eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
30.9هزار عکس
10.2هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: دانشجویانی که در خوابگاه ده روز یا بیشتر می مانند و بین آن جا و محل تحصیل رفت و آمد می کنند و فاصلة بین آن دو، کمتر از چهار فرسخ شرعی (5/22 کیلومتر) است، حکم نماز و روزه شان چگونه است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله امام خمینی: اگر در مدت ده روز، تنها یک مرتبه و به اندازه دو ساعت، از خوابگاه به دانشگاه بروند، نماز، تمام و روزه، صحیح است و در غیر این صورت، نماز، شکسته است و روزه صحیح نیست. 📝آیات عظام بهجت، سیستانی، فاضل، صافی، مکارم، نوری و وحید: در فرض یاد شده، نماز، تمام و روزه، صحیح است. 📝آیت اللّه تبریزی: بنابر احتیاط واجب، باید نماز را بین شکسته و تمام جمع کنند و اگر روزه بگیرند، صحیح است و قضا ندارد. 📝آیت اللّه خامنه ای: اگر در مدت ده روز، به اندازة یک تا دو ساعت در روز- یا چند روز که مجموع آن به مقدار یک سوم روز یا یک سوم شب باشد- از خوابگاه به دانشگاه بروند، نماز، تمام و روزه، صحیح است و در غیر این صورت، نماز، شکسته است و روزه، صحیح نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: حکم نماز و روزه استادانی که یک یا چند روز در هفته، به محل تدریس (که فاصلة آن با وطن بیش از مسافت شرعی است)، رفت و آمد دارند؛ در دو صورت زیر در محل تدریس و بین راه چگونه است⁉️⁉️ ✅پاسخ: الف. محل تدریس، یک شهر است. ب. محل تدریس، شهرهای مختلف است. 📝آیت الله امام خمینی: نماز، شکسته است و روزه، صحیح نیست. 📝آیات عظام بهجت، خامنه ای، فاضل و نوری: اگر رفت و آمد حداقل تا مدتی ادامه داشته باشد - که عرف، این کار را شغل او بداند - نماز، تمام و روزه، صحیح است. 📝آیت اللّه تبریزی: اگر در هفته حد اقل یک بار برای تدریس، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد می کنند، نماز، تمام و روزه، صحیح است. اگر رفت و آمدشان در مدت هشت یا نُه روز، یک بار انجام می گیرد، باید احتیاط کنند؛ یعنی نماز را تمام و شکسته بخوانند و اگر روزه بگیرند، صحیح است و قضا ندارد. 📝آیت اللّه سیستانی: اگر در ماه، ده روز یا بیشتر در سفر باشند و این امر در مدت یک سال، شش ماه و در مدت بیش از یک سال، تا سه ماه ادامه داشته باشد، نماز، تمام و روزه، صحیح است. اگر در ماه، نه یا هشت روز در سفر باشند، باید احتیاط کنند؛ یعنی نماز را تمام و شکسته بخوانند و روزه بگیرند و قضای آن را نیز به جا آورند. 📝آیت اللّه صافی: اگر رفت و آمد حد اقل برای مدت چهار ماه ادامه داشته باشد، نماز، تمام و روزه، صحیح است. 📝آیت اللّه وحید: اگر چهار روز در هفته را به محل تدریس رفت و آمد داشته باشند، نماز آنان تمام و روزه شان صحیح است. اگر سه روز در سفر باشند، بنابر احتیاط، بین نماز شکسته و تمام، جمع کنند و بنابر احتیاط، روزه بگیرند و قضای آن را نیز به جا آورند و اگر کمتر از سه روز باشد، نماز، شکسته است و روزه، صحیح نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا صحبت کردن با نامزد جایزاست⁉️⁉️ صحبت کردن با دختری که قصد ازدواج در آینده داریم جایز است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيت الله مكارم: آیا صحبت کردن با نامزد جایز است ⁉️⁉️ اگر صيغه محرميت با اذن پدر دختر جاري نشده تنها در حد صحبت کردن در مورد ازدواج آن هم با هماهنگي خانواده مجازيد اما هر گونه ارتباط عاطفي يا فيزيکي حرام است. 