eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
30.9هزار عکس
10.3هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃تا میتوانے مهربان باش❗️ 🔸خدا،مهربانے را پس انداز ذخیره عمرت میڪند❣ 🍂تا میتوانے دستگیر باش❗️ 🔸خدا درهاے رحمتش را ؛ تا بینهایت برویت باز میڪند❣ #صبحتون_بخیر🙏 🌷↶【 #رساله_تمام_مراجع】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
🌳درختان بهشتي پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله فرمود: هر كس بگويد: سبحان الله خداوند در برابر آن درختي در بهشت براي او مي كارد. و هر كس بگويد: الحمد الله خداوند در برابر آن درختي در بهشت برايش مي كارد. و هر كس بگويد: لا اله الا الله خداوند در برابر آن درختي در بهشت براي او مي كارد. و هر كس بگويد: الله اكبر خداوند در برابر آن درختي در بهشت برايش مي كارد. در اين وقت مردي از قريش به آن حضرت عرض كرد: يا رسول الله! در اين صورت درختان ما در بهشت زياد خواهد بود، چون ما مرتب اين ذكرها را مي گوييم. رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: بلي! درست است لكن مواظب باشيد مبادا آنها را به آتش گناه بسوزانيد چون خداوند مي فرمايد: اي اهل ايمان! خدا و رسولش را اطاعت كنيد و اعمالتان را باطل ننماييد.! •┈••✾🍃🍂🍃✾••┈• 🌷↶【 】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
✨﷽✨ 💠 آیت الله حق شناس (ره): آیت الله العظمی بروجردی (ره) فرمودند: وقتی که از من ذکر خواستند، گفتم ذکر مؤمن، نماز شب است. نماز اول وقت است. اگر انسان، متهجد بشود و اهل شب زنده داری باشد؛ همین او را به مقام نورانیت می رساند. 📚 ز ملک تا ملکوت جلد ۱ ص ۲۵۵ ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈ 🌷↶【 #رساله_تمام_مراجع】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
❤️✨امیرالمؤمنین عليه السلام: ✨سخن نيكو و مختصر بگو؛ ✨زيرا اين براى تو زيباتر است ✨و بر فضل تو، دلالت بيشترى دارد 📚غررالحكم حدیث 2735 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈ 🌷↶【 #رساله_تمام_مراجع】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
✨﷽✨ ❓سوال : استفاده از گردنبند منقش به نام خدا چه حکمی دارد؟ 📝⇦•پاسخ امام خمینی ره و آیات عظام بهجت،خامنه ای،صافی و نوری همدانی: استفاده از آن مانع ندارد، ولی بدون طهارت، آن را مس نکند. 📝⇦•پاسخ آیات عظام تبریزی،سیستانی،فاضل لنکرانی ،مکارم شیرازی و وحید خراسانی: استفاده از آن مانع ندارد، ولی بنابر احتیاط واجب، مس اسم الله بدون وضو جایز نیست." #گردنبند_نام_خدا ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈ 🌷↶【 #رساله_تمام_مراجع】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
