دهنده مرد باشد و یا آن که لواط کننده بالغ نباشد، ولی اگر گمان کند که دخول شده یا شک کند که دخول شده یا نه ، بر او حرام نمی شود؛ و همچنین مادر و خواهر و دختر لواط کننده بر لواط دهنده حرام نیست .
🆔👇👇
@resule10📚
#حکم_مراسم_چهارشنبه_آخر_سال
💬سوال:
نظر فقها و مراجع معظم درمورد چهارشنبه آخر سال(چهارشنبه سوری) چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیتالله العظمی سیستانی:
اموری که به جامعه ضرر میزند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خرید و فروش آن جایز نیست.
📝آیتالله فاضل لنکرانی (ره):
در فرض مزبور که دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جایز نیست.
📝آیتالله میرزا جواد تبریزی (ره):
هیچ یک از این امور، رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد تشویق به دنیا و غافل کردن از آخرت است و این که تصور میکنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا میدارد، تصوری باطل است. آنچه مردم را به عزت میرساند و به حفظ وطن وا میدارد ایمان است و بس.
📝آیتالله علوی گرگانی:
چهارشنبه سوری یکی از سنتهای غلط است که از لحاظ عقلی و شرعی هیچگونه جایگاهی ندارد و از رسوم جاهلیت است و لذا لازم است که مؤمنین از برپایی اینگونه برنامهها اجتناب کنند. مخصوصاً اگر مشتمل بر محرمات باشد و در صورتی که موجب وحشت مردم و زیان و ضرر شود، ضمانت هم دارد.
📝آیتالله العظمی صافی گلپایگانی:
استفتاء جمعی از مردم در خصوص استفاده از مواد محترقه در ایام نوروز: چنانچه این مواد موجب آزار مردم باشد، حرمت آن شدیدتر است و مراسم چهارشنبه سوری از این قبیل است و، چون استفاده از این مواد، از مصادیق لهو و اسراف است، جایز نمیباشد.
وی همچنین در پاسخ به استفتائی در خصوص شرکت در مجالس صوفیان و مدعیان عرفان، بیان داشته است که افکار آنها انحرافی است و شرکت در مجالس آنان حرام و ترویج باطل است.
📝آیت الله خامنهای؛
نظر جنابعالى درباره چهارشنبه سورى چیست؟ جواب: علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود.
📝آیت الله مکارم شیرازی:
منفعت حاصل از خرید و فروش مواد محترقه حرام است.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه چهارشنبه سوری یک مراسم خرافی برگرفته از آیین غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامی هیچ جایگاهی ندارد، یادآور شد: باید سنت هایی، چون دید و بازدید، صله رحم، کمک به دیگران ترویج شود و نباید تسلیم سنتهای خرافی گذشتگان شویم. خرید و فروش، حمل و نقل مواد محترقه که به منجر به ایجاد حادثه و مصدوم شدن دیگران میشود جایز نبوده و منفعت حاصل از آن نیز حرام است.
📝آیتالله بهجت (ره):
این کارها مشروعیت ندارد.
تعبیر قرآن تبعیت کورکورانه از گذشتگان، از پدران، مادران، آباء و اجداد است این هم از موضوعاتی است که قرآن روی آن زیاد تکیه کرده است و آن را منشأ لغزشهای بشر میداند و سخت انتقاد میکند. مثلا میگوید: آنها چنین میگویند: «انا وجدنا آبائنا و جدنا آبائنا علی امه و انا علی آثارهم مقتدون»؛ اینها میگویند: ما پدران خودمان را بر یک طریقهای یافتهایم و ما هم همان طریقه پدران خودمان را میگیریم و میرویم، و به تعبیر امروز سنت گرائی.
🆔👇👇
@resule10📚
#حکم_مراسم_چهارشنبه_آخر_سال
💬سوال:
نظر فقها و مراجع معظم درمورد چهارشنبه آخر سال(چهارشنبه سوری) چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیتالله العظمی سیستانی:
اموری که به جامعه ضرر میزند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خرید و فروش آن جایز نیست.
📝آیتالله فاضل لنکرانی (ره):
در فرض مزبور که دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جایز نیست.
📝آیتالله میرزا جواد تبریزی (ره):
هیچ یک از این امور، رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد تشویق به دنیا و غافل کردن از آخرت است و این که تصور میکنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا میدارد، تصوری باطل است. آنچه مردم را به عزت میرساند و به حفظ وطن وا میدارد ایمان است و بس.
