#نماز_و_روزه_دانشجویان_در_صورت_اقامت_کمتر_از_ده_روز_در_خوابگاه
💬سوال:
دانشجویانی که در خوابگاه ده روز یا بیشتر می مانند و بین آن جا و محل تحصیل رفت و آمد می کنند و فاصلة بین آن دو، کمتر از چهار فرسخ شرعی (5/22 کیلومتر) است، حکم نماز و روزه شان چگونه است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله امام خمینی: اگر در مدت ده روز، تنها یک مرتبه و به اندازه دو ساعت، از خوابگاه به دانشگاه بروند، نماز، تمام و روزه، صحیح است و در غیر این صورت، نماز، شکسته است و روزه صحیح نیست.
📝آیات عظام بهجت، سیستانی، فاضل، صافی، مکارم، نوری و وحید: در فرض یاد شده، نماز، تمام و روزه، صحیح است.
📝آیت اللّه تبریزی: بنابر احتیاط واجب، باید نماز را بین شکسته و تمام جمع کنند و اگر روزه بگیرند، صحیح است و قضا ندارد.
📝آیت اللّه خامنه ای: اگر در مدت ده روز، به اندازة یک تا دو ساعت در روز- یا چند روز که مجموع آن به مقدار یک سوم روز یا یک سوم شب باشد- از خوابگاه به دانشگاه بروند، نماز، تمام و روزه، صحیح است و در غیر این صورت، نماز، شکسته است و روزه، صحیح نیست.
🆔👇👇
@resule10📚
#نماز_و_روزه_استادان_در_محل_غیر_شغلی
💬سوال:
حکم نماز و روزه استادانی که یک یا چند روز در هفته، به محل تدریس (که فاصلة آن با وطن بیش از مسافت شرعی است)، رفت و آمد دارند؛ در دو صورت زیر در محل تدریس و بین راه چگونه است⁉️⁉️
✅پاسخ:
الف. محل تدریس، یک شهر است.
ب. محل تدریس، شهرهای مختلف است.
📝آیت الله امام خمینی: نماز، شکسته است و روزه، صحیح نیست.
📝آیات عظام بهجت، خامنه ای، فاضل و نوری: اگر رفت و آمد حداقل تا مدتی ادامه داشته باشد - که عرف، این کار را شغل او بداند - نماز، تمام و روزه، صحیح است.
📝آیت اللّه تبریزی: اگر در هفته حد اقل یک بار برای تدریس، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد می کنند، نماز، تمام و روزه، صحیح است. اگر رفت و آمدشان در مدت هشت یا نُه روز، یک بار انجام می گیرد، باید احتیاط کنند؛ یعنی نماز را تمام و شکسته بخوانند و اگر روزه بگیرند، صحیح است و قضا ندارد.
📝آیت اللّه سیستانی: اگر در ماه، ده روز یا بیشتر در سفر باشند و این امر در مدت یک سال، شش ماه و در مدت بیش از یک سال، تا سه ماه ادامه داشته باشد، نماز، تمام و روزه، صحیح است. اگر در ماه، نه یا هشت روز در سفر باشند، باید احتیاط کنند؛ یعنی نماز را تمام و شکسته بخوانند و روزه بگیرند و قضای آن را نیز به جا آورند.
📝آیت اللّه صافی: اگر رفت و آمد حد اقل برای مدت چهار ماه ادامه داشته باشد، نماز، تمام و روزه، صحیح است.
📝آیت اللّه وحید: اگر چهار روز در هفته را به محل تدریس رفت و آمد داشته باشند، نماز آنان تمام و روزه شان صحیح است. اگر سه روز در سفر باشند، بنابر احتیاط، بین نماز شکسته و تمام، جمع کنند و بنابر احتیاط، روزه بگیرند و قضای آن را نیز به جا آورند و اگر کمتر از سه روز باشد، نماز، شکسته است و روزه، صحیح نیست.
🆔👇👇
@resule10📚
#صحبت_کردن_با_نامزد_و_کسی_که_قصد_ازدواج_در_آینده_با_او_دارد
💬سوال:
آیا صحبت کردن با نامزد جایزاست⁉️⁉️ صحبت کردن با دختری که قصد ازدواج در آینده داریم جایز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيت الله مكارم:
آیا صحبت کردن با نامزد جایز است ⁉️⁉️
اگر صيغه محرميت با اذن پدر دختر جاري نشده تنها در حد صحبت کردن در مورد ازدواج آن هم با هماهنگي خانواده مجازيد اما هر گونه ارتباط عاطفي يا فيزيکي حرام است.