✨﷽✨ مرد سرمایه داری در شهری زندگی میکرد اما به هیچکس ریالی کمک نمیکرد . فرزندی هم نداشت . و تنها با همسرش زندگی میکرد . در عوض قصابی در آن شهر بود که به نیازمندان گوشت رایگان میداد . روز به روز نفرت مردم از شخص سرمایه دار بیشتر میشد مردم هرچه او را نصیحت میکردند که این سرمایه را برای چه کسی میخواهی ؟ در جواب میگفت نیاز شما ربطی به من ندارد . بروید از قصاب بگیرید تا اینکه او مریض شد احدی به عیادتش نرفت و در نهایت در تنهایی جان داد . هیچ کس حاضر نشد به تشییع جنازه او برود ... همسرش به تنهایی او را دفن کرد اما از فردای آن روز اتفاق عجیبی در شهر افتاد دیگر قصاب به کسی گوشت رایگان نداد . او گفت کسی که پول گوشت را پرداخت میکرد دیروز از دنیا رفت ..!! قضاوت کار ما نیست قاضی خداست ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈ 🌷↶【 】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬سوال: شیوه تشخیص اقسام استحاضه چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: ۱. برای آن که زن بفهمد استحاضه او از کدام قسم است، بنابر احتیاط واجب باید در وقت هر نماز، مقداری پنبه درون مجرا (فرج) بگذارد و پس از لحظه ای بیرون آورد؛ بنابر این اگر 1⃣ خون به پنبه رسیده ولی در آن نفوذ نکرده و از طرف دیگر آن پیدا نشده «قلیله» است. 2⃣ خون به پنبه نفوذ کرده و از طرف دیگر آن ظاهر شده ولی به دستمال جاری نشده (یعنی دستمال یا نوار بهداشتی که زن ها به طور معمول برای جلوگیری از خون می بندند)، «متوسطه» است. 3⃣ خون در پنبه نفوذ کرده و از طرف دیگر ظاهر شده و به دستمال هم جاری شده، «کثیره» است. [1] 📝آیت الله مکارم: استحاضه فقط دو قسم است، قلیله و کثیره. قلیله آن است که وقتی پنبه را داخل کنند، خون، آن را آلوده کند، ولی از طرف دیگر خارج نشود، خواه در پنبه فرو رود یا نرود و کثیره آن است که در پنبه فرو رود و از آن بگذرد و جاری شود. 📝آیت الله زنجانی: در هر صورت می تواند وارسی نکرده، مطابق احتیاط عمل کند. (مثلا اگر نمی داند استحضاضه قلیله است یا متوسطه، مطابق وظیفه مستحاضه متوسطه عمل کند.) 2. این خودآزمایی باید در وقت نماز و نزدیک خواندن آن باشد، پس اگر قبل از وقت نماز انجام شود، کفایت نمی کند،‌ مگر آن که بداند تا وقت نماز، استحاضه او تغییر نمی کند. 🆔 👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا ذکر تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم نماز سه مرتبه واجب است یا یک مرتبه کفایت می کند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝امام خمینی(ره): در رکعت سوم و چهارم می تواند سه مرتبه تسبیحات اربعه بخواند و اگر یک مرتبه هم تسبیحات اربعه بگوید، کافی است. 📝آیة الله اراکی(ره): در رکعت سوم و چهارم می تواند سه مرتبه بگوید و اگر یک مرتبه بگوید کافی است.   📝آیة الله بهجت(ره): اگر تسبیحات اربعه را یک مرتبه بگوید بنابر اقوی (احتیاط واجب) کافی است، ولی سه مرتبه گفتن آن فضیلت بیشتر دارد و موافق احتیاط است. 📝آیة الله تبریزی(ره): در رکعت سوم و چهارم فقط می تواند یک مرتبه بگوید و بهتر آن است که سه مرتبه بگوید. 📝آیة الله خامنه ای(دام ظلّه): یک مرتبه کافی است هر چند احتیاط این است که سه مرتبه گفته شود. 📝آیة الله خوئی(ره): یک مرتبه کفایت می کند و احتیاط مستحب در سه مرتبه گفتن است. 📝آیة الله سیستانی(دام ظلّه): یک مرتبه کفایت می کند و احتیاط مستحب در سه مرتبه گفتن است. 📝آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه): می تواند یک مرتبه بگوید و احتیاط مستحب آن است که سه مرتبه بگوید. 