eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
30.8هزار عکس
10.2هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: زكات به چند چیز تعلق می‌گیرد⁉️⁉️ ✅پاسخ: بنابر نظر تمام مراجع تقلید: 1⃣) گندم 2⃣) جو 3⃣) خرما 4⃣) كشمش 5⃣) طلا 6⃣) نقره 7⃣) شتر 8⃣) گاو 9⃣) گوسفند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال : آیا نگاه بدون لذت و مفسده، به عکس زن مسلمانی که آرایش غلیظ کرده، ولی حجاب اسلامی را کاملاً رعایت کرده است، حرام است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝بر فرض سوال، اگر مرد صاحب عکس را نمی شناسد، اشکال ندارد، البته برخی از فقها (آیة الله العظمی صافی گلپایگانی) به این جهت که نگاه به این گونه تصاویر، معمولاً انسان را در معرض گناه قرار خواهد داد، اجتناب از چنین نگاهی را توصیه نموده اند. 📝 آیة الله العظمی مکارم : در صورتی که صاحب عکس را بشناسد جایز نیست، و اگر آن را نشناسد و منشأ فسادی نگردد جایز است. 📝 آیة الله العظمی خامنه ای : اگر صاحب عکس را نشناسد اشکال ندارد. 📝 آیة الله العظمی صافی گلپایگانی : چون معرض افتادن به فساد است باید اجتناب شود. 📝 آیة الله العظمی سیستانی : اشکال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: نصاب و حد معین گندم و جو و خرما و كشمش كه به واسطه‌ی آن زكات و اجب می‌گردد چقدر است⁉️⁉ ✅پاسخ: 📝همه مراجع تقلید: زكات گندم و جو و خرما و كشمش وقتی واجب می‌شود كه به مقدار نصاب بر سند و نصاب آنها 207/847 (هشت صد وچهل وهفت كیلوو دیویست وهفت گرم) است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا براى زن جايز است كه عطر بزند و از منزل بيرون رود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اگر باعث جلب توجه نامحرم شود، جايز نيست. 📝آیت الله مکارم:از این کار در روایت اسلامی نهی شده است،ولی چنانچه مقدار کمی برای از بین بردن بوی عرق و مانند آن بزنند مانعی ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: حکم پاسور بازی چیست⁉️ بازى ورق و يا پاسور چه حكمى دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، تبريزى، خامنه اى، صافى، نورى و وحيد: بازى با آلات قمار – هر چند بدون برد و باخت – حرام است. 📝آيةاللَّه فاضل: اگر در عرف از آلت قمار بودن خارج شده باشد و برد و باختى در كار نباشد اشكال ندارد. 📝آيات عظام بهجت و مكارم: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون آن باشد، بنا بر احتياط واجب جايز نيست. 📝آيةاللَّه سيستانى: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون برد و باخت و شرط بندى باشد؛ چنانچه در عرف محل (شهر) از آلات قمار شناخته شود، بنابر احتياط واجب بازى با آن جايز نيست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا براى زن جايز است كه عطر بزند و از منزل بيرون رود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اگر باعث جلب توجه نامحرم شود، جايز نيست. 📝آیت الله مکارم:از این کار در روایت اسلامی نهی شده است،ولی چنانچه مقدار کمی برای از بین بردن بوی عرق و مانند آن بزنند مانعی ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: دست دادن با زن نامحرم به وسیله دستکش و مانند آن، چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام امام خمینی و خامنه‌ای: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولی بنابر احتیاط واجب، نباید دست را بر دست فشار دهند. 📝آیات عظام بهجت ، تبریزی، سیستانی ، صافی ، مکارم شیرازی و وحید خراسانی : اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد. 📝آیة الله فاضل لنکرانی : اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولی بهتر است دست را به دست فشار ندهند. 📝آیة الله نوری همدانی : اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولی نباید دست را به دست فشار دهند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آمپول زدن زن به وسيله نامحرم چگونه است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز تبريزى و سيستانى): اگر آمپول زدن توسط هم جنس در دسترس نباشد و ضرورت اقتضا كند، اشكال ندارد. 