📝آیت الله کشمیری : مکالمه تلفنى پسر و دختر و مراوده طرفین جهت دوستى چه حکمى دارد⁉️⁉️اگر این گونه امور مقدّمه‌اى براى تحقیق پیرامون ازدواج باشد چه صورت دارد⁉️⁉️ جایز نیست؛ مگر به مقدارى که براى تحقیق در ازدواج ضرورت دارد. 📝آيت الله سيستاني: آیا جایز است با بانوانی بدون لذّت جنسی هم صحبت شد به آن قصد که نسبت به یکی از ایشان شناخت پیدا کند و سپس پیشنهاد ازدواج موقّت دهد⁉️⁉️ اگر صحبت، از اندازه خارج نباشد و طوری نشود که با زن بیگانه و نامحرم آنگونه صحبت نمی کنند، مانعی ندارد. آیا صحبت کردن با نامزد جایز است⁉️⁉️ چنانچه عفت در نگاه و صحبت را رعایت کنند و از افتادن در گناه ایمن باشند اشکال ندارد ولی شوخی کردن و وارد شدن در گفته های غیر اخلاقی و عاشقانه حرام می باشد، و لی تمام این موارد بعد از عقد شرعی حلال است . 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا به طلا و زيورآلات زنانه كه زن از درآمد شخصى تهيه كرده و خود را با آن زينت مى كند ـ بعد از فروختن، خمس تعلق مى گيرد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله امام خمینی: اگر در همان سال (سال خريد) فروخته شود. چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد، بايد فورا خمس آن را بدهد. 📝آيت اللّه بهجت: چنانچه پول فروش تا سر سال خمسى زياد بيايد، بنابر احتياط واجب خمس دارد. 📝آيت اللّه تبريزى: مقدار تفاوت قيمت خريد و قيمت فروش، جزء درآمد سال شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بپردازد. 📝آيه اللّه فاضل: اگر در همان سال (سال خريد) فروخته شود، چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد ـ به مقدار تفاوت قيمت خريد و قيمت فروش ـ جزء درآمد سال شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بدهد. 📝آيت اللّه خامنه اى: اگر وسايل مورد نياز در همان سال خريد فروخته شود، به پول فروش آن خمس تعلق مى گيرد؛ ولى اگر بعد از گذشت سال خمسى بفروشد، به آن خمس تعلق نمى گيرد. 📝آيات عظام سيستانى و صافى: اگر در همان سال (سال خريد) فروخته شود، چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زياد، بيايد بنابر احتياط واجب، خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد، ـ به مقدار تفاوت قيمت خريد و قيمت فروش ـ جزء درآمد سال شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بدهد. 📝آيت اللّه مكارم: پول فروش آن در هر حال خمس ندارد. 📝آيت اللّه نورى: اگر در همان سال (سال خريد) فروخته شود، چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد، پول آن خمس ندارد. 📝آيت اللّه وحيد: مقدار تفاوت قيمت خريد و قيمت فروش، جزء درآمد سال شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، بنابر احتياط واجب خمس آن را بدهد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا اگرانگور وآب انگور به خودی خود جوش بیاید حرام ونجس است⁉️⁉️ 👇پاسخ اجمالی: اگر انگور و آب انگور به خودی خود جوش بیاید، حرام، ولی نجس نیست مگر آن که معلوم شود که مست کننده است (۱) و اگر به واسطه پختن جوش بیاید خوردنش حرام است ولی نجس نیست. ✅پاسخ: (۱) 📝آیت الله اراکی: اگر انگور و آب انگور به خودی خود جوش بیاید، حرام و پاک بودن آن محل اشکال است. 📝آیات عظام :خوئی، فاضل، تبریزی: اگر انگور و آب انگور به خودی خود یا به واسطه پختن جوش بیاید، پاک است ولی خوردن آن حرام است. 📝آیت الله گلپایگانی و صافی: آن چه به آتش جوش آمده اگر به آتش، دو ثلث آن کم شود حلال می‌شود و آن چه به غیر آتش جوش آمده به سرکه شدن حلال می‌شود. 