📝آیتالله علوی گرگانی:
چهارشنبه سوری یکی از سنتهای غلط است که از لحاظ عقلی و شرعی هیچگونه جایگاهی ندارد و از رسوم جاهلیت است و لذا لازم است که مؤمنین از برپایی اینگونه برنامهها اجتناب کنند. مخصوصاً اگر مشتمل بر محرمات باشد و در صورتی که موجب وحشت مردم و زیان و ضرر شود، ضمانت هم دارد.
📝آیتالله العظمی صافی گلپایگانی:
استفتاء جمعی از مردم در خصوص استفاده از مواد محترقه در ایام نوروز: چنانچه این مواد موجب آزار مردم باشد، حرمت آن شدیدتر است و مراسم چهارشنبه سوری از این قبیل است و، چون استفاده از این مواد، از مصادیق لهو و اسراف است، جایز نمیباشد.
وی همچنین در پاسخ به استفتائی در خصوص شرکت در مجالس صوفیان و مدعیان عرفان، بیان داشته است که افکار آنها انحرافی است و شرکت در مجالس آنان حرام و ترویج باطل است.
📝آیت الله خامنهای؛
نظر جنابعالى درباره چهارشنبه سورى چیست؟ جواب: علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود.
📝آیت الله مکارم شیرازی:
منفعت حاصل از خرید و فروش مواد محترقه حرام است.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه چهارشنبه سوری یک مراسم خرافی برگرفته از آیین غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامی هیچ جایگاهی ندارد، یادآور شد: باید سنت هایی، چون دید و بازدید، صله رحم، کمک به دیگران ترویج شود و نباید تسلیم سنتهای خرافی گذشتگان شویم. خرید و فروش، حمل و نقل مواد محترقه که به منجر به ایجاد حادثه و مصدوم شدن دیگران میشود جایز نبوده و منفعت حاصل از آن نیز حرام است.
📝آیتالله بهجت (ره):
این کارها مشروعیت ندارد.
تعبیر قرآن تبعیت کورکورانه از گذشتگان، از پدران، مادران، آباء و اجداد است این هم از موضوعاتی است که قرآن روی آن زیاد تکیه کرده است و آن را منشأ لغزشهای بشر میداند و سخت انتقاد میکند. مثلا میگوید: آنها چنین میگویند: «انا وجدنا آبائنا و جدنا آبائنا علی امه و انا علی آثارهم مقتدون»؛ اینها میگویند: ما پدران خودمان را بر یک طریقهای یافتهایم و ما هم همان طریقه پدران خودمان را میگیریم و میرویم، و به تعبیر امروز سنت گرائی.
🆔👇👇
@resule10📚
#ازدواج_با_مادر_وخواهر_شخص_لواط_دهنده
💬سوال:
چه کسانی نمی توانندبافاعل(انجام دهنده) لواط ازدواج کنند⁉️⁉️
✅پاسخ:
🔊پاسخ اجمالی ودرپایین مطالبی نیزطبق نظر هر مرجع تقلیدی به تنهایی آورده شده
مادر و خواهر و دختر پسری که لواط داده (۱) بر لواط کننده حرام است (۲) اگر چه لواط کننده و لواط دهنده بالغ نباشند (۳) ولی اگر گمان کند که دخول شده ، یا شک کند که دخول شده یا نه ، بر او حرام نمی شوند.
(۱) 📝آیت الله اراکی : مادر و مادر بزرگ و خواهر و دختر و نوه پسری که لواط داده .
(۲) 📝آیت الله مکارم : خواه لواط دهنده بالغ باشد یا نابالغ ، ولی اگر لواط کننده نابالغ باشد حرام نمی شود، همچنین اگر شک داشته باشد که دخول حاصل شده یا نه .
(۳)📝آیات عظام: (خوئی )، (تبریزی )، (صافی ): ( (تبریزی ): بنا بر احتیاط) بر لواط کننده در صورتی که بالغ بوده حرام است .
📝آیت الله فاضل:اگر شخص بالغی با پسر نابالغی لواط کند، با احراز تحقّق دخول ؛ مادر، خواهر و دختر پسر بر او حرام می شود ولی اگر فاعل نابالغ باشد یا شک کند که بالغ بوده بر او حرام نمی شود و چنانچه هر دو بالغ باشند، بنا بر احتیاط بر او حرام می شود.