📝آیت الله کشمیری :
مکالمه تلفنى پسر و دختر و مراوده طرفین جهت دوستى چه حکمى دارد⁉️⁉️اگر این گونه امور مقدّمهاى براى تحقیق پیرامون ازدواج باشد چه صورت دارد⁉️⁉️
جایز نیست؛ مگر به مقدارى که براى تحقیق در ازدواج ضرورت دارد.
📝آيت الله سيستاني:
آیا جایز است با بانوانی بدون لذّت جنسی هم صحبت شد به آن قصد که نسبت به یکی از ایشان شناخت پیدا کند و سپس پیشنهاد ازدواج موقّت دهد⁉️⁉️
اگر صحبت، از اندازه خارج نباشد و طوری نشود که با زن بیگانه و نامحرم آنگونه صحبت نمی کنند، مانعی ندارد.
آیا صحبت کردن با نامزد جایز است⁉️⁉️
چنانچه عفت در نگاه و صحبت را رعایت کنند و از افتادن در گناه ایمن باشند اشکال ندارد ولی شوخی کردن و وارد شدن در گفته های غیر اخلاقی و عاشقانه حرام می باشد، و لی تمام این موارد بعد از عقد شرعی حلال است .
🆔👇👇
@resule10📚
#خمس_طلا_و_زیور_آلات_زنانه
💬سوال:
آيا به طلا و زيورآلات زنانه كه زن از درآمد شخصى تهيه كرده و خود را با آن زينت مى كند ـ بعد از فروختن، خمس تعلق مى گيرد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله امام خمینی: اگر در همان سال (سال خريد) فروخته شود. چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد، بايد فورا خمس آن را بدهد.
📝آيت اللّه بهجت: چنانچه پول فروش تا سر سال خمسى زياد بيايد، بنابر احتياط واجب خمس دارد.
📝آيت اللّه تبريزى: مقدار تفاوت قيمت خريد و قيمت فروش، جزء درآمد سال شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بپردازد.
📝آيه اللّه فاضل: اگر در همان سال (سال خريد) فروخته شود، چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد ـ به مقدار تفاوت قيمت خريد و قيمت فروش ـ جزء درآمد سال شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بدهد.
📝آيت اللّه خامنه اى: اگر وسايل مورد نياز در همان سال خريد فروخته شود، به پول فروش آن خمس تعلق مى گيرد؛ ولى اگر بعد از گذشت سال خمسى بفروشد، به آن خمس تعلق نمى گيرد.
📝آيات عظام سيستانى و صافى: اگر در همان سال (سال خريد) فروخته شود، چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زياد، بيايد بنابر احتياط واجب، خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد، ـ به مقدار تفاوت قيمت خريد و قيمت فروش ـ جزء درآمد سال شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بدهد.
📝آيت اللّه مكارم: پول فروش آن در هر حال خمس ندارد.
📝آيت اللّه نورى: اگر در همان سال (سال خريد) فروخته شود، چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد، پول آن خمس ندارد.
📝آيت اللّه وحيد: مقدار تفاوت قيمت خريد و قيمت فروش، جزء درآمد سال شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، بنابر احتياط واجب خمس آن را بدهد.
🆔👇👇
@resule10📚
#انگور_و_آب_انگور_خودی_خود_ب_جوش_بیاید
💬سوال:
آیا اگرانگور وآب انگور به خودی خود جوش بیاید حرام ونجس است⁉️⁉️
👇پاسخ اجمالی:
اگر انگور و آب انگور به خودی خود جوش بیاید، حرام، ولی نجس نیست مگر آن که معلوم شود که مست کننده است (۱) و اگر به واسطه پختن جوش بیاید خوردنش حرام است ولی نجس نیست.
✅پاسخ:
(۱) 📝آیت الله اراکی: اگر انگور و آب انگور به خودی خود جوش بیاید، حرام و پاک بودن آن محل اشکال است.
📝آیات عظام :خوئی، فاضل، تبریزی: اگر انگور و آب انگور به خودی خود یا به واسطه پختن جوش بیاید، پاک است ولی خوردن آن حرام است.
📝آیت الله گلپایگانی و صافی: آن چه به آتش جوش آمده اگر به آتش، دو ثلث آن کم شود حلال میشود و آن چه به غیر آتش جوش آمده به سرکه شدن حلال میشود.
📝آیت الله زنجانی:خوردن آن حرام و بنا بر احتیاط نجس میباشد.
📝آیت الله مکارم:هر گاه آب انگور به خودی خود جوش آید (جوش آمدنی که معمولًا مقدّمه شراب شدن است) نجس و حرام است، ولی اگر با حرارت آتش یا غیر آن به جوش آید نجس نیست، ولی خوردنش حرام است هم چنین آب خرما و مویز و کشمش بنا بر احتیاط واجب.