📝آيات عظام تبريزى و سيستانى: اگر آمپول زدن هم جنس در دسترس نباشد، يا غير هم جنس مهارتش در تزريق بيشتر باشد، اشكال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: امام جماعت باید دارای چه شرایطی باشد⁉️⁉️ امام جماعت باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامی و عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند (۱) و نیز اگر مأموم مرد است امام او هم باید مرد باشد (۲) و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را می فهمد به بچه ممیز دیگر جایز نیست (۳) و احتیاط واجب آن است که امام زن نیز مرد باشد. 👇توضیحاتی از آیات عظام در مورد مطالب فوق: ✅پاسخ (۱) 📝آیت الله فاضل:و نیز امام جماعت باید مرد باشد حتی برای زنان بنا بر احتیاط واجب و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را می فهمد به بچه ممیز دیگر مانعی ندارد. (۲) 📝آیت الله گلپایگانی:بلکه در غیر نماز میّت احتیاط لازم آن است که زن امامت نکند هر چند مأموم زن باشد.. (صافی:) و در غیر نماز میت امامت زن بر زنها کراهت دارد. 📝آیت الله زنجانی: اقتدا کردن به بچه ممیّز که خوب و بد را می فهمد، بنا بر احتیاط واجب صحیح نیست؛ ولی بچه ممیّز، می تواند در نماز جماعت شرکت کرده و اقتدا نماید و احکام جماعت هم بر آن بار می شود. 📝آیت الله مکارم: ولی امامت زن برای زن مانعی ندارد. و هر انسانی حلال زاده است خواه مسلمان یا غیر مسلمان، مگر این که خلاف آن ثابت شود. 📝آیت الله سیستانی:صحّت اقتداء به بچّه ده ساله اگر چه خالی از وجه نیست ولی خالی از اشکال هم نمی باشد و عدالت این است که واجبات را انجام دهد و محرمات را ترک کند و نشانه آن حُسن ظاهر است اگر انسان اطلاع از خلاف آن نداشته باشد. (۳) 📝آیات عظام :اراکی، گلپایگانی، صافی: مانعی ندارد. 📝آیات عظام خوئی، تبریزی، نوری: مانعی ندارد، اگر چه آثار جماعت بر او مترتّب نمی شود. 📝آیت الله بهجت:امام جماعت باید شیعه دوازده امامی، عاقل، عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند و بنا بر احتیاط باید بالغ باشد و نیز اگر مأموم مرد است، امام او هم باید مرد باشد. 🆔👇👇 @resule10📚‌
💬سوال: آيا به جوان نابالغ كه سرمايه اى داشته و از آن منافعى به دست آورده، خمس واجب است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى و مكارم: بنابر احتياط واجب، بايد خمس آن را پس از بلوغ بدهد. آيه اللّه تبريزى: خير، واجب نيست بعد از بلوغ خمس آن را بدهد. 📝آيات عظام سيستانى، فاضل، صافى، نورى و وحيد: آرى، بر ولى او واجب است خمس آن را بدهد و چنانچه آن را نپرداخت، بايد خود طفل بعد از بلوغ، خمس آن را بدهد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: فردی برای پرداخت بدهی ۱۰ میلیون تومان وام کالا میگیرد و به طلبکار می پردازد و اقساط وام را نیز پرداخت و تسویه می کند. طلبکار نیز پول را خرج می کند.با توجه به اینکه وام دریافتی را در غیر مورد آن مصرف کرده بفرمایید پولی که به طلبکار داده چه حکمی دارد آیا طلبکار مالک آن پول می شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: در فرض سوال هر چند تخلف کرده و باید توبه کند اما فعلا وظیفه ای ندارد. 📝آیت الله مکارم : شخصی وامی در جهت خاص مثل مسکن گرفته اما در جهت دیگری مثل ادای قرض مصرف کرده است، پولی که به طلبکار داده چه حکمی دارد آیا طلبکار مالک آن پول می شود ⁉️(یا باید پس بگیرد) راهکار چیست اگر طلبکار مالک پول نمی شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: در فرض سوال طلبکار مالک آن پول می شود اما کسي که وام را بر خلاف قرارداد مصرف کرده، بايد از اين کار توبه کرده و آن را تکرار نکند، ولي فعلا وظيفه اي ندارد. 📝آیت الله سیستانی : چنانچه از بانک دولتی وام ساخت منزل دریافت ولی وجه آن در محل دیگری مصرف شود چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: اذن معظم له درتصرف اموال مذکور مشروط به این است که اموال گرفته شده طبق ضوابطی که به او پرداخت شده عمل کند وباید به مقتضای آن ملتزم شد وگرنه ماذون در تصرف آن مال نمی باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