📝آیت الله سیستانی : مادر و خواهر و دختر پسری که لواط داده ، بر لواط کننده در صورتی که بالغ بوده حرام می شود، هر چند کمتر از ختنه گاه داخل شود؛ و همچنین است بنا بر احتیاط لازم اگر لواط دهنده مرد باشد و یا آن که لواط کننده بالغ نباشد، ولی اگر گمان کند که دخول شده یا شک کند که دخول شده یا نه ، بر او حرام نمی شود؛ و همچنین مادر و خواهر و دختر لواط کننده بر لواط دهنده حرام نیست .
🆔👇👇
@resule10📚
#حکم_حیوان_وطی_شده_مکروه_گوشت
💬سوال:
حکم حیوان وطی شده ای که گوشتش مکروه است را از نظر مراجع عظام تقلید ذکر فرمائید⁉️⁉️
✏️پاسخ اجمالی
خوردن گوشت اسب و قاطر و الاغ مکروه است و اگر کسی با آنها وطی کند، یعنی نزدیکی نماید حرام میشوند (۱) و باید آنها را از شهر بیرون ببرند و در جای دیگر بفروشند. (۱)
📝آیت الله اراکی: و باید قیمت آن را به عنوان غرامت به صاحب آنها بپردازند..
📝آیات عظام ؛خوئی، گلپایگانی، تبریزی، صافی،نوری: خود و نسلشان حرام میشوند و بول و سرگین آنها نجس میشود و باید آنها را از شهر بیرون ببرند و در جای دیگر بفروشند و بر وطی کننده لازم است قیمتش را به صاحبش بدهد.
📝آیت الله سیستانی: گوشت آنها حرام میشود، و همچنین شیر آنها و نسل بعد از وطی آنها بنا بر احتیاط واجب، و بول و سرگین آنها نجس میشود و باید آنها را از شهر بیرون ببرند و در جای دیگر بفروشند و بر واطی اگر صاحبش نباشد، لازم است قیمتش را به صاحبش بدهد و پو لی که از فروشش بدست میآید برای واطی است.
📝آیت الله زنجانی: حرام نمیشوند، ولی باید آنها را از شهر بیرون ببرند و در جای دیگری که وضعیت این حیوان را نمیدانند، بفروشند. با عمل زشت وطی، حیوان از ملک مالکش خارج نمیشود، بلکه نزدیکی کننده که مالک حیوان نیست، باید هر مقداری که در اثر بیرون بردن و فروختن این حیوان به مالک ضرر زده است، جبران نماید.
🆔👇👇
@resule10📚
#نزدیکی_در_ایام_استحاضه
💬سوال:
آيا نزديكي در زمان استحاضه جايز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
در استحاضه قليله اشکال ندارد .در استحاضه متوسطه و كثيره اگرغسل هاي خود را انجام بدهد ،اشکال ندارد.
📝آیت الله مکارم شیرازی
نزدیکی در زمان استحاضه قلیله مانعی ندارد اما در زمان استحاضه کثیره تنها در صورتی مجاز است که غسلهای روزانه را انجام داده باشد.
📝آيت الله سيستاني:
مستحاضه ای که غسلهای واجب خود را بجا آورده، رفتن او در مسجد و توقّف در آن، و خواندن آیهای که سجده واجب دارد، و نزدیکی شوهر با او حلال است، اگرچه کارهای دیگری را که برای نماز انجام میداد مثل عوض کردن پنبه و دستمال، انجام نداده باشد. بلکه این کارها بدون غسل نیز جایز است.
🆔👇👇
@resule10📚
#محرمات_زن_نفاس
💬سوال:
چه کار هایی بر زن نفساء حرام است⁉️⁉️
✅پاسخ:
توقّف در مسجد (۱) و رساندن جایی از بدن به خط قرآن و کارهای دیگری که بر حائض حرام است، بر نفساء هم حرام است و آن چه بر حائض واجب و مستحب ّ و مکروه است، بر نفساء هم واجب و مستحب ّ و مکروه میباشد.
(۱) 📝آیت الله فاضل و رفتن به مسجد الحرام و مسجد پیامبر صلی اللّه علیه و آله و سلم..
📝آیت الله زنجانی داخل شدن در مسجد الحرام و مسجد پیامبرصلی اللّه علیه و پیامبر صلی و سلم و نیز در سایر مساجد مگر در حال عبور..
📝آیات عظام خوئی، تبریزی:بنا بر احتیاط توقف در مسجد و کارهای دیگری که بر حائض حرام است، بر نفساء هم حرام است و آن چه بر حائض واجب است بر نفساء هم واجب میباشد.