📝آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه): در رکعت سوم و چهارم گفتن یک مرتبه تسبیحات کافی است و احتیاط مستحب آن است که سه مرتبه بگوید. 📝آیة الله فاضل لنکرانی(ره): احتیاط واجب آن است که تسبیحات اربعه را سه مرتبه بگوید. 📝آیة الله گلپایگانی(ره): یک مرتبه کفایت می کند اگر چه احتیاط مستحب است که سه مرتبه بگوید. 📝آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه): می تواند سه مرتبه تسبیحات اربعه بگوید اگر چه یک مرتبه هم کافی است. 📝آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه): یک مرتبه کفایت می کند، اگر چه احتیاط مستحب در سه مرتبه گفتن است. 📝آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه): تسبیحات اربعه را می توان یک بار گفت احتیاط مستحب آن است که سه مرتبه بگوید. 🆔👇👇 @resule10📚
🌷پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمودند: 💠ای علی! «یس» را بخوان که در آن ده اثر است هر که آن را قرائت کند: ① اگر گرسنه باشد سیرگردد ② اگر تشنه باشد، سیراب گردد ③ اگر عریان باشد، پوشانیده گردد ④ اگر عزب باشد، ازدواج کند ⑤ اگر ترسان باشد، امنیت یابد ⑥ اگر مریض باشد، عافیت یابد ⑦ اگر زندانی باشد، نجات یابد ⑧ اگر مسافر باشد، در سفرش یاری شود ⑨ نزد میت خوانده نمی شود مگر اینکه خدا بر او آسان گیرد ⑩ اگر گمشده داشته باشد، گمشده اش را پیدا کند 📚منبع: ﺍﻟﻤﺼﺒﺎﺡ ﮐﻔﻌﻤﯽ، ﺹ۱۸۲ 🌷↶【 #رساله_تمام_مراجع】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
💠امام جواد عليه السلام : 💟توبه برچهار پايه استواراست: 🌹 پشيمانى دردل، 🌹 آمرزش خواهى به زبان 🌹 عمل كردن با اعضاى بدن 🌹 وتصميم بربازنگشتن به گناه 📚 کشف‌الغمّه، ج٢،ص٣٤٩ 🌷↶【 #رساله_تمام_مراجع】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
❗️سوال : وقف به حرکت و وصل به سکون در نماز اشکال ندارد. 📝آیات عظام وحید خراسانی و مکارم شیرازی: احتیاط واجب آن است که وقف به حرکت ننماید. 📝وقف به حرکت آن است که اعراب آخر کلمه را بگوید و بین آن کلمه و کلمه بعد فاصله دهد مثلا میم ""الرحیم""را کسره بدهد و بعد از قدری فاصله بگوید مالک یوم الدین. 📝وصل به سکون مثل اینکه میم را کسره ندهد و فورا مالک را بگوید. #وقف_به_حرکت 🌷↶【 #رساله_تمام_مراجع】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
✨﷽✨ ♥️ #تصویر_باز_شود☝️ 🌴نماز_دهه_اول _ذی_حجه ✍فراموش نکنین... از #امشب (تا شب عید قربان ) بین نماز مغرب و عشا خونده میشه. 📝✨مثل نماز صبح،در هر رکعت پس از حمد ، سوره توحید و سپس آیه 142 از سوره شریفه اعراف خوانده می شود:   📝✨وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني في قَوْمي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدين 📝✨ثواب خواندن آن،مثل ثوابی است که حاجیان در مکه دارند بدون اینکه چیزی از ثواب آنها کم شود. ↩️ #نشرحداکثری 🌷↶【 #رساله_تمام_مراجع】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