📝آیت الله زنجانی:خوردن آن حرام و بنا بر احتیاط نجس می‌باشد. 📝آیت الله مکارم:هر گاه آب انگور به خودی خود جوش آید (جوش آمدنی که معمولًا مقدّمه شراب شدن است) نجس و حرام است، ولی اگر با حرارت آتش یا غیر آن به جوش آید نجس نیست، ولی خوردنش حرام است هم چنین آب خرما و مویز و کشمش بنا بر احتیاط واجب. 📝آیت الله نوری: اگر آب انگور به خودی خود جوش بیاید نجس است و اگر بواسطه پختن جوش بیاید، خوردنش حرام است؛ ولی نجس نیست. و اگر به واسطه جوشاندن به آتش، دو سوّم آن کم شود حرام بودن آن نیز برطرف می‌شود. 📝آیت الله بهجت: اگر انگور و آب انگور به واسطه پختن یا غیر آن، جوش بیاید، بنا بر اقوی و احوط، نجس و خوردنش حرام است و باید از آن اجتناب نمود. 📝آیت الله سیستانی: اگر آب انگور به خودی خود یا به واسطه پختن جوش بیاید، پاک، ولی خوردن آن حرام است و هم چنین انگور جوشیده، بنا بر احتیاط واجب حرام است ولی نجس نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: خانمى كه مقدارى طلا به او هديه شده و الان هم از آن طلا استفاده مى كند، آيا بايد خمس آن را بپردازد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، خامنه اى و نورى: خير، هديه خمس ندارد. 📝آيات عظام بهجت، تبريزى، سيستانى، فاضل، صافى، مكارم و وحيد: چنانچه زينت آلات مزبور، مورد نياز و يا در شأن او باشد، خمس ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: خانمى كه مقدارى طلا به او هديه شده و الان هم از آن طلا استفاده مى كند، آيا بايد خمس آن را بپردازد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، خامنه اى و نورى: خير، هديه خمس ندارد. 📝آيات عظام بهجت، تبريزى، سيستانى، فاضل، صافى، مكارم و وحيد: چنانچه زينت آلات مزبور، مورد نياز و يا در شأن او باشد، خمس ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سؤال: اگر دانش آموز یا دانشجویی در امتحانات با تقلب نمره قبولی کسب کند و به مرحله ی بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند، حکم استفاده از این مزایا چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه‌ای: تقلب حرام است، ولی اگر تخصص و مهارت لازم را برای کاری که برای آن استخدام شده دارد و مقررات استخدام رعایت شده، استخدام و دریافت حقوق اشکال ندارد. 📝آیت الله فاضل : مشکل است، شرعاً نمی تواند از این مزایا استفاده کند. 📝آیت الله بهجت: باید جبران کند آن درس را. 📝آیت الله صافی گلپایگانی: تقلب در هر امری جایز نیست. 📝آیت الله مکارم: درصورتی که در یکی دوماده ب درسی تقلب کرده باشد،هرچندکار خلاف کرده،ولی مدرک گرفته شده وادامه ی تحصیل واستخدام با آن مدرک اشکال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: حکم برداشتن و کوتاه کردن ابرو برای مردان چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: اگر تشبه مرد به زن محسوب شود و یا مفسده انگیز باشد و یا ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آید، جایز نیست. 📝آیت الله مکارم: تراشیدن ریش و برداشتن ابرو برای مردان چه حکمی دارد⁉️⁉️ در مورد ریش تراشی، احتیاط در ترک آن است، ولى چنانچه قسمت چانه باقى بماند، که گاه به آن ریش پروفسورى گفته مى شود، کافى است. و جوانانى که محاسن آنها به صورت نامنظّم روئیده مى توانند آن را بتراشند تا به صورت کامل درآید. در مورد آرایش، جایز نیست مردان خود را شبیه زنان کنند، ولى اصلاح جزیى و مرتّب کردن بعضى از قسمتها که منظره خوشایندى ندارد، اشکالى ندارد. 📝آيت الله سيستاني حکم برداشتن و کوتاه کردن ابرو برای مردان چیست⁉️⁉️ فی نفسه اشکال ندارد ولی اگر تشبه به زنان شود احتیاط واجب ترک آن است آیا برداشتن مقداری از ابرو برای مرد حرام است⁉️⁉️ فی نفسه مانعی ندارد . 🆔👇👇 @resule10📚