به رسم هر روز صبح با سلام  بر ارباب بی کفن روز مون رو شروع کنیم  اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَیْكَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما. بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَعَلى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ التماس دعا ......روز خوبی داشته باشید. 🌺🌺🌺
💬سوال: آیا مالیدن دستها به صورت بعد از قنوت در حال نماز، موجب بطلان آن می گردد، و در صورتی که نماز را باطل کند، آیا معصیت و گناه محسوب می شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: کراهت دارد ولی نماز را باطل نمی کند. 📝آیات عظام مکارم،سیستانی: پرسش : کشیدن دست به صورت بعد از قنوت در نماز واجب چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ : کشیدن دست به صورت بعد از قنوت کراهت دارد. 📝آیات عظام:نوری،صافی،وحید: در قنوت نماز کشیدن دست ها به صورت بعد از دعا چه حکمی دارد⁉️⁉️⁉️ ✅پاسخ: اگر به قصد ورود نباشد اشکال ندارد. 💠تذکر: به قصد ورود یعنی به این نیت که این عمل (دست کشیدن به صورت)در قنوت وارد شده وجزء نماز واجب هست انجام نشود وبه صورت مطلق وبدون قصد انجام شود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا جايز است تسهيلاتى را كه بانك براى استفاده خاصى (مانند تعمير، خريد و ساخت خانه ) به اشخاص و اگذار مىكند، در كارهاى ديگر مصرف كرد⁉️⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز بهجت ): خير، حق ندارد آن را در غير كار معين شده، مصرف كند. 📝آيةاللَّه بهجت: به طور كلى گرفتن تسهيلات با بهره از بانك حرام است ؛ مگر آنكه خودش با بانك معامله شرعى انجام دهد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آبى از سيفون توالت به روى سنگ يا سراميك چكيده و بر بدن شخص نيز پاشيده مى شود. حال اگر در كاسه توالت عين نجاست باشد چه حكمى دارد و اگر عين نجاست نباشد چه حكمى دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله مکارم: هنگامى که سیفون را مى کشند معمولاً متّصل به آب لوله کشى میشود. بنابراین، ترشحات آن اگر همراه نجاست نباشد یا شک داشته باشیم که همراه نجاست بوده، پاک مى باشد. 📝آيت الله سيستاني: آیا آب شیر حکم آب کر را دارد⁉️⁉️ بله. ترشحات آب کر بعد از برخورد به کاسه دستشوئی پاک است یا نجس ⁉️⁉️ پاک است . آبی که در موقع کشیدن سیفون توالت به بیرون تراوش میکند پاک است یا خیر ⁉️⁉️ پاک نیست مگر این که شیلنگ متصل به کر بر آن باز باشد . 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: حکم دست کاری کردن کنتور آب وگاز وبرق چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيت الله خامنه اي: زندگى کردن در خانه کسى که بطور غير قانونى از آب و برق شهرى استفاده مى‌کند چه حکمى دارد⁉️⁉️ استفاده از آب و برق سازمان آب و شرکت برق بدون اجازه و نصب کنتور انشعاب از طرف سازمانهاى مربوطه حکم غصب را دارد که حرام و انجام اعمال عبادى با چنين آبى باطل است، مگر آنکه در گذشته خودش غاصب نبوده، و موضوعاً اطلاع از غصب نداشته است که در اين صورت اعمال گذشته محکوم به صحّت است ولى ضامن هزينه آب و برق مصرفى است. 📝 آيت الله سيستاني در کشورهای غیر اسلامی، میتوان کنتورهای آب و برق و یا گاز را دست کاری کرد و احیانا از کار باز داشت⁉️⁉️ چنان کاری جایز نیست. 📝آيت الله شبيري زنجاني: استفاده و نصب برق بطور غیر قانونی و بدون نصب کنتور برق چه حکمی دارد⁉️حکم برقکاری که برای این کار اجیر شده چیست⁉️⁉️ استفاده از آب و برق غیر قانونی جایز نیست و اجیر شدن برای انجام کارهای فنی مربوط به آن هم حرام است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: حكم خريد و فروش آنتن ماهواره چيست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام و وحيد: اگر منافع حرام و نامشروع آن بيش از منافع حلال آن باشد ـ به گونه اى كه منافع حلال بسيار نادر گردد ـ خريد و فروش آن جايز نيست و اگر قانونى در اين زمينه وجود دارد بايد مراعات گردد. 