📝آیت الله نوری: اگر آب انگور به خودی خود جوش بیاید نجس است و اگر بواسطه پختن جوش بیاید، خوردنش حرام است؛ ولی نجس نیست. و اگر به واسطه جوشاندن به آتش، دو سوّم آن کم شود حرام بودن آن نیز برطرف میشود.
📝آیت الله بهجت: اگر انگور و آب انگور به واسطه پختن یا غیر آن، جوش بیاید، بنا بر اقوی و احوط، نجس و خوردنش حرام است و باید از آن اجتناب نمود.
📝آیت الله سیستانی: اگر آب انگور به خودی خود یا به واسطه پختن جوش بیاید، پاک، ولی خوردن آن حرام است و هم چنین انگور جوشیده، بنا بر احتیاط واجب حرام است ولی نجس نیست.
🆔👇👇
@resule10📚
هدایت شده از 🌹 رساله تمام مراجع🌹
#خمس_هدیه_طلا_
💬سوال:
خانمى كه مقدارى طلا به او هديه شده و الان هم از آن طلا استفاده مى كند، آيا بايد خمس آن را بپردازد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، خامنه اى و نورى: خير، هديه خمس ندارد.
📝آيات عظام بهجت، تبريزى، سيستانى، فاضل، صافى، مكارم و وحيد: چنانچه زينت آلات مزبور، مورد نياز و يا در شأن او باشد، خمس ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
هدایت شده از 🌹 رساله تمام مراجع🌹
#خمس_هدیه_طلا_
💬سوال:
خانمى كه مقدارى طلا به او هديه شده و الان هم از آن طلا استفاده مى كند، آيا بايد خمس آن را بپردازد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، خامنه اى و نورى: خير، هديه خمس ندارد.
📝آيات عظام بهجت، تبريزى، سيستانى، فاضل، صافى، مكارم و وحيد: چنانچه زينت آلات مزبور، مورد نياز و يا در شأن او باشد، خمس ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#تقلب_دانش_آموز_و_دانشجو
💬سؤال:
اگر دانش آموز یا دانشجویی در امتحانات با تقلب نمره قبولی کسب کند و به مرحله ی بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند، حکم استفاده از این مزایا چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنهای:
تقلب حرام است، ولی اگر تخصص و مهارت لازم را برای کاری که برای آن استخدام شده دارد و مقررات استخدام رعایت شده، استخدام و دریافت حقوق اشکال ندارد.
📝آیت الله فاضل :
مشکل است، شرعاً نمی تواند از این مزایا استفاده کند.
📝آیت الله بهجت:
باید جبران کند آن درس را.
📝آیت الله صافی گلپایگانی: تقلب در هر امری جایز نیست.
📝آیت الله مکارم:
درصورتی که در یکی دوماده ب درسی تقلب کرده باشد،هرچندکار خلاف کرده،ولی مدرک گرفته شده وادامه ی تحصیل واستخدام با آن مدرک اشکال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#برداشتن_و_کوتاه_کردن_ابروها
💬سوال:
حکم برداشتن و کوتاه کردن ابرو برای مردان چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
اگر تشبه مرد به زن محسوب شود و یا مفسده انگیز باشد و یا ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آید، جایز نیست.
📝آیت الله مکارم:
تراشیدن ریش و برداشتن ابرو برای مردان چه حکمی دارد⁉️⁉️
در مورد ریش تراشی، احتیاط در ترک آن است، ولى چنانچه قسمت چانه باقى بماند، که گاه به آن ریش پروفسورى گفته مى شود، کافى است. و جوانانى که محاسن آنها به صورت نامنظّم روئیده مى توانند آن را بتراشند تا به صورت کامل درآید.
در مورد آرایش، جایز نیست مردان خود را شبیه زنان کنند، ولى اصلاح جزیى و مرتّب کردن بعضى از قسمتها که منظره خوشایندى ندارد، اشکالى ندارد.
📝آيت الله سيستاني
حکم برداشتن و کوتاه کردن ابرو برای مردان چیست⁉️⁉️
فی نفسه اشکال ندارد ولی اگر تشبه به زنان شود احتیاط واجب ترک آن است
آیا برداشتن مقداری از ابرو برای مرد حرام است⁉️⁉️
فی نفسه مانعی ندارد .
🆔👇👇
@resule10📚
#رهن_و_اجاره_۲
💬سوال:
آنچه امروزه در بین مردم متعارف شده که هنگام اجاره دادن خانه مبلغی را جلوتر می گیرند، از نظر شرعی چه وجهی دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
در صورتی که مالک، خانه خود را به مدّت معيّن و اجرت مشخصی اجاره بدهد به اين شرط که مستأجر مبلغی را به عنوان قرض به او بپردازد، اشکال ندارد هرچند مالک با توجه به آن مبلغ اجاره خانه را از اجرت المثل آن کمتر قرار دهد، ولی اگر از مستأجر قرض بگيرد به اين شرط که خانه خود را مجانی در اختيار او قرار دهد و يا خانه اش را به اجرت المثل يا کمتر و يا بيشتر از آن به او اجاره بدهد، بهطوری که آنچه در ابتدا بين آن دو محقق می شود قرض دادن و قرض گرفتن باشد و اجاره دادن خانه به مستأجر و يا قراردادن آن در اختيار او به عنوان شرط در قرض باشد، همه اين موارد حرام و باطل هستند.