۲ 💬سوال: آنچه امروزه در بین مردم متعارف شده که هنگام اجاره دادن خانه مبلغی را جلوتر می گیرند، از نظر شرعی چه وجهی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: در صورتی که مالک، خانه خود را به مدّت معيّن و اجرت مشخصی اجاره بدهد به اين شرط که مستأجر مبلغی را به عنوان قرض به او بپردازد، اشکال ندارد هرچند مالک با توجه به آن مبلغ اجاره خانه را از اجرت المثل آن کمتر قرار دهد، ولی اگر از مستأجر قرض بگيرد به اين شرط که خانه خود را مجانی در اختيار او قرار دهد و يا خانه اش را به اجرت المثل يا کمتر و يا بيشتر از آن به او اجاره بدهد، به‌طوری که آنچه در ابتدا بين آن دو محقق می شود قرض دادن و قرض گرفتن باشد و اجاره دادن خانه به مستأجر و يا قراردادن آن در اختيار او به عنوان شرط در قرض باشد، همه اين موارد حرام و باطل هستند. 📝 آیت الله مکارم روش صحیح و شرعی رهن و اجاره ملک در ميان بعضى از مردم معمول است كه وامی به صاحب خانه می دهند و خانه او راگرو برمی دارند به شرط اينكه قيمت كمترى جهت مال الاجاره بپردازند، يا اصلًا مال الاجاره اى ندهند که در عرف به آن خانه رهنى می گويند، آیا این کار صحیح است⁉️⁉️ این کار ربا و حرام است، راه صحیح آن است که اوّل صاحبخانه، خانه را به او به مبلغى اجاره دهد ولو مقدار کمى باشد و در ضمن اجاره شرط نماید که باید فلان مقدار وام به او بدهد و خانه را در مقابل آن گرو بگذارد، در این صورت ربا نیست و حلال است. 📝آیت الله زنجانی: آیا اجاره به شرط رهن که در حقیقت همان اجاره به شرط قرض است،جایز است⁉️⁉️ اگر بگوید هرکس این مبلغ به من قرض دهد من خانه ام را به وی اجاره میدهم ،صحیح است. 📝آیت الله سیستانی: آیا خانه رهن تنها دادن یعنی بدون در یافت‌هیچگونه اجاره ایراد دارد⁉️⁉ ️ اگرمشروط به استفاده از خانه باشد قرض ربوی خواهد بود. آیا آنچه که بین مردم متداول است که بعنوان رهن منزل مبلغ کلانی پیش پرداخت می کنندودیگر از اجاره ماهانه معاف هستند ودر پایان انقضاء اجاره مبلغ را پس میگیرند آیا شرعیت دارد⁉️⁉️ آنچه فعلا بعنوان رهن در میان مردم معروف است‌در واقع رهن نیست ،بلکه پولی را به صاحب خانه قرض می دهد ودر مقابل از سکنای خانه استفاده می کند ،واین کار اگر بدون اجاره باشد ربا وحرام است، وحق ندارددر خانه زندگی کند واگربا اجاره باشد پس اگر قرض دادن مشروط به اجاره باز هم حرام است، واگراجاره به شرط قرض باشد به احتیاط واجب جایز نیست.ودر مورد احتیاط مذکور میتواند به فقیه دیگری مراجعه کند. 🆔👇👇 @resule10📚
۱ 💬سوال: براى رهن خانه چه كنيم تا دچار ربا نشويم⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز سيستانى ): راه صحيح آن است كه از اول به عنوان اجاره قرارداد بسته شود ؛ به طورى كه مالك، خانه خود را تا مدت مشخص به مبلغ معينى، به مستأجر اجاره دهد و شرط كند كه مستأجر مبلغى را به او قرض دهد. اما اگر اول به عنوان قرض، پول را به صاحبخانه دهد – به شرط آنكه خانه را به كمتر از قيمت اجاره دهد ربا و حرام است. 📝آيةاللَّه سيستانى: اجاره به شرط قرض، بنابر احتياط واجب جايز نيست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: چه زماني نزديكي حرام است موارد و زمان هايى كه نزديكى در آنها حرام است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع وآیت الله وحید: ➖در حال احرام، ➖زمان نفاس، ➖در حال اعتكاف، ➖دوران قاعدگى، (حيض-پريودي) ➖در حال روزه واجب، ➖زمانى كه زن كمتر از نه سال داشته باشد، ➖جايى كه طواف و نماز نساء در حج را به جا نياورده باشد. 