خداوند چه کسانی را دوست دارد ... 1️⃣نیکوکاران👈و اللهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنیِِنَ 2️⃣توبه کنندگان 👈انَّ اللهَ یُحِبُّ التَّوََابیِِنَ 3️⃣اهل طهارت باطن 👈انَّ اللهَ یُحِبُّ...الْمُتَطَهِّریِِنَ 4️⃣اهل تقوا 👈انَّ اللهَ یُحِبُّ الْمُتَّقیِِنَ 5️⃣اهل شکیبایی 👈انَّ اللهَ یُحِبُّ الصَّابِریِِنَ 6️⃣کسانی که عدل را بپا می‌دارند البته خداوند اهل قسط و عدل را دوست دارد 7️⃣جهادگران 👈انَّ اللهَ یُحِبُّ الَّذیِِنَ یُقََاتِلُونَ فِِی سَبیِِلِهِ خدایا مارا جزو کسانی که برای نزدیکی و دوستیت انتخاب کرده ای قرارده 🌷↶【 】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
✨﷽✨ ✅راه حلی برای گناه نکردن ✍جواني نزد عالمي آمد و از او پرسيد: من جوان هستم اما نميتوانم خود را از نگاه كردن به دختران منع كنم، چاره ام چيست؟ عالم كوزه‌اي پر از شير به او داد و به او توصيه كرد كه كوزه را به سلامت به جاي معيني ببرد و هيچ چيز از كوزه نريزد... به يكي از طلبه‌هايش هم گفت او را همراهي كند و اگر شير را ريخت جلوي همه‌ي مردم او را كتك بزند. جوان نيز شير را به سلامت به مقصد رساند. و هيچ چيز از آن نريخت. وقتي عالم از او پرسيد چند دختر را در سر راهت ديدي؟ جوان جواب داد: هيچ، فقط به فكر آن بودم كه شير را نريزم كه مبادا در جلوي مردم كتك بخورم و در نزد مردم خوار وخفيف شوم. 💥عالم هم گفت: حكايت انسان مؤمن هم همین است مومن هميشه خداوند را ناظر بر كارهايش ميبيند و از حساب روز قيامت و بی‌آبرویی در مقابل مردم در صحرای محشر و عذاب جهنم بیم دارد 📿↶【 】↷👇 🍃❣_________📿________❣🍃 http://eitaa.com/joinchat/2851143699C1fbb21ec49
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️ انجام دو غسل حیض و جنابت 🍃🌷↶【 #رساله_تمام_مراجه】↷🌷🍃 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
🔻 سوال: من دو وطن دارم یکی جایی که به دنیا آمدم و دیگری هم جایی که سکونت دارم؛ اکنون می خواهم از محل سکونت خود حرکت کرده و از دو کیلومتری وطن اولم عبور کرده و ۱۵ کیلومتر دورتر از آن بروم و تا بعد از ظهر در آنجا بمانم. حکم نماز و روزه من چگونه است؟ 🔻 پاسخ: 👇👇 👈 امام خامنه ای: اگر از محل سکونت تا مقصد حداقل 20/5 کیلومتر فاصله باشد، نماز شکسته است و عبور از فاصلۀ 2 کیلومتری وطن تأثیر ندارد. [1] 👈 آیت الله مکارم: چنانچه فاصله محل سکونت تا محلی که قصد مسافرت و ماندن به مدت مزبور را دارید، به مقدار مسافت شرعی است نماز شما در آنجا شکسته است و اگر بعد از ظهر مسافرت نمایید، باید روزه را تمام کنید و چنانچه پیش از ظهر مسافرت نمایید روزه باطل است ولی باید بعد از حدترخص محل سکونت روزه ر افطار نمایید و اگر قبل از حد ترخص افطار کنید علاوه بر قضا کفاره هم واجب می شود. [2] 👈 آیت الله شبیری زنجانی: عبور از حوالی وطن قاطع سفر محسوب نمی شود و از مسافت کم نمی شود. اگر مجموع رفت و برگشت حدود40 کیلومتر باشد، نماز شکسته است و روزه باطل می شود، مگر این که برای سفر از شب نیت نداشته اید و سفر اتفاقی بوده باشد که باید روزه آن روز را بگیرید. (لازم به ذکر است اگر از سکونت در محل تولد کنده شده باشید و عرفا در آن جا اقامت نداشته باشید، محل تولدتان وطن محسوب نمی شود و نماز در آنجا شکسته است مگر این که عرفاً کثیر السفر باشید) [3] 👈 آیت الله سیستانی: در فرض مذكور بايد احتياطاً جمع كنيد يعنى هم شكسته بخوانيد هم تمام وروزه بگيريد و قضا كنيد. [4]