📝آیت الله سیستانی:آن چه بر حائض واجب است بر نفساء هم واجب میباشد و بنا بر احتیاط واجب توقف در مسجد و دخول آن بدون عبور و عبور از مسجدین (مسجد الحرام و مسجد پیغمبرصلی اللّه علیه و آله و سلم) و خواندن آیات سجده واجب و تماس با خط قرآن و نام خدا بر نفساء حرام است.
🆔👇👇
@resule10📚
#نشانه_هاى_استحاضه
💬سوال:
نشانه خون استحاضه چيست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع: نشانه هاى خون استحاضه به طور غالب عبارت است از:
1⃣رقيق،
2⃣سرد،
3⃣به رنگ زرد (سياهى مايل به سرخ) يا سرخ،
4⃣بدون فشار و سوزش باشد.
🔊تبصره ۱ . خون استحاضه گاهى بر خلاف غالب، ممكن است سياه يا سرخ و گرم و غليظ باشد و با سوزش و فشار خارج شود.[
🔊 تبصره ۲ . خون استحاضه براى تحقق آن مانند خون حيض هيچ شرطى ندارد. بنابراين لازم نيست از سه روز كمتر و از ده روز بيشتر نباشد و نيز به استمرار آن نياز نيست.
🆔👇👇
@resule10📚
#اگر_بداند_یکی_از_دو_ظرف_که_ا_هر_دوی_آنها_استفاده_میکند_نجس_شده
💬سوال:
اگر بداند یکی از دو ظرف که از هر دوی آنها استفاده میکند نجس شده وظیفه مکلف در این صورت چیست⁉️⁉️
💠پاسخ مشترک همه آیات عظام 👇
اگر بداند یکی از دو ظرف یا دو لباسی که از هر دوی آنها استفاده میکند نجس شده و نداند کدام است، باید از هر دو اجتناب کند (۱)، بلکه اگر مثلًا نمیداند لباس خودش نجس شده یا لباسی که هیچ از آن استفاده نمیکند و مال دیگری است، باز هم احتیاط آن است که از لباس خودش اجتناب نماید (۲)، اگر چه لازم نیست.
✅پاسخ:
پاسخ اختصاصی هرمرجعی علاوه بر پاسخ کلی که همه مراجع عظام داده اند در زیر آورده می شود
(۱) 📝آیت الله بهجت: بقیه مسأله ذکر نشده.
📝آیات عظام :اراکی، گلپایگانی، نوری: ولی اگر مثلًا نمیداند لباس خودش نجس شده یا لباسی که هیچ از آن استفاده نمیکند و مال دیگری است، از لباس خودش هم لازم نیست اجتناب نماید.
📝آیات عظام خوئی، سیستانی، تبریزی:ولی اگر مثلًا نمیداند لباس خودش نجس شده یا لباسی که از تصرّف او خارج بوده و مال دیگری میباشد، لازم نیست از لباس خودش اجتناب نماید.
📝آیت الله مکارم:امّا اگر مثلًا نداند لباس خودش نجس شده یا لباس شخص بیگانهای که مورد استفاده او نیست، اجتناب لازم نمیباشد.
(۲) 📝آیت الله فاضل:بقیه مسأله ذکر نشده.
📝آیت الله زنجانی: اگر بداند یکی از دو یا چند ظرف یا دو یا چند لباسی که از هر دوی آنها میتواند استفاده کند نجس شده و نداند کدام است، باید از هر دو یا چند چیز اجتناب کند، ولی اگر مثلًا نداند لباسی که میتواند از آن استفاده کند نجس شده یا لباسی که عادتاً نمیتواند از آن استفاده کند، لازم نیست از لباسی که میتواند از آن استفاده کند اجتناب کند.
📝آیت الله صافی:اگر بداند یکی از دو ظرفی که از هر دو استفاده میکند نجس شده و نداند کدام است باید از هر دو اجتناب کند، ولی اگر یکی از دو لباسی که از هر دو استفاده میکند نجس شده و نداند کدام است میتواند دو نماز بخواند، با هر لباس یک نماز؛ چنانچه میتواند از هر یک انتفاعات دیگر ببرد. بلی اگر در یکی از آنها نماز بخواند نمیتواند به آن اکتفا کند. و اگر با هر دو لباس رطوبت ملاقات کند محل ملاقات نجس میشود چنانکه اگر با هر دو یک نماز بخواند نماز او باطل است.
🆔👇👇
@resule10📚