📝آيت اللّه  بهجت: با توجه به اينكه استفاده از منافع حرام و نامشروع آن، بيش از منافع حلال است ـ به گونه اى كه استفاده منافع مشروع آن بسيار نادر است ـ خريد و فروش آن جايز نيست. 📝آيات عظام تبريزى و فاضل: خريد وفروش آن درصورتى كه به منظور استفاده حرام نباشد، اشكال ندارد. [و اگر قانونى در اين زمينه وجود دارد] بايد بر طبق آن عمل شود. 📝آيات عظام خامنه اى و مكارم: دستگاه مذكور، هر چند از آلات مشترك است كه قابليت استفاده حلال را دارد؛ ولى چون غالبا از آن بهره بردارى حرام مى شود و افزون بر اين بهره گيرى از آن در خانه، مفاسد ديگرى را هم در بر دارد، بنابراين خريد و استفاده از آن در خانه جايز نيست، مگر براى كسى كه اطمينان دارد از آن استفاده حرام نمى كند و نصب آن در خانه نيز مفسده ديگرى در بر ندارد و اگر قانونى در اين زمينه وجود دارد، بايد رعايت شود. 📝آيت اللّه  سيستانى: خريد و فروش آن جايز نيست؛ مگر در صورتى كه اطمينان پيدا كند كه خود و يا ديگران از آن استفاده حرام نمى كنند. 📝آيت  اللّه  صافى: خريد و فروش و استفاده مشروع از آن، در صورتى كه مجتهد جامع شرايط به ملاحظه مصالح مهمه اى آن را ممنوع نكرده باشد، اشكال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا حرکات ورزشی اگر به همراه موزیک باشد اشکال دارد⁉️⁉️وآیا این حرکات حکم رقص را دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام امام خمینی، خامنه ای، سیستانی، فاضل لنکرانی و مکارم شیرازی، می فرمایند: گوش دادن و یا نواختن هر نوع موسیقی که مطرب باشد جایز نیست. [و] ملاک در حرمت شاد یا غمناک بودن موسیقی نیست بلکه ملاک مطرب بودن یا نبودن آن است. 📝آیت الله گلپایگانی: شنیدن موسیقی و یا نواختن آن مطلقاً [چه لهوی و مطرب باشد یا نباشد] حرام است. 📝آیت الله صافی گلپایگانی: آنچه عرف مردم موسیقی می دانند. استماع آن و ساخت و تعلیم و تعلم و فروش آلات آن [مطلقا] حرام است. 📝آیت الله نوری همدانی: گوش دادن به هر آهنگی که مطرب و لهوی و مناسب مجالس گناه و خوش گذرانی است جایز نیست. 📝آیت الله وحیدخراسانی: گوش دادن به هر آهنگ لهوی که مناسب مجالس گناه و خوش گذرانی است جایز نیست. 📝آیت الله بهجت: استعمال [نوازندگی با] آلات مختص به لهو در غیر لهو بنابر احتیاط واجب جایز نیست و استعمال آنها در لهو مطلقاً حرام است و موسیقی مطرب استماع آن هم حرام است. 📝آیت الله تبریزی: موسیقی مناسب مجالس خوش گذرانی موسیقی لهوی است و نواختن و گوش دادن به آن حرام است. ✍بر این‌اساس هرچند ورزش فی نفسه اشکال ندارد .اما گوش دادن به موسیقی حرام در همین ورزش ها هم جایز نیست هرچند هدف از ورزش تندرستی وامثال آن باشد. اما بخش دیگر سوال که درباره حرکات ورزشی و رقص است باید گفت ،اگر این حرکات ورزشی مصداق رقص محسوب گردند حکم رقص را دارند وحرمت موسیقی جدای از حرمت رقص است ورقص حکم خاص خود را داراست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا پولی که در عروسی به عنوان شادباش می گیرند حرام است ⁉️⁉️در صورت حرمت با آن چه باید کرد واگر برای رقصیدن نباشد هدیه باشد خمس دارد⁉️⁉️⁉ ✅پاسخ 📝آیت الله خامنه‌ای: شاباش اگر در مقابل رقص حرام باشد، جایز نیست و در هر صورت اگر صاحبان آنها را مى‌شناسند باید به صاحبان آنها برگردانند و اگر از پیدا کردن صاحبان آنها مأیوس هستند از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهید و برای این کار بنا بر احتیاط واجب از حاکم شرع اذن بگیرند. خمس ندارد. 📝آیت الله سیستانی : گرفتن پول حرام نیست هر چند رقص آنها جلو دیگران حرام است و این پول خمس دارد. 📝آیت الله مکارم شیرازی : اگر شاباش را در برابر رقص بدهند اشکال دارد و چنانچه مقدار آن را می‌دانید و صاحبان آن را می‌شناسید آن را برگردانید. 