💬سوال: واجبات نماز چند چیز است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 1⃣: نیت، 2⃣: قیام یعنی ایستادن، 3⃣: تکبِیرَهُ الاحرام یعنی گفتن اللّه أکبر در اول نماز، 4⃣: رکوع، 5⃣: سجود، 6⃣: قرائت، 7⃣: ذکر (۱)، 8⃣: تشهد، 9⃣: سلام، 🔟: ترتیب و موالات یعنی پی در پی بودن اجزاء نماز. 📝(۱) (مکارم، زنجانی:) ذکر رکوع و سجود. از بین واجبات نماز کدامیک رکنی اند وفرق رکنی با غیر رکنی چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: بعضی از واجبات نماز رکن است، یعنی اگر انسان آنها را به جا نیاورد، (یا در نماز اضافه کند (۱)) عمداً باشد یا اشتباهاً، نماز باطل می شود. و بعضی دیگر رکن نیست، (۲) یعنی اگر عمداً کم یا زیاد شود، نماز باطل می شود و چنانچه اشتباهاً کم یا زیاد گردد نماز باطل نمی شود و رکن نماز پنج چیز است: اول: نیت. دوم: تکبیره الاحرام (۳). سوم: قیام در موقع گفتن تکبیره الاحرام و قیام متصل به رکوع، یعنی ایستادن پیش از رکوع. چهارم: رکوع. پنجم: دو سجده . 🆔👇👇 @resule10📚
حکم بستن چشم ها در نماز 🍃🌷↶【 #رساله_تمام_مراجع】↷🌷🍃 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
💬سوال: آمپول زدن زن به وسيله نامحرم چگونه است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز تبريزى و سيستانى): اگر آمپول زدن توسط هم جنس در دسترس نباشد و ضرورت اقتضا كند، اشكال ندارد. 📝آيات عظام تبريزى و سيستانى: اگر آمپول زدن هم جنس در دسترس نباشد، يا غير هم جنس مهارتش در تزريق بيشتر باشد، اشكال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا استفاده از ظرف هاى طلا و نقره جايز است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، بهجت و خامنه اى: نگه دارى و بكارگيرى آنها در زينت اطاق اشكال ندارد؛ ولى استفاده هاى ديگر مانند خوردن و آشاميدن از آنها حرام است. 📝آيات عظام تبريزى و سيستانى: خوردن و آشاميدن از ظرف هاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتياط واجب، هرگونه استفاده ديگر نيز جايز نيست؛ ولى نگه دارى و يا بكارگيرى آنها در زينت اطاق و مانند آن اشكال ندارد. 📝آية اللّه  وحيد: خوردن و آشاميدن از ظرف هاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتياط واجب، هرگونه استفاده ديگر، هر چند بكارگيرى آن در زينت اطاق نيز جايز نيست؛ ولى نگه دارى آنها اشكال ندارد. 📝آيةاللّه  فاضل: نگه دارى آنها اشكال ندارد؛ ولى استفاده هاى ديگر مانند خوردن و آشاميدن و حتى بكارگيرى آنها در زينت اطاق حرام است. 📝آيات عظام صافى و مكارم: خوردن و آشاميدن از ظرف هاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتياط واجب، هرگونه استفاده ديگر، حتى نگه دارى آنها نيز جايز نيست. 📝آية  اللّه  نورى: خوردن و آشاميدن از ظرف هاى طلا و نقره و هرگونه استفاده ديگر، حتى نگه دارى آنها نيز حرام است 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: افضا چیست⁉️⁉️و حکم آن را از نظر مراجع تقلید بفرمائید⁉️⁉️ ✅پاسخ: افضا شدن یعنی راه بول وحیض یا راه حیض وغایط یکی شده باشد. 