📝 آیت الله مکارم
روش صحیح و شرعی رهن و اجاره ملک
در ميان بعضى از مردم معمول است كه وامی به صاحب خانه می دهند و خانه او راگرو برمی دارند به شرط اينكه قيمت كمترى جهت مال الاجاره بپردازند، يا اصلًا مال الاجاره اى ندهند که در عرف به آن خانه رهنى می گويند، آیا این کار صحیح است⁉️⁉️
این کار ربا و حرام است، راه صحیح آن است که اوّل صاحبخانه، خانه را به او به مبلغى اجاره دهد ولو مقدار کمى باشد و در ضمن اجاره شرط نماید که باید فلان مقدار وام به او بدهد و خانه را در مقابل آن گرو بگذارد، در این صورت ربا نیست و حلال است.
📝آیت الله زنجانی:
آیا اجاره به شرط رهن که در حقیقت همان اجاره به شرط قرض است،جایز است⁉️⁉️
اگر بگوید هرکس این مبلغ به من قرض دهد من خانه ام را به وی اجاره میدهم ،صحیح است.
📝آیت الله سیستانی:
آیا خانه رهن تنها دادن یعنی بدون در یافتهیچگونه اجاره ایراد دارد⁉️⁉
️ اگرمشروط به استفاده از خانه باشد قرض ربوی خواهد بود.
آیا آنچه که بین مردم متداول است که بعنوان رهن منزل مبلغ کلانی پیش پرداخت می کنندودیگر از اجاره ماهانه معاف هستند ودر پایان انقضاء اجاره مبلغ را پس میگیرند آیا شرعیت دارد⁉️⁉️
آنچه فعلا بعنوان رهن در میان مردم معروف استدر واقع رهن نیست ،بلکه پولی را به صاحب خانه قرض می دهد ودر مقابل از سکنای خانه استفاده می کند ،واین کار اگر بدون اجاره باشد ربا وحرام است، وحق ندارددر خانه زندگی کند واگربا اجاره باشد پس اگر قرض دادن مشروط به اجاره باز هم حرام است، واگراجاره به شرط قرض باشد به احتیاط واجب جایز نیست.ودر مورد احتیاط مذکور میتواند به فقیه دیگری مراجعه کند.
🆔👇👇
@resule10📚
#رهن_و_اجاره_۱
💬سوال:
براى رهن خانه چه كنيم تا دچار ربا نشويم⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز سيستانى ): راه صحيح آن است كه از اول به عنوان اجاره قرارداد بسته شود ؛ به طورى كه مالك، خانه خود را تا مدت مشخص به مبلغ معينى، به مستأجر اجاره دهد و شرط كند كه مستأجر مبلغى را به او قرض دهد. اما اگر اول به عنوان قرض، پول را به صاحبخانه دهد – به شرط آنكه خانه را به كمتر از قيمت اجاره دهد ربا و حرام است.
📝آيةاللَّه سيستانى: اجاره به شرط قرض، بنابر احتياط واجب جايز نيست.
🆔👇👇
@resule10📚
#محرمات_آمیزش
💬سوال:
چه زماني نزديكي حرام است
موارد و زمان هايى كه نزديكى در آنها حرام است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع وآیت الله وحید:
➖در حال احرام،
➖زمان نفاس،
➖در حال اعتكاف،
➖دوران قاعدگى، (حيض-پريودي)
➖در حال روزه واجب،
➖زمانى كه زن كمتر از نه سال داشته باشد،
➖جايى كه طواف و نماز نساء در حج را به جا نياورده باشد.
📝آیت الله مکارم:
نزديكىهاى حرام :
نزديكى با همسر در اين اوقات حرام است:
1⃣ايّام عادت ماهيانه
2⃣. در حال روزه ماه رمضان
3⃣. در حال احرام
4⃣. در حال اعتكاف
5⃣. در استحاضه كثيره مگر اينكه غسلهاى روزانه را انجام داده باشد. نزديكى در ساير ايّام هرگاه ضررى براى زوج يا زوجه و يا جنين (در زنان باردار) نداشته باشد مانعى ندارد؛ هرچند سزاوار است در شبها وروزهاى شهادت ائمّه پرهيز شود.
🆔👇👇
@resule10📚