📝آیت الله مکارم: نزديكى‌هاى حرام : نزديكى با همسر در اين اوقات حرام است: 1⃣ايّام عادت ماهيانه 2⃣. در حال روزه ماه رمضان 3⃣. در حال احرام 4⃣. در حال اعتكاف 5⃣. در استحاضه كثيره مگر اينكه غسل‌هاى روزانه را انجام داده باشد. نزديكى در ساير ايّام هرگاه ضررى براى زوج يا زوجه و يا جنين (در زنان باردار) نداشته باشد مانعى ندارد؛ هرچند سزاوار است در شب‌ها وروزهاى شهادت ائمّه پرهيز شود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر کاسه توالتها در جهت مخالف سمتی که اعتقاد دارند قبله است، نصب شودو بعد از مدتی متوجه شویم که جهت کاسه با جهت قبله ۲۰ تا ۲۲ درجه تفاوت دارد. آیا تغییر جهت کاسه توالت واجب است یا خیر⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: انحراف از قبله به مقداری که انحراف از سمت قبله بر آن صدق کند، کافی است و اشکال ندارد. 📝آیت الله مکارم : حداقل انحراف کاسه توالت با قبله در خانه ای که امسال آمده ایم متوجه شده ایم کاسه توالت با کمی زاویه حدود بیست تا سی درجه انحراف نسبت به قبله است (یعنی قبله کمی متمایل به راست است ولی جهت کاسه توالت کمی متمایل به چپ است) با توجه به اینکه قرارداد بسته شده و ما ساکن شده ایم تکلیف چیست⁉️⁉️ پاسخ : سزاوار است حداقل چهل و پنج درجه از قبله انحراف داشته باشید در غیر اینصورت باید طوری بنشینید که رو به قبله یا پشت به قبله نباشید. رعایت قبله در کشورهای غیراسلامی در کشورهاى غیر مسلمان که احکام اسلام را در ساخت دستشویى ها رعایت نمى کنند و توالت رو به قبله است، وظیفه مسلمانان چیست⁉️⁉️ باید طورى بنشینند که رو به قبله و پشت به قبله نباشند، و وظیفه شرعى آنها ساقط نمى شود. 📝 آيت الله سيستاني در مکان هایی كه مستراح آن رو به قبله یا پشت به قبله ساخته شده- خواه از روی عمد باشد یا اشتباه یا ندانستن مسأله – بنابر احتیاط واجب باید به هنگام تخلّی طوری بنشیند كه رو به قبله یا پشت به قبله نباشد. دستشوئی که پشت به قبله هست چه حکمی دارد ⁉️⁉️ به احتیاط واجب جلوی بدن یعنی شکم و سینه از پشت به قبله منحرف سازد. 🆔👇👇 @resule10📚
ت_قبلی 💬سوال: فردی به رکعت آخر نماز جماعت رسیده و اقتدا می‌کند. آیا بعد از پایان نماز امام جماعت، می‌‌تواند به نفر جلویی خود که همزمان با وی به مسجد رسیده و نماز می‌خواند اقتدا کند و ادامه نماز را به امامت آن فرد بخواند⁉️⁉️(مثل وقتی که امام جماعت وضویش باطل شده و شخص دیگری از مأمومین عهده دار امامت می‌شود)⁉️⁉️ ✅پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است: 📝 آیة الله العظمی خامنه‌ای : فى نفسه مانعى ندارد. 📝آیة الله العظمی مکارم شیرازی : در فرض سۆال، نمی‌تواند به نفر جلوئی اقتدا نمائید چون قبل از این، هر دو با هم به امام جماعت اقتدا نموده‌اند، اما در صورتی که شخصی اول به رکعت آخر نماز جماعت برسد و رکعات بعد را فرادی بخواند دیگری می‌تواند پس از فرادی شدن نمازش به وی اقتدا کند. 📝آیة الله العظمی سیستانی : اشکال ندارد. 