💠پاسخ اجمالی: اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند و پیش از آن که نُه سال دختر تمام شود (۱) با او نزدیکی و دخول کند (۲) چنانچه او را افضا نماید هیچ وقت نباید با او نزدیکی کند. 📝آیت الله تبریزی : با او نزدیکی کند، أظهر آن است که بعد از بلوغ دختر، نزدیکی با او حرام نیست ولی أحوط آن است که او را طلاق دهد. 📝آیت الله گلپایگانی و اراکی: احتیاط واجب آن است که تا آخر عمر از دخول به او خودداری نماید. 📝آیت الله بهجت: بنا بر احتیاط واجب ، دیگر هیچ وقت نباید با او نزدیکی کند. ولی از زوجیّت او بدون طلاق بیرون نمی رود، در هر صورت تا وقتی هر دو زنده هستند نفقه زن بر مرد است و غیر از مهر، دیه هم بر مرد واجب می شود، و چنانچه افضا نکرده باشد، هر چند مرتکب حرام شده ، ولی بنا بر أظهر آن زن بر او حرام نمی شود. 📝آیت الله خوئی : نزدیکی با دختری که بالغ نشده حرام است ولی اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند و پیش از آن که نُه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی کند، أظهر آن است که بعد از بلوغ دختر نزدیکی با او حرام نیست اگر چه افضاء نموده باشد (معنای افضا در مسأله [۲۳۸۰] گذشت ) ولی أحوط این است که او را طلاق دهد. 📝آیت الله مکارم : هرگاه کسی دختر نابالغی را با اجازه ولی ّ او برای خود عقد کند پیش از آنکه نه سال دختر تمام شود نزدیکی کردن با او حرام است و بعد از نُه سال نیز اگر استعداد جسمانی ندارد اشکال دارد ولی در هر حال اگر نزدیکی کند و او را افضا نماید آن زن بر او حرام نمی شود مخصوصاً اگر از طریق جراحی یا درمان خوب شود و به حال اصلی باز گردد، بنا بر این در مسأله نزدیکی با زن علاوه بر تمام شدن سن نُه سال لازم است رُشد جسمانی برای نزدیکی نیز داشته باشد و اگر بیم افضا و ناقص شدن زن باشد نزدیکی با او اشکال دارد هر چند به سن بلوغ رسیده باشد. 📝آیت الله سیستانی : اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند؛ حرام است پیش از آن که نُه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی کند، ولی اگر نزدیکی بکند، بعد از بلوغ دختر نزدیکی با او حرام نیست اگر چه افضاء نموده باشد (معنای افضاء در مسأله [۲۳۸۰] گذشت ) ولی در صورت افضاء باید دیه او را بدهد که دیه کشتن یک انسان است ، و همیشه باید مخارج زندگی او را بدهد حتی پس از طلاق بلکه بنا بر احتیاط واجب حتی اگر آن دختر پس از طلاق با دیگری ازدواج نماید. 📝آیت الله صافی: اگر کسی دختر نا بالغی را برای خود عقد کند، نباید پیش از آنکه نُه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی و دخول کند، و اگر پیش از آنکه نُه سالش تمام شود با او نزدیکی کرد ظاهر این است که موجب حرمت نزدیکی با او بعد از نُه سال نمی شود اگر چه احتیاط این است که تا آخر عمر خصوصاً اگر افضا نموده باشد از دخول به او با رضایت او خودداری نماید و الّا او را طلاق دهد. 🆔👇👇 @resule10📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام باقر(ع)می فرمايند: همان گونه ڪه مردان دوست دارند زينت و آرايش را در زنانشان ببينند، زنان نيز دوست دارند؛ زينت و آرايش را در مردانشان ببينند 📚مڪارم الاخلاق، ص۸۰ ✨شهادت امام باقر (ع) تسلیت باد ✨ ‌