📝آیت الله نوری همدانی: در صورتیکه پول در ازای رقص باشد دریافت آن حرام است و در صورتی‌که صاحبان آن را می‌شناسند باید به آنها برگردانند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا استفاده از ظرف هاى طلا و نقره جايز است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، بهجت و خامنه اى: نگه دارى و بكارگيرى آنها در زينت اطاق اشكال ندارد؛ ولى استفاده هاى ديگر مانند خوردن و آشاميدن از آنها حرام است. 📝آيات عظام تبريزى و سيستانى: خوردن و آشاميدن از ظرف هاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتياط واجب، هرگونه استفاده ديگر نيز جايز نيست؛ ولى نگه دارى و يا بكارگيرى آنها در زينت اطاق و مانند آن اشكال ندارد. 📝آية اللّه  وحيد: خوردن و آشاميدن از ظرف هاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتياط واجب، هرگونه استفاده ديگر، هر چند بكارگيرى آن در زينت اطاق نيز جايز نيست؛ ولى نگه دارى آنها اشكال ندارد. 📝آيةاللّه  فاضل: نگه دارى آنها اشكال ندارد؛ ولى استفاده هاى ديگر مانند خوردن و آشاميدن و حتى بكارگيرى آنها در زينت اطاق حرام است. 📝آيات عظام صافى و مكارم: خوردن و آشاميدن از ظرف هاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتياط واجب، هرگونه استفاده ديگر، حتى نگه دارى آنها نيز جايز نيست. 📝آية  اللّه  نورى: خوردن و آشاميدن از ظرف هاى طلا و نقره و هرگونه استفاده ديگر، حتى نگه دارى آنها نيز حرام است 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا لازم است محل تيمم گرد و غبار هم داشته باشد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، صافى، فاضل و نورى: خير؛ ولى مستحب است گردى هم داشته باشد. 📝آيات عظام تبريزى، سيستانى و وحيد: تا آنجا كه امكان دارد، بنابر احتياط واجب بايد گردى هم داشته باشد. 📝آية اللّه  مكارم: تا آنجا كه امكان دارد، بايد گردى هم داشته باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا تيمم بر گچ پخته (مثل گچ روى ديوار) صحيح است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، تبريزى، صافى، فاضل و مكارم: بنابر احتياط واجب، با وجود خاك، تيمم بر گچ ديوار صحيح نيست. 📝آيات عظام بهجت و نورى: با وجود خاك، تيمم بر گچ ديوار صحيح نيست. 📝آيات عظام خامنه اى، سيستانى و وحيد: تيمم بر گچ ديوار صحيح است؛ ولى احتياط مستحب آن است كه با وجود خاك (و مانند آن) بر آن تيمم نكند. 📢تبصره: گچ ديوار نبايد مانعي همچو رنگ را داشته باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: حکم استفاده از شبکه های اجتماعی مثل تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک، توییتر… ✅پاسخ: 📝آيت الله خامنه اي: حکم استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی را بیان فرمایید⁉️⁉️ به طور کلی اگر استفاده از شبکه های اجتماعی و مانند آن مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل، ضرر به اسلام و مسلمین) بوده یا خوف ارتکاب گناه باشد یا بر خلاف قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی باشد، جایز نیست و تشخیص موضوع بر عهده مکلف می باشد. 📝آیت الله مکارم شیرازی: حکم شرکت و عضویت در شبکه های اجتماعی اخیرا شرکت و عضویت در شبکه های اجتماعی خیلی رایج شده است؛ لطفا حکم شرعی آن را مرقوم فرمایید⁉️⁉️ هر گاه این کار خلاف قانون بوده یا سبب تقویت دشمنان اسلام گردد و یا مفاسد اخلاقی یا اعتقادی و یا اجتماعی داشته باشد جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال : آيا استفاده از بيمه ديگران، جايز است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 همه مراجع: استفاده از دفترچه بيمه ديگرى، برخلاف مقررات و موجب ضمان استفاده كننده است. 📢[تبصره موجب ضمان است یعنی اینکه اگر بیمه هزینه خدمات درمانی را پرداخت کرده، لازم است پول آن خدمات و هزینه ها را به بیمه پس بدهد و مطابق قوانین عمل کند.] 🆔👇👇 @resule10📚