📝 آیة الله العظمی نوری همدانی: در فرض مذکور، انتقال نیّت جماعت توسط مأموم، بعد از انتهاى نماز امام، به امام دیگر جایز است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: زكات به چند چیز تعلق می‌گیرد⁉️⁉️ ✅پاسخ: بنابر نظر تمام مراجع تقلید: 1⃣) گندم 2⃣) جو 3⃣) خرما 4⃣) كشمش 5⃣) طلا 6⃣) نقره 7⃣) شتر 8⃣) گاو 9⃣) گوسفند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال : آیا نگاه بدون لذت و مفسده، به عکس زن مسلمانی که آرایش غلیظ کرده، ولی حجاب اسلامی را کاملاً رعایت کرده است، حرام است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝بر فرض سوال، اگر مرد صاحب عکس را نمی شناسد، اشکال ندارد، البته برخی از فقها (آیة الله العظمی صافی گلپایگانی) به این جهت که نگاه به این گونه تصاویر، معمولاً انسان را در معرض گناه قرار خواهد داد، اجتناب از چنین نگاهی را توصیه نموده اند. 📝 آیة الله العظمی مکارم : در صورتی که صاحب عکس را بشناسد جایز نیست، و اگر آن را نشناسد و منشأ فسادی نگردد جایز است. 📝 آیة الله العظمی خامنه ای : اگر صاحب عکس را نشناسد اشکال ندارد. 📝 آیة الله العظمی صافی گلپایگانی : چون معرض افتادن به فساد است باید اجتناب شود. 📝 آیة الله العظمی سیستانی : اشکال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: نصاب و حد معین گندم و جو و خرما و كشمش كه به واسطه‌ی آن زكات و اجب می‌گردد چقدر است⁉️⁉ ✅پاسخ: 📝همه مراجع تقلید: زكات گندم و جو و خرما و كشمش وقتی واجب می‌شود كه به مقدار نصاب بر سند و نصاب آنها 207/847 (هشت صد وچهل وهفت كیلوو دیویست وهفت گرم) است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا براى زن جايز است كه عطر بزند و از منزل بيرون رود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اگر باعث جلب توجه نامحرم شود، جايز نيست. 📝آیت الله مکارم:از این کار در روایت اسلامی نهی شده است،ولی چنانچه مقدار کمی برای از بین بردن بوی عرق و مانند آن بزنند مانعی ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: حکم پاسور بازی چیست⁉️ بازى ورق و يا پاسور چه حكمى دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، تبريزى، خامنه اى، صافى، نورى و وحيد: بازى با آلات قمار – هر چند بدون برد و باخت – حرام است. 📝آيةاللَّه فاضل: اگر در عرف از آلت قمار بودن خارج شده باشد و برد و باختى در كار نباشد اشكال ندارد. 📝آيات عظام بهجت و مكارم: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون آن باشد، بنا بر احتياط واجب جايز نيست. 📝آيةاللَّه سيستانى: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون برد و باخت و شرط بندى باشد؛ چنانچه در عرف محل (شهر) از آلات قمار شناخته شود، بنابر احتياط واجب بازى با آن جايز نيست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا براى زن جايز است كه عطر بزند و از منزل بيرون رود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اگر باعث جلب توجه نامحرم شود، جايز نيست. 📝آیت الله مکارم:از این کار در روایت اسلامی نهی شده است،ولی چنانچه مقدار کمی برای از بین بردن بوی عرق و مانند آن بزنند مانعی ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: دست دادن با زن نامحرم به وسیله دستکش و مانند آن، چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام امام خمینی و خامنه‌ای: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولی بنابر احتیاط واجب، نباید دست را بر دست فشار دهند. 📝آیات عظام بهجت ، تبریزی، سیستانی ، صافی ، مکارم شیرازی و وحید خراسانی : اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد. 📝آیة الله فاضل لنکرانی : اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولی بهتر است دست را به دست فشار ندهند. 📝آیة الله نوری همدانی : اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولی نباید دست را به دست فشار دهند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آمپول زدن زن به وسيله نامحرم چگونه است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز تبريزى و سيستانى): اگر آمپول زدن توسط هم جنس در دسترس نباشد و ضرورت اقتضا كند، اشكال ندارد. 📝آيات عظام تبريزى و سيستانى: اگر آمپول زدن هم جنس در دسترس نباشد، يا غير هم جنس مهارتش در تزريق بيشتر باشد، اشكال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: امام جماعت باید دارای چه شرایطی باشد⁉️⁉️ امام جماعت باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامی و عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند (۱) و نیز اگر مأموم مرد است امام او هم باید مرد باشد (۲) و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را می فهمد به بچه ممیز دیگر جایز نیست (۳) و احتیاط واجب آن است که امام زن نیز مرد باشد. 👇توضیحاتی از آیات عظام در مورد مطالب فوق: ✅پاسخ (۱) 📝آیت الله فاضل:و نیز امام جماعت باید مرد باشد حتی برای زنان بنا بر احتیاط واجب و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را می فهمد به بچه ممیز دیگر مانعی ندارد. (۲) 📝آیت الله گلپایگانی:بلکه در غیر نماز میّت احتیاط لازم آن است که زن امامت نکند هر چند مأموم زن باشد.. (صافی:) و در غیر نماز میت امامت زن بر زنها کراهت دارد. 📝آیت الله زنجانی: اقتدا کردن به بچه ممیّز که خوب و بد را می فهمد، بنا بر احتیاط واجب صحیح نیست؛ ولی بچه ممیّز، می تواند در نماز جماعت شرکت کرده و اقتدا نماید و احکام جماعت هم بر آن بار می شود. 📝آیت الله مکارم: ولی امامت زن برای زن مانعی ندارد. و هر انسانی حلال زاده است خواه مسلمان یا غیر مسلمان، مگر این که خلاف آن ثابت شود. 📝آیت الله سیستانی:صحّت اقتداء به بچّه ده ساله اگر چه خالی از وجه نیست ولی خالی از اشکال هم نمی باشد و عدالت این است که واجبات را انجام دهد و محرمات را ترک کند و نشانه آن حُسن ظاهر است اگر انسان اطلاع از خلاف آن نداشته باشد. (۳) 📝آیات عظام :اراکی، گلپایگانی، صافی: مانعی ندارد. 📝آیات عظام خوئی، تبریزی، نوری: مانعی ندارد، اگر چه آثار جماعت بر او مترتّب نمی شود. 📝آیت الله بهجت:امام جماعت باید شیعه دوازده امامی، عاقل، عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند و بنا بر احتیاط باید بالغ باشد و نیز اگر مأموم مرد است، امام او هم باید مرد باشد. 🆔👇👇 @resule10📚‌
💬سوال: آيا به جوان نابالغ كه سرمايه اى داشته و از آن منافعى به دست آورده، خمس واجب است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى و مكارم: بنابر احتياط واجب، بايد خمس آن را پس از بلوغ بدهد. آيه اللّه تبريزى: خير، واجب نيست بعد از بلوغ خمس آن را بدهد. 📝آيات عظام سيستانى، فاضل، صافى، نورى و وحيد: آرى، بر ولى او واجب است خمس آن را بدهد و چنانچه آن را نپرداخت، بايد خود طفل بعد از بلوغ، خمس آن را بدهد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: فردی برای پرداخت بدهی ۱۰ میلیون تومان وام کالا میگیرد و به طلبکار می پردازد و اقساط وام را نیز پرداخت و تسویه می کند. طلبکار نیز پول را خرج می کند.با توجه به اینکه وام دریافتی را در غیر مورد آن مصرف کرده بفرمایید پولی که به طلبکار داده چه حکمی دارد آیا طلبکار مالک آن پول می شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: در فرض سوال هر چند تخلف کرده و باید توبه کند اما فعلا وظیفه ای ندارد. 📝آیت الله مکارم : شخصی وامی در جهت خاص مثل مسکن گرفته اما در جهت دیگری مثل ادای قرض مصرف کرده است، پولی که به طلبکار داده چه حکمی دارد آیا طلبکار مالک آن پول می شود ⁉️(یا باید پس بگیرد) راهکار چیست اگر طلبکار مالک پول نمی شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: در فرض سوال طلبکار مالک آن پول می شود اما کسي که وام را بر خلاف قرارداد مصرف کرده، بايد از اين کار توبه کرده و آن را تکرار نکند، ولي فعلا وظيفه اي ندارد. 📝آیت الله سیستانی : چنانچه از بانک دولتی وام ساخت منزل دریافت ولی وجه آن در محل دیگری مصرف شود چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: اذن معظم له درتصرف اموال مذکور مشروط به این است که اموال گرفته شده طبق ضوابطی که به او پرداخت شده عمل کند وباید به مقتضای آن ملتزم شد وگرنه ماذون در تصرف آن مال نمی باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
به رسم هر روز صبح با سلام  بر ارباب بی کفن روز مون رو شروع کنیم  اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَیْكَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما. بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَعَلى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ التماس دعا ......روز خوبی داشته باشید. 🌺🌺🌺
💬سوال: آیا مالیدن دستها به صورت بعد از قنوت در حال نماز، موجب بطلان آن می گردد، و در صورتی که نماز را باطل کند، آیا معصیت و گناه محسوب می شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: کراهت دارد ولی نماز را باطل نمی کند. 📝آیات عظام مکارم،سیستانی: پرسش : کشیدن دست به صورت بعد از قنوت در نماز واجب چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ : کشیدن دست به صورت بعد از قنوت کراهت دارد. 📝آیات عظام:نوری،صافی،وحید: در قنوت نماز کشیدن دست ها به صورت بعد از دعا چه حکمی دارد⁉️⁉️⁉️ ✅پاسخ: اگر به قصد ورود نباشد اشکال ندارد. 💠تذکر: به قصد ورود یعنی به این نیت که این عمل (دست کشیدن به صورت)در قنوت وارد شده وجزء نماز واجب هست انجام نشود وبه صورت مطلق وبدون قصد انجام شود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا جايز است تسهيلاتى را كه بانك براى استفاده خاصى (مانند تعمير، خريد و ساخت خانه ) به اشخاص و اگذار مىكند، در كارهاى ديگر مصرف كرد⁉️⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز بهجت ): خير، حق ندارد آن را در غير كار معين شده، مصرف كند. 📝آيةاللَّه بهجت: به طور كلى گرفتن تسهيلات با بهره از بانك حرام است ؛ مگر آنكه خودش با بانك معامله شرعى انجام دهد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آبى از سيفون توالت به روى سنگ يا سراميك چكيده و بر بدن شخص نيز پاشيده مى شود. حال اگر در كاسه توالت عين نجاست باشد چه حكمى دارد و اگر عين نجاست نباشد چه حكمى دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله مکارم: هنگامى که سیفون را مى کشند معمولاً متّصل به آب لوله کشى میشود. بنابراین، ترشحات آن اگر همراه نجاست نباشد یا شک داشته باشیم که همراه نجاست بوده، پاک مى باشد. 📝آيت الله سيستاني: آیا آب شیر حکم آب کر را دارد⁉️⁉️ بله. ترشحات آب کر بعد از برخورد به کاسه دستشوئی پاک است یا نجس ⁉️⁉️ پاک است . آبی که در موقع کشیدن سیفون توالت به بیرون تراوش میکند پاک است یا خیر ⁉️⁉️ پاک نیست مگر این که شیلنگ متصل به کر بر آن باز باشد . 🆔